راهنمای ثبت نام کنکور

ویرایش انتخاب رشته کنکور 1402

پس از تکمیل فرم انتخاب رشته، سازمان سنجش امکانی برای ویرایش انتخاب رشته کنکور فراهم می‌کند تا داوطلبانی که در درج اطلاعات و یا رشته‌های تحصیلی خود دچار اشتباه شده‌اند، نسبت به ویرایش انتخاب رشته سراسری اقدام کنند. در بازه زمانی ویرایش انتخاب رشته، امکان حذف، جابجایی و اضافه کردن رشته‌ها در فرم اینترنتی انتخاب رشته وجود دارد.

ویرایش اطلاعات انتخاب رشته کنکور صرفاً به صورت اینترنتی و در بازه زمانی تعیین شده امکانپذیر است. زمان و نحوه‌ی ویرایش انتخاب رشته آزمون سراسری 1402  در این مقاله بیان شده است.

ویرایش انتخاب رشته کنکور

ویرایش انتخاب رشته کنکور 1402

ویرایش انتخاب رشته کنکور 1402 به صورت اینترنتی و صرفاً از طریق سایت سازمان سنجش کشور انجام می‌شود. امکان ویرایش اطلاعات همزمان با شروع فرآیند انتخاب رشته از طریق پایگاه سنجش وجود دارد. داوطلبان پس از اتمام فرآیند انتخاب رشته و دریافت کد انتخاب رشته، تا پایان مهلت تعیین شده برای انتخاب رشته فرصت دارند، با مراجعه به سایت سنجش اطلاعات درج شده را ویرایش کنند.

توصیه می‌شود برای جلوگیری از اشتباه قبل از ورود به سامانه اصلی انتخاب رشته، رشته‌های انتخابی خود را به همراه کد هر رشته، به ترتیب اولویت و علاقه‌مندی، در فرم پیش نویس انتخاب رشته کنکور وارد کنید. پس از اتمام مهلت ویرایش، امکان جابجایی یا حذف رشته‌های انتخابی در فرم انتخاب رشته وجود ندارد. لذا اگر تصمیم به تغییر اطلاعات دارید، حتما در زمان تعیین شده اقدام کنید.

اگر در کد و عنوان رشته ها و ترتیب آن‌ها اشتباهی مشاهده می‌کنید، می‌توانید اشتباهات را از طریق سایت سنجش اصلاح کنید.

زمان ویرایش انتخاب رشته 1402

زمان ویرایش انتخاب رشته 1402، همزمان با شروع فرآیند انتخاب رشته در سایت سنجش آغاز می‌شود و متقاضیان تا پایان مهلت ثبت نام فرصت دارند نسبت به جابجایی، حذف و اضافه اطلاعات انتخاب رشته خود اقدام کنند. انتخاب رشته کنکور 1402 از 31 مردادماه 1402 آغاز و تا 6 شهریور 1402 ادامه دارد.

پس از اتمام زمان انتخاب رشته و اعلام نتایج نهایی کنکور، امکان ویرایش انتخاب رشته وجود ندارد. ویرایش انتخاب رشته آزمون سراسری صرفاً به صورت اینترنتی و از طریق سایت sanjesh.org امکانپذیر است.

ویرایش اطلاعات انتخاب رشته کنکور سراسری، همزمان با شروع فرآیند انتخاب رشته وجود دارد و پس از اتمام زمان انتخاب رشته، امکان جابجایی و حذف و اضافه رشته ها وجود نخواهد داشت.
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس

مهلت مجدد به مجازين انتخاب رشته کنکور 1402

معمولاً سازمان سنجش آموزش کشور، به آن دسته از مجازين به انتخاب رشته در آزمون‌ سراسری که در زمان مقرر موفق به تکميل فرم انتخاب رشته‌های تحصيلی خود نشده‎‌اند، مهلت مجددی می‌دهد تا با مراجعه به درگاه اطلاع رسانی اين سازمان به آدرس: www.sanjesh.org و با انتخاب لينک مربوط به انتخاب رشته‌ی کنکور 1402، با رعايت شرايط خاصی که در زیر ذکر شده است، نسبت به تکميل فرم انتخاب رشته‌های تحصيلی خود اقدام کنند:

  • این امکان فقط برای افرادی که بر اساس محتوای كارنامه اعلام نتایج اولیه مجاز به انتخاب رشته شده ولی موفق به انجام انتخاب رشته نشدند، فراهم شده است. این مهلت تمدید نمی‌شود و هیچ درخواستی در این خصوص پذیرفته نخواهد شد.
  • انتخاب رشته در رشته­‌های دارای آزمون عملی و طراحی (رشته‌های علوم ورزشی و آموزش تربیت بدنی و همچنین رشته‌های گروه آزمایشی هنر) به افرادی توصیه می­‌شود که در آزمون عملی این رشته‌ها قبلاً شرکت کرده باشند.
  • اگر اقدام به انتخاب رشته‌های دارای شرايط خاص و مصاحبه می‌کنید، توجه داشته باشید در صورت داشتن شرایط و همچنین نمره‌ی علمی، همزمان با اعلام نتایج نهایی برای انجام مراحل مصاحبه و بررسی صلاحیت معرفی خواهید شد.

سازمان سنجش اعلام کرده است که داوطلبان می‌توانند سؤالات خود را با بخش پاسخگويي اينترنتی درگاه اطلاع‌رساني سازمان سنجش آموزش کشور به نشاني: Request.sanjesh.org يا با شماره‌ تلفن‌: 42163 (كد 021) در ميان بگذارند.

چگونه انتخاب رشته کنکور را ویرایش کنیم؟
چگونه انتخاب رشته کنکور را ویرایش کنیم؟

تعداد دفعات ویرایش انتخاب رشته

براساس آنچه در دفترچه‌ی انتخاب رشته ذکر شده است، تعداد دفعات ویرایش انتخاب رشته، 8 نوبت است. متقاضیان می‌توانند در بازه زمانی انتخاب رشته تا 8 نوبت رشته‌های انتخابی خود را ویرایش کنند. داوطلبان برای ویرایش اطلاعات می‌توانند در بازه‌ی زمانی مقرر با مراجعه به سایت سنجش، نسبت به تصحیح فرم انتخاب رشته اقدام کنند.

جمع بندی

داوطلبان پس از تکمیل فرم انتخاب رشته کنکور سراسری، تا  8 نوبت فرصت دارند با مراجعه به سایت ثبت نام کنکور (سایت سنجش) فرم خود را ویرایش کنند. ویرایش اطلاعات انتخاب رشته کنکور سراسری به صورت اینترنتی و صرفا از طریق سایت سازمان سنجش امکانپذیر است. متقاضیان توجه داشته باشند، پس از اعلام نتایج نهایی، امکان تغییر رشته قبولی وجود ندارد لذا در درج رشته های انتخابی دقت داشته باشید.


سوالات متداول

آیا امکان ویرایش انتخاب رشته کنکور وجود دارد؟

بله. در بازه زمانی انتخاب رشته، داوطلبان می‌توانند فرم انتخاب رشته خود را تصحیح و ویرایش کنند.

سایت ویرایش اطلاعات انتخاب رشته کنکور چیست؟

ویرایش، جابجایی و حذف و اضافه رشته‌های انتخابی در فرم انتخاب رشته، از طریق سایت sanjesh.org امکانپذیر است.

مهلت ویرایش انتخاب رشته کنکور تمدید می‌شود؟

پس از تکمیل فرم انتخاب رشته، امکان هشت نوبت ویرایش در محدوه زمانی انتخاب رشته وجود دارد. پس از پایان مهلت انتخاب رشته، امکان تمدید زمان ویرایش اطلاعات انتخاب رشته وجود ندارد.

میانگین امتیاز 4.3 / 5. جمع امتیاز 4

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

58 دیدگاه

  1. سلام
    توروخدا جوابم بدین
    کسی که برام انتخاب رشته کرده یه کدرشته مهم برام وارد نکرده مهلتم تموم شده.باید چکارکنم
    سپاس فراوان خداخیرتون بده

    1. سلام دوست عزیز، هنوز زمان انتخاب رشته ی کنکور 1401 نرسیده. منظورتون کنکور ارشده؟ انتخاب رشته ی ارشد تا چهارم تیرماه بود و نهایتاً مهلت اصلاح تا 6 تیر تمدید شد و امکان اصلاح دیگه وجود نداره.

    2. سلام دوست عزیز، مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور در تاریخ 25 تیر ماه از امکان انتخاب رشته برای داوطلبان کارشناسی ارشد سال 1401 از دوم تا چهارم مرداد ماه سال جاری خبر داد. فرصت مجددی برای انتخاب رشته کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۱ برای مجازین و جاماندگان در نظر گرفته شده است

    3. سلام من یه کد رشته رو اشتباه وارد کردم و ۸ بارم تموم شده
      چاره کارم چیه؟ تروخدا کمکم کنید

      1. سلام دوست عزیز، راهی برای جبران این ماجرا اعلام نشده، تنها امکان موجود تماس با سازمان سنجش آموزش کشوره

  2. سلام انتخاب رشته تجربی انجام دادم و پنج بار ویرایش کردم الان که اومدم انتخاب رشته زبان انجام بدم گفته دیگه مجاز نیستید.
    الان چه کنم مگه نمیگن هشت باره پس چرا زده پنج بار حداکثرشه بالای سایت
    توروخدا جواب بدین چه کنممممم بدبختتتت شدم

    1. سلام دوست عزیز، پارسال امکان هشت بار اصلاح انتخاب رشته وجود داشت. امسال سازمان سنجش بالای صفحه‌ی انتخاب رشته‌ی شما تذکر داده که فقط 5 بار امکان اصلاح وجود دارد. با این حال از دیروز چند رشته ی جدید اعلام کردند و احتمالاً امکان ویرایش دوباره مهیا شده است. یکبار دیگر مراجعه کنید و اگر امکان اصلاح پیدا نکردید، درخواست خود را در بخش سیستم پاسخگویی سنجش مطرح کرده و یا مراجعه‌ی حضوری داشته باشید.

      1. ۰سلام خسته نباشید
        من انتخاب رشته ام رو انجام دادم اما الآن متوجه شدم که بایستی دو تا از انتخاب هام رو جا به جا کنم آیا سنجش فرصت دوباره ی ویرایش اطلاعات رو میده یا دیگه هیچ راهی وجود نداره?

        1. سلام دوست عزیز، طبق اعلام سازمان سنجش، فرصت مجددی برای ویرایش انتخاب رشته داده نخواهد شد.

        2. بر اساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، مجازين به انتخاب رشته در آزمون‌ سراسری سال 1401 که در زمان مقرر (1401/5/17 تا 1401/5/24) موفق به تکميل فرم انتخاب رشته‌های تحصيلی خود نشده‎‌اند، می‌توانند از تاريخ 15 تا 17 شهریور ماه 1401 با مراجعه به درگاه اطلاع رسانی اين سازمان به آدرس: http://www.sanjesh.org و لينک مربوط به انتخاب رشته‌ی کنکور 1401، با رعايت شرايط خاصی نسبت به تکميل فرم انتخاب رشته‌های تحصيلی خود اقدام کنند.

          1. سلاممممم من نمیدونستم ویرایش محدودیت داره اصلن متوجه نبودم دیشب از 150تا 146 انتخاب کردم بعد سایت خراب شد همش پرید، امروز باز شروع کردم به نوشتن و هر چندتایی ک وارد میکردم سیو میکردم بعد باز ویرایش میزدم و بش اضافه میکردم یهو دیدم نوشت دیگه ویرایش ندارید الان باید چه خاکی تو سرم بریزم یعنی واقعا یکسال زحمت من باید سر این موضوع هدر بره؟

          2. سلام دوست عزیز، مطالعه‌ی دفترچه‌ی انتخاب رشته به همین دلیل اهمیت زیادی داره، در این دفترچه ذکر شده که فقط 8 بار امکان ویرایش هست. در ساعات اداری با شماره تلفن 42163 با پیش‌شماره 021 تماس بگیرید و پیگیر باشید.

  3. من تو بازه زمانی انتخاب رشته ۵بار ویرایش انجام دادم ولی چنتا کد رو میخواستم جابجا کنم،امروز صبح وارد سایت سازمان سنجش شدم و با اینکه گفته بودن مهلت تا دیسب بوده ولی من وارد شدم و حتی انتخاب رشتمو ویرایش کردم و هیچ اروری به من نداد و رسیدش رو هم به صورت چاپی گرفتم و برام پیامک ویرایش هم اومد،حالا با توجه به اینکه میگن فقط ۵بار مجاز بوده و مهلتش تموم شده بود ،ایا ویرایش من مورد قبول بوده و برام اعمال میشه؟

    1. سلام دوست عزیز، مشکلی ایجاد نمی‌شود و همیشه به صورت غیررسمی تا چند ساعت امکان ویرایش اطلاعات پس از اتمام مهلت وجود داشته. نگران نباشید.

  4. سلام وقتتون بخیر
    من در بازه زمانی انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۱ یکبار ویرایش کردم کد هارو اما متاسفانه چند وقت بعد که نگاه کردم اشتباه بودند چندتا از رشته ها رشته ای هم که من میخواستم اصلا وارد نشده بود یعنی جابجا شده بود
    میخواستم بدونم این فرصت انتخاب رشته ای که دوباره دادن از ۱۵ تا ۱۷ شهریور امکان ویرایش برای ماهم داره؟

    1. سلام دوست عزیز، در اطلاعیه آمده که برای کسانی این امکان وجود داره که موفق به انتخاب رشته نشده‌اند، اما برای کسب اطلاع بیشتر می‌تونید با شماره‌ای که اعلام کردن تماس بگیرید:
      42163 (كد 021)

    1. سلام دوست عزیز بر اساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، مجازين به انتخاب رشته در آزمون‌ سراسری سال 1401 که در زمان مقرر (1401/5/17 تا 1401/5/24) موفق به تکميل فرم انتخاب رشته‌های تحصيلی خود نشده‎‌اند، می‌توانند از تاريخ 15 تا 17 شهریور ماه 1401 با مراجعه به درگاه اطلاع رسانی اين سازمان به آدرس: http://www.sanjesh.org و لينک مربوط به انتخاب رشته‌ی کنکور 1401، با رعايت شرايط خاصی نسبت به تکميل فرم انتخاب رشته‌های تحصيلی خود اقدام کنند. در اطلاعیه آمده که برای کسانی این امکان وجود داره که موفق به انتخاب رشته نشده‌اند، اما برای کسب اطلاع بیشتر می‌تونید با شماره‌ای که اعلام کردن تماس بگیرید:
      42163 (كد 021)

  5. سلام جهت تغيير تعداد دفعات ويرايش با شماره42163 تماس گرفتيم جواب نداد
    با سامانه پاسگويي هم پيام گذاشتم خبري نيست

    1. سلام دوست عزیز، متاسفانه سازمان سنجش آموزش کشور فقط سیستم پاسخگویی آنلاین دارد، مگر اینکه تهران باشید و مراجعه‌ی حضوری داشته باشید که البته ذکر شده که مراجعه نباید کرد، اما در صورت حضور شما، پاسخگویی خواهند داشت.

      1. به نظرتون سقف مجاز تعداد دفعه ويرايش رو برمي دارند يا اينكه تعداد ويرايش رو افزايش دهند.ممنون

        1. سلام دوست عزیز، سنجش اعلام کرده که از تاریخ 15 تا 17 شهریور افرادی که موفق به انتخاب رشته نشدن، می‌تونن انتخاب رشته کنن، اما در مورد ویرایش در اطلاعیه هیچ مطلبی ذکر نشده. در انتها شماره‌ی تلفن‌: 42163 (كد 021) برای کسب اطلاع ذکر شده. انشالله بتوانید پاسخ سوال خود را بیابید، فعلاً اطلاع دقیقی در این مورد وجود ندارد.

  6. سلام .من در آزمون استخدامی ۱۴۰۲ شرکت کردم و امتیاز تاهل برای بنده لحاظ نشده .با اختلاف یک روز کاری به سازمان مراجعه کردم امکان اصلاح کارنامه هست

  7. حاجی من 8 باز ویرایش کردم دیگه نمیتونم ویرایش کنم ترو خدا کمکم کنید چه چکار کنم؟؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز، طبق چیزی که در دفترچه عنوان شده، فقط تا 8 بار امکان ویرایش هست، اما با تمدید مهلت انتخاب رشته، امکان داره باز هم برای ویرایش مهلتی قائل بشوند.

  8. سلام وقت بخیر،
    ببخشید امکان داره قسمت‌هایی که توی فرم شامل معدل دیپلم و کتبی میشه رو هم ویرایش کرد؟

    1. سلام دوست عزیز، از آنجایی که هر کدوم از دواطلبان بر اساس کد ملی و رمز در سامانه یک صفحه اختصاصی برای خود دارند، رسید عملاً اهمیتی ندارد. شما هر بار با ورود به سامانه، اطلاعات مورد نظر خودتون رو دریافت می کنید.

  9. ببخشید تو رو خدا لطفا جواب بدید من با گوشی رفتم کد رشته ها رو وارد کنم متاسفانه صفحه رو اشتباه رفتم برام ویرایش زده .الان ۸ بار ویرایش تموم شده لطفا راهنماییم کنید یعنی من یدونه فقط کد رشته زدم‌

    1. سلام دوست عزیز، باید امیدوار باشیم که باز هم در زمان تمدید زمان انتخاب رشته، امکان مجدد برای ویرایش بدن، اما در ساعات اداری با شماره تلفن 42163 با پیش‌شماره 021 تماس بگیرید و پیگیر باشید.

  10. سلام تو رو خدا کمک کنید من انتخاب رشته رو با گوشی رفتم کد ها رو اشتباه زدم بعد دوباره رفتم هنگ کرد همش حذف شده 8بار مهلت هم تموم شده یعنی فقط یدونه میمونه دیگه مهلت ویرایش نمیدن الان چیکار کنم 😭😭😭😭😭

    1. سلام دوست عزیز، باید امیدوار باشیم که باز هم در زمان تمدید زمان انتخاب رشته، امکان مجدد برای ویرایش بدن، اما در ساعات اداری با شماره تلفن 42163 با پیش‌شماره 021 تماس بگیرید و پیگیر باشید.

    2. سلام خانم موسوی
      ویرایش باز تمدید کردن
      خواستم بگم اونایی که مثل من شدن باز بزنن درست میشه 😍🥰

  11. سلام من ۵ بار انتخاب رشته روزانه و ۳ بارم مال ازاد و ویرایش کردم آخرین کد رهگیری هر کدومم دارم
    واسه دیدن نتایج مشکلی پیش نمیاد؟ این کدارو قبول میکنه؟کد های قبلی و متاسفانه ندارم 😥 تروخدا جواب بدید

    1. سلام دوست عزیز نگران کد رهگیری نباشید. شما با استفاده از کد ملی و رمز ورود سامانه به نتایج دسترسی دارید. با توجه به اینکه شما صفحه‌ی شخصی در سامانه دارید، هیچ مشکلی نخواهید داشت.

      1. سلام من انتخاب رشتمو ثبت کردم ولی معدلم اشتباه وارد شده میشه ویرایشش کرد ؟
        یا اگر معدل اشتباه وارد بشه بعدا مشکلی به وجود میاد؟

        1. سلام دوست عزیز، اگر 8 نوبت ویرایشتون به اتمام نرسیده، بله امکان ویرایش معدل هست و باید این کار رو انجام بدید.

  12. سلام من سه بار انتخاب رشته ازاد با سوابق و ویرایش کردم
    چون هر دفعه یه کد پیگیری داد میخواستم ببینم مشکلی پیش نمیاد واسه قبولی چون ویرایش کردم؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز، رسید آخر ملاکه، اما با توجه به اینکه ورود شما به سامانه با کد ملی و رمزه، در نهایت با همین اطلاعات به نتیجه دسترسی خواهید داشت و نگرانی بابت رسید نداشته باشید.

      1. بله دوست عزیز، تغییر می‌کند، اما ورود به سامانه و مشاهده‌ی نتایج نهایتاً از طریق کد ملی و رمز ورود است.

  13. سلام وقت بخیر
    من فکر میکردم تا نه شهریور مهلت ثبت نام و انتخاب رشته وجود داره
    اما متاسفانه گفتن ثبت نام برای دانشگاه انجام نمیشه و مهلت انتخاب رشته هم به پایان رسیده
    امکانش هست تمدید بشه ؟ امروز هشت شهریوره
    لازم به ذکره که کنکور دادم و گفتن چون کنکور دادم نمیشه انتخاب رشته کنم

    1. سلام دوست عزیز، چیزی اعلام نشده از سمت سازمان سنجش هنوز. در صورت تمدید زمان انتخاب رشته حتماً ما هم اطلاع رسانی خواهیم کرد.

  14. سلام وقتتون بخیر
    من انتخاب رشته‌مو تو خونه و با گوشی خودم انجام دادم و گفتند که باید یه کد پیگیری براتون‌ ارسال بشه تا بفهمید ثبت شده
    اما متاسفانه اون گوشی که پیام‌های کنکور بهش ارسال میشه دست خواهرمه‌ و خواهرم الان کربلاست و به خاطر همین وقتی تو روبیکا باهاش صحبت میکردم گفت که هیچ پیامی از ایران برام ارسال نمیشه .
    حالا یعنی انتخاب رشته‌ من ثبت نشده ؟
    باید از کجا بفهمم؟
    من یک رسید انتخاب رشته دارم و 16 رقمی و این رسید درسته ؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز، بعد از انتخاب رشته رسید انتخاب رشته اگر داشته باشید یعنی انجام شده.

  15. سلام ببخشید مهلتی برای ویرایش مجدد میدن از الان به بعد؟ چون ی ک کد رشته مهم که تو اصلاحیه بوده رو وارد نکردیم

  16. سلام..من دوتا کدرشته رو اشتباه وارد کردم…بعد از اتمام مهلت انتخاب رشته متوجه شدم…آیا امکانش هست ک این دو رشته رو برام حذف کنن؟؟

    1. سلام دوست عزیز، معمولاً چنین امکانی نیست، اما برای کسب اطمینان می‌تونید به سازمان سنجش آموزش کشور مراجعه کنید یا این سازمان تماس بگیرید.

  17. سلام من معدل کتبی و دیپلمم رو تو مشخصات انتخاب رشته اشتباه وارد کردم چون تازه کارنامه اصلیم رو گرفتم و الان زمان انتخاب رشته تموم شده آیا راهی هست که بتونم معدل هامو درست کنم؟جایی هست که بتونم اعتراض بزنم؟
    یا بعد از اعلام نتایج نهایی امکانش هست معدل هامو درست کنم چون واقعا اشتباه وارد شدن ممنون میشم جواب بدین واقعا به راهنماییتون نیاز دارم.

    1. سلام دوست عزیز، سوابق تحصیلی شما بر اساس کد سوابق تحصیلی آموزش و پرورش به سازمان سنجش اعلام شده و تراز شده است. بنابراین مشکلی وجود ندارد.

  18. سلام خسته نباشید امکان داره دوباره تمدید بشه ویرایش انتخاب رشته ها متاسفانه من مشاور انتخاب رشته گرفتم و دیر بهم وقت دادند آخر وقت وارد کردم سایت خیلی شلوغ بود نشد ویرایش کنم ی کد مهم جا گذاشتم و میخواستم ی سری رشته ها رو جابه جا کنم
    خیلی حیاتیه برام اگر نشه میشه با کارنامه سبز کاری کرد؟!!!
    بچها لطفا کسایی میخوان تمدید شه داخل بخش انتقادات سنجش اعتراض بزنین یا تماس بگیرید که مهلت ویرایش انتخاب رشته تمدید بشه تا قبل از اینکه مصاحبه بگیرند از بچها که حق کسی ضایع نشه
    ممنون از سایت خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا