راهنمای ثبت نام کنکور

زمان ثبت نام کنکور سراسری 1403

ثبت نام کنکور سراسری 1403 در دو نوبت صورت می‌گیرد چرا که از زمان برگزاری آزمون سراسری سال 1402، تغییراتی اساسی، ازجمله‌ دو مرحله‌ای شدن آزمون صورت گرفت. بنابراین ثبت‌ نام برای نوبت اول کنکور 1403 از تاریخ 8 تا 11 آذر ماه 1402 صورت می‌گیرد. ثبت نام برای نوبت دوم کنکور 1402 نیز از تاریخ 7 تا 16 فروردین ماه 1403 از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور انجام خواهد شد.

داوطلبان کلیه گروه‌های آزمایشی که قصد ثبت نام و شرکت در کنکور سراسری سال 1402 را دارند، باید در بازه‌ی زمانی اعلام شده با مراجعه به سامانه جامع آزمون سراسری سازمان سنجش نسبت به تکمیل فرم ثبت نام اینترنتی اقدام کنند. توصیه می‌شود در آغاز بازه‌ی زمانی اعلام شده برای تکمیل فرم ثبت نام اقدام کنید و نام نویسی خود را به روزهای پایانی موکول نکنید.

 نوبت اول کنکور 1403 در روزهای پنجشنبه و جمعه (6 و 7  اردیبهشت ماه 1403) و نوبت دوم کنکور سراسری 1403 در روزهای پنجشنبه و جمعه (7 و 8 تیر ماه 1403) برگزار خواهد شد.
زمان ثبت نام کنکور سراسری
زمان ثبت نام کنکور سراسری

زمان ثبت نام کنکور 1403

ثبت نام کنکور سراسری 1403 در دو نوبت صورت می‌گیرد. ثبت‌ نام برای نوبت اول کنکور 1403 از تاریخ 5 تا 11 آذر ماه 1402 انجام می‌گیرد. ثبت نام برای نوبت دوم کنکور 1403 نیز از تاریخ 7 تا 16 فروردین ماه 1403 از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور انجام خواهد شد. البته داوطلبانی‌که تا تاريخ تعيين شده (1403/01/16) موفق به ثبت‌نام در این آزمون نشدند، برای آخرین بار می‌توانند از روز چهارشنبه به‌تاريخ 1403/01/29 لغايت روز پنجشنبه به‌تاريخ 1403/01/30 نسبت به ثبت‌نام در آزمون مذکور اقدام کنند. داوطلبان در صورت داشتن شرایط و ضوابط ثبت نام، باید مدارک خود را آماده کرده و در زمان اعلام شده در سایت سنجش بارگذاری کنند. ثبت نام کنکور سراسری به صورت غیرحضوری است و به درخواست‌های حضوری داوطلبان پاسخ داده نخواهد شد.

📌 از روز یکشنبه ۵ آذر 1402 ثبت نام برای شرکت در آزمون اختصاصی «تربیت معلم» نیز آغاز می‌شود و دانش آموزان دوازدهمی که می‌خواهند با ورود به دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی، معلم شوند، می‌توانند همزمان با ثبت نام در آزمون سراسری، در کنکور «تربیت دبیر» نیز شرکت کنند. این دسته از داوطلبان تا ۱۱ آذر ماه 1402 فرصت دارند تا از طریق سایت سازمان سنجش برای شرکت در کنکور «تربیت معلم» ثبت‌نام کنند.

📌📌 آزمون تربیت معلم همزمان با کنکور سراسری در روزهای پنجشنبه و جمعه ۶ و ۷ اردیبهشت سال ۱۴۰۳ برگزار می‌شود و به تبع سازمان سنجش تدابیر لازم برای عدم تداخل ساعت برگزاری آزمون آن دسته از دانش آموزانی که قصد دارند در هر دو کنکور سراسری و تربیت معلم شرکت کنند را فراهم می کند.  آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم برای دانشگاه فرهنگیان تنها در نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

داوطلبان باید در ابتدا با مراجعه به پنجره‌ی واحد خدمات الکترونیکی وزارت آموزش و پرورش به نشانی my.medu.ir نسبت به مشاهده، تایید هویت و دریافت کد ۱۹ رقمی (سوابق تحصیلی) از سامانه اقدام کرده و سپس با مطالعه دقیق دفترچه راهنمای ثبت نام و فراهم نمودن مدارک و اطلاعات مورد نیاز ثبت‌نام به درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور مراجعه و نسبت به ثبت نام در آزمون مذکور اقدام کنند.

کنکور سراسری 1403 با تغییراتی همراه خواهد بود. از مهم‌ترین تغییرات کنکور می‌توان به، تأثیر قطعی 50 درصدی سوابق تحصیلی اشاره کرد. دو مرحله‌ای شدن کنکور و همچنین حذف دروس عمومی از دفترچه‌ی سوالات از کنکور 1402 آغاز شده است. بنابراین ثبت نام برای شرکت در نوبت اول کنکور سراسری 1403 از 5 آذر ماه 1402 آغاز می‌شود و این نوبت از کنکور در روزهای ششم و هفتم اردیبهشت ماه سال 1403 برگزار می‌شود. ثبت‌ نام برای شرکت در نوبت دو کنکور 1403 نیز از هفتم فروردین ماه سال 1403 آغاز می‌شود و نوبت دوم کنکور هفتم و هشتم تیر ماه 1403 برگزار خواهد شد.

📌داوطلبان توجه داشته باشند، زمان ثبت نام دانشگاه فرهنگیان نیز همزمان با ثبت نام کنکور سراسری است و ثبت نام این دانشگاه به صورت مجزا نخواهد بود.

دانلود اپلیکیشن آموزشی هم‌درس
دانلود اپلیکیشن آموزشی هم‌درس

نحوه ثبت نام در کنکور 1403

در مرحله‌ی اول ثبت‌ نام در سامانه جامع آزمون سراسری، اطلاعات کلی داوطلب و بعد از آن اطلاعات هویتی داوطلب ثبت می‌شود و این اطلاعات با سیستم ثبت‌احوال تطبیق داده می‌شود.

اطلاعات تماس و سکونت داوطلبان ثبت می‌شود. حوزه‌ی برگزاری آزمون‌ها بر اساس این آدرس‌ها تعیین می‌شود. بنابراین باید نهایت دقت در ثبت آدرس صورت بگیرد. در گام بعدی نیز اطلاعات گروه‌های آزمونی مورد نظر داوطلب باید ثبت شود و سپس سهمیه‌ی داوطلب درج خواهد شد. در گام پایانی اطلاعات سال‌های قبل داوطلبان به جهت رعایت مسائل قانونی باید تکمیل شود. ثبت نام نهایی پس از پرداخت هزینه‌ی آزمون صورت می‌گیرد. عدم پرداخت هزینه‌ی آزمون و دریافت نکردن کد ۱۶ رقمی به معنای کامل نشدن مراحل ثبت‌نام است.

هزینه‌ی ثبت نام در نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۲ مبلغ ۱۳۰ هزار تومان به اضافه‌ی سه هزار تومان خدمات پیامکی تعیین شده بود. داوطلبانی که برای ثبت‌نام به کافی نت می‌روند، در درج اطلاعات خود دقت کنند. امکان ویرایش اطلاعات برای حداکثر ۵ بار در زمان مشخص شده فراهم است و ثبت اطلاعات ویرایش شده نیز با پیامک به داوطلبان اطلاع داده خواهد شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی سامانه‌ جامع آزمون سراسری، مقاله‌ی «نحوه ثبت نام در کنکور 1402 | راه‌اندازی سامانه جامع آزمون سراسری» را مطالغه کنید.

زمان ویرایش اطلاعات ثبت نامی کنکور

زمان ویرایش اطلاعات ثبت نامی کنکور در طی اطلاعیه‌ای از سایت سنجش منشر می‌شود. داوطلبانی که اطلاعات خود را به صورت ناقص وارد کرده‌اند یا در ثبت اطلاعات دچار اشتباه شده‌اند، در بازه‌ی زمانی ثبت نام می‌توانند مجدداً به سایت سنجش مراجعه کرده و پس از درج کد پیگیری 16 رقمی ثبت نام، اطلاعات خود را ویرایش یا تکمیل کنند.

📌برای ویرایش اطلاعات ثبت نام کنکور سراسری 1403 باید در زمان مشخص شده به سایت سنجش مراجعه کنید و پس از ورود به قسمت ثبت نام، گزینه‌ی «قبلاً ثبت نام کرده‌ام» را انتخاب کنید. سپس شماره‌ی پرونده و کد پیگیری ثبت نام را درج کرده و اطلاعات خود را ویرایش کنید.

بیشتر بخوانید: دریافت شماره داوطلبی و شماره پرونده کنکور 

امکان ویرایش یا تغییر گروه آزمایشی انتخاب شده در هیچ زمانی وجود ندارد. لذا در انتخاب گروه آزمایشی خود دقت داشته باشید.
آخرین مهلت ثبت نام کنکور سراسری
آخرین مهلت ثبت نام کنکور سراسری

آخرین مهلت ثبت نام کنکور سراسری 1403

پس از پایان مهلت ثبت نام، ممکن است عده‌ای از داوطلبان، به هر دلیلی موفق به ثبت نام آزمون سراسری نشده باشند. ممکن است برخی از داوطلبان اطلاعات خود را ناقص یا اشتباه وارد کرده باشند. سازمان سنجش کشور، برای جاماندگان ثبت نام کنکور سراسری و داوطلبانی که نیاز به ویرایش اطلاعات ثبت نامی دارند، زمانی را در نظر گرفته است که با مراجعه به سایت sanjesh.org می‌توانند نسبت به ثبت نام مجدد یا ویرایش اطلاعات اقدام کنند.

📌📌توصیه می‌شود در مهلت زمانی اعلام شده توسط سایت سنجش ثبت نام خود را انجام دهید و نام نویسی خود را به روزهای پایانی موکول نکنید.

📌داوطلبانی که قصد ثبت نام در دانشگاه‌های با شرایط خاص از جمله دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه امام صادق، دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی، دانشگاه صدا و سیما و … را دارند نیز باید در همین بازه زمانی اقدام به ثبت نام کنند. زمان ثبت نام دانشگاه های با شرایط خاص همزمان با ثبت نام کنکور سراسری است.

سوالات پرتکرار زمان ثبت نام کنکور سراسری 1403
سوال پاسخ
ثبت نام کنکور سراسری چه زمانی آغاز می‌شود؟  ثبت نام کنکور سراسری 1403 در دو نوبت صورت می‌گیرد. اولین مرحله در آذر ماه 1402 و نوبت دوم در فروردین 1403
ثبت نام جاماندگان کنکور سراسری 1403 چه زمانی آغاز می‌شود؟ زمان ثبت نام مجدد کنکور سراسری از طریق سایت سنجش اعلام می‌شود.
ثبت نام دانشگاه‌های با شرایط خاص چه زمانی آغاز می‌شود؟ ثبت نام دانشگاه ها و رشته های دارای شرایط خاص همزمان با ثبت نام کنکور سراسری شروع می‌شود.
ثبت نام دانشگاه‌های دولتی، فرهنگیان، غیرانتفاعی و دانشگاه آزاد چه زمانی آغاز می‌شود؟ ثبت نام دانشگاه های مذکور همزمان با ثبت نام کنکور سراسری است.

سوالات متداول

برای ثبت نام کنکور سراسری به چه سایتی مراجعه کنیم؟

کلیه مراحل ثبت نام کنکور سراسری در زمان مقرر از طریق سایت سازمان سنجش sanjesh.org انجام می‌شود.

ثبت نام کنکور سراسری 1403 چه زمانی آغاز می‌شود؟

ثبت نام کنکور سراسری 1403 در دو نوبت صورت می‌گیرد. اولین مرحله در آذر ماه 1402 و نوبت دوم در فروردین 1403

تا چه زمانی برای ثبت نام کنکور فرصت داریم؟

سازمان سنجش آموزش کشور با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام خواهد کرد که زمان ثبت نام در کنکور سراسری تا چه روزی تمدید می‌شود. بر اساس اعلام اولیه 11 آذر 1402 آخرین مهلت ثبت نام برای شرکت در نوبت اول کنکور 1403 است. همچنین 30 فروردین 1403 آخرین مهلت ثبت نام برای شرکت در نوبت دوم کنکور 1403 درنظر گرفته شده است.

میانگین امتیاز 4.4 / 5. جمع امتیاز 9

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

28 دیدگاه

  1. سلام معدلم کل دیپلم ۱۶.۶۰ هست دانشگاه دولتی بدون کنکور رشته های اقتصاد ؟ مدیریت مالی. امور بانکی حسابداری. اینارو شانس قبولی. دارم ؟؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز دانشگاه دولتی بدون کنکور، در دانشگاه‌های شهرستان‌های کوچیک احتمال قبولی هست. ولی در کل نمی‌توان پیش‌بینی کرد.

      1. سلام دوست عزیز، طبق آخرین مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، کنکور فرهنگیان از کنکور سراسری جدا شد و از کنکور 1403 به بعد، شرایط متفاوتی خواهد داشت. ابتدا اعلام شده بود که هر فردی می‌تونه به انتخاب خودش، یکی یا هردو کنکور رو انتخاب کنه، اما طبق اطلاعیه دفترچه کنکور 1403، فردی که می‌خواد کنکور فرهنگیان قبول بشه، طبق ملاک اعلام شده برای دعوت به مصاحبه، باید هر دو کنکور رو شرکت کنه.

  2. سلام بنده جانباز 5درصد هستم 60ساله وعلاقه مند به تحصیلات دانشگاهی دارم رشته علو سیاسی آیا به نظر قبول میشم وادامه بدم بهتره

    1. سلام دوست عزیز، بله هر چیزی که شما اراده بفرمایید قطعاً امکان پذیر است.

    1. سلام دوست عزیز، نوبت اول کنکور 1403 دی ماه نیست، اردیبهشت ماه برگزار می‌شه و ثبت نام هم از 8 تا 11 آذر ماه است.

    2. سلام من دیپلم کامپیوترم میخواستم بدونم میشه کنکورتربیت معلم ثبت نام کنم ؟چقدر شانس قبولی دارم ؟

      1. سلام دوست عزیز، اگر شرایط سنی و دیپلم نظام جدید داشته باشید مشکلی نیست. شانس قبولی هم به عملکرد شما در آزمون بستگی دارد.

  3. سلام من دیپلم تجربی نظام قدیم هستم با معدل ۱۲ برای داروسازی حداقل چه رتبه ای باید بیارم؟

  4. سلام دوست عزیز.
    بنده دیپلم تجربی دارم با معدل ۱۳ و خورده ای .ایا امیدی هست اگه رتبه کنکورم خوب باشه پزشکی بیارم؟هیچ سهمیه ای هم ندارم

    1. سلام دوست عزیز با توجه به زمان برگزاری این آزمون در روز های پنج شنبه و جمعه 6 و 7 اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳، پیش بینی می شود که کارت ورود به جلسه چندین روز زودتر در سایت سازمان سنجش منتشر شود.

    2. سلام خسته نباشید فروردین برا هنر نیز میتونیم ثبت نام کنیم؟ فارغ التحصیل نظام قدیم هستم

  5. سلام
    من از ثبت نام مرحله اول جا موندم اگ فقط برای مرحله دوم ثبت نام کنم احتمال قبولی هست یا خیر؟

  6. سلام خدمت ادامین محترم سایت. من پنج سال پیش دیپلم گرفتم و حالا بعد از پنج سال می‌خوام کنکور بدم ولی گویا درصد شرط معدل تغییر کرده و افزودن بر این دروس عمومی از کنکور حذف شده. می‌خواستم بدونم کنکور برای منی که با دروس پنج سال پیش دیپلم گرفتم چه‌جوریه؟ حذف دروس عمومی برای همه‌ی رنج تحصیلیهاست یا نه ف۳ز برای محصلین سال جاری؟ ممنون می‌شم راهنماییم کنید

  7. سلام عرض ادب
    من خارج از کشورم دارم کلاس ۱۲ تجربی میخوام کنکور شرکت کنم ایا شدنی اسیت واینکه از راه میشه ثبت نام کرد وکنکور چطوری باید بدم

    1. سلام دوست عزیز، بدر صورتی که قصد تحصیل در داخل کشور را دارید، می‌توانید در زمان ثبت نام، مراحل نام نویسی خود را با ورود به سایت سنجش انجام دهید. کنکور خارج از کشور همزمان با کنکور داخلی برگزار می شود، اما سوالات دو کنکور متفاوت است.

  8. سلام من سال ۱۲ معماری هستم و دیپلم رو تیرماه ۱۴۰۳ میگیرم
    آیا می‌توانم در کنکور شرکت کنم

  9. سلام آیا در زمان ویرایش امکان تغییر سهمیه وجود دارد آیا امکان تغییر سهمیه مناطق به سهمیه ایثارگری هست ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا