سامانه ها

سامانه امین فارغ التحصیلی l edu.medu.ir امین سامانه فارغ التحصیلان

سامانه فارغ التحصیلی امین edu.medu.ir با هدف انجام مراحل فارغ التحصیلی دانش‌آموزان دوره‌ی متوسطه دوم به صورت اینترنتی طراحی شده است. مدیران و مسئولان مدارس با استفاده از نام کاربری و رمزعبور خود می‌توانند وارد سامانه‌ی امین شده و برای صدور گواهی فارغ التحصیلی دانش‌آموزان اقدام کنند. لازم به ذکر است، نیازی به مراجعه‌ی دانش‌آموزان به سایت فارغ التحصیلی امین نخواهد بود و کلیه‌ی مراحل توسط مدیر یا معان اجرایی مدارس انجام می‌شود.

راهنمای ورود به سامانه‌ی فارغ التحصیلی امین و مراحل صدور مدرک فارغ التحصیلی برای دانش‌آموزان، به صورت تصویری در این مقاله ارائه داده شده است.

سامانه فارغ التحصیلی امین edu.medu.ir
سامانه فارغ التحصیلی امین edu.medu.ir

سامانه امین

سامانه امین تمامی اطلاعات و مشخصات مربوط به دانش‌آموزان فارغ التحصیل را نگهداری می‌کند و سپس تاییدیه تحصیلی را برای ارائه به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به دفتر پیشخوان دولت ارسال خواهد کرد. صدور گواهینامه‌ی دوره‌ی متوسطه و پیش دانشگاهی، از مهم‌ترین خدمات سایت فارغ التحصیلی امین است. پس از بررسی و تأیید اطلاعات فارغ التحصیلان توسط مسئول مربوطه، مدارک تحصیلی دانش‌آموزان صادر می‌شود.

لازم به ذکر است، فقط مدیر یا معاون اجرایی مدرسه امکان ورود به سامانه امین و صدور مدارک فارغ التحصیلی برای دانش‌آموزان را دارد.

ورود به سامانه فارغ التحصیلی امین edu.medu.ir

ورود به سامانه امین فارغ التحصیلی edu.medu.ir از طریق دسترسی به نام کاربری و رمزعبور امکان‌پذیر است. کاربران توجه داشته باشند، مراحل اولیه‌ی صدور مدرک فارغ التحصیلی برای دانش‌آموزان از طریق سایت دانا انجام می‌شود. سپس لازم است مدیر یا معاون اجرایی با مراجعه به سامانه امین، مراحل فارغ التحصیلی را انجام دهند.

انجام مراحل فارغ التحصیلی در سامانه امین دارای دو مرحله (قبل از تایید اولیه‎‌ی منطقه و بعد از تایید اولیه‌ی منطقه) است.

🔺🔺برای ورود به سامانه امین، می‌توانید از مرورگرهای کروم، فایرفاکس و اینترنت اکسپلورر استفاده کنید. توصیه می‌شود برای کارایی بهتر، با مرورگر فایرفاکس وارد شوید.

ورود به سامانه فارغ التحصیلی امین با مرورگر فایرفاکس

نحوه‌ی ورود به سامانه امین فارغ التحصیلی:

✔️ برای ورود به سامانه امین آموزش و پرورش به نشانی edu.medu.ir مراجعه کنید.

✔️ نام کاربری، رمزعبور و کد امنیتی را وارد کنید.

✔️ پس از ورود به سامانه، مراحل فارغ التحصیلی دانش‌آموزان را انجام دهید.

نحوه ورود به سامانه امین فارغ التحصیلی
نحوه ورود به سامانه امین فارغ التحصیلی

برای ورود به سامانه امین “اینجا” کلیک کنید.

لینک دانلود اپلیکیشن هم‌درس
لینک دانلود اپلیکیشن هم‌درس

صدور مدرک فارغ التحصیلی در سامانه امین

صدور مدرک فارغ التحصیلی در سامانه امین، دارای دو مرحله است: قبل از تایید اولیه‌ی منطقه و بعد از تایید اولیه‌ی منطقه. برای آشنایی بیشتر مدیران و مسئولان مدرسه، راهنمای صدور مدرک فارغ التحصیلی در سامانه امین به صورت تصویری در ادامه ارائه شده است:

صدور مدرک در سامانه امین قبل از تایید اولیه‌ی منطقه:

✔️ پس از انجام مراحل اولیه در سامانه‌ی دانا، فایل فارغ التحصیلان را دریافت کنید. سپس با استفاده از گزینه «ارسال فایل از مدرسه به سامانه» آن را به سامانه‌ فارغ التحصیلی امین ارسال کنید:

نکته: برای ارسال اطلاعات دانش‌آموزان از سایت دانا به سامانه امین، پس از ورود به سایت دانا و اطمینان از ثبت نمرات، کارنامه را تا مرحله چاپ ببرید و در انتها بر روی گزینه‌ی «ارسال سوابق به امین» کلیک کنید.

ارسال فایل از مدرسه به سامانه امین
ارسال فایل از مدرسه به سامانه امین

در صورتیکه فایلی ارسالی مشکل داشته باشد، یک فایل پی دی اف برای شما نمایش داده می‌شود. پس از مطالعه‌ی فایل و رفع مشکلات آن، دوباره‌ فایل اطلاعات دانش‌آموز را ارسال کنید.

✔️از بخش «عملیات اصلی» و سپس «مشاهده اطلاعات دانش آموزی» اطلاعات دانش‌آموزان را با دقت بررسی کنید و از کامل بودن آن اطمینان حاصل کنید.

بررسی اطلاعات دانش آموزان در سامانه امین

بررسی اطلاعات در سامانه امین

صدور مدرک در سامانه امین بعد از تایید اولیه‌ی منطقه:

✔️ پس از بررسی و تایید فارغ التحصیلی، در صورت عدم خطا، تیک تایید منطقه فعال می‌شود و وضعیت فارغ التحصیلی دانش‌آموز انجام می‌شود.

صدور مدرک در سامانه امین بعد از تایید اولیه منطقه

✔️ در گام بعدی از طریق گزینه گزارش‌ها و فرم 291/1، فهرست فارغ التحصیلان را روی دستگاه خود ذخیره کنید و بررسی‌های لازم را انجام دهید. (با مراجعه به بخش گزارش‌های کنترلی، مغایرت کارنامه و مغایرت فاینال را بررسی کنید.)

کنترل فهرست فارغ التحصیلان در امین

✔️ پس از بررسی اطلاعات و اطمینان از کامل بودن فهرست، از طریق بخش عملیات اصلی و سپس وضعیت فارغ التحصیلی، تیک مربوط به تایید نهایی مدرسه را فعال کنید و روی گزینه‌ی «ذخیره» کلیک کنید.

تایید نهایی مدرسه در سامانه امین

✔️پس از صدور مجوز توسط منطقه، در بخش «گزارش‌ها» امکان چاپ دفتر فارغ التحصیلان فعال می‌شود.

در صورتیکه دانش‌آموز قبل از آماده شدن گواهی، به مدرک تحصیلی خود نیاز داشته باشد، مدرسه می‌تواند پس از تایید منطقه، گواهی موقت صادر کند.

خروج دانش آموز از فارغ التحصیلی در سامانه امین

برای خروج دانش‌آموزان از فارغ التحصیلی در سامانه امین، لازم است گزینه‌ی «خروج از فارغ التحصیلی» را انتخاب کنید. قبل از صدور شماره گواهی‌نامه در صورتیکه وضعیت دانش‌آموز برابر با فارغ التحصیل باشد، وضعیت دانش‌آموز مخالف با درحال بررسی باشد، یا تایید نهایی مدرسه فعال نشده باشد و اطلاعات دانش‌آموز به پایگاه اطلاعاتی ارسال نشده باشد، کاربر مدرسه می‌تواند دان‌ آموز را از فارغ التحصیلی خارج کند.

توجه داشته باشید، پس از ارسال اطلاعات دانش‌آموز به پایگاه، مجوز خروج از فارغ التحصیلی وجود ندارد.

مراحل ارسال اطلاعات از سامانه سیدا به سامانه امین

در انتها به یکی از سوالات پرتکرار کاربران در رابطه با مراحل ارسال اطلاعات از سامانه سیدا به سامانه امین و دریافت کارنامه و سپس انجام امور فارغ التحصیلی، پاسخ داده‌ایم.

☑️مرحله اول:

  • وارد سامانه سیدا sida.medu.ir شوید.
  • از بخش مدیریت و تسهیلات، گزینه‌ی «ارسال به امین» را انتخاب کنید.
  • در صورت عدم خطا، گزینه‌ی ارسال به امین را بزنید.

☑️مرحله دوم:

  • وارد سامانه امین edu.medu.ir شوید.
  • از بخش سایر سیستم‌ها، گزینه‌ی «عملیات مدرسه متوسطه دوم» را انتخاب کنید سپس به ترتیب مراحل زیر را انجام دهید:
  • عملیات اصلی
  • عملیات سیدا
  • دریافت اطلاعات از سیدا
  • کلیک بر روی گزینه‌ی «دریافت اطلاعات» (اگر در سیدا اطلاعاتی را تغییر داده اید، ابتدا بروزرسانی را انجام داده و سپس «دریافت اطلاعات» را بزنید.)

سایر مراحل به صورت زیر است:

  • عملیات اصلی
  • وضعیت مدرسه
  • شروع محاسبه‌ی کارنامه ترم
  • دریافت کارنامه‌ی کلی از بخش «گزارش‌ها»
  • انجام عملیات فارغ التحصیلی در پایگاه فارغ التحصیلان.

جمع بندی

انجام امور فارغ التحصیلی دانش‌آموزان و صدور مدرک فارغ التحصیلی، به صورت اینترنتی و از طریق سامانه امین edu.medu.ir انجام می‌شود. مدیر و معاون اجرایی مدرسه با به همراه داشتن نام کاربری و رمزعبور می‌توانند وارد سامانه شده و مراحل صدور مدرک فارغ التحصیلی دانش‌آموزان را انجام دهند. توجه داشته باشید، فقط مسئولان مدرسه شرایط ورود به سایت امین را دارند.

اگر ابهامی درباره‌ی سامانه‌ امین دارید، می‌توانید سوالات خود را در قسمت کامنت مطرح کنید. کارشناسان مجموعه در کمتر از 24 ساعت پاسخگوی شما خواهند بود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سامانه های مشابه، روی هر کدام کلیک کنید
سامانه پادا pada. medu. ir
سامانه سیدا sida medu ir
سامانه نظارت و ارزیابی عملکرد مدارس nezarat medu ir
سامانه همگام (نحوه ثبت نمرات در سامانه همگام) hamgam medu ir
سامانه کد و سوابق تحصیلی آموزش و پرورش dipcode.medu.ir

سوالات متداول

گزارش 290 در سامانه فارغ التحصیلی امین چیست؟

گزارش 290 در سامانه امین همان فرم پیش‌نویس معرفی دانش‌آموزان برای صدور گواهینامه فارغ التحصیلی است.

بعد از ارسال اطلاعات دانش‌آموز به پایگاه امکان حذف از سامانه امین وجود دارد؟

خیر. پس از ارسال اطلاعات دانش‌آموزان به پایگاه، مجوز حذف وجود ندارد.

برای ورود به سامانه امین چه اطلاعاتی لازم است؟

برای ورود به سامانه فارغ التحصیلی امین، باید به نام کاربری و رمزعبور دسترسی داشته باشید.

میانگین امتیاز 5 / 5. جمع امتیاز 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

7 دیدگاه

    1. سلام دوست عزیز. بله میتونین از طریق سایت امین سوابقتون رو دریافت کنید.

  1. سلام. دانش آموز من نمی‌خواسته تبصره استفاده کنه و به اشتباه براش تبصره زدن و خرداد فارغ التحصیل شده الان برای اینکه فارغ‌التحصیلیش رو به شهریور تغییر بدم باید چکار کنم؟ لطفا مراحل کار رو برام توضیح بدین

    1. سلام دوست عزیز، اگر امتحان تجدیدی شهریور را شرکت کرده باشد، الان باید با مراجعه به اداره‌ی آموزش و پرورش منطقه پیگیر کار باشد چون تا جایی ما مطلع هستیم، سامانه برای اجرای این کار بسته است.

  2. سلام وقت بخیر .
    من از مدرسه فارغ تحصیل شدم ولی اسمم داخل سامانه ثبت نشده پیش دانشگاهی گذراندم و الانم دانشگاه هستم ازم ریزنمرات دیپلم نظام قدیم میخوان ولی داخل سیستم نیستم جای دیگه میتونم ریزنمرات گیر بیارم؟ مثلا اموزش پرورش منطقه

    1. سلام دوست عزیز، تنها راهی که شما دارید مراجعه به اداره‌ی آموزش و پرورش منطقه‌ی محل تحصیلتونه.

  3. سلام خسته نباشید من 1401 فارغ التحصیل شدم ، متاسفانه کارنامه “گزارش کلی سوابق” رو گم کردم ، در صورتی که به آموزش و پرورش منطقه مراجعه کنم آیا بهم مججدا میدن کارنامه رو با مهر و امضا ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا