آموزش و تحصیل فرزندانروانشناسی و تربیت فرزندان

سازگاری با مدرسه‌ جدید: راهکارهایی برای والدین

والدین همیشه سعی می‌کنند بی‌ثباتی و بروز تغییرات دشوار احساسی را در زندگی فرزندانشان به حداقل برسانند، اما هر چقدر هم که تلاش کنیم، تغییر رخ می‌دهد و گاهی تأثیرگذار است. یکی از این تغییرات که در زندگی هر فرزندی رخ می‌دهد، رفتن به مدرسه‌ی جدید است. خواه جابه‌جایی خانواده از یک محله یا شهر مستلزم رفتن به یک مدرسه‌ی جدید باشد یا اینکه با تمام شدن یک مقطع تحصیلی، دانش‌آموز وارد یک مدرسه‌ی جدید شود.

سازگاری با مدرسه‌ جدید: راهکارهایی برای والدین
سازگاری با مدرسه‌ جدید: راهکارهایی برای والدین

روزها و هفته‌های اول در مدرسه‌ی جدید می‌تواند برای فرزند شما هیجان‌انگیز باشد، اما امکان دارد که شرایط جدید موجب عدم اطمینان و اضطراب دانش‌آموز هم بشود. در این مقاله نکات و راهکارهایی ذکر شده است که با بهره‌گیری از آن‌ها، والدین می‌توانند به فرزند خود برای سازگاری با مدرسه‌ی جدید، کمک کنند.

نگرش مثبت داشته باشید

هیچ چیز به اندازه‌ی نگرش مثبت شما به فرزندتان کمک نمی‌کند که دید مثبتی نسبت به مدرسه‌ی جدید خود داشته باشد. اگر نگران این انتقال هستید و این نگرانی را بروز دهید، فرزند شما نیز نگران خواهد شد. اشکالی ندارد که درباره‌ی ترس‌ها و انتظارات فرزندتان صحبت کنید، اما به او اطمینان دهید که سال خوبی خواهد داشت. گاهی اوقات مفید است که به کودک خود بفهمانید که هر کودک دیگری نیز چنین تغییراتی را تجربه می‌کند.

اجازه بدهید بداند با او همراه هستید

هیچ چیز برای یک فرزند، به‌ویژه در سنین کمتر، آرام‌بخش‌تر از این نیست که بداند در هر مرحله‌ با او خواهید بود. نه، شما قرار نیست با او در کلاس بنشینید، اما به او اطمینان بدهید که قبل و بعد از مدرسه در کنار او خواهید بود و در صورت نیاز حتی در طول مدرسه در دسترس هستید. حضور در جلسات اولیا و مربیان مدرسه‌ی فرزندتان نیز می‌تواند راهی موثر برای کمک به او برای سازگار با محیط جدید مدرسه باشد. اگر فرزندتان بزرگ‌تر است، با او در مورد کلاس‌ها و ارتباطاتش در مدرسه صحبت کنید. اطمینان از اینکه از نظر جسمی و عاطفی برای فرزند بزرگ‌تر خود نیز در دسترس هستید، به او در سازگاری با شرایط جدید کمک می‌کند.

فرزندتان را درگیر فعالیت‌های مدرسه کنید

درگیر کردن فرزندتان در فعالیت‌های مدرسه راهی عالی برای کاهش ترس او و کمک به او برای سازگاری سریع با مدرسه‌ی جدید است. البته او را مجبور به انجام کاری نکنید، اما تشویقش کنید که در کلاس‌ها و فعالیت‌های فوق‌برنامه‌ی مدرسه شرکت کند تا دوست‌‌های بیشتری بیابد و احساس کند بخشی از جامعه‌ی جدید مدرسه است، نه یک غریبه. تحقیقات نشان داده است که آن دسته از دانش‌آموزان دبیرستانی که در فعالیت‌های فوق‌برنامه‌ی مدرسه مانند فعالیت‌های ورزشی شرکت می‌کنند، بیشتر احساس ارتباط می‌کنند و عملکرد تحصیلی بهتری دارند. درگیر شدن در فعالیت‌های فوق برنامه در خارج از کلاس می‌تواند به کودک کمک کند تا در کلاس درس بیشتر احساس ارتباط کند.

برنامه‌ی خواب منظمی داشته باشید

مطالعات متعددی نشان می‌دهند که خواب خوب شبانه برای داشتن بچه‌های سالم و سازگار ضروری است. خواب کافی قبل از سال تحصیلی جدید نیز مهم است – به خصوص اگر فرزند شما در حال نقل مکان به یک مدرسه‌ی جدید است. برای آسان‌تر کردن این انتقال، توصیه می‌کنیم چند هفته قبل از شروع مدرسه، روال جدید خواب را برای سال تحصیلی فرزندتان شروع کنید.

تحقیقات نشان می دهد دانش آموزانی که بیشتر می خوابند، نمرات بهتری کسب می کنند.
تحقیقات نشان می دهد دانش آموزانی که بیشتر می خوابند، نمرات بهتری کسب می کنند.

قبل از رسیدن روز اول مدرسه، آن را تجربه کنید

چرا باید تا روز اول مدرسه صبر کرد تا همه چیز مشخص شود؟ ناشناخته بودن شرایط و مکان چیزی است که دانش‌آموزان را در اولین روز مدرسه می‌ترساند – به‌ویژه دانش‌آموزانی که به مدرسه جدید وارد می‌شوند. مدتی قبل از اولین روز مدرسه، فرزندتان را به دیدن مدرسه ببرید. در مورد مسیر و نحوه‌ی رسیدن به مدرسه با فرزندتان صحبت کنید. اگر قرار است از وسایل نقلیه‌ی عمومی استفاده کند یا با پای پیاده به مدرسه برود، او را همراهی کنید تا دست‌کم یکبار پیش از آغاز مدرسه با مسیر آشنا شود. اگر قرار است سرویس داشته باشد، در مورد نحوه‌ی برخورد با راننده‌ی سرویس و مسائل مربوط به آن با فرزندتان صحبت کنید. به مدرسه بروید و چرخی در محیط آن بزنید. این تجربه پیش از شروع مدرسه، کمک می‌کند که اولین روز مدرسه برای فرزندتان کمتر دلهره‌آور باشد.

فرزندتان را آماده به مدرسه بفرستید

بیشتر مدارس به والدین اطلاع می‌دهند که چه لوازم و وسایلی مورد نیاز دانش‌آموزان است. رفتن به مدرسه با وسایل مناسب باعث می‌شود که بچه‌ها احساس نکنند که آدم‌های عجیب و غریبی هستند. این امر به ویژه در مورد دانش‌آموزان کوچک‌تری که به احساس متفاوت بودن یا کنار گذاشته شدن حساس هستند، صادق است. همچنین مهم است که مطمئن شوید فرزندتان تغذیه‌ی مناسبی در طول روز دارد. اگر فرزندتان در مدرسه ناهار می‌خورد، مطمئن شوید که برای ناهار پول دارد. اگر ناهار را به مدرسه می‌برد، از شب قبل یک ناهار خوب تهیه کنید تا صبح آماده‌ی بردن باشد.

فرزندتان را آماده به مدرسه بفرستید
فرزندتان را آماده به مدرسه بفرستید

عجله نکنید

صبح روز اول مدرسه اغلب می‌تواند استرس‌آور و سرشار از بهم‌ریختگی در برنامه‌ها باشد – به خصوص اگر بیش از یک بچه برای آماده کردن دارید. برای جلوگیری از این شرایط دشوار صبحگاهی، همه‌چیز را از شب قبل آماده کنید. اطمینان حاصل کنید که وسایل مرتب هستند و در کوله پشتی‌ها قرار دارند. مطمئن شوید که تغذیه‌ی مناسب و کتاب‌ها و وسایل مورد نیاز در کیف فرزندتان هست. برنامه‌ریزی از شب قبل به فرزند شما این امکان را می‌دهد که خواب کافی داشته باشد، به موقع از در خارج شود و هیچ اضطراب اضافی‌ای احساس نکند.

اهمیت غذای سالم را نادیده نگیرید

والدین گاهی اهمیت یک رژیم غذایی سالم برای فرزندانشان را نادیده می‌گیرند، به خصوص زمانی که آن‌ها به مدرسه می‌روند. هر چند وقت یکبار خوردن خوراکی‌ و تنقلات اشکالی ندارد، اما خوردن میان‌وعده‌های سالم و یک ناهار سالم باید در برنامه‌ی روزانه‎ی یک دانش‌آموز باشد. همچنین مهم است که کودکان هر روز صبح یک صبحانه‌ی سالم بخورند. کودکانی که صبحانه نمی‌خورند، انرژی یا توانایی تمرکز ندارند و اغلب در کلاس به سختی توجه می‌کنند.

بیشتر بخوانید: بهترین تغذیه برای دانش آموزان | 9 غذای برتر برای مغز

روز اول همراه فرزندتان به مدرسه بروید

حتی اگر فرزندتان سرویس دارد، ممکن است در روز اول بردن او به مدرسه مفید باشد تا بتوانید او را به معلم جدیدش معرفی کنید و به او کمک کنید راهش را پیدا کند. بردن فرزندتان به مدرسه در روز اول، به خصوص اگر در مدرسه‌ی ابتدایی باشد، فکر عاقلانه‌ای است. [منبع]

بیشتر بخوانید: نکات روز اول مدرسه برای کلاس اولی ها

نتیجه‌گیری

سازگاری با محیط و شرایط یک مدرسه‌ی جدید می‌تواند برای بسیاری از کودکان و نوجوانان استرس‌آور و چالش‌برانگیز باشد، اما والدین می‌توانند با یک برنامه‌ریزی صحیح و رعایت برخی نکات که بخشی از آن‌ها در این مقاله ذکر شد، به فرزند خود برای سازگار شدن با این شرایط جدید کمک کنند.

بهتر است والدین گفت‌وگو در مورد مدرسه‌ی جدید را زودتر از رسیدن به روزهای ابتدایی سال تحصیلی آغاز کنند و تا جایی که می‌توانند به فرزندشان زمان بدهند تا تغییرات را پردازش کند. حفظ نگرش مثبت، سر زدن به مدرسه‌ی جدید پیش از شروع سال تحصیلی و مشارکت در امور مدرسه از دیگر اقداماتی است که والدین می‌توانند برای کمک به فرزندشان انجام بدهند.

سوال‌های متداول

تغییر مدرسه چگونه می‌تواند بر کودک تأثیر بگذارد؟

تغییر مدرسه احتمالاً ترکیبی از احساسات مانند غم، هیجان و دوسوگرایی (احساسات متضاد) را به همراه خواهد داشت. کمک به کودک برای شناخت و درک این احساسات مختلف، علاوه بر حمایت، می‌تواند به راحت‌تر شدن کارها کمک کند.

چقدر طول می‌کشد تا یک دانش‌آموز با مدرسه‌ی جدید سازگار شود؟

مدت زمانی که طول می‌کشد تا یک کودک یا نوجوان با مدرسه‌ی جدید سازگار شود به شخصیت او و حمایتی که دریافت می‌کند، بستگی دارد. درحالی‌که برخی از بچه‌ها در طی چند هفته در مدرسه‌ی جدید احساس راحتی می‌کنند، برخی دیگر ممکن است زمان بیشتری برای سازگاری نیاز داشته باشند.

چگونه می‌توان به نوجوانی که از مدرسه متنفر است، انگیزه داد؟

وقتی با نوجوان خود در مورد اینکه چرا از مدرسه متنفر است صحبت می‌کنید (و زمانی که با او در مورد موضوعات دیگر نیز صحبت می‌کنید)، از تکنیک‌های گوش دادن فعال مانند موارد زیر استفاده کنید: به نوجوان خود توجه کامل داشته باشید. هنگام صحبت کردن فرزندتان فعالیت‌های دیگر انجام ندهید و وقتی نوجوانتان در حال صحبت است حرف او را قطع نکنید. او را نصیحت یا قضاوت نکنید و صبور باشید. به حرف‌های فرزندتان به دقت گوش بسپارید و سپس با کمک خود او و یا با بهره‌گیری از یک مشاور مناسب به راه‌حل‌های ممکن فکر کرده و آن‌ها را عملی کنید.

میانگین امتیاز 5 / 5. جمع امتیاز 6

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا