روش تدریس دروس

روش تدریس نوین l معرفی 18 روش آموزش نوین

پیدا کردن یک روش تدریس نوین و مناسب برای کلاس درس می‌تواند مشکل باشد. هر دانش‌آموز، معلم و کلاس درس متفاوت است و توجه به همین تفاوت‌ها از امور شگفت‌انگیز در مورد فرآیند یادگیری است. همانطور که شما به‌عنوان معلم به تدریس خود ادامه می‌دهید، روش‌های آموزشی جدیدی را امتحان می‌کنید و درنهایت خواهید یافت که چه روشی برای دانش‌آموزان شما بهترین کارایی را دارد.

ما برخی از بهترین روش‌های آموزشی مدرن را که در واقع منجر به نتایج خوبی در کلاس درس می‌شوند، در این مقاله ذکر کرده‎‌ایم. به خواندن ادامه دهید تا دریابید که چگونه از این روش‌ها برای کمک به دانش‌آموزان برای استفاده از ظرفیت کامل خود و ایجاد کلاس‌های درس شاد و مؤثر استفاده کنید.

روش تدریس نوین
روش تدریس نوین

آموزش نوین چیست؟

بهره‌گیری از آموزش نوین به‌معنای استفاده از روش تدریسی است که بیشتر بر آموزش بهبود رفتار عقلانی دانش‌آموزان با استفاده از ایده‌های مختلف جدید و بدیع متمرکز است تا اینکه آن‌ها را وادار به بازخوانی سرفصل‌های امتحانی بکند.

روش تدریس جدید که ما آن را روش تدریس نوین می‌نامیم بیشتر مبتنی بر فعالیت است و ذهن یادگیرنده را متمرکز می‌سازد تا به طور کامل در فرایند یادگیری درگیر شود. در روش تدریس نوین، آموزش و برنامه‌ریزی درسی به گونه‌ای انجام می‌شود که یادگیرنده در محور آن قرار گیرد.

از این طریق، فراگیران به طور فعال در کل فرایند آموزش شرکت می‌کنند تا دانش خود را ایجاد و مهارت‌های خود را تقویت کنند. از سوی دیگر، مربی یا معلم فقط دانش‌آموزان را هدایت و راهنمایی می‌کند تا بر اهداف موضوع تمرکز کنند. همه‌ی اینها با درگیر شدن در فعالیت‌ها و با اتخاذ روش‌های نوین آموزش انجام می‌شود. تقاضای جدید عصر یا نیاز روز دانش‌آموزان، پذیرش روش‌های آموزشی معاصر است که به کاهش رقابت بین دانش‌آموزان، ارتقای همکاری و تقویت فضای مطالعه‌ی سالم کمک می‌کند.

در روش‌های تدریس نوین برخلاف روش‌های سنتی، معلم‌ها و مربی‌ها دانش‌آموزان را دارای سطح یکسانی از توانایی یادگیری و ادراک نمی‌دانند و به‌صورت یکسان با آن‌ها رفتار نمی‌کنند. روش‌های تدریس نوین مبتنی بر معلم (معلم‌محور) نیستند، بلکه تمرکز بیشتر بر استفاده از روش‌هایی مانند بحث‌های گروهی، نمایش و نقش‌آفرینی و فعالیت‌های عملی و مشارکتی است.

روش‌های تدریس همچنان در حال تکامل هستند

نوآوری‌های بی‌شمار تکنیک‌های آموزشی، درک بهتر یادگیری دانش‌آموز و رویکردهای جدید برای استراتژی‌های تدریس به این معنی است که جعبه‌ی ابزار شما بسیار بزرگ‌تر از تخته سیاه و گچ است. معلمان امروزی با چالش‌های زیادی روبرو هستند و در عین حال، فرصت‌های زیادی دارند:

? تغییر به سمت یادگیری از راه دور نابرابری را در کلاس‌های درس آشکار کرد، اما راه‌های جدیدی برای دانش‌آموزان ارائه داد تا با تجربیات یادگیری تعاملی درگیر شوند.

روش‌های تدریس در حال تکامل هستند
روش‌های تدریس در حال تکامل هستند

? نوآوری‌های جدید آموزشی، یادگیری در کلاس را با مهارت‌های دیجیتال دنیای واقعی مرتبط می‌کند.

? تغییر ایده‌ها در مورد آموزش و پرورش، اهداف یادگیری جدیدی همچون رشد اجتماعی-عاطفی، تشخیص تمایز و تفاوت میان دانش‌آموزان و شخصی‌سازی یادگیری را به دنیای آموزش اضافه کرده است.

از امتحان روش‌های جدید برای یادگیری و درگیر ماندن دانش آموزان نترسید. به خواندن ادامه دهید تا دریابید که کدام سبک تدریس در کلاس درس شما بهتر عمل می کند!

شاید علاقه مند باشید:

تمایز در یادگیری چیست؟

در یک کلاس درس، دانش‌آموزان سبک‌های یادگیری متنوعی دارند. اما بسیاری از معلم‌ها زمانی را صرف شناسایی این سبک‌های یادگیری و برنامه‌ریزی برای ارائه‌ی آموزش متناسب با استعدادهای منحصر‌به‌فرد دانش‌آموزان نمی‌کنند.

همه بچه‌های هم سن و سال همانگونه که در اندازه، سرگرمی‌ها، شخصیت یا علاقه‌مندی‌ها و ناپسندی‌ها شبیه هم نیستند، در مورد یادگیری هم تفاوت‌های زیادی دارند. بچه‌ها به دلیل انسان بودن و بچه بودن خیلی چیزهای مشترک دارند، اما تفاوت‌های مهمی هم دارند. در یک کلاس درس با آموزش متمایز کم یا بدون آموزش متمایز، فقط شباهت‌های دانش آموز در مرکز توجه قرار می‌گیرد اما در یک کلاس درس متمایز، باید تفاوت‌های دانش آموز به عناصر مهم در آموزش و یادگیری تبدیل شود.

استراتژی‌های زیادی برای ایجاد کلاس متمایز وجود دارد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • محتوا – رسانه‌ها و روش‌هایی که معلم‌ها برای انتقال و آموزش مهارت‌ها، ایده‌ها و اطلاعات استفاده می‌کنند.
  • فرآیندها – تمرین‌ها و ممارست‌هایی که دانش‌آموزان برای درک بهتر محتوا انجام می‌دهند.
  • محصولات – مطالبی چون آزمون‌ها و پروژه‌ها را دانش‌آموزان تکمیل می‌کنند تا میزان یادگیری خود را نشان دهند.

سامانه‌ی مدیریت آموزشی تراز می‌تواند تسهیل‌گر بهره‌بردن معلم‌ها و مدیران خلاق از فناوری‌های روز برای آموزش و ارتباط با دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها باشد. استفاده از امکانات این سامانه‌، دریچه‌ی تازه‌ای رو به امکانات پیشرفته‌ی آموزش آنلاین، آزمون‌های تحلیلی با قابلیت درک نقاط ضعف دانش‌آموزان و صدها امکان دیگر، باز می‌کند.

18 روش تدریس نوین

تا اینجا مشخص شد که برای بهره‌گیری از مزایای روش‌های تدریس نوین باید ضمن بهره‌گیری از تازه‌ترین ابزار و روش‌های فعالیت‌محور آموزشی، تمایزات ادراکی و شیوه‌های یادگیری متمایز دانش‌آموزان را نیز در نظر گرفت. در حقیقت همگام با تغییر اهداف آموزشی در جامعه و نیازهای متفاوت دانش‌آموزان در موقعیت‌های اجتماعی و کاری خود در بزرگسالی، روش‌های آموزش نیز باید متحول شوند. در ادامه 18 روش شناخته‌شده‌ی تدریس نوین معرفی شده است:

(1) آموزش مستقیم

مناسب برای: تمام سنین، البته زمانی که با روش‌های آموزشی دیگر ترکیب شود

آموزش مستقیم
آموزش مستقیم

آموزش مستقیم زمانی رخ می‌دهد که شما مفاهیم و مهارت‌ها را به طور صریح به دانش‌آموزان منتقل می‌کنید.

اگرچه ممکن است عجیب به نظر برسد که فهرستی از روش‌های تدریس نوین را با تکنیکی که برای صدها سال پایه و اساس آموزش سنتی کلاس درس بوده است، آغاز کنیم، اما باید بدانید آموزش مستقیم به شما اجازه می‌دهد تا استراتژی‌های آموزش نوین را در سطح‌های مختلف تدریس خود لایه‌بندی کنید.

آموزش مستقیم وقتی با راهبردهای آموزشی جدید و فعالیت‌محور ترکیب شود، ابزار مفیدی برای تقویت درک دانش‌آموزان است. این نوع آموزش می‌تواند شامل انواع سخنرانی‌ها و فیلم‌های آموزشی تا برگزاری کارگاه‌ باشد.

(2) کلاس‌های درس معکوس

مناسب برای: اواخر ابتدایی و بالاتر، یا برای هر دانش‌آموزی که می‌تواند مستقل کار کند

معمولاً اینگونه است که دانش‌آموز باید تکالیف را در خانه انجام دهد و در مدرسه به سخنرانی معلم گوش و هوش بسپارد. اما در کلاس‌های درس معکوس، دانش‌آموزان اطلاعات را در خانه و به صورت شخصی جذب می‌کنند و از زمان کلاس برای یادگیری عملی و حل مسئله با هدایت‌گری و تسهیل‌گری معلم، استفاده می‌کنند.

از این نوع کلاس به‌عنوان یادگیری ترکیبی نیز یاد می‌شود. کلاس‌های درس معکوس از نوآوری‌ها و فناوری جدید استقبال می‌کنند و فعالیت‌های یادگیری حضوری را در اولویت قرار می‌دهند تا مشارکت دانش‌آموزان را تقویت کنند.

این روش به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا با سرعت خودشان حرکت کنند و به معلم زمان بیشتری می‌دهد تا در صورت نیاز، پشتیبانی انفرادی ارائه دهید. هنگامی که این روش با تکنیک‌هایی همچون یادگیری تجربی یا یادگیری مبتنی بر سوال و جواب ترکیب می‌شود، کلاس‌های درس معکوس می‌توانند تجربه‌ی عملی ارزشمندی برای دانش‌آموزان باشند.

در این روش، دانش‌آموزان قبل از کلاس با مطالب آموزشی آشنا می‌شوند و سپس برای عمیق‌تر کردن درک از طریق بحث با همسالان و فعالیت‌های حل مسئله که توسط معلمان تسهیل می‌شود، درگیر فرایند آموزش و یادگیری می‌شوند.

لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس

(3) آموزش حسی

مناسب برای: همه‌ی سنین

آموزش حسی یک سبک آموزش خاص است که به عنوان یادگیری لمسی نیز شناخته می‌شود. یادگیرندگان این روش زمانی اطلاعات را به بهترین شکل دریافت می‌کنند که از طریق نمایش‌های عملی، یادگیری فعال و ساختنی ارائه شود.

یادگیری حسی یک روش آموزشی مدرن عالی برای همه‌ی یادگیرندگان است زیرا به دانش‌آموزان راه‌های بیشتری برای کشف مفاهیم و به دست آوردن تجربیات عملی و واقعی در محیط یادگیری خود می‌دهد که منجر به نتایج یادگیری بهتر می‌شود.

(4) آموزش مبتنی بر بازی‌وارسازی

مناسب برای: همه سنین، بسته به نوع بازی

یادگیری مبتنی بر بازی‌وارسازی (Gamification)، یک روش آموزشی نوین است که از قدرت بازی‌های رایانه‌ای برای تعریف و پشتیبانی از نتایج یادگیری استفاده می‌کند. یادگیری مبتنی بر بازی‌وارسازی در واقع از بازی‌ها برای آموزش استفاده می‌کند، برخلاف برنامه‌های بازی عادی که از عناصر بازی مانند تابلوهای امتیازات و رقابت برای ایجاد انگیزه در یادگیری استفاده می‌کنند، بازی‌های آموزشی تعامل را ترویج می‌کنند، پاداش‌ها و بازخوردهای فوری ارائه می‌‌دهند و از قدرت رقابت سالم استفاده می‌کنند تا بچه‌ها را برای یادگیری هیجان‌زده نگه دارند.

دانش‌آموزان امروزی بازی‌ها، به ویژه بازی‌های دیجیتال را از نزدیک درک می‌کنند. ابزارهای آموزش نوین می‌توانند عشق آن‌ها به بازی‌های ویدیویی را به عشق به یادگیری مبدل کند، چه در مدرسه باشند و چه در خانه.

(5) آموزش دانش‌آموز محور

مناسب برای: همه‌ی سنین

آموزش دانش‌آموز محور
آموزش دانش‌آموز محور

آموزش دانش‌آموز محور، دانش‌آموزان را در تصمیم‌گیری در مورد یادگیری خود دخالت می‌دهد. علاقه‌ی دانش‌آموزان را به کلاس درس افزایش می‌دهد و یک چارچوب ارزیابی ایجاد می‌کند تا به آن‌ها کمک کند بفهمند چرا مطالب درسی مهم هستند و چگونه در زندگی روزمره جای می‌گیرند.

خوب یا بد، اینترنت راه‌های جدیدی برای دریافت اطلاعات و تعامل با جهان رو به سوی دانش‌آموزان باز کرده است. آموزش دانش‌آموز محور کمک می‌کند:

  • ابزارهایی را که برای درگیر شدن با موضوعات جدید نیاز دارند به دانش‌آموزان بدهید
  • بین موضوعات ارتباط برقرار کنید و مهارت‌های حل مسئله را در دانش‌آموزان تقویت کنید
  • مستقیماً دروس کلاس را با آنچه دانش‌آموزان در خارج از مدرسه تجربه می‌کنند، مرتبط کنید

(6) آموزش معلم محور

مناسب برای: ابتدایی و بالاتر- دانش‌آموزان جوان‌تر ممکن است برای متمرکز ماندن به تعامل عملی بیشتری نیاز داشته باشند

آموزش و یادگیری معلم محور بیشتر شبیه به تدریس در کلاس‌های سنتی است. دانش‌آموزان عمدتاً به‌طور مستقل از طریق سخنرانی‌ها یاد می‌گیرند و دستورالعمل‌ها و سرفصل‌های واضحی را از یک مقام مرکزی (معلم) دریافت می‌کنند.

مانند آموزش مستقیم، یادگیری معلم محور برای ایجاد پایه‌ای برای کارهای دیگر، مفید است. اکثر کلاس‌های نوین به دلایل خوبی، همکاری، فعالیت‌های عملی و گروهی و کاوش دانش آموزان را در اولویت قرار می‌دهند. با به‌کارگیری برخی تکنیک‌های تدریس نوین در یک کلاس معلم‌محور نیز می‌توان به دانش‌آموزان احساس موفقیت و مسئولیت‌پذیری شخصی داد.

آموزش معلم محور
آموزش معلم محور

(7) آموزش مبتنی بر تحقیق

مناسب برای: دبیرستان و بالاتر

یادگیری مبتنی بر تحقیق، روشی آموزشی است که کنجکاوی دانش‌آموز و تحلیل مستقل را در اولویت قرار می‌دهد. دانش‌آموزان تلاش می‌کنند تا پاسخ یک سؤال یا مسئله‌ی باز را بیابند و از استدلال مبتنی بر شواهد و مهارت‌های حل مسئله برای رسیدن به یک نتیجه‌ی قابل دفاع استفاده ‌کنند.

به عنوان یک معلم، نقش شما این است که دانش‌آموزان را فراتر از کنجکاوی صرف، به سمت تفکر انتقادی و فهم سوق دهید، آن‌ها را تشویق کنید که سؤال بپرسند و در حین تحقیق از آن‌ها حمایت کنید.

(8) آموزش شخصی‌سازی شده

مناسب برای: ابتدایی و بالاتر

آموزش و یادگیری شخصی‌سازی شده یک رویکرد آموزشی است که یادگیری را بر اساس نیازها، علایق و توانایی‌های دانش‌آموزان تنظیم می‌کند. استفاده از این روش به معلم کمک می‌کند تا آموزش را برای هر دانش‌آموز متمایز کند و به آن‌ها کمک کند تا به تسلط برسند.

آموزش شخصی‌سازی شده به دانش‌آموزان در همه‌ی سطوح کمک می‌کند تا مهارت‌هایی حیاتی را برای داشتن یک آینده‌ی اجتماعی و شعلی موفق به دست بیاورند. اگر دانش‌آموزان از این نوع آموزش بهره‌مند شوند، در بزرگسالی، فارغ از شغلی که دارند، مهارت‌های ارتباطی، انگیزه و عزت نفس بیشتری خواهند داشت.

(9) آموزش پروژه محور

مناسب برای: ابتدایی و بالاتر

یادگیری پروژه محور یک روش آموزشی دانش‌آموز محور برای تشویق یادگیری از طریق سوالات یا چالش‌هایی در دنیای واقعی است.

وقتی از این روش استفاده می‌کنید، سوالاتی که برای دانش‌آموزان مطرح می‌کنید، باید:

  • با پایان باز باشند
  • دانش‌آموزان را تشویق کنند تا مهارت‌ها یا دانش‌ مربوطه را به کار گیرند
  • به دانش‌آموزان اجازه دهد تا رویکردهای خود را برای پاسخگویی و ساختن محصول اتخاذ کنند

شما موضوع، روش تحقیق و هر گونه مواد تکمیلی را به دانش‌آموزان می‌دهید و آن‌ها می‌روند و کار می‌کنند – در صورت نیاز با حمایت شما. هر بار کمی متفاوت به نظر می‌رسد، اما یادگیری مبتنی بر پروژه به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا تفکر انتقادی و مهارت‌های بین رشته‌ای را با تجربه‌ی دنیای واقعی که تا پایان عمر از آن‌ها استفاده خواهند کرد، توسعه دهند.

(10) آموزش مبتنی بر حل مسئله

مناسب برای: ابتدایی و بالاتر

آموزش مبتنی بر مسئله مانند یادگیری پروژه محور است، با یک تفاوت عمده: در ابتدای یک مبحث، قبل از اینکه برخی از مفاهیم مرتبط به دانش‌آموزش آموزش داده شود، مشکل را به او می‌دهد. دانش‌آموزان یک سوال باز دریافت می‌کنند و سپس اطلاعات و منابع خود را پیدا می‌کنند. نقش معلم نیز ارائه‌ی مطالب، راهنمایی در صورت نیاز و توضیح فرایند ارزشیابی است.

یادگیری مبتنی بر مسئله به ایجاد یادگیرندگان خودراهبر کمک می‌کند و به راحتی می‌توان آن را با نیازها و سبک‌های یادگیری تک تک دانش‌آموزان شخصی‌سازی کرد. تقویت مهارت‌ حل‌ مسئله در دانش ‌آموزان دبیرستانی با توجه به اینکه باید برای آغاز تحصیلات دانشگاهی و برعهده گرفتن نقش‌های مهم‌تر در زندگی آماده می‌شوند، اهمیت زیادی دارد.

(11) آموزش مشارکتی

مناسب برای: ابتدایی و بالاتر

آموزش مشارکتی به نوعی مانند یک دسته گل رُز است – در حالی که ممکن است همه‌ی رُز‌ها به تنهایی رنگ و شکل یکسانی داشته باشند، یک دسته گل یشتر از اجزای آن، می‌درخشد.

آموزش مشارکتی
آموزش مشارکتی

در آموزش مشارکتی، دانش‌آموزان روی یک موضوع مشترک کار می‌کنند و همان اقدامات را انجام می‌دهند که به صورت انفرادی انجام می‌دادند، اما با هم کار می‌کنند تا عملکرد گروه و یادگیری را تقویت کنند. این یک تلاش هماهنگ برای یافتن پاسخ، تحقیق یا ایجاد محصول نهایی است که هر یک از اعضای گروه به طور مساوی در آن مشارکت دارند.

دانش‌آموزان در هر سنی باید بدانند چگونه با همسالان خود کار کنند و یادگیری مشارکتی می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا مهارت‌های ارزشمند تیم‌سازی را شروع کنند.

(12) آموزش مبتنی بر همکاری

مناسب برای: ابتدایی و بالاتر

اگر آموزش مشارکتی یک دسته گل رُز باشد، آموزش مبتنی بر همکای دسته‌ای از گل‌های وحشی است – هر یک از گل‌ها منحصر به فرد هستند، اما به ساختن چیزی زیبا کمک می‌کند.

در پروژه‌های یادگیری مبتنی بر همکاری، هر دانش‌آموز نقش متفاوتی را در یک فعالیت گروهی ساختاریافته ایفا می‌کند و سهم منحصر به فردی در موفقیت گروه دارد. نقش شما به عنوان معلم تسهیل گروه‌ها و هدایت تحقیقات آن‌ها است.

مانند آموزش مشارکتی، یادگیری مبتنی بر همکاری به دانش آموزان می‌آموزد که تلاش هر یک از اعضای گروه برای موفقیت فردی و گروهی مهم است. این امر همچنین دانش‌آموزان را تشویق می‌کند تا یکدیگر را توانمند کنند و در قبال کار خود پاسخگو باشند.

(13) آموزش مبتنی بر تفکر

مناسب برای: ابتدایی و بالاتر

در آموش مبتنی بر تفکر، شما به صراحت به دانش‌آموزان یاد می‌دهید که چگونه از مهارت‌های تفکر انتقادی و خلاق در چارچوب دروس روزمره استفاده کنند.

برای اینکه آموزش و یادگیری مبتنی بر تفکر مؤثر باشد، مربیان باید آن را مستقیماً در برنامه‌ی درسی و برای همه‌ی دروس قرار بدهند – خواه مسئله درک مفاهیم مهم ریاضی باشد یا سوگیری در مطالعه‌ی دروسی همچون فارسی.

مهارت‌های تفکر انتقادی و خلاق به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا سواد رسانه‌ای را تقویت کنند و همه‌ی اطلاعاتی را که روزانه دریافت می‌کنند را بهتر درک کنند.

(14) آموزش مبتنی بر شایستگی

مناسب برای: همه‌ی سنین

مهم نیست که از چه روش تدریسی استفاده می‌کنید، آموزش مبتنی بر شایستگی باعث می‌شود که هر دانش‌آموزی قبل از رفتن به موضوع، فصل یا حتی صفحه بعدی، مهارت‌های لازم را کسب کند. در واقع معلمی که از چنین روشی استفاده می‌کند، برای تمامی دانش‌آموزان، حق برابری برای دریافت آموزش قائل است.

این روش تمرکز را از حفظ کردن مطالب درسی خارج می‌کند و به دنبال آن است که دانش‌آموزان از طریق کاربرد عملی دروس، درک عمیقی از آن‌ها به دست بیاورند. برای ارتقای برابری در کلاس و کمک به دانش‌آموزان برای تبدیل شدن به یادگیرندگان بهتر در طول زندگی، این استراتژی با یادگیری شخصی‌سازی شده همراه است. چرا که فقط با درک سبک‌های یادگیری متفاوت دانش‌آموزان و درنظر گرفتن نقاط قوت و ضعف هر دانش‌آموز، می‌توان برابری آموزشی را در کلاس محقق کرد.

(15) آموزش مبتنی بر بحث

مناسب برای: دبیرستان و بالاتر

در آموزش مبتنی بر بحث، در حالی که دانش‌آموزان در گروه‌های کوچک درباره‌ی مشکلات صحبت می‌کنند، شما به‌عنوان معلم بحث را تسهیل کنید.

آموزش و یادگیری مبتنی بر بحث به ترویج تفکر انتقادی و یادگیری مستقل، دو مهارت ضروری در دنیای مدرن کمک می‌کند. در این روند دانش‌آموزان یاد خواهند گرفت که:

  • تعصب‌ها را پیدا و رفع کنند
  • شواهد را وزن و بررسی کنند
  • از بحث نتیجه‌گیری کنند

این روش به دانش‌آموزان گوش دادن با ذهن باز و محترمانه را می‌آموزد و تعاملات را افزایش می‌دهد. همراه کردن همه‌ی دانش‌آموزان در این روش و برای اولین بار می‌تواند دشوار باشد، اما شما به‌عنوان معلم و تسهیل‌گر پشتکار داشته باشید تا از مزایای این روش سود ببرید.

(16) آموزش مبتنی بر بازی

مناسب برای: پیش دبستانی، مهدکودک

آموزش و یادگیری مبتنی بر بازی دقیقاً همان چیزی است که به نظر می‌رسد: یادگیری دانش‌آموز از طریق اجرای یک بازی با پایان باز و تحت رهبری کودک. این یک راه عالی برای کمک به یادگیرندگان کوچک است که در مورد دنیای اطراف خود کنجکاو شوند و مهارت‌های اجتماعی حیاتی را توسعه دهند.

آموزش مبتنی بر بازی
آموزش مبتنی بر بازی

یادگیری مبتنی بر بازی فقط یک کار کلاسی نیست، بلکه باید خودمختار و نسبتاً بدون ساختار باشد تا به ساختن این موارد کمک کند:

  • خیال پردازی
  • مهارت‌های تفکر انتزاعی
  • مهارت‌های زبانی برای بازی گروهی
  • آگاهی از جهان طبیعی

(17) آموزش خدمت محور

مناسب برای: دبیرستان و بالاتر

در این روش دانش‌آموزان با تجربه‌ی عملی، فرصتی برای ایجاد تغییرات مثبت در جامعه پیدا می‌کنند و نمونه‌های واقعی از برنامه‌ی درسی خود را درک می‌کنند.

با به کار گیری این روش، دانش‌آموزان به طور مثبت به جوامع خود کمک کنند و در مورد اهمیت شهروند خوب بودن می‌آموزند.

راه های زیادی برای اجرا کردن آموزش خدمت محور وجود دارد، اما یکی از این موارد مشارکت دانش‌آموزان برای اهدای کتاب‌های خود یا تأمین بودجه برای ساختن کتابخانه در مدارس کم درآمد یا کلاس‌های پایین‌تر است. بدین‌ترتیب دانش‌آموزان در سازماندهی رویدادها تمرین عملی خواهند داشت و در مورد اهمیت سوادآموزی نیز یاد خواهند گرفت.

(18) آموزش عاطفی-اجتماعی

مناسب برای: همه‌ی سنین

آموزش عاطفی-اجتماعی فرآیندی است که طی آن افراد، کودکان و بزرگسالان، دانش، خودآگاهی و بهزیستی شخصی را برای ایجاد شایستگی‌های عاطفی هم در تحصیل و هم در زندگی توسعه می‌دهند.

آموزش و یادگیری عاطفی-اجتماعی به طور خاص می‌تواند به دانش‌آموزان شما کمک کند:

  • یک ذهنیت رشد (در مقابل ذهنیت ثابت) ایجاد کنند
  • روابط مثبت ایجاد کنند
  • با موقعیت‌های چالش برانگیز کنار بیایند

مدرسه منبع اصلی ارتباط اجتماعی است و محققان بر این باورند که دانش‌آموزانی که مهارت‌های عاطفی-اجتماعی توسعه یافته دارند، نتایج تحصیلی و اجتماعی بهتری به دست می‌آورند. تعطیلی اخیر مدارس به دلیل همه‌گیری بیماری کرونا باعث شد که دانش‌آموزان بسیاری از تعاملات اجتماعی خود را از دست بدهند، بنابراین تمرکز بیشتر بر مهارت‌های عاطفی-اجتماعی مهم‌تر از همیشه شده است. [منبع]

چرا پیاده‌سازی روش تدریس نوین مهم است؟

برای قرن‌ها، در عمل تنها یک روش تدریس وجود داشت. معلم درسی را توضیح می‌داد و دانش‌آموزان آن را حفظ و بازگو می‌کردند. به این شیوه‌، روش تدریس سنتی می‌گویند که مانعی بین دانش‌آموزان و تفکر نوآورانه‌ی آن‌ها بوده است. چنین دانش‌آموزانی فاقد مهارت تصمیم‌گیری و حل مسئله هستند درحالی که روش‌های نوین تدریس مبتنی بر دانش‌آموز بوده و به رویکردهای کاربردی‌تر اختصاص دارد.

جامعه بر اساس روش تدریس به سه گروه تقسیم می‌شود. کسانی که هنوز از روش‌های سنتی تدریس حمایت می‌کنند. گروه دوم طرفدار روش‌های نوین تدریس هستند. گروه سوم هم به ترکیب هر دو روش تدریس معتقد هستند.

رشد یک ملت به آموزش صحیح و سیستم‌های تقویت شده بستگی دارد. حتی در دوران مدرن که ابزار زیادی برای ارائه‌ی آموزش وجود دارد، هنوز در مرحله‌ای هستیم که به روش سنتی تدریس اهمیت بیشتری می‌دهیم. اما برای بهترین نتیجه، نیاز به ترکیبی از هر دو روش تدریس سنتی و روش‌های آموزشی نوین وجود دارد.

افرادی که معتقدند روش‌های نوین تدریس بهتر است با انتقاد از افرادی که از روش‌های سنتی تدریس حمایت می کنند، مواجه می‌شوند. با این حال، باید تعادل مناسبی بین استفاده از روش‌های آموزشی سنتی و نوین وجود داشته باشد. [منبع]

نتیجه‌گیری

در سال‌های اخیر، دامنه‌ی دانش در حوزه‌ی علم و فناوری به طور چشمگیری افزایش یافته و توانایی انسان برای انطباق با دانش جدید در علم و فناوری نیز افزایش یافته است. بنابراین نیاز شدیدی به ذهن‌های مبتکر و خلاق برای کشف مناطق ناشناخته و مخفی در زمینه‌های مختلف وجود دارد. برای کنار آمدن با دنیای مدرن و عصر دانش محور فناوری، اتخاذ روش‌های نوین تنها وسیله برای بقا است.

بر این اساس باید به دانش‌آموزان به گونه‌ای آموزش داده شود که با قرن حاضر برخورد کنند، قرنی که زمان فناوری است و برای پیشرفت افراد، جامعه و ملت نیاز به ذهن خلاق و نوآور دارد. دانش‌آموزان باید با روش‌های نوین تدریس آشنا شوند و دانش کافی در اختیار آن‌ها قرار گیرد تا بتوانند برای خود و دیگران فرصت ایجاد کنند.

سوال‌های متداول

آیا می‌توان در دنیای امروز به رویکرد تدریس سنتی اکتفا کرد؟

برخی معلم‌ها هنوز از یک روش متداول گچ-سخنرانی در کلاس درس استفاده می‌کنند تا به دانش‌آموزان فقط دانش اولیه‌ی علوم و موضوعات را ارائه دهند. دیگر نمی‌توان به رویکرد آن‌ها اکتفا کرد زیرا این روش قدیمی است، دامنه‌ی محدودی دارد و هم در سطح ملی و هم در سطح شخصی شکست خورده است. با بهره‌گیری از روش‌های تدریس نوین می‌توان بر بسیاری از مشکلات از جمله بیکاری فائق آمد.

چرا استفاده از روش‌های تدریس نوین، نیاز روز جامعه است؟

با تغییر زمانه فراگیرانِ دانش، تکنیک‌ها و روش‌های جدیدی را طلب می‌کنند تا نه تنها آن‌ها را در مطالعه‌ی نظری و تئوریک، صاحب نظر سازد بلکه تضمین ‌کند که دانش عملی، تقویت مهارت‌های خود و رویارویی با هر نوع چالشی را به دست می‌آورند. روش‌های نوین تدریس تنها راه پاسخگویی به الزامات دوران مدرن است.

آموزش به شیوه‌ی قرن 21 یعنی چه؟

تدریس به شیوه‌ی قرن بیست و یکمی یعنی تدریس به همان روشی که همیشه آموزش داده‌اید، اما با ابزار و تکنولوژی امروزی. یعنی استفاده از همه‌ی اموری که در دنیای امروز مهم است تا دانش‌آموزان بتوانند در اقتصاد امروز زندگی و پیشرفت کنند. تدریس به این شیوه یعنی معلم توانایی هدایت‌گری و تسهیل‌گری روند یادگیری دانش‎‌آموزان را داشته باشد و آن‌ها را برای قرار گرفتن در شرایط اجتماعی و مشارکتی در آینده آماده کند.

میانگین امتیاز 4.1 / 5. جمع امتیاز 19

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

6 دیدگاه

  1. سلام جناب مسنی عزیز
    بسیار عالی وعلمی شیوه ها را بیان نموده اید.
    آیا اجازه دارم از مقاله شما برای نوشتن شیوه های آموزش نوین تکواندو به خردسالان بهره ببرم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا