کنکور ریاضیمنابع کنکور

ضرایب کنکور ریاضی 1402

براساس آخرین اخبار منتشر شده، کنکور سراسری 1402 با تغییراتی همراه خواهد بود. از مهم‌ترین تغییرات کنکور سراسری ۱۴۰۲ می‌توان به تاثیر قطعی 40 درصدی سوابق تحصیلی، دو مرحله‌ای شدن کنکور، حذف دروس عمومی از دفترچه‌ی سوالات و حذف زیر گروه‌ها و ضرایب مختص به آن‌ها از گروه‌های آزمایشی، اشاره کرد.

به منظور آگاهی بیشتر داوطلبان گروه آزمایشی ریاضی، ضریب دروس عمومی و اختصاصی رشته‌ی ریاضی در کنکور سراسری 1402 در این مقاله گردآوری شده است.

ضرایب کنکور ریاضی
ضرایب کنکور ریاضی

ضرایب کنکور ریاضی 1402

همانطور که ذکر شد، دروس عمومی از آزمون سراسری 1402 حذف شده‌اند. البته با توجه به افزایش تاثیر سوابق تحصیلی، نمره‌ی نهایی داوطلبان در دروس عمومی به عنوان سابقه‌ی تحصیلی در نتیجه‌ی نهایی کنکور آن‌ها اثرگذار خواهد بود. سوالات آزمون سراسری مختص به دروس اختصاصی است، اما دیگر زیرگروه‌های هر رشته حذف شده‌اند. برای هر درس اختصاصی ضریبی درنظر گرفته شده است که این ضریب برای قبولی در هر کدام از رشته‌های دانشگاهی ثابت است.

✅ برای هر داوطلب یک نمره‌ی کل سابقه‌ی تحصیلی حاصل از میانگین وزنی نمرات تراز شده‌ی سابقه‌ی تحصیلی دروس عمومی و تخصصی وی با توجه به ضرایب سوابق تحصیلی ساخته می‌شود. بر اساس اعلام سازمان سنجش سهم دروس عمومی و تخصصی در نمره‎‌ی کل سابقه‌ی تحصیلی در کنکور 1402 بدین صورت است: دروس عمومی 26 درصد و دروس اختصاصی 14 درصد. با این حساب سابقه‌ی تحصیلی (نمرات نهایی سال دوازدهم داوطلبان) درنهایت 40 درصد و به صورت قطعی در نتیجه‌ی کنکور 1402 اثرگذار است.

آگاهی از منابع و ضرایب کنکور تجربی 1402 به برنامه ریزی دقیق تر متقاضیان کمک خواهد کرد. کنکور سراسری ریاضی از جمله گروه‌های آزمایشی پرطرفدار در میان داوطلبان است. از رشته‌های دانشگاهی پرطرفدار رشته‌ی ریاضی می‌توان به مهندسی برق، مهندسی کامپیوتر، مهندسی مکانیک، مهندسی معماری، مهندسی صنایع، مهندسی عمران، مهندسی شیمی، مهندسی نفت و … اشاره کرد.

ضرایب سوابق تحصیلی دیپلم ریاضی فیزیک نظام 3-3-6

ضرایب نمرات دروسی که داوطلبان در سال دوازدهم کسب می‌کنند و به عنوان سابقه‌ی تحصیلی در کنکور 1402 اثرگذار است، به قرار زیر است. اگر شما در نظام سالی واحد/ترمی واحدی تحصیل کرده‌اید، برای کسب اطلاع از ضرایب سوابق تحصیلی خود به مقاله‌ی «جزئیات تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور 1402» مراجعه کنید.

🔹 عمومی: فارسی (3): 21.63 / عربی، زبان قرآن (3): 9.05 / تعلیمات دینی 3 (دینی، اخلاق و قرآن): 16.52 /  زبان خارجی (3): 11.80 / سلامت و بهداشت: 3.44 /  علوم اجتماعی: 2.56

🔹 تخصصی: حسابان (2): 7.84 / هندسه (3): 4.63 / ریاضیات گسسته: 3.92 / فیزیک (3): 11.12 / شیمی (3): 7.49

ضرایب دروس اختصاصی در کنکور ریاضی 1402

علاوه بر موضوع تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور 1402، موضوع عنوان و ضرایب دروس در کنکور سراسری 1402 نیز در اطلاعیه‌ی جدید سازمان سنجش مطرح شده است. عناوین و ضرایب دروس آزمون اختصاصی (که توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌شود) برای گروه علوم ریاضی و فنی به قرار زیر است:

  • ریاضی ضریب 12
  • فیزیک ضریب 9
  • شیمی ضریب 7
بیشتر بخوانید و بدانید:

جمع بندی

کنکور سراسری ریاضی یکی از گروه‌های آزمایشی پرطرفدار در میان داوطلبان آزمون سراسری است که داوطلبان برای قبولی در انواع رشته‌های مهندسی، علوم پایه و … در آن با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. اگر قصد برنامه ریزی برای مطالعه دروس و شرکت در کنکور ریاضی را دارید، توصیه می‌شود در ابتدا هدف خود را مشخص کنید و با توجه به ضرایب دروس در کنکور، برنامه‌ریزی خود را انجام دهید.

سوالات متداول

کنکور ریاضی دارای چند زیرگروه است؟

در کنکور 1402 هیچ کدام از گروه‌های آزمایشی زیرگروه ندارند و دروس اختصاصی ضرایب ثابتی در آزمون دارند.

ضریب درس ریاضی در کنکور ریاضی 1402 چند است؟

ضریب درس ریاضی در کنکور ریاضی 1402، 12 است.

منظور از ضرایب دروس کنکور ریاضی چیست؟

ضرایب دروس نشان دهنده‌ی اهمیت هر درس در آزمون کنکور است.

میانگین امتیاز 4.3 / 5. جمع امتیاز 4

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا