برنامه ریزی کنکورراهنمای ثبت نام کنکورکنکور

تغییرات کنکور سراسری ۱۴۰۲ | تاثیر سوابق تحصیلی قطعی است

براساس آخرین اخبار منتشر شده، کنکور سراسری 1402 با تغییراتی همراه خواهد بود. از مهم‌ترین تغییرات کنکور سراسری ۱۴۰۲ می‌توان به، تاثیر قطعی 40 درصدی سوابق تحصیلی، دو مرحله‌ای شدن کنکور و همچنین حذف دروس عمومی از دفترچه‌ی سوالات اشاره کرد. با انتشار مصوبه‌‌ی کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در رابطه با تغییرات کنکور 1402، بسیاری از داوطلبان دچار سردرگمی شده‌اند و نمی‌دانند آیا این تغییرات اجرایی خواهند شد یا خیر؟

به منظور آگاهی بیشتر داوطلبان، در این مقاله به صورت کامل به بررسی جزئیات و تغییرات کنکور سال 1402 پرداخته‌ایم.

تغییرات کنکور سراسری | تغییرات کنکور چیست؟
تغییرات کنکور سراسری | تغییرات کنکور چیست؟

آخرین بروزرسانی: 12 مرداد 1401

تغییرات کنکور سراسری 1402

در سال‌های گذشته زمزمه‌هایی از تغییر در نحوه‌ی برگزاری کنکور سراسری به گوش می‌رسید. چندی پیش تغییرات کنکور 1401 به طور رسمی اعلام شد و اکنون طبق اخبار منتشر شده، کنکور سراسری از سال 1402 نیز با تغییراتی همراه خواهد بود و لازم است متقاضیان ضمن آگاهی از تغییرات کنکور، خود را برای شرکت در این ماراتن آماده کنند.

بر اساس آخرین اخبار اعلام شده، یکی از تغییرات کنکور 1402، افزایش تاثیر سوابق تحصیلی (معدل نهایی) در آزمون سراسری است. بر اساس مصوبه‌ی شورای عالی انقلاب فرهنگی بنا بود سوابق تحصیلی پایه‌ی دوازدهم 40 درصد تأثیر قطعی (نه مثبت) در کنکور داشته باشد.

بر اساس مصوبه‌ی شورای عالی انقلاب فرهنگی، سوابق تحصیلی (معدل نهایی) در کنکور 1402 به میزان 40 درصد و به صورت قطعی (نه مثبت) تاثیرگذار است.

زمان ثبت نام و برگزاری دو مرحله کنکور سراسری 1402

بر اساس آخرین اعلام سازمان سنجش آموزش کشور آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ در دو نوبت برگزار می‌شود. زمان ثبت‌نام نوبت اول آزمون سراسری از ۸ تا ۱8 آبان ماه سال جاری خواهد بود و این آزمون صبح روز پنجشنبه ۲۹ دی ماه سال جاری در گروه آزمایشی علوم تجربی و بعدازظهر در گروه آزمایشی زبان‌های خارجی و صبح روز جمعه ۳۰ دی ماه در گروه‌های آزمایشی علوم انسانی و ریاضی و فنی و بعدازظهر در گروه آزمایشی هنر برگزار می‌شود.
ثبت‌نام نوبت دوم آزمون سراسری از ۱۵ تا ۲۱ فروردین  سال ۱۴۰۲ خواهد بود و این آزمون صبح روز چهارشنبه ۱۴ تیر ماه در گروه‌های آزمایشی علوم انسانی و ریاضی و فنی و بعدازظهر همین روز در گروه آزمایشی هنر و صبح روز پنجشنبه ۱۵ تیر ماه سال ۱۴۰۲ در گروه آزمایشی علوم تجربی و بعدازظهر در گروه آزمایشی زبان‌های خارجی برگزار می‌شود.
حذف قطعی زیرگروه‌ ها و دروس عمومی از کنکور 1402 

با توجه به ابلاغ مصوبه‌ی شورای عالی انقلاب فرهنگی، زیرگروه‌ها از آزمون سال ۱۴۰۲ حذف می‌شود و تأثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ به صورت ۴۰ درصد تأثیر قطعی خواهد بود. علاوه بر این نمره‌ی دروس عمومی از طریق سوابق تحصیلی محاسبه می‌­شود. سایر تغییرات مانند ضرایب دروس نیز پس از تصویب شورای سنجش و پذیرش به اطلاع داوطلبان عزیز خواهد رسید.

تغییرات آزمون سراسری ۱۴۰۲ 
حذف دروس عمومی و برگزاری کنکور سراسری برای دروس تخصصی: انتقال دروس عمومی به بخش سوابق تحصیلی
تاثیر 40 درصدی و قطعی سوابق تحصیلی (معدل نهایی) بر نتیجه‌ی کنکور: تأثیر سوابق تحصیلی قبلاً به صورت «مثبت» بود، نه «قطعی»، یعنی فقط معدل بالا بر نتیجه تاثیر مثبت می‌گذاشت ولی از سال 1402 معدل پایین نیز بر نتیجه اثر منفی خواهد گذاشت.
دو مرحله‌ای شدن کنکور : برگزاری دو کنکور در سال برای هر گروه آزمایشی و اختصاص دادن 2 سال اعتبار برای نتایج کسب شده در آزمون
تعیین یک حدنصاب توسط دانشگاه‌ها برای پذیرش داوطلبان
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس

عناوین و ضرایب دروس در آزمون اختصاصی سراسری 1402

موضوع عنوان و ضرایب دروس در کنکور سراسری 1402 در اطلاعیه‌ی جدید سازمان سنجش مطرح شده است. عناوین و ضرایب دروس آزمون اختصاصی (که توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌شود) به تفکیک گروه‌های آزمایشی به شرح زیر است:

گروه علوم ریاضی و فنی: 

  • ریاضی ضریب 12
  • فیزیک ضریب 9
  • شیمی ضریب 7

گروه علوم تجربی:

  • زمین شناسی ضریب 1
  • ریاضی ضریب 7
  • زیست شناسی ضریب 12
  • فیزیک ضریب 7
  • شیمی ضریب 9

گروه علوم انسانی:

  • ریاضی ضریب 6
  • اقتصاد ضریب 2
  • زبان و ادبیات فارسی (تخصصی) ضریب 8
  • زبان عربی (تخصصی) ضریب 5
  • تاریخ و جغرافیا ضریب 5
  • فلسفه و منطق ضریب 5
  • رونشناسی ضریب 2

گروه هنر:

  • درک عمومی هنر ضریب 12
  • درک عمومی ریاضی-فیزیک ضریب 5
  • خلاقیت تصویری و تجسمی ضریب 3

گروه زبان‌های خارجی:

  • زبان تخصصی ضریب 1

? در هر نوبت آزمون اختصاصی (کنکور سراسری) برای هر داوطلب یک نمره‌ی کل آزمون اختصاصی حاصل از میانگین وزنی نمرات تراز شده‌ی دروس تخصصی وی در گروه آزمایشی‌ای که شرکت کرده است، ساخته می‌شود.

تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲

بر اساس آخرین اعلام سازمان سنجش آموزش کشور تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲، به میزان 40 درصد و قطعی است. یعنی، معدل دیپلم و نهایی دانش‌آموزان چه به صورت مثبت و چه به صورت منفی، در تعیین رتبه‌ی قبولی داوطلب تاثیرگذار خواهد بود. منظور از معدل و سوابق تحصیلی، دروسی است که به صورت نهایی برگزار می‌شود. (در سوابق تحصیلی فقط نمرات نهایی پایه‌ی دوازدهم دانش‌آموزان ملاک عمل قرار می‌گیرد.)

به عبارتی، سهم آموزش و پرورش 40 درصد و سهم کنکور سراسری 60 درصد می‌شود و سوابق تحصیلی مبنای ارزیابی نهایی خواهد بود. با مطالعه‌ی مقاله‌ی «جزئیات تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور 1402 [ضرایب دروس دیپلم نظام جدید و قدیم]» به طور دقیق با میزان تاثیر معدل پایه‌ی دوازدهم و دیپلم در کنکور سراسری آشنا شوید.

همچنین بخوانید:

حذف دروس عمومی در کنکور 1402

براساس طرح شورای عالی انقلاب فرهنگی، کنکور سراسری از سال 1402 فقط شامل دروس تخصصی است و دروس عمومی حذف خواهد شد و به بخش سوابق تحصیلی منتقل می‌شود. با ایجاد این تغییرات، داوطلبان در کنکور سراسری 1402 فقط در کنکور دروس تخصصی شرکت می‌کنند.

طبق آخرین اخبار منتشر شده، در کنکور سال آینده دروس عمومی نخواهیم داشت و کلیه‌ی سوالات عمومی از کنکور حذف شده و بررسی آنها به سوابق تحصیلی منتقل خواهد شد. لازم به ذکر است این سوابق تحصیلی در طول سال های 1402 تا 1405 اعمال می‌شود.

طبق آخرین اخبار، کنکور سراسری 1402 فقط شامل دروس اختصاصی است و دروس عمومی حذف خواهند شد.

تعیین یک حدنصاب توسط دانشگاه‌ ها برای پذیرش داوطلبان

بدین منظور دانشگاه‌ها می‌توانند یک حدنصاب برای معدل مشخص و براساس آن تعیین کنند تا چه معدلی را پذیرش می‌کنند و در صورتیکه معدل داوطلب از حدنصاب پایین‌تر باشد، دانشگاه می‌تواند متقاضی را پذیرش نکند.

از سال آینده حدود 15 درصد ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها به پذیرش براساس سوابق تحصیلی اختصاص پیدا می‌کند. (این پذیرش براساس 40 درصد تاثیر سوابق تحصیلی است.)

جمع‌بندی

طبق اطلاعیه‌های منتشر شده، کنکور سراسری از سال 1402 با تغییراتی همراه خواهد بود. تغییر در تأثیر سوابق تحصیلی، دو مرحله‌ای شدن آزمون سراسری و حذف دروس عمومی در کنکور ازجمله‌ی این تغییرات هستند.


سوال‌های متداول

تاثیر 40 درصدی معدل در کنکور 1402 قطعی است؟

بر اساس آخرین اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، معدل در کنکور 1402 به میزان 40 درصد و به صورت قطعی در نتیجه‌ی کنکور اثرگذار خواهد بود.

دروس عمومی از کنکور حذف می‌شود؟

براساس اخبار منتشر شده، دروس عمومی در کنکور 1402 حذف می‌شود.

کنکور سراسری چند بار در سال برگزار می‌شود؟

احتمال دارد از سال 1402 کنکور سراسری دو مرحله‌ای شده و دو آزمون در سال برگزار شود.

میانگین امتیاز 4.8 / 5. جمع امتیاز 13

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

6 دیدگاه

    1. سلام دوست عزیز، گفته می‌شد تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲، به میزان 60 درصد و قطعی است. یعنی، معدل دیپلم و نهایی دانش‌آموزان چه به صورت مثبت و چه به صورت منفی، در تعیین رتبه‌ی قبولی داوطلب تاثیرگذار خواهد بود
      اما به تازگی سخنگوی اصل 90 مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است که احتمالاً مصوبه‌ی شورای انقلاب فرهنگی فعلا برای کنکور 1402 اجرا نمی‌شه. یعنی معدل تاثیر قطعی و 60 درصد نخواهد داشت و روال مثل کنکور 1401 خواهد بود.

    1. سلام دوست عزیز، پیشتر اعلام شده بود بر اساس مصوبه‌ی شورای عالی انقلاب فرهنگی، دروس عمومی در کنکور 1402 نخواهند بود. اما امروز سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس اعلام کرد مصوبه‌ی شورای عالی انقلاب فرهنگی در کنکور 1402 اعمال نمی‌شه. یکی از بندهای این مصوبه حذف دروس عمومی بود. در هر صورت باید منتظر بود تا چند روز آینده خبر قطعی اعلام بشه.

    1. سلام دوست عزیز، امروز 13 تیرماه 1401، سخنگوی اصل 90 مجلس شورای اسلامی اعلام کرد مصوبه‌ی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای کنکور 1402 اعمال نمی‌شود. این یعنی معدل تاثیر قطعی و 60 درصد در کنکور 1402 ندارد. اما احتمالاً طی روزهای آینده خبر قطعی منتشر می‌شود و ما هم این مقاله رو به روز می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا