پایه دهمپایه یازدهم

راهنمای جامع المپیاد اقتصاد و مدیریت + معرفی منابع آزمون

هر سال المپیادهای علمی و ادبی دانش‌آموزی توسط باشگاه دانش‌پژوهان جوان تحت نظر سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان وزارت آموزش و پرورش، برگزار می‌شود. این آزمون‌های علمی در رشته‌های‌ متعدد ازجمله المپیاد اقتصاد و مدیریت که موضوع این مقاله است، برای شرکت دانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم برگزار می‌‌شوند. دانش‌آموزان برای شرکت در این المپیادها باید دارای شرایط شرکت در المپیاد دانش آموزی باشند و در چنین شرایطی می‌توانند در بیش از یک المپیاد نیز شرکت کنند.

دانش‌آموزان می‌توانند از طریق سامانه‌ ثبت نام المپیادهای علمی دانش آموزی، برای شرکت در یک یا چند المپیاد علمی اقدام کنند. هدف از برگزاری این المپیادهای دانش‌آموزی رشد سطح علمی، آشنایی با علوم روز دنیا، ایجاد روحیه‌ی نشاط علمی و تقویت فعالیت‌های نوآورانه در نوجوانان، ارتقای سطح علمی در کشور و در نهایت انتخاب تیمی برای شرکت در برخی از المپیادهای بین‌المللی است. البته تسهیلات و مزایای شرکت در المپیادهای دانش‌آموزی نیز انگیزه‌ای برای حضور در این رقابت‌ علمی ملی و جهانی است. 

راهنمای جامع المپیاد اقتصاد و مدیریت و معرفی منابع آزمون
راهنمای جامع المپیاد اقتصاد و مدیریت و معرفی منابع آزمون

این مقاله راهنمایی جامع برای دانش‌آموزانی است که علاقمند به شرکت در المپیاد علمی اقتصاد و مدیریت هستند. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا با مباحث مورد سوال در المپیاد اقتصاد و مدیریت، منابع مناسب برای کسب آمادگی، شرایط و قوانین شرکت در آن و تسهیلات و مزایای قبولی در هر مرحله از این المپیاد آشنا شوید.

المپیاد دانش آموزی اقتصاد و مدیریت

بر اساس اعلام منابع رسمی، وزارت آموزش و پرورش با همکاری مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان با هدف ایجاد چالشی جدید در میان دانش‌آموزان و سوق دادن آن‌ها به سمت علوم انسانی و به ویژه بخش‌های مدیریتی و اقتصادی، اقدام به برگزاری المپیاد اقتصاد و مدیریت می‌کند.

اولین دوره‌ی المپیاد اقتصاد و مدیریت سال 1398 شمسی با همکاری باشگاه دانش‌پژوهان جوان و سازمان مدیریت صنعتی در سه مرحله برگزار شد.

ثبت‌نام برای شرکت در مرحله‌ی اول المپیاد از روز چهارشنبه مورخ 1401/09/16 تا پایان روز دوشنبه مورخ 1401/09/28 انجام می‌شود.

مرحله‌ی اول چهارمین دوره‌ی المپیاد اقتصاد و مدیریت روز چهارشنبه مورخ 1401/11/5 ساعت 14 بعدازظهر برگزار می‌شود.

شرایط شرکت در المپیاد اقتصاد و مدیریت

شرکت در هر رشته از المپیادهای علمی دانش‌آموزی شرایط اختصاصی خود را دارد. در ادامه فهرستی از شرایط اختصاصی شرکت در المپیاد دانش‌آموزی اقتصاد و مدیریت ارائه شده است:

? دانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم در تمامی رشته‌های تحصیلی امکان ثبت‌نام برای شرکت در این المپیاد را دارند.

? دارندگان مدال یا تندیس طلای کشوری این المپیاد فاقد امتیاز معافیت از شرکت در کنکور سراسری دانشگاه‌ها هستند و تسهیلات بنیاد ملی نخبگان هم شامل حال آن‌ها نمی‌شود.

? به نفرات برتر کمک هزینه‌های مالی برای نوشتن مقالات و شرکت در سمینارها تعلق می‌گیرد.

? بر اساس بخشنامه‌ رسمی آموزش و پرورش، ظرفیت و تعداد مدال‌های دوره‌ی آموزشی تابستان 1401 در رشته‌ی اقتصاد و مدیریت به این شرح است: پذیرش دوره‌ی تابستان 40 نفر، تعداد مدال یا تندیس برنز 15 عدد، تعداد مدال یا تندیس نقره 15 عدد، تعداد مدال یا تندیس طلا 10 عدد.

توجه داشته باشید که دارندگان مدال یا تندیس طلای کشوری المپیادهای سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، جغرافیا و نانو فناوری، فاقد امتیاز معافیت از شرکت در کنکور سراسری دانشگاه‌ها هستند. اما تسهیلات بنیاد ملی نخبگان شامل حال آن‌ها می‌شود. دارندگان مدال یا تندیس طلای کشوری المپیادهای اقتصاد و مدیریت، تفکر و کارآفرینی و علوم زمین، علاوه بر اینکه فاقد امتیاز معافیت از شرکت در کنکور سراسری هستند، تسهیلات بنیاد ملی نخبگان هم شامل حال آن‌ها نمی‌شود.

منابع المپیاد علمی اقتصاد و مدیریت

بر اساس بخشنامه‌ی وزارت آموزش و پرورش، منابع درسی مرحله‌ی اول المپیاد اقتصاد و مدیریت به قرار زیر هستند:

  • کتاب اقتصاد پایه‌ی دهم رشته‌ی علوم انسانی
  • کتاب جامعه‌شناسی پایه‌ی دهم و یازدهم رشته‌ی علوم انسانی
  • کتاب ریاضی و آمار (1) پایه‌ی دهم، فصل‌های 3، 4 و 5
  • کتاب ریاضی و آمار (2) پایه‌ی یازدهم، فصل‌های 1 و 3
  • کتاب روانشناسی پایه‌ی یازدهم، فصل‌های 5، 6 و 7

منابع آزمون مرحله دوم المپیاد اقتصاد و مدیریت

برای کسب موقیت در مرحله‌ی دوم المپیاد اقتصاد و مدیریت، بهره‌گیری از سوالات سال‌های گذشته بسیار موثر است. در کنار این سوالات و منابع مرحله‌ی اول، این کتب نیز به‌عنوان منابع مناسب ذکر شده‌اند:

  • آمار و کاربرد آن در مدیریت (جلد اول)، تالیف عادل آذر و منصور مؤمنی، چاپ انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت)
  • مدل سیاست‌گذاری اقتصادی مبتنی بر توانمندی انسانی: مبانی و دلالت‌ها، تالیف صابر میرزایی، میثم نریمانی و سیدسپهر قاضی‌نوری، چاپ انتشارات روزگار نو
  • مدیریت عمومی، تالیف علی علاقبند، انتشارات روان

منابع آزمون مرحله سوم المپیاد اقتصاد و مدیریت

معمولاً منابع آزمون مرحله‌ی سوم المپیاد اقتصاد و مدیریت که پس از دوره‌ی آموزشی تابستان برگزار می‌شود، بر اساس جزوات اساتید دوره‌ی آموزشی و کتاب‌هایی که این اساتید معرفی می‌کنند. اما کمیته‌ی علمی باشگاه دانش‌پژوهان جوان نیز منابعی برای این مرحله معرفی کرده است که به قرار زیر هستند:

  • در موضوع اقتصاد: مبانی علم اقتصاد، اثر گریگوری منکیو، ترجمه‌ی دکتر حمیدرضا ارباب، نشر نی
  • در موضوع استراتژی: تحلیل استراتژی در عصر حاضر، اثر رابرت ام. گرنت، ترجمه‌ی بیژن نهاوندی، نوید جعفری نژاد، الهوردی تقوی، عادل آذر، چاپ انتشارات رسا
  • در موضوع مدیریت مالی: حسابداری و مدیریت مالی برای مدیران، اثر پرویز بختیاری، چاپ انتشارات سازمان مدیریت صنعتی و کتاب اقتصاد مهندسی (ارزیابی اقتصادی پروژه‌های صنعتی)، اثر دکتر محمد مهدی اسکونژاد، چاپ انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر
  • در موضوع مدیریت سازمان: پنجمین فرمان (خلق سازمان یادگیرنده) اثر پیتر سنگه، ترجمه‌ی حافظ کمال هدایت، چاپ سازمان مدیریت صنعتی و کتاب تئوری و طراحی سازمان، اثر ریچارد ال. دفت، ترجمه‌ی دکتر علی پارساییان و دکتر سید محمد عرابی، چاپ دفتر پژوهش‌های فرهنگی

یافتن منابع مفید برای دریافت سوالات مناسب و هم‌سطح با پرسش‌های المپیاد، اهمیت زیادی در کسب موفقیت دارد. یکی از این منابع مفید، سرویس آموزش مبتنی بر تمرین «هم‌درس» است. یک اپلیکیشن هوشمند که سطح یادگیری شما را تحلیل و ارزیابی می‌کند و سپس سوالات و پاسخنامه‌های تشریحی بی‌شماری در اختیار شما قرار می‌دهد. اپلیکیشن هم‌درس آزمون‌های خود را بر اساس سطح‌بندی از بسیار ساده تا بسیار دشوار یا المپیادی تقسیم‌بندی‌ کرده است و بر اساس میزان پاسخگویی صحیح شما به سوالات، رشد شما را در سطوح مختلف اندازه‌گیری می‌کند.

لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس

موفقیت در المپیاد علمی اقتصاد و مدیریت

علاقه‌مندانی که اقدام به ثبت‌نام در المپیاد اقتصاد و مدیریت می‌کنند، باید با مطالعه‌ی منابع ذکر شده، خود را برای شرکت در آزمون و رقابت با سایر دانش‌آموزان آماده کنند. قبولی در مرحله‌ی اول این المپیاد دشوار نیست. چراکه منبع اصلی این مرحله کتاب‌های درسی هستند. اما کسب آمادگی برای مرحله‌ی دوم این المپیاد علمی، نیازمند تلاش بیشتر و بهره‌مندی از برخی از کتب غیردرسی در زمینه‌ی اقتصاد و مدیریت است.

موفقیت در مرحله اول المپیاد اقتصاد و مدیریت

آزمون‌ مرحله‌ی اول المپیاد معمولاً اوایل بهمن ماه هر سال به‌صورت هم‌زمان در سراسر کشور برگزار می‌شود. دانش‌آموزان معمولاً آذر ماه ثبت‌نام می‌کنند. بارگذاری دفترچه‌ و کلید سوالات، پس از برگزاری آزمون و همچنین دریافت و پاسخ به درخواست‌های تجدیدنظر دانش‌آموزان از طریق سامانه‌ی ثبت‌نام المپیادهای علمی به نشانی my.medu.ir انجام می‌شود.

در آزمون مرحله‌ی اول المپیاد اقتصاد و مدیریت، سؤالات چندگزینه‌ای (تستی) هستند. منابع از کتاب‌های درسی آموزش پرورش هستند و موضوعات این مرحله شامل موضوعات اقتصاد، روانشناسی، جامعه شناسی و ریاضی آمار است. از بین شرکت‌کنندگان در مرحله‌ی اول این المپیاد، چند صد نفر پذیرفته می‌شوند.

موفقیت در مرحله دوم المپیاد اقتصاد و مدیریت

آزمون مرحله‌ی دوم المپیاد به‌ طور معمول اردیبهشت ماه هر سال برگزار می‌شود. شرکت‌کنندگان در این مرحله پذیرفته‌شدگان آزمون مرحله‌ی اول هستند. افرادی که در مرحله‌ی دوم المپیاد برگزیده می‌شوند، همگی می‌توانند موفق به کسب مدال شوند. اما برای تعیین اینکه رنگ مدال هر فرد چه باشد، برگزیدگان در دوره‌ی تابستان المپیاد (مرحله‌ی سوم) شرکت می‌کنند.

آزمون مرحله‌ی دوم المپیاد اقتصاد و مدیریت نیز تستی است و شامل موضوعات مدیریت عمومی، اصول اقتصاد و ریاضی و آمار می‌شود. در این مرحله از بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ نفر شرکت‌کننده، فقط حدود ۴۰ نفر به مرحله‌ی سوم راه پیدا می‌کنند.

موفقیت در مرحله سوم المپیاد علمی اقتصاد و مدیریت

دوره‌ی تابستان المپیاد (مرحله‌ی سوم) المپیاد شهریورماه هر سال برگزار می‌شود. در انتهای این دوره، تعدادی آزمون برگزار می‌شود. با توجه به نمره‌ی امتحانات دوره‌ی تابستان به برگزیدگان مدال‌های طلا، نقره و برنز اهدا می‌شود. شرکت‌کنندگان در این دوره، پذیرفته‌شدگان نهایی آزمون مرحله‌ی دوم المپیادهای علمی کشور هستند. شرط دریافت مدال در پایان دوره‌ی تابستانی، کسب حداقل نمره‌ی تعیین‌شده توسط کمیته‌ی علمی ذی‌ربط است.

معمولاً دوره‌ی تابستان برای المپیاد اقتصاد و مدیریت حدود 10 الی 30 روز به طول می‌انجامد. این مرحله استاد محور است و منابع آزمون مرحله‌ی سه بر اساس جزواتی که اساتید دوره‌ی تابستان ارائه می‌دهند و کتاب‌هایی که معرفی می‌کنند، تعیین می‌شوند. آزمون در این مرحله تشریحی است و موضوعاتی مانند: اقتصاد خرد، اقتصاد کلان، مدیریت سازمان، مدیریت مالی و مدیریت استراتژیک مورد آزمون قرار می‌گیرند.

ظرفیت و تعداد مدال‌ها (تندیس‌های) المپیاد اقتصاد و مدیریت در دوره‌ی آموزشی تابستان 1402 در جدول زیر آمده است:

رشته‌ی المپیاد پذیرش دوره‌ی تابستان (نفر) تعداد مدال برنز/ تندیس تعداد مدال نقره/ تندیس تعداد مدال طلا/ تندیس
اقتصاد و مدیریت 40 15 15 10

مزایای کسب رتبه در المپیاد اقتصاد و مدیریت چیست؟

بر اساس آنچه در بخشنامه‌ی آموزش و پرورش آمده است، برگزیدگان کشوری المپیاد اقتصاد و مدیریت، مزایایی مانند معافیت یا کسب امتیاز در کنکور سراسری ندارند. این برگزیدگان تسهیلات ویژه‌ی المپیاد بنیاد ملی نخبگان را نیز دریافت نمی‌کنند. دریافت جوایز نقدی و لوح تقدیر همراه با برخی امتیازات پژوهشی و امکان حضور در همایش‌های ملی ازجمله مزایای شرکت در این المپیاد هستند.

برگزیدگان نهایی المپیاد اقتصاد و مدیریت از جوایز نقدی و حمایت‌های معنوی باشگاه دانش‌پژوهان جوان و سازمان مدیریت صنعتی بهره‌مند می‌شوند.

تعداد معافیت از کنکور در المپیاد اقتصاد و مدیریت

برگزیدگان المپیاد علمی اقتصاد و مدیریت اگر حتی مدال طلای کشوری به دست بیاورند، امتیاز معافیت از کنکور ندارند. در این المپیاد  10 نفر مدال طلای کشوری را به دست می‌آورند. اما فاقد امتیاز معافیت از شرکت در کنکور سراسری دانشگاه‌ها هستند.

این درحالی است که دارندگان مدال طلا در المپیادهای ادبی، ریاضی، زیست‌شناسی، شیمی، نجوم و اخترفیزیک، کامپیوتر و فیزیک پس از اخذ دیپلم دوره‌ی متوسطه، از شرکت در کنکور سراسری دانشگاه‌ها در زیرگروه مربوط، معاف بوده و برای ادامه‌ی تحصیل در رشته‌ی انتخابی در زیرگروه مربوط، به دانشگاه مورد نظرشان معرفی می‌شوند.

جمع‌بندی

المپیاد علمی دانش‌آموزی اقتصاد و مدیریت تنها چند سال است که در ایران برگزار می‌شود. منابع اصلی مراحل اول و دوم این المپیاد کتاب‌های درسی هستند. از این نظر قبولی در این مراحل نسبت به برخی از المپیادهای دیگر ساده‌تر است. اما با پیش رفتن دانش‌آموزان تا مرحله‌ی سوم و ورود به دوره‌ی آموزش تابستانی، مباحث دشوارتری در زمینه‌های مختلف اقتصاد و مدیریت مطرح می‌شوند.


سوالات متداول

آیا دارندگان مدال طلای کشوری المپیاد علمی اقتصاد و مدیریت از کنکور معاف می‌شوند؟

دارندگان مدال یا تندیس طلای کشوری المپیاد اقتصاد و مدیریت فاقد امتیاز معافیت از شرکت در کنکور سراسری دانشگاه‌ها هستند. اکثر تسهیلات بنیاد ملی نخبگان هم شامل حال آن‌ها نمی‌شود.

در دوره تابستان المپیاد اقتصاد و مدیریت چه تعداد مدال به برگزیدگان اهدا می‌شود؟

ظرفیت و تعداد مدال‌های دوره‌ی آموزشی تابستان 1402 در رشته‌ی اقتصاد و مدیریت به این شرح است: پذیرش دوره‌ی تابستان 40 نفر، تعداد مدال یا تندیس برنز 15 عدد، تعداد مدال یا تندیس نقره 15 عدد، تعداد مدال یا تندیس طلا 10 عدد.

دانش‌آموزان چه پایه و رشته‌ای می‌توانند در المپیاد اقتصاد و مدیریت شرکت کنند؟

دانش‌آموزان پایه‌ی دهم و یازدهم در تمامی رشته‌های تحصیلی، امکان ثبت‌نام برای شرکت در المپیاد اقتصاد و مدیریت را دارند.

آیا شرکت در المپیاد علمی اقتصاد و مدیریت شرط نمره دارد؟

خیر شرط نمره ندارد، اما داوطلبان نباید در دوره‌ی متوسطه هیچ‌گونه مشکل تحصیلی، وقفه و یا ترک تحصیل داشته باشند.

کسب مدال در المپیاد اقتصاد و مدیریت چه مزایایی دارد؟

برگزیدگان نهایی المپیاد اقتصاد و مدیریت از جوایز نقدی و حمایت‌های معنوی باشگاه دانش‌پژوهان جوان و سازمان مدیریت صنعتی بهره‌مند می‌شوند.

میانگین امتیاز 5 / 5. جمع امتیاز 6

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا