اسکای روم Skyroom

آموزش اسکای روم l آموزش اسکای روم برای دانش آموزان (و برگزاری کلاس)

اسکای روم، نرم افزاری برای برگزاری کلاس‌های آنلاین است، با توجه به امکاناتی که برای کاربران خود ایجاد کرده است طرفداران بسیاری دارد. امروزه اغلب مدارس و موسسات آموزشی کلاس‌های آنلاین خود را در پلتفرم اسکای روم برگزار می‌کنند. در ادامه مقاله، کار با اسکای روم به صورت تصویری آموزش داده شده است. با ما در تراز همراه باشید.

آموزش اسکای روم (SKYROOM) آموزش کار با اسکای روم
آموزش اسکای روم (SKYROOM) آموزش کار با اسکای روم

آموزش کار با اسکای روم

اسکای روم نرم افزاری تحت وب با امکانات مختلف می‌باشد که هم اکنون میلیون‌ها کاربر از آن استفاده می‌کنند. اسکای روم برای برگزاری کلاس‌‌ها و جلسات آموزشی و وبینارها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

امکانات اسکای روم شامل اشتراک فایل، پخش فایل صوتی و تصویری، نمایش اسلاید، تخته وایت برد، ارتباط صوتی و تصویری و… می‌باشد و دانش آموزان و معلمان از طریق این نرم افزار می‌توانند با یکدیگر ارتباط تصویری برقرار کرده و کلاس‌های آنلاین خود را برگزار کنند.

در ادامه ویژگی‌های اسکای روم و چگونگی کار با نرم افزار شرح داده شده است.

چگونه در اسکای روم کلاس برگزار کنیم؟

اسکای روم یک سامانه‌ مدیریت آموزش است که امکانات مختلفی را برای برگزاری کلاس‌های مجازی فراهم آورده است. یکی از امکانات تراز، برگزاری کلاس‌های آنلاین در نرم افزار اسکای روم می‌باشد. کاربران برای آشنایی بیشتر می‌توانند تا دو هفته به صورت رایگان به برگزاری کلاس‌های آنلاین خود در نرم افزار  اسکای روم بپردازند. در ادامه مراحل برگزاری کلاس آنلاین در نرم افزار اسکای روم به ترتیب آموزش داده شده است:

بعد از ورود به نرم افزار صفحه زیر نمایش داده می‌شود با وارد کردن نام کاربری و کلمه عبور وارد فضای اسکای روم خواهید شد.

راهنمای برگزاری کلاس در اسکای روم
راهنمای برگزاری کلاس در اسکای روم

بعد از وارد شدن به نرم افزار اسکای روم با صفحه زیر روبه رو می‌شوید. در سمت راست دو کادر مشاهده می‌کنید که کادر بالا تعداد کاربران حاضر در کلاس آنلاین را نشان می‌دهد، و کادر پایین برای گفتگو و چت بین دانش آموزان و معلم است.

اگر روی سه نقطه کادر پایین کلیک کنید به ترتیب نمایش بزرگتر، غیرفعال سازی چت، حالت خصوصی، پاک کردن همه پیام‌ها، ذخیره تمام پیام‌ها و کاربران ساکت شده را مشاهده خواهید کرد.

راهنمای برگزاری کلاس در اسکای روم
راهنمای برگزاری کلاس در اسکای روم

در تصویر زیر فضای اسکای روم را مشاهده می‌کنید که به توضیح هر یک از آیتم‌های تصویر زیر می‌پردازیم. از سمت چپ نوار بالا به ترتیب شامل موارد زیر است.

راهنمای برگزاری کلاس در اسکای روم
راهنمای برگزاری کلاس در اسکای روم

بیشتر بخوانید:

⏱  1) در سمت چپ و بالا، زمانی که در کلاس‌های اسکای روم حضور دارید را مشخص می‌کند.

?نکته: خط آبی زیر هر آیکون نشان دهنده این است که آن آیکون در حالت فعال قرار دارد.

?  2) با استفاده از این ابزار معلم صدای دانش آموزان را می‌شنود، معلم با استفاده از این آیکون می‌تواند صدای کاربران را قطع یا وصل کند.

?3) با کلیک روی آیکون میکروفن صدا برای کاربران قطع یا وصل می‌شود. (اگر بخواهید صدا برای کاربران پخش شود آیکون را روی حالت روشن بگذارید.)

? 4) معلم از طریق وبکم میتواند با دانش آموزان ارتباط تصویری برقرار کند. اگر تمایل به تدریس تصویری وجود داشت با کلیک روی این آیکون وبکم روشن می‌شود و امکان برقراری ارتباط تصویری دو طرفه فراهم خواهد شد.

? 5) انتشار دسکتاپ برای دانش آموزان می‌باشد. زمانی که معلم تدریس می‌کند، می‌تواند تصویر کتاب را در لپ تاپ خود باز کند و از طریق این آیکون صفحه دسکتاپ را به اشتراک می‌گذارد تا دانش آموزان حین شنیدن صدای معلم کتاب را نیز مشاهده کنند. محدودیتی در انتخاب فایل برای اشتراک گذاری وجود ندارد، معلم می‌تواند فایل با فرمت‌های مختلف مانند pdf، word و… برای دانش آموزان به اشتراک بگذارد.

? 6) نشان دهنده علامت تخته است که به عنوان یک فضای تخته می‌توانیم از آن استفاده کنیم. دومین آیکون در نوار عمودی سمت چپ نیز قلم تخته است. در فضای تخته سمت راست و بالا سه نقطه مشاهده می‌کنید که با این ابزار می‌توانید تخته را پاک کنید، رنگ تخته و رنگ قلم را تغییر دهید.

▶️ 7) برای آپلود کردن فایل استفاده می‌شود که می‌توانیم انتخاب کنیم فایل را از سیستم خود آپلود کنیم یا آدرس اینترنتی فایل را وارد کنیم.

راهنمای برگزاری کلاس در اسکای روم
راهنمای برگزاری کلاس در اسکای روم

در بالای تخته سمت راست سه نقطه مشاهده می‌کنید که از طریق آن می‌توانید سه گزینه کاربردی را مشاهده کنید که به ترتیب شامل وایت برد، افکت اسلاید و نمایش خودکار می‌شود. با کلیک روی گزینه وایت برد امکاناتی که در تخته وجود دارد، در سمت چپ به صورت عمودی نمایش داده می‌شود، که در ادامه هر یک به صورت مختصر توضیح داده شده است.

?️ شماره 8) آیکون A در نوار عمودی سمت چپ برای زمانی است که قلم نوری نداریم و می‌خواهیم نکته‌ای را روی تخته تایپ کنیم.

↪️ 9) این آیکون در نوار سمت چپ مانند برگشت (BACK) عمل می‌کند، اگر روی تخته اشتباهی چیزی یادداشت شود با کلیک روی این آیکون به حالت قبل برمی‌گردد.

? 10) با استفاده از این آیکون می‌توان نوشته روی تخته را بزرگ یا کوچک‌تر کرد.

? 11) با کلیک روی سطل زباله‌ای که در وسط تخته می‌باشد می‌توان تمام تخته را پاک کرد. 

✋? 12) با استفاده از این ابزار و کشیدن موس می‌توانید تخته را جابه‌جا کنید.

?ابزارهای دیگر:

سومین آیکون در ردیف عمودی سمت چپ هایلایتر است.

چهارمین آیکون برای کشیدن انواع اشکال هندسی روی تخته است. (با فشردن دکمه شیفت کیبورد می‌توانید اشکال دیگر نیز داشته باشید.)

ششمین آیکون سطل زباله است که در صورت فعالسازی مطالب روی تخته پاک می‌شود.

آموزش اسکای روم برای دانش آموزان

در اسکای روم دانش آموز سه دسترسی دارد که شامل تخته، وبکم و میکروفن می‌شود، اما حتما باید اجازه دسترسی از طرف معلم به دانش آموز داده شود تا آن‌ها بتوانند از این امکانات استفاده کنند.

راهنمای شرکت در کلاس‌های اسکای روم برای دانش آموزان
راهنمای شرکت در کلاس‌های اسکای روم برای دانش آموزان

زمانی که دانش آموز سوالی داشته باشد باید از آیکون مشخص شده در تصویر زیر استفاده کند تا معلم متوجه درخواست دانش آموز شده و اجازه دسترسی بدهد.

راهنمای شرکت در کلاس‌های اسکای روم برای دانش آموزان
راهنمای شرکت در کلاس‌های اسکای روم برای دانش آموزان

? زمانی که معلم یا دانش آموز اجازه دسترسی به میکروفن را داشته باشد اما صدا پخش نشود، باید دسترسی در قسمت بار نوشته شده در آدرس سایت که علامت قفل وجود دارد و مربوط به تنظیمات مرورگر می‌باشد را فعال کرد. با انتخاب آن به تنظیمات سایت رفته و میکروفن را در حالت اجازه دادن قرار دهید.

راهنمای شرکت در کلاس‌های اسکای روم برای دانش آموزان
راهنمای شرکت در کلاس‌های اسکای روم برای دانش آموزان

نتیجه گیری

با آموزش‌های مطرح شده درخصوص امکاناتی که نرم افزار اسکای روم فراهم می‌کند، دانش آموز و معلم می‌توانند به راحتی در اسکای روم کلاس‌های خود را برگزار کرده و مدیریت کنند.
امکاناتی همچون فارسی بودن زبان نرم افزار، مدیریت فایل، تخته وایت برد، برقراری ارتباط از طریق وبکم و… کار با اسکای روم را برای علاقمندان راحت‌تر کرده است. سامانه مدیریت آموزش تراز این امکان را فراهم کرده است تا کاربران تا دو هفته به صورت رایگان بتوانند کلاس‌های مجازی خود را با استفاده از نرم افزار اسکای روم برگزار نموده و با سایر خدمات اسکای روم آشنا شوند.

سوالات متداول

مصرف اینترنت در اسکای روم چقدر است؟

مصرف اینترنت در اسکای روم بستگی به نوع جلسه دارد. به ترتیب جلسات متنی، صوتی، ویدئویی کمترین حجم اینترنت را مصرف می‌کنند.

چه فایلی را میتوان در اسکای روم اشتراک گذاری کرد؟

محدودیتی در اشتراک گذاری فایل وجود ندارد. فایل با هر فرمتی را می‌توانید در اسکای روم به اشتراک بگذارید.

چطور از اسکای روم خارج شویم؟

باید به طور کامل از اسکای روم خارج شوید تا برای ورود بعدی به مشکل نخورید. با کلیک روی سه خطی که در سمت راست و بالای صفحه قرار دارد گزینه‌هایی به شما نمایش داده می‌شود که در آخرین گزینه خروج قرار دارد. با کلیک روی گزینه خروج می‌توانید به طور کامل از کلاس خارج شوید.

میانگین امتیاز 2 / 5. جمع امتیاز 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا