روش تست زنیزبان انگلیسیکنکور زبان خارجی

تکنیک تست زنی کلوز تست چیست؟ | cloze test چیست؟

آشنایی با تکنیک تست زنی کلوز تست (cloze test) برای موفقیت در آزمون های زبان اهمیت دارد. کلوز تست زبان نوعی پرسش برای ارزیابی در امتحانات زبان است که در آن متنی ناقص که حاوی جاهای خالی است مطرح می ‌شود و زبان ‌آموز باید از میان گزینه‌ ها، کلمات مناسب را برای پر کردن این جاهای خالی انتخاب کند.

تکنیک تست زنی cloze test (کلوز تست)
تکنیک تست زنی cloze test (کلوز تست)

اگرچه از کلوز تست زبان در بسیاری از آزمون‌های زبان استفاده می ‌شود، اما داوطلبان کنکور سراسری توجه ویژه‌ای به راهبردها و تکنیک‌‌های مناسب پاسخگویی به کلوز تست کنکور ‌دارند؛ چراکه از میان 25 سوالی که در دفترچه کنکور سراسری رشته‌‌های مختلف به زبان اختصاص دارد، همواره 5 سوال به این شیوه مطرح می‌‌شود.

برای پاسخگویی صحیح به کلوز تست زبان که مستلزم درک مطلب بالا و دقت بسیار است، تمرین و البته استفاده از استراتژی‌ها و ترفندهای خاص، اهمیت دارد. همچنین آشنایی کامل با دستور زبان، کار را برای داوطلبین آسان‌تر می ‌کند.

در این مقاله ما شما را با روش مطالعه و آمادگی برای پاسخگویی به پرسش‌‌های کلوز زبان و ترفندهایی برای حل صحیح آن‌ها در آزمون‌های زبان، آشنا می ‌کنیم.

باتوجه به آنکه ریدینگ بخش قابل توجهی از سوالات زبان را در کنکور سراسری به خود اختصاص داده است، برای کسب اطلاعات بیشتر، به مقاله تکنیک های تست زنی ریدینگ مراجعه کنید.

کلوز تست cloze test چیست؟

کلوز تست نوعی پرسش است که در آن متنی به شرکت‌ کنندگان در آزمون داده می ‌شود که کلمات خاصی از آن حذف شده‌ اند. درواقع، شرکت‌کنندگان باید ضمن آشنایی کامل با نحوه‌ی خواندن و فهم مطلب، جاهای خالی را با کلماتی که در گزینه‌های سوال آمده است، پر کنند و برای موفقیت در انتخاب گزینه‌‌ی صحیح در سوالات کلوز زبان باید به ابعاد مختلف متن از جمله دستور زبان، مسلط باشند.

با توجه به فرّار بودن درس زبان، تکرار کردن مطالب در این درس بسیار مهم است و با خوانش مکرر متن ‌های پرسش‌‌های کلوز زبان، درک مطلب و حل کردن‌ آن‌ها، می ‌توان سرعت عمل را به خصوص در حل کلوز تست کنکور ارتقا داد.

روش تست زدن cloze test کنکور

نکاتی در مورد روش تست زنی کلوز تست وجود دارد که با در نظر گرفتن آن‌ها درک مطلب برای حل پرسش آسان می‌‌شود:

روش تست زدن cloze test کنکور
روش تست زدن cloze test کنکور

1) متن را به طور کامل بخوانید

برای درک موضوع، متن را به طور کامل بخوانید و کلمات کلیدی را برجسته کنید. سعی کنید آهسته بخوانید تا متن را تمام و کمال درک کنید. هنگامی که موضوع متن تا حدودی مشخص شد، کار شما ساده‌‌تر می‌شود. سپس می‌ توانید به عبارات مناسب برای مطابقت با شرایط توصیف شده فکر کنید و جاهای خالی را پر کنید.

مرحله‌ی اول در پاسخگویی به کلوز تست کنکور همیشه درک موضوع متن است و در اینجاست که دانش‌‌آموزان معمولاً مرتکب اشتباه می ‌شوند و فقط خط اول را می‌خوانند و شروع به حل سوال می‌‌کنند. باید کل متن را با دقت بخوانید تا با مضمون متن آشنا شوید. پیدا کردن موضوع به شما کمک می‌ کند تا پاسخ ها را به روشی بهتر بیابید.

 

لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس

2) عبارات را به هم پیوند بدهید

عبارات متن را به هم پیوند بدهید. به یاد داشته باشید متنی که در مقابل شما قرار گرفته است، مجموعه ی عباراتی است که با یکدیگر ارتباط دارند. یکی از اشتباهات رایج است که برخی هر عبارت را جداگانه بررسی می‌ کنند و بنابراین پاسخ درست را نمی‌ بینند.

سعی کنید میان عبارات ارتباطات منطقی ایجاد کنید تا حل سوال ساده شود.

3) نوع کلمه‌ ای که باید در جای خالی استفاده شود را کشف کنید

کشف نوع کلمه ی مورد سوال مهم است. اکنون به دقت به جاهای خالی نگاه کنید و انواع عباراتی را که باید پر کنید ارزیابی کنید. در جای خالی باید چه نوع کلمه‌ یا عبارتی بگذارید؟ اسم، ضمیر، فعل، حرف اضافه، حرف ربط؟

کلوز تست
کلوز تست

4) لحن متن را ارزیابی کنید

متن پرسش ممکن است لحن خاصی مانند روایی، انتقادی، طعنه‌ آمیز، طنز و … داشته باشد. لحن متن را ارزیابی کنید، چون لحن یک متن مشخص می ‌کند که نویسنده با چه فرآیند فکری آن را نوشته است. بنابراین، با فهم این لحن انتخاب گزینه ساده ‌تر می ‌شود.

گاهی که نمی ‌توانید کلمه ی مناسب را پیدا کنید، لحن و مضمون می ‌تواند به کمک شما بیاید. به عنوان مثال اگر لحن متن منفی است، فقط به دنبال کلمه‌ ای باشید که معنای منفی را منتقل کند و بالعکس.

5) از تکنیک حذف گزینه استفاده کنید

کلمات گاهی شبیه هم هستند، بنابراین، به جای گیج شدن، از تکنیک حذف گزینه استفاده کنید. گزینه ها را یکی یکی امتحان کنید و کلماتی را بیابید که نه ‌تنها با عبارت مشخص شده، بلکه با کل متن همخوانی دارند.

برای افزایش سطح دشواری امتحان، اغلب گزینه ‌های طرح شده به قدری نزدیک هستند که تشخیص پاسخ صحیح بسیار دشوار می ‌شود. از روش حذف گزینه می‌ توان برای کنار گذاشتن پاسخ‌ هایی که به طور قطع اشتباه و خارج از متن هستند، استفاده کرد.

6) کلمات کلیدی خاص را ملاک قرار بدهید

باید کلمات کلیدی خاص را ملاک قرار بدهید. گاهی اوقات نمی‌ توانید بین دو کلمه تصمیم بگیرید. در این شرایط، به کلمات/نشانه ‌های خاص در جمله‌ ها، قبل و بعد از جای خالی مشخص شده، دقت کنید.

پس از انجام تمام مراحل ذکر شده در بالا، مطمئن شوید که متن را دوباره بخوانید تا ببینید آیا گزینه ‌های انتخابی شما با کلیت متن همخوانی دارد یا خیر.

7) مهارت‌ های زبانی خود را تقویت کنید

با مطالعه ی مداوم، مهارت ‌های زبانی خود را تقویت کنید. هرچه بیشتر بخوانید، بهتر متوجه خواهید شد که موضوع هر متن چیست. همچنین خوانش متن‌ های زیاد دایره ی لغات شما را بهبود می ‌بخشد. این موارد به شما کمک می‌ کند تا در آزمون پایانی بسیار موفق عمل کنید.

مهارت‌های زبانی خود را تقویت کنید
مهارت‌های زبانی خود را تقویت کنید

8) تا جایی که می‌ توانید تمرین کنید

تا جایی که می‌ توانید تمرین کنید، کار سخت و تمرین مداوم جایگزینی ندارد. سعی کنید هر روز روی دو تا سه متن کار کنید و بینشی از ضعف ‌های خود پیدا کنید. روی این نقاط ضعف کار کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

برای حل سوالات کلوز تست، باید به زبان انگلیسی که شامل مهارت‌ هایی در زمینه ی لغت و گرامر است به‌ اندازه کافی تسلط داشته باشید تا در هنگام پاسخ دادن به سوالات کلوز از بروز هر گونه اشتباهی جلوگیری کنید.

همچنین بخوانید: 

نتیجه‌ گیری

در این مقاله هشت ترفند و راهکار عملی برای پاسخ‌ گویی صحیح به پرسش‌ های کلوز تست مطرح شد. این موارد اصول اساسی حل چنین پرسش‌ هایی هستند، اما باید بدانید که همگام با به‌ کارگیری این ترفندها، افزایش اعتماد به نفس برای کسب موفقیت در دروسی مانند زبان انگلیسی اهمیت زیادی دارد.

اما برای اعتماد کردن به خودتان باید پیش از شرکت در آزمون‌، به حد لازم آمادگی کسب کنید. هرچه دانش شما از معنی لغات و نکات گرامی بیشتر باشد، درک مطلب برایتان ساده ‌تر می ‌شود و با اعتماد بیشتری گزینه ی صحیح را انتخاب می‌ کنید.

در حال حاضر کتاب‌ های کمک درسی بسیاری توسط انتشارات معتبر آموزشی چاپ شده اند. شما می‌ توانید با استفاده از آ‌نها با نمونه ‌های زیادی از کلوز تست ‌ها آشنا شده و تمرین کنید.

سعی کنید در وهله ی اول تست‌ های نمونه در این کتاب‌ ها را به صورت آموزشی حل کنید و ضمن بررسی تمام گزینه ‌ها، نکات گرامری را نیز در نظر بگیرید. در ادامه ی کار می‌ توانید به تدریج روی سرعت خود هم کار کنید و با زمان ‌بندی پیش بروید.

سوالات متداول

1. cloze test چیست؟

کلوز تست نوعی پرسش است که در آن متنی به شرکت ‌کنندگان در آزمون داده می ‌شود که کلمات خاصی از آن حذف شده‌ اند. درواقع، شرکت‌ کنندگان باید ضمن آشنایی کامل با نحوه ی خواندن و فهم مطلب، جاهای خالی را با کلماتی که در گزینه ‌های سوال آمده است پر کنند و برای موفقیت در انتخاب گزینه ی صحیح باید به ابعاد مختلف متن از جمله دستور زبان، مسلط باشند.

2. تکنیک ‌‌های پاسخگویی به پرسش‌ های کلوز تست (cloze test) کدامند؟

- متن را به طور کامل بخوانید - عبارات را به هم پیوند دهید - نوع کلمه‌ ای که باید در جای خالی استفاده شود را کشف کنید - لحن متن را ارزیابی کنید - از تکنیک حذف گزینه استفاده کنید - کلمات کلیدی خاص را ملاک قرار بدهید - مهارت‌ های زبانی خود را تقویت کنید - تا جایی که می ‌توانید تمرین کنید

3. چه تعداد پرسش کلوز تست (cloze test) در کنکور طرح می‌ شود؟

از میان 25 سوالی که در دفترچه عمومی کنکور رشته ‌های مختلف به زبان اختصاص دارد، 5 سوال کلوز تست است.

میانگین امتیاز 4.7 / 5. جمع امتیاز 7

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا