روش تست زنیزبان انگلیسیکنکور زبان خارجی

تکنیک‌ های تست زنی Reading (ریدینگ) زبان

تکنیک‌ های تست زنی Reading بخش عمده‌ای از یک آزمون زبان را به خود اختصاص می‌دهند. در این گونه سوالات، توانایی پردازش متن و درک معنای آن مورد ارزیابی قرار می‌‌گیرد.

داوطلبان کنکور سراسری باید به تکنیک‌های مناسب برای پاسخگویی به سوالات درک مطلب توجه داشته باشند؛ از میان 25 سوالی که در دفترچۀ عمومی کنکور رشته‌های مختلف به زبان اختصاص دارد، همواره 8 سوال به این شیوه مطرح می‌شود.

تکنیک‌ های تست زنی Reading (ریدینگ) زبان
تکنیک‌ های تست زنی Reading (ریدینگ) زبان

شرکت‌کنندگان در آزمون برای پاسخگویی به سوالات درک مطلب به چندین مهارت‌ اساسی نیاز دارند که از جملۀ آن‌ها می‌تواند به مواردی نظیر دانستن معنای کلمات، درک محتوای متن، شناسایی مرجع ضمایر و فهم هدف و لحن نویسنده، اشاره کرد.

این جامعیت تست‌های ریدینگ، عموماً باعث واهمۀ دانش‌آموزان می‌شود و بسیاری از آن‌ها قید پاسخگویی به این نوع تست‌ها را می‌زنند. اما اگر با تکنیک‌های صحیح مواجهه با تست‌های درک مطلب آشنا شوید و به‌اندازۀ کافی تمرین کنید، قطعاً این واهمه از بین می‌رود.

در این مقاله تکنیک‌های مختلف برای پاسخگویی صحیح به تست‌های ریدینگ مطرح می‎شوند. شما می‌توانید با کاوش در این تکنیک‌ها، برنامۀ مشخص و کارآمدی برای رویارویی با این سوالات در اختیار داشته باشید.

بیشتر بخوانید: تکنیک تست زنی cloze test (کلوز تست)

لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس

مهارت‌ لازم برای پاسخ دادن به تست‌ reading

از مهارت‌ های لازم برای پاسخ دادن به تست‌ reading می‌توان گفت که باید به‌ اندازۀ کافی به لغات و گرامر زبان انگلیسی تسلط داشته باشید. اما برای اینکه بتوانید به دانش خود اعتماد کنید، می‌بایست پیش از شرکت در آزمون‌، به حد لازم آمادگی کسب کنید. هرچه دانش شما از معنی لغات و نکات گرامری بیشتر باشد، درک مطلب برایتان ساده‌تر می‌شود و با اعتماد بیشتری گزینۀ صحیح را انتخاب می‌کنید.

علاوه بر دانش عمومی زبان، برای پاسخگویی به تست‌های ریدینگ به مهارت‌های ویژۀ دیگری نیز نیاز دارید که برخی از آن‌ها به قرار زیر هستند:

  • دانستن معنای کلمات
  • درک معنای یک کلمه با استفاده از بستر کلی متن
  • دنبال کردن متن و شناسایی مرجع ضمایر و ارجاعات موجود در آن
  • استنتاج محتوای متن
  • تشخیص مقصود نویسنده
  • تشخیص آرایه‌های ادبی یا ساختارهای گزاره‌ای به کار رفته در یک متن
  • تشخیص لحن نویسنده
  • درک حال و هوا و موقعیت متن (عوامل، اشیا، زمان و مکان)

کسب تمامی این مهارت‌ها که تنها در سایۀ تمرین و تکرار به دست می‌آید، برای پاسخ دادن به سوالات درک مطلب ضروری است. چون سوالات ریدینگ ابعاد زیادی دارند و هر کدام فعالیت خاصی از شما می‌خواهند.

روش زدن تست ریدینگ کنکور

اما روش زدن تست ریدینگ زبان برای کنکور چگونه است؟ بخش درک مطلب در آزمون زبان انگلیسی در دفترچۀ عمومی کنکور سراسری شامل 8 سوال است که 32 درصد از امتیاز این درس را به خود اختصاص می‌دهد. معمولاً بخش ریدینگ آزمون سراسری شامل 2 متن است که برای هر کدام 4 سوال طراحی شده است.

همچنین بخوانید: سوالات و پاسخنامه کنکور سراسری زبان های خارجی 1400
روش زدن تست ریدینگ کنکور
روش زدن تست ریدینگ زبان برای کنکور

قطعاً با استفاده از منابع زیادی می‌توان مهارت درک مطلب را افزایش داد، اما سوالات کنکور در سال‌های گذشته، منبع بسیار خوبی برای تمرین هستند و یادگیری تکنیک ریدینگ کنکور نتیجه‌بخش است.

در روش تست زنی reading در کنکور سراسری معمولاً موارد زیر دربارۀ متن مورد سوال قرار می‌گیرند: مشخص کردن مرجع ضمیر، یافتن معنی یک واژه در متن، سوال از ایدۀ اصلی متن، سوال از جزئیات موجود در متن، سوال‌های مفهومی و استنباطی، سوال از منظور نویسنده، سوال دربارۀ لحن نویسنده، خلاصه‌سازی متن و جاگذاری متن.

برای پاسخگویی به تمام انواع سوال‌های مطرح شده در بخش ریدینگ، باید در زمانی ایده‌آل متن را بخوانید و دایرۀ واژگان مناسبی نیز داشته باشید. بنابراین مطالعۀ دقیق درسنامه‌های منتشر شده از کتب منبع کنکور و استفاده از کتاب‎های تستی، هنگامی راهگشا خواهد بود که مطالعۀ کتاب‌های لغت مانند 1100 یا 505 واژه را نیز در دستور کار خود قرار دهید.

بیشتر بخوانید: منابع کنکور زبان ۱۴۰۱

تکنیک های موثر تست‌ زنی reading

معرفی تکینک های موثر تست زنی reading: هنگامی‌که سخن از تکنیک‌های تست‌زنی برای پاسخگویی به سوالات ریدینگ می‌شود، در ابتدا دو واژۀ انگلیسی Skimming و Scanning مطرح می‌شوند.

Skimming به معنای خواندن سریع متن مورد سوال است و توصیه می‌شود در مواجهۀ اولیه با سوال، ابتدا از این روش استفاده شود. هدف از این نوع مطالعه درک ایدۀ اصلی متن است، بنابراین تنها باید روی کلمات کلیدی متن تمرکز کرد تا کلمات ناآشنا و جدید باعث توقف نشوند. به این نوع خواندن اصطلاحاً خواندن روزنامه‌وار نیز می‌گویند.

تکنیک‌های موثر تست‌زنی reading
تکنیک‌های موثر تست‌زنی reading

Scanning به معنای خواندن سریع متن با رویکرد توجه به جزئیات است. در این مرحله باید به لغاتی مانند اسم‌های خاص، تاریخ‌ها، اعداد، زمان‌ها و جزئیاتی توجه کرد که محل سوال قرار می‌گیرند.

اما این دو تکنیک فقط مراحل آغازین پرداختن به سوال‌های ریدینگ است و تکنیک‌های دیگری نیز وجود دارند:

کل متن را اسکن کنید

قبل از اینکه زمان زیادی را صرف یک قسمت از متن بکنید، مطمئن شوید که کل آن را بررسی کرده‌اید. دریابید که باید چند پاراگراف را بخوانید و به تعداد سؤالات مربوط به هر بخش نگاه کنید. باید مطمئن شوید که زمان کافی برای پاسخ دادن به تمام سوال‌ها را دارید.

روی سوالات تمرکز کنید

ممکن است غیرمنطقی به نظر برسد، اما گاهی شما باید سوالات را قبل از خواندن متنی که به آن‌ها مربوط می‌شود، مطالعه کنید. بررسی سوالات به شما این امکان را می‌دهد که بدانید در متن به دنبال چه باشید. انجام این کار باعث می‌شود اطلاعاتی که برای انتخاب پاسخ صحیح به آن‌ها نیاز دارید را ساده‌تر بیابید.

همچنین به تمام گزینه‌ها نگاه ‌کنید، به‌خصوص اگر سوال، صحیح‌ترین پاسخ را از شما می‌خواهد. این گاهی به این معنا است که چندین پاسخ تقریباً درست در گزینه‌ها وجود دارد. اگر در اولین مواجهه با سوالات ترجیح دادید از روی یک سوال رد بشوید، نترسید و این کار را انجام بدهید. به سراغ سوال‌‌هایی بروید که پاسخ آن‌ها را می‌دانید و بعداً به سوال‌های دشوارتر برگردید.

به سرنخ‌ های داخل متن توجه کنید

برخی از سوالات درک مطلب از شما می‌خواهند که تعریف یک کلمه را در متن پیدا کنید. بسیاری از اوقات این عبارات مورب (ایتالیک) هستند، بنابراین قبل از صرف وقت برای خواندن کل متن، این کلمات را بررسی کنید. می‌توانید از سرنخ‌هایی در اطراف کلمه استفاده کنید تا معنی آن را بفهمید.

یکی از ترفندها برای درک ایدۀ اصلی متن در تست ریدینگ زبان این است که ابتدا و انتهای متن را نگاه کنید، اگر مطلبی در هر دو طرف تکرار شده است، احتمالاً ایدۀ اصلی همان است.

همچنین برای بررسی مجدد همه‌ی پاسخ‌های خود وقت بگذارید. علاوه‌براین، نباید فقط یکبار متن را بخوانید. گاهی اوقات لازم است آن را دو بار، سه بار یا بیشتر بخوانید تا اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورید.

تست reading کنکور
تست reading کنکور

از تکنیک حذف گزینه استفاده کنید

برای آشنایی با تکنیک ریدینگ کنکور و دیگر آزمون‌های آزمایشی بد نیست بدانید همیشه انواعی از گزینه‌ها وجود دارند که معمولاً اشتباه هستند و می‌توان آن‌ها را حذف کرد. بعید است گزینه‌هایی که اصطلاحات «همیشه» یا «هرگز» در آن‌ها هست، درست باشند. برخی اوقات چند گزینۀ تقریباً یکسان وجود دارند که مفهوم آن‌ها فقط با عبارات مختلف دوباره بیان شده‌ است، این گزینه‌ها احتمالاً غلط هستند.

گاهی برای افزایش سطح دشواری امتحان، گزینه‌ها به قدری نزدیک هستند که تشخیص پاسخ صحیح بسیار دشوار است. در این مواقع می‌توان برای کنار گذاشتن پاسخ‌هایی که به طور قطع اشتباه و خارج از متن هستند، از روش حذف گزینه استفاده کرد.

نتیجه‌ گیری

پاسخگویی صحیح به سوالات reading (درک مطلب) برای کسب نمرۀ خوب در آزمون‌های تستی زبان انگلیسی اهمیت زیادی دارد. با وجود اینکه آشنایی با لغات و گرامر انگلیسی و دانش زبانی برای درک مطلب راهگشا هستند، اما با توجه به تعیین‌کننده بودن زمان در آزمون‌هایی مانند کنکور، آشنایی با تکنیک‌ ریدینگ کنکور که سرعت پاسخگویی را افزایش بدهند، ضروری است.

شما با به‌کارگیری این تکنیک‌ها می‌آموزید که چگونه با متن انگلیسی ارتباط برقرار کنید، مفاهیم را ترکیب کنید، ایدۀ مطلب را تجسم کنید، استنتاج کنید و اهمیت هر بخش را تعیین کنید.

فراموش نکنید که تمامی مهارت‌ها، تکنیک‌ها و نکاتی که در این مقاله ذکر شد، تنها هنگامی به کار شما می‌آیند که دست از تمرین مداوم برندارید و با مطالعۀ دقیق کتاب درسی، درسنامه‌های معتبر، استفاده از کتب تستی، زدن تست ریدینگ زبان و شرکت در آزمون‌های آزمایشی، تسلط خود را افزایش دهید.

سوالات متداول

1- برای پاسخ دادن به تست‌های reading چه مهارت‌هایی لازم است؟

1- دانستن معنای کلمات 2- درک معنای یک کلمه با استفاده از بستر کلی متن 3- دنبال کردن متن و شناسایی مرجع ضمایر و ارجاعات موجود در آن 4- استنتاج محتوای متن 5- تشخیص مقصود نویسنده 6- تشخیص آرایه‌های ادبی یا ساختارهای گزاره‌ای به کار رفته در یک متن 7- تشخیص لحن نویسنده 8- درک حال و هوا و موقعیت متن (عوامل، اشیا، زمان و مکان)

2- تکنیک‌های موثر تست‌زنی reading کدامند؟

1- اسکن کل متن ریدینگ 2- تمرکز روی سوالات به جای متن 3- توجه به سرنخ‌های موجود در متن 4- استفاده از ترفند حذف گزینه

3- استفاده از تکنیک Skimming و Scanning برای تست‌های ریدینگ چگونه است؟

Skimming به معنای خواندن سریع متن مورد سوال است و توصیه می‌شود در مواجهۀ اولیه با سوال، ابتدا از این روش استفاده شود. هدف از این نوع مطالعه درک ایدۀ اصلی متن است، بنابراین تنها باید روی کلمات کلیدی متن تمرکز کرد تا کلمات ناآشنا و جدید باعث توقف نشوند. به این نوع خواندن اصطلاحاً خواندن روزنامه‌وار نیز می‌گویند. Scanning به معنای خواندن سریع متن با رویکرد توجه به جزئیات است. در این مرحله باید به لغاتی مانند اسم‌های خاص، تاریخ‌ها، اعداد، زمان‌ها و جزئیاتی توجه کرد که محل سوال قرار می‌گیرند

میانگین امتیاز 3.3 / 5. جمع امتیاز 15

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا