راهنمای ثبت نام کنکورکنکور

نحوه ثبت نام در کنکور 1402 | راه‌اندازی سامانه جامع آزمون سراسری

بر اساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ (کنکور 1402) بر مبنای مصوبه‌ی شورای عالی انقلاب فرهنگی در دو نوبت برگزار می‌شود. ثبت‌نام نوبت اول این آزمون از ۸ آبان آغاز شده و تا 18 آبان 1401 ادامه دارد (ثبت‌نام نوبت اول از ساعت 8 صبح لغایت 17 روز یکشنبه 22 آبان 1401 تمدید شد). آزمون نوبت اول، صبح و بعدازظهر 29 و ۳۰ دی ماه سال ۱۴۰۱ و آزمون نوبت دوم صبح و بعدازظهر ۱۴ و ۱۵ تیرماه سال ۱۴۰۲ برگزار می‌شود و داوطلبان پس از طی مراحل ثبت‌نام می‌توانند بدون هرگونه محدودیتی در هر دو نوبت شرکت کنند.
طبق اطلاعیه‌های منتشر شده، کنکور سراسری از سال 1402 با تغییراتی همراه خواهد بود. تغییر در تأثیر سوابق تحصیلی، دو مرحله‌ای شدن آزمون سراسری و حذف دروس عمومی در کنکور ازجمله‌ی این تغییرات هستند. برای مطالعه‌ی جزئیات بیشتر با ما همراه باشید.
زمان ثبت نام کنکور 1402 | راه‌اندازی سامانه جامع آزمون سراسری
زمان ثبت نام کنکور 1402 | راه‌اندازی سامانه جامع آزمون سراسری

دکتر عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در مورد تغییرات آزمون سراسری اعلام کرده است: «در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ تأثیر قطعی سابقه‌ی تحصیلی ۴۰ درصد خواهد بود که بر اساس نمرات پایه‌ی دوازدهم محاسبه می‌شود. آزمون اختصاصی در دو نوبت برگزار می‌شود و نمره‌ی هر آزمون تا ۲ سال اعتبار خواهد داشت. ضرایب دروس در هر گروه آزمایشی ثابت است و آزمون سراسری از میان دروس تخصصی رشته‌های تحصیلی در سه سال آخر دوره‌ی دوم متوسطه در هر یک از گروه‌های آزمایشی برگزار می‌شود که دروس و ضرایب آن در دفترچه‌ی راهنمای آزمون نیز اعلام شده است.»

به گفته‎‌ی رئیس سازمان سنجش، هیچ فرقی بین دو نوبت آزمون کنکور نیست و حداکثر نمره با انتخاب داوطلبان ‌برای آنان لحاظ می‌شود. درواقع نوبت دوم نوبت تکرار است و افرادی که به هر دلیلی تمایل نداشتند که نمره‌ی آزمون اول آن‌ها ملاک قرار بگیرد می‌توانند در نوبت دوم شرکت کنند.

برای اطلاع از جزئیات تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور 1402، مقاله‌ی «تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲ چگونه است؟» را بخوانید. مطالعه‌ی مقاله‌های «تغییرات کنکور سراسری ۱۴۰۲» و «زمان برگزاری کنکور سراسری 1402» نیز برای کسب اطلاع درباره‌ی جزئیات کنکور سراسری مفید خواهد بود.

راه اندازی سامانه جامع آزمون سراسری

بر اساس اعلام رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، در سال جاری برای نخستین بار سیستم جامع آزمون سراسری راه‌اندازی و رونمایی می‌شود. در این سامانه به هر فرد صفحه‌ای اختصاص داده شده و هر داوطلب باید اطلاعات شخصی را به صورت کامل و دقیق وارد کند. در این سامانه علاوه بر ثبت نام امکان رویت کارنامه و دریافت نتیجه‌ی آزمون فراهم شده است.

تمامی داوطلبان باید هنگام ثبت‌نام یک شماره‌ی تلفن همراه مشخص اعلام کنند تا کد شش رقمی تأیید ورود به سامانه را دریافت کنند. برای تکمیل ثبت‌نام دسترسی به این پیامک‌ها ضرورت دارد. در واقع برای ورود به سامانه‌ی جامع آزمون‌ها نیاز است که کد تأیید دریافت شود. در مراحل بعدی نیز اطلاع‌رسانی توسط پیامک به داوطلبان صورت خواهد گرفت. اطلاعات فرد از سامانه‌ی ثبت احوال اخذ می‌شود و در نوبت‌های بعدی نیازی به اخذ اطلاعات از داوطلب نیست.

ترجیح این است که ورود به سامانه با شماره تلفن همراه متعلق به خود داوطلب یا افراد درجه یک ایشان انجام شده باشد. باید از هر شماره تلفن همراه فقط برای یک داوطلب استفاده شود. زیرا رمز عبور ۶ رقمی و اطلاعات هر مرحله ویرایش برای هر داوطلب به شماره‌ی همراه اعلام شده، ارسال می‌شود. باید تلفن فعال و منحصر به یک داوطلب باشد.

نحوه ثبت نام در کنکور 1402

در مرحله‌ی اول ثبت‌ نام در سیستم جامع آزمون سراسری، اطلاعات کلی داوطلب و بعد از آن اطلاعات هویتی داوطلب ثبت می‌شود و این اطلاعات با سیستم ثبت‌احوال تطبیق داده می‌شود.

اطلاعات تماس و سکونت داوطلبان ثبت می‌شود. حوزه‌ی برگزاری آزمون‌ها بر اساس این آدرس‌ها تعیین می‌شود. بنابراین باید نهایت دقت در ثبت آدرس صورت بگیرد. در گام بعدی نیز اطلاعات گروه‌های آزمونی مورد نظر داوطلب باید ثبت شود و سپس سهمیه‌ی داوطلب درج خواهد شد. در گام پایانی اطلاعات سال‌های قبل داوطلبان به جهت رعایت مسائل قانونی باید تکمیل شود. ثبت نام نهایی پس از پرداخت هزینه‌ی آزمون صورت می‌گیرد. عدم پرداخت هزینه‌ی آزمون و دریافت نکردن کد 12 رقمی به معنای کامل نشدن مراحل ثبت‌نام است.

داوطلبانی که برای ثبت‌نام به کافی نت می‌روند، در درج اطلاعات خود دقت کنند. امکان ویرایش اطلاعات برای حداکثر ۵ بار در زمان مشخص شده فراهم است و ثبت اطلاعات ویرایش شده نیز با پیامک به داوطلبان اطلاع داده خواهد شد.

هزینه ثبت نام در کنکور 1402

هزینه‌ی ثبت نام در نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۲ مبلغ ۱۳۰ هزار تومان به اضافه‌ی سه هزار تومان خدمات پیامکی تعیین شده است که این مبلغ بر اساس مصوبه‌ی هیئت دولت هنگام ثبت نام اخذ می‌شود.

? چنانچه تمايل به ثبت‌نام در 2 يا 3 گروه آزمايشی دارید، باید به ازای هر گروه آزمايشی، مبلغ یکصد و سی هزار تومان ديگر نيز پرداخت و اطلاعات كارت اعتباری را دريافت کنید. منظور از ثبت‌نام در 2 يا 3 گروه آزمايشی این است كه داوطلب می‌تواند علاوه بر انتخاب يكی از گروه‌های آزمايشی (علوم رياضی و فنی يا علوم تجربی يا علوم انسانی) به عنوان گروه آزمايشي اصلی، در گروه‌های آزمايشی هنر و زبان خارجی نيز متقاضي شود؛ به عبارت ديگر، نمی‌توان به طور همزمان، در گروه‌های آزمايشی علوم رياضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی ثبت‌نام کرد.

? داوطلباني كه علاقه دارند از رشته‌های تحصيلی دانشگاه فرهنگيان، دانشگاه پيام نور و مؤسسات آموزش عالی غيردولتی (غيرانتفاعی) هم رشته‌هايی را انتخاب کنند، باید در زمان ثبت نام نوبت دوم آزمون سراسري سال 1402 (از تاريخ 1402/1/15 تا 1402/1/24) و يا در زمان انتخاب رشته (نيمه دوم مرداد ماه 1402) نسبت به خريد كارت اعتباري به مبلغ 360/000 ریال (سی و شش هزار تومان) برای هر مورد علاقه‌مندی به‌صورت جداگانه اقدام کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی نحوه‌ی خرید سریال ثبت‌نام از سایت سازمان سنجش آموزش کشور، مقاله‌ی «خرید سریال ثبت نام کنکور 1402» را مطالعه کنید.

تکالیف داوطلبان برای شركت‌ در کنکور 1402

داوطلب شركت‌ در کنکور 1402 بايد اقدام‌های‌ زير را به موقع‌ و در مهلت‌ مقرر انجام‌ دهد:

(1) مطالعه‌ی دفترچه راهنمای ثبت‌نام (دفترچه شماره 1) در آزمون سراسری سال 1402 (برای دریافت دفترچه‌ی راهنمای ثبت نام و شرکت در آزمون سراسری سال 1402 (نوبت اول)، اینجا کلیک کنید.)

(2) خريد كارت اعتباري ثبت‌نام از درگاه اطلاع‌رساني سازمان سنجش آموزش کشور.

(3) مراجعه به سامانه جمع‌آوری اطلاعات و سوابق تحصيلي داوطلبان آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها به نشانی: http://dipcode.medu.ir  برای دریافت كدهای سوابق تحصيلی ذيل:

? كد سوابق تحصيلي دارندگان دیپلم نظام آموزشی جديد (3-3-6)

توضیح: اين دسته از داوطلبان باید قبلاً طبق اعلام مدارس محل تحصيل با مراجعه به سامانه فوق كد سوابق تحصيلي خود را دريافت کرده و در زمان ثبت‌نام با درج كد سوابق تحصيلی در درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش، اطلاعات فردی خود را مشاهده ‌کنند.

? كد سوابق تحصيلی براي ديپلمه‌های سال 1384 تا سال 1401 شاخه‌ی نظري (نظام سالی واحدی يا ترمی واحدی و همچنين نظام آموزشی جديد 3-3-6 ) رشته‌های تحصيلي رياضی فيزيک، علوم تجربی، ادبيات و علوم انسانی، علوم و معارف اسلامی.

? كد سوابق تحصيلي برای داوطلبان با مدرک پيش‌دانشگاهی رياضی فيزيک، علوم تجربی، ادبيات و علوم انسانی، علوم و معارف اسلامی و هنر كه مدرک دوره‌ی پيش‌دانشگاهی خود را از سال 1391 تا 1401 اخذ کرده‌اند.

تبصره 1: دارندگان مدرک پيش‌دانشگاهی سال­‌های 1391 تا 1401 كه اطلاعات آن‌ها در بانک اطلاعاتی مركز سنجش وزارت آموزش و پرورش وجود نداشته يا ناقص باشد، ابتدا براي تكميل اطلاعات خود به آدرس اينترنتی: http://dipcode.medu.ir مراجعه کنند. در صورت تأييد اطلاعات آن‌ها از سوی آموزش و پرورش، مي‌­توانند تا تاريخ 1401/08/18 نسبت به ثبت ­نام اقدام کنند.

تبصره 2: دانش­‌آموزان دوره‌ی نظری سال آخر نظام آموزشی 3-3-6 كه تا تاريخ 31 شهريور ماه سال 1402 فارغ‌التحصيل می‌شوند، باید برای اطلاع از نحوه‌ی اقدام برای مشاهده‌ی سوابق تحصیلی به اطلاعيه‌ی پرينت كارت شركت در آزمون تاريخ  1401/10/26 مراجعه کنند.

داوطلبانی که درخصوص اطلاعات سوابق تحصیلی با مشکل مواجه شدند (عدم مشاهد‌ه‌ی سوابق تحصیلی و یا مغایرت در اطلاعات سوابق تحصیلی) باید به سایت آموزش و پرورش به نشانی https://sahat.medu.ir مراجعه کنند.

(4) ثبت‌نام از طریق درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور در زمان مقرر (1401/08/08 تا 1401/08/18).

(5) پرينت كارت‌ شركت در‌ آزمون بر اساس برنامه‌زمانی مندرج در دفترچه‌ی راهنمای ثبت‌نام.

(6) حضور در حوزه‌ی امتحانی تعيين‌ شده در كارت شرکت در آزمون‌ و پاسخ دادن به سئوالات.

دانلود رایگان اپلیکیشن هم‌درس
دانلود رایگان اپلیکیشن هم‌درس

پذیرش در کنکور سالی یکبار صورت می‌گیرد

در هر سال دو نوبت آزمون برگزار و یکبار پذیرش و انتخاب رشته انجام می‌شود در هر نوبت شرکت در آزمون یک نمره‌ی کل در آزمون دروس اختصاصی برای داوطلبان ایجاد می‌شود که دو سال اعتبار دارد و در طی دو سال آینده می‌توانند بر اساس آن انتخاب رشته کنند.

هر داوطلب در طی دو سال چنانچه در همه‌ی آزمون‌ها شرکت کند چهار نمره‌ی معتبر آزمون دارد که می‌تواند با هر کدام از آن نمره‌ها انتخاب رشته کند. پذیرش تنها یک بار در مرداد ماه توسط سازمان سنجش آموزش کشور انجام می‌شود.

جدول فرآیند مراحل کنکور 1402

سازمان سنجش آموزش کشور برای تسهیل دسترسی دواطلبان به زمان برگزاری هر یک از مراحل آزمون سراسری سال 1402، جدول زیر را ارائه داده است:

ردیف مراحل زمان انجام توضیحات
1 ثبت نام نوبت اول:  8 تا 1401/8/18  نوبت دوم: 15 تا 1402/1/21 (ثبت‌نام نوبت اول از ساعت 8 صبح لغایت 17 روز یکشنبه 22 آبان 1401 تمدید شد. ثبت‌نام برای شرکت در نوبت دوم کنکور تا 24 فروردین 1402 تمدید شد)
2 مشاهده، کنترل و ویرایش اطلاعات ثبت‌نامی نوبت اول:  8 تا 1401/8/14  نوبت دوم: 15 تا 1402/1/21 بعد از ثبت‌نام، تا آخر مهلت ثبت‌نام می‌توانید اطلاعاتی را که وارد کرده‌اید، ویرایش کنید.
3 دریافت کارت ورود به جلسه (نوبت اول) از سه‌شنبه 1401/10/27 تا پنجشنبه 1401/10/29 اطلاعات تکمیلی در درگاه اطلاع‌سانی سازمان سنجش و نشریۀ پیک سنجش (19 دی ماه 1401) اعلام می‌شود.
4 برگزاری آزمون سراسری (نوبت اول) پنجشنبه 1401/10/29 و جمعه 1401/10/30 زمان دقیق آزمون هر یک از گروه‌های آزمایشی در اطلاعیۀ مورخ 19 دی ماه 1401 اعلام می‌شود.
5 اعلام نمرات خام و نمره‌ کل آزمون اختصاصی (نوبت اول) نیمۀ اول اسفندماه 1401
6 برگزاری آزمون سراسری (نوبت دوم) چهارشنبه 1402/4/14 و پنجشنبه 1402/4/15 زمان دقیق آزمون هر یک از گروه‌های آزمایشی در اطلاعیۀ مورخ 5 تیرماه 1402 اعلام می‌شود.
7 اعلام نمرات خام و نمره کل آزمون اختصاصی (نوبت دوم) نیمۀ دوم مرداد ماه 1402
8 ارائه کارنامه نهایی و انتخاب رشته نیمۀ دوم مرداد ماه 1402 داوطلبان مجاز به انتخاب رشته در مهلت اعلام شده و بر اساس ظرفیت‌های اعلام شده در دفترچۀ راهنمای انتخاب رشته، رشته‌های مورد علاقۀ خود را به صورت اینترنتی انتخاب می‌کنند.
9 اعلام نتیجۀ نهایی و بارگذاری کارنامه نتایج در درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش نیمۀ دوم شهریور ماه 1402

جمع‌بندی

براساس آخرین اخبار منتشر شده، کنکور سراسری 1402 با تغییراتی همراه خواهد بود. از مهم‌ترین تغییرات کنکور سراسری ۱۴۰۲می‌توان به تاثیر قطعی 40 درصدی سوابق تحصیلی، دو مرحله‌ای شدن کنکور و همچنین حذف دروس عمومی از دفترچه‌ی سوالات اشاره کرد. بر اساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، ملاک عمل سابقه‌ی تحصیلی، نمرات امتحان نهایی تا پایان خرداد ماه سال پذیرش دانشجو و آخرین فایل دریافتی از وزارت آموزش و پرورش تا تاریخ تعیین شده توسط سازمان سنجش است.

زمان ثبت‌نام نوبت اول آزمون سراسری از 8 تا 22 آبان ماه سال 1401 خواهد بود و این آزمون صبح روز پنجشنبه ۲۹ دی ماه سال 1401 در گروه آزمایشی علوم تجربی و بعدازظهر در گروه آزمایشی زبان‌های خارجی و صبح روز جمعه ۳۰ دی ماه در گروه‌های آزمایشی علوم انسانی و ریاضی و فنی و بعدازظهر در گروه آزمایشی هنر برگزار می‌شود.

ثبت‌نام نوبت دوم آزمون سراسری از 15 تا 24 فروردین سال ۱۴۰۲ خواهد بود و این آزمون صبح روز چهارشنبه ۱۴ تیر ماه در گروه‌های آزمایشی علوم انسانی و ریاضی و فنی و بعدازظهر همین روز در گروه آزمایشی هنر و صبح روز پنجشنبه ۱۵ تیر ماه سال ۱۴۰۲ در گروه آزمایشی علوم تجربی و بعدازظهر در گروه آزمایشی زبان‌های خارجی برگزار می‌شود.
در هر نوبت آزمون اختصاصی هر سال، دانش‌آموزانی می‌توانند در آزمون شرکت کنند که تا قبل از شروع سال تحصیلی مربوط به پذیرش آن آزمون (تا پایان شهریور ماه) دیپلم خود را اخذ می‌کنند. دانش‌آموزان پایه‌های پایین‌تر اجازه‌ی شرکت در آزمون را ندارند. درنهایت پذیرش دانشجو برای ورود به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در کشور یک بار در سال انجام می‌شود.

سوالات متداول

در کنکور 1402 سوابق تحصیلی برای گروه‌های آزمایشی نظری چه میزان تاثیر دارد؟

سهم نمره‌ی کل سابقه‌ی تحصیلی پایه‌ی دوازدهم نظام 3-3-6 در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی آزمون سراسری سال 1402 به میزان 40 درصد با تأثیر قطعی است.

سهم دروس عمومی و تخصصی در نمره‌ی کل سابقه‌ی تحصیلی در کنکور 1402 چقدر است؟

سهم دروس عمومی 26 درصد و سهم دروس اختصاصی 14 درصد است.

دانش‌آموزان چه پایه‌هایی اجازه‌ی شرکت در کنکور 1402 را دارند؟

در هر نوبت آزمون اختصاصی هر سال، دانش‌آموزانی می‌توانند در آزمون شرکت کنند که تا قبل از شروع سال تحصیلی مربوط به پذیرش آن آزمون (تا پایان شهریور ماه) دیپلم خود را اخذ می‌کنند. دانش‌آموزان پایه‌های پایین‌تر اجازه‌ی شرکت در آزمون را ندارند.

هزینه‌ی ثبت نام در نوبت اول کنکور سراسری 1402 چقدر است؟

مبلغ 130 هزار تومان به اضافه‌ی سه هزار تومان خدمات پیامکی

میانگین امتیاز 5 / 5. جمع امتیاز 3

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا