آموزش و تحصیل فرزندانمقالات آموزشی

اثرات مثبت بازی با جورچین در رشد کودکان

کودکان در سنین پایین، معمولاً بازی با جورچین را با پازل‌های ساده‌ی چوبی دسته‌دار، آغاز می‌کنند. این پازل‌ها معمولاً کودکان را با اشکال ساده‌ی هندسی آشنا می‌کنند. البته جورچین‌های چوبی فقط محدود به این اشکال نیستند و می‌توان با بهره‌گیری از این جورچین‌ها، کودکان را با اشیا، گیاهان، حیوانات، بدن انسان و خیلی موارد دیگر آشنا کرد.

با عبور از دوران نوپایی، کودکان با جورچین‌های چندتکه‌ای یا اصطلاحاً پازل جیگسا، آشنا می‌شوند. در هنگام بازی با جورچین، کودک باید قطعات کوچک را در کنار هم بچیند تا تصویر اولیه‌ای که روی جعبه‌ی جورچین ثبت شده است، ساخته شود. ما در این مقاله به فواید بازی با این جورچین‌ها در رشد کودکان می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

اثرات مثبت بازی با جورچین در رشد کودکان
اثرات مثبت بازی با جورچین در رشد کودکان

سه فایده اصلی جورچین برای کودکان

وقتی کودک شما با یک جورچین بازی می‌کند، می‌توانید انتظار داشته باشید که سه مهارت اساسی در او تقویت شود:

(1) مهارت‌های فیزیکی – این مهارت‌ها از نگه داشتن قطعات پازل و چرخاندن آن‌ها تا زمانی که جا بیفتند، کسب می‌شوند.

(2) مهارت‌های شناختی – هم‌گام با یافتن راه‌حل‌های پیش رو برای ساخت پازل، این مهارت‌ها تقویت می‌شوند.

(3) مهارت‌های عاطفی – صبر را یاد می‌گیرند و وقتی پازل را کامل می‌کنند نتیجه‌ی زحمات و صبرشان را می‌بینند.

این سه مهارت اساسی، پایه‌های اصلی برای رشد و ایجاد یک فرد موفق هستند. در واقع جورچین‌ها فرصتی برای کودکان فراهم می‌کنند تا روی فعالیتی که پایانی دارد، تمرکز کنند.

علاوه بر این سه اصل اساسی، انجام یک پازل با یک دوست یا یکی از اعضای خانواده همچنین به رشد مهارت‌های اجتماعی کمک می‌کند، زیرا آن‌ها با هم کار می‌کنند و در مورد اینکه هر قطعه چه جایی دارد، ارتباط برقرار می‌کنند. تقریباً هر فعالیتی که با بیش از یک نفر انجام شود این مزیت را خواهد داشت.

هر یک از سه مهارت اساسی‌ای که از تقویت‌ آن‌ها به‌عنوان فواید بازی با جورچین یاد شد، خود به تقویت مهارت‌های خاص دیگری تقسیم می‌شوند. در ادامه، مهارت‌های زیرمجموعه‌ی هر یک از مهارت‌های فیزیکی، شناختی و عاطفی که به دنبال بازی با جورچین در کودکان تقویت می‌شوند، ذکر شده است.

لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس

مهارت‌های فیزیکی

بازی با جورچین موجب تقویت برخی از مهارت‌های فیزیکی در کودکان می‌شود که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

(1) هماهنگی دست و چشم – کودک رابطه‌ی عمیقی بین آنچه چشم‌هایش می‌بیند، دست‌هایش انجام می‌دهد و آنچه در مغزش با این اطلاعات مرتبط است، ایجاد می‌کند.

(2) مهارت‌های حرکتی درشت – پازل‌هایی با قطعات بزرگ، می‌توانند مهارت‌های حرکاتی درشت کودک را تا حدی تقویت کنند که بتواند سپس روی مهارت‌های حرکتی ظریف خود کار کند.

(3) مهارت‌های حرکتی ظریف – حرکات کوچک و دقیق، مانند حرکت انگشتان برای قرار دادن یک قطعه پازل در نقطه‌ی درست، می‌تواند مهارت‌ها‌ی حرکتی ظریف را در کودک تقویت کند. تقویت این مهارت‌ها درنهایت در بهتر شدن دست خط کودکان نیز موثر است.

مهارت‌های شناختی

بازی با جورچین موجب تقویت برخی از مهارت‌های شناختی در کودکان می‌شود. در ادامه به این مهارت‌ها اشاره شده است:

(1) درک دنیای اطراف – کودک هنگام بازی با جورچین، ابزاری در اختیار دارد که قدرت لامسه‌ی او را به بازی می‌گیرد و کودک می‌تواند آن را دست‌کاری کند. این موضوع به کودک کمک می‌کند تا دنیای اطرافش را هم بهتر درک کند.

(2) تشخیص اشکال – اولین پازل‌هایی که استفاده می‌کنیم اشکال ساده هستند – مثلث، مربع و دایره. زمانی هم که از جورچین‌های انتزاعی استفاده شود، از اشکال پیچیده‌تری استفاده می‌شود.

(3) حافظه – کودک باید شکل قطعاتی را که به هر بخش از جورچین می‌خورند یا نمی‌خورند را به خاطر بسپارد. اگر قطعه‌ای جا نیفتد، کودک آن را کنار می‌گذارد، اما همچنان باید شکل و رنگ آن را در رابطه با بقیه‌ی پازل به خاطر بسپارد. [منبع]

(4) حل مسئله – یا هر قطعه‌ی پازل مناسب جایی است که آن را قرار می‌دهیم یا نیست. کودک از مهارت های تفکر انتقادی برای حل جورچین استفاده می‌کند.

مهارت‌های عاطفی

بازی با جورچین موجب تقویت برخی از مهارت‌های عاطفی نیز در کودکان می‌شود که از جمله‌ی آن‌هامی‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

(1) تعیین اهداف – اولین هدف حل جورچین است. هدف بعدی مجموعه‌ای از استراتژی‌هایی است که کودک برای حل جورچین ارائه می‌دهد. مانند قرار دادن اشکال یا رنگ‌های آشنا در یک مجموعه برای مراجعات بعدی و یافتن قطعات مناسب.

(2) صبر – برای بازی با جورچین و برای اینکه به پایان برسد، باید صبر را تمرین کنید و به آرامی و با صرف زمان، آن را حل کنید. این موضوع به کودکان صبر کردن را می‌آموزد، چون با اتمام پازل، کودک نتیجه‌ی زحمات خود را می‌بیند. [منبع]

اثرات مثبت بازی با جورچین
اثرات مثبت بازی با جورچین

نتیجه‌گیری

جورچین یک فعالیت محبوب و چالش‌برانگیز برای کودکان و بزرگسالان است. در هر سنی، پازل‌ها فرصتی برای کار به سمت یک هدف برای شما فراهم می‌کنند. گویی با ساختن یک جورچین یک داستان یا روایت را در کنار هم قرار می‌دهید. کودکان بیشتر جورچین‌هایی با شکل‌های سرگرم‌کننده و  رنگ‌های روشن که قطعات بزرگ دارند را می‌پسندند. اما علاوه بر جنبه‌ی سرگرم‌کننده‌ی جورچین‌ها، کودکان می‌توانند هنگام بازی با آن‌ها، مهارت‌های جدیدی بیاموزند.

جورچین یک راه سرگرم‌کننده و آموزشی برای به چالش کشیدن تفکر استراتژیک در کودکان در حین یادگیری مهارت‌های زندگی است. ما در این مقاله به برخی از فواید بازی با جورچین پرداختیم. فوایدی که شامل تقویت مهارت‌های فیزیکی، شناختی و عاطفی کودکان می‌شود.


سوال‌های متداول

چگونه جورچین‌ها به رشد کودک شما کمک می‌کنند؟

جورچین‌ها مهارت‌های مربوط به حافظه و همچنین توانایی برنامه‌ریزی، آزمودن ایده‌ها و حل مسائل را تقویت می‌کنند. در حین تکمیل یک جورچین یا پازل، کودکان باید اشکال، رنگ‌ها، موقعیت‌ها و راهکارهایی برای تکمیل آن‌ها را به خاطر بسپارند.

آیا جورچین (پازل) به رشد مغز کمک می‌کند؟

حل جورچین‌‎ها به تقویت ارتباطات موجود بین سلول‌های مغز کمک می‌کند. همچنین موجب تولید خطوط ارتباطی جدیدی در مغز می‌شود. این به نوبه خود سرعت ذهن و فرآیندهای فکری را بهبود می‌بخشد. جورچین‌ها به‎ویژه برای بهبود حافظه‌ی کوتاه مدت مفید هستند.

چگونه جورچین به رشد عاطفی کمک می‌کند؟

در حین کار روی یک جورچین (پازل)، کودک احتمالاً پاسخ‌های عاطفی نشان می‌دهد زیرا جورچین چالش‌برانگیز می‌شود و کودک سعی می‌کند این چالش را حل کند. در صورت بروز احساسات منفی، این فرصتی عالی برای والدین است تا الگوهای عاطفی را یادداشت کنند و روی راه‌های مثبت‌تری برای مقابله با استرس یا ناامیدی کودکان کار کنند.

میانگین امتیاز 5 / 5. جمع امتیاز 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا