روش مطالعه و یادگیری دروسمقالات آموزشی

بهترین زمان برای مطالعه چه وقتی از روز است؟

تا به حال به این فکر کرده‌اید که بهترین زمان برای درس خواندن چه زمانی است؟ بسیاری از دانش‌آموزان می‌پرسند که آیا مطالعه در یک زمان خاص به ما کمک می‌کند تا نمرات بهتری کسب کنیم؟ واقعیت این است که نحوه‌ی مطالعه‌ی شما مهم‌تر از زمان مطالعه است. اما در مورد انتخاب بهترین زمان برای درس‌ خواندن، هر دانش‌آموزی منحصر به فرد است. بهترین زمان برای مطالعه، به تمام فعالیت‌های اصلی و فوق برنامه‌ی یک دانش‌آموز در طی روز و ترجیحات یادگیری او بستگی دارد.

آنچه بیشترین اهمیت را دارد، پایبندی به برنامه‌ای است که برای استفاده‌ی بهینه از زمان، ایجاد کرده‌اید. برای مثال، اگر متوجه شدید که از ساعت 16 تا 18 بهترین زمان برای مطالعه‌ی شما است، یک زنگ هشدار روزانه برای ساعت 15:50 تنظیم کنید تا زمان مطالعه را به شما یادآوری کند. اگر این کار را انجام دهید، راحت‌تر می‌توانید در مسیر عادات مطالعه‌ی خود بمانید – و نمرات بهتری نیز در این فرآیند کسب کنید. حالا ممکن است بپرسید، چگونه می‌توان بهترین زمان از روز را برای مطالعه تعیین کرد؟ این همان چیزی است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

بهترین زمان برای مطالعه چه زمانی است؟
بهترین زمان برای مطالعه چه زمانی است؟

فواید درس خواندن در صبح

برای بسیاری از دانش‌آموزان سخت است که صبح زود، پیش از رفتن به مدرسه، درس بخوانند. آن‌ها می‌خواهند سرحال و آماده برای یادگیری به کلاس درس خود برسند – نه اینکه با ذهنی خسته وارد مدرسه بشوند. اما در عین حال، برخی از دانش‌‎آموزان در ساعات اولیه‌ی روز بهترین عملکرد را برای درس خواندن دارند. ازجمله مزایای مطالعه در ساعات اولیه‌ی روز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

(1) ذهن شما شاداب است

آیا در ابتدای روز بیش از همیشه احساس هوشیاری و انگیزه می‌کنید؟ آیا بعد از یک خواب خوب شبانه سرحال هستید و دوست دارید فعالیت‌های خود را از سر بگیرید؟ اگر چنین هستید، احتمالاً بهترین زمان برای درس خواندن شما، ساعات اولیه‌ی صبح است.

البته باید مطالعه را قبل از آن شروع کنید که تفکر درباره‌ی تصمیمات روزانه، کارهای روزمره و فهرست کارهایی که باید در طول روز انجام دهید، ذهن شما را مختل کند.

(2) برنامه خواب شما مختل نمی‌شود

وقتی عصرها مشغول درس خواندن باشید، گویی زمان خیلی سریع می‌گذرد. قبل از اینکه متوجه شوید، ساعت 11:30 شب را نشان می‌دهد – و زنگ ساعت شما برای 6:00 صبح روز بعد تنظیم شده است!

اگر بخواهید عملکرد خوبی در مدرسه داشته باشید، بسیار مهم است که به اندازه‌ی کافی بخوابید. برای تبدیل شدن به یک دانش‌آموز برتر، نیازی به پیروی از یک برنامه‌ی مطالعه‌ی صبحگاهی ندارید. اما اگر تا اواخر شب به تکالیف خود نپردازید، راحت‌تر به برنامه‌ی خواب خود پایبند خواهید بود.

(3) نور طبیعی تقویت‌کننده‌ی مغز است

مطالعات نشان می‌دهد که نور طبیعی بر هورمون ها و ریتم شبانه‌روزی ما تأثیر می‌گذارد و در عین حال فعالیت مغز را افزایش می‌دهد. نور طبیعی می‌تواند یادگیری، شناخت، خلق و خو و حتی خواب را بهبود ببخشد.

اگر در مکانی مطالعه می‌کنید که می‌توانید صبح‌ها نور طبیعی دریافت کنید، می‌توانید راحت‌تر تمرکز کنید و اطلاعات جدید را به طور موثرتری حفظ کنید. اگر علاقمند به شناخت راهکارهایی برای ایجاد فضای مطالعه‌ی ایده‌‌آل هستید، مقاله‌ی «کجا درس بخوانیم؟» را بخوانید.

(4) روز خود را مثبت شروع می‎‌کنید

هنگامی که روز را به طور سازنده شروع می‌کنید، اغلب آن انرژی مثبت را در بقیه‌ی روز با خود حمل می‌کنید.

علاوه بر این، زمانی که بدانید یک فعالیت چالش برانگیز را در شروع روز انجام داده‌اید – قبل از اینکه اکثر همکلاسی‌هایتان حتی از رختخواب بیرون بیایند – احتمالاً بیشتر احساس کنترل می‌کنید و استرس کمتری خواهید داشت!

با مطالعه‌ی مقاله‌ی «5 راهکار برای کمک به نوجوانان مضطرب» با فعالیت‌های راهبردی برای کاهش اضطراب دانش‌آموزان آشنا خواهید شد. مطالعه‌ی مقاله‌ی «8 عادت بد در هنگام مطالعه که باید فوراً ترک کنید» نیز به شما کمک می‌کند برنامه‌ی مطالعاتی سازنده‌تری داشته باشید.

لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس

فواید درس خواندن در بعد از ظهر

بیایید با بررسی مزایای درس خواندن در بعد از ظهر به بررسی این سوال ادامه بدهیم که بهترین زمان برای مطالعه چه وقتی از روز است:

(1) دسترسی آسان به همسالان و معلمان

یکی از راهکارهایی که در ایجاد انگیزه برای اکثر دانش‌آموزان موثر است، تشکیل یک گروه تکالیف است. هر کسی هر از گاهی سوالاتی دارد. وقتی با گروه کوچکی از همسالان با انگیزه مطالعه می‌کنید، در کنار افرادی خواهید بود که می‌توانید برای کمک گرفتن به آن‌ها مراجعه کنید.

اگر همیشه به تنهایی مطالعه می‌کنید، ممکن است وقتی با یک تکلیف سخت مواجه می‌شوید دلسرد شوید. و اگر صبح زود یا دیر وقت باشد، ممکن است معلمان و همسالانتان برای حمایت از شما در دسترس نباشند.

(2) فضاهای عمومی و کتابخانه‌ها باز هستند

بسیاری از دانش‌آموزانی معتقدند که مطالعه در خانه موثر نیست. حواس‌پرتی‌هایی مانند بازی‌های ویدیویی، خواهر و برادر و تلویزیون می‌تواند تمرکز روی درس خواندن را دشوار کند.

اگر بیشترین تمرکز را در فضایی آرام دارید که دانش‌آموزان دیگری در آن حضور دارند (مانند کتابخانه‌ها یا اتاق‌های مطالعه)، بهترین زمان برای مطالعه‌ی شما بعدازظهرها است که این فضاها باز هستند.

(3) فرصت یکپارچه‌سازی اطلاعات جدید

حتماً می‌دانید که شب امتحان درس خواندن هرگز از شما دانش‌آموز موفقی نمی‌سازد. بنابراین باید با مرور دوره‌ای مطالب جدید، از همان روزی که درس جدید را می‌آموزید، هوشمندانه‌تر مطالعه کنید.

اگر انتخاب شما این باشد که بعد از ظهر مطالعه کنید، از مزیت مرور یادداشت‌های خود بهره‌مند خواهید شد. آن هم در حالی که اطلاعات در ذهن شما تازه است.

(4) محدودیت کمتر در زمان مطالعه شما

اگر بعد از ظهر درس بخوانید، کنترل بیشتری بر برنامه‌ی خود خواهید داشت.

وقتی بعد از ظهر درس می‌خوانید، جلسات مطالعه‌ی شما به دلیل رفتن به مدرسه یا به دلیل خستگی اواخر شب کوتاه نمی‌شوند.

توضیح مراحل روش مطالعه PQRST

فواید درس خواندن در عصر

بعضی از دانش‌آموزان در عصر و شب انرژی بیشتری دارند و می‌توانند در آن ساعات بهتر تمرکز کنند. در ادامه فواید انجام تکالیف مدرسه در عصر ذکر شده است:

(1) حواس پرتی و سر و صدای کمتر

بسیاری از دانش‌آموزان در ساعات شب، آرام و آرام ذهن هوشیارتری پیدا می‌کنند، زیرا عوامل حواس‌پرتی‌ کمتری وجود دارد.

اگر شما هم چنین هستید، مطمئن شوید که در یک ساعت معقول به رختخواب بروید تا همچنان خواب کافی داشته باشید!

(2) برای برنامه‌ی شلوغ دانش‌آموز مناسب‌تر است

دانش‌آموزان اغلب برنامه‌ی شلوغی دارند. آن‌ها باید بین ساعات مدرسه، سرگرمی‌، کارهای روزمره و ورزش‌شان، فرصت مناسبی برای مطالعه بیابند. چنین فرصتی معمولاً تنها در ساعات عصر به دست می‌آید.

اگر فرصت کمی برای مطالعه و انجام تکالیف دارید، حتماً اولویت بندی کنید تا در موعد تحویل تکالیف یا روزهای امتحان دچار مشکل نشوید.

(3) حفظ اطلاعات جدید ساده‌تر است

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که دانش‌آموزان قبل از خواب بهتر می‌توانند اطلاعات جدید را یاد بگیرند.

چرا؟ زیرا زمانی که شما خواب هستید، مغز شما اطلاعات جدید را یکپارچه می‌کند تا بتوانید بعداً آن‌ها را بازیابی کنید. [منبع]

نتیجه‌گیری

همانطور که پیشتر ذکر شد، بهترین زمان برای مطالعه، به تمام فعالیت‌های اصلی و فوق برنامه‌ی یک دانش‌آموز در طی روز و ترجیحات یادگیری او بستگی دارد. هر دانش‌آموزی با توجه به این موارد و تجربیاتی که طی سال‌های تحصیل به دست آورده است، بهتر می‌داند که چه ساعاتی از روز برای مطالعه‌ی مباحث درسی برای او بهتر است.

در عین حال، بر اساس تحقیقات علمی صورت گرفته، دو پنجره‌ی زمانی وجود دارد که در آن‌ها مغز بیشتر پذیرای مباحث درسی جدید است: 10:00 صبح تا 2:00 بعد از ظهر و 4:00 بعد از ظهر تا 10:00 شب.

ما در این مقاله ذکر کردیم که مطالعه در ساعات متفاوت روز چه مزایایی دارد و چگونه می‌توان بهره‌وری را در ساعات مطالعه بالاتر برد. اما باید بدانید، پایبندی به یک برنامه‌ی مطالعاتی راهی عالی برای بهبود عملکرد تحصیلی شما است. هنگامی که متوجه شدید چه ساعاتی از روز برای اجرای برنامه‌ی مطالعاتی شما مناسب‌تر هستند، تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا با تعهد برنامه‌ی مورد نظر خود را اجرا کنید.


درس خواندن در صبح بهتر است یا شب؟

اکثر دانش‌آموزان ترجیح می‌دهند صبح زود مطالعه کنند، زیرا مغز تمرکز بیشتری در ساعات اولیه‌ی صبح دارد. این می تواند بهترین گزینه برای دانش‌آموزانی باشد که در اوایل روز انرژی بیشتری دارند. با این حال شرایط زندگی هر فرد، عادات او و شرایط جسمی‌اش، منحصر به فرد است و ممکن است ساعات عصر یا شب برای برخی مناسب‌تر باشد.

معایب مطالعه در اواخر شب چیست؟

از معایب اصلی مطالعه در اواخر شب می‌توان به اهمال‌کاری (به فردا فکنی) و اختلال در برنامه‌‌ی خواب اشاره کرد.

بهترین زمان درس خواندن بر اساس تحقیقات علمی چه وقتی از روز است؟

بر اساس تحقیقات علمی، دو پنجره‌ی زمانی وجود دارد که مغز بیشتر پذیرای مباحث درسی جدید است: 10:00 صبح تا 2:00 بعد از ظهر و 4:00 بعد از ظهر تا 10:00 شب.

میانگین امتیاز 4.8 / 5. جمع امتیاز 5

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا