مدیریت کلاس و مدرسه

15 روش مدیریت زمان در کلاس‌های آنلاین

چالش‌های کلاس آنلاین با توجه به نقش هر فردی در آموزش آنلاین به طور متفاوت حس می‌شود. اما مدیریت زمان قطعاً مهمترین و بزرگترین چالشی است که معلمان مدارس، مدرسان آموزش آنلاین، دانش آموزان و دانشجویان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

عدم مدیریت زمان در کلاس‌های آنلاین موجب عدم درک یادگیری و آموزش صحیح به دانش آموزان و دانشجویان خواهد شد که تدریس نامناسب و آموزش ناقص را برای معلملن و دانش آموزان به همراه دارد. در ادامه مقاله تلاش شده تا روش‌های مدیریت زمان همراه با راه‌های عملی برای پیاده سازی این روش‌ها را به طور مختصر شرح دهیم.

15 روش مدیریت زمان در کلاس‌های آنلاین
15 روش مدیریت زمان در کلاس‌های آنلاین

15 روش برای مدیریت زمان در کلاس‌های آنلاین

یکی از با ارزش ترین سرمایه‌های انسان زمان است. اگر زمان را درست مدیریت کنید سریع و آسان به هدف خود می‌رسید. به عبارتی زمان در تمام امور زندگی ما دخیل است، و تاثیرات آن را می‌توان در کار، تحصیل، یادگیری و… مشاهده کرد. در ادامه به 15 روش برای مدیریت زمان در کلاس‌ آنلاین به صورت اجمالی می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: 25 راهکار افزایش جذابیت در کلاس‌ آنلاین

1. مشخص کردن اهداف

اهداف را باید دقیق و با ذکر جزئیات مشخص کنید. اهداف به صورت کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند. 1)بلند مدت و 2)کوتاه مدت
گاهی اوقات مسائل زندگی ما را در رسیدن به اهداف متوقف می‌کند، پس نمی‌توان گفت که سریع و بدون وقفه به هدف خواهیم رسید. اما می‌توانیم برای رسیدن به هدف تمام تلاش خود را به کار ببریم.

2. داشتن تمرکز

در زندگی تمام افراد عوامل استرس‌آور و بر هم زننده تمرکز، فراوان است. آنچه اهمیت دارد این است که این عوامل استرس‌زا ما را از رسیدن به اهداف‌مان باز ندارند. از جمله مواردی که باعث عدم تمرکز می‌شود شامل موبایل، کتاب، خانواده، تلویزیون، موزیک و… می‌شود. با توجه به شناختی که از خود داریم باید عوامل برهم زننده تمرکز را از مسیر پیش‌رو برداریم.

3. جایزه دادن

برای خود جایزه بگذارید. یکی از بهترین کارها برای هرفردی تشویق خودش است. شما می‌توانید برای هر مرحله‌ی آموزش آنلاین که به خوبی از آن عبور می‌کنید تشویقی برای خود در نظر بگیرید. این تشویق می‌تواند هدیه کوچک یا بزرگ (مادی یا معنوی) برای شما باشد، تا انگیزه‌ی ادامه مسیر را به ما بدهد. به طور مثال خرید کتاب، تماشای فیلم مورد علاقه، رفتن به رستوران، سفر و…

4. در انجام تکالیف یک قدم جلو باشید

یکی از مزایای مهم کلاس‌های آنلاین انجام وظایف با سرعت دلخواه است. بهتر است برای انجام تکالیف یا به طور کلی با توجه به نقشی که در کلاس‌های آنلاین داریم، طوری عمل کنیم که همواره از مدرس یه قدم جلوتر باشیم. به عبارت ساده‌تر اگر تکالیف گروه الف ریاضی به اتمام رسید، به سرعت برای انجام مسائل ریاضی گروه ب اقدام کنیم.

مدیریت زمان در کلاس های مجازی
مدیریت زمان در کلاس های مجازی

5. همکاری با هم‌گروهی

پیشنهاد می‌کنیم یک هم‌گروهی برای مطالعه و همکاری در انجام وظایف یکدیگر داشته باشید تا میزان قابل توجهی در زمان صرفه جویی کنید. به این شکل که اگر فرصت محدودی برای مطالعه‌ فراهم بود، می‌توانید با تقسیم صفحات بین خود و هم‌گروهی مطالعه انجام دهید و در نهایت خلاصه‌های خود را برای بهره‌مندی از مطالب با یکدیگر به اشتراک بگذارید. که در انجام وظایف سرعت خوبی مشاهده خواهید کرد.

6. برنامه ریزی

وظایف خود را با برنامه ریزی انجام دهید تا دچار استرس نشوید. زمانی که شما برنامه ریزی روزانه، هفتگی و سالانه تعیین می‌کنید و پس از تلاش برای رسیدن به آن‌ها یکی‌یکی از لیست برنامه ریزی حذف می‌شوند، بسیار لذت بخش خواهد بود. می‌توانید برای این اهداف برچسب فوری، غیر فوری، مهم وغیرمهم اعمال کنید تا به ترتیب اولویت آن‌ها را انجام دهید. به طور مثال لیست زیر نشان‌دهنده‌ی یک برنامه‌ریزی روزانه است:

  • تماس با آقای احمدی
  • ورزش کردن
  • انتقال پول به آقای محمدی
  • مطالعه کتاب
  • ملاقات کاری با آقای کریمی
  • و….

7. کمک گرفتن

از گذشته گفته شده پرسیدن عیب نیست،‌ ندانستن عیب است. پس اگر زمانی در درک مطلبی دچار مشکل شدید، به سرعت از فردی (هم‌کلاسی‌ها، معلم، خانواده و…) که فکر می‌کنید در این مسئله توانایی دارد کمک بخواهید. پیشنهاد می‌کنیم زمان خود را روی مسئله‌ای که اصلاً مشخص نیست توانایی حل آن را داشته باشید یا خیر، صرف نکنید.

8. اولویت قرار دادن کلاس‌های آنلاین

در مقابل برنامه‌ها و وظایف دیگری که در زندگی دارید، کلاس‌های آنلاین را اولویت قرار دهید تا به هدف معین خود برسید. زمانی که برنامه‌ای را در اولویت قرار می‌دهید یعنی تا زمانی که آن فعالیت را به اتمام نرسانده‌ باشید نباید سراغ فعالیت دیگری بروید، و در آخر پس از انجام این فعالیت احساس رضایت قلبی خواهید داشت.

جهت آشنایی بیشتر با امکانات سامانه مدیریت آموزش تراز:

9. تجربه

از تجربه بقیه استفاده کنید. قطعا استفاده از تجربه بقیه در مدیریت زمان به ما کمک می‌کند زیرا به طور مثال باعث می‌شود مراحلی که یک فرد پیش رفته و شکست خورده و تجربه کسب کرده، حالا ما در آن مسیر هزینه و زمان را صرف نکنیم. با توجه به زمینه فعالیت شما می‌توانید با یکی از بهترین مشاوران در آن حوزه آشنا شوید و نکاتی را که برای رسیدن به هدف در اختیار  شما قرار می‌گیرد یادداشت و در صورت نیاز مجدد استفاده کنید. هرچه آن فرد از وضعیت شما بیشتر بداند راهنمایی دقیق‌تری خواهد داشت.

10. مطالعه

روزی یک الی دو ساعت برای مطالعه قرار دهید. تصمیم بگیرید روزی تقریبا یک ساعت به مطالعه بپردازید، در روزهای ابتدایی که هنوز به این روند عادت نکردید ممکن است کمی دشوار باشد، توصیه می‌کنیم چهارتا 15 دقیقه‌ در روز به مطالعه اختصاص دهید تا بتوانید بدون وقفه کار کنید. و این روند را با گذشت زمان بیشتر کنید یعنی روزانه دو دقیقه  به 15 دقیقه اضافه کنید تا در نهایت زمان مطالعه میزان ثابتی یابد.

11. برای خود ضرب العجل بگذارید

بهتر است برای رسیدن به هدفی معین ضرب العجل مشخص کنید به این شکل که مثلاً هدف ما شامل مطالعه فصل 3 اجتماعی هست و حال مشخص می‌کنیم که برای هر فصل ضرب العجل یک ماهه قرار می‌دهیم. در این شرایط، با برنامه ریزی و اولویت بندی باید به این هدف رسید.

راهکارهای مدیریت زمان در کلاس آنلاین
راهکارهای مدیریت زمان در کلاس آنلاین

12. تقسیم بندی کارها

کارها را تقسیم کنید تا زمان کمتری ببرد. به عبارتی وظایف را بین هم‌کلاسی خود و یا شخص مورد نظر تقسیم کنید تا به طور کلی سرعت انجام وظایف شما افزایش یابد. اگر فعالیتی سنگین بود، تا جای ممکن کارها را به وظایف کوچکتر تقسیم کنید.

13. خواب کافی

خواب کافی داشته باشید. در طول شبانه روز میانگین هشت ساعت استراحت کنید، پیشنهاد می‌کنیم هشت ساعت خواب را فقط در شب تجربه کنید. خواب هرچه بیشتر باشد انسان خواب آلودتر می‌شود. در صورت بی‌خوابی بهره‌وری شما کاهش می‌یابد. سعی کنید شب‌ها تا جای امکان زود بخوابید و تا دیر وقت بیدار نباشید.

14. تعیین قوانین برای کلاس‌های آنلاین

تعیین قوانین مشخص برای کلاس‌های آنلاین به عبارت دیگر وجود قوانین در حوزه کلاس‌های آنلاین باعث افزایش نظم و هماهنگی می‌شود و در نتیجه کلاس‌های آنلاین بهبود خواهند یافت و روند این‌ بهبود صعودی خواهد شد. وجود این قوانین به ما در بازدهی بیشتر، کمک چشمگیری میکند. قوانین و مقرارتی که وضع می‌شوند باعث مسئولیت پذیری و نگاه درست به مسائل خواهد شد.

15. چند وظیفه‌‍‌ای نباشید

زمانی که شما چند فعالیت را همزمان انجام می‌دهید ممکن است در اواسط راه خسته شوید و فعالیت‌ها ناقص رها شوند اما زمانی که با ترتیب اولویت  تمرکز کرده و یکی‌یکی پیش می‌روید به شدت بهره‌وری را افزایش می‌دهد. توصیه می‌کنیم فعالیت‌های مهم که نیاز به تمرکز و زمان بیشتری دارد، در ابتدای راه انجام داده و سپس دیگر فعالیت‌ها را به ترتیب انجام دهید.

نتیجه گیری

امروزه آموزش آنلاین در زندگی تمام ما جزئی جدایی ناپذیر شده است. مدیریت زمان در کلاس‌های آنلاین به تمام افرادی که در یک کلاس آنلاین نقش دارند کمک می‌کند. با توجه به برنامه ریزی اهداف و روش‌های یاد شده می‌توان زمان را به خوبی مدیریت کرد و دانش‌آموزان و دانشجویان یادگیری هدفمندی خواهند داشت و در آخر بازدهی کلاس‌های آنلاین افزایش می‌یابد.

سوالات متداول

کلاس‌های آنلاین در مقابل کلاس‌های حضوری چه مزایایی دارند؟

کلاس‌های آنلاین در سال‌های اخیر بیشتر مرسوم شده و شامل مزایایی هستند که در زیر نام برده‌ شده‌اند:

  • به صرفه است.
  • یادگیری فردی دارد
  • انعطاف پذیر است
  • نیاز به رفت و آمد ندارد.
  • برابری میان افراد رعایت می‌شود.
  • اتمام سریع‌تر سال تحصیلی
  • و….

چرا کلاس آنلاین انتخاب کنیم؟

کلاس‌های آنلاین دوره‌هایی با تنوع زمان حضور در کلاس و انتخاب موضوعاتی متفاوت هستند که محیط آموزش خاصی برای کاربران به وجود می‌آورد.

مدیریت کلاس‌های آنلاین چگونه است؟

ابتدا هدف گذاری و سپس برنامه ریزی برای رسیدن به هدف و تهیه چک لیست از اقدامات مهم برای مدیریت کلاس‌های آنلاین است.

چرا از سامانه تراز جهت برگزاری کلاس آنلاین استفاده کنیم؟

سامانه جامع مدیریت مدارس تراز، نرم افزار تحت وب می باشد که برای مدیریت هر بخش از مدرسه، راهکاری هوشمندانه برای شما ارائه می دهد. سامانه تراز به شما کمک می کند، کلیه فرآیندهای مدرسه خود، اعم از حضور و غیاب دانش آموزان، برگزاری کلاس ها، برگزاری امتحانات و… را به بهترین نحو ممکن مدیریت و کنترل نمایید.

میانگین امتیاز 5 / 5. جمع امتیاز 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا