کنکورکنکور تجربی

معرفی رشته تکنولوژی اتاق عمل [+ بازار کار و رتبه لازم برای قبولی]

رشته‌ی تکنولوژی اتاق عمل که با عنوان کارشناسی پیوسته‎‌ی اتاق عمل نیز شناخته می‌شود، یکی از رشته‌های پیراپزشکی در حوزه‌ی درمان است. دانشجویان این رشته ضمن آشنایی با اصول اتاق عمل و تکنولوژی‌های نوین در جراحی‌های تخصصی و فوق تخصصی، اصول مراقبت از بیماران در قبل، حین و بعد از عمل جراحی می‌آموزند.

رشته‎‌ی تکنولوژی اتاق عمل از رشته‌ها‎‌ی پرطرفدار در گروه آزمایشی علوم تجربی است. تعداد زیادی از داوطلبان کنکور سراسری هنگام انتخاب رشته، پس از رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی این رشته را برمی‌گزینند. اگر پس از آشنایی با بازار کار رشته علوم تجربی، متوجه علاقه‌ی خود به رشته‌ی تکنولوژی اتاق عمل شدید، می‌توانید اطلاعات جامعی درباره‌ی این رشته، رتبه‌ی لازم برای قبولی و بازار کار آن در این مقاله بیابید.

معرفی رشته تکنولوژی اتاق عمل
معرفی رشته تکنولوژی اتاق عمل

تکنولوژی اتاق عمل چیست؟

تکنولوژی اتاق عمل یکی از رشته‌های پیراپزشکی در حوزه‌ی بهداشت و درمان است که دانشجویان را با اصول جدید اتاق عمل و تکنولوژی‌های نوین جراحی آشنا می‌کند. دانشجویان این رشته همچنین نحوه‌ی مراقبت و کمک به بیماران، پیش، حین و پس از انجام جراحی را می‌آموزند. فارغ‌التحصیلان این رشته به‌عنوان بخشی از تیم جراحی در مراکز درمانی مشغول به کار می‌شوند.

تکنسین یا تکنولوژیست‌های جراحی، اتاق عمل را آماده می‌کنند. وسایل جراحی را استریل می‌کنند و درنهایت اداره‌ی اتاق عمل هم وظیفه‌ی آن‌ها به حساب می‌آید. آن‌هاباید از کارکرد صحیح تجهیزات جراحی مطمئن شوند و تمام این لوازم را استریل کنند. کنترل پرونده‌ی بیمار پیش از شروع عمل و آماده کردن بیمار با اعلام اطلاعات لازم به او، از دیگر وظایف این کارشناسان است. ضدعفونی کردن محل برش بر روی بدن بیمار از دیگر خدماتی است که تکنولوژیست‌های اتاق عمل ارائه می‌دهند.

چنین کارشناسانی باید تحمل بالایی در مقابل قرار گرفتن در معرض مواد و بوهای ناخوشایند داشته باشند. این حرفه به دقت و توان بدنی مناسبی نیز نیاز دارد. توانایی فعالیت به صورت گروهی و ایجاد ارتباط خوب با اعضای تیم جراحی در این شغل بسیار اهمیت دارد.

نقش تکنولوژیست اتاق عمل

به طور معمول تکتولوژیست‌های جراحی سه نقش مهم در اتاق عمل ایفا می‌‌کنند:

تکنولوژیست جراحی اسکراب: عضو استریل تیم جراحی است. ایجاد محیط استریل و نظارت بر محیط جراحی و در دسترس جراح قرار دادن ابزار، تجهیزات و تدارکات مورد نیاز در طول جراحی، از وظایف او است.

تکنولوژیست جراحی سیرکولر: عضو غیراستریل تیم جراحی است. فراهم کردن تدارکات و تجهیزات لازم برای جراحی در خارج از محیط استریل از وظایف او است. پس از انتقال دادن این تجهیزات به اتاق عمل، این تکنولوژیست، تجهیزات را در دسترس اعضای استریل تیم جراحی قرار می‌دهد.

دستیار اول جراح: این کارشناس، وظیفه‌ی کمک مستقیم به جراح را برعهده دارد. در معرض دید قرار دادن، کمک به خون‌گیری، برش بافت‌ها، کلمپ کردن و بخیه زدن بافت در شرایط مختلف تحت نظارت مستقیم جراح، بر عهده‌ی این تکنولوژیست است.

دوره تحصیل کارشناسی تکنولوژی اتاق عمل

تکنیسن‌های اتاق عمل در طول دوره‌ی تحصیل 4 ساله‌ی خود 130 واحد درسی می‌گذرانند. این دروس شامل 22 واحد عمومی، 74 واحد پایه و تخصصی، 18 واحد کارآموزی و 16 واحد کارآموزی در عرصه هستند. اسامی دروس پایه و تخصصی برنامه‌ی آموزشی دوره‌ی کارشناسی پیوسته‌ی رشته‌ی تکنولوژی اتاق عمل در جدول زیر فهرست شده‎ است:

دروس پایه و تخصصی رشته‌ی تکنولوژی اتاق عمل
تشریح 1 و 2، فیزیولوژی 1 و 2، بیوشیمی، باکتریولوژی و انگل‌شناسی، آسیب‌شناسی و بافت‌شناسی، خون‌شناسی و انتقال خون، ایمونولوژی، آمار حیاتی، روش تحقیق در اتاق عمل، فناوری اطلاعات در اتاق عمل، فیزیک پزشکی و الکتریسیته و رباتیک و کاربرد آن در اتاق عمل، روان‌شناسی عمومی، داروشناسی، اصطلاحات پزشکی، زبان تخصصی، بهداشت روان در اتاق عمل، بهداشت در اتاق عمل، اصول و فنون مهارت‌های بالینی، اصول و فنون عملکرد فرد سیار و اسکراب، تغذیه در جراحی، اصول استیریلیزاسیون و ضدعفونی، آشنایی با وسایل و تجهیزات اتاق عمل، مقدمه‌ای بر تکنولوژی اتاق عمل، آشنایی با بیماری‌های داخلی و مراقبت‌های آن، تکنولوژی اتاق عمل، گوارش و غدد و مراقبت‌های آن، تکنولوژی اتاق عمل زنان و اورولوژی و مراقبت‌های آن، تکنولوژی‌های اتاق عمل توراکس، قلب و عروق، اعصاب، ارتوپدی، فک و صورت، دهان و دندان، چشم، نوزادان، ترمیمی، پلاستیک، پوست و سوختگی، تکنولوژی اتاق عمل در اورژانس، تروما، بحران‌ها و حوادث غیرمترقبه، بیهوشی و مراقبت‌های آن، روش احیای قلبی ریوی و اصول مراقبت‌های ویژه، اصول مراقبت در اتاق بهبودی، فوریت‌های پزشکی، مدیریت در اتاق عمل، اخلاق حرفه‌ای در اتاق عمل، آشنایی با کلیات تصاویر رادیولوژی رایج در اتاق عمل.

بازار کار رشته تکنولوژی اتاق عمل

فارغ‌التحصیلان رشته‌ی تکنولوژی اتاق عمل، پروانه‌ی کار یا مدرک کارشناسی اتاق عمل دریافت می‌کنند. این افراد می‌توانند در بخش‌های جراحی، اتاق عمل، زنان و مامایی و بخش ریکاوری در مراکز جراحی سرپایی، مراکز اورژانس، درمانگاه‌ها، بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها، مطب‌ها، مراکز آندوسکوپی، مراکز لیزر تراپی، رادیولوژی و واحدهای جراحی سیار مشغول به کار شوند. این مراکز می‌توانند دولتی یا خصوصی باشند.

بیمارستان‌ها اصلی‌ترین مراکز استخدام کننده‌ی تکنولوژیست‌های اتاق عمل هستند، اما استخدام آن‌ها در مراکز جراحی سیار، مراکز مراقبتی سرپایی و مطب پزشکان نیز امکان‌پذیر است. استخدام در مطب یا کلینیک جراح حیوانات، فعالیت در حوزه‌های تحقیقاتی، خدمات نظامی، فعالیت در حوزه‌ی آموزش و یا استخدام شدن به‌عنوان مشاور، از دیگر موقعیت‌های شغلی پیش‌روی تکنولوژیست‌های اتاق عمل هستند.

تکنولوژیست جراحی یا تکنولوژیست اتاق‌ عمل در منطقه‌ی استریل و حفاظت‌شده‌ی بیمارستانی انجام وظیفه می‌کند.
تکنولوژیست جراحی یا تکنولوژیست اتاق‌ عمل در منطقه‌ی استریل و حفاظت‌شده‌ی بیمارستانی انجام وظیفه می‌کند.

رتبه لازم برای قبولی در رشته تکنولوژی اتاق عمل

بر اساس فهرست انتخاب رشته‌ی گروه آزمایشی علوم تجربی، دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، تهران، تبریز، مشهد، شیراز (+ استهبان)، اصفهان (+ پردیس خودگردان)، زنجان، اردبیل،  گلستان، گیلان، بابل، مازندران (+ ساری)، سمنان (سرخه)، شاهرود، یزد (+ ابرکوه)، بندرعباس، همدان (+ پردیس خودگردان)، آبادان، رفسنجان، اراک، سبزوار، بجنورد و جیرفت، ازجمله دانشگاه‌هایی هستند که در رشته‌ی تکنولوژی اتاق عمل دانشجو می‌پذیرند.

همچنین دانشگاه‌های علوم پزشکی قزوین، قم، مراغه، ارومیه، خوی، کاشان، البرز، ایلام، بوشهر، شهرکرد، کردستان، کرمانشاه، یاسوج، کرمان، بم، بیرجند (همراه با دانشکده‌های طبس، فردوس و قاین)، تربت حیدریه، خمین، ساوه، فسا، گراش، لارستان، دزفول، بهبهان، شوشتر، گناباد، نیشابور، جندی‌شاپور اهواز، لرستان (+ الیگودرز)، ایرانشهر، زابل، زاهدان و جهرم نیز در رشته‌ی تکنولوژی اتاق عمل پذیرای دانشجویان هستند.

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (+ پردیس خودگردان و نهاوند) و دانشگاه شاهد تهران (رشته‌های پزشکی) نیز از دیگر دانشگاه‌های تهران هستند که در رشته‌ی تکنولوژی اتاق عمل دانشجو می‌پذیرند.

رشته‌ی تکنولوژی اتاق عمل به‌عنوان یکی از رشته‌های پیراپزشکی در حوزه‌ی درمان، علاقمندان زیادی دارد. بنابراین برای پذیرفته شدن در این رشته باید تلاش خود را به کار بگیرید. با این حال با توجه به بالا بودن تعداد دانشگاه‌هایی که این رشته را ارائه می‌دهند، با به دست آوردن رتبه‌های 4 و حتی 5 رقمی هم می‌توان در دانشگاه‌های سراسر کشور در رشته‌ی تکنولوژی اتاق عمل پذیرفته شد.

آخرین رتبه‌ قبولی در رشته تکنولوژی اتاق عمل

براساس اطلاعات موجود، آخرین رتبه قبولی در رشته‌ی تکنولوژی اتاق عمل در دانشگاه‌های مختلف بر اساس نتایج کنکور 1400 و سهیمه‌های مختلف مناطق، به قرار زیر بوده است (توجه داشته باشید که رتبه‌های اعلام شده حدودی هستند):

آخرین رتبه قبولی در رشته تکنولوژی اتاق عمل در کنکور 1400
نام دانشگاه آخرین رتبه‌ی قبولی منطقه‌ی یک آخرین رتبه‌ی قبولی منطقه‌ی دو آخرین رتبه‌ی قبولی منطقه‌ی سه
دانشگاه علوم پزشکی تهران 3712 7126 5510
دانشگاه علوم پزشکی ایران 4866 7267 7386
دانشگاه علوم پزشکی مشهد 5676 8189 6469
دانشگاه علوم پزشکی البرز 5598 7171 2204
دانشگاه علوم پزشکی تبریز 6347 9715 9074
دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد 7027 13117 10423
دانشگاه شاهد تهران 7492 10004 9101
دانشگاه علوم پزشکی کاشان 7158 14471 (شهریه پرداز) 8954
دانشگاه علوم پزشکی گناباد 7633 16272
دانشگاه علوم پزشکی قزوین 8495 (شهریه پرداز) 13290 7451
دانشگاه علوم پزشکی اردبیل 8247 12841 11476
دانشگاه علوم پزشکی خمین 9131 17889 7903
دانشگاه علوم پزشکی سبزوار 9636 14544 11093
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه 4279 14963 8388
لینک دانلود اپلیکیشن هم‌درس (100% رایگان)

لینک دانلود اپلیکیشن هم‌درس (100% رایگان)

اگر علاقمندید که بدانید رتبه‌‌ی برتر کنکور سراسری در سال گذشته از چه روش‌هایی برای کسب موفقیت استفاده کرده‌ است، می‌توانید در وبلاگ تراز از نحوه‌ی مطالعه و درصدهای نفر اول کنکور تجربی 1400 آگاه شوید. آشنایی با مهارت‌های علمی برای مطالعه هوشمند کنکور و راهکارهای علمی برای کسب رتبه برتر در کنکور در کنار یادگیری موثر برای کنکور با استفاده از تمرین بازیابی ازجمله مطالبی است که وبلاگ تراز برای آماده‌سازی داوطلبان ارائه داده است.

جمع‌بندی

تکنولوژیست‌های اتاق عمل، عضو مهمی از تیم سلامت هستند که در تماس نزدیک با جراحان، متخصص‌های بیهوشی و پرستاران برای مراقبت مطلوب از بیماران فعالیت می‌کنند. افزایش تعداد و انواع عمل‌های جراحی، افزایش میزان سالمندی و پیشرفت سریع تکنولوژی پزشکی، نیاز به تکنولوژیست‌های اتاق عمل را افزایش داده است. اتاق‌های عمل روز به روز پیشرفته‌تر و برای تطابق با انواع رایانه‌ها، لیزرها، فیبرهای نوری و روبات‌ها، آماده می‌شوند. همین موضوع اهمیت آموزش علمی و به روز کارشناسان رشته‌ی تکنولوژی اتاق عمل را نشان می‌دهد.

رشته تکنولوژی اتاق عمل از مجموعه رشته‌های پیراپزشکی گروه آزمایشی علوم تجربی در کنکور سراسری است. در حال حاضر دانشگاه‌های علوم پزشکی و پرستاری دولتی در دوره‌های روزانه، شهریه‌پرداز، ظرفیت مازاد، پردیس خودگردان و دانشگاه آزاد در این رشته دانشجو می‌پذیرند.

اگر قصد شرکت در کنکور سراسری علوم تجربی را دارید، باید بدانید که شرکت در آزمون سرنوشت‌ساز و رقابتی کنکور، می‌تواند میزان اضطراب شما را افزایش داده و مانع مدیریت صحیح زمان شود، برای آشنایی با راهکارهای موثر در این زمینه، می‌توانید با 11 راهکار برای مدیریت زمان در کنکور + (مدیریت زمان در تست زنی) آشنا شوید. همچنین آگاهی‌ از راه ‌های کاهش اضطراب امتحان در دانش ‌آموزان موثر خواهد بود.


سوالات متداول

رتبه لازم برای قبولی در رشته تکنولوژی اتاق عمل در دانشگاه‌های معتبر روزانه چیست؟

با توجه به بالا بودن تعداد دانشگاه‌هایی که این رشته را ارائه می‌دهند، با به دست آوردن رتبه‌های 4 و حتی 5 رقمی هم می‌توان در دانشگاه‌های سراسر کشور در رشته‌ی تکنولوژی اتاق عمل پذیرفته شد.

موضوع رشته‌ی تکنولوژی اتاق عمل چیست؟

رشته‌ی تکنولوژی اتاق عمل، شاخه‎‌ای از علوم پزشکی است که دانشجویان آن، طی چهار سال تحصیل با اصول اتاق عمل و تکنولوژی‌های نوین در جراحی‌های تخصصی و فوق تخصصی آشنا می‌شوند. مراقبت و کمک به اداره‌ی بیمار، پیش، حین و بعد از جراحی نیز از مباحث مهم این رشته است.

بازار کار رشته‌ی تکنولوژی اتاق عمل چگونه است؟

بخش‌های جراحی، اتاق عمل، زنان و مامایی و بخش ریکاوری در مراکز جراحی سرپایی، مراکز اورژانس، درمانگاه‌ها، بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها، مطب‌ها، مراکز آندوسکوپی، مراکز لیزر تراپی، رادیولوژی و واحدهای جراحی سیار، اصلی‌ترین محل اشتغال فارغ‌التحصیلان این رشته است. استخدام در مطب یا کلینیک جراح حیوانات، فعالیت در حوزه‌های تحقیقاتی، خدمات نظامی، فعالیت در حوزه‌ی آموزش و یا استخدام شدن به‌عنوان مشاور، از دیگر موقعیت‌های شغلی پیش‌روی تکنولوژیست‌های اتاق عمل است.

میانگین امتیاز 4.7 / 5. جمع امتیاز 6

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا