مقالات آموزشی

دوستیابی در مدرسه (فواید + راهکار یافتن بهترین دوست)

انسان به طور کلی موجودی اجتماعی است و تکامل خود را در ارتباط و تعامل با دیگران می‌‌بیند. دوستیابی در مدرسه از نخستین گام های مستقل هر فرد در مسیر تعامل اجتماعی است.

 

دوستیابی در مدرسه (فواید + راهکار یافتن بهترین دوست)
دوستیابی در مدرسه (فواید + راهکار یافتن بهترین دوست)

نوزاد تازه متولد شده خود را در کنار خانواده می‌ یابد، رشد می کند و در سن مدرسه و حتی پیش از آن، در محیط های اجتماعی نظیر مهد کودک، پارک و سالن های ورزشی با همسالان خود و دیگران مواجه می شود.

کودک در این مواجهه ها یاد می گیرد که چگونه باید با دیگران تعامل داشته باشد و با ورود به مدرسه، این نیاز انسانی، در ابعاد گسترده تری شکل می گیرد و رشد پیدا می کند.

با ورود کودک به مدرسه، درهای ورود به جامعه و یادگیری «اجتماعی شدن» باز می شود که دوستیابی، بخش نخست این تکامل است. دوستی ها به کودک در سن مدرسه احساس تعلق می دهد، عزت نفس ایجاد می کند و مهارت های اجتماعی را توسعه می دهد.

از این رو، والدین می توانند ضمن آشنایی با دوستان فرزندانشان و سازماندهی روزهایی برای بازی های جمعی، از دوستی های آنها حمایت کنند. همچنین نگرانی درباره ی ارتباط فرزند با دوستانش را از طریق مدرسه و معلم نیز پیگری کنند.

این مقاله به مباحثی مانند دوستی های کودک در سن مدرسه، نیاز کودک به والدین و دوستان، چرایی ضرورت آشنایی با دوستان فرزندان، حمایت از دوستی های کودک در سن مدرسه و کمک به فرزندان برای دوستیابی می پردازد.

فواید دوستی های دوران مدرسه

دنیای کودک شما با شروع مدرسه  بزرگتر می شود. دوستی های دوران مدرسه و روابط او با افراد دیگر مانند همکلاسی هایش، اهمیت بیشتری پیدا می کند.

روابط دوستانه برای عزت نفس کودک در سن مدرسه خوب است. وقتی فرزند شما دوستان خوبی دارد، احساس می کند که به آنها تعلق دارد. دوستانش به او اهمیت می دهند و این به او کمک می کند تا احساس خوبی نسبت به خودش داشته باشد.

دوستی ها به کودکان کمک می کند تا مهارت های مهم اجتماعی مانند کنار آمدن با افراد دیگر و حل تعارضات و مشکلات را بیاموزد و توسعه دهند. تسلط بر مهارت های اجتماعی به کودکان کمک می کند تا در آینده و دوران بزرگسالی کمتر دچار مشکلات اجتماعی و عاطفی شوند.

بازی بخش بزرگی از نحوه ی ارتباط کودکان با دیگران و از علل دوستیابی در مدرسه است. درگیر شدن در بازی ها می تواند به فرزند شما کمک کند تا با همکلاسی های خود آشنا شده و راحت تر در مدرسه مستقر شود. در حین همین بازی ها است که دانش آموزان در مورد نوبت گرفتن، به اشتراک گذاری افکار و احساسات و همکاری با دیگران آموزش غیرمستقیم می بینند.

نیاز کودک به والدین در کنار دوستان

کودکان خردسال از بازی با دوستان خود لذت می برند، اما همچنان به والدین خود نیاز دارند. در واقع، در سال های ابتدایی مدرسه، روابط خانوادگی همچنان بزرگترین تاثیر را بر رشد فرزند شما دارد. روابط خوب خانوادگی همان چیزی است که فرزند شما باید بیاموزد و در محیط آن رشد کند.

نیاز کودک به والدین در کنار دوستان
نیاز کودک به والدین در کنار دوستان

روابط خانوادگی خوب در طول فراز و نشیب های پیدا کردن و از دست دادن دوستان، به فرزند شما یک پایگاه باثبات و ایمن می دهد. درواقع، مراقبت و محبتی که در خانه به فرزندتان می دهید به او کمک می کند تا روابط خود را با دیگران مدیریت کند.

اگر فرزند شما از کنار گذاشته شدن ناراحت است یا با دوستی دعوا کرده است، می داند که شما همچنان کنار او هستید و می توانید با صحبت کردن با او در مورد آنچه اتفاق افتاده و احساس او،  کمک کنید تا مشکل را حل کند.

به عنوان مثال، هنگامی که از کودک خود می پرسید: «وقتی علی به تو اجازه ی بازی نمی‌ دهد چه احساسی داری؟» این به کودک شما کمک می‌کند تا در مورد احساسات خود، بیان این احساسات و نحوه ی رفتار با دیگران به طور غیرمستقیم بیاموزد. گاهی اوقات فقط گوش دادن یا در آغوش گرفتن فرزندتان می تواند کافی باشد.

گاهی مشکلات فرزند شما راه حل های ساده ای دارد که با راهنمایی کوچکی از سوی شما برطرف می شود.

آشنایی با دوستان فرزندتان

آشنایی با دوستان فرزندتان به شما کمک می کند تا در مورد برخی از افراد مهم در زندگی فرزند خود اطلاعاتی کسب کنید. اینکه فرزند شما در مورد چه کسی صحبت می کند و شخصیت آنها چگونه است، دوستان چه تاثیری بر فرزند شما دارند، فرزند شما چگونه با دوستانش کنار می آید، چه کسی را برای بازی و جشن تولد دعوت کند و سایر خانواده هایی که فرزندان هم سن دارند، آگاهی کسب کنید.

اهمیت آشنایی با دوستان فرزندان
اهمیت آشنایی با دوستان فرزندان

اگر مطمئن نیستید دوستان فرزندتان چه کسانی هستند، فقط بپرسید یا تماشا کنید که او در زمین بازی در مدرسه به سراغ چه کسی می رود. همچنین می توانید با معلم فرزندتان صحبت کنید. اگر می‌ توانید در برخی از فعالیت های جمعی مدرسه که امکان حضور والدین هم هست حضور یابید، این می‌تواند به شما این فرصت را بدهد که ببینید فرزندتان با چه کسی خوب کنار می‌ آید.

حمایت از دوستی های کودک

حمایت از دوستی های کودک برای توسعه ی مهارت های اجتماعی او اهمیت دارد. قرارهای بازی و با هم بودن در خارج از مدرسه می تواند راهی عالی برای توسعه ی این مهارت ها باشد.

می‌توانید از فرزندتان بپرسید: «آیا کسی هست که بخواهی به خانه دعوت کنی؟». به فرزندتان کمک کنید تا قرارهای بازی و با هم بودن را ترتیب بدهد. می توانید او را تشویق کنید تا دوستش را دعوت کند و می توانید با والدین دوستش نیز صحبت کنید.

در اینجا چند نکته ذکر شده که به شما کمک می‌کند تا این قرارهای دوستان در خانه ی شما بدون مشکل پیش بروند:

  • با یک میان وعده یا نوشیدنی شروع کنید. این می تواند به کودکان کمک کند تا با یکدیگر احساس راحتی کنند.
  • با بچه ها در مورد قسمت هایی از خانه یا حیاط که می توانند استفاده کنند، صحبت کنید. این می تواند به جلوگیری از تنش در مورد کارهایی که کودکان مجاز به انجام آن در خانه شما نیستند، کمک کند.
  • اگر کودکی نیاز به کمک دارد در دسترس باشید، اما به کودک و دوستش زمان و فضا بدهید تا یاد بگیرند که چگونه با یکدیگر کنار بیایند.
  • برخی از فعالیت ها را برنامه ریزی کنید. این می تواند شامل فراهم کردن وسایلی برای کاردستی یا حتی بازی با توپ و وسایل ورزشی باشد. ممکن است نیازی به استفاده از این فعالیت‌ها نباشد، اما اگر احساس کردید کودکان بی‌قرار هستند، خوب است که آن‌ها را آماده کنید.
  • سعی کنید این قرارهای دوستانه نسبتا کوتاه باشند – مثلا 1 تا 2 ساعت.

حمایت از دوستی های کودک 

کمک برای دوستیابی

کمک برای دوستیابی از این جهت اهمیت دارد که برای بسیاری از کودکان، دوستیابی دشوار و مسئله ساز است. اگر فرزند شما در این زمنیه به مشکل برخورده است، می توانید به چند طریق برای دوستیابی کمکش کنید.

گاهی اوقات یک یادآوری اجتماعی ساده ممکن است کمک کند. برای مثال، می‌توانید فرزندتان را تشویق کنید که وقتی با بچه های جدیدی آشنا می‌ شود، خود را معرفی کند – «سلام، من نرگس هستم. اسم تو چیست؟»

اغلب کودکان در مدرسه حین انجام یک بازی با هم دوست می شوند. اما اگر فرزند شما قوانین بازی را نداند، کار سخت می شود. می‌ توانید مطمئن شوید که فرزندتان قوانین بازی‌ هایی را که می‌خواهد به آنها ملحق شود، می‌داند.

اگر فرزند شما نیازهای خاصی دارد، ممکن است در رابطه با دوستانش به کمک بیشتری نیز نیاز داشته باشد. می توانید سعی کنید با والدین دیگر دوست شوید و بعد از مدرسه در یک زمین بازی دور هم جمع شوید. به والدین و فرزندان دیگر ایده هایی در مورد نحوه ی مشارکت دادن فرزندتان بدهید.

اگر دوستیابی برای فرزندتان در مدرسه سخت است، می توانید به دنبال فعالیت های فوق برنامه باشید تا به فرزندتان فرصتی برای ملاقات با کودکانی با علایق مشابه بدهد. موارد زیادی همچون ورزش، کلاس های هنری، فرهنگی و اردو وجود دارد که فرزند شما می تواند امتحان کند.

مشکلات دوستیابی: چه باید کرد

اگر فکر می کنید که فرزندتان از رفتن به مدرسه خوشحال نیست، ناهار نمی خورد یا به نظر می رسد از نظر اجتماعی مضطرب است، ممکن است به این دلیل باشد که او در دوستیابی و حفظ دوستانش مشکل دارد.

مشکلات دوستیابی
مشکلات دوستیابی

صحبت کردن با فرزندتان این فرصت را به شما می دهد تا در مورد آنچه در حال وقوع است، بشنوید. برخی از کودکان به سادگی مشکلاتشان را با شما درمیان می گذارند، اما ممکن است بیان این مسائل برای برخی دیگر از کودکان سخت باشد. می توانید با بیان یکی از مشکلاتی که خودتان در کودکی داشتید یا با خواندن داستانی در مورد مشکلات دوستی، فرزندتان را به تشویق کنید. اگر فرزندتان آمادگی صحبت کردن را ندارد، به او یادآوری کنید که هر زمانی که بخواهد می تواند با شما صحبت کند.

گاهی بد نیست که از معلم فرزند خود بپرسید که آیا متوجه تفاوتی در روحیه، رفتار یا کلام فرزند شما در کلاس یا زمین بازی شده است یا خیر. اگر مشکوک هستید که فرزندتان مورد آزار و اذیت قرار می گیرد یا فرزندتان دیگران را آزار می دهد، باید وارد عمل شوید و به کودک خود کمک کنید.

اگر نگران دوستی های فرزندتان هستید، برای مثال، فرزند شما و دوستانش کارهایی انجام می دهند که خطرناک است، صحبت کردن قدم اول است. به عنوان مثال، از او بپرسید آیا به نظر خودش کاری که او و دوستانش انجام می دهند، کار خوبی است؟ بعد در مورد امکان صدمه دیدن و دیگر عواقب آن فعالیت خطرناک با او صحبت کنید. این می تواند به فرزند شما کمک کند که یاد بگیرد به جای دنبال کردن بی چون و چرای تمام حرکات دوستانش، خودش تصمیم بگیرد.

داشتن دوستانی که به یک مدرسه نمی روند به عنوان مثال، بچه های کلاس هنر، همسایه ها یا دوستان خانوادگی، می تواند به تقویت اعتماد به نفس فرزند شما کمک کند، به خصوص اگر او در مدرسه مشکلات دوستی دارد.

نتیجه گیری

دوستیابی از مهارت های مهم برای اجتماعی شدن است که خانواده باید پیش از ورود کودک به مدرسه به او بیاموزند. این مسئله در دوران مدرسه به شکل گیری بهتر شخصیت کودک از جنبه های مختلف روانی، عاطفی و اجتماعی کمک می کند و با قرار گرفتن در جمع دوستان، به نیازهایش پاسخ می دهد.

با افزایش سن و رشد آگاهی های فردی و اجتماعی، دوستیابی و داشتن دوست تاثیرات مثبت زیادی در زمینه های تحصیلی و شغلی ایجاد می کند و برعکس فقدان دوستان خوب در دوران تحصیلی، مانع رشد اجتماعی درست کودک می شود و در نهایت کودک را به سمت گوشه گیری و انزوا یا بزهکاری پیش می برد.

در صورتی که کودک در دوستیابی مشکل دارد، علاوه بر آنکه خانواده در هماهنگی با مدرسه باید به آن رسیدگی کند، بهره گیری از متخصصان رشد و تربیت کودک هم می تواند مفید باشد.

سوالات متداول

دوستی های دوران مدرسه چه فوایدی دارند؟

- افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس - تسلط بر مهارت های مهم اجتماعی - جلوگیری از مشکلات اجتماعی و عاطفی در بزرگسالی - دریافت آموزش غیرمستقیم قوانین اجتماعی و تعامل عاطفی از طریق بازی

چگونه باید از دوستی های کودک در مدرسه حمایت کرد؟

حمایت از دوستی های کودک در مدرسه برای توسعه ی مهارت های اجتماعی او اهمیت دارد. قرارهای بازی و با هم بودن در خارج از مدرسه می تواند راهی عالی برای توسعه ی این مهارت ها باشد.

چگونه باید به دوستیابی در کودکانی که نیازهای خاص دارند، کمک کرد؟

اگر فرزند شما نیازهای خاصی دارد، ممکن است در رابطه با دوستانش به کمک بیشتری نیز نیاز داشته باشد. می توانید سعی کنید با والدین دیگر دوست شوید و بعد از مدرسه در یک زمین بازی دور هم جمع شوید. به والدین و فرزندان دیگر ایده هایی در مورد نحوه ی مشارکت دادن فرزندتان بدهید.

میانگین امتیاز 4.3 / 5. جمع امتیاز 3

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا