آموزش و تحصیل فرزندان

معیارهای انتخاب یک پیش دبستانی مناسب

والدین معمولاً زمان زیادی را صرف تحقیق در مورد انتخاب مدرسه‌ی مناسب می‌کنند. در اکثر موارد، آن‌ها به دنبال مدرسه‌های ایمن و ارزشمندی هستند که فرصت بهینه‌ای برای رشد و یادگیری فرزندانشان فراهم کنند. اما نکته اینجاست که برخی از والدین تصور می‌کنند انتخاب مدرسه‌ی خوب تنها در مقطع متوسطه اهمیت دارد، درحالی‌که ایجاد یک پایه‌ی محکم برای پیشبرد اهداف آموزشی و تحصیلی کودکان، از دوران پیش‌دبستانی آغاز می‌شود.

با انتخاب یک پیش‌دبستانی با محیط مناسب، فرزندان شما در معرض انبوهی از عناصر قرار می‌گیرند که خلاقیت را تقویت می‌کنند، مهارت‌های اجتماعی را افزایش می‌دهند و ریشه‌های آینده‌ای روشن و مبتنی بر آموزش را برای آن‌ها می‌سازند.

معیارهای انتخاب یک پیش دبستانی مناسب
معیارهای انتخاب یک پیش دبستانی مناسب

ویژگی‌های یک پیش‌دبستانی خوب

اگر در حال انتخاب یک پیش دبستانی خوب برای ورود فرزندنتان به دنیای تحصیل و دانش‌آموزی هستید، صرف‌نظر از اینکه یک پیش‌دبستانی دولتی یا غیرانتفاعی را انتخاب می‌کنید، اطلاع از ویژگی‌های اصلی یک پیش‌دبستانی باکیفیت، اهمیت بسیاری دارد. ما در این مقاله برخی از این ویژگی‌ها را گردآوری کرده‌ایم تا با آگاهی از این موارد، در انتخاب خود دقت بیشتری بکنید:

(1) معلم‌های تحصیل‌کرده، مراقب و دلسوز

شاید این مورد خیلی ساده به نظر برسد، اما مواجه شدن با معلمی که تمام این خصوصیات را در کنار هم داشته باشد، ساده نیست. برخی از معلم‌ها دانش بسیاری دارند، اما برای مواجهه و برخورد با کودکان پیش‎‌ دبستانی به قدر کفایت صبور یا پرانرژی و مشتاق نیستند. از سوی دیگر، معلم‌هایی نیز در این حوزه فعال هستند که اگرچه بسیار دلسوزانه، مراقب و مشتاق به تدریس می‌پردازند، اما لزوماً آگاهی کافی برای برآورده کردن تمام نیازهای تحصیلی کودک شما در این برهه‌ی حساس را ندارند.

تلاش کنید تا پیش از ثبت نام فرزندتان در مقطع پیش دبستانی، با معلم کلاس آشنا شوید و در مورد میزان تجربه و تحصیلات وی اطلاعات بگیرید. اگر برای شما امکان‌پذیر بود، به دنبال مدارسی باشید که جمعیت کلاس‌ها در آن‌ها پایین‌ است.

(2) محیط امن و بالنده

کودکان پیش دبستانی تازه در حال یادگیری احساس استقلال هستند. آن‌ها در حال کشف علایق خود هستند. در همین مقطع درمی‌یابند که چگونه بدون راهنمایی والدین خود معاشرت کنند و یاد می‌گیرند که چگونه از بزرگ‌ترهایی که عضو خانواده‌ی خودشان نیستند، پیروی کنند. در زندگی یک کودک پیش دبستانی اتفاقات زیادی در حال وقوع است. یک برنامه‌ی مناسب در این مقطع، محیطی امن و بالنده فراهم می‌کند که در آن دانش‌آموزان می‌توانند بدون ترس از قضاوت، به درک درستی از مسائل اطراف خود برسند.

در انتخاب پیش دبستانی مناسب به این موضوع دقت کنید که آیا آن مرکز آموزشی برنامه‌ای برای تقویت خلاقیت کودک شما دارد یا خیر. آیا دانش‌آموزان برای خلق آثار خلاقانه تشویق می‌شوند یا مدرسه به کپی‌برداری بچه‌ها از آثار دیگران اکتفا می‌کند؟ باید بدانید که توانمندسازی از طریق پرورش خلاقیت صورت می‌پذیرد.

(3) استفاده از فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده و متناسب با سن کودک

کودکان در مقطع پیش دبستانی هنگام یادگیری باید همزمان سرگرم هم بشوند. در غیر این صورت، آن‌ها احتمالاً درگیر فراگیری نخواهند شد. این به آن معنا است که اگر کودک سرگرم نباشد، احتمالاً هیچ یک از اطلاعات حیاتی که معلم تدریس می‌کند را جذب نخواهد کرد.

کودکان پیش‌دبستانی باید هنگام یادگیری سرگرم هم بشوند.
کودکان پیش‌دبستانی باید هنگام یادگیری سرگرم هم بشوند.

مسئولین پیش‌دبستانی‌های خوب درک می‌کنند که چگونه سرگرمی را در فرآیند یادگیری به روشی ادغام کنند که باعث رشد در سطوح مناسب سن کودک بشود.

(4) ارتباط محکم بین کادر آموزشی و والدین

فرآیند یادگیری در کلاس آغاز نمی‌شود و در آن به پایان نمی‌رسد. پیش‌دبستانی‌های خوب، ماهیت ضروری ایجاد روابط محکم بین معلم‌ها و والدین را درک می‌کنند. در پیش‌دبستانی‌های خوب، معلم‌هایی خواهید یافت که مهارت‌های ارتباطی بالایی دارند.

مدارسی که برای رشد دانش‌آموزان خود ارزش قائل هستند، به پیوند خانه و مدرسه اهمیت می‌دهند.

(5) توجه به نیازهای آموزشی منحصر به فرد هر کودک

هر دانش‌آموز متفاوت است. مدارس خوب نه‌تنها این موضوع را درک می‌کنند، بلکه تفاوت‌های دانش‌آموزان را پذیرفته و پرورش می‌دهند. پیش‌دبستانی‌های برجسته معلم‌هایی را استخدام می‌کنند که مشارکت فعال در فرآیند یادگیری را تشویق می‌کنند و الگوی منحصر به فرد هر کودک را برای رشد و توسعه می‌شناسند.

نتیجه‌گیری

انتخاب یک مدرسه‌ی مناسب برای آغاز فرآیند تحصیل فرزندان، می‌تواند امری دشوار و حساسیت‌برانگیز برای اولیا باشد. قطعا هر خانواده‌ای ملاک‌های خاصی برای انتخاب پیش‌دبستانی مناسب برای فرزند خود دارد. ملاک‌هایی نظیر نزدیکی به منزل، امکانات و سابقه‌ی مدرسه، رویکرد فرهنگی و مذهبی مدرسه، روش تدریس و مدیریت دانش‌آموزان و میزان ارتباط کادر آموزشی با اولیا، در این زمینه مطرح هستند.

باید دانست یکی از وظایف یک پیش‌دبستانی خوب این است که به کودکان کمک کند تا به بهترین و موفق‌ترین فردی مبدل شوند که می‌توانند باشند. یافتن مدرسه‌ای که با بهره‌گیری از روش‌های آموزشی پیشرفته، محیطی سرشار از فرصت‌های یادگیری ایجاد کرده باشد، می‌تواند خیال اولیا را در زمینه‌ی پیشرفت فرزندانشان راحت کند. به یاد داشته باشید که فرزند شما لایق بهترین‌ها است، بنابراین تمام جزئیات را درنظربگیرید و آگاهانه تصمیم بگیرید.


سوال‌های متداول

مهم‌ترین معیارهایی که والدین باید در انتخاب پیش دبستانی مناسب درنظر بگیرند، کدام هستند؟

معیارهای زیادی در این زمینه مطرح هستند، از جمله اینکه آیا بچه‌ها همه با هم کار می‌کنند یا به صورت انفرادی؟ آیا صلاحیت کارکنان و معلم‌ها بررسی و تأیید شده است یا خیر؟ میزان بازی و سرگرمی کودکان چقدر است؟ چگونه والدین در امور مدرسه مشارکت می‌کنند؟ اطلاعات چگونه به والدین منتقل می‌شود؟ مدرسه چگونه به مسائل اجتماعی-عاطفی کودکان و همین‌طور بهداشت و تغذیه‌ی آن‌ها رسیدگی می‌کند؟

انتخاب مدرسه‌ی خوب برای فرزندان از چه مقطعی اهمیت دارد؟

برخی از والدین تصور می‌کنند انتخاب مدرسه‌ی خوب تنها در مقطع متوسطه اهمیت دارد، درحالی‌که ایجاد یک پایه‌ی محکم برای پیشبرد اهداف آموزشی و تحصیلی کودکان، از دوران پیش‌دبستانی آغاز می‌شود.

کودکان در مقطع پیش دبستانی باید در چه زمینه‌هایی آموزش ببینند؟

مهارت‌های حرکتی درشت، مهارت‌های حرکتی ظریف، مفاهیم اولیه‌ی ریاضی، مهارت‌های مربوط به حل مسئله، مهارت‌های مربوط به زبان و واژگان، مهارت‌های پیش از نوشتن، مهارت‌های شنیداری و مهارت‌های مربوط به موسیقی ازجمله مواردی هستند که کودکان در مقطع پیش دبستانی می‌آموزند.

میانگین امتیاز 4.3 / 5. جمع امتیاز 6

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا