سامانه ها

sida medu ir سامانه سیدا l نحوه ورود به سیدا وزارت آموزش و پرورش

سامانه سیدا سامانه‌‌ی یکپارچه‌ی وزارت آموزش و پرورش برای جمع‌آوری اطلاعات و بررسی سوابق تحصیلی برای رسیدگی به امور دانش‌آموزان است. ورود و ثبت‌نام در سامانه‌ی سیدا به نشانی sida.medu.ir انجام می‌شود، این سامانه خدمات آموزشی والدین، دانش‌آموزان و کادر مدرسه را آسان‌تر و سریع‌تر می‌کند. ما در ادامه به نحوه‌ی ورود به سامانه‌ی سیدا می‌پردازیم.

سامانه سیدا sida.medu.ir - وزارت آموزش و پرورش
سامانه سیدا sida.medu.ir – وزارت آموزش و پرورش

sida.medu.ir

یکی از مهم‌ترین سایت‌ها در ارتباط با دانش آموزان، سامانه‌ی سیدا به آدرس الکترونیک sida.medu.ir است. در سال‌های گذشته اطلاعات دانش‌آموزان به صورت کاغذی در مدارس موجود بود. دانش‌آموزان با ورود به مدرسه‌ی جدید باید پرونده‌ی تحصیلی تازه‌ای ایجاد می‌کردند، علاوه بر این هرسال سوابق تحصیلی جدید نیز به آن پرونده اضافه می‌شد. امروزه تمام این فعالیت‌ها در سامانه سیدا به صورت جامع و یکپارچه و با امنیت بالاتر راحت‌تر انجام می‌شود.

کادر مدرسه نیز با زحمت کمتری کارهای آموزشی را انجام خواهد داد و در کمترین زمان ممکن نمرات دانش‌آموزان در کارنامه‌ی آن‌ها وارد می‌شود، از طرفی اطلاعات دانش‌آموزان چندین سال بعد هم در این سامانه موجود خواهد بود. دانش‌آموزان تمام پایه‌های تحصیلی در سال‌های بعد به راحتی می‌توانند به سوابق تحصیلی خود دسترسی داشته باشند، امکان حذف و از بین رفتن این اطلاعات نیز بسیار کم است.

سامانه سیدا علاوه بر کادر اداری، همچنین به معلم‌ها این امکان را می‌دهد تا به راحتی بتوانند نمرات دانش‌آموزان را در سامانه وارد کرده و درنهایت دانش‌آموزان راحت‌تر کارنامه دریافت کنند. در واقع تمام اطلاعات دانش‌آموز همراه با سوابق تحصیلی در سامانه سیدا وجود دارد و مدیران و معلمان بدون هیچ محدودیتی به این بانک اطلاعات دسترسی دارند.

ورود به سامانه‌ی سیدا برای کادر آموزشی از طریق وارد کردن نام کاربری (کد ملی) و رمزعبور (کد پرسنلی) انجام می‌شود. در ادامه نحوه‌ی ورود به سامانه‌ی سیدا را تشریح خواهیم کرد.

نحوه ورود به سامانه سیدا

ورود به سامانه سیدا دارای سه مرحله است. برای ورود به سامانه‌ی سیدا مراحل زیر انجام می‌شود:

  1. ابتدا آدرس اینترنتی سامانه سیدا به نشانی sida.medu.ir را در مرورگر سیستم جستجو کنید. پیشنهاد می‌کنیم از مرورگر کامپیوتر استفاده کنید. (برای ورود به سامانه سیدا اینجا کلیک کنید.)
  2. پس از جست‌وجوی آدرس سایت، وارد سامانه خواهید شد. در صفحه‌ی نمایش داده شده باید نام کاربری و رمز عبور را وارد کنید. نام کاربری برای مسئولین مدرسه، کد ملی و رمز عبور همان کد پرسنلی آن‌ها است. پس از درج اطلاعات و کد امنیتی، گزینه‌ی ورود کاربران را انتخاب کنید.
  3. اکنون شما به سامانه‌ی سیدا وارد شده‌اید، و می‌توانید از خدمات سیدا استفاده کنید.
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس

ثبت نام در سامانه سیدا

ثبت نام در سامانه سیدا توسط مسئولین مدارس انجام می‌شود. سامانه‌ی سیدا برای معلم‌ها، والدین، دانش‌آموزان و کادر آموزشی مزایای زیادی دارد، همانطور که بیان کردیم معلم‌ها برای ورود به سامانه‌ی سیدا نیازمند درج نام کاربری و رمز عبور هستند، اما دانش‌آموزان باید توسط مسئولین مدرسه در سامانه ثبت شوند.

دانش‌آموزان نیز برای ورود به سیدا باید رمز عبور و نام کاربری داشته باشند. نام کاربری دانش‌آموز همان کد ملی او است و باید رمز عبور خود را از مدرسه دریافت کند. در صورتی که دانش‌آموز رمز عبور را فراموش کرد، کافی است با مراجعه به مدرسه مجدد رمز عبور سیدا را دریافت کند.

? برای درج نام کاربری یا همان رمز عبور دقت کنید که کد ملی باید بدون صفر اول وارد شود.

ثبت نمرات در سامانه سیدا

ثبت نمرات در سامانه سیدا از امکاناتی است که به تازگی در سایت قرار گرفته است. از ویژگی‌های مهم در در سامانه سیدا امکان ثبت نمرات دانش‌آموزان است که سرعت فعالیت معلم‌ها را افزایش داده است. ثبت نمرات دانش‌آموزان ابتدایی با ثبت نمرات در متوسطه‌ی اول و دوم اندکی تفاوت دارد، اما مراحل کلی برای وارد کردن نمره به ترتیب زیر است:

?ورود به سامانه‌ی سیدا به نشانی  sida.medu.ir از طریق نام کاربری و رمز عبور صورت می‌گیرد.

?پس از ورود به سامانه‌ی سیدا در سمت راست سایت دو آیکون مشاهده خواهید کرد. برای درج نمرات در سیدا روی گزینه ضمن سال کلیک کنید.

?اکنون روی لیست کلاس و ورود نتایج کلیک کنید تا به مرحله‌ی بعدی بروید.

?از زیر گزینه‌های نمایش داده شده، ورود نتایج از طریق کلاس را انتخاب کنید.

?در این مرحله باید کلاس خود را انتخاب کرده و نمرات دانش‌آموزان را وارد کنید، به ترتیب کلاس، درس مورد نظر و در نهایت نوبت تحصیلی اول یا دوم را مشخص کنید.

?پس از اتمام درج اطلاعات در سایت، سمت چپ سامانه جدولی نمایش داده خواهد شد که شامل نام، نام خانوادگی، نام پدر، مستمر اول و پایانی دانش‌آموزان است.

?برای ثبت نمره باید یکی از گزینه‌های مستمر اول یا پایانی کلیک کنید تا قسمت مربوط به وارد کردن نمره فعال شود. جهت ویرایش نمره‌های امتحان ترم اول دانش آموزان می‌توانید روی گزینه‌ی پایانی اول کلیک کنید تا برای ویرایش نمرات بتوانید به راحتی عمل کنید.

?جهت ویرایش نمرات ترم اول دانش آموزان، می‌توانید روی گزینه پایانی اول کلیک کنید تا قابل ویرایش شوند.

?در سمت راست سامانه گزینه‌ای با عنوان تکرار نمره مشاهده می‌کنید. این گزینه برای معلمانی است که می‌خواهند به دانش‌آموزان نمرات یکسانی بدهند. با نوشتن نمره در کادر مختص تکرار نمره و سپس با کلیک روی نمرات پایانی اول ثبت را انتخاب کنید تا نمره‌ی امتحان پایانی برای دانش‌آموزان ثبت شود.

?برای ثبت نهایی در سامانه سیدا ابتدا باید تمام نمرات دانش آموزان را جمع کرده و در کادر سمت راست برای مجموع نمرات وارد کنید. دقت کنید که مجموع نمرات صحیح بدست آید، در غیر اینصورت سامانه ارور می‌دهد. اکنون گزینه ثبت نمره را انتخاب کنید.

دانش آموزان برای مشاهده کارنامه خود می توانند با به همراه داشتن نام کاربری و رمزعبور پادا به سامانه پرونده الکترونیکی دانش آموزان به نشانی pada.medu.ir مراجعه نمایند و نمرات خود را به صورت غیرحضوری مشاهده کنند.

افزودن کاربر سامانه سیدا

افزودن کاربر در سامانه سیدا توسط مدیر مدرسه انجام می‌شود که به ترتیب مراحل زیر می‌باشد. برای وارد کردن اطلاعات دانش آموزان دقت کنید که اطلاعات را به درستی وارد کنید، در صورتی که اشتباهی در سامانه ایجاد شود ممکن است در سال‌های آینده در روند سامانه مشکل ایجاد کند. در ادامه مراحل تعریف کاربر را توضیح داده‌ایم.

1) ابتدا سامانه سیدا به نشانی sida.medu.ir را در مرورگر خود جست‌وجو کنید.

ورود به سامانه سیدا
ورود به سامانه سیدا

2) پس از درج نام کاربری، رمز عبور و کد امنیتی، روی گزینه‌ ورود کاربران کلیک کنید.

درج نام کاربری و رمز عبور
درج نام کاربری و رمز عبور

3) از گزینه‌های سمت راست، قسمت مربوط به عملیات اولیه را انتخاب کنید.

4) در این مرحله ابتدا مشخصات پرسنل غیر رسمی مدرسه را تکمیل کنید.

5) اکنون در قسمت مشاهده‌ی پرسنل، گزینه‌ی ایجاد را انتخاب کنید.

6) اطلاعات خواسته شده برای ایجاد پرسنل را وارد کنید و در نهایت گزینه‌ی اعتبارسنجی و تایید را کلیک کنید.

7) برای ایجاد کاربران رسمی مدارس، گزینه‌ی لیست پرسنل مدرسه در دوره‌ی جاری را انتخاب کنید.

8) اکنون در قسمت مشاهده پرسنل مدرسه در دوره جاری گزینه ایجاد انتخاب کنید.

9) اطلاعات لازم برای تکمیل فرم پرسنل را وارد کنید و روی گزینه‌ی اعتبار سنجی و تایید کلیک کنید.

10) حال برای ایجاد دسترسی برای کاربرانی که تعریف کرده‌اید، در قسمت مدیریت کاربران وارد بخش انتصاب و دسترسی شوید و گزینه‌ی تعریف کاربران را انتخاب کنید.

11) در صفحه‌ی نمایش داده شده، روی مستطیل “انتخاب” کلیک کنید تا لیست کاربران نمایش داده شود. و اجازه‌ی دسترسی به اطلاعات برای آن‌ها صادر شود.

12) پس از انتخاب کاربر و مشاهده‌ی اطلاعات او گزینه اعتبار سنجی و تایید را انتخاب کنید. بدین ترتیب دسترسی داده شده به کاربران، نهایی شود.

اگر سوالی درباره‌ی نحوه‌ی استفاده از سامانه‌ی سیدا دارید، می‌توانید سوال خود را در قسمت کامنت این مقاله وارد کنید. کارشناسان ما در کمتر از 24 ساعت به شما پاسخ می‌دهند.

نکاتی که معلمان باید مدنظر داشته باشند

با توجه به آخرین اطلاعیه سامانه سیدا در کانال تلگرام، کادر آموزشی باید موارد زیر را رعایت کنند:

☑️ همانطور که مطلع هستید متاسفانه در سامانه سیدا برای دانش‌آموزانی که در امتحانات نوبت دوم غیبت داشته‌اند برای نوبت اول نیز غیبت در نظر گرفته شده است. بنابراین کادر آموزشی باید برای اصلاح این مشکل اقدام کنند. اهمیت این موضوع بیشتر برای دانش آموزان دوازدهمی است. زیرا اگر اطلاعات اشتباه در سامانه‌ی امتحانات نهایی ارسال شده باشد، در زمان فارغ التحصیلی دچار مشکل می‌شوند.

☑️ در بخش انتقال دانش‌آموز به مدرسه‌ای دیگر نیازی به حذف دانش‌آموز از آن مدرسه نیست. متاسفانه مدارسی هستند که این دانش‌آموزان را از قسمت ارتقای پایه حذف می‌کنند. بدین ترتیب دانش‌آموزان در مدرسه‌ی مقصد با پیام (این دانش‌آموز/شما در سال 1400 ثبت‌نامی ندارد/ندارید) مواجه می‌شوند.

☑️ اگر دانش‌آموزان سال دهم دوره‌ی متوسطه پس از انتخاب رشته و ثبت‌نام در سامانه‌ی کتاب، بخواهند تغییر رشته انجام دهند، نیازی نیست در سامانه‌ی دریافت کتاب درخواستی ثبت کنند. آن‌ها باید منتظر بمانند تا اطلاعاتشان از سامانه‌ی ثبت‌نام به سامانه‌ی فروش کتاب ارسال شود و سپس اقدام به دریافت کتاب کنند.

☑️ اگر دانش‌آموز در هنگام درخواست انتقال با خطای (در سال ۱۴۰۰ ثبت‌نام ندارید) مواجه شود، ابتدا باید در مدرسه‌ی مبدا، دانش‌آموز را در سامانه سیدا ثبت نام کنید تا بعد بتوانید درخواست انتقال را ثبت کنید.

☑️ امکان جدیدی که به تازگی به سامانه سیدا اضافه شده، ابطال‌ ثبت‌نام اولیه‌ی دانش‌آموزان نهم و ششم است. این ویژگی به معلمان اجازه می‌دهد تا به ترتیب بیان شده (عملیات اولیه⬅️انتخاب سازماندهی⬅️ثبت نام⬅️کلیک برروی ثبت نام⬅️نمایش انتخاب دروس دانش‌آموزان) ابطال ثبت‌نام دانش‌آموزانی که قبولی دی، خرداد یا شهریور باشند را انجام دهند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سامانه‌های مشابه، روی هر کدام کلیک کنید
سامانه پادا pada. medu. ir
سامانه نظارت و ارزیابی عملکرد مدارس nezarat medu ir
سامانه همگام (نحوه ثبت نمرات در سامانه همگام) hamgam medu ir
سامانه کد و سوابق تحصیلی آموزش و پرورش dipcode.medu.ir
سامانه امین فارغ التحصیلی edu.medu.ir

سوالات متداول

آدرس اینترنتی سامانه سیدا چیست؟

سامانه سیدا به نشانی sida.mdu.ir، سامانه‌ای یکپارچه برای دانش آموزان است.

آیا ثبت نمرات در سامانه سیدا برای دانش آموزان ابتدایی متفاوت است؟

بله. ثبت نمرات در سامانه سیدا به صورت توصیفی انجام می‌شود.

نام کاربری و رمز عبور در سامانه سیدا چیست؟

برای ورود به سامانه سیدا نیازمند درج نام کاربری و رمز عبور هستید که نام کاربری همان کد ملی کاربر است و رمز عبور برای معلمان برابر با کد پرسنلی است و برای دانش آموزان باید از مدرسه دریافت شود.

میانگین امتیاز 4.3 / 5. جمع امتیاز 8

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

13 دیدگاه

    1. سلام دوست عزیز، طبق آموزش بیان شده در مقاله طریقه ثبت نمرات در سامانه سیدا گفته شده است.

    1. دانش آموزان برای مشاهده کارنامه ماهانه باید به سامانه پادا مراجعه کنند. برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه ورود به سامانه پادا به مقاله سامانه پادا مراجعه کنید.

    1. سلام . رمزعبور سامانه سیدا همان شماره پرسنلی شما است. در صورت عدم دسترسی می توانید رمزعبور سیدا را از مدیر مدرسه دریافت کنید.

      1. سلام من به عنوان مدیر در شاد بودم ویک دفعه شادم پرید برای نصب مشکل دارم نام کاربری ام شماره همراهم است ولی رمز عبورم و نمیدونم وقتی میزنم فراموشی رمز
        این پیام میاد
        وارد سیدا شوید وقسمت سمته وارد شوید ومن قسمت سمت ها رو پیدا نمی کنم
        ممنون میشم راهنمایی بفرمایید ?

  1. سلام وقتتون بخیر . ثبت نمرات ابتدایی در سامانه سیدا به صورت توصیفی هست؟

    1. سلام، دوست عزیز امکان ثبت نمرات توصیفی پایه ابتدایی در سامانه سیدا امکان پذیر است.

  2. سلام نمرات ثبت شدند ولی الان تو کارنامه دانش آموز در سامانه پادا نمیان مشکل چیه ؟

    1. سلام دوست عزیز. باید منتظر بمونین تا بخش مربوط به دریافت کارنامه در سامانه پادا بروز رسانی بشه.

    1. سلام. برای دریافت رمزعبور سیدا باید به مدرسه مراجعه و رمز را از مدیر مدرسه دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا