مقالات عمومی

وبینار چیست (Webinar)؟ | معرفی انواع وبینار به زبان ساده

وبینار (Webinar) برای برگزاری دوره‌ یا جلسات در بستر اینترنت با تعداد مشخصی از مخاطبان با یک موضوع تعریف شده برگزار می‌شود. در برگزاری وبینار تعدادی از افراد به عنوان ارائه دهنده یا میزبان هستند، که پیرامون موضوع، با هدف آموزش و یا پاسخ به سوالات مخاطبان در وبینار حضور پیدا می‌کنند.

در وبینار بدون صرف هزینه‌های سنگین برای اجاره‌ی مکان و رفت و آمد برای حضور فیزیکی در جلسات می‌توان تنها از طریق بستر اینترنت و کمترین امکانات در وبینار حضور پیدا کرد.

وبینار چیست (Webinar)؟ معرفی انواع وبینار به زبان ساده
وبینار چیست (Webinar)؟ معرفی انواع وبینار به زبان ساده

در این مطلب می‌کوشیم تا به تمام جنبه‌های وبینار بپردازیم و به سوالاتی از قبیل وبینار چگونه کار می‌کند؟ و مزایا و معایب استفاده از وبینار چیست؟ پاسخ دهیم.

وبینار به زبان ساده

وبینار یا Webinar  از ترکیب دو کلمه وب و سمینار به وجود آمده است. به زبان ساده‌ تر وبینار یعنی در رویدادی آنلاین، مخاطبان نیز به صورت مجازی در وبینار حضور پیدا کنند.

تعریف دیگری از وبینار: جلسه، دوره، کلاس و… که در بستر اینترنت و با مخاطبانی مجازی برای هدفی معین برگزار می‌شود، را وبینار می‌نامند. که با نام‌های دوره مجازی، آموزش آنلاین، سمینار مجازی، کلاس آنلاین و…نیز شناخته می‌شود. امروزه که درگیر کرونا هستیم، وبینار روشی کاربردی برای حضور در جلسات را فراهم می‌کند.

انواع وبینار

انواعی از وبینارها با کارایی های متفاوتی وجود دارد که در زیر به طور خلاصه به توضیح هر یک می‌پردازیم.

  1. وبینار آموزشی: اولین نوع وبینار که معرفی خواهیم کرد وبینارهای آموزشی است. هدف این نوع وبینار، آموزش مطالب یا تخصص به افرادی که در وبینار حضور پیدا می‌کنند می‌باشد. وبینارهای آموزشی امروزه یکی از پرکاربردترین وبینارها هستند. با توجه به بهره گیری این نوع وبینار از اسلاید و ویدئو آموزشی بیشترین تاثیر را بر مخاطب می‌گذارد.
  2. وبینار معرفی محصول یا خدمتی جدید: به طور کلی مخاطبان از این نوع وبینار استقبال زیادی می‌کنند. وبینار این امکان را به میزبان ارائه می‌دهد تا به طور کامل و جامع به صورت آنلاین معرفی محصول یا خدمت خود را داشته و سوالات احتمالی مخاطبان را پاسخ دهد. امکان تبدیل مشتریان مجازی به حقیقی نیز با این نوع وبینار فراهم است و درنهایت می‌توان بازخورد اولیه را از مشتری‌ دریافت کرد.
  3. تعامل با کاربران: این نوع وبینار برای شرکت‌هایی که محصول یا خدماتی به مشتری ارائه داده‌اند مناسب است. با دعوت کاربران جدید، فرصتی روز افزون برای جذب بیشتر کاربر ایجاد می‌شود.
  4. آموزش کارمندان و جلسات تیم: آموزش کارمندان از طریق وبینار برای شرکت بسیار تاثیرگذار است و حتی این جلسات آموزشی را می‌توان در مقیاس گسترده ارائه داد. اما آموزش به صورت فیزیکی که پایه‌ی آموزش‌هاست را نباید فراموش کرد.
  5. تولید و لیست سازی: برای تبلیغات وبینار خود میتوانید گروه خاصی از افراد را انتخاب و جمع آوری اطلاعات کنید تا امکان بهبود و رشد کسب و کارتان را با شبکه سازی بین مخاطبانتان فراهم نمائید.
  6. حفظ و پرورش مشتری: وبینارهایی هستند که وظیفه‌ی جذب مشتری را دارند، که اصطلاحا وبینارهای الهام بخش گفته می‌شوند. به همان اندازه که برای مشتریان جدید مناسب است برای مشتریانی که از قبل در کنار ما بودند نیز مفید است. به عبارتی دیگر حفظ مشتری‌های قبلی در حالی که فضای رشد و پرورش  مشتری هم وجود داشته باشد.

وبینار چیست

چه افرادی می‌توانند وبینار برگزار کنند؟

برگزاری وبینارها معمولاً به عده‌ای خاص سپرده می‌شود که این افراد شامل:

  • اساتید دانشگاه و دبیران
  • افراد متخصص برای آموزش تخصص
  • افرادی که محصول یا خدماتی عرضه می‌کنند.
  • دانشجویانی که مطالبی برای ارائه دارند.
  • هنرمندان برای مطرح کردن موضوع خاصی

مزایای برگزاری وبینار چیست؟

با برگزاری وبینار میتوان اعتماد مخاطب را کسب کرد زیرا به صورت زنده در ارتباط هستند. در زیر مزایای دیگر وبینار را به طور خلاصه لیست کرده‌ایم.

  1. وبینارها اعتبار شما یا سازمان‌تان را افزایش می‌دهد. به شکلی که برند شما با برگزاری وبینار شناخته می‌شود.
  2. وبینارها به دلیل کاهش هزینه‌های رفت و آمد به شدت هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.
  3. وبینارها اعتماد بین مخاطبان و میزبان را افزایش می‌دهد، زیرا هر دو طرف به صورت دوستانه در وبینار حضور پیدا می‌کنند.
  4. وبینارها فارغ از زمان و مکان هستند، به عبارتی دیگر آسان و قابل دسترس هستند.
  5. وبینارهای معرفی محصول برای تبلیغات مناسب هستند و نام تجاری برند شما را نمایان می‌کند.
  6. وبینارها ضبط می‌شوند تا درصورت نیاز مجدد تماشا کنید.
  7. شیوه‌ای جدید در آموزش است و مشتاقان زیادی دارد.
  8. وبینار تعداد نامحدودی از مخاطبان را شامل می‌شود.
  9. به علت کاهش رفت و آمد، در زمان میزبان و مخاطب صرفه جویی می‌کند.
  10. همزمان با برگزاری وبینار می‌توانید به اسناد و جزوات آموزشی دسترسی داشته باشید.
  11. عدم نیاز وبینار از تجهیزات بی‌شمار مانند سالن، پذیرایی، پرژکتور، میکروفن و… برای برگزاری جلسات می‌باشد.
  12. وبینار این امکان را فراهم می‌کند که اساتید و متخصصین ماهر از هر کجای دنیا بدون محدودیت زمانی و مکانی جلسات آنلاین خود را برگزار کنند.
  13. برگزاری وبینار در هر ساعت از شبانه روز امکان‌پذیر است.
  14. وبینارها تاثیر گذاری بیشتری دارند زیرا ارتباط دو طرفه دیداری و شنیداری متعادلی برقرار است.

معایب برگزاری وبینار چیست؟

وبینار از بین تمام مزایایی که ذکر شد شامل معایبی نیز می‌باشد از جمله اینکه برگزاری این‌گونه جلسات نیاز به اینترنت دارد که درحال حاضر مناطقی هستند که دسترسی به اینترنت برای آنها مقدور نمی‌باشد.

وبینار نیاز به اینترنت با سرعت قابل قبولی دارد که این شرط نیز برای بسیاری افراد مشکل است.

وبینار آموزشی در سامانه تراز

شرایط اجرای یک وبینار عالی

اگر شما مطلبی برای آموزش یا محصولی برای معرفی دارید می‌توانید از وبینار کمک بگیرید. برای استفاه از وبینار باید مراحلی را رعایت کنید که در زیر به صورت اجمالی به آن پرداخته شده‌است.

  1. قالب و ساختار وبینار: معمولا وبینارها زمانی بین نیم ساعت تا 4 ساعت دارند که با شناخت مخاطبانی که حضور پیدا می‌کنند، باید موضوعی انتخاب شود که ابتدا جذب مخاطب صورت بگیرد و درآخر بتوان در زمان ذکر شده به طور کامل به مطالب را پرداخت. حال برای موضوع انتخاب شده اسلایدهایی معین طراحی کنید. در انتها برای آگاهی از وبینار باید تبلیغاتی صورت بگیرد که می‌توانید با استفاده از شبکه‌‌های اجتماعی، ایمیل، لینکدین و… اینکار را انجام دهید. برای این‌کار می‌توانید از کلمه وبینار رایگان استفاده کنید که بی‌اندازه تاثیر گذار است.
  2. ملزومات فنی برای برگزاری وبینار:
  • پلتفرم (سامانه برگزاری وبینار): برای برگزاری وبینار از جنبه‌ی سامانه کم وکاستی وجود ندارد. پلتفرم‌های رایگان و پلتفرم‌هایی با هزینه‌های بالا وجود دارد که با امکانات بیشتری از جمله ضبط و بازپخش، نظرسنجی و… در حال فعالیت هستند. با توجه به تعداد کاربران حاضر در وبینار این هزینه متفاوت است.
  • دوربین: وجود دوربین بسیار حائز امیت است، تا کاربر شما را مشاهده کند و می‌توانید از دوربین لپ تاپ استفاده کنید اما چون وب‌کم داخلی لپ تاپ کیفیت مناسبی ندارد توصیه می‌کنیم از وب‌کم USB استفاده کنید.
  • میکروفن: با توجه به بودجه شما میتوانید هرمیکروفنی که تصور میکنید مناسب است انتخاب کنید. اما توصیه ما این است که تا حد امکان از میکروفن‌های داخلی سیستم استفاده نکنید، زیرا از کیفیت خوبی برخوردار نیستند و همچنین نویز بالایی دارند.
  • ارتباط اینترنتی: سرعت اینترنت در برگزاری وبینار تاثیر از شرایط مهم برای برگزاری وبینار است. که در حالت ایده‌آل سرعت آپلود و دانلود مابین 4mbps و 15mbps است.  می‌توانید سرعت اینترنت خود را با ابزارهایی مانند SpeedTest.net تست کنید و درصورتی که سرعت آپلود شما حداقل یک مگابایت باشد مشکلی نیست. و در برخورد با مشکل، سرویس دهنده اینترنت خود را تغییر دهید.

3. روش متصل شدن به یک وبینار: در برخی مواقع برای پیوستن به وبینار برای کاربرانی که ثبت‌نام انجام دادند لینک‌ حضور در وبینار برای آن‌ها ارسال می‌گردد که تنها با دسترسی به لینک پیوستن به وبینار امکان پذیر است. و یا نصب نرم افزارهایی با حجم کم و مشخص که پس از ثبت اطلاعات می‌توان در وبینار حاضر شد.

4. پیگیری‌های پایانی وبینار: پیگیری به این معنی است که می‌توانید برای افرادی که ثبت‌نام انجام داده اند و در جلسه حضور پیدا نکرده‌اند، لینکی از جلسه ضبط شده را ارسال کرده و مدت زمان یک الی دو روز را مشخص کنید. بهتر است پس از پایان وبینار از مطالب ذکر شده در کتاب‌ها، دوره‌های آموزشی، مصاحبه‌ها، ایمیل‌ها و… استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:

سامانه ثبت تکلیف آنلاین دانش آموزان

سامانه حضور و غیاب آنلاین مدارس و دانش آموزان

پلتفرم‌های وبینار

برای برگزاری وبینار باید از یکی از پلتفرم‌های زیر استفاده کرد که به دو صورت رایگان و پولی وجود دارند. به خلاصه‌ای از هرکدام می‌پردازیم.

  • ایسمینار

بهترین وب سایت برای برگزاری وبینار است که، علاوه‌بر پلتفرم و نرم افزارهای وبینار ویژگی‌هایی مانند اطلاع رسانی، فروش فیلم‌های ضبط شده‌، ثبت‌نام آنلاین، زیرساخت نرم افزار وبینار، مدیریت کاربران و… در وب سایت وجود دارد. به عبارتی می‌توان نتیجه گرفت که در ایسمینار هم می‌توان وبینار برگزار کرد و هم می‌توان در وبینار شرکت کرد. هدف ایسمینار بهره‌گیری همه افراد از مبحث‌های آموزشی بیان شده است.

  • اسکای روم

برای استفاده از اسکای روم نیاز به نصب نرم افزاری نیست. اسکای روم یک بستر بومی برای وبینار است، چت فارسی در اسکای روم یک ویژگی برتر نسبت به ادوبی کانکت است.

  • ایوند

دیگر نرم افزار ایرانی برای برگزاری وبینار ایوند است که تقریبا 10 هزار نصب فعال در کافه بازار دارد. ایوند برای رخدادهایی که هیچ درآمدی ندارند کاملاً رایگان است.

  •  وبینار پلاس

وبینار پلاس مانند اسکای روم تحت وب بوده و برای استفاده نیاز به نصب هیچگونه برنامه‌ای ندارد و تنها کافیست مرورگر خود را باز کنید و اطلاعاتی را وارد کرده و شروع به استفاد کنید.

  • وبرنو

وبرنو تنها وب سایت رسمی است که امکان استفاده همزمان 1000 کاربر در رویدادی آنلاین را فراهم کرده است.وبرنو نیازی به نصب نرم افزار ندارد و علاوه بر ویژگی‌های برنامه‌هایی که در بالا ذکر شد از آزمون، نظرسنجی و ضبط ویدئو نیز برخوردار است.

  • گیلارو

گیلارو هم یک نرم افزار ایرانی است که در کافه بازار 200 هزار نصب فعال دارد و برای سیستم عامل‌های آیفون و اندروید طراحی شده است.

“در مورد سامانه جامع مدیریت مدارس چه میدانید؟”

وبینار رایگان

وبینار رایگان برای هر کسب و کاری ضروری است، به عبارتی یک نوع مارکتینگ هوشمندانه است تا جذب مشتری بدون صرف هزینه انجام شود و در نهایت این مشتریان را به مشتریان وفادار تبدیل کنیم. زمانی که افراد برای وبینار رایگان، ثبت‌نام انجام می‌دهند اطلاعات شماره تماس آنها در اختیارتان قرار می‌گیرد، در نتیجه یک ارتباط پایداری میان مشتری و فروشنده برقرار می‌شود. باید از بستر وبینار رایگان نهایت بهره‌مندی را برای برانگیختن افراد به سمت کسب و کار خود استفاده کنیم.

نشانه‌های یک وبینار خوب

وبینار بی نقص وجود ندارد اما می‌توان درصد خطاها را به حداقل رساند. به طور مثال می‌توانید پس از پایان وبینار بررسی کنید که چه میزان درخواست برای نسخه های ضبط شده وجود دارد. با مشخص شدن این تعداد، افراد علاقمند به وبینار برگزار شده را متوجه می‌شویم. از نشانه‌های دیگر اینکه در طول وبینار نیز اگر مخاطبان شما کم نشد نشان‌دهنده این است که موضوع و عنوان مقاله برای مخاطبان جذاب بوده‌ است. باید در طی وبینار میزان مشارکت کاربران را در نظر داشت، جلب رضایت مشتری نکته‌ای اساسی در وبینار است.

ویدئو یا وب کنفرانس

وب کنفرانس

ابتدا به تعریف وب کنفرانس می‌پردازیم. وب کنفرانس‌ها دارای ویژگی‌هایی در مقابل وبینار است، که به صورت اجمالی به این تفاوت‌های جزئی می‌پردازیم.

  • وب کنفرانس تعاملی‌تر از وبینار است زیرا با افراد بیشتری از نظر ماهیت تعامل دارد.
  • در وب کنفرانس کاربران مجازند که می‌توانند به آسانی صفحه‌ لپ تاپ خود را به اشتراک بگذارند.
  • وب کنفرانس معمولاً با افراد بی‌شماری در تعامل است که با گروه کوچکی در ارتباط است.
  • مهمترین ویژگی وب کنفرانس‌ها ارتباط دوطرفه بین میزبان و مخاطب است یه این معنی که تنها میزبان وظیفه آموزش را ندارد و مخاطب نیز درصورت نیاز می‌تواند صحبت کند.
  • وب کنفرانس نیز برای همکاری‌های مجازی مورد استفاده قرار میگیرد.
  • امکان مشاهده کاربران حاضر در جلسه نیز فراهم است.
  • در وب کنفرانس امکان نظرسنجی در حین سخنرانی وجود دارد.

نتیجه‌گیری

با توجه به مباحث گفته شده احتمالاً مشتاق به حضور در جلساتی به این شکل شده‌اید. با مشغله‌هایی که هر یک از ما در طول زندگی با آن سروکار داریم بهترین روش برای یادگیری موضوعات مورد علاقه با صرف کمترین هزینه‌ی زمانی و پولی شرکت در وبینارهاست. با یک جستجوی ساده می‌توانید از زمان برگزاری وبینارهای مورد علاقه خود اطلاع پیدا کنید و به راحتی ثبت‌نام کرده و در وبینار حضور پیدا کنید.

سوالات متداول

آیا در وبینار افراد یکدیگر را می‌بینند؟

خیر.تنها افراد شرکت کننده تصویر مدرس را می‌توانند مشاهده کنند.

تجهیزات مورد نیاز برای شرکت در وبینار چیست؟

برای حضور در وبینار نیاز به تجهیزات خاصی ندارید به عبارت دیگر محدودیتی برای شرکت در وبینار وجود ندارد شما با داشتن یک کامپیوتر شخصی یا لپ تاپ و همینطور اینترنت می‌توانید به راحتی در وبینار حضور پیدا کنید.

محیط وبینار چه امکاناتی دارد؟

  1. تعامل مستقیم با کاربر از طریق چت
  2. می‌توان فایل ارائه وبینار را به اشتراک گذاشت.
  3. تصویر میزبان را میتوان مشاهده کرد.
  4. جلسات به صورت زنده برگزار می‌شود.

 

 

میانگین امتیاز 5 / 5. جمع امتیاز 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا