آموزش و تحصیل فرزندانروانشناسی و تربیت فرزندان

چگونه فرزندم را برای آزمون تیزهوشان آماده کنم؟

والدین به دلایل مختلف می‌خواهند که ضریب هوشی فرزندشان آزموده شود. برخی به دنبال پذیرش در مدارس تیزهوشان هستند و کسب نمره‌ی مناسب در آزمون هوش برای ورود به این مدارس یک پیش نیاز است. برخی دیگر می‌خواهند بدانند که آیا فرزندشان در یادگیری ناتوانی‌هایی دارد یا خیر؟ والدین دیگری نیز در مورد نقاط قوت و ضعف فکری فرزندشان کنجکاو هستند.

برای بهینه‌سازی عملکرد، بیشتر بچه‌ها باید تست هوش را در ساعات صبح انجام دهند. خستگی ذهنی احتمالاً عملکرد کودک را کاهش می‌دهد. بسته به سن فرزند شما و سبک آزمون، تست هوش معمولاً بین 1.5 تا 3 ساعت طول می‌کشد. به طور معمول، کودکان کوچک‌تر به زمان کمتری برای آزمون نیاز دارند. بسیاری از کودکان (مخصوصاً کوچکترها) باید بین بخش‌های مختلف آزمون، استراحت کنند.

چگونه فرزندم را برای آزمون تیزهوشان آماده کنم؟

آماده کردن کودکان برای شرکت در آزمون تیزهوشان

یک کودک به دلایل مختلف می‌تواند در تست هوش ضعیف عمل کند، اما تنها در صورتی می‌تواند خوب عمل کند که واقعاً توانایی لازم را داشته باشد. بنابراین، اگر نتیجه‌ی تست هوش فرزند شما خوب نبود، عوامل دیگری غیر از میزان هوش او نیز می‌توانند تا حدی باعث کسب نتیجه‌ی ضعیف شده باشند.

برای اینکه فرزند شما در آزمون هوش خوب عمل کند، باید:

  • انگیزه داشته باشد تا بهترین عملکرد خود را به نمایش بگذارد.
  • درگیر آزمون شود و آن را به بازی نگیرد.
  • متمرکز باشد.
  • از نظر عاطفی شرایط مساعدی داشته باشد.

آماده‌سازی فرزند برای تست هوش باید شامل موارد زیر باشد:

  1. اطمینان از خواب خوب شبانه‌
  2. صبحانه‌ی سالم (غلات کامل، میوه و/یا پروتئین)
  3. انتخاب لباس راحت

آمادگی برای آزمون تیزهوشان مدارس سمپاد

آزمون تیزهوشان هر سال در انتهای دو پایه‌ی تحصیلی ششم و نهم به صورت هماهنگ در کل کشور برگزار می‌شود. دانش‌آموزان پایه‌ی ششم و نهم که قصد شرکت در آزمون تیزهوشان را دارند باید اقدامات لازم را برای حضور در جلسه‌ی آزمون انجام دهند، تا روز برگزاری آزمون با مشکلی روبه رو نشوند. از جمله‌ی این اقدامات فراهم کردن وسایل لازم برای شرکت در آزمون تیزهوشان است.

برای اطلاع از شرایط و نحوه‌ی ثبت نام در آزمون تیزهوشان در هر دو مقطع ششم و نهم می‌توانید به مقالات «ثبت نام تیزهوشان ششم به هفتم» و «ثبت نام آزمون تیزهوشان نهم به دهم» رجوع کنید. همچنین آشنایی با «بهترین منابع آزمون تیزهوشان نهم به دهم» و «منابع آزمون تیزهوشان ششم به هفتم» برای کسب موفقیت ضروری است.

اگر فرزندتان صبح روز آزمون بیمار بود، بهتر است در آزمون شرکت نکند. توجه داشته باشید که بسیاری از داروها برای سرماخوردگی و آلرژی می‌توانند سرعت پردازش ذهنی را کاهش دهند، مهارتی که در تست‌های آی‌کیو بسیار مورد استفاده است.

لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس

نقش اضطراب در کاهش عملکرد ذهنی دانش آموزان

باید در مورد تست هوش با فرزندتان صحبت کنید. اما، از استفاده از کلمه‌ی «آزمون» یا «امتحان» خودداری کنید چراکه می‌تواند اضطراب غیرضروری ایجاد کند. به او اطمینان بدهید که همه‌ی بچه‌ها در پاسخگویی به سوالات هوش دچار اشتباه می‌شوند. پس عدم موفقیت در امتحان، به معنای شکست نیست. بهتر است تنها از او بخواهید که در حد توان خود تلاش و تمرکز خود را حفظ کند.

اضطراب می‌تواند به طور جدی عملکرد فرزند شما را در آزمون هوش پایین بیاورد. بنابراین سعی خود را به کار بگیرید که فرزندتان به خاطر راضی نگه داشتن شما دچار اضطراب و ترس از شکست نشود.

دانش‌آموزان این روزها علاوه بر استرس شدید تحصیلی، بار انتظارات والدین را نیز بر دوش می‌کشند. از این رو دانش‌آموزان از شکست و ناامید شدن والدین خود می‌ترسند. از قضا، این ترس از شکست باعث می‌شود که آن‌ها در آزمون‌های خود ضعیف‌تر عمل کنند. [منبع]

سه عادت اثرگذار بر نتیجه‌ی آزمون هوش کودکان

خوشبختانه، هوش کودکان تحت تأثیر محیط آن‌ها هم قرار می‌گیرد و فقط یک امر ژنتیکی نیست. به طور خاص، تحقیقات نشان داده است که سه رفتار وجود دارد که ممکن است به کسب نمرات بالاتر در آزمون‌های هوش کمک کند. در واقع، کودکانی که هر سه رفتار را از خود نشان دادند، در آزمون‌های هوش ۴ درصد بیشتر از کودکانی که این رفتار را نشان ندادند، نمره کسب کردند. این ممکن است تغییر بزرگی به نظر نرسد، اما وقتی صحبت از ورود به مدرسه‌ی تیزهوشان است، همین 4 درصد می‌تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند.

هوش کودکان تحت تأثیر محیط آن‌ها هم قرار می‌گیرد و فقط یک امر ژنتیکی نیست.
هوش کودکان تحت تأثیر محیط آن‌ها هم قرار می‌گیرد و فقط یک امر ژنتیکی نیست.

(1) محدودیت در زمان تماشای صفحه‌ نمایش

والدین باید زمان سرگرمی کودکان خود را با هر نوع صفحه‌ی نمایش از گوشی هوشمند، تبلت و رایانه گرفته تا تلویزیون و بازی‌های ویدئویی را به حداکثر 2 ساعت در روز محدود کنند. شواهد قانع‌کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد زمان نامحدود در تماشای صفحه‌ی نمایش تأثیرات منفی بر مغزهای در حال رشد دارد.

(2) 9 تا 11 ساعت خواب در شب

خواب تأثیر زیادی بر حافظه و سرعت فعالیت‌های ذهنی دارد و هر دوی این‌ها تأثیر قابل توجهی بر نمرات آزمون‌های هوش دارند.

(3) 60 دقیقه فعالیت بدنی در روز

هر نوع فعالیت بدنی مانند دوچرخه سواری، بازی در زمین بازی یا فقط دویدن در اطراف خانه، می‌تواند توانایی‌های شناختی کودک شما را تقویت کند. انجام حداقل 60 دقیقه ورزش در روز با دستورالعمل‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا (CDC) برای فعالیت بدنی کودکان مطابقت دارد.

گنجاندن این سه عادت در برنامه‌ی روزانه فرزندتان قبل از شرکت در آزمون تیزهوشان می‌تواند به موفقیت او کمک کند. اگرچه این رفتارها موفقیت فرزند شما در آزمون تیزهوشان را تضمین نمی‌کنند، اما به فرزند شما کمک می‌کنند تا بهترین عملکرد ممکن را در آزمون داشته باشد. [منبع]

زمان ثبت‌نام و برگزاری آزمون تیزهوشان 03-1402

بر اساس دستورالعمل آزمون‌‌های ورودی دبیرستان‌های دوره‌ی اول و دوم استعدادهای درخشان برای سال تحصیلی 03-1402، ثبت‌نام داوطلبان آزمون ورودی پایه هفتم و آزمون ورودی تکمیل ظرفیت پایه دهم از روز سه‌شنبه 1402/01/15 تا روز جمعه 1402/01/25 از طریق سامانه‌ی ثبت‌نام به نشانی my.medu.ir انجام می‌شود. 

آزمون ورودی پایه هفتم، رأس ساعت 9 صبح روز پنج‌شنبه مورخ 1402/04/01 و آزمون تکمیل ظرفیت پایه دهم رأس ساعت 9 صبح روز جمعه مورخ 1402/04/02 برگزار می‌شود.

نتیجه‌گیری

هر فردی مجموعه‌ای از نقاط قوت و ضعف را در خود دارد و دانش‌آموزان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. وقتی صحبت از تحصیل به میان می‌آید، شناخت هرچه زودتر نقاط قوت و ضعف دانش‌آموزان برای کمک به آن‌ها در دستیابی به اهداف تحصیلی‌شان، ضروری به نظر می‌رسد.

فراموش نکنید که مراقبت، تشویق و ارتباط محبت‌آمیز والدین با فرزندانشان تا حد زیادی بر توانایی‌های شناختی و فکری آن‌ها اثرگذار است. شناخت توانایی‌های فرزندتان با هدف کمک به پیشرفت و تحصیل او، کاری پسندیده است. اما به خاطر داشته باشید که توقعات غیرمنطقی شما، مقایسه‌ کردن فرزندتان با دیگر همسالانش و ایجاد اضطراب و استرس شدید در او برای کسب رضایت شما، تنها اثرات منفی درازمدتی بر شخصیت و توانایی‌های ذهنی او به جا خواهد گذاشت.

 

سوال‌های متداول

تست ضریب هوشی باید در چه سنی انجام شود؟

می‌توانید ضریب هوشی کودک را از سن 2 سال و 6 ماهگی آزمایش کنید. اما ممکن است نتایج دقیق نباشد و در واقع با افزایش سن تغییر کند. بهترین زمان برای تست هوش کودکان بین سنین 5 تا 8 سالگی است.

آیا کودک می‌تواند ضریب هوشی بالاتری نسبت به والدین داشته باشد؟

ژنتیک می‌تواند طیف گسترده‌ای از ضریب‌های هوشی ممکن را توضیح دهد. زیرا ژن‌های مختلف زیادی در رشد و اداره‌ی مغز نقش دارند. به عنوان مثال، می‌توان تمام ژن‌های آی‌کیوی بالاتر را از هر یک از والدین به ارث برد و از پدر و مادر خود باهوش‌تر بود.

چرا مقایسه کردن مداوم هوش کودکان با همسالانشان کار اشتباهی است؟

با مقایسه‌ی مداوم کودک خود با سایر کودکان، سطح اضطراب و استرس او را افزایش می‌دهید. کودکان می‌خواهند والدین خود را راضی کنند و ناتوانی در انجام این کار آن‌ها را مضطرب می‌کند. وقتی آن‌ها به این باور می‌رسند که همه بهتر از خودشان هستند، عزت نفس آن‌ها کاهش می‌یابد.

میانگین امتیاز 4.4 / 5. جمع امتیاز 11

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا