برنامه ریزی کنکورکنکور انسانی

برنامه ریزی برای کنکور انسانی 1401

در این مقاله راهنمای کامل برنامه ریزی برای کنکور انسانی 1401 ارائه داده شده است. داوطلبان کنکور سراسری انسانی برای قبولی در رشته حقوق، روان شناسی، مشاوره، مدیریت، حسابداری، زبان و ادبیات فارسی, علوم سیاسی، علوم اجتماعی و … با یکدیگر به رقابت می پردازند. باتوجه به حجم بالای دروس حفظی و خواندنی و تعداد زیاد کتاب های درسی، لازم است داوطلبان برنامه ریزی دقیقی برای مطالعه، مرور و جمع بندی دروس داشته باشند.

در این مقاله، راهنمای برنامه ریزی برای کنکور انسانی به صورت گام به گام ارائه داده شده است.

برنامه ریزی برای کنکور انسانی
برنامه ریزی برای کنکور انسانی

کنکور سراسری انسانی

یکی از گروه های آزمایشی اصلی در کنکور سراسری، گروه آزمایشی ادبیات و علوم انسانی می باشد. داوطلبانی که قصد شرکت در کنکور انسانی را دارند، لازم است اطلاعات کافی در رابطه با تعداد سوالات عمومی و اختصاصی کنکور، بودجه بندی کنکور و ضرایب دروس کنکور انسانی، زیرگروه های رشته انسانی، رتبه لازم برای قبولی در رشته و دانشگاه های برتر علوم انسانی و … را داشته باشند.

داوطلبان کنکور سراسری انسانی باید به دو دفترچه عمومی و اختصاصی پاسخ دهند. تعداد سوالات دفترچه اختصاصی، 180 سوال می باشد و داوطلبان باید در مدت زمان 165 دقیقه به سوالات دفترچه اختصاصی پاسخ دهند. آگاهی از تعداد دروس، تعداد سوالات و زمان پاسخگویی به سوالات دفترچه کنکور سراسری انسانی به برنامه ریزی دقیق تر داوطلبان کمک بسیاری خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:  راهنمای ثبت نام کنکور سراسری

برنامه ریزی کنکور انسانی ۱۴۰۱

برنامه ریزی کنکور انسانی ۱۴۰۱ برای داوطلبان گروه آزمایشی انسانی اهمیت زیادی دارد. باتوجه به تنوع کتاب های درسی رشته انسانی و همچنین حجم زیاد دروس حفظی و خواندنی لازم است داوطلبان برنامه ریزی دقیقی داشته باشند تا بتوانند کلیه دروس پایه دهم، پایه یازدهم و پایه دوازدهم را مطالعه نموده و پس از آن مرور و جمع بندی کنند.

تعیین هدف و داشتن یک برنامه ریزی منسجم برای مطالعه، مرور، جمع بندی و تست زنی دروس به موفقیت بیشتر داوطلبان کمک بسیاری خواهد کرد. با یک برنامه ریزی اصولی و حساب شده می توانید به دور از آشفتگی و سردرگمی کلیه دورس خود را مطالعه کنید. پیش از برنامه ریزی لازم است مواردی از جمله، زمان، استعداد و توانایی فردی خود را در نظر بگیرید و برنامه ریزی را باتوجه به استعداد، هوش، توانایی جسمی و فرصت پیش رو انجام دهید.

بسیاری از داوطلبان گروه آزمایشی انسانی ممکن است دچار سردرگمی باشند و اطلاعات کافی در رابطه با برنامه ریزی صحیح و اصولی نداشته باشند. در این مقاله به شما کمک می کنیم تا بتوانید یک برنامه ریزی شخصی استاندارد و صحیح برای خود انجام دهید.

✔️گام به گام برنامه ریزی برای کنکور علوم انسانی:

هدف گذاری دقیق داشته باشید

هدف گذاری دقیق داشته باشید

گام اول و اساسی برای برنامه ریزی، تعیین هدف (رشته و دانشگاه) می باشد. در ابتدا رشته و دانشگاه مورد علاقه خود را تعیین کنید. پس از آن با توجه به ضریب، بودجه بندی و اهمیت هریک از دروس عمومی اختصاصی می توانید برای مطالعه برنامه ریزی کنید.

طبیعتا اگر هدف شما قبولی در رشته حقوق دانشگاه تهران باشد، با روزی 3 – 4 ساعت مطالعه نمی توانید به رتبه لازم برای قبولی دست یابید. بنابراین توصیه می شود، در ابتدا دانشگاه و رشته موردنظر خود را انتخاب نموده سپس متناسب با ضریب دروس و زیرگروه رشته برنامه ریزی خود را انجام دهید.

ساعت مطالعه را تعیین کنید

ساعت استراحت، خواب، تفریح و زمان مطالعه خود را تعیین کنید. در صورتیکه خودتان می خواهید برنامه ریزی را انجام دهید حتما زمانی را برای استراحت و تفریح در نظر بگیرید و همچنین ساعت مطالعه را براساس توانایی تان تعیین کنید. ابتدا با ساعت مطالعه کم شروع کنید و به مرور زمان مطالعه خود را افزایش دهید.

درصورتیکه یک برنامه ریزی با ساعت مطالعه بالا داشته باشید که از توان شما خارج باشد، اگر نتوانید کل برنامه را اجرا کنید به تدریج ناامید شده و انگیزه خود را از دست خواهید داد. توصیه می شود به تدریج و به مرور زمان ساعت مطالعه خود را افزایش دهید.

دفتر برنامه ریزی داشته داشته باشید

دفتر برنامه ریزی داشته داشته باشید

دفتر برنامه ریزی به شما کمک می کند ساعت مطالعه و دروس خود را در هر روز تعیین کنید و بدانید باید در طول هفته چه دروسی را مطالعه کنید. در پایان روز توانید ساعت مطالعه خود را برای هر درس یادداشت کنید و یک ارزیابی دقیق از عملکرد خود در طول روز، هفته و ماه داشته باشید.

داشتن دفتر برنامه ریزی، به یکپارچگی و منسجم شدن مطالعات و همچنین ارزیابی دقیق عملکرد شما کمک بسیاری خواهد کرد. حتی بهتر است، تعداد تست هایی که قرار است در طول یک هفته کار کنید را هم مشخص کنید تا بتوانید برای تست ها هم برنامه ریزی داشته باشید.

✔️دفتر برنامه ریزی باعث می شود که شما در مورد نحوه درس خواندن، سرعت مطالعاتی، ساعت های مفید و غیر مفید مطالعه، اطلاعات کافی داشته باشید و با ثبت این اطلاعات بتوانید روی آن کار کنید.

از دروس سخت شروع به مطالعه کنید

فردی که ابتدا خسته نیست دروس یا مطالب ساده را می خواند و هنگامی که خسته می شود سراغ مطالب و دروس مشکل تر می رود و این باعث می شود که در اثر درک نکردن، از مطالعه دلسرد شود. اینجا مناسب تر است ابتدا مطالب سنگین تر خوانده شود تا در صورت خسته شدن، مطالعه مواد دروس ساده، مشکل را افزایش ندهد.

به طور کلی، مباحث پیچیده و سخت را زمانی مطالعه کنید که کارایی و توان ذهنی بیشتری دارید.

برنامه ریزی باید منعطف باشد

برنامه درسی خود را طوری طراحی کنید که منعطف باشد. برای هر فردی ممکن است در طول روز یکسری اتفاقات پیش بینی نشده رخ دهد که دانش آموز نتواند طبق برنامه پیش برود. حتما زمانی را برای جبران دروس خوانده شده در برنامه خود درنظر بگیرید تا اگر زمانی نتوانستید برنامه را اجرا کنید، عقب بمانید.

✔️ منعطف بودن و قابل اجرا بودن برنامه از مواردی است که هنگام برنامه ریزی باید حتما به آن توجه داشته باشید.

در مطالعه دروس تنوع و تعادل داشته باشید

در مطالعه دروس تنوع و تعادل داشته باشید

در برنامه ریزی خود حتما زمانی را به مطالعه دروس عمومی اختصاص دهید و فقط روی دروس اختصاصی تمرکز نداشته باشید. برخی از داوطلبان 5 – 6 ساعت در طول روز را به مطالعه یک درس خاص اختصاص می دهند که این روش مناسبی برای برنامه ریزی و مطالعه نیست. در برنامه ریزی حتما تنوع را رعایت کنید و از اهمیت دروس عمومی نیز غافل نشوید.

✔️تک درس مطالعه نکنید. به طور معمول 70 درصد زمان خود را در طول روز به مطالعه دروس اختصاصی و 30 درصد زمان خود را به دروس عمومی اختصاص دهید. مثلا بهتر است، در برنامه خود یک درس اختصاصی قرار دهید و پس از آن یک درس عمومی را مطالعه کنید.

 هیچ درسی را حذف نکنید و با توجه به ضریب و اهمیت هر درس، مطالعه دروس عمومی را در کنار دروس اختصاصی انجام دهید. این کار باعث می شود هم بتوانید کلیه دروس را مطالعه کنید و همچنین از مطالعه یک درس خاص زده نشوید.

برنامه شما باید قابل ارزیابی باشد

قابل ارزیابی بودن برنامه اهمیت زیادی دارد. برنامه ریزی باید میزان پیشرفت و پسرفت شما را مشخص کند و باید به شما کمک کند تا بدانید در مطالعه چه دروسی موفق بودید و در مطالعه کدام دروس ضعف داشته اید. این ویژگی به شما کمک می کند نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید تا بتوانید برای تقویت نقاط ضعف خود برنامه ریزی کنید.

گزارش کار داشته باشید

گزارش کار داشته باشید

ساعت مطالعه هر درس و تعداد تست های زده شده را یادداشت کنید تا یک مقیاس اندازه گیری از مطالعات خود داشته باشید. ثبت ساعت مطالعه و ایجاد گزارش کار به شما کمک می کند تا بفهمید نسبت به قبل چه میزان پیشرفت کرده اید یا اگر ساعت مطالعه تان افت کرده به چه علت بوده و برای ارتقای آن برنامه ریزی کنید.

مرور و جمع بندی دشته باشید

باتوجه به اینکه حجم دروس حفظی و خواندنی در کنکور انسانی زیاد است، حتما زمانی را در طول هفته برای مرور و جمع بندی دروس خوانده شده اختصاص دهید تا مطالب به صورت کامل در ذهن شما تثبیت شود.

در برنامه ریزی هفتگی و ماهانه خود حتما زمانی را برای مرور و تست دروس خوانده شده اختصاص دهید. هر چقدر تعداد مرورها و تکرار مباحث بیشتر باشد، بهتر روی مطالب تسلط پیدا خواهید کرد.

✔️پس از پایان هر مطالعه، 10 تا 15 دقیقه را جمع بندی اختصاص دهید. برای تثبیت مطالب حتما مطالب خلاصه نویسی شده را یکبار دیگر مرور کنید یا چند تست از آن مطلب بزنید.

نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید

در صورتیکه ارزیابی دقیقی از برنامه خود داشته باشید، می توانید نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید و برای بهبود نقاط ضعف خود برنامه ریزی کنید. برای مثال می توانید نقاط قوت و ضعف خود را به صورت زیر لیست کنید و برای تقویت نقاط ضعف تلاش کنید:

✔️نقاط قوت

  • خاموش کردن موبایل حین مطالعه.
  • صبح زود بیدار شدن.
  • تنوع مطالعاتی بالا
  • هدف گذاری منطقی
  • اختصاص دادن زمانی برای جمع بندی دروس.

نقاط ضعف

  • عدم ثبت ساعت مطالعه و گزارش درسی
  • نداشتن تعادل در مطالعه دروس (مطالعه یک درس خاص و اهمیت ندادن به سایر دروس)
  • نزدن تست زمان دار
  • استفاده بیش از حد از تلفن همراه
  • فرار از دروسی که در آن ضعیف هستید.
  • مطالعه کردن در حین راه رفتن.
  • وسواس در مطالعه
  • اضطراب

جمع بندی

برای یک حضور موفق در کنکور حتما برنامه ریزی داشته باشید. اولین قدم برای پیشرفت و موفقیت در کنکور داشتن یک برنامه ریزی صحیح و اصولی می باشد. کنکور همانند یک بازی شطرنج است که نیاز به استراتژی و آنالیز کردن دارد. برای موفقیت در کنکور حتما یک برنامه ریزی مکتوب داشته باشید تا بتوانید از وضعیت خود آگاه شوید و بدانید در طول هفته و ماه چه دروسی را مطالعه کرده اید در چه دروسی ضعیف بوده اید کدام دروس نیاز به زمان بیشتری دارد و … . از اهمیت برنامه ریزی استاندارد غافل نشوید!


سوالات متداول

شیوه برنامه ریزی کنکور انسانی چگونه است؟

باتوجه به تعداد دروس حفظی و خواندنی و اهمیت برنامه ریزی در کنکور انسانی، اصول برنامه ریزی برای کنکور انسانی به صورت گام به گام در این مقاله بیان شده است.

مرور و جمع بندی در برنامه ریزی چه اهمیتی دارد؟

در برنامه ریزی خود حتما زمانی را برای مرور و جمع بندی اختصاص دهید. هر چقدر تعداد مرورها و تکرار مباحث بیشتر باشد، بهتر روی مطالب می توانید تسلط پیدا کنید.

چگونه برای کنکور انسانی برنامه ریزی کنیم؟

اگر خودتان برنامه ریزی درسی را انجام می دهید، حتما یکسری اصول از جمله تنوع و تعادل در مطالعه، قابل ارزیابی بودن برنامه، اختصاص دادن زمانی به مرور و جمع بندی و ... را مدنظر داشته باشید.

میانگین امتیاز 5 / 5. جمع امتیاز 2

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا