کنکورکنکور تجربی

معرفی رشته دندانپزشکی [+ بازار کار و رتبه لازم برای قبولی]

دندانپزشکی یک شاخه‌ از علوم پزشکی است که دانش‌آموختگان آن، موظف هستند از طریق ارائه‌ی انواع خدمات بهداشتی-درمانی مرتبط، سلامت دهان و دندان مردم را تأمین و حفظ کرده و آن را ارتقاء دهند. هدف از آموزش این رشته در دانشگاه‌های کشور، بهبود شاخص‌های مرتبط با بهداشت دهان و دندان و خدمات داندانپزشکی در کشور است.

رشته‎‌ی دندانپزشکی یکی پرطرفدارترین‌ها در گروه آزمایشی علوم تجربی است. تعداد زیادی از داوطلبان کنکور سراسری هنگام انتخاب رشته، پس از رشته‌‌ی پزشکی، دندانپزشکی را برمی‌گزینند. اگر پس از آشنایی با بازار کار رشته علوم تجربی، متوجه علاقه‌ی خود به رشته‌ی دندانپزشکی شدید، می‌توانید اطلاعات جامعی درباره‌ی این رشته، رتبه‌ی لازم برای قبولی و بازار کار آن در این مقاله بیابید.

معرفی رشته دندانپزشکی
معرفی رشته دندانپزشکی

تعریف رشته دندانپزشکی

دندانپزشکی شاخه‌ای از علوم پزشکی است که هدف آن تأمین، حفظ و ارتقای سلامت دهان افراد است. فارغ‌التحصیلان این رشته مهارت و دانش تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری‌های دهان و دندان را دارند. در دوره‌ی دکتری عمومی دندانپزشکی مجموعه‌ای از دروس نظری، عملی، کارگاهی، کارورزی و تحقیقاتی، آموزش داده می‌شود. این دور‌ه‌ی آموزشی، پایه و اساس تمام رشته‌‌های تخصصی دندانپزشکی به حساب می‌آید.

جالب است بدانید که قدیمی‌ترین رساله‌ی موجود درباره‌ی دندانپزشکی در جهان، در ایران نگهداری می‌شود. این رساله حدود 12 قرن قدمت دارد و مربوط به تدریس دندانپزشکی در دانشگاه جندی‌شاپور است. اما آموزش رشته‌ی دندانپزشکی به شکل امروزی، پس از تأسیس دانشگاه تهران، در کشور ما آغاز شد.

ارائه‌ی خدمات پیشگیری، درمانی و توانبخشی در حوزه‌ی سلامت دهان و دندان به تمام افراد جامعه، ارائه‌ی آموزش‌های سلامت دهان و دندان، مدیریت برنامه‌های آن و انجام پژوهش‌های لازم در این حیطه، از اهداف آموزش رشته‌ی دندنپزشکی در دانشگاه‌های کشور است.

از فارغ‌التحصیلات دوره‌ی دکتری عمومی دندانپزشکی انتظار می‌رود تا به ارائه‌ی خدمات سلامت دهان، مدیریت در تیم سلامت دهان، آموزش و مشاوره در حوزه‌ی سلامت دهان و دندان و پژوهش در این حیطه، بپردازند.

وظایف حرفه‌ای یک دندانپزشک

یک فارغ‌التحصیل دوره‌ی دکتری عمومی دندانپزشکی وظایف حرفه‌ای متعددی دارد که ازجمله‌ی آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برقراری ارتباط مؤثر و حرفه‌ای با بیماران، همراهان آن‌ها و مسئولین مراکز پزشکی
  • تشکیل پرونده‌ی مناسب دندانپزشکی برای بیماران
  • دریافت شرح‌ حال کامل پزشکی و دندانپزشکی از بیماران
  • انجام صحیح و کامل معاینات مورد نیاز برای تشخیص و درمان
  • درخواست به‌موقع و منطقی برای انجام آزمایش‌های پاراکلینیکی و تشخیصی
  • انجام رویه‌های تشخیصی و تشخیص مشکل بیمار
  • ارائه‌ی طرح درمان مناسب بر اساس اطلاعات کسب شده
  • تجویز منطقی دارو بر حسب نیاز بیمار
  • به‌کارگیری انواع درمان‌های مجاز دندانپزشکی
  • درخواست مشاوره‌های مورد نیاز پزشکی، تخصصی دندانپزشکی و تغذیه‌ای
  • پیگیری درمان‌های انجام شده
  • ارجاع بیماران به متخصصین بر حسب نیاز آن‌ها
  • ارائه‌ی خدمات مشاوره به بیمار، همراهان او و گروه‌های هدف
  • مشارکت در فعالیت‌های آموزشی و تحقیقاتی
  • مسئولیت فنی مطب شخصی و انجام کیفی مهارت‌های رویه در دندانپزشکی
یک فارغ‌التحصیل دوره‌ی دکتری عمومی دندانپزشکی وظایف حرفه‌ای متعددی دارد
یک فارغ‌التحصیل دوره‌ی دکتری عمومی دندانپزشکی وظایف حرفه‌ای متعددی دارد

برنامه دوره دکترای عمومی دندانپزشکی

طول دوره‌ی دکتری عمومی دندانپزشکی حدود 6 سال است. این دوره شامل 217 واحد درسی است که دروس عمومی 24 واحد، دروس علوم پایه 39 واحد، دروس تخصصی اجباری 150 واحد و دروس تخصصی اختیاری 4 واحد (از 30 واحد موجود) از آن را تشکیل می‌دهند.

هدف از این دوره، آموزش نظری و عملی دانشجویان به نحوی است که در پایان دوره با مبانی و اصول علوم مختلف مرتبط با دندانپزشکی به طور دقیق آشنا باشند. علومی مانند آسیب‌شناسی پزشکی، بیماری‌های انگلی و عوامل مولکولی و سلولی سیستم دفاعی بدن ازجمله‌ی این موارد هستند. دانشجویان همچنین با ساختمان و عملکرد مواد بیولوژیک در بافت‌های بدن از جمله دهان و دندان و مبانی ژنتیک انسانی، آشنا می‌شوند.

آموزش نظری و عملی روانشناسی و آشنایی با بیماری‌های روانی برای فراگیری مهارت‌های برقراری ارتباط با بیمار نیز از دیگر موارد آموزشی در دوره‌ی دکتری عمومی دندانپزشکی است. آشنایی با اصول بهداشت عمومی، علوم تشریحی، فیزیک پزشکی، فیزیولوژی، ویروس‌شناسی و آسیب‌شناسی دهان فک و صورت از دیگر مواد آموزشی مهم این دوره هستند.

آشنایی با اخلاق پزشکی در کنار دروس خاص دندانپزشکی مانند آناتومی و مورفولوژی دندان، ارتودانتیکس، اندودانتیکس، پریودانتیکس، ایمپلنت‌های دندانی، بافت دندان در سلامت و بیماری، بی‌حسی موضعی، بیماری‌های دهان، فک و صورت، بیماری‌های سیستمیک و پروتزهای دندانی از دیگر مباحث عمده‌ی دوره‌ی دکتری عمومی دندانپزشکی هستند.

تحصیلات تکمیلی رشته دندانپزشکی

دوره‌های تخصصی دندانپزشکی و دوره‌های فلوشیپ دندانپزشکی، شامل مواردی نظیر زیر می‌شود:

  • آسیب‌شناسی دهان ، فک و صورت
  • ارتودنسی
  • بیماری‌های دهان، فک و صورت
  • بیماری‌های لثه
  • پروتزهای دندانی
  • جراحی دهان، فک و صورت
  • درمان ریشه
  • دندانپزشکی ترمیمی
  • دندانپزشکی کودکان
  • رادیولوژی دهان، فک و صورت
  • سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی

بازار کار رشته دندانپزشکی

یک دندانپزشک می‌تواند در مراکز و کلینیک‌های دولتی یا خصوصی مشغول شود یا یک مطب خصوصی تأسیس کند. دندانپزشک‌ها می‌توانند به استخدام بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها، درمانگاه‌ها و سایر مراکز درمانی دربیایند. ولی اکثر دندانپزشک‌ها مطب شخصی دارند. استخدام در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی نیز یک زمینه‌‌ی کاری دیگر برای دندانپزشکان است. البته برای تدریس، داشتن تخصص و بورد تخصصی، از شرایط لازم است.

به طور کلی می‌توان گفت فارغ‌التحصیلان دوره‌ی دکتری عمومی رشته‌ی دندانپزشکی می‌توانند در این مراکز مشغول به فعالیت شوند:

  • مراکز بهداشتی-درمانی، بیمارستان‌ها، مطب‌ها و کلینیک‌های دولتی، خصوصی، خیریه و …
  • سازمان‌ها و مؤسسات مرتبط با خدمات سلامت
  • مراکز آموزشی و تحقیقاتی مرتبط با علوم پزشکی

رتبه لازم برای قبولی در رشته دندانپزشکی

بر اساس فهرست انتخاب رشته‌ی گروه آزمایشی علوم تجربی، دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، تبریز، ارومیه، اردبیل، اصفهان، کاشان، البرز، ایلام، بوشهر، شهرکرد، بیرجند، مشهد، بجنورد، جندی شاپور اهواز، زنجان، سمنان، زاهدان، شیراز، قزوین، قم، کردستان، رفسنجان، کرمان، کرمانشاه، یاسوج، گلستان، گیلان، لرستان، مازندران (بابل و ساری)، اراک، بندرعباس، همدان و یزد، در رشته‌ی دندانپزشکی دانشجو می‌پذیرند.

دانشگاه شاهد تهران، دانشگاه علوم پزشکی ارتش و دانشگاه‌های آزاد تهران، آذربایجان شرقی (واحد تبریز)، اصفهان (واحد خوراسگان)، فارس (واحد شیراز) و لرستان (واحد بروجرد) نیز در رشته‌ی دندانپزشکی پذیرش دارند.

رشته‌ی دندانپزشکی علاقمندان بسیار زیادی دارد. بنابراین برای پذیرفته شدن در این رشته باید نهایت تلاش خود را به کار بگیرید. با به دست آوردن رتبه‌های دو و سه رقمی می‌توان به سادگی در رشته‌ی دندانپزشکی پذیرفته شد. البته با کسب رتبه‌ی چهاررقمی تا سقف حدود 2 هزار نیز می‌توان در برخی شهرستان‌ها پذیرش گرفت.

آخرین رتبه‌ قبولی در رشته دندانپزشکی

براساس اطلاعات موجود، آخرین رتبه قبولی در رشته‌ی دندانپزشکی در دانشگاه‌های مختلف بر اساس نتایج کنکور 1400 و سهیمه‌های مختلف مناطق، به قرار زیر بوده است (توجه داشته باشید که رتبه‌های اعلام شده حدودی هستند):

آخرین رتبه قبولی در رشته دندانپزشکی در کنکور 1400
نام دانشگاه آخرین رتبه‌ی قبولی منطقه‌ی یک آخرین رتبه‌ی قبولی منطقه‌ی دو آخرین رتبه‌ی قبولی منطقه‌ی سه
دانشگاه علوم پزشکی تهران 165 287 238
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران 65 (روزانه نیمسال اول) 106 (روزانه نیمسال دوم) 330 (شبانه نیمسال دوم) 59 (روزانه نیمسال اول) 169 (روزانه نیمسال دوم) 685 (شبانه نیمسال دوم) 67 (روزانه نیمسال دوم) 1082 (شبانه نیمسال اول) 1295 (شبانه نیمسال دوم)
علوم پزشکی مشهد 292 392 205
علوم پزشکی اصفهان 384 536 282
علوم پزشکی تبریز 392 537 283
دانشگاه علوم پزشکی همدان 514 993 604
دانشگاه علوم پزشکی شیراز 355 (روزانه) 638 (شبانه) 450 (روزانه) 1323 (شبانه) 219 (روزانه) 652 (شبانه)
دانشگاه علوم پزشکی گیلان 616 933 692
دانشگاه علوم پزشکی البرز 476 711 1777 (شبانه)
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز 669 1212 498
لینک دانلود اپلیکیشن هم‌درس (100% رایگان)

لینک دانلود اپلیکیشن هم‌درس (100% رایگان)

اگر علاقمندید که بدانید رتبه‌‌ی برتر کنکور سراسری در سال گذشته از چه روش‌هایی برای کسب موفقیت استفاده کرده‌ است، می‌توانید در وبلاگ تراز از نحوه‌ی مطالعه و درصدهای نفر اول کنکور تجربی 1400 آگاه شوید. آشنایی با مهارت‌های علمی برای مطالعه هوشمند کنکور و راهکارهای علمی برای کسب رتبه برتر در کنکور در کنار یادگیری موثر برای کنکور با استفاده از تمرین بازیابی ازجمله مطالبی است که وبلاگ تراز برای آماده‌سازی داوطلبان ارائه داده است.

ارتباط رشته‌های دندانپزشکی و ساخت پروتزهای دندانی

ساخت پروتزهای دندانی یک رشته‌ی مستقل است که همچون دندانپزشکی از رشته‌‌های زیرگروه یک علوم تجربی است. کارشناسان این رشته نیز در زمینه‌ی سلامت دندان به فعالیت می‌پردازند. درواقع تکنسین‌های این رشته انواع لوازم مصنوعی مانند پروتز‌های کاشتنی، پل‌ها یا دندان مصنوعی می‌سازند. بنابراین کارشناسان رشته‌ی ساخت پروتزهای دندانی در ارتباط تنگاتنگ با دندانپزشکان قرار می‌گیرند.

درحال حاضر و براساس اطلاعات دفترچه‌ی انتخاب رشته‌ی گروه آزمایشی علوم تجربی، دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، اصفهان، سبزوار و دانشگاه شهید بهشتی در تهران در رشته‌ی ساخت پروتزهای دندانی دانشجو می‌پذیرند. بر اساس اطلاعات موجود، آخرین رتبه‌ی قبولی در این رشته در دانشگاه تهران، با سهمیه‌ی منطقه‌ی 2، رتبه‌ی 4467 بوده است.

تکنسین‌های رشته‌ی ساخت پروتزهای دندانی می‌توانند در لابراتورهای دندانسازی یا در درمانگاه‌ها و مطب‌های دندانپزشکی فعالیت کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند خود یک لابراتور تأسیس کرده و به طور مستقل کار کنند. از آنجایی که محصولات تولیدی این تکنسین‌ها ارتباط مستقیمی با مبحث زیبایی دهان و دندان دارد، این رشته بازار کار مناسبی دارد.

جمع‌بندی

اگر علاقمند به ادامه‌ی تحصیل در رشته‌ی دندانپزشکی هستید، باید درنظر داشته باشید که علاوه بر موفقیت در کنکور سراسری و کسب رتبه‌ی خوب در گروه آزمایشی علوم تجربی، باید دارای توانمندی‌های خاصی هم باشید. مهارت برقراری ارتباط، تعهد حرفه‌‌ای، علاقه به فراگیری مستمر، مهارت‌های تصمیم‌گیری، استدلال و حل مسئله، تنها بخشی از توانمندی‌های مورد نیاز برای یک دندانپزشک موفق هستند.

اگر قصد شرکت در کنکور سراسری علوم تجربی را دارید، باید بدانید که شرکت در آزمون سرنوشت‌ساز و رقابتی کنکور، می‌تواند میزان اضطراب شما را افزایش داده و مانع مدیریت صحیح زمان شود، برای آشنایی با راهکارهای موثر در این زمینه، می‌توانید با 11 راهکار برای مدیریت زمان در کنکور + (مدیریت زمان در تست زنی) آشنا شوید. همچنین آگاهی‌ از راه ‌های کاهش اضطراب امتحان در دانش ‌آموزان موثر خواهد بود.


سوالات متداول

رتبه لازم برای قبولی در رشته دندانپزشکی در دانشگاه‌های معتبر روزانه چیست؟

با به دست آوردن رتبه‌های دو و سه رقمی می‌توان به سادگی در رشته‌ی دندانپزشکی پذیرفته شد. البته با کسب رتبه‌ی چهاررقمی تا سقف حدود 2 هزار نیز می‌توان در برخی شهرستان‌ها روزانه قبول شد.

رشته‌ی دندانپزشکی چه تعریف و هدفی دارد؟

دندانپزشکی شاخه‌ای از علوم پزشکی است که هدف آن تأمین، حفظ و ارتقای سلامت دهان افراد است. فارغ‌التحصیلان این رشته مهارت و دانش تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری‌های دهان و دندان را دارند.

بازار کار رشته‌ی دندانپزشکی چگونه است؟

یک دندانپزشک می‌تواند در مراکز و کلینیک‌های دولتی یا خصوصی مشغول شود یا یک مطب خصوصی تأسیس کند. دندانپزشک‌ها می‌توانند به استخدام بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها، درمانگاه‌ها و سایر مراکز درمانی دربیایند. استخدام در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی نیز یک زمینه‌‌ی کاری دیگر برای دندانپزشکان است. البته برای تدریس، داشتن تخصص و بورد تخصصی لازم است.

میانگین امتیاز 5 / 5. جمع امتیاز 4

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا