پایه نهمنمونه دولتی نهم به دهم

راهنمای آزمون مدارس نمونه دولتی متوسطه دوم (1403-1402)

عنوان مدرسه‌ی نمونه دولتی به مدرسه‌ای اطلاق می‌شود که وزارت آموزش و پرورش از نظر کیفیت آموزشی به آن مجوز «نمونه» یا برتر داده است. این مدارس اگرچه دولتی هستند، اما دانش‌آموزان خود را از طریق آزمون ورودی پذیرش می‌کنند.

آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی در سراسر کشور معمولاً در پایان هر سال تحصیلی برگزار می‌شود و دانش‌آموزان پایه‌ی نهم برای ورود به پایه‌ی دهم و آغاز دوره‌ی دوم متوسطه در این مدارس خاص، با یکدیگر رقابت می‌‎کنند. دانش‌آموزان برای قبولی در آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی باید در تست‌زنی مهارت داشته باشند و بر مطالب درسی متوسطه‌ی دوره‌ی اول کاملاً مسلط باشند.

راهنمای آزمون مدارس نمونه دولتی متوسطه دوم
راهنمای آزمون مدارس نمونه دولتی متوسطه دوم

زمان ثبت نام آزمون مدارس نمونه دولتی (نهم به دهم 1402)

دستورالعمل برگزاری آزمون ورودی پایه‌ی دهم مدارس نمونه دولتی دوره‌ی دوم متوسطه (دبیرستان­‌ها و هنرستان‌های فنی‌وحرفه‌­ای) برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ در نیمه دوم اسفندماه سال 1401 ابلاغ شد.

به موجب این بخشنامه، تمامی دانش‌آموزان مشغول به تحصیل در پایه‌ی نهم سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ و دانش‌آموزانی که پایه‌ی نهم خود را در سال‌های تحصیلی قبل گذرانده‌اند با داشتن شرط سنی (مطابق آیین‌­نامه‌ی آموزشی دوره‌ی دوم متوسطه)، مجاز به ثبت‌نام در آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی هستند.

ثبت نام داوطلبان شرکت در آزمون ورودی دبیرستان‌ها و هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای نمونه دولتی از 15 فروردین 1402 آغاز می‌شود و تا 25 فروردین 1402 ادامه داشت. مهلت ثبت‌نام دو مرتبه تمدید شده است:

مهلت ثبت نام در آزمون ورودی دبیرستان‌ها و هنرستان‌های نمونه دولتی دوره‌ی دوم متوسطه که پیش از این تا ۲۵ فروردین درنظر گرفته شده بود تا روز چهارشنبه (۳۰ فروردین ماه) تمدید شد.

در پاسخ به درخواست مکرر جمعی از دانش‌آموزان و اولیاء مقرر شد که سامانه‌ی ثبت‌نام روز یکشنبه (۱۰ اردیبهشت 1402) تا ساعت ۲۴ برای ثبت‌نام جاماندگان فعال شود.

شرایط ثبت نام آزمون نمونه دولتی نهم به دهم 1402

در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ بیش از ۵۸۰۰۰ دانش‌آموز در سراسر کشور برای ورود به پایه‌ی دهم در ۷۳۲ دبیرستان نمونه دولتی، از طریق برگزاری آزمون ورودی، پذیرفته خواهند شد.

ملاک شرکت در آزمون ورودی پایه‌ی دهم مدارس نمونه دولتی، کسب حداقل معدل کتبی ۱۷ در ارزشیابی پایانی نوبت دوم (معدل نمرات خردادماه بدون اعمال نمرات تکوینی) برای فارغ التحصیلان پایه‌ی نهم است. هر داوطلب صرفاً می‌تواند در نمون‌برگ تقاضای ثبت‌نام، یک رشته‌ی تحصیلی از شاخه‌ی نظری (علوم تجربی، ریاضی فیزیک، ادبیات و علوم انسانی، علوم و معارف اسلامی) را انتخاب کند.

شرایط ثبت نام آزمون نمونه دولتی نهم به دهم:

  • اشتغال به تحصیل دانش‌آموزان در پایه‌ی نهم سال تحصیلی 1402-1401
  • ثبت نام در آزمون ورودی دبیرستان‌های نمونه دولتی، فقط در محدوده‌ی همان منطقه‌ی محل تحصیل پایه‌ی نهم خواهد بود.
  • دانش‌آموزان غیرایرانی، با ارائه‌ی مدرک اقامتی معتبر، می‌توانند در آزمون مدارس نمونه دولتی ثبت نام کنند.
  • جابجایی دانش‌آموزان در محدوده‌ی هر منطقه در سال اول (پایه‌ی دهم) پذیرش ممنوع است.
  • دانش‌آموزان مشغول به تحصیل در مدارس خارج از کشور در صورتیکه قصد ادامه تحصیل در مدارس نمونه دولتی را دارند، می‌توانند با ارائه‌ی مدارک معتبر برای ثبت نام در آزمون اقدام کنند. (برای این دسته از دانش‌آموزان آزمون مجزا برگزار نمی‌شود.)
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس

شرایط و ضوابط پذیرش دانش‌آموز در مدارس نمونه دولتی:

  1. میانگین نمره کل آزمون و معدل کتبی پایانی نوبت دوم پایه‌ی نهم به نسبت 50 درصد نمره‌ی آزمون ورودی و 50 درصد معدل کتبی نوبت دوم (بدون اعمال نمرات تکوینی) خواهد بود.
  2. پذیرش نهایی دانش‌آموزان برای هریک از رشته‌های شاخه‌ی نظری و هنرستان‌های فنی حرفه‌ای، منوط به کسب شرایط احراز رشته، مطابق با شیوه نامه‌ی هدایت تحصیلی در خرداد است.
  3. ده درصد (10%) از ظرفیت پذیرش مدارس نمونه دولتی، به دانش‌آموزان شاهد تعلق می‌گیرد.

مراحل ثبت نام آزمون مدارس نمونه دولتی

داوطلبان می‌توانند برای دریافت دستورالعمل و ثبت‌نام در آزمون ورودی به سامانه‌ی پنجره‌ی واحد خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش به نشانی my.medu.ir مراجعه کنند. تمامی مراحل ثبت‌نام، دریافت کارت ورود به جلسه، اعلام نتایج، درخواست تجدید نظر و دریافت پاسخ آن از طریق سامانه‌ی مذکور انجام خواهد شد.

مشخصات و ظرفیت پذیرش هر رشته در مدارس نمونه دولتی استان که دانش‌آموزان می‌توانند در آزمون ورودی آن شرکت نمایند، هنگام ثبت‌نام برای داوطلبان قابل مشاهده خواهد بود.

هزینه ثبت نام آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی

مبلغ ثبت­‌نام برای شرکت در آزمون ورودی  ۷۰۰.۰۰۰ ریال (هفتصد هزار ریال) است. مبلغ فوق ثابت بوده و به جز این مبلغ، دریافت هرگونه وجه تحت هر عنوان ممنوع است.

دانش‌آموزان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی از پرداخت وجه ثبت‌نام معاف هستند.

منابع سوالات آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی

سوالات آزمون مدارس نمونه دولتی برای ورود به پایه‌ی دهم (متوسطه‌ی دوره‌ی دوم) به شیوه‌ی چهارگزینه‌ای (فقط با یک پاسخ صحیح) و از محتوای کتاب‌های درسی پایه نهم سال تحصیلی 1402-1401 طرح خواهد شد.

در آزمون نمونه دولتی پایه نهم به دهم، در مجموع 100 سوال از متن 7 کتاب درسی مطرح می‌شود و داوطلبان 120 دقیقه برای پاسخگویی به این سوال‌ها فرصت دارند. دانش آموزان توجه داشته باشند، به ازای هر پاسخ صحیح سه نمره‌ی مثبت و به ازای هر پاسخ غلط یک نمره‌ی منفی در نظر گرفته می‌شود.

تعداد کل سوالات : 100
زمان پاسخگویی : 120 دقیقه
ضرایب دروس رشته‌های شاخه‌ی نظری / هنرستان‌های فنی حرفه‌ای

مواد آزمون تعداد سوالات ریاضی فیزیک علوم تجربی ادبیات و علوم انسانی علوم و معارف اسلامی هنرستان فنی حرفه‌ای
آموزش قرآن و پیام‌های آسمان 15 1 1 1 3 1
فارسی 15 2 2 4 2 2
عربی 15 1 1 2 2 1
مطالعات اجتماعی
(جغرافیا، تاریخ، مدنی)
15 1 1 2 2 1
زبان انگلیسی 10 1 1 1 1 1
علوم تجربی 15 2 4 1 1 3
ریاضی 15 4 2 1 1 3

سهمیه آزمون مدارس نمونه دولتی

تنها سهمیه آزمون مدارس نمونه دولتی، سهمیه‌ی دانش‌آموزان شاهد ( فرزندان شهدا، جانباز و آزاده) است. 10 درصد از ظرفیت پذیرش مدارس نمونه دولتی، به دانش‌آموزان شاهد اختصاص دارد.

شرایط استفاده از سهمیه‌ی شاهد در ثبت نام آزمون مدارس نمونه دولتی
اولویت اول فرزندان شاهد
اولویت دوم فرزندان جانباز 50 درصد به بالا و آزادگان با بیش از 3 سال سابقه‌ی اسارت
اولویت سوم فرزندان جانباز 25 درصد تا 49 درصد و آزادگان با بیش از 6 ماه سابقه‌ی اسارت
اولویت چهارم فرزندان جانباز زیر 25 درصد و آزادگان با کمتر از 6 ماه سابقه‌ی اسارت

نکته 1: دانش‌آموزانی که متقاضی استفاده از سهمیه‌ی شاهد هستند، به شرط کسب حداقل 70 درصد نمره کل آخرین فرد پذیرفته شده، می‌توانند از سهمیه‌ی شاهد استفاده کنند.

نکته 2: دارندگان کارت ایثار، شرایط استفاده از سهمیه‌ی شاهد را ندارند.

زمان برگزاری آزمون مدارس نمونه دولتی 1403-1402

آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی، رأس ساعت هشت صبح روز جمعه مورخ نهم تیرماه سال 1402 در سراسر کشور به‌ صورت هم‌زمان برگزار خواهد شد. داوطلبان باید به ۱۰۰ سوال آزمون در مدت ۱۲۰ دقیقه پاسخ دهند.

سؤالات آزمون از کتب درسی آموزش قرآن و پیام‌های آسمانی، فارسی، عربی، مطالعات اجتماعی (جغرافیا، تاریخ، مدنی)، زبان انگلیسی، علوم تجربی و ریاضی پایه نهم سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ طرح می‌شوند.

زمان اعلام نتایج آزمون مدارس نمونه دولتی 1403-1402

نتایج آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی، حداکثر تا هفته‌ی اول مردادماه سال ۱۴۰۲، از طریق سامانه‌ی پنجره‌ی واحد خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش به نشانی my.medu.ir اعلام خواهد شد.

جمع‎‌بندی

ثبت‌نام داوطلبان آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی دوره‌ی دوم متوسطه از تاریخ 15 فروردین سال 1402 و از طریق سامانه‌ی ثبت‌نام به آدرس my.medu.ir  آغاز می‌شود.

این آزمون که شامل دبیرستان‌ها و هنرستان‌های فنی‌وحرفه‌ای می‌شود و برای پذیرش دانش‌آموز در سال تحصیلی 1403-1402 انجام می‌شود، رأس ساعت 8 صبح روز جمعه 9 تیر سال 1402 در سراسر کشور به‌ صورت همزمان برگزار خواهد شد.

ورود به سامانه‌ی ثبت‌نام نمونه دولتی نیازمند دسترسی به کد ملی و رمز عبور است. پس از درج مشخصات خواسته شده و پرداخت هزینه‌ی ثبت‌نام مدارس نمونه دولتی، سامانه یک کدپیگیری در اختیار شما قرار می‌دهد.


سوالات متداول

آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی دوره دوم متوسطه چه زمانی برگزار می‌شود؟

آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی دوره دوم آموزش متوسطه (دبیرستان‌ها و هنرستان‌های فنی‌وحرفه‌ای) سال تحصیلی 1403-1402، رأس ساعت 8 صبح روز جمعه 9 تیر 1402در سراسر کشور به‌ صورت همزمان برگزار می‌شود.

ثبت نام در آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی (ورود به پایه دهم سال تحصیلی 1403-1402) تا چه زمانی آغازشده است؟

ثبت نام در آزمون ورودی پایه دهم مدارس نمونه دولتی دوره دوم متوسطه سال تحصیلی 1403-1402 از 15 فروردین ماه آغاز می‌شود.

هزینه ثبت نام در آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی دوره دوم متوسطه (1402) چقدر است؟

مبلغ ثبت‌نام، 70 هزار تومان است که دانش‌آموزان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی از پرداخت وجه ثبت‌نام معاف هستند. این مبلغ ثابت بوده و به جز این مبلغ، دریافت هرگونه وجه تحت هر عنوانی ممنوع است.

میانگین امتیاز 5 / 5. جمع امتیاز 8

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

    1. سلام بله. دانش‌آموزان غیرایرانی هم با ارائه‌ی مدرک اقامتی معتبر، می‌توانند در آزمون مدارس نمونه دولتی ثبت نام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا