پایه دهمتیزهوشان نهم به دهمنمونه دولتی نهم به دهم

شرایط ثبت نام مدارس خاص 1401-1402 (شاهد، نمونه دولتی و آموزش از راه دور)

علاقه‌مندان به ثبت نام و تحصیل در مدارس شاهد، نمونه دولتی، استعدادهای درخشان، آموزش از راه دور و غیردولتی، با آگاهی از شرایط ثبت نام مدارس خاص می‌توانند در زمان تعیین شده با مراجعه به سایت ثبت‌نام، نام‌نویسی خود را انجام دهند. دانش‌آموزان و والدین توجه داشته باشند، مدارس مذکور جزو مدارس خاص بوده و دانش‌آموزان تنها در صورت دارا بودن شرایط لازم می‌توانند در این مدارس ادامه‌ی تحصیل دهند.

شرایط ثبت نام در هریک از مدارس خاص به تفکیک در این مقاله بیان شده است.

شرایط ثبت نام مدارس خاص - شاهد، نمونه دولتی، آموزش از راه دور
شرایط ثبت نام مدارس خاص – شاهد، نمونه دولتی، آموزش از راه دور

شرایط ثبت نام در مدارس خاص

مدارس شاهد، استعدادهای درخشان (تیزهوشان)، نمونه دولتی، آموزش از راه دور و غیردولتی از جمله مدارس خاص هستند که دانش‌آموزان برای ثبت نام در آن‌ها باید دارای شرایط خاصی بوده و ضوابط مشخصی را رعایت کنند.

برای مثال، ثبت نام در مدارس استعدادهای درخشان و مدارس نمونه دولتی منوط به شرکت در آزمون ورودی و کسب حدنصاب نمره‌ی قبولی است. دانش‌آموزان برای ثبت نام و ادامه تحصیل در مدارس غیردولتی نیز ملزم به پرداخت شهریه‌ی مقرر هستند. دانش‌آموزانی که قصد ثبت نام در مدارس شاهد را دارند نیز باید دارای یکسری شرایط اختصاصی (شرایط علمی و امتیازات لازم) باشند.

شرایط ثبت نام مدارس شاهد

علاقه‌مندان در صورت دارا بودن شرایط ثبت نام مدارس شاهد، می‌توانند در بازه‌ی زمانی تعیین شده به سایت پادا pada.medu.ir مراجعه کرده و فرآیند نام نویسی خود را به صورت اینترنتی انجام دهند. شرایط ثبت نام در مدارس خاص شاهد در ادامه فهرست شده است:

  • سکونت در محدوده‌ی تعیین شده توسط مدرسه‌ی موردنظر، یکی از شرایط ثبت نام مدارس شاهد است.
  • رعایت شئونات اسلامی و پوشش مناسب با دوره‌ی تحصیلی و سن دانش‌آموز الزامی است. (حجاب برتر برای دانش‌آموزان دختر)
  • دارا بودن شرایط علمی ثبت نام
  • کسب امتیازات لازم و تایید ستاد اجرایی شاهد منطقه و استان
  • دانش‌آموزان پایه‌ی ششم با اولویت ایثارگری، در صورت کسب مقیاس خوب در حداکثر 2 درس و مقیاس خیلی خوب در مابقی دروس، می‌توانند ثبت نام موقت را در پایه‌ی هفتم انجام دهند.
  • ادامه‌ی تحصیل دانش‌آموزان دوره‌ی اول و دوم متوسطه، چنانچه در یک درس فاقد حد نصاب علمی تعیین شده باشند، با تایید مدیر آموزشگاه مانعی ندارد.

شرایط علمی ثبت نام و ادامه تحصیل دانش‌آموزان غیر شاهد

اولویت ثبت‌نام در مدارس شاهد با دانش‌آموزان فرزند شهید و سپس دانش‌آموزانی است که سهمیه‌ی ایثارگری دارند. بنابراین درنظر داشته باشید که تنها در صورت عدم تکمیل ظرفیت، ثبت‌نام مدارس شاهد برای دانش‌آموزان غیرشاهد امکان‌پذیر خواهد بود. دانش‌آموزان غیر شاهد برای ورود به مدارس و ادامه‌ی تحصیل در آن‌ها همجنین باید شرایط خاصی داشته باشند. این شرایط در جدول زیر فهرست شده‌اند:

شرایط علمی ثبت نام و ادامه تحصیل دانش آموزان غیر شاهد
پایه‌ی تحصیلی شرایط علمی ورودی شرایط علمی ادامه تحصیل
اول ابتدایی دارا بودن شرایط عمومی ثبت نام و کسب امتیاز لازم
دوم تا ششم ابتدایی کسب مقیاس خیلی خوب در کلیه‌ی دروس در خردادماه کسب مقیاس خیلی خوب در تمام دروس در خرداد یا کسب مقیاس خوب در حداکثر یک درس و خیلی خوب در سایر دروس در خردادماه
هفتم کسب مقیاس خیلی خوب در تمام دروس یا کسب مقیاس خوب در حداکثر یک درس و خیلی خوب در سایر دروس (در خردادماه پایه‌ی ششم ابتدایی)
هشتم و نهم کسب نمره‌ی قبولی در خردادماه با معدل کل 18 و نمره‌ی حداقل 17 (میانگین تکمیلی و پایانی خرداد) در تمامی دروس کسب نمره ی قبولی در خردادماه با معدل کل 17 و نمره ی حداقل 16 (میانگین تکوینی و پایانی خرداد) در تمامی دروس.
دهم قبول خردادماه در پایه‌ی نهم با معدل کل حداقل 17 و نمره‌ی سالانه ی 15 در تمام دروس
یازدهم و دوازدهم قبول خردادماه با حداقل معدل کل 16 و نمره‌ی سالانه‌ی حداقل 15 در دروس اختصاصی رشته‌ی تحصیلی مربوطه قبولی خردادماه با حداقل معدل سال 15 و حداقل نمره‌ی سالانه ی 14 در دروس اختصاصی رشته‌ی تحصیلی مربوطه.

ثبت نام پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم هنرستان‌های فنی و کاردانش مستقل یا ضمیمه، مطابق ضوابط عمومی هنرستان‌های فنی و کاردانش و شرایط علمی تعیین شده توسط ستاد اجرایی شاهد استان انجام می‌شود.

امتیازات ایثارگران برای ثبت نام در مدارس شاهد

در اولویت‌بندی‌های ثبت‌نام در مدارس شاهد، بعد از دانش‌آموزانی که فرزند شهید هستند، دانش‌آموزانی مورد پذیرش قرار می‌گیرند که دارای سهمیه‌ی ایثارگری هستند. این دانش‌آموزان باید مدارک خود را ابتدا در سامانه‌های پادا و سیدا بارگذاری کنند و پس از اعلام نتایج مدارس شاهد برای سال تحصیلی 1401 – 1402، به مدرسه‌ی موردنظر مراجعه کرده و ثبت‌نام قطعی بکنند.  امتیازات لازم برای پذیرش دانش‌آموزان دارای سهمیه‌ی ایثارگری در جدول زیر فهرست شده‌اند:

امتیازبندی مدارس شاهد برای دانش‌آموزان دارای سهیه‌ی ایثارگری
وضعیت دانش‌آموز میزان امتیاز
دانش‌آموز جانباز 3000 امتیاز
فرزند جانباز 25 درصد 2000 امتیاز
خواهر و برادر شهید و جانباز 70 درصد و بالاتر هر مورد 700 امتیاز
نوه‌ی شهید و نوه‌ی جانباز 70 درصد و بالاتر هر مورد 850 امتیاز – حداکثر 1700 امتیاز
نوه‌ی شهید اتباع 850 امتیاز
فرزند جهادگر و رزمنده‌ی بسیجی خدمت بسیجیان در جبهه در 8 سال دفاع مقدس (شهریور 59 تا شهریور 67) (حداکثر 96ماه): هر ماه 50 امتیاز
فرزند رزمنده‌ی جبهه‌ی مقاومت هر ماه 50 امتیاز
فرزند رزمنده‌ی نظامی یا وظیفه حضور در جبهه و مناطق جنگی در 8 سال دفاع مقدس (شهریور 59 تا شهریور 67) (حداکثر 96 ماه): هرماه 25 امتیاز
نوه‌ی آزاده – نوه‌ی جانباز 50 تا 69 درصد هر مورد 150 امتیاز
نوه‌ی آزاده با جانبازی تا 69 درصد هر مورد 200 امتیاز
نوه‌ی جانباز تا 47 درصد (دو مورد) هر مورد 100 امتیاز
سلاله (نتیجه) شهید (دو مورد) هر مورد 70 امتیاز
نوه‌ی رزمنده هرماه 10 امتیاز حداکثر 120 امتیاز
خواهرزاده یا برادر زاده‌ی شهید و جانباز 70 درصد به بالا هر مورد 150 امتیاز

شرایط ثبت نام مدارس استعدادهای درخشان

از دیگر مدارس دارای شرایط خاص برای ثبت نام، مدارس استعدادهای درخشان (تیزهوشان) است. علاقه‌مندان برای ثبت نام و ادامه‌ی تحصیل در مدارس تیزهوشان، باید ضمن دارا بودن شرایط ثبت نام مدارس خاص تیزهوشان، در آزمون تیزهوشان نهم به دهم شرکت کرده و نمره‌ی لازم برای قبولی را کسب کنند.

✔️ داشتن تابعیت ایرانی

✔️ اشتغال به تحصیل در پایه‌ی ششم ابتدایی، کسب مقیاس خیلی خوب در کلیه‌ی دروس نوبت دوم پایه‌ی پنجم ابتدایی، کسب مقیاس خیلی خوب در تمامی دروس در نوبت اول پایه‌ی ششم، برای ثبت نام و شرکت در آزمون ورودی تیزهوشان پایه‌ی هفتم.

✔️ اشتغال به تحصیل در پایه‌ی نهم و داشتن حداقل معدل کل سالانه‌ی 19 در پایه‌ی هشتم، برای ثبت نام در آزمون ورودی تیزهوشان پایه‌ی دهم.

✔️ انتقال دانش‌آموزان پایه‌ی هفتم و پایه‌ی دهم مدارس استعدادهای درخشان، در سال اول پذیرش در آزمون ورودی، در میان مدارس تیزهوشان درون یک شهرستان، ممنوع است.

✔️ ثبت نام دانش‌آموزان پایه‌ی دهم در رشته‌ای غیر از رشته‌ی پذیرفته شده در آزمون ورودی ممنوع است.

شرایط ثبت نام مدارس خاص نمونه دولتی

دانش‌آموزانی که علاقه‌مند به ثبت نام و تحصیل در مدارس نمونه دولتی هستند، لازم است علاوه بر دارا بودن شرایط ثبت نام مدارس خاص نمونه دولتی، در آزمون ورودی این مدارس شرکت کرده و نمره‌ی لازم برای قبولی را کسب کنند. (آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی به صورت استانی برگزار می‌شود و متقاضیان با مراجعه به سایت استان موردنظر در زمان تعیین شده، می‌توانند نام نویسی خود را انجام دهند.)

شرایط ثبت نام مدارس نمونه دولتی در ادامه بیان شده است:

? دانش آموزان برای ثبت نام در مدارس نمونه دولتی، باید تابعیت ایرانی داشته باشند.

? کسب حداقل معدل 17 در ارزشیابی پایانی نوبت دوم پایه نهم، ملاک اصلی ثبت نام در آزمون ورودی نهم به دهم نمونه دولتی است.

? هریک از داوطلبان فقط می‌توانند یک واحد آموزشی و یک رشته‌ی تحصیلی از شاخه‌ی نظری را انتخاب کنند.

? همه‌ی دانش‌آموزان پایه‌ی نهم مجاز به ثبت نام و شرکت در آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی نهم به دهم هستند.

شرایط ثبت نام مدارس غیردولتی

ثبت نام دانش آموزان در مدارس غیرانتفاعی از طریق سامانه سیدا انجام می‌شود. به منظور ثبت نام نهایی دانش‌آموزان و دریافت قرارداد شهریه، باید مشخصات دانش‌آموزان در سامانه‌ی مشارکت ها به نشانی mosharekatha.ir هم ثبت شود. لازم به ذکراست، برگزاری آزمون ورودی برای کلیه‌ی پایه‌های ابتدایی و پایه‌ی هفتم دوره‌ی متوسطه‌ی اول ممنوع است.

شرایط ثبت نام مدارس آموزش از راه دور
شرایط ثبت نام مدارس غیردولتی

شرایط ثبت نام مدارس آموزش از راه دور

آن دسته از دانش‌آموزانی که به دلایل موجه (بیماری‌های خاص و موارد مشابه) نمی‌توانند به صورت حضوری در مدارس ثبت نام کنند، با تایید پزشک و مدیر مدرسه می‌توانند در مدارس آموزش از راه دور تحصیل کنند. شرایط ثبت نام مدارس آموزش از راه دور یا مدارس غیرحضوری به صورت زیر است:

✔️ حداقل سن مجاز برای تحصیل در مدارس آموزش از راه دور (غیرحضوری)، 18 سال و برای بزرگسالان و مدارس غیردولتی، 17 سال تمام است.

✔️ ثبت نام دانش‌آموزان در مدارس آموزش از راه دور به صورت حضوری و با حضور متقاضی تحصیل و قیم قانونی او انجام می‌شود.

✔️ دانش‌آموزان خارج از کشور با ثبت نام در مدارس آموزش از راه دور، می‌توانند برای دریافت مدرک تحصیلی خود در ایران اقدام کنند و ثبت نام آنها مانعی ندارد.

✔️ افراد زیر، شرایط ثبت نام در مدارس آموزش از راه دور را داشته و در صورت دارا بودن سن بالای 18 سال، از معافیت تحصیلی برخوردار خواهند شد:

  1. نداشتن محل تحصیل و یا نداشتن رشته‌ی مورد علاقه‌ی متقاضی برای ادامه تحصیل (پس از تایید نهایی آموزش و پرورش محل سکونت، استفاده از این بند امکانپذیر است.)
  2. افرادی که به دلیل بیماری های سخت، ناتوانی جسمی، صعب العلاج، مسری و یا به دلیل ازدواج از تحصیل بازمانده اند.

جمع بندی

شرایط ثبت نام مدارس خاص شاهد، نمونه دولتی، غیردولتی و آموزش از راه دور به صورت کامل در این مقاله بیان است. علاقه مندان به ثبت نام و ادامه تحصیل در مدارس خاص، لازم است ضمن آگاهی از شرایط و ضوابط ثبت نام، در زمان مقرر با مراجعه به سایت مربوط به ثبت نام، نام نویسی خود را انجام دهند. از شرایط ثبت نام و ادامه تحصیل در مدارس خاص می توان به شرط معدل، شرکت در آزمون ورودی و کسب نمره‌ی قبولی، کسب امتیازات لازم و … اشاره کرد.


سوال های متداول

معدل لازم برای ثبت نام در مدارس نمونه دولتی چگونه است؟

کسب حداقل معدل 17 در ارزشیابی پایانی نوبت دوم پایه نهم، ملاک اصلی ثبت نام در آزمون ورودی نهم به دهم نمونه دولتی است.

امکان ثبت نام دانش آموزان خارج از کشور در مدارس آموزش از راه دور وجود دارد؟

دانش‌آموزان خارج از کشور با ثبت نام در مدارس آموزش از راه دور، می‌توانند برای دریافت مدرک تحصیلی خود در ایران اقدام کنند و ثبت نام آنها مانعی ندارد.

شرایط ثبت نام در مدارس خاص نمونه دولتی چیست؟

داشتن تابعیت ایرانی، کسب حداقل معدل 17 در ارزشیابی پایانی نوبت دوم پایه نهم، شرکت در آزمون ورودی و کسب نمره‌ی قبولی.

میانگین امتیاز 4.2 / 5. جمع امتیاز 5

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. آیا می توان در تمام مدارس خاص از نهم به دهم(نمونه ،فرزانگان،دبیرستان دانشگاه) ثبت نام کرد و امتحان داد چون امسال همه ی آزمون های ورودی این امتحانات هم زمان برگزار میشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا