روش تدریس دروس

بهترین روش تدریس ریاضی اول ابتدایی l آموزش خلاقانه ریاضی اول دبستان

عملکرد معلمان در دوره ابتدایی در آینده دانش آموزان بسیار تاثیرگذار است، معلم ریاضی اول ابتدایی نقش پررنگ‌تری در این زمینه دارد زیرا دانش پایه‌ای درس ریاضی دانش آموزان از اول ابتدایی شکل می‌گیرد. بسیاری از افراد اعتقاد دارند که درس ریاضی فقط علم محاسبات است در حالی‌که درس ریاضی به پرورش ذهن دانش آموز کمک می‌کند. معلمان اول ابتدایی، با استفاده از روش‌های خلاق و جذاب، دانش آموزان را به یادگیری و حل مسئله تشویق می‌کنند.

با توجه به نقش بسیار مهم معلمان اول ابتدایی در این مقاله به توضیح روش‌های نوین تدریس ریاضی برای دانش آموزان این پایه تحصیلی پرداخته‌ایم. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

روش‌های خلاقانه‌ تدریس ریاضی اول ابتدایی
روش‌های خلاقانه‌ تدریس ریاضی اول ابتدایی

تدریس ریاضی در گذشته

تدریس ریاضی از ابتدا تا اواسط قرن بیستم به صورت سنتی و کلاسیک بود، اما با اصلاحاتی که صورت گرفت، تدریس نوین به صورت امروزی مورد توجه تمام مدارس جهان قرار گرفت. در سال 1989 میلادی انجمن ملی معلمان ریاضی امریکا هدف از آموزش ریاضی اول دبستان را کسب مهارت تفکر، تجزیه و تحلیل و استدلال منطقی عنوان کرد.

روش‌های نوین تدریس ریاضی اول ابتدایی

امروزه تدریس به روش قدیمی منسوخ شده و آموزش با روش‌های نوین و خلاقانه طرفداران بیشتری دارد. روش‌های نوین تدرس ریاضی علاوه بر یادگیری مباحث درسی به پرورش ذهن دانش آموزان نیز کمک می‌کند. امروزه روش های خلاقانه‌ای برای تدریس ریاضی وجود دارد که در ادامه به توضیح مختصر هر یک از این روش‌ها پرداخته‌ایم.

بیشتر بخوانید:

  1. آموزش آنلاین بهتر است یا حضوری؟
  2. 15 راهکار جهت افزایش اثر بخشی کلاس مجازی
  3. 15 روش مدیریت زمان در کلاس‌های آنلاین

1. روش توضیحی

این روش از قدیمی‌ترین و رایج ترین روش‌های آموزش است که تنها معلم به تدریس می‌پردازد و دانش آموزان در سکوت به معلم گوش می‌دهند. گاهی مدت زمان سکوت دانش آموزان زیاد بوده و خسته می‌شوند و درپی آن قطعا از مدرسه و درس نیز دور خواهند شد.

در روش توضیحی دانش آموزان حداکثر 15 دقیقه به تدریس توجه می‌کنند مگر اینکه معلم، با پرسش و پاسخ شرایطی برای تبادل نظر دانش آموزان فراهم کند. استفاده از این روش به یادگیری مفاهیم سرعت می‌بخشد، اما به همان سرعت نیز از ذهن دانش آموز پاک خواهد شد.

2. روش شهودی

در این روش معلم با تعریف داستانی به دانش آموزان تدریس می‌کند. نتیجه گیری در این روش توسط دانش آموزان صورت می‌گیرد تا احساس مسئولیت کنند. استفاده از این روش برای حل مسائل منطقی به کار نمی‌رود و فقط مسائل کاربردی را دربر دارد. استفاده از این روش تصور اشتباهی از مفهوم مورد نظر می‌دهد و ممکن است فرایند یادگیری دانش‌ آموز را با مشکل روبه‌رو کند.

3. روش ارائه قاعده‌

در این شیوه به ارائه دستورات و قوانینی می‌پردازند که دانش آموز می‌تواند با استفاده از آن‌ها اعمال و مسائلی که الگویی از این قاعده هستند را به انجام رساند.
به عنوان مثال خواندن اعداد زوج بالاتر از 20 از قاعده‌ مشخصی پیروی می‌کند. استفاده از این روش نیز توصیه نمی‌شود زیرا دانش آموزان را به یک ماشین حساب تبدیل می‌کند، با این تفاوت که در ماشین حساب احتمال خطا وجود ندارد اما ممکن است دانش آموزان دچار خطا شوند.

4.آموزش ریاضی با مثال

این شیوه ترکیبی از چند روش می‌باشد، فرض کنید می‌خواهیم بدون استفاده از تعریف، دایره بودن شکلی را مشخص کنیم. در این حالت چند دایره را در اندازه‌های متفاوت روی تخته می‌کشیم و به بچه‌ها می‌گوییم که این شکل‌ها همگی دایره‌ هستند. حالا چند مستطیل بین دایره‌ها کشیده و از دانش آموزان درخواست می‌کنیم تا دایره‌ها را مشخص کنند، که این‌کار را به خوبی انجام می‌دهند. یادگیری دانش آموزان با این شیوه نسبت به سه روش بیان شده بهتر است.

5. استفاده از تجربه و مشاهده

در این شیوه دانش آموز با مشاهده و تجربه شخصی به یادگیری مفاهیم ریاضی می‌پردازد. این روش برای دانش آموزان کلاس ششم ابتدایی به بالاتر، که درک بیشتری از مباحث ریاضی دارند، مناسب‌تر است. روش تجربه و مشاهده نیاز به منابع اطلاعاتی دارد که اگر دانش آموز به این منابع دسترسی داشته باشد، شیوه مناسبی برای تدریس ریاضی خواهد بود.

6. روش تعاونی

در این روش هر دانش آموز در یادگیری مباحث حضور فعال خواهد داشت. روش تعاونی دقیقا برعکس روش شرحی عمل می‌کند و یکی از بهترین و نتیجه بخش‌ترین روش‌های آموزش ریاضی است. روش تعاونی شامل سه بخش شفاهی، کتبی و جسمانی می‌باشد که در ادامه به توضیح مختصر هریک پرداخته‌ایم.

فعالیت شفاهی: برای مثال خواندن اعداد از 40 تا 50 با صدای بلند برای یادگیری ترتیب اعداد.

فعالیت کتبی: برای مثال دانش آموز سوال و پاسخ را یادداشت کرده و در زمانی که نیاز شد تحویل می‌دهد.

فعالیت جسمانی: برای مثال شمردن از 1 تا 10 با انگشتان دست برای دانش آموزان اول دبستان.

7. آموزش با مدل

در این روش از تصاویر و مدل‌ها برای یادگیری بهتر و دقیق‌تر مفاهیم استفاده می‌شود، معمولا این مدل‌ها به آموزش سریع‌ تر و آسان‌ تر مباحث ریاضی کمک زیادی می‌کنند.

در این روش دانش آموزان با بازی کردن مفاهیم ریاضی را فرا می‌گیرند و مطالب آموزشی به سرعت در ذهن دانش آموز تثبیت خواهد شد. دقت کنید مدل‌های انتخابی باید برای دانش آموز شناخته شده باشد. استفاده از مدل پیچیدگی مفاهیم ریاضی را کاهش می‌دهد و همچنین برای دانش آموزان جذاب بوده و توجه آن‌ها را جلب می‌کند.

8. روش تجزیه و تحلیل

روش تجزیه و تحلیل باید در مراحل اولیه تدریس به کار گرفته شود، در این روش با فراهم آوردن شرایط مناسب، دانش آموز به کشف مفاهیم ریاضی می‌پردازد و بدون تدریس مستقیم، مباحث به دانش آموز آموزش داده می‌شود. در این روش نقش معلم، راهنما و دانش آموز جوینده می‌باشد و به همین دلیل دانش آموز مشتاق یادگیری می‌شود. روش تجزیه و تحلیل نسبت به روش‌های بیان شده وقت‌گیر است زیرا به کشف و تحلیل مفاهیم می‌پردازد.

9. روش حل مسئله

روش حل مسئله شیوه‌ای برای آماده کردن دانش آموزان برای زندگی است، زیرا زندگی یعنی مواجه با مشکلات و حل آن‌ها. معلمان باید با فعالیت‌های آموزشی‌، برای دانش آموز مسئله ایجاد کنند تا آن‌ها با فکر کردن، به دنبال راهی برای حل مسئله باشند. این روش وقت‌گیر است و نیاز به زمان زیادی دارد همچنین معلم باید دانش کافی و تجربه لازم را داشته باشد.

نتیجه گیری

در این مقاله به روش‌های خلاقانه تدریس ریاضی و تاثیر آن در یادگیری مفاهیم و زندگی دانش آموزان پرداختیم. معلمان با توجه به شرایط دانش آموز و مفاهیم مورد نظر می‌توانند یکی از روش‌های بیان شده را انتخاب کنند و به تدریس بپردازند. سامانه تراز نرم افزاری برای مدیریت آموزش است و به شما کمک می‌کند تا آموزش هدفمندتری داشته باشید. تراز این امکان را به شما می‌دهد تا با روش دلخواه به دانش آموزان خود آموزش دهید و کلاس مجازی خود را مدیریت کنید.

جهت مشاهده بیشتر امکانات سامانه مدیریت آموزش تراز روی لینک کلیک کنید.

سوالات متداول

چگونه کلاس ریاضی خوبی داشته باشیم؟

را‌ه‌هایی که شما را تبدیل به یک معلم ریاضی خوب می‌کند شامل موارد زیر می‌باشد.

  • با علاقه ریاضی تدریس کنید.
  • بر مباحث ریاضی مسلط باشید و اطلاعات خود را دائما به روز کنید.
  • متناسب با هر دانش آموز روش تدریس را تعیین کنید.

انواع روش‌ های تدریس درس ریاضی را نام ببرید؟

روش‌های زیادی برای تدریس ریاضی وجود دارند که شامل روش توضیحی، روش شهودی، روش ارائه قاعده، آموزش ریاضی با مثال، روش تجربه و مشاهده، روش تعاونی، روش آموزش با مدل، روش تجزیه و تحلیل و روش حل مسئله می‌باشد.

بهترین روش برای تثبیت مفاهیم ریاضی در ذهن دانش آموز چیست؟

یکی از بهترین روش‌های تدریس ریاضی استفاده از مثال‌هایی است که در زندگی روزمره اتفاق می‌افتد، که در مقاله فوق به طور کامل شرح داده شده است.

میانگین امتیاز 4.5 / 5. جمع امتیاز 2

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا