پایه دهمپایه دوازدهمپایه نهمپایه هشتمپایه هفتمپایه یازدهم

تک ماده چیست؟ | 0 تا 100 شرایط استفاده از تبصره و تک ماده

معنای تک ماده و نحوه‌ی استفاده از آن برای قبولی در امتحانات پایانی هر پایه در دبیرستان، دغدغه‌‌ی بخشی از دانش‌آموزان است. اما فقط دانش‌آموزانی که در یادگیری دروس دبیرستانی دچار ضعف هستند یا برای امتحانات درس نمی‌خوانند، با موضوع استفاده از تبصره‌ی تک ماده برای قبولی در امتحانات، روبرو نمی‌شوند. گاهی دانش‌آموزان درس‌خوان نیز به دلیل بروز یک بیماری در فصل امتحانات یا مشکل دیگری نمره‌ی مناسبی کسب نمی‌کنند و مجبور می‌شوند از تک ماده برای قبولی استفاده کنند.

اما دقیقاً تک ماده چیست و قوانین و شرایط استفاده از آن برای هر پایه تحصیلی در مقطع متوسطه و هر رشته چگونه است؟ در این مقاله از وبلاگ تراز، جزئیات مربوط به این قانون که در آئین‌نامه‌ی آموزش دوره‌‌ی دوم متوسطه‌ی وزارت آموزش و پرورش گنجانده شده است، ذکر شده و به تمامی ابهامات درباره‌ی نحوه‌ی استفاده از آن پاسخ داده می‌شود.

تک ماده چیست؟
تک ماده چیست؟

قانون تک ماده چیست؟

مطابق تبصره‌ی ۲ ماده ۸۲ آئین‌نامه‌ی آموزش متوسطه، اگر دانش‌آموزی در امتحانات خردادماه نمره‌ی قبولی کسب نکند و نمره وی ۷ و یا بیشتر باشد، می‌تواند از شرایط تبصره یا همان تک‌ماده استفاده کند و بین یک تا 4 درس خود را بنا بر شرایط و قوانین خاصی که در ادامه ذکر خواهد شد، بدون آزمون مجدد، پاس کند.

تک ماده در دبیرستان

برای درک معنای تبصره یا قانون استفاده از تک ماده در دوره‌ی دبیرستان باید در وهله‌ی اول بدانیم که شرایط قبولی در دروس دوره‌ی دوم متوسطه برای هر پایه چگونه است. اگرچه قانون تک ماده برای دوره‌ی اول متوسطه نیز کاربرد دارد، اما بیشترین استفاده از آن در پایه‌های دهم تا دوازدهم صورت می‌گیرد.

تصور ذهنی اکثر ما این است که اگر دانش‌آموز در امتحان پایان ترم نمره‌ی 10 بگیرد، در امتحان قبول شده و کمتر از آن به معنای تجدید شدن یا در نهایت مردود شدن در هر پایه‌ی تحصیلی است. اما باید بدانید همیشه اینطور نیست و نمره‌ی قبولی در هر پایه و هر رشته می‌تواند متفاوت باشد. مثلاً نمره‌ی قبولی در درس‌های نظری 10 است، اما دانش‌آموزان رشته‌ی فنی و حرفه‌ای برای قبولی باید نمره‌ی 12 کسب کنند. یا به‌عنوان مثال اگر در برگه‌ی امتحان نهایی سال دوازدهم رشته‌های نظری نمره‌ی 7 کسب کنید، قبول می‌شوید و نیازی به تک ماده ندارید.

اصول تک ماده

طبق آیین‌نامه‌ی وزارت آموزش و پرورش، اگر دانش‌آموزی در زمان فارغ‌التحصیلی در سال آخر (سال دوازدهم)، در چهار عنوان درسی نمره‌ی ۷ به بالا داشته باشد از نظر سیستمی شرایط فارغ التحصیلی را دارد.

اما نکته اینجاست که از این چهار عنوان درس باید حداکثر دو درس نهایی و دو درس غیرنهایی باشد که می‌تواند مربوط به پایه‌ی دهم، یازدهم و یا دوازدهم باشد. البته در مقطع متوسطه‌ی دوم، امتحانات نهایی در پایه‌ی دوازدهم برگزار می‌شوند و آن دو درس نهایی حتماً مربوط به سال دوازدهم است، اما دروس غیرنهایی می‌تواند از پایه دهم و یازدهم هم باقی مانده باشد. دانش‌آموز دارای این شرایط، می‌تواند با قانون یا تبصره‌ی «تک ماده» فارغ التحصیل شود.

شرایط قبولی در درس‌های پایه دهم و یازدهم

برای آشنایی با شرایط قبولی در دروس دوره‌ی دوم متوسطه ابتدا باید با معنی برخی از اصطلاحات از جمله «نمره‌ی سالانه» آشنا شوید. دانش‌آموزان علاوه بر نمره‌ی برگه‌ی امتحانی آخر سال، یک نمره‌ی سالانه برای هر درس دارند.

نحوه محاسبه نمره سالانه در دوره دوم متوسطه 

نمره‌ی سالانه شامل نمره‌ی برگه‌ی امتحان پایانی ترم اول با ضریب 2، نمره‌ی ترم دوم با ضریب 4 و نمره‌ی مستمر ترم اول و دوم با ضریب 1 است. این نمرات با هم جمع و سپس تقسیم بر 8 می‌شوند و نمره‌ی سالانه‌ی هر درس مشخص می‌شود.

شرط قبولی در درس‌های پایه‌ی دهم و یازدهم این است که دانش‌آموز باید نمره‌ی سالانه‌ی 10 یا بالاتر کسب کرده باشد. برای درک این مطلب، به سه مثالی که در جدول زیر آمده است، دقت کنید:

مورد نمره‌ی سالانه نمره‌ی برگه‌ی امتحانی وضعیت دانش‌آموز
1 10 و بالاتر نمره‌ی سالانه ملاک است بنابراین هر نمره‌ای کسب شود فرقی نمی‌کند. قبول
2 بین 7 تا 10 نمره‌ی سالانه ملاک است بنابراین هر نمره‌ای کسب شود فرقی نمی‌کند. استفاده از تک ماده
3 کمتر از 7 نمره‌ی سالانه ملاک است بنابراین هر نمره‌ای کسب شود فرقی نمی‌کند. مردود

شرایط قبولی در درس‌های پایه دوازدهم

قبولی در دروس نهایی پایه‌ی دوازدهم دو شرط اساسی دارد:

  1. نمره‌ی سالانه‌‌ی دانش‌آموز باید 10 یا بالاتر باشد.
  2. نمره‌ی برگه‌ی امتحانی دانش‌آموز باید 7 یا بالاتر باشد.

اما در مورد قبولی در امتحانات غیرنهایی نوبت دوم پایه‌ی دوازدهم باید گفت که نمره‌ی سالانه‌ی دانش‌آموز نباید کمتر از حد نصاب قبولی باشد. این حد نصاب در مورد رشته‌های نظری (ریاضی، تجربی و انسانی) 10 و در مورد رشته‌های فنی و حرفه‌ای 12 است.

برای درک دقیق این شروط، به مثال‌های زیر توجه کنید:

مورد نمره‌ی سالانه نمره‌ی برگه‌ی امتحان پایانی وضعیت دانش‌آموز
1 10 و بالاتر 7 و بالاتر قبول
2 10 و بالاتر کمتر از 7 استفاده از تک ماده
3 بین 7 تا 10 هر نمره‌ای کسب شود فرقی نمی‌کند استفاده از تک ماده
4 کمتر از 7 کمتر از 7 مردود

تک ماده در پایه دوازدهم

مسئله‌ی بهره‌گیری از تک ماده در سال دوازدهم و هنگام فارغ‌التحصیلی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند چرا که دانش‌آموز در حال دریافت دیپلم، شرکت در کنکور سراسری و درنهایت ورود به دانشگاه است. با توجه به تغییراتی که در کنکور سال‌های آتی رخ داده است، افزایش تاثیر معدل در کنکور به صورت قطعی و مثبت امری مسلم است و بنابراین قوانین مربوط به تک ماده در این پایه نیازمند توجه بیشتر است.

ممکن است دانش‌آموزی با توجه به اهمیت نمره و معدل امتحانات نهایی، نخواهد از تبصره استفاده کند و مایل باشد در امتحانات شهریور ماه شرکت کرده و نمره‌اش را ارتقا دهد. بنابراین در آیین‌نامه‌ی آموزش و پرورش چنین امری پیش‌بینی شده و ولی دانش‌آموز می‌تواند درخواست کتبی بدهد تا دانش‌آموز در امتحان شهریور شرکت کند. در چنین شرایطی اگر نمره‌ی دانش‌آموز در شهریور بالاتر شد، جایگزین می‌شود، اما اگر نمره‌اش پایین‌تر شد، همان نمره‌ی قبلی که در سیستم داشت، برای او منظور می‌شود.

معدل کل متوسطه‌ی دوم در قبولی رشته‌های بدون کنکور نیز اثرگذار است، بنابراین اگر دانش‌آموزی شرط قبولی را کسب کرده‌، اما از نمرات خود راضی نیست، می‌تواند از قانون ترمیم معدل نیز استفاده کند. این قانون اولین بار در سال 1394 تصویب شد و هدف آن بخشیدن یک فرصت مجدد برای شرکت در امتحانات نهایی به دانش‌آموزانی بود که بر اساس قوانین جدید معدل‌شان در کسب رتبه‌ی قبولی در کنکور سراسری اثر می‌گذاشت.

تک ماده در پایه دهم و یازدهم

همان‌طور که پیشتر ذکر شد اگر دانش‌آموز پایه‌ی دهم و یازدهم نمره‌ی سالانه‌ی بالاتر از 10 بگیرد، قبول می‌شود. اما اگر نمره‌ی سالانه‌ی او بین 7 تا 10 باشد، بدون در نظر گرفتن نمره‌ی برگه‌ی امتحانی خردادماه، باید از تبصره و تک‌ماده استفاده کند. در نهایت اگر نمره‌ی سالانه‌ی دانش‌آموز کمتر از 7 باشد، در این صورت بدون در نظر گرفتن نمره‌ی برگه‌ی امتحان پایانی، مردود می‌شود.

هر دانش‌آموزی در پایه‎‌ی دهم و یازدهم می‌تواند برای امتحانات داخلی در 2 درس از تبصره و تک ماده استفاده کند. برای امتحانات نهایی نیز هر دانش‌آموز پایه‌ی دهم و یازدهم می‌تواند در دو درس از تبصره و تک ماده استفاده کند.

 

لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس

تک ماده در پایه نهم

از آنجایی که امتحانات پایه‌ی نهم در مقطع متوسطه‌ی دوره‌ی اول نیز نهایی هستند و قبولی در آن‌ها شرط ورود به مقطع بعدی تحصیلی و انتخاب رشته است، مسئله‌ی استفاده از قانون تک ماده برای دانش‌آموزان بیمار یا دچار ضعف درسی در این پایه نیز اهمیت دارد.

شرایط قبولی دانش‌آموزان در دروس دوره اول متوسطه

دانش‌آموزانی که در پایه‌های هفتم، هشتم و نهم درس می‌خوانند، برای قبولی در هر پایه باید دارای معدل کل و نمره‌ی امتحانات پایان سال بالای 10 باشند. در صورتی که معدل کل دانش‌آموز این مقاطع در امتحانات پایان سال کمتر از 10 باشد، مردود به حساب می‌آید. اگر دانش‌آموزی معدل بالای 7 بگیرد، اما در یک یا چند درس خود نمره‌ی قبولی نداشته باشد، درواقع تجدید شده است و باید در امتحانات شهریور ماه شرکت کند.

شرط دیگر قبولی برای دانش‌آموزان دوره‌ی اول متوسطه این است که برای هر کدام از دروس خود، نمره‌ی سالانه‌ی بالای 30 بگیرند. اما اگر نمره‌ی سالانه آن‌ها کمتر از 30 و معدلشان بالای 12 باشد، در این صورت می‌توانند تنها برای دو درس خود که در آن‌ها نمره‌ی قبولی نگرفته‌اند، از تک ماده‌ی هفتم، هشتم و نهم استفاده کنند.

توجه داشته باشید نحوه‌ی محاسبه‌ی نمره‌ی سالیانه در دوره‌ی اول متوسطه با دوره‌ی دوم فرق دارد و در این دوره برای محاسبه‌ی نمره‌‎ی سالیانه‌ی هر درس، نمره‌ی نوبت اول و دو برابر نمره‌ی نوبت دوم جمع می‌شود.

جمع‌بندی

استفاده از قانون یا تبصره‌ی تک ماده از امتیازاتی است که دانش‌آموزان می‌توانند در دوران تحصیل در دبیرستان از آن بهره ببرند. مطابق با آیین‌نامه‌های آموزش و پروش اگر دانش‌آموز مقطع متوسطه‌ی دوم، در امتحانات خردادماه به هر دلیل نمره‌ی قبولی کسب نکند و نمره وی ۷ و یا بیشتر باشد، می‌تواند از شرایط تبصره در مورد 4 درس (2 نهایی و 2 غیرنهایی) در طول سه سال دهم، یازدهم و دوازدهم استفاده کند.

بر همین اساس، دانش‌آموزان مقطع متوسطه‌ی اول نیز در پایه‎‌های هفتم، هشتم و نهم تنها دو بار می‌توانند از تبصره‌ی تک‌ماده بهره‌ببرند. اما استفاده از این تبصره همانطور که در مقاله با جزئیات ذکر شد، قواعد و قوانین خاص خود را دارد و هر دانش‌آموز باید با توجه به قوانین موجود درباره‌ی نحوه‌ی محاسبه‌ی نمره‌ی سالیانه، نمره‌ی کتبی و معدل خود، همچنین رشته‌ای که در آن تحصیل می‌کند، شرایط تحصیلی خویش را برای استفاده از تبصره‌ی تک ماده بسنجد.


سوالات متداول

تبصر تک ماده چیست؟

مطابق تبصره‌ی ۲ ماده‌ی ۸۲ آئین‌نامه‌ی آموزش متوسطه‌ی وزارت آموزش و پرورش، اگر دانش‌آموزی در امتحانات خردادماه نمره‌ی قبولی کسب نکند و نمره وی ۷ و یا بیشتر باشد، می‌تواند از شرایط تبصره یا همان تک‌ماده استفاده کند و بین یک تا 4 درس خود را بنا بر شرایط و قوانین خاصی، بدون آزمون مجدد، پاس کند.

نمره‌ی سالانه چیست و چطور محاسبه می‌شود؟

در دوره‎‌ی دوم متوسطه، نمره‌ی سالانه شامل نمره‌ی برگه‌ی امتحان پایانی ترم اول با ضریب 2، نمره‌ی ترم دوم با ضریب 4 و نمره‌ی مستمر ترم اول و دوم با ضریب 1 است. این نمرات با هم جمع و سپس تقسیم بر 8 می‌شوند و نمره‌ی سالانه‌ی هر درس مشخص می‌شود. توجه داشته باشید نحوه‌ی محاسبه‌ی نمره‌ی سالیانه در دوره‌ی اول متوسطه با دوره‌ی دوم فرق دارد و در این دوره برای محاسبه‌ی نمره‌‎ی سالیانه‌ی هر درس، نمره‌ی نوبت اول و دو برابر نمره‌ی نوبت دوم جمع می‌شود.

دانش‌آموزان دوره‌ی اول متوسطه چطور می‌توانند از تک ماده استفاده کنند؟

در مورد دانش‌آموزان دوره‌ی اول متوسطه، اگر نمره‌ی سالانه‌ی آن‌ها کمتر از 30 و معدلشان بالا 12 باشد، در این صورت می‌توانند تنها برای دو درس خود که در امتحان پایانی آن‌ها نمره‌ی زیر 10 اما بالای 7 گرفته‌اند، از تک ماده‌ استفاده کنند.

میانگین امتیاز 4.6 / 5. جمع امتیاز 26

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

308 دیدگاه

    1. سلام دوست عزیز، تک ماده تاثیری در کنکور شما ندارد. اما معدل نهایی شما از کنکور سال آینده (1402) به میزان 60 درصد در نتیجه‌ی کنکور شما موثر است.

        1. سلام دوست عزیز، از آنجایی که نمره‌ی سالانه‌ی شما بالاتر از 7 است، امکان استفاده از قانون تک ماده را دارید. البته اگر سقف استفاده از این امکان را در سال‌های گذشته پر نکرده باشید.

          1. سلام بنده مدرسه بزرگسالان هستم یک خواهشی که دارم اینکه این رو برام حساب کنید ، الان من نمره سالانه ریاضی ۴.۷۵ گرفتم برای اینکه بشه هفت تا بتونم از تک ماده استفاده کنم امتحان نهایی باید چند نمره باید بگیرم. باتشکر

          2. سلام دوست عزیز، باید حدوداً نمرۀ 10 بگیرید. موفق یاشید.

          3. سلام سوالی داشتم. پایه هشتم اگر کسی تو امتحان خرداد گرفته باشه تو ورقه ۴و نیم و تجدید شده باشه میتونه تک ماده بزنه؟ چون شما گفتین نمرش باید بین ۷تا ۱۰ باشه! بعدم اینکه کلا یه دانش آموز تو مقطع متوسطه اول چندبار میتونه تک ماده بزنه؟

          4. سلام دوست عزیز، شرط قبولی برای دانش‌آموزان دوره‌ی اول متوسطه این است که برای هر کدام از دروس خود، نمره‌ی سالانه‌ی بالای 30 بگیرند. (برای محاسبه نمره سالانه نمره‌ی نوبت اول و دو برابر نمره‌ی نوبت دوم جمع می‌شود) اما اگر نمره‌ی سالانه آن‌ها کمتر از 30 و معدلشان بالای 12 باشد، در این صورت می‌توانند تنها برای دو درس خود که در آن‌ها نمره‌ی قبولی نگرفته‌اند، از تک ماده‌ی هفتم، هشتم و نهم استفاده کنند. (یعنی کل دوره اول دو بار می‌شود از تک ماده استفاده کرد)

          5. سلام وقتتون بخیر من کلاس نهمم و پارسال یبار تک ماده استفاده کردم امسال هم خرداد ریاضی تک شدم امروز هم امتحان شهریور رو دادم و فکر می‌کنم کمتر از 10کمتر بشم میشه ب مدیر گفت تک ماده برام بزنه؟؟

          6. سلام دوست عزیز، خیر باید به پایه‌ی بعدی برید و در دی ماه مجدد این درس رو امتحان بدید. چند سالی هست که دیگه تکرار پایه وجود نداره، شما دهم ثبت نام کنید و دی ماه این درس رو پاس کنید.

          7. سلام دوست عزیز، اگر شرایط تک ماده رو داشته باشید در کارنامه‌ی خرداد یا شهریور اعمال می‌شه. مهرماه امکانپذیر نیست.

          8. از کجا بدانیم سقف استفاده از تبصره پر نشده و هنوز فرصت داریم؟

          1. سلام دوست عزیز، شرط قبولی برای دانش‌آموزان دوره‌ی اول متوسطه این است که برای هر کدام از دروس خود، نمره‌ی سالانه‌ی بالای 30 بگیرند. اما اگر نمره‌ی سالانه‌ی شما کمتر از 30 و معدلتان بالای 12 باشد، در این صورت می‌توانید تنها برای دو درس خود که در آن‌ها نمره‌ی قبولی نگرفته‌اید، از تک ماده‌ی هفتم، هشتم و نهم (دو مورد در کل این سه سال) استفاده کنید. توجه داشته باشید نحوه‌ی محاسبه‌ی نمره‌ی سالیانه در دوره‌ی اول متوسطه با دوره‌ی دوم فرق دارد و در این دوره برای محاسبه‌ی نمره‌‎ی سالیانه‌ی هر درس، نمره‌ی نوبت اول و دو برابر نمره‌ی نوبت دوم جمع می‌شود.

          2. سلام من فلسفه نوبت دی ماه ۱۴ شدم سالانه هم ۱۴ شدم چرا مردود کردن منو ؟

          3. سلام دوست عزیز، با دفتردار مدرسه تماس بگیرید و جزئیات را سوال کنید.

        2. سلام خسته نباشید ببخشید من تو پایه یازدهم نمره سالانه ریاضی و علوم فنونم ۸/۵ شده آیا میتونم از تک ماده استفاده کنم و یه چیز دیگه نمره پایانی هم تو استفاده از تک ماده مهمه یا فقط نمره سالیانه هست لازمه؟

          1. سلام دوست عزیز، در دورۀ متوسطۀ دوم، شما در دو درس نهایی و دو درس غیرنهایی می‌تونید از تک ماده استفاده کنید. در پایۀ یازدهم همینطور که در مقاله ذکر شد، اگر نمرۀ سالیانه‌ی شما در اون درس بالای هفت باشه امکان استفاده از تک ماده هست، نمرۀ برگه هرچی که باشه.

          1. سلام دوست عزیز، شما تک ماده نمی‌زنید. تک ماده مربوط به امتحانات خرداد ماهه و اگر شرایطش رو داشته باشید، اتوماتیک در کارنامه ی شما اعمال می‌شه. اگر مردودی خورده باشه، یعنی شرایط تک ماده رو نداشتید بنابراین باید در آزمون شهریور شرکت کنید و اگر باز هم پذیرفته نشدید، باید دی ماه سال تحصیلی بعد درس مربوطه رو پاس کنید.

      1. سلام وقتتون بخیر
        ببخشید من متوجه نشدم میشه تک ماده و تبصره رو هم زمان باهم استفاده کرد؟ ینی واسه دوتا درس جدا یکیش از تبصره و یکیش از تک ماده؟؟
        دوازدهمم و یکی از تک ماده هامو پارسال برای فیزیک اسفاده کردم.

        1. سلام دوست عزیز، تبصره همون تک ماده است. برای دورۀ دوم متوسطه کلا شما می‌تونید در دو درس نهایی و دو درس غیرنهایی از تبصره (تک ماده) استفاده کنید.

      2. درود خسته نباشید
        برای تک ماده کردن درس های سال یازدهم و دهم تا چه زمانی وقت داریم که تک ماده رو بزنیم
        یا اینکه خود سایت تک ماده میکند؟

        1. سلام دوست عزیز، اگر شرایط تک ماده رو داشته باشید، به صورت اتومات روی کارنامه اعمال می‌شه و نیازی به کاری نیست.

      3. سلام لطفا من رو راهنمایی کنید
        من دوازدهم هسم ۳ تا درس را افتادم نمرات این درس ها زیر ۷ هستن ولی سالیانه ها همه بالای ۱۰ هستن من دوتاشو گذاشتم برای تک‌ماده یکیشو رفتم شهریور امتحان دادم و نمره ام بالای ۷ شد الان تو سیستم زده دیپلم نگرفتم و فارغ التحصیل نشدم چرا این چه دلیلی داره ؟
        از مدیرم پرسیدم گفته باید بالای ۱۰ بشی امتحانتو مگه بالای ۷ نیس مگه بخاطر اینه؟
        لطفا منو راهنمایی کنید چون همه چیز های قبول شدن فراهم شده اما زده فارغ التحصیل نشدید؟

        1. سلام دوست عزیز، احتمالاً شما تابستان غیرحضوری ثبت نام شدید و بنابراین نمره‌ی مستمر نداشتید و نمره‌ی سالیانه‌ی شما همان نمره‌ی پایانی شهریور است و به همین دلیل فارغ التحصیل نشدید. نمره‌ی شهریور در این صورت مثل خرداد نیست و بالای هفت کافی نیست. البته مدیر یا مسئول مرتبط در مدرسه باید به شما اطلاع می داد که حتما باید نمره‌ی بالای ده کسب کنید.

      4. سلام من امسال نهمم و انتخاب رشته دارم و مطمعنم ریاضیو میوفتم ولی بقیه درسام همشون خوبه
        میخام برم فنی حرفه ای اونوقت اگه برا ریاضی تو خرداد تبصره بزنم بازم میتونم رشته دلخواهمو برم؟

        1. سلام دوست عزیز، حداقل معدل برای انتخاب رشته فنی و حرفه‌ای توسط دانش آموزان معدل بالای 12 است. در نهایت مجموع سه نمره درس‌های ریاضی، علوم و حرفه فن درسه پایه هفتم، پایه هشتم و پایه نهم نباید کمتر از ضریب 30 باشد. حداقل میانگین نمره‌ی درس کار و فناوری و هنر 12 و درس علوم 10 است.

          1. سلام . من ریاضی دهم ترم اول رو ۸.۲۵ گرفتم ، مستمر ۱۲ . برای مستمر و ترم دوم داخل درس ریاضی چه نمره ای باید بگیرم که اصن به تک ماده نیازی نباشه . طبق قانون مدرسه نمونه دولتی نمره هر درسی هم باید بالای ۱۲ باشه .

        1. سلام دوست عزیز، سوال شما روشن نیست. چه سالی هستید؟ چند بار تک ماده استفاده کرده‌اید؟ چه نمره‌ای کسب کرده‌اید؟ در هر صورت برای کسب اطمینان می‌تونید با دفتردار مدرسه صحبت کنید.

    2. سلام خسته نباشید من پایه نهم هستم و ریاضیمو ۶ شدم و معدلم بالای ۱۲ هست میتونم تک ماده بزنم تاحالا هم از تک ماده استفاده نکردم

      1. سلام دوست عزیز، اگر نمرۀ سالانه ی شما کمتر از 30 است (برای محاسبه‌ی نمره‌‎ی سالیانه‌ی هر درس، نمره‌ی نوبت اول و دو برابر نمره‌ی نوبت دوم جمع می‌شود.) و معدلتان بالای 12 است، باید به شکل اتومات با تک ماده قبول بشوید.

    3. سلام اگر مثلا در چهار درس مردود شده باشیم به صورت اختیاری دوتاشو خودمان انتخاب میکنیم و از تک ماده یا تبصره استفاده می کند؟
      یعنی هر کدوم را دوست داشتیم میتونیم انتخاب کنیم و از تک ماده یا تبصره استفاده کنیم؟

      1. سلام دوست عزیز، نمی دونم چه پایه‌ای هستید مثلاً در متوسطۀ دوم در دو درس نهایی و دو درس غیرنهایی می شه تک ماده استفاده کرد. در هر صورت برای چنین موردی باید به دفتردار مدرسه مراجعه کنید.

      2. سلام وقتتون بخیر
        من شهریور امتحان دادم نمره برگم هفت شده اما سالیانه هام همه بالای ۱۰ هستش
        ولی داخل پنل مای مدیوم قسمت سوابق تحصیلیم نیست
        میخوام بدونم قبول شدم؟
        اگر نشده باشم میتونم الانم اون رو تک ماده بزنم؟

        1. سلام دوست عزیز، اگر شرایط استفاده از تک ماده رو داشته باشید به صورت اتومات در کارنامه اعمال می‌شه و البته تعداد تک ماده هم با توجه به سال تحصیلی و مقطع تحصیلی محدودیت داره. برای کسب اطلاع از وضعیت تحصیلی خودتون باید به دفتر دار مدرسه مراجعه کنید.

    4. سلام وقت بخیر من 5 تا تجدید داشتم یکی زبان انگلیسی توی برگه نهایی خرداددوازده انسانی نمره 4.5 گرفتم بعد سالانه شده 10.5 بعد بازم زدن مردود چیکار کنم من حالا

      1. سلام دوست عزیز، اگر شرایط استفاده از تک ماده رو داشتید، به صورت اتومات در کارنامه ی شما اعمال می‌شد. برای کسب اطلاع از دلیل نداشتن شرایط تک ماده به دفتردار مدرسه مراجعه کنید.

    1. سلام دوست عزیز، ذکر نکردید که در چه پایه‌ی تحصیلی مشغول تحصیل هستید، اما در دوره دوم متوسطه در کل می‌توان در 4 درس از تک ماده استفاده کرد که امتحان دو تا نهایی و دو تا غیرنهایی باشد، در دوره ی اول متوسطه هم در کل می‌توان در دو درس از تبصره تک ماده استفاده کرد.

    2. خسته نباشید
      من کلاس دهم و یازدهم فقط ریاضی افتادم بقیه درسام بالای ۱۶ هست و امسال میرم کلاس ۱۲ انشالله .
      خواستم بدونم ریاضی های دهم یازدهم رو میشه تبصره کرد؟
      معدل سالیانه جفتشون ۷ هست یکی ۷ نیم
      اگه تک ماده بزنم توی کنکور و انتخاب رشته ام مشکلی پیش نمیاد؟چون دارم برا کنکور میخونم نگرانم.
      ممنون میشم پاسخ بدید باتشکر از سایت خوبتون?

      1. سلام دوست عزیز، ممنون از لطف شما. تبصره یا تک ماده در همون کارنامه‌ی خرداد ماه اعمال می‌شه اگر شرایطش رو داشته باشید، یعنی در کارنامه ذکر می شه که قبول هستید و جلوی درس نمی زنه مردودی. الان نمی تونید تبصره برای سال پیش یا امتحاناتی که گذشت و کارنامه گرفتید بزنید. شما یا در امتحانات شهریور ماه (تجدیدی) شرکت کردید و نمره‌ی قبولی گرفتید، یا اینکه شهریور هم نمره نیوردید، تا زمان کسب دیپلم وقت دارید دوباره امتحان بدید و نمره‌ی قبولی بگیرید. موفق باشید.

    1. سلام دوست عزیز، خیر در مدرک دیپلم نوشته نمی‌شه و فقط در صورت دریافت ریز نمرات استفاده از تک ماده مشخص می‌شه.

        1. سلام دوست عزیز، در دورۀ متوسطۀ دوم شما می‌تونید برای دو درس نهایی و دو درس غیرنهایی از تک ماده استفاده کنید. چهار درس نهایی نمی‌شه.

        2. سلام من سال دهم از تک ماده برای درس ریاضی استفاده کردم سال یازدهمم میتونم استفاده کنم برای درس ریاضی؟

          1. سلام دوست عزیز، شما در سه سال دوره ی متوسطۀ دوم (دهم، یازدهم و دوازدهم) روی هم رفته در دو درس نهایی و دو درس غیرنهایی می‌توانید از تک ماده استفاده کنید.

  1. سلام
    اگه ترک تحصیل کرده باشم و الان بخوام دوباره ادامه تحصیل بدم میتونم از تک ماده استفاده کنم؟

    1. سلام دوست عزیز، در چه مقطعی ترک تحصیل کردید؟ مقصودتون اینه که اگر به تحصیل برگردید و بعد در آزمون‌های پایان سال نمره‌ی کافی به دست نیارید، امکان استفاده از تک ماده هست یا نه؟

    1. سلام دوست عزیز، استفاده از تک ماده معمولاً به صورت خودکار انجام می‌شه، مگر اینکه خود دانش آموز درخواست کتبی بده که نمی خواد تک ماده کنه و ترجیح می ده امتحان شهریور رو بده تا نمره‌ی بالاتری کسب کنه (به خاطر سوابق تحصیلی)، با این حال برای اطمینان از اینکه شرایط استفاده از تک ماده رو دارید یا نه، می‌تونید به دفترداری مدرسه رجوع کنید.

        1. سلام دوست عزیز، قانون تایید شده‌ای در این ارتباط موجود نیست، برای کسب اطلاع دقیق با ادارۀ آموزش و پرورش منطقۀ محل تحصیل خود تماس بگیرید.

          1. سلام وقت بخیر
            من پایه ی دهم هستم
            تو دو درس نهایی و دو درس غیر نهایی افتادم(۴)تا درس افتادم
            منطق تو ورقه ۶.۵ گرفتم اما سالانه ۷.۵
            میشه از تبصره استفاده کرد؟ اخه معاونمون میگه نمیشه تو ورقه مایین تر از ۷ ای

          2. سلام دوست عزیز، در کل سه سال دبیرستان دورۀ دوم شما می تونید در دو درس نهایی و دو درس غیرنهایی از تک ماده استفاده کنید. نمرۀ برگه مهم نیست، باید نمرۀ سالانۀ شما بین 7 تا 10 باشه، اگر نمرۀ سالانۀ شما بالای ده باشه که قبول هستید. بین 7 تا 10، تبصره می خوره. با دفتردار مدرسه صحبت کنید اگر در کارنامه تبصره نخورده و علت رو جویا بشید.

          3. سلام در دوره دوم تیزهوشان می توان از تک ماده استفاده کرد؟ نمره پایانی خرداد 11.5 و امتحان شهریور زیر 7 . درس ریاضی پایه دهم تجربی

          4. سلام دوست عزیز، هر دانش آموزی که شرایط استفاده از تک ماده رو داشته باشه، در کارنامه‌ی او به صورت اتومات اعمال می‌شه. برای کسب اطلاع بیشتر به دفتردار مدرسه مراجعه کنید.

      1. سلام خسته نباشید…من برای درس ریاضی کلاس یازدهم از تک ماده استفاده کردم و الان دوازدهم هستم آیا میتونم دوباره از تک ماده برای امتحان نهایی ریاضی استفاده کنم؟ممنون

        1. سلام دوست عزیز، دز دورۀ دوم متوسطه در دو درس نهایی و دو درس غیرنهایی می توان از تک ماده استفاده کرد.

    2. سلام وقتتون بخیر من ریاضی ۱۱ رو شهریور مردود شدم نمره سالانم با نمره شهریورم دقیقا یکی و زیره ۷ عه هیچ راهی نیست بدون ازمون شهریور قبول بشم؟

      1. سلام دوست عزیز، اگر شرایط تک ماده رو داشته باشید، به صورت اتومات روی کارنامۀ شما اعمال می‌شه و قبول اعلام می‌شید، اگر در کارنامه عدم قبولی یا مردودی ذکر شده، باید در امتحان شهریور شرکت کنید.

  2. ببخشید من یازدهم تجربی هستم و درس ریاضیو تو برگه ۵ و ۲۵ گرفتم و نمره سالیانم شده ۷ و ۷۵ صدم آیا میتونم از تک ماده استفاده کنم؟

    1. سلام دوست عزیز، چون نمره‌ی سالیانه‌ی شما بالاتر از هفت است، به صورت خودکار از تبصره‌ی تک ماده استفاده خواهد شد و مردود نمی‌شوید. البته اگر سقف تعداد استفاده از تک ماده در دوره ی متوسطه ی دوم را رد نکرده باشید. شما در کل در چهار درس، دو درس نهایی و دو درس غیرنهایی امکان استفاده از تک ماده را دارید.

      1. آخه من به مشاور مدرسمون گفتم گفت که فقط دوازدهم امکان استفاده داریم.چجوری ثانپ کنم بهشون?‍♀️

        1. دوست عزیز، تک ماده هم در دوره‌ی متوسطه‌ی اول و هم دوم قابل استفاده است و دفتردار به صورت خودکار اعمال می‌کنه این تبصره رو. شما به دفترداری مراجعه کنید و از ایشون سوال کنید.

          1. سلام من زیست ۵ شدم و نمره سالانم ۱۲ است و فیزیک ۶.۲۵ شدم و نمره سالانم ۹.۲۵ است می تونم تک ماده بزنم ؟

      2. سلام ببخشید من دهم انسانی هستم خواستم بگم که من درس عربی رو که هماهنگ کشور هست تو کارنامه برام زدم مردود بعد نمره الانم تو عربی شده 8 و معدل کلم 11 شدم خواستم بگم من هم میتونم تبصره تک ماده انجام بدم چیکار کنم مشکلم عربیه آخه هماهنگ کشوری بود و نتونستم حتا امتحان بدم

        1. سلام دوست عزیز، اگر امکان استفاده از تک ماده برای شما بود، به صورت خودکار در کارنامه اعمال می‌شد. برای کسب اطلاع دقیق به دفتردار مدرسه مراجعه کنید.

  3. سلام من کلاس هشتم هستم و( فقط در درس عربی نمره سالانه ۲۶ و پایانی ترم دوم ۷ و نوبت دوم ضریب دو۱۸شدم )بنظرتون میتونم تک ماده کنم یا در امتحان شهریور شرکت کنم (تا بحال از تک ماده استفاده نکرده ام) وباید چیکار کنم برای تک ماده به مدرسه مراجعه کنم؟؟

    1. سلام دوست عزیز، اگر نمره‌ی سالانه‌ی شما کمتر از 30 و معدلتان بالای 12 باشد، در این صورت می‌توانید تنها برای دو درس خود (در طول دبیرستان دوره اول)، از تک ماده‌ استفاده کنید. اگر شرایط تک ماده را داشته باشید، تبصره یا تک ماده به صورت خودکار انجام می‌شود و لازم نیست شما درخواستی بدهید. اگر می‌خواهید مطمئن شوید که امکان استفاده از تک ماده دارید یا نه، به دفتردار مدرسه مراجعه کنید.
      توجه داشته باشید برای محاسبه‌ی نمره‌‎ی سالیانه‌ی هر درس، نمره‌ی نوبت اول و دو برابر نمره‌ی نوبت دوم جمع می‌شوند.

      1. سلام ببخشید من نهمم و احتمالا ریاضی خرداد امسالو میفتم فرض کنیم ۴ میگیرم معدلم در حد ۱۵/۱۴ هست و نمرات سالیانمم نمیدونم چطوری باید حساب کنم ولی تو کلاسا همیشه حضور داشتم و مشقارم کامل مینوشتم و بیشتر امتحانای کلاسی رم بالای ۱۰ گرفتم مثلا ۱۰ تا ۱۴ شدم بیشترشونو
        الان من با این شرایط میتونم تک ماده کنم؟…

        1. سلام دوست عزیز، در دوره‎‌ی دوم متوسطه، نمره‌ی سالانه شامل نمره‌ی برگه‌ی امتحان پایانی ترم اول با ضریب 2، نمره‌ی ترم دوم با ضریب 4 و نمره‌ی مستمر ترم اول و دوم با ضریب 1 است. این نمرات با هم جمع و سپس تقسیم بر 8 می‌شوند و نمره‌ی سالانه‌ی هر درس مشخص می‌شود. اگر دانش‌آموز پایه‌ی دهم و یازدهم نمره‌ی سالانه‌ی بالاتر از 10 بگیرد، قبول می‌شود. اما اگر نمره‌ی سالانه‌ی او بین 7 تا 10 باشد، بدون در نظر گرفتن نمره‌ی برگه‌ی امتحانی خردادماه، باید از تبصره و تک‌ماده استفاده کند. در نهایت اگر نمره‌ی سالانه‌ی دانش‌آموز کمتر از 7 باشد، در این صورت بدون در نظر گرفتن نمره‌ی برگه‌ی امتحان پایانی، مردود می‌شود.

          1. سلام دوست عزیز، در صورت مردودی در امتحانات شهریور ماه (تجدیدی) شرکت می‌کنید و اگر باز هم نمره‌ی لازم رو کسب نکنید، تکراز پایه ندارید، به پایه‌ی بعدی می‌رید و باز دی ماه باید امتحان بدید. تا زمانی که دیپلم می‌گیرید فرصت دارید درس هایی رو که مردود شدید رو نمره اشو کسب کنید تا دیپلم بگیرید.

  4. سلام من نهمم ریاضی و زبانم مردود شدم رباضی 6و زبان 9 نمرات سالانه ام 13.50 هستیش ایا تک ماده میشه سیستم تک ماده ؟؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز، اگر نمره‌ی سالانه‌ی شما کمتر از 30 و معدلتان بالای 12 باشد، در این صورت می‌توانید تنها برای دو درس (در کل پایه‌های هفتم، هشتم و نهم) که در آن‌ها نمره‌ی قبولی نگرفته‌اید، از تک ماده‌ استفاده کنند.
      توجه داشته باشید که برای محاسبه‌ی نمره‌‎ی سالیانه‌ی هر درس، نمره‌ی نوبت اول و دو برابر نمره‌ی نوبت دوم جمع می‌شود.

  5. سلام وقتتون بخیر من یازدهم تجربی هستم و زیست و روی برگه گرفتم ۹/۲۵ و نمره سالانه بالاتر از ده هست باید از تک ماده استفاده کنم ؟

    1. سلام دوست عزیز، اگر نمره‌ی سالانه‌ی شما بالاتر از ده باشد، قبول حساب می‌شید و نیازی به تک ماده یا امتحان مجدد نیست.

  6. سلام نمره سالانه کلاس هشتم یعنی این که میاینگین تکوینی و پایانی یک درس برای نوبت اول با ضریب ۱ و میانگین تکوینی و پایانی نوبت دوم ضریب ۲ و به اضافه همدیگر مساوی میشه با نمره سالانه کلاس هشتم؟

    1. سلام دوست عزیز، شیوه‌ی محاسبه نمره سالانه برای متوسطه دوره‌ی اول به این شکل است: نوبت اول + نوبت دوم (باضریب۲)
      نوبت اول= مجموع مستمر۱ و پایانی۱ تقسیم بر ۲
      (عدد حاصل چنانچه اعشاری باشد به سمت بالا رند می‌شود)
      نوبت دوم= مجموع مستمر۲ و پایانی۲ تقسیم بر ۲
      (عدد حاصل چنانچه اعشاری باشد به سمت بالا رند می‌شود)
      مثال: مستمر۱= ۱۲.۵ / پایانی۱= ۱۰ / مستمر۲= ۱۶/ پایانی۲= ۱۳
      نوبت اول≈ ۱۲
      نوبت دوم≈ ۱۵
      نمره سالانه: ۴۲= (۱۵×۲) + ۱۲

    1. سلام دوست عزیز، در پایه‌ی دوازدهم اگر نمره‌ی سالیانه‌‌ی شما بالاتر از 7 باشه و سقف استفاده از تک ماده در متوسطه‌ی دوم رو پر نکرده باشید، سیستم براتون تبصره می‌زنه.

      1. سلام
        من پایه دهم هستم ریاضی و فیزیک تجدید شدم و نمره سالیانم بالای ۷ هستش تو کارنامه رده مردود
        ایا میتوانم از تک ماده استفاده کنم

        1. سلام دوست عزیز اگر شرایط استفاده از تک ماده رو داشته باشید، اتومات در کارنامه اعمال می شه، اگر نشده باید به دفتردار مدرسه مراجعه کنید و علت رو جویا بشید.

  7. با سلام و وقت بخیر کلاس یازدهم تجربی بودم در درس ریاضی (۲) در برگه نمره 6.25 گرفتم و نمره سالیانم شده 9.25 میتونم از تک ماده استفاده کنم و امتحان شهریور ندم؟؟

    1. سلام دوست عزیز، با توجه به اینکه نمره‌ی سالیانه شما بالاتر از 7 است، بله امکان تک ماده وجود دارد، که اگر قبلا سقف استفاده از آن را پر نکرده باشید، به شکل سیستماتیک در کارنامه‌ی شما اعمال می‌شود و نیازی به آزمون تجدیدی ندارید.

  8. سلام من یازدهم تجربی هستم و در درس فیزیک ۷.۲۵ شده نمره سالیانه ولی در کارنامه زده مردود الان چجوری میتونم از تک ماده استفاده کنم

    1. سلام دوست عزیز، ببینید استفاده از تک ماده در دوران دبیرستان محدودیت داره، چک کنید که تا حالا چند بار از این تبصره استفاده کردید؟ بعد هم به دفترداری مدرسه مراجعه کنید تا علت اعمال نشدن تک ماده رو بهتون اطلاع بدن.

  9. سلام من دهم تجربی ام
    نمره سالانه فیزیکم ۹/۲۵
    و نمره برگه ۷ شد
    ونمیدونم برای نوبت اول قانون تک ماده یا تبصره وجود داره با نه ولی نمره فیزیکم ۸ و ریاصیمم همینطور بود
    الان تو برگه امتحانم واسه فیزیک زده مردود
    میتونم از تک ماده یا تبصره استفاده کنم؟

    1. سلام دوست عزیز، اگر نمره‌ی سالیانه‌ی شما بالاتر از 7 باشه، امکان استفاده از قانون تک ماده رو دارید. برگه‌ی امتحان ملاک نیست، موقع دریافت کارنامه اگر واجد شرایط باشید، ذکر می‌شه به صورت سیستمی. برای کسب اطلاع دقیق می تونید از دفتردار مدرسه سوال کنید.

  10. سلام‌وقت بخیر من سال دهم‌تجربی هستم
    عربی ۹.۲۵
    ریاضی ۹.۷۵ شده نمره سالیانه ام و ت کارنامه زده مردود
    میتونم‌از تک‌ماده استفاده کنم؟

    1. سلام دوست عزیز، اگر نمره‌ی سالیانه‌ی شما بالاتر از هفت باشه، می‌تونید از تک ماده استفاده کنید، اما معمولاً تک ماده خودش اتومات در کارنامه لحاظ می‌شه، شما به دفترداری مدرسه مراجعه کنید و علت استفاده نشدن از تبصره‌ی تک ماده رو سوال کنید.

  11. سلام من ۴ درس مردودی داشتم ک دوتاشونو میشد تک ماده کنی ولی سیستم دوباره زد چهارتارا امتحان بدم چرا ؟

    1. سلام دوست عزیز، شما ننوشتید که چه پایه‌ای هستید و در دوره‌ی تحصیلی خود (متوسطه‌ی اول یا دوم) در طول سه سال تحصیلی چند بار از تک ماده استفاده کردید. اما برای دریافت اطلاعات دقیق باید به دفتردار مدرسه‌ی خودتان مراجعه کنید و علت را جویا شوید.

  12. سلام ببخشید من نمره سالانه زیستم ۱۰/۵ شده.می تونم از قانون تک ماده استفاده کنم؟ تو مدرسه نمونه دولتی درس می خونم.آیا تو مدارس نمونه دولتی این قانون وجود داره؟

    1. سلام دوست عزیز، قانون تک ماده مربوط به همه‌ی دانش‌آموزان و همه‌ی مدارس هست و اگر شرایط استفاده از تک ماده رو داشته باشید، به صورت اتوماتیک در کارنامه‌ی شما اعمال می‌شه. اگر اعمال نشده، می‌تونید به دفتردار مدرسه مراجعه کنید و علت رو جویا بشید.

  13. سلام،من یازدهم هستم،نمره سالانه ریاضیم تو کارنامه ۸/۵ شده،و امتحان شهریور هم دادم، اما فکر نکنم بتونم نمره قبولی تو امتحان شهریور هم بیارم
    الان می‌تونم از تک ماده استفاده کنم یا نه؟

    1. سلام دوست عزیز، اگر سال دهم سقف استفاده از تک ماده رو پر نکرده باشید، احتمالاً امکان استفاده از تک ماده رو دارید. باید از دفتردار مدرسه سوال کنید. طبق قوانین جدید، شما حتی ممکن است این امکان رو داشته باشید که وارد پایه‌ی بعدی بشید و این درس مردود شده رو دوباره امتحان بدید در سال دوازدهم. بنابراین نگران نباشید و فقط از دفتردار مدرسه مشورت بگیرید.

  14. سلام من دوازدهم ریاضی هستم و نمره حسابانم داخل خرداد ۴.۵ شد صبر کردم و شهریور امتحان دادم اما بازم نتونستم نمره قبولیو کسب کنم و نمره برگم ۶ شد اما نمره سالانم بالاتر از ۷ هستش
    آیا میتونم از تبصره تک ماده استفاده کنم؟

    1. سلام دوست عزیز، اگر قبلا سقف استفاده از تک ماده را پر نکرده باشید، امکان استفاده از تک ماده را دارید، به دفترداری مدرسه مراجعه و کسب اطلاع کنید.

  15. سلام من کلاس ۱۲ تجربی هستم وا تا قبل از این از قانون تک ماده تو سال های قبل استفاده نکردم امسال میتونم ۴درسو تکماده بردارم ۴درس اختصاصیو رشتمم تجربیه
    و یه سوال اگه تعداد درسایی که مردود شم ۵تا باشه بازم میتدنم چنتاشو تک ماده کنم و بقیرو شهریور بدم ???

    1. سلام دوست عزیز، قانون استفاده از تک ماده در دوره‌ی دوم دبیرستان شامل دو درس نهایی و دو درس غیرنهایی می‌شود. اگر تعداد بالاتری مردودی داشته باشید، می‌توانید برخی را با استفاده از تبصره‌ی تک ماده بگذرانید و برخی را امتحان بدهید.

  16. با سلام من پایه هشتم هستم پارسال فقط ریاضی رو تبصره زدم برام سوال در یک سال میتوان فقط زد یا کلا دو بار یعنی من پارسال یه درس زدم امسال هم میتونم یه درس بزنم یا نه ممنون میشم جواب بدید

    1. سلام دوست عزیز، بر اساس قانون دانش‌آموزان مقطع متوسطه‌ی اول (هفتم، هشتم و نهم) تنها دو بار امکان استفاده از تبصره‌ی تک ماده را دارند.

  17. سلام من فیزیک گسسته و حسابان و هندسه افتاده بودم فیزیک و حسابان با تبصره رف و هندسه و گسسته رو امتحان دادم ولی گسسته رو بازم افتادم با ۵و نیم اعتراض زدم امکان قبولی هس؟قبول نشم چی میشه؟

    1. سلام دوست عزیز، قوانینی در این مورد وجود دارند مثل ترمیم معدل و استفاده از امتحانات مدارس بزرگسالان. اگر در این درس قبول نشدید، باید به آموزش و پرورش منطقه‌ی محل تحصیل خودتون مراجعه کنید، راهنماییتون می‌کنن که با مراجعه به چه مدرسه‌ای و در چه زمانی در آزمون‌ مجدد شرکت کنید.

  18. سلام من تاریخ یازدهم با ۹.۷۵ افتادم و شهریور باز امتحان دادم که کمتر از ۷ شدم الان کدوم نمرم تو سیستم ثبت میشه ؟

    1. سلام دوست عزیز، شما باید دی ماه مجدداً آزمون بدید و نمره ی قبولی رو کسب کنید. برای کسب اطلاع دقیق به دفتردار مدرسه مراجعه کنید.

  19. سلام من تو کلاس هفتم امتحان خرداد ریاضی ۵گرفتم و علوم را ۷ولی من تو شهریور ماه امتحان ندادم مدرسه هم به من شهریور زنگ نزد که بیام امتحان بدم چرا؟ معدلم هم شدم ۱۵ونیم

    1. سلام دوست عزیز، شرط قبولی برای دانش‌آموزان دوره‌ی اول متوسطه این است که برای هر کدام از دروس خود، نمره‌ی سالانه‌ی بالای 30 بگیرند. اما اگر نمره‌ی سالانه‌ی شما کمتر از 30 و معدلتان بالای 12 باشد، در این صورت می‌توانید تنها برای دو درس خود که در آن‌ها نمره‌ی قبولی نگرفته‌اید، از تک ماده‌ی هفتم، هشتم و نهم (دو مورد در کل این سه سال) استفاده کنید. احتمالاً از تک ماده (تبصره) در مورد دو درس شما استفاده شده است. برای اطمینان از دفتردار مدرسه سوال کنید.

  20. سلام من الان پایه نهن هستم و چیزی ب امتحان نهایی نمانده و من همهی درس هارا بلدم ریاضی بلد نیستم و احساس میکنم ک ریاضی رو تجدید میشم اگ تجدید بشم و نخواهم شهریور امتحان بدم مقتونم از تک مادع استفاده کنم

    1. سلام دوست عزیز، شرط قبولی برای دانش‌آموزان دوره‌ی اول متوسطه این است که برای هر کدام از دروس خود، نمره‌ی سالانه‌ی بالای 30 بگیرند (یعنی با این وضعیت اصلاً تجدید نمی‌شوید)، اما اگر نمره‌ی سالانه‌ی شما کمتر از 30 و معدلتان بالای 12 باشد، در این صورت می‌توانید تنها برای دو درس خود که در آن‌ها نمره‌ی قبولی نگرفته‌اید، از تک ماده‌ی استفاده کنید. (البته اگر در سال‌های هفتم و هشتم استفاده نکرده باشید). برای محاسبه‌ی نمره‌‎ی سالیانه‌ی هر درس، نمره‌ی نوبت اول و دو برابر نمره‌ی نوبت دوم جمع می‌شود.

  21. سلام وقتتون بخیر
    من میخواستم بدونم میشه 2 درس یکسان رو تک ماده کرد ؟!
    مثلا من حسابان یازدهم رو شدم 9 ( نمره سالیانه )
    حسابان دوازدهمم شدم 8 ( نمره سالیانه )
    میخواستم بدونم میتونم دوتاشونو تک ماده کنم ؟!

    1. سلام دوست عزیز، بر اساس قاعده‌ی تک ماده، شما در دوره‌ی دوم متوسطه می‌توانید در 4 درس از تک ماده استفاده کنید (فرقی نمی‌کند مشترک باشند یا خیر) نکته اینجاست که از این چهار عنوان درس باید حداکثر دو درس نهایی و دو درس غیرنهایی باشد که می‌تواند مربوط به پایه‌ی دهم، یازدهم و یا دوازدهم باشد.

  22. سلام خسته نباشین دوتا سوال داشتم من الان دوازدهمم اگر امتحان نهاییم مثلا شد 4 نمره سالیانه بالاتر از 7 شد میتونم تبصره بزنم؟
    یه سوال دیگه اینکه اگه مثلا سه تا درس شرایط تبصره داشته باشم میتونم دوتاشو تبصره بزنم یکیشو فقط بزارم بمونه برای شهریور؟

    1. سلام دوست عزیز، بله اگر نمرۀ سالیانه بالای هفت باشد، فارغ از اینکه چه نمره‌ای در برگه کسب کرده باشید، امکان تبصره رو دارید. بر اساس قاعده‌ی تک ماده، شما در دوره‌ی دوم متوسطه می‌توانید در 4 درس از تک ماده استفاده کنید. از این چهار عنوان درس باید حداکثر دو درس نهایی و دو درس غیرنهایی باشد که می‌تواند مربوط به پایه‌ی دهم، یازدهم و یا دوازدهم باشد. در مورد سوال دوم، بله این امکان را دارید، اما با توجه به تاثیر قطعی 40 درصدی معدل در کنکور، توصیه ما این است که در تمام موارد شهریور امتحان بدهید و سطح نمرات خود را افزایش دهید.

  23. سلام
    من رشته تجربی هستم و فیزیک امتحان نهایی رو خراب کردم درحدی که احتمال میدم زیر ۷ میشم اگر نمره سالیانه من بالای ۷ باشه در این درس میتونم از تک ماده یا تبصره استفاده کنم یا نه؟

    1. سلام دوست عزیز، شما نگفتید چه پایه ای هستید، اگر دوازدهم هستید، اگر نمرۀ سالیانه بالای هفت باشد، فارغ از اینکه چه نمره‌ای در برگه کسب کرده باشید، امکان تبصره رو دارید. بر اساس قاعده‌ی تک ماده، شما در دوره‌ی دوم متوسطه می‌توانید در 4 درس از تک ماده استفاده کنید. از این چهار عنوان درس باید حداکثر دو درس نهایی و دو درس غیرنهایی باشد که می‌تواند مربوط به پایه‌ی دهم، یازدهم و یا دوازدهم باشد.

  24. سلام خسته نباشید کادر آموزشی مدرسه توی تک ماده زدن دانش آموز دخالت داشته باشند و اجازه ندن ؟ با توجه به اینکه پایه دهم هستم و شرایط تک ماده رو دارم

    1. سلام دوست عزیز، تک ماده به صورت اتومات اعمال می‌شه در کارنامه و امکان بروز چنین مشکلی نیست. مگر خود شما درخواست داده باشید.

  25. سلام من در مدرسه سه درس رو تک ماده زدم و فقط یک درسم مونده آیا با نمره هفت قبول میشم امتحان هندسه دوازدهم

    1. سلام دوست عزیز، شما در پایۀ دوازدهم تنها می‌توانید دو درس را تک ماده کنید (چون امتحانات نهایی هستند) و اگر در درسی 7 بگیرید، به شرطی که نمرۀ سالیانۀ شما بالای ده باشد، در آن درس قبول می‌شوید.

      1. سلام شنیدم اگر در متوسطه دوم یعنی سال دهم و یازدهم از تک ماده استفاده نکرده باشیم در امتحانات نهایی سال دوازدهم میتونیم سه درس رو تک ماده بزنیم درسته؟

        1. سلام دوست عزیز، بر اساس آنچه در قانون ذکر شده، شما اجازه دارید در طول سه سال متوسطۀ دوم در دو درس نهایی و دو درس غیر نهایی از تک ماده استفاده کنید.

          1. سلام دوست عزیز، معدل در کنکور تاثیر قطعی دارد، اما شما می‌توانید با مراجعه به مسئولین مدرسه و کسب اطلاعات دقیق از قوانین ترمیم معدل استفاده کنید. درنهایت تک ماده منعی برای ورود به دانشگاه دولتی نیست.

          2. سلام من ریاضی رو ۸.۷۵گرفتم علوم رو۸پایه هشتمم ولی مدرسه خودکار برام تک ماده نمیزنه و من سال گذشته تک مادم رو استفاده نکردم الان باید از مدرسه درخواست کنم که تک مادم رو بزنن؟

          3. سلام دوست عزیز اگر نمره‌ی سالانه‌ی شما کمتر از 30 و معدلتان بالای 12 باشد، در این صورت می‌توانید تنها برای دو درس در طول دورۀ متوسطۀ اول (هفتم، هشتم و نهم) از تک ماده استفاده کنید. این روند به صورت اتومات در کارنامۀ شما اعمال می‌شود و مدرسه دخالتی ندارد.

          4. سلام ولی مدرسه من خودکار تک ماده نزده من شهریور نمیخام برم به کی باید بگم تک ماده منو بزنن چیکار باید کنم

          5. سلام دوست عزیز، اگر شرایط تک ماده را داشته باشید، در کارنامه به صورت اتوماتیک اعمال می‌شود. اگر مطمئنید که شرایط را دارید، به ادارۀ آموزش و پرورش منطقۀ محل تحصیل خود مراجعه کنید و بپرسید چرا این اتفاق نیفتاده است.

      2. لطفا کمکم کنید که بتونم تک ماده بزنم چون نمیخام شهریور مدرسه برم سیستم هم خودکار برام تک ماده نزده من الان باید چیکار کنم؟

        1. دوست عزیز اگر شرایط تک ماده رو داشته باشید و اعمال نشده باشه روی کارنامه، تنها راه پیش روی شما مراجعه به ادارۀ آموزش و پرورش منطقۀ محل تحصیلتونه و راه دیگه ای ندارید.

  26. سلام دوازدهم هستم در درس فارسی و دینی و فیزیک نمره سالیانم بالای ۱۰هست و امتحان نهایی هم یکی۹.۵ یکی۸.۵ ولی یکی ۶.۵.با توجه به این شرایط که نمره نهایی دوتا درسم بالای ۷هست و یکی پایین۷، من تو دوتا درس دینی و فارسی که بالای ۷هست ولی زیر۱۰ قبول شدم و یکی رو با استفاده از قانون تبصره یا تک ماده میتونم پاس کنم و یه فرصت تبصره‌م هوز باقی مونده هست،یا دوتا درس فارسی و دینی که بالای ۷هست ولی زیر۱۰ از فرصت تک ماده استفاده میشه دیگه فرصتی برا فیزیک نمیمونه؟

    1. سلام دوست عزیز، در کل سه سال متوسطۀ دوم شما اجازه‌ی استفاده از تبصرۀ تک ماده را برای دو درس نهایی و دو درس غیرنهایی دارید. در مورد امتحانات نهایی، اگر در برگه بالای 7 گرفته باشید و نمرۀ سالیانۀ شما بالای ده باشد، نیازی به تک ماده ندارید و در آن درس قبول حساب می‌شوید.

        1. سلام دوست عزیز، همانطور که در مقاله ذکر شد، شرط قبولی برای دانش‌آموزان دوره‌ی اول متوسطه این است که برای هر کدام از دروس خود، نمره‌ی سالانه‌ی بالای 30 بگیرند. اما اگر نمره‌ی سالانه آن‌ها کمتر از 30 و معدلشان بالای 12 باشد، در این صورت می‌توانند تنها برای دو درس خود که در آن‌ها نمره‌ی قبولی نگرفته‌اند، از تک ماده‌ی هفتم، هشتم و نهم استفاده کنند. برای محاسبه‌ی نمره‌‎ی سالیانه‌ی هر درس، نمره‌ی نوبت اول و دو برابر نمره‌ی نوبت دوم جمع می‌شود.

  27. سلام وقت بخیر پایه نهم هستم من در ترم اول همه درسارو قبول شدم ولی میترسم ترم دوم ریاضیو تجدید بشم میخواستم ببینم اگه همه درسارو تو خرداد قبول بشم ریاضیو قبول نشم بدون تک ماده میتونم برم پایه بعدی؟
    از تک ماده هم استفاده نکردم تاحالا

    1. سلام دوست عزیز، اگر نمره‌ی سالانه‌ی شما بیشتر از 30 باشد، مشکلی نیست، اما اگر نمره‌ی سالانه‌ی شما در آن درس زیر سی باشد، به صورت اتوماتیک با تک ماده قبول می‌شوید. توجه داشته باشید نحوه‌ی محاسبه‌ی نمره‌ی سالیانه در دوره‌ی اول متوسطه با دوره‌ی دوم فرق دارد و در این دوره برای محاسبه‌ی نمره‌‎ی سالیانه‌ی هر درس، نمره‌ی نوبت اول و دو برابر نمره‌ی نوبت دوم جمع می‌شود.

  28. سلام
    من دو درس از سال یازدهم افتادم و در شهریور هم اون دو درس رو قبول نشدم . ایا میتونم امسال که دوازدهم هستم اون دو درس رو تک ماده کنم؟
    و اگر که میشه خودکار صورت میگیره یا باید به مدرسه اطلاع بدم؟‌ و اگر که باید به مدرسه اطاع بدم تا چه زمانی فرصت اطلاع دارم؟

    1. سلام دوست عزیز، من از نمرۀ سالانۀ شما اطلاعی ندارم، اگر امکان تک ماده بود، باید اتوماتیک سال یازدهم صورت می گرفت و شما امتحان تجدیدی نمی دادید، مگر اینکه خودتون درخواست داده باشید که می خواید امتحان بدید. به دفتردار مدرسه رجوع کنید و اطلاعات بیشتری دربارۀ وضعیت نمرات خود کسب کنید. ایشون به شما می‌گن چه کاری باید انجام بدید.

  29. سلام – خسته نباشید.
    اگر یک دانش آموز در پایه دوازدهم در تعداد ۳ تا درس مردود شده و قبلاً هم از تک ماده استفاده نکرده است، و معدل هم ۱۲/۵ ، سیستم‌ با چه اولویتی تک ماده ها رو میزنه؟ یا خود دانش آموز در سامانه انتخاب می‌کند؟

    ۲- آیا امکان شرکت در ترمیم نمره ، بعد از زدن تک ماده وجود دارد؟

    1. سلام دوست عزیز، در کل سه سال متوسطۀ دوم شما اجازه‌ی استفاده از تبصرۀ تک ماده را برای دو درس نهایی و دو درس غیرنهایی دارید. در مورد امتحانات نهایی، اگر در برگه بالای 7 گرفته باشید و نمرۀ سالیانۀ شما بالای ده باشد، نیازی به تک ماده ندارید و در آن درس قبول حساب می‌شوید. در حالت عادی در امتحانات نهایی دوازدهم اگر نمرۀ شما مردود باشد، به صورت اتوماتیک دو درس تک ماده می‌شود، اگر تمایل دارید نمرۀ بهتری کسب کنید تا برای کنکور شرایط بهتری داشته باشید، با دفتردار صحبت کنید و در امتحانات تجدیدی شهریورماه شرکت کنید و نمرات بالاتری کسب کنید. این نمرات جایگزین نمرات فعلی شما خواهند شد.

      1. منظورم اینه که به صورت اتوماتیک از سه تا درس ، با چه اولویتی ۲ تا شو انتخاب میکنه؟! ، مثلا از X Y Z با چه اولویتی دو تا شو انتخاب میکنه تک ماده میزنه؟

        1. در این مورد باید با دفتر دار مدرسه صحبت کنید، اما تا جایی که ما اطلاع داریم، اولویتی وجود ندارد.

  30. سلام من پایه نهم هستم دو سال اول نمراتم عالی شدن امسال هم خوب بود ولی فقط ریاضی رو به مشکل خوردم خواستم ببینم اگه دو سال اول نمرات ریاضیم بالای سی باشه نمره امسال ریاضیم هفت بشه قبول میشم یا باید از تک ماده استفاده کنم؟

    1. سلام دوست عزیز، قبولی در هر پایه فقط مربوط به نمرات همان سال تحصیلی است. در هر پایه باید دارای معدل کل و نمره‌ی امتحانات پایان سال بالای 10 باشید. در صورتی که معدل کل شما در امتحانات پایان سال کمتر از 10 باشد، مردود به حساب می‌آیید. اگر معدل بالای 7 بگیرید، اما در یک درس خود نمره‌ی قبولی نداشته باشید، تجدید شده‌اید. شرط دیگر قبولی شما این است که برای هر کدام از دروس خود، نمره‌ی سالانه‌ی بالای 30 بگیرید. اما اگر نمره‌ی سالانه‌ی شما کمتر از 30 و معدلتان بالای 12 باشد، آن یک درس را با تک ماده‌ی قبول می‌شوید.

  31. سلام خسته نباشید.من کلاس نهم هستم اگر در امتحان نهایی ریاضی ۵ بگیریم و حتی نمره سالانه کمتر از ۳۰ باشه ولی معدلم‌ ۱۷ یا ۱۸ باشه می تونم از تک ماده استفاده کنم

    1. سلام دوست عزیز، بله، اگر نمره‌ی سالانه‌ی شما کمتر از 30 و معدلتان بالای 12 باشد، آن یک درس را با تک ماده‌ی قبول می‌شوید.

  32. سلام.من هشتم هستم،ترم اول علوم رو ۱۳ شدم و پایان ترم ۴ اما چون سر جلسه از من تقلب گرفتن گفتند صفر میزارن و شهریور دوباره باید امتحان بدم،هیچ درس دیگه ای رو نیفتادم و معدلم ۱۸ شده،الان میتونم تک ماده بزنم؟ یا شهریور دوباره باید امتحان بدم؟

    1. سلام دوست عزیز، شما باید شهریور ماه امتحان بدید چون با توجه به نمرۀ صفر، نمرۀ سالیانه بسیار پایین است.

  33. سلام خوبین هستید
    ببخشید در مورد تک ماده سوال داشتم
    تک ماده مارو چند بار میشه استفاده کرد در متوسطه اول
    و من پایه نهم هستم در پایه هشتم هم تک ماده استفاده کردم و نگرانم امسال هم در ریاضی بیفتم میشه تک ماده هم امسال استفاده کنم ♥️

  34. من دوازدهم تجربی هستم و احتمال میدم که همین سه درس ریاضی شیمی فیزیک رو تجدید بیارم کمتر هفت میشم
    نمرات مدرسه و مستمر هام همه بالای 10 هستش
    خیلی نگرانم طوری که نمیتونم بقیع درسامو بخونم خانوادم منو میکشن اگه تجدید شم میشه هرسه این درسو تک ماده کرد و قبول شد امسال؟
    بدون امتحان شهریور

    1. سلام دوست عزیز، اگر نمرۀ سالانۀ شما در هر کدام از درس هایی که گفتید بالاتر از 7 باشد، می‌توانید از تک ماده استفاده کنید. اما، در دورۀ متوسطۀ دوم، یعنی در سال‌های دهم، یازدهم و دوازدهم شما فقط می‌توانید در درس نهایی و دو درس غیر نهایی از تک ماده استفاده کنید. پس اگر تا حالا از تک ماده استفاده نکرده باشید، با توجه به اینکه آزمون‌های دوازدهم نهایی هستند، فقط در دو مورد می‌توانید از تک ماده استفاده کنید (البته اگر نمرۀ سالانه بالای 7 باشد). موفق باشید.

      1. سلام خسته نباشید، من فیزیک نهایی دوازدهم رو خراب کردم و زیر هفت میشم اما نمره سالیانه من باز هم بالای ۱۰ میشه ، وقتی به مدیر مدرسه گفتم قبولم یا نه ، گفت که بدون تبصره قبولی الان شما میگید که نه تبصره باید بزنید کدوم درسته ؟؟؟

        1. سلام دوست عزیز، مدیر شما صحیح فرمودند، اگر دقت بفرمایید ما هم در بخش قانون تبصره برای پایۀ دوازدهم همین رو گفتیم. جدول بخش «شرایط قبولی در درس‌های پایه دوازدهم» را اگر نگاه کنید، مورد اول همین است که اگر نمرۀ برگۀ شما بالای 7 و نمرۀ سالانه ده یا بالاتر از ده باشد، قبول هستید، بی نیاز به تک ماده.

  35. سلام
    ببخشید آیا تبصره تک ماده کردن برای مدارس نمونه و تیزهوشان هم هست؟ ک نمره قبولی از ۱۲ حساب میشه؟

    1. سلام دوست عزیز، تک ماده یک قاعدۀ کلی است که وقتی نمرۀ شما زیر 10 می‌شود، (دوازدهم زیر 7) به صورت خودکار در کارنامه اعمال می‌شود. اگر در تیزهوشان یا نمونه دولتی زیر 12 بگیرید، احتمال ثبت نام شما در سال آینده در این مدارس کاهش پیدا می‌کند، اما ارتباطی با تک ماده ندارد.

  36. سلام من دوازدهمم امسال ریاضی رو چهار شدم و نمره سالانم هم ده شده میتونم از تبصره استفاده کنم یا نه؟ متاسفانه دفتر دار مدرسه میگه باید بالای هفت بشی تا بتونی تبصره استفاده بکنی

    1. سلام دوست عزیز، بالاتر از 7 اگر شده بودید در برگه که قبول بودید اصلاً تک ماده نمی‌خواست. اگر اطمینان دارید که نمرۀ سالانۀ شما بالای 10 است و مطمئنید که قبلاً از تک ماده استفاده نکردید، اتوماتیک تک ماده در کارنامۀ شما اعمال می شه

  37. سلام من دهم انسانی هستم و امتحان فارسی رو که نهایی بود 6 گرفتم نمره سالیانه من هم بالاتر از 10 بود میخواستم بدونم که من قبول میشم یا خیر ممنون ؟

    1. سلام دوست عزیز، شما در سه سال دورۀ دوم دبیرستان 4 بار حق استفاده از تک ماده برای دو درس نهایی و دو درس غیرنهایی دارید. چون نمرۀ سالانۀ شما بالای ده است، اتوماتیک با تک ماده قبول می‌شید.

  38. سلام تو شهریور اگه کلاس های تابستان و شرکت کنم بیست بگیرم تو امتحان شهریور باید چند بگیرم تا بتونم تک ماده بزنم ؟نمره سالانه چجوری تو ترم تابستان حساب میشه؟

    1. دوست عزیز، سوال شما واضح نیست. شما پایۀ چندم هستید؟ آیا در امتحان خرداد نمرۀ قبولی نگرفته‌اید؟

  39. دوازدهم هستم و خرداد فیزیک و ریاضی رو قبول نشدم و تک ماده هم نتونستم بزنم میخواستم بدونم برای شهریور نمره سالانه چجوری محاسبه میشه

    1. سلام دوست عزیز، متوجه سوال شما نشدم، اگر ممکنه بیشتر توضیح بدید. اما هر نمره‌ای که در شهریور بگیرید، در واقع جایگزین نمرۀ خرداد ماه شما می شه. موفق باشید

  40. سلام من پایه نهم هستم و زبانم رو 6 شدم و نمره سالانه رو 29 با معدل 17.98 آیا میتونم از شرایط تک ماده بهره ببرم

  41. سلام در درس ریاضی کشوری یازدهم امسال نمره برگم ۶.۲۵ و سالیانه ۹ گرفتم ولی تو کارنامه زده مردود الا چکار باید بکنم؟

  42. سلام من پایه یازدهم هستم امسال در امتحانات خرداد ریاضی رو تجدید شدم ولی نمره سالیانه ۹/۲۵ گرفتم تا حالا هم از تبصره استفاده نکردم و اصلا تجدید نیاورده بودم اما با این وجود باز هم در کارنامه برای من مردود ثبت شده.
    آیا ممکنه که خطای سیستمی باشه؟ و میشه از تبصره استفاده کرد؟ چون من اصلا تا حالا تجدید نشدم که تبصره رو استفاده کرده باشم

    1. سلام دوست عزیز، مطابق چیزی که اعلام کردید باید بشه از تبصره استفاده کنید. به دفتردار مدرسه مراجعه کنید و دلیل این موضوع رو بپرسید.

  43. سلام خسته نباشید من چهارتا درس از پارسال هنوز قبول نشدم میخواستم بدونم اگه شهریور یکی دو تا از درسارو قبول نشدم میتونم داشتگاه غیرانتفاعی با پیام نور و … ثبت نام کنم و دی ماه امتحان بدم یا نه؟

    1. سلام دوست عزیز، قانوناً شما برای ثبت نام در دانشگاه باید مدرک دیپلم خود را ارائه بدهید. در مواردی پیش آمده که دانشگاه همکاری کرده و جای دانشجو حفظ شده است تا با تعهد در دی ماه نتیجۀ قبولی را بیاورد، اما این موارد محدود هستند و قابل استناد نیستند.

      1. سلام. من پارسال سه درس رو افتادم. هرسه تخصصی بودن. دوتارو تک ماده زدم و سال بعدش یعنی امسال دوباره امتحان دادم برای اون یه درس باقی مونده و نمره سالانه ام 8.25 شده. و توی سیستم نوشته مردود. به نظرتون هیچ جوره امکان قبول شدنم نیست؟

        1. سلام دوست عزیز، وقتی شما امکان تک ماده داشته باشید، به صورت خودکار روی کارنامه اعمال می‌شه. اگر نشده و مردود اعلام شده برای شما درسی، یعنی امکانش وجود نداشته.

    1. سلام دوست عزیز، اگر نمرۀ سالانۀ شما در درس مورد نظر بالای ده باشد، شما قبول شده‌‌اید.

  44. سلام من نهم هستم ریاضی 3 گرفتم توی برگه اما 5.5 داخل کارنامه ثبت کردن و نمره سالیانه هم 24 هست. معدلم هم 15 شده میخوام ببینم میتونم از تک ماده استفاده کنم؟ چجوری و چه اقدامی لازمه؟

    1. سلام دوست عزیز اگر نمره‌ی سالانه‌ی شما کمتر از 30 و معدلتان بالای 12 باشد، در این صورت می‌توانید تنها برای دو درس خود که در آن‌ها نمره‌ی قبولی نگرفته‌اند، از تک ماده‌ی هفتم، هشتم و نهم استفاده کنند. اگر شما شرایط تک ماده رو داشته باشید، لازم به اقدامی نیست و اتوماتیک روی کارنامه اعمال می‌شه.

  45. سلام خسته نباشید من کلاس هشتم هستم سال هفتم رو درس ریاضی و عربی رو با تک ماده قبول شدم آیا امسالم میتوانم با تک ماده ریاضی رو قبول بشم؟ یا همون یباره
    ۵ تا تجدید اوردم با معدل ۱۳.۲۵

    1. سلام دوست عزیز اگر نمره‌ی سالانه‌ی شما کمتر از 30 و معدلتان بالای 12 باشد، در این صورت می‌توانید تنها برای دو درس در طول دورۀ متوسطۀ اول (هفتم، هشتم و نهم) از تک ماده استفاده کنید. بنابراین امکان تک ماده برای شما نیست و باید در امتحانات تجدیدی شرکت کنید.

      1. سلام وقتتون بخیر
        من یه سوال داشتم در رابطه با اینکه اگه توی در درس ریاضی ۱ من پارسال خرداد ماه نمره ۸ گرفتم و توی شهریور پارسال ۵ شده باشیم کدوم نمره رو ثبت میکنند؟
        واقعیتش هفته پیش رفتم کارنامم رو بگیرم همین مسئله رو بیان کردم برای معاونمون گفتن که ربطی نداره خرداد نمره بالاتر گرفته باشی و هر نمره ای که توی شهریور بگیری لحاظ میشه و سیستم میخوره و سیستم تک ماده رو قبول نمیکنه
        و تنها راهش اینه که شهریور امسال دوباره برم امتحان بدم. که ۷ به بالا بشم.
        حالا با توجه به گفته های معاونین آیا راهی هست که همون نمره ۸ من لحاظ بشه؟ یا حتما باید برم امتحان رو بدم؟ آخه توی اینترنت یه چیز میگن ولی حضوری مدرسه میری معاونین برعکس همین حرفای شمارو میزنند
        الان چیکار کنم؟
        نمره سالانم هم بین ۷ تا ۱۰ هست

        1. سلام دوست عزیز، بر اساس قانون شما باید با تک ماده پذیرفته می شدید و اصلاً امتحان شهریور نمی دادید، مگر اینکه خودتون درخواست داده باشید که می خواید شهریور آزمون مجدد بدید. برای پیگیری به ادارۀ آموزش و پرورش منطقۀ محل تحصیل خودتون رجوع کنید.

  46. سلام خیلی ممنون بابت مطالبتون
    من پایه یازدهم هستم و نمره سالانه شیمی ام ۹.۲۵ شده تا حالا هم از تک ماده استفاده نکردم و به مدرسه گفتم میخوام تک ماده بزنم گفت فقط پایه دوازدهم تک ماده داره

    1. سلام دوست عزیز، تک ماده در دورۀ متوسطۀ دوم (دهم، یازدهم و دوازدهم) در دو درس نهایی و دو دورس غیرنهایی امکان پذیر است. اصولاً به صورت اتوماتیک باید با تک ماده قبول می شدید، تک ماده فقط برای دوازدهم نیست. اگر مدرسه دلیل دیگری نداره، به ادارۀ آموزش و پرورش منطقۀ محل تحصیل خودتون رجوع کنید .

  47. ببخشید یک سوال رو جا انداختم نمره ی مستمره و امتحان نهایی بزرگسالان ظریب شون فرق میکنه یعنی از جایی شنیدم نمره امتحان نهایی بزرگسالان ضریب ۴ نیست بلکه ۳ هست

  48. سلام وقت بخیر
    من درس ریاضی۲ نمره سالانه م ۷.۲۵ شد
    میتونم از تک ماده استفاده کنم
    چی زمانی میشه از تک ماده استفاده کرد؟

  49. سلام وقتتون بخیر
    من تاریخ نوبت اول ۱۰شدم و نهایی شش و نیم
    نمره سالانه ۱۰,۲۵هست اما توی کارنامه زده مردود
    من میتونم از قانون تک ماده استفاده کنم؟

    1. سلام دوست عزیز، اول اینکه نفرمودید پایۀ چندم هستید، دوم اینکه نمرۀ سالانه مهمه نه فقط ترم اول، مطابق با توضیح مقاله نمرۀ سالیانۀ خودتون رو حساب کنید و بعد از روی جدول ببینید امکان تک ماده هست یا خیر.

        1. سلام مجدد دوست عزیز، در کل سه سال دهم، یازدهم و دوازدهم به طور کل شما می‌تونید در دو درس نهایی و دو درس غیرنهایی از تک ماده استفاده کنید. با این نمرۀ سالانه اگر برگه هفت می‌گرفتید اصلاً قبول بودید و نیازی به تک ماده هم نبود. الان هم اگر قبلاً از تک ماده استفاده نکرده باشید، باید اتوماتیک روی کارنامه اتون ثبت می‌شد. با دفتردار مدرسه تماس بگیرید و علت رو جویا بشید.

  50. سلام وقت بخیر
    من سال یازدهم حسابان ۱ رو تک ماده زدم
    الان دوازدهم میخوام حسابان ۲ رو هم تک ماده بزنم (نمره سالیانه بالای ۷ شده)
    فقط میخوام بدونم مجازه حسابان ۱،۲ رو تک ماده زد ؟

    1. سلام دوست عزیز، عنوان درس مطرح نیست. در کل شما در دورۀ دوم دبیرستان (دهم، یازدهم و دوازدهم) می‌تونید در دو امتحان نهایی و دو امتحان غیرنهایی از تک ماده استفاده کنید.

  51. بزرگسالانم داوطلب آزادم، یه درسو هشت ونیم شدم بقیه رو قبول شدم، دفتر داره میگفت داوطلب آزاد تک ماده و تبصره نداره ، درست میگفت یا میشه تک ماده زد، تو خود کارنامه که از اداره برای مدرسه اومده کنارش مثل بقیه زده قبول ، دفتر دار گفت اشتباه زده ، منم مجبور شدم اعتراض بزنم شاید ده بدن

        1. سلام دوست عزیز، در پایۀ دوازدهم اگر شما در برگه بالای 7 بگیرید و نمرۀ سالانۀ شما بالای ده باشه، اون درس رو قبول شدید و نیازی به تک ماده ندارید. شما قبول شدید و کارنامه اشتباه نبوده.

  52. اما من نمره سالانه ندارم چون با سن بالا ثبت نام کردم بعنوان داوطلب آزاد غیر حضوری در بزرگسالان منو ثبت نام‌کردن و شرط قبولی فقط گرقتن نمره ده تو برگه هست و دفتر دار گفت شماها تک ماده و تبصره هم ندارید .

    1. سلام دوست عزیز، بله در مورد تک ماده و تبصره کاملاً صحیح گفتن به شما. اما در مورد اینکه آیا نمرۀ بالای هفت کافی هست یا نه، من شک دارم. قانونی که من می‌شناسم برای مدارس بزرگسال به این شکله: ((پس از برگزاری امتحانات نهائی در هر نیم سال، دانش‌آموزی در هر ماده درسی قبول شناخته می‌شود که: نمره امتحان نهائی (پایان نیم سال) با ضریب 2 کمتر از بیست نباشد و جمع نمرات میان سال (با ضریب یک) و پایان نیم سال (با ضریب 2) کمتر از سی نباشد. اما چنانچه پس از پایان امتحانات نهائی کلیه دروس، دانش آموزی با معدل کل 10 و بیش از آن در یک درس یا با معدل کل 12 و بیش از آن در دو درس شرایط را احراز نکند و نمره‌ی امتحان پایان نیم سال او بدون ضریب بین 7تا 10 باشد، قبول شناخته می‌شود.))

  53. سلام ممنونم از راهنماییتون ، من امروزم اداره رفتم گفتن اشتباه نوشته قبول و داوطلب آزاد تک ماده و تبصره نداره ، اما من رفتم آیین نامه مصوبات شورای عالی آموزش مصوب ۱۳۹۵ رو مطالعه کردم ماده ۸۲ تبصره یک نوشته شده هنگام فارغ التحصیلی اگر دو‌درس بالا هفت بیاریم و معدل ۱۰ باشه دانش آموز فارغ التحصیله و در خود تبصره کلمه غیر حضوری ذکر شده؛ در تبصره یک ماده ۸۲ نوشته شده ::چنانچه آخرین نمره­ درس (سالانه، تابستانی یا غیر‌حضوری) دانش‌آموزی…..
    این مطلب در آیین‏ نامه آموزشی دوره متوسّطه بزرگسالان و داوطلبان آزاد داخل کشور (شیوه نیمسالی ـ واحدی) مصوب ۱۳۸۰ هم در ماده ۷۰ تبصره یک ذکر شده ( البته فقط نوشته دانش آموز و قید دیگه ای نیاورده)،، و شاید شبهه پیش بیاد که در همین آیین نامه ماده ۸۳ بند الف نوشته شده است((مواد و تبصره‏ هایی از این آئین‏ نامه که ناظر بر تحصیلات ضمن سال‏ دانش ‏آموزان است شامل داوطلبان آزاد نمی‏شود.)) اما در ماده ۷۰ تبصره یک ،حرفی از دانش آموز ضمن سال بودن نکرده و قرائنی وجود ندارد. و تنها سوالی که در ذهنمه شاید قید کلمه دانش آموز خودش ممیز ما داوطلبین آزاد از دانش آموزان باشه ، اما ماده ۸۲تبصره یک آیین نامه مصوبات شورای عالی آموزش مصوب ۱۳۹۵ که قبل تر اشاره کردم قید غیر حضوری رو برای دانش آموز آورده ، خلاصه ماندم چکار کنم، درسو اعتراض زدم میترسم همین هشت و نیمی که داشتمو زیر هفتش بکنن، و امروزم روز آخر اعتراضاس میخوام بدونم اگه واقعا قبول شدم عصر برم مدرسه اعتراضمو پس بگیرم

    1. سلام مجدد دوست عزیز، دقیقا منم همین آیین نامه رو در نظر داشتم که گفتم درسته تبصره و تک ماده برای بزرگسالان نیست، اما بالای هفت باشه قبول هستید، اما ممکنه قانون عوض شده باشه، به روز ترین اطلاعات دست کارمندهای ادارۀ آموزش و پرورشه که به بخشنامه‌های جدید دسترسی دارن، اگر به شما قطعی گفتن قبول نیستید، کاری نمی‌شه کرد.

  54. سلام من دردرس زبان ۶ گرفتم وسالانه هم زیر ۳۰ هست و معدل کل هم بالای ۱۲ هست من باید چیکار کنم تک ماده میشه زد

  55. سلام
    من دوازدهم هستم و ۵ درس افتادم
    آیا میتونم ۴ درس در پایه دوازدهم تبصره بزنم؟

    1. سلام دوست عزیز، دقت بفرمایید که شما تبصره نمی‌زنید، اگر شرایط تک ماده یا تبصره رو داشته باشید، اتومات روی کارنامه‌تون اعمال می‌شه. در ضمن همانطور که در مقاله هم ذکر شده در کل سه سال متوسطۀ دوم شما امکان استفاده از تک ماده رو در دو درس نهایی و دو درس غیرنهایی دارید.

    1. سلام دوست عزیز، دقت بفرمایید که شما تبصره نمی‌زنید، اگر شرایط تک ماده یا تبصره رو داشته باشید، اتومات روی کارنامه‌تون اعمال می‌شه.

      1. سلام خسته نباشید من یازدهم انسانی هستم درس تاریخ رو افتادم میتونم سال بعد یعنی دوازدهم. ب عنوان. تبصره استفاده کنم ؟

        1. سلام دوست عزیز، متوجه سوالتون نشدم. اما اگر شرایط تک ماده رو داشتید، در کارنامه ذکر شده که با تک ماده این درس رو قبول شدید و این یعنی دیگه لازم نیست شهریور در امتحان تجدیدی شرکت کنید.

  56. سلام وقتتون بخیر .
    من نمره پودمان 1 ریاضی دهمم 10 شده و باید 15 میگرفتم و همینطور نمره پودمان 1 الزامات محیط کار دهمم هم 9 شده که فکر کنم باید 12 میگرفتم .
    مدرسه نمره رو تک ماده نکرده و گفته که باید شهریور امتحان بدی .

  57. سلام وقت بخیر
    من یازدهمم و به دلیل بیماری نمیتونم چند تا از امتحانای شهریور رو در زمان های تایین شده امتحان بدم
    خواستم بپرسم با ارائه گواهی پزشکی میتونم با غایبین موجه امتحان بدم دیگه درسته؟
    و اینکه امتحانات غایبین موجه رو حتما بعد از برنامه امتحانی فعلی میگیرن یا ممکنه زودتر بگیرن؟

    1. سلام دوست عزیز، اطلاعات مربوط به این مسئله رو صرفا باید از دفتردار مدرسه یا در تماس با اداره‌ی آموزش و پرورش منطقه‌ی محل تحصیلتون کسب کنید.

  58. سلام پایه دوازدهم هستم رشته تجربی
    من ۳ تادرس تخصصی رو توی خرداد ماه افتادم که ۲ تاش رو تک ماده کردم .
    اگر اون درسی رو که شهریور امتحان دادم و نمره‌م پایین ۷ شد در حالی که نمره سالیانم بالای ۱۰ باشه میتونم اون درسو پاس شم؟ یا باید بره واسه دی ماه ؟!

  59. سلام من کلاس هشتم هستم سالانه 26 بوده و معدلم 16.90 و درس ریاضی رو 7 شدم آیا شرایط تک ماده رو دارم

    1. سلام دوست عزیز، شرط قبولی برای دانش‌آموزان دوره‌ی اول متوسطه این است که برای هر کدام از دروس خود، نمره‌ی سالانه‌ی بالای 30 بگیرند. (برای محاسبه نمره سالانه نمره‌ی نوبت اول و دو برابر نمره‌ی نوبت دوم جمع می‌شود) اما اگر نمره‌ی سالانه آن‌ها کمتر از 30 و معدلشان بالای 12 باشد، در این صورت می‌توانند تنها برای دو درس خود که در آن‌ها نمره‌ی قبولی نگرفته‌اند، از تک ماده‌ی هفتم، هشتم و نهم استفاده کنند. (یعنی کل دوره اول دو بار می‌شود از تک ماده استفاده کرد)

  60. سلام کلاس نهم هستم ریاضی رو تجدید شدم با نمره۲ برای امتحان شهریور چه قسمت از کتاب رو بخونم؟

    1. سلام دوست عزیز، شما سعی کنید چند تا نمونه سوال امتحانات ترم دوم ریاضی نهم رو دانلود کنید و سعی کنید حل کنید. اکثر سایت ها پاسخنامه تشریحی هم دارن می تونید با استفاده ااز اون ها بهتر عمل کنید. با دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس هم، می‌تونید به سوالات بسیار، پاسخنامه تشریحی، فضای رقابتی و فلش کارت دسترسی داشته باشید.

  61. سلام . با نمره سالیانه 11.75 و پایانی 10.5 و شهریور زیر 7 . میتونم تک ماده یا تبصره بزنم ؟ پایه دهم تجربی

    1. سلام دوست عزیز، متوجه نشدم، شما خرداد پذیرفته شدید و باز هم شهریور امتحان دادید؟ دوست عزیز اگر شرایط تک ماده رو با توجه به جدولی که در مقاله ارائه داده شده داشته باشید، به صورت اتومات روی کارنامه اعمال می‌شه و پذیرفته می‌شید. اگر هم خرداد ماه نمره‌ی شما بالای ده بوده که قبول هستید و نیازی به تک ماده ندارید.

      1. نمره کل سالیانه کارنامه ام توی این درس 11.75 شده و در امتحانات خرداد 10.5 ولی مدرسه گفت تجدید شدم و باید شهریور امتحان بدم حالا ولی تو امتحان شهریور نمره من ززیر 7 شده و مدرسه میگه اخراج شدم . یعنی نمیتونم تک ماده بزنم؟ یا مثلا در مدرسه بمونم ولی در امتحانات خرداد ماه سال اینده باز در این درس ازمون بدم؟ مدرسه ام تیزهوشان هست.

        1. سلام دوست عزیز، قوانین مدارس تیزهوشان متفاوت از مدارس عادیه، با این شرایطی که گفتید امکان باقی موندن در مدرسه‌ی تیزهوشان برای شما نیست. اما ناامید نشید، این تغییر رو به فال نیک بگیرید و در یک مدرسه‌ی عادی ثبت نام کنید. همه‌ی ما در شرایط روحی مختلف عملکرد متفاوتی داریم، قطعاً شما هم بحران‌هایی رو از سر گذروندید. انشالله با تلاش و پشتکار و استعدادی که قطعاً دارید که وارد مدرسه‌ی تیزهوشان شدید، در یک مدرسه‌ی عادی هم به موفقیت‌های بزرگی می‌رسید. حضور در مدرسه‌ی تیزهوشان تضمین کننده‌ی موفقیت نیست. نگران نباشید.

  62. سلام وقت بخیر کلاس هشتم هستم شهریور ماه علوم ۵ شدم میتونم تبصره استفاده کنم وهم اینکه تو زبان شهریور ماه ۱۰ گرفتم ایا با نمره مستمری خرداد جمع میشه یا نه ؟اگر جمع بخوره و میانگین کمتر از ۱۰ بیاد ایا مردودم و تکرار پایه باید بشم لطفا راهنمایی کنید.

    1. سلام دوست عزیز، چند سالی هست که دیگه تکرار پایه وجود نداره، شما اگر پذیرفته نشید، باید دی ماه سال آینده در پایه‌ی جدید این امتحان رو مجددا بدید. در کل تا دیپلم تمام دانش‌آموزان وقت دارند که نمره‌ی قبولی در درس‌‎های مردودی رو کسب کنند. در ضمن اگر شرایط استفاده از تک ماده رو داشته باشید، اتومات روی کارنامه اعمال می‌شه. موفق باشید.

  63. سلام وقت بخیر خیلی ممنون که به نظرات ما توجه کرده و زود جوابگو می باشید فقط تو رو خدا در مورد تکرار پایه واقعا تکرار پایه وجود نداره؟ پس چرا تو مدرسه این قدر به ما استرس وارد میکنن و وقتی می پرسیم میگن باید دوباره بری کلاس هشتم ؟

    1. سلام مجدد دوست عزیز، چند سالی هست که دیگه تکرار پایه به معنای سابق نداریم. شما خرداد اگر نمره‌‎ی قبولی نگیرید، شهریور همون امتحان رو باید بدید اگر باز هم قبول نشید، به پایه‌ی بالاتر منتقل می‌شید و باید دی ماه اون امتحان رو قبول بشید. اگر طی این سه مهلت نتونید نمره‌ی قبولی بگیرید از طریق مدارس بزرگسالان و آموزش از راه دور در هماهنگی با آموزش و پرورش باز هم امتحان می‌دید. در واقع لازم نیست کل دروس رو دوباره بخونید فقط باید اون درسی که نمره‌ی قبولی ندارید رو هر طور شده پاس کنید.

  64. سلام و وقت بخیر ببخشید شما گرفتید تکرار پایه نداریم و اگر مردود شدیم میتوانیم در نوبت های بعدی امتحان داده و به پایه بالاتر ارتقا پیدا کنیم ولی من امروز به مدرسه رفتم و سه تا مردودی داشتم در درس های علوم و ریاضی و اجتماعی ، گفتند دوتا رو میشه تبصره زد و قبول شد ولی چون بیشتر از دوتا مردودی دارم باید دوباره پایه هشتم را دوباره بخونم ، حالا سوالم از شما اینه که واقعا تکرار پایه نداریم یا این تکرار پایه مدارس بخصوصی رو شامل میشه به مدیر هم گفتم گفت ما همچین بخشنامه ای نداریم و باید دوباره پایه هشتم رو از اول بخونم در ضمن از آموزش و پرورش شهر مون تبریز هم پرسیدم و اونها هم همین حرف رو زدند و گفتند که باید تکرار پایه بشم تو را خدا واقعا اگه راهی هست و میتونم به پایه بعدی بزم راهنمایی کنید

    1. سلام مجدد دوست عزیز، معدل شما خیلی پایینه، در صورتی که مدرسه تشخیص بده که شما نیاز به تکرار پایه دارید و آموزش و پرورش هم تایید کنه، شما باید مجدد پایه‌ی قبلی رو بخونید. چون گاهی معدل دانش‌آموز خوبه، اما مردودی داره این امکان داده می‌شه که وارد پایه‌ی بعدی بشه و دی ماه مجدد امتحان بده.

  65. سلام علیکم
    من ۳تادرس رو تک ماده زدم وتموم شد الان متوجه شدم معدل کل سه سالم خیلی اومده پایین امکانش هست من اون درسا رو از حالت تک ماده بیارم بیرون؟حرف
    من درسایی رو ک تک ماده زدم میتونم برگردم و امتحانشونو بدم؟اگه هم بتونم معدل کل سه سال میره بالا؟

    1. سلام دوست عزیز، بله شما می‌تونید از شرایط ترمیم معدل استفاده کنید. برای کسب اطلاع در مورد زمان برگزاری آزمون‌های ترمیم معدل و نحوه‌ی شرکت در اون‌‎ها با اداره‌ی آموزش و پرورش منطقه‌ی محل تحصیل خودتون تماس بگیرید.

  66. سلام من ۷ تا درس افتادم. ۳ تا این شهریور دادم قبول شدم. ۲ تا تک ماده زدم. دو تا باید دی بدم. ایا امکانش هست اون دو تا که تک ماده زدم برگردن و بگن باید دی ۴ تا امتحان بدم؟

    1. سلام دوست عزیز، اگر در کارنامه ذکر شده که در آن دروس قبول شدید، خیر اجباری برای امتحان مجدد نیست. اما بعضی از دانش‌آموزان برای ترمیم معدل دی ماه این موارد رو دوباره امتحان می‌دن تا نمرات بهتری کسب کنند و معدلشون رو افزایش بدن.

      1. سلام من دوازدهم انسانی ام ۳‌تا درسو افتادم تاریخ ریاضی جامعه شناسی ۲ تای اینارو تک ماده کردم یوی را رفتم شهریور امتحان دادم و نمره کتبی ۸و نیم شد و سالیانه هم ۱۲ونیم هست اما تو سیستم زده فارغ التحصیل نشدید؟

        1. سلام دوست عزیز، آیا ثبت تک ماده و اعلام قبولی در دو درسی که گفتید در کارنامه‌ی شما ثبت شده؟ ابتدا به دفتردار مدرسه مراجعه کنید و علت رو جویا بشید.

  67. پس‌ببخشید الان‌ما باید قبول میشدیم دگ با این نمرات یعنی شما میگید اون دوتا درس تو سیستم تک‌ماده نشده اند؟و مشکل از سیستم؟

    1. سلام مجدد دوست عزیز، در امتحانات نهایی پایه‌ی دوازدهم کسب نمره‌ی بالای هفت (البته به شرط بالای ده بودن نمره‌ی سالانه) برای قبولی کافی است. اما ممکن است تک ماده در مورد دیگر صورت نگرفته باشد، حتماً با دفتردار مدرسه صحبت کنید.

    2. سلام دوست عزیز، احتمالاً شما تابستان غیرحضوری ثبت نام شدید و بنابراین نمره‌ی مستمر نداشتید و نمره‌ی سالیانه‌ی شما همان نمره‌ی پایانی شهریور است و به همین دلیل فارغ التحصیل نشدید. نمره‌ی شهریور در این صورت مثل خرداد نیست و بالای هفت کافی نیست. البته مدیر یا مسئول مرتبط در مدرسه باید به شما اطلاع می داد که حتما باید نمره‌ی بالای ده کسب کنید.

      1. سلام‌ مجدد من‌کلاس دوازدهم‌انسانی ام ۳ تا درس امسال افتادم تاریخ با نمره ی ۵و نیم و سالانه ۱۲و نیم و جامعه با نمره ۴ونیم و سالانه ۱۱و نیم را برای تک ماده گذاشتم و ریاضی را رفتم امتحان شهریور دادم که نمره ام ۸ ونیم شد و سالانه ۱۲و نیم بعد توی سامانه زده شما فارغ التحصیل نشدید چرا اینگونه شده؟
        رفتیم از مدیر مدرس پرسیدیم و مسئول امتحانات میگفتند شما باید ۱۰ میشدید چون ۳ تا درس نهایی داشتید مگه با نمره ی ۷ به بالا و سالانه بالا قبول نمیشدیم ؟
        شما منو راهنمایی کنید که چطور شده که ما فارغ التحصیل نشدیم ؟

        1. سلام دوست عزیز، برای ترم تابستان و امتحان شهریور ماه اگر غیرحضوری ثبت نام شده باشید، نمره‌ی مستمر ندارید، بنابراین دست‌کم باید نمره‌ی 10 از امتحان شهریور بگیرید. برای کسب اطلاع بیشتر و اطمینان از اینکه قدم بعدی شما چیست حتماً به اداره‌ی آموزش و پرورش منطقه‌ی محل تحصیل خودتون مراجعه کنید.

          1. منظور از ثبت نام حضوری ‌وغیر حضوری چیه؟
            ما امتحانات را حضوری دادیم.

          2. سلام دوست عزیز، حضوری و غیرحضوری نوع ثبت نام تابستانه که دفتردار ازش مطلع است.

  68. سلام
    من سه درس رو افتادم پایه دوزادهم هستم اما تو سامانه نزده که تبصره و تک ماده بزارم برای درسا میخواستم بدونم فرصت هست که به مدرسه مراجعه کنم برای تبصره و تک ماده گذاشتن درسا؟
    لطفا پاسخ بدید ممنون میشم خیلی نگرانم
    ممنون میشم راهنماییم کنید

        1. سلام دوست عزیز، حتماً به دفتردار مدرسه مراجعه کنید و بپرسید شرایط چطور است. اگر تابستان غیرحضوری ثبت نام کرده باشید، در امتحان شهریور باید حداقل ده می‌گرفتید تا قبول بشید، اگر حضوری بوده شرایط متفاوته و مستمر اثرگذاره. باید از دفتردار مدرسه سوال کنید.

  69. البته تو شهریور ماه امتحانشون رو دادم میخواستم بدونم فرصت هست که برای تبصره و تک ماده برم مدرسه؟

  70. درود .من ۴ درس برای خرداد افتادم ولی شهریور همه رو پاس کردم.به جز یک درس که شدم هفت.تا به حال هم از تک مادع استفاده نکردم و سالانم بالای ده هست.میخاستم بدونم سیستم خودکار تک ماده میکنه یا باید برم مدرسه؟ (دوازدهم انسانی)

    1. سلام دوست عزیز، حتماً با دفتردار مدرسه تماس بگیرید و در این مورد سوال کنید. بستگی به مواردی دارد که ذکر نکردید مثل اینکه آیا سال‌های گذشته از تک ماده استفاده کردید یا خیر و یا اینکه ترم تابستان به صورت حضوری (با نمره‌ی مستمر) ثبت نام شدید یا غیرحضوری و …

      1. سلام وقت بخیر
        من دوتا درس نهایی رو که نمره سالانه ش ده و یازده بود رو تبصره زدم
        الان از کجا بدونم که قبول شده؟
        چون توی کارنامه زده مردود خرداد
        و مشخص نیست که قبول یا رد شده چیکار کنم؟

        1. سلام دوست عزیز، وقتی تبصره اعمال می شه در کارنامه ذکر می شه. برای کسب اطمینان به دفتردار مدرسه مراجعه کنید. یا سوابق تحصیلیتون رو در سایت my.medu.ir ببینید.

  71. سلام خسته نباشید
    من سه تا تجدید اوردم توی امتحان نهایی دوازدهم
    تو این دوازده سال ن افتادم ن تک ماده زدم
    الان این درسایی هم ک افتادم یکیش8یکیش9و یکیش10.5هستش
    امروز اومدم انتخاب واحد کنم ک دی ماه پاسشون کنم ولی مدیرم گفت باید فارغ‌التحصیل میشدم دیپلممو میگرفتم چون نمراتم بالای 7بوده
    ب نظر شما مشکل سیستمی بوده؟
    الانم فقط یکیشو برام انتخاب واحد کرد گفت توی روزانه برات سه تا تبصره نمیزنه باید بزرگسال یکیشو بری سر امتحان تا سه تاشو هم برات تبصره بزنن دیپلم بگیری
    اینم بگم مدرسمون ایثارگرانه 3تا تبصره میشه استفاده کرد

    1. سلام دوست عزیز، شما برای اطمینان از اینکه اشتباهی رخ نداده و راهکارهای پیش رو، حتماً به اداره‌ی آموزش و پرورش منطقه‌ی محل تحصیلتون مراجعه کنید.

  72. سلام وقتتون بخیر
    اگر پایه دوازدهم ریاضی باشی دو درس اصلی رشته تک ماده کرده باشیم
    آیا میشه برا شهریور دودرس غیر اصلی درس مانند عربی وفارسی رو تبصره کرد
    کلا در پایه دوازدهم میشه از 4تا حق تبصره وتک ماده استفاده کرد
    سپاس از راهنمایی اتون

    1. سلام دوست عزیز، به طور کل در درس نهایی و دو درس غیرنهایی شما امکان استفاده از تک ماده دارید.

    1. سلام دوست عزیز، در این ارتباط باید با دفتردار مدرسه صحبت کنید. مطابق قوانین اعلام شده باید دست کم در 3 پودمان از 5 پودمان قبول شده باشید و نمره‌ی سالانه بالای هفت باشد.
      درس مربوطه از دروس شایستگی فنی و غیر فنی شاخه کار و دانش که حداقل نمره قبولی آن 12 است، نباشد.
      در دروس مهارتی و کارورزی نمی توان از قانون تک ماده استفاده نمود.
      هر دانش آموز می تواند حداکثر در 2 درس نهایی و در 2 درس غیرنهایی (داخلی) از تبصره استفاده کند.

  73. سلام وقت بخیر.بنده تابستان سال یازدهم تغییر رشته دادم از رشته ریاضی به تجربی و درس زیست ۱ و زیست ۲ را پاس کردم
    امروز برای گرفتن پرونده به مدرسه رفتم چون درسم تموم شده جهت ثبت نام در دانشگاه مدرسه به من میگه باید زیست دهم رو دوباره پاس کنی چون تابستون فقط ۱ درسو میشع پاس کرد
    چطور میتونم درستش کنم

    1. سلام دوست عزیز، شما باید به اداره‌ی آموزش و پرورش منطقه‌ی محل تحصیل خودتون مراجعه کرده و در این ارتباط کسب تکلیف کنید.

  74. سلام وقتتون بخیر. برای امتحانات نهایی دی امکانش هست درسی رو که تک ماده کردیم عوض کنیم؟؟؟ و اون رو امتحان بدیم؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز، بله این امکان وجود داره. با معاون آموزشی یا دفتردار مدرسه صحبت کنید.

  75. سلام وقت بخیر ، من دوازدهم تجربی هستم در خرداد دوتا از درس هامو تبصره زدم ولی الان برای دی میخوام مجدد امتحانشون بدم ، اگه دوباره نمره قبولی کسب نکنم ، تبصره ها مجدد لحاظ میشه؟ یا از بین رفتن

  76. سلام وقت بخیر من به دلیل اینکه در کلاس های مدرسه بزرگسالان ثبت‌نام کردم بهم نمره مستمر میدن یعنی نمره سالانه ام ١٠ هست اگر در امتحانات دی نمره برگه امتحان نهایی ام زیر ٧ بشه آیا میتونم تک ماده کنم ؟

  77. سلام وقت بخیر
    نمره نهایی شیمی 5.25
    نمره سالانه 7.25
    میشه از تک ماده استفاده کرد

    1. سلام دوست عزیز، اول اینکه شما اصلا ذکر نکردید چه پایه و مقطعی هستید. دوم اینکه اگر امکان استفاده از تک ماده باشه، اتومات در کارنامه‌تون اعمال می‌شه. سوم اینکه با رجوع به مقاله و مشاهده جدول مربوط به پایۀ خودتون می‌تونید به جواب برسید.

  78. سلام خسته نباشید
    ببخشید من دوتا درس از سال دهم دارم
    بعد امسال دوازدهمم و میخوام دوتا درس رو تک ماده کنم دروس دهمم ک درس ریاضی و زبان است دروس داخلی حساب میشن؟

  79. سلام من پایه دوازدهم بزرگسالان هستم دی ماه امتحان ریاضی دادم نمره کتبی شده 6/25 مستمر هم 20 دادن میخواستم بدونم میشه تبصره بزنم ؟
    تابحال کلا از تک ماده استفاده نکردم

    1. سلام دوست عزیز، در صورتی که مجاز به استفاده از تک ماده باشین می‌تونین استفاده کنین. به دفتردار مدرسه مراجعه کنید.

  80. سلام.
    خسته نباشید
    من پایه دوازدهم هستم و 3 تا درس از دهم و یازدهم مونده
    ریاضی۱،۲ فیزیک۲
    ریاضی۱،سالیانه۹
    فیزیک۲،سالیانه۶.۷۵
    ریاضی۲،سالیانه۶.۵۰
    همه دروس دهم و یازدهم همه بدون استثنا ۱۹یا۲۰
    میتونم تک ماده بزنم؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید?

    1. سلام دوست عزیز، شما باید پس از پایان دوازدهم، تابستان این امتحانات را شرکت کنید و نمره ی قبولی بگیرید. اگر شرایط استفاده از تک ماده را داشتید، خود سیستم به صورت خودکار اعمال می‌کرد.

  81. سلام من دوازده انسانی هستم دوتا و افتادم که سالیانش ۱۰و۹و۲۵شده ۱۰خودش تک ماده خورد ولی ۹و۲۵ نخورد اصلا تک ماده استفاده نکردم

    1. سلام دوست عزیز، اگر شرایط تک ماده را داشته باشید، به صورت خودکار و سیستمی در کارنامه اعمال می‌شود، اگر در این مورد اعتراضی دارید باید به دفتردار مدرسه مراجعه کنید تا به شما توضیح بدهند که چرا تک ماده اعمال نشده است.

      1. سلام من دوازدهم خرداد دو تا درس نهایی حسابان و فیزیک و تک ماده کردم و یه دونه گسسته نهایی موند که الان دی تو مدرسه بزرگسالان دادم و زیر ۷ شده و نمره سالانه هم ۱۰ هست، باز میتونم تبصره کنم؟ یا چون از نهایی استفاده کردم دیگه تو بزرگسالان نمیشه؟

  82. سلام چنتا سوال دارم با توجه به قانون نمره بالای 7 و معدل بالای 10
    سوال اولم چند بار میشه تک ماده زد؟
    سوال دومم در ترم اول تک ماده بزنیم میشه در ترم دوم بازهم تک ماده زد؟
    سوال سوم اگه همیشه نمره بالای 7 داشته باشیم و معدل بالای 10 میشه هربار تک ماده زد

    1. سلام دوست عزیز، اول اینکه شما نفرمودید چه پایه‌ای درس می‌خونید چون همانطور که در مقاله نوشته شده، هر پایه و مقطعی قوانین خاص خودش رو دارد. لطفا اطلاعات مربوط به پایه تحصیلی خودتون رو در مقاله بخونید. در هر مقطع فقط به میزان مشخصی می شود از تک ماده استفاده کرد که اگر شرایطش رو داشته باشید، به صورت سیستمی و خودکار در کارنامۀ شما اعمال می شود.

  83. سلام من میخواهم ریاضی سال یازدهم را تک ماده کنم و نمره ام کمتر از ۷
    و از تک ماده تابه حال استفاده نکردم
    ایا میشه؟

    1. سلام دوست عزیز، اگر شرایط استفاده از تک ماده رو داشته باشید، نیاز به اقدامی نیست و به صورت خودکار در کارنامه‌های شما تک ماده ثبت می‌شه. برای کسب اطلاعات بیشتر به دفتردار مدرسه ی خودتون رجوع کنید.

  84. سلام روز بخیر من دوتا درس نهایی دوازدهم رو که با مستمر جمع شده شده نمره ۷ و دیدم که میشع بزارم تبصره. ولی شرایط میکن نمره سالانع نمرع سالانه منظور همون درسی ک مثلا ریاضی میخام بزارم تبصره رو بابد بدست بیارم بعد آیا اگ بشه گذاشت تبصره سیستم فارغ التحصیل اعلامم میکنه؟؟

    1. سلام دوست عزیز، سوال شما مفهوم نبود. اما در مورد تبصره، اگر شما شرایط استفاده از تک ماده رو داشته باشید به صورت اتومات در کارنامه اعمال می شه. برای کسب اطلاع دقیق از وضعیت نمرات خودتون باید به دفتردار مدرسه مراجعه کنید.

  85. سلام وقتتون بخیر
    من خرداد دوتا درس و افتادم امکان تبصره بود اما نزدم شهریور امتحان دادم و نمره برگم ۷ شد اما همه نمره های سالیانم بالای ۱۰ هستش میخواستم بدونم قبولم؟ و مطمئن هستم شرایط تک ماده را داشتم اگر قبول نشدم خودشون به صورت خودکار تبصره میشه؟ خیلی استرس دارم چون توی مای مدیوم اصلا چیزی به اسم سوابق تحصیل نبود تورو خدا یه راهنمایی بکنید
    اگر قبول نشده باشم نمیتونم ترمیم بزنم؟ بدبخت میشم

    1. سلام دوست عزیز، با توجه به اینکه من اطلاعی از سوابق تحصیلی شما ندارم، بهترین کار مراجعه به دفتردار مدرسه‌‎ی خودتونه تا اطلاعات دقیق رو به شما ارائه بده.

  86. سلام من ۱۱ فنی حرفه ای هستم
    سال پیش زبان رو ۸ شدم و تک ماده زدم
    اگر امسال هم بالای ۷ بشم میتونم تک ماده بزنم.
    کلا منظورم اینه امکانش هست که زبان ۱ و زبان ۲ رو تک ماده زد؟

    1. سلام دوست عزیز، بر اساس آنچه در قانون ذکر شده، شما اجازه دارید در طول سه سال متوسطۀ دوم در دو درس نهایی و دو درس غیر نهایی از تک ماده استفاده کنید.

  87. سلام
    من دوازدهمم و تا حالا از تک ماده یا تبصره استفاده نکردم
    ولی امسال احتمالا واسه یه درس نیاز باشه اینکارو کنم
    من این درس رو حتی نوبت اول هم امتحانش رو ندادم و گواهی بردم تا غیبتم موجه باشه که نمره نوبت دوم رو واسه نوبت اول هم بزارن
    حالا اگه نوبت دوم نمرم زیر ۷ بشه و شهریوری بشم اون درس رو اونوقت نمره ای که شهریور میگرم و بالاتر هس رو واسه نوبت اولم میزارن یا ۷ که خرداد گذاشتن می مونه؟
    و اینکه اگه نمره سالانه اون درس بین۷ تا ۱۰ باشه ولی نمره برگه خرداد زیر۷ باشه میتونم تک ماده کنم؟

    1. سلام دوست عزیز، همینطور که در مقاله ذکر شده، در پایه ی دوازدهم اگر نمره‌ی سالانه‌‌ی شما 10 یا بالاتر باشد و نمره‌ی برگه‌ی امتحانی 7 یا بالاتر باشد، بدون تک ماده قبول هستید. اگر نمره سالانه بین 7 تا 10 باشه، هر نمره‌ای بگیرید، امکان استفاده از تک ماده هست. در مورد نمره‌ی ترم اول، نمره‌ی قبولی جایگزین می شه.

  88. سلام وقت بخیر اگه دروسی رو بزاریم تبصره بعدا امکان هست که دروسی رو که گذاشتیم تبصره تا فارغ‌التحصیل بشیم رو بعدا ترمیم معدل انجام بدیم ؟

  89. سلام من دوازدهم چنتا درس افتادم و تک ماده هام رو انتخاب کردم الان تاریخ رو نمیتونم پاس کنم امکانش هست بعد از یک سال تک ماده ام رو عوض کنم و به جای عربی تاریخ رو تبصره کنم

  90. سلام من امسال دوازدهمم سال یازدهم یه درس رو با نمره ۹ افتادم شهریور امتحان ندادم و به علتی از اون شهر رفتم الان من برای تک ماده این درس باید برم مدرسه قبلیم یا همین مدرسه اوکی میکنه

    1. سلام دوست عزیز، اگر شرایط تک ماده را داشتید، به صورت اتومات اعمال می‌شه. با اداره‌ی آموزش و پرورش منطقۀ محل تحصیل خودتون تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا