دسته‌بندی نشدهمدیریت کلاس و مدرسهمقالات آموزشی

بهبود تجربه یادگیری دانش‌آموزان با استفاده از فناوری

فناوری این قدرت را دارد که روش یادگیری و شیوه‌های آموزش را به کلی تغییر دهد. استفاده از اپلیکیشن‌های آموزشی و بهره‌گیری از ابزارهایی مانند واقعیت مجازی و  گیمیفیکیشن (بازی‌وارسازی)، این پتانسیل را دارد که تجربه‌ی یادگیری دانش‌آموزان را از طرق مختلف بهبود بخشد.

در عصر دیجیتال، فناوری به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی تبدیل شده است. از رسانه‌های اجتماعی تا ابزارهای یادگیری آنلاین، این فناوری است که نحوه‌ی ارتباط، کار و یادگیری ما را تغییر داده است. ما در این مقاله به بررسی روش‌هایی می‌پردازیم که با به‌کارگیری آن‌ها، می‌توان از فناوری برای تعامل و ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان بهره برد.

بهبود تجربه یادگیری دانش‌آموزان با استفاده از فناوری

فناوری چگونه موجب بهبود تجربه‌ یادگیری دانش‌آموزان می‌شود؟

فناوری فرصت‌های زیادی برای مسئولین مدارس ایجاد می‌کند تا تجربیات یادگیری نوآورانه‌ای برای دانش‌آموزان فراهم کنند. حتی به دلیل افزایش تولید و ارائه‌ی اپلیکیشن‌های آموزشی، این تجربیات یادگیری می‌توانند بدون توجه به زمان و مکان انجام شوند و فرصت‌های شخصی بیشتری را برای تعامل با محتوای آموزشی به دانش‌آموزان ارائه دهند. با انتخاب‌های بسیار زیادی که اکنون در دسترس است، گاهی اوقات تصمیم‌گیری در مورد یک ابزار دیجیتال خاص می‌تواند چالش برانگیز باشد.

در ادامه چندین روش و ابزار فناورانه برای کمک به دانش‌آموزان برای بهبود تجربه‌ی یادگیری‌شان ارائه شده است:

(1) واقعیت مجازی

واقعیت مجازی یک تجربه‌ی یادگیری منحصر به فرد و همه‌جانبه ارائه می‌دهد که می‌تواند دانش‌آموزان را به شیوه‌ای که روش‌های سنتی نمی‌توانند، درگیر کند. با استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی، دانش‌آموزان می‌توانند دنیای مجازی را به گونه‌ای که واقعی و هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد، کاوش کنند و با آن تعامل داشته باشند. برای مثال، دانش‌آموزان می‌توانند از مکان‌های تاریخی دیدن کنند، در آزمایشگاه‌های مجازی شرکت کنند یا از مکان‌هایی بازدید کنند که ممکن است در زندگی واقعی نتوانند به آنجا بروند. همچنین می‌توان از واقعیت مجازی برای شبیه‌سازی موقعیت‌های دنیای واقعی استفاده کرد و این موضوع به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد اموری مانند بلایای طبیعی یا سفر فضایی را بدون ترک کلاس تجربه کنند.

واقعیت مجازی یک تجربه‌ی یادگیری منحصر به فرد و همه‌جانبه ارائه می‌دهد.
واقعیت مجازی یک تجربه‌ی یادگیری منحصر به فرد و همه‌جانبه ارائه می‌دهد

(2) گیمیفیکیشن

گیمیفیکیشن یا بازی‌وارسازی، فرآیند استفاده از عناصر بازی‌مانند در زمینه‌های غیر بازی برای درگیر کردن و ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان است. با تبدیل وظایف خسته کننده به بازی، دانش‌آموزان بیشتر درگیر می‌شوند و انگیزه‌ی یادگیری بیشتری خواهند داشت. به عنوان مثال، می‌توانید از یک پلتفرم یادگیری مبتنی بر بازی برای آموزش مفاهیم ریاضی استفاده کنید. گیمیفیکیشن می‌تواند به ویژه برای دانش‌آموزانی که یادگیرندگان دیداری یا حرکتی هستند مؤثر باشد، زیرا به آن‌ها اجازه می‌دهد تا با مطالب به شیوه‌ای تعاملی‌تر و عملی‌تر درگیر شوند.

اپلیکیشن آموزشی هم‌درس در ایران، از جمله ابزارهای فناورانه است که ضمن سنجش سطح یادگیری هر دانش‌آموز و ارائه‌ی آزمون‌های متناسب با این سطح، با ارائه‌ی رقابت‌های دونفره‌ی درسی و بازی‌وارسازی، انگیزه‌ی دانش‌آموزان را برای مطالعه و یادگیری تمام دروس مدرسه افزایش می‎‌دهد.

دانلود اپلیکیشن آموزشی هم‌درس
دانلود اپلیکیشن آموزشی هم‌درس

(3) منابع آنلاین

اینترنت مملو از منابع آموزشی فراوانی است که می‌تواند به دانش‌آموزان در کشف مفاهیم و ایده‌های جدید کمک کند. با فراهم کردن دسترسی دانش‌آموزان به منابع آنلاین، می‌توانید به آن‌ها کمک کنید تا با سرعت و شرایط خودشان یاد بگیرند. برای مثال، می‌توانید از ویدئوهای آنلاین، شبیه‌سازی‌ها یا آزمون‌های تعاملی برای تکمیل درس‌ها استفاده کنید. منابع آنلاین همچنین می‌تواند راهی عالی برای قرار دادن دانش‌آموزان در معرض طیف متنوعی از دیدگاه‌ها و تجربیات باشد، زیرا آن‌ها می‌توانند با مردم از سراسر جهان ارتباط برقرار کنند.

بانک محتوای آموزشی تراز یکی از این ابزارهای مفید برای استفاده از منابع آنلاین آموزشی در تمامی پایه‌های تحصیلی دبیرستان است. با ورود به این سایت و انتخاب پایه، رشته، درس و مبحث مورد نظر، دانش‌آموز می‌تواند از منابع متعددی شامل نمونه سوال، جزوات، گام به گام و ویدئوهای آموزشی استفاده کند و یا در آزمون‌های آنلاین شرکت کند.

(4) یادگیری شخصی

یادگیری شخصی یک رویکرد آموزشی است که تجربه‌ی یادگیری را با نیازها و علایق فردی هر دانش‌آموز تطبیق می‌دهد. با استفاده از فناوری مانند نرم‌افزار یادگیری تطبیقی، معلمان می‌توانند برنامه‌های یادگیری سفارشی برای هر دانش‌آموز ایجاد کنند و پیشرفت آن‌ها را پیگیری کنند. یادگیری شخصی می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند تا در فرآیند یادگیری با انگیزه‌تر و درگیرتر باشند، زیرا به آن‌ها اجازه می‌دهد بر روی مطالبی تمرکز کنند که برای آن‌ها بسیار مرتبط و چالش‌برانگیز است. علاوه بر بهبود نتایج دانش‌آموزان، یادگیری شخصی می‌تواند با خودکار کردن جنبه‌های خاصی از فرآیند یادگیری، در وقت معلمان نیز صرفه‌جویی کند.

اپلیکیشن آموزشی هم‌درس بخش یادگیری خود را بر اساس همین رویکرد آموزشی شکل داده است. دانش‌آموزانی که از این برنامه استفاده می‌کنند، می‌توانند با حل سوالات تمرینی یا شرکت در آزمون‌‌های آزمایشی، سطح دانش خودشان را ارزیابی و اشکالاتشان را رفع کنند.

یادگیری شخصی در اپلیکیشن آموزشی هم‌درس
یادگیری شخصی در اپلیکیشن آموزشی هم‌درس

چالش‌های استفاده از فناوری در کلاس درس

یکی از بزرگترین چالش های استفاده از فناوری در کلاس درس، ایجاد تعادل است. در حالی که فناوری پتانسیل بهبود تجربه‌ی یادگیری دانش‌آموزان را دارد، در صورت استفاده‌ی نادرست می‌تواند باعث حواس‌پرتی شود.

برای اطمینان از اینکه فناوری به طور موثر در کلاس شما استفاده می‌شود، مهم است که دستورالعمل‌ها و انتظارات روشنی را برای استفاده از آن تعیین کنید. این ممکن است شامل تعیین محدودیت برای استفاده از دستگاه‌ها در طول کلاس، الزام دانش‌آموزان به استفاده از فناوری فقط برای مقاصد آموزشی و نظارت بر استفاده‌ی از آن‌ها برای اطمینان از ادامه‌ی کار باشد.

مهم است که به یاد داشته باشید که فناوری تنها یک ابزار است. در حالی که فناوری می‌تواند یک روش قدرتمند و موثر برای درگیر کردن و ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان باشد، استفاده از آن در ارتباط با سایر استراتژی‌ها و تکنیک‌های آموزش حضوری بسیار مهم است. با استفاده از انواع روش‌ها و فناوری‌های آموزشی، می‌توانید محیط یادگیری پویا و جذابی ایجاد کنید که نیازهای همه‌ی دانش‌آموزان را برآورده کند. [منبع]

اگر علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد ادتک (فناوری آموزشی) و نقش آن در تعلیم و تربیت هستید، این مقالات را هم مطالعه کنید: «ادتک چیست و چه کمکی به دانش‌آموزان می‌کند؟» و «فناوری آموزشی چگونه دنیای یادگیری را متحول می‌کند؟».

نتیجه‌گیری

معلمان می‌توانند با استفاده از فناوری به روش‌های خلاقانه و نوآورانه، به دانش‌آموزان کمک کنند تا عشق به یادگیری را کشف کنند و این عشق تا آخر عمر باقی خواهد ماند. فناوری فرصت‌های زیادی برای معلمان ایجاد می‌کند تا تجربیات یادگیری نوآورانه‌ای را برای دانش‌آموزان ایجاد کنند. مزیت دیگر استفاده از فناوری در آموزش این است که این تجربیات یادگیری می‌توانند بدون توجه به زمان و مکان انجام شوند و فرصت‌های شخصی بیشتری را برای تعامل با همسالان و محتوای درسی به دانش‌آموزان ارائه دهند.

ایده‌های زیادی برای گسترش فضای یادگیری و ایجاد فرصت‌های یادگیری مختلف برای دانش‌آموزان وجود دارد. در این مقاله تعدادی از این ایده‌ها مطرح شد. اگر می‌خواهید راه‌های جدیدی برای استفاده از ابزارهای دیجیتال در کلاس خود پیدا کنید، سعی کنید نظر دانش‌آموزان را جویا شوید. دانش‌آموزان ایده‌های واقعا خلاقانه‌ای ارائه می‌کنند و با مشارکت دادن آن‌ها در تصمیم‌گیری‌های کلاس، احساس ارزشمندی بیشتری می‌کنند و تجربه‌ی یادگیری معناداری بیشتری خواهند داشت.


سوال‌های متداول

استفاده از فناوری چگونه تجربه‌ی یادگیری دانش‌آموزان را بهبود می‌بخشد؟

با ارائه‌ی ابزارها و پلتفرم‌هایی که دانش‌آموزان با کارکرد آن‌ها آشنا هستند، احتمال بیشتری دارد که آن‌ها درگیر مطالب درسی شوند و از تجربه یادگیری بیشتر بهره ببرند. هنگامی که دانش‌آموزان بیشتر درگیر هستند، احتمال بیشتری دارد که از این تجربه لذت ببرند و اطلاعاتی را که داده می‌شود، حفظ کنند.

رویکرد یادگیری شخصی در آموزش فناورانه چه کمکی به دانش‌آموزان می‌کند؟

استفاده از فناوری در آموزش، دانش‌آموزان را قادر می سازد تا با سرعت یادگیری خود سازگار شوند. دانش‌آموزانی که به زمان اضافی نیاز دارند، می‌توانند زمان بیشتری را صرف انجام تمرین‌ها کنند تا زمانی که متوجه شوند، در حالی که دانش‌آموزانی که به حمایت کمتری نیاز دارند، می‌توانند ادامه دهند. همچنین معلم را آزاد می کند تا به بچه هایی که نیاز به حمایت بیشتری در سطح فردی دارند کمک کند.

استفاده از فناوری در آموزش و پرورش به چه معنا است؟

فناوری آموزش یک اصطلاح است که ابزارهای ارتباطی، اطلاعاتی و تکنولوژیکی مورد استفاده برای تقویت یادگیری، آموزش و ارزیابی را توصیف می‌کند. این ممکن است شامل یادگیری مبتنی بر رایانه یا مواد چندرسانه ای باشد که برای تکمیل فعالیت‌های کلاس استفاده می‌شود.

میانگین امتیاز 4.5 / 5. جمع امتیاز 4

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا