کنکور زبان خارجیمنابع کنکور

ضرایب کنکور زبان های خارجی 1402

کنکور زبان یکی از گروه‌های آزمایشی فرعی (شناور) است که داوطلبان علاوه بر گروه آزمایشی اصلی، می‌توانند در این گروه آزمایشی نیز ثبت نام و شرکت کنند. براساس آخرین اخبار منتشر شده، کنکور سراسری 1402 با تغییراتی همراه خواهد بود. از مهم‌ترین تغییرات کنکور سراسری ۱۴۰۲ می‌توان به تاثیر قطعی 40 درصدی سوابق تحصیلی، دو مرحله‌ای شدن کنکور، حذف دروس عمومی از دفترچه‌ی سوالات و حذف زیر گروه‌ها و ضرایب مختص به آن‌ها از گروه‌های آزمایشی، اشاره کرد.

به منظور آگاهی بیشتر داوطلبان گروه آزمایشی زبان‌های خارجی، ضریب دروس برای شرکت در آزمون این گروه در کنکور سراسری 1402 در این مقاله گردآوری شده است.

ضرایب کنکور زبان تخصصی
ضرایب کنکور زبان تخصصی

ضرایب کنکور زبان 1402

همانطور که ذکر شد، دروس عمومی از آزمون سراسری 1402 حذف شده‌اند. البته با توجه به افزایش تاثیر سوابق تحصیلی، نمره‌ی نهایی داوطلبان در دروس عمومی به عنوان سابقه‌ی تحصیلی در نتیجه‌ی نهایی کنکور آن‌ها اثرگذار خواهد بود. سوالات آزمون سراسری مختص به دروس اختصاصی است، اما دیگر زیرگروه‌های هر رشته حذف شده‌اند. برای هر درس اختصاصی ضریبی درنظر گرفته شده است که این ضریب برای قبولی در هر کدام از رشته‌های دانشگاهی ثابت است.

عنوان و ضریب دروس آزمون اختصاصی (که توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌شود) برای گروه‌ آزمایشی زبان‌های خارجی به شرح زیر است:

  • زبان تخصصی ضریب 1

? در هر نوبت آزمون اختصاصی (کنکور سراسری) برای هر داوطلب یک نمره‌ی کل آزمون اختصاصی حاصل از میانگین وزنی نمرات تراز شده‌ی دروس تخصصی وی در گروه آزمایشی‌ای که شرکت کرده است، ساخته می‌شود.

بیشتر بخوانید و بدانید:

ضرایب سوابق تحصیلی دیپلم‌های نظام 3-3-6 در گروه‌ زبان‌های خارجی

ضرایب نمرات دروسی که داوطلبان در سال دوازدهم کسب می‌کنند و به عنوان سابقه‌ی تحصیلی در کنکور 1402 اثرگذار است، به قرار زیر است. اگر شما در نظام سالی واحد/ترمی واحدی تحصیل کرده‌اید، برای کسب اطلاع از ضرایب سوابق تحصیلی خود به مقاله‌ی «جزئیات تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور 1402» مراجعه کنید.

عمومی: فارسی (3): 21.63 / عربی، زبان قرآن (3) یا عربی 3 (زبان تخصصی رشته): 9.05 / تعلیمات دینی 3 (دینی، اخلاق و قرآن) یا اصول عقاید (3): 16.52 / زبان خارجی (3): 11.80 / سلامت و بهداشت: 3.44

میزان تاثیر سوابق تحصیلی در گروه های آزمایشی زبان و هنر کنکور 1402

✅ سهم نمره‌ی کل سابقه‌ی تحصیلی پایه‌ی دوازدهم نظام 3-3-6 یا دیپلم و پیش‌دانشگاهی نظام سالی واحدی/ترمی واحدی در گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی آزمون سراسری سال 1402 به میزان 26 درصد با تاثیر قطعی و فقط شامل دروس عمومی سابقه‌ی تحصیلی است و مابقی به سهم نمره‌ی کل آزمون اختصاصی (کنکور) اضافه می‌شود.

آزمون اختصاصی گروه آزمایشی زبان‌های خارجی کنکور 1402

در گروه آزمایشی زبان‌های خارجی، آزمون اختصاصی از زبان‌های انگلیسی، آلمانی، فرانسه، روسی و ایتالیایی برگزار می‌شود و داوطلب در زمان ثبت‌نام باید یکی از آن‌ها را برای پاسخگویی انتخاب کند. داوطلبانی می‌توانند رشته‌محل‌های مربوط به زبان‌های انگلیسی، آلمانی، فرانسه، روسی و ایتالیایی را انتخاب کنند که صرفاً در آزمون اختصاصی مربوط به آن زبان شرکت کرده باشند و اجازه‌ی انتخاب کدرشته‌محل‌های به جز نوع زبان خارجی که انتخاب کرده‌اند را ندارند.

? تبصره: برای انتخاب رشته‌محل‌های مربوط به سایر زبان‌های خارجی (بجز انگلیسی، آلمانی، فرانسه، روسی و ایتالیایی) محدودیتی وجود ندارد و ملاک گزینش عملی، نمره‌ی کل نهایی بدون توجه به نوع آزمون زبان اختصاصی است.

پذیرش دانشجو یک بار در سال انجام می‌شود

پذیرش دانشجو برای ورود به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در کشور یک بار در سال انجام می‌شود. اگر دوطلب در نوبت‌های مختلف آزمون در گروه‌های آزمایشی اصلی (علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی) مختلفی شرکت کرده است، فقط برای پذیرش یک گروه آزمایشی اصلی بعلاوه‌ی گروه‌های شناور هنر و زبان‌های خارجی (در صورت شرکت در آزمون اختصاصی این گروه‌ها) می‌تواند اقدام کند و باید قبل از پذیرش، گروه آزمایشی خود را اعلام کند.

جمع بندی

بر اساس آخرین اعلام سازمان سنجش آموزش کشور آزمون سراسری سال 1402 در دو نوبت برگزار می‌شود. زمان ثبت‌نام نوبت اول آزمون سراسری از 8 تا 18 آبان ماه سال 1401 است و این آزمون صبح روز پنجشنبه ۲۹ دی ماه سال 1401 در گروه آزمایشی علوم تجربی و بعدازظهر در گروه آزمایشی زبان‌های خارجی و صبح روز جمعه ۳۰ دی ماه در گروه‌های آزمایشی علوم انسانی و ریاضی و فنی و بعدازظهر در گروه آزمایشی هنر برگزار می‌شود.
ثبت‌نام نوبت دوم آزمون سراسری از ۱۵ تا ۲۱ فروردین  سال ۱۴۰۲ خواهد بود و این آزمون صبح روز چهارشنبه ۱۴ تیر ماه در گروه‌های آزمایشی علوم انسانی و ریاضی و فنی و بعدازظهر همین روز در گروه آزمایشی هنر و صبح روز پنجشنبه ۱۵ تیر ماه سال ۱۴۰۲ در گروه آزمایشی علوم تجربی و بعدازظهر در گروه آزمایشی زبان‌های خارجی برگزار می‌شود.
براي پذیرش در سال 1402‌، نمره‌ی کل نهایی مربوط به گروه درخواستی داوطلب از ترکیب بیشترین نمره‌ی کل آزمون اختصاصی در نوبت‌های آزمون اختصاصی دارای اعتبار گروه درخواستی و نمره‌ی کل سابقه‌ی تحصیلی گروه درخواستی (میانگین وزنی نمرات تراز شده‌ی سابقه‌ی تحصیلی دروس عمومی و تخصصی) ساخته می‌شود.

سوالات متداول

سوابق تحصیلی در کنکور 1402 به چه میزان در گروه‎‌ آزمایشی زبان تاثیر دارد؟

سهم نمره‌ی کل سابقه‌ی تحصیلی پایه‌ی دوازدهم نظام 3-3-6 یا دیپلم و پیش‌دانشگاهی نظام سالی واحدی/ترمی واحدی در گروه‌ آزمایشی زبان‌های خارجی آزمون سراسری سال 1402 به میزان 26 درصد با تاثیر قطعی و فقط شامل دروس عمومی سابقه‌ی تحصیلی است و مابقی به سهم نمره‌ی کل آزمون اختصاصی (کنکور) اضافه می‌شود.

آزمون اختصاصی در گروه آزمایشی زبان‌های خارجی کنکور 1402 شامل چه زبان‌هایی است؟

انگلیسی، آلمانی، فرانسه، روسی و ایتالیایی

آیا در کنکور زبان ۱۴۰۲ محدودیتی برای انتخاب رشته‌محل‌های مربوط به سایر زبان‌های خارجی (بجز انگلیسی، آلمانی، فرانسه، روسی و ایتالیایی) وجود دارد؟

خیر، محدودیتی وجود ندارد و ملاک گزینش عملی، نمره‌ی کل نهایی بدون توجه به نوع آزمون زبان اختصاصی است.

میانگین امتیاز 5 / 5. جمع امتیاز 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

7 دیدگاه

    1. سلام آموزش زبان انگلیسی در زیرگروه یک کنکور سراسری منحصرا زبان قرار دارد.

  1. سلام وققتون بخیر ، ببخشید من یه سوال داشتم، من رشته‌ی زبان روسی هدفم هست، با توجه به اینکه این رشته جزو رشته های زیرگروه ۴ زبان تخصصی هست و ضریب درس زبان تخصصی در این زیرگروه صفر هست، میشه گفت اصلا لازم نیست من سوالات زبان تخصصی رو جواب بدم؟
    یعنی انتخاب رشته کنکور زبان هم مثل تجربی و … باتوجه به نمره در زیرگروه انجام میشه؟

    1. سلام دوست عزیز. بله بر اساس اطلاعاتی که وجود داره با همان زبان عمومی و دروس عمومی، رتبه‌ی شما محاسبه میشه. اما در نظر داشته باشید که در زیر گروه چهار ضریب زبان عمومی بالاتره و باید درصد خوبی به دست بیارید.

      1. سلام خسته نباشید ببخشید منظورشون از زبان خارجی در زیر گروه ۴ چیه یعنی اگه زبان اسپانیایی رو بخوایم بریم دانشگاه باید تو کنکور همون زبان اسپانیایی رو پاسخ بدیم نمیشه زبان انگلیسی رو انتخاب کرد؟

        1. سلام دوست عزیز، زبان اسپانیایی در زیر گروه چهاره، یعنی باید ببینید چه دروسی در این زیر گروه ضریب بیشتری داره و اونارو بهتر بزنید. در کنکور می تونید سوال‌های انگلیسی رو جواب بدید، مشکلی از این نظر نیست.

  2. سلام من میخوام رشته زبان و ادبیات ژاپنی بخونم
    و در کنکور زبان تخصصی زبان انگلیسی ثبت نام کردم
    آیا درس اختصاصی برای این رشته زبان ژاپنی ضریبی دارد یا نه و اگر نه به چه صورت دانشجو ها انتخاب می‌شوند از طریق معدل دروس عمومی یا معدل کل و همچنین من که انگلیسی امتحان میدم نمیتونم زبان آلمانی رو انتخاب کنم درسته؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا