راهنمای ثبت نام کنکور

سهمیه رزمندگان در کنکور 1402

میزان تاثیر سهمیه رزمندگان در کنکور 1402، یکی از سوالات پرتکرار داوطلبان هنگام ثبت نام کنکور سراسری است. یکی از سهمیه‌های موثر در کنکور سراسری سهمیه رزمندگان است. داوطلبانی که براساس دفترچه راهنمای ثبت نام، شرایط استفاده از سهمیه رزمندگان را در کنکور سراسری دارند، لازم است نسبت به دریافت کد پیگیری 12 رقمی سهمیه رزمندگان اقدام کرده و آن را در فرم ثبت نام کنکور سراسری درج کنند.

نحوه اعمال سهمیه رزمندگان در کنکور و شرایط استفاده از سهمیه رزمندگان در کنکور سراسری 1402 به صورت کامل در این مقاله شرح داده شده است.

سهمیه رزمندگان در کنکور
سهمیه رزمندگان در کنکور

تاثیر سهمیه رزمندگان در کنکور 1402

تاثیر سهمیه رزمندگان در کنکور 1402 چگونه است؟ براساس دفترچه ثبت نام، داوطلبانی که شرایط استفاده از سهمیه رزمندگان را در کنکور را دارند، لازم است کد 12 رقمی سهمیه را دریافت کنند.

5 درصد از ظرفیت پذیرش هر رشته محل به سهمیه رزمندگان اختصاص دارد. تفاوت سهمیه ایثارگران و رزمندگان در میزان ظرفیتی است که دانشگاه‌ها به این دو سهمیه اختصاص داده‌اند. (ظرفیت اختصاص داده شده به سهمیه 25 درصد ایثارگران، 5 برابر ظرفیتی است که به سهمیه‌ی رزمندگان در کنکور سراسری اختصاص داده می‌شود.)

کد پیگیری 12 سهمیه رزمندگان برای هر آزمون و هر سال متفاوت است.
در مورد سایر سهمیه های کنکور سراسری بیشتر بخوانید:

لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس

سهمیه 5 درصد رزمندگان در آزمون سراسری

رزمندگانی که از شهریور سال 1359 تا شهریور 1367 حداقل شش ماه متوالی یا متناوب داوطلبانه در مناطق عملیاتی جبهه‌های نبرد حق علیه باطل حضور داشته‌اند، لازم است ضمن مراجعه به ارگان ذی‌ربط (سازمان بسیج مستضعفین یا وزارت جهاد کشاورزی) نسبت به راهنمای ثبت‌نام و شرکت در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ برای تکمیل فرم مخصوص استفاده از سهمیه‌ی رزمندگان اقدام کنند.

بدین‌ترتیب آمار و اطلاعات آنان بعد از زمان ثبت‌نام توسط سازمان بسیج مستضعفین یا وزارت جهاد کشاورزی مورد تائید نهایی قرار می‌گیرد. این افراد در صورت تائید نهایی توسط ارگان‌های ذی ربط در سهمیه رزمندگان گزینش می‌شوند.

با توجه به مصوبه‌ی هیئت محترم وزیران (رزمندگان جبهه مقاومت مشروط به دارا بودن حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه با تأیید ستادکل نیروهای مسلح (سازمان بسیج مستضعفین و ستادکل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) می‌توانند از تسهیلات ورود به دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی بهره‌مند شوند.

داوطلبان استفاده از سهمیه‌ی رزمندگان ارگان سازمان بسیج مستضعفین و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، لازم است پس از تکمیل فرم مخصوص استفاده از سهمیه‌ی رزمندگان نسبت به دریافت کد پیگیری ۱۲ رقمی از واحد مربوطه اقدام و آن را در زمان ثبت‌نام در محلی که در تقاضانامه اینترنتی در نظر گرفته شده درج کنند.

در صورت عدم تأیید سهمیه رزمندگان چه کنیم؟

داوطلبان استفاده از سهمیه‌ی رزمندگان (سازمان بسیج مستضعفین، نیروهای مسلح و وزارت جهاد کشاورزی) در صورت عدم تائید سهمیه و درج سهمیه‌ی مناطق بر روی کارت شرکت در آزمون، به واحدهای تابعه‌ی شهرستان‌های محل تشکیل پرونده مراجعه کنند.

کد پیگیری ۱۲ رقمی سازمان بسیج مستضعفین و یا نیروهای مسلح برای هر آزمون در هر سال متفاوت است. لذا ضرورت دارد برای ثبت‌‌نام در هر آزمون با مراجعه به واحد مربوط نسبت به دریافت کد پیگیری ۱۲ رقمی مخصوص همان آزمون اقدام کنید. مناطق عملیاتی بر اساس مصوبات شورای عالی دفاع تعیین می‌شود.

آیا نیروهای فعال بسیجی سهمیه رزمندگان دارند؟

نیروهای فعال بسیجی و بسیجیان عادی پایگاه‌های مقاومت بسیج مشمول استفاده از سهمیه رزمندگان نمی‌شوند.

همچنین مدت حضور در جبهه برای افراد دارای تعهدات و مأموریت‌های خدمتی کارکنان وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و ارگان‌های نظامی در جبهه و نیز طرح شش ماهه دانشجویان دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، حضور داوطلبانه تلقی نمی‌شود.

همچنین بخوانید: دریافت کد 12 رقمی ایثارگری ارتش AJA.ir

نحوه اعمال سهمیه رزمندگان

داوطلبانی که شرایط استفاده از سهمیه رزمندگان را دارند، لازم است به ارگان مربوط (سازمان بسیج مستضعفین یا ستاد کل نیروهای مسلح) مراجعه و فرم استفاده از سهمیه رزمندگان را تکمیل کنند.

چنانچه ارگان تأییدکننده‌ی سهمیه، ستاد مشترک سپاه پاسداران و یا ستاد کل نیروهای مسلح باشد، لازم است کد پیگیری (۱۲ رقمی) از ناحیه محل اعزام دریافت شود (کد پیگیری ۱۲ رقمی ایثارگران برای هر آزمون متفاوت است). به عبارت بهتر، چنانچه در آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ برای شما از سوی ارگان مربوطه کد ۱۲ رقمی مربوطه صادر شده باشد و شما به هر دلیل داوطلب ثبت نام در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ هستید باید مجدداً کد مذکور را دریافت کنید.

در صورتی که ارگان تأییدکننده‌ی سهمیه، وزارت جهاد کشاورزی باشد، کد ۱۲رقمی ایثارگران ترکیبی از کدملی فرد و عدد ۵۵ خواهد بود و داوطلبان استفاده از سهمیه رزمندگان (سازمان بسیج مستضعفین)  در صورت عدم تأیید سهمیه شان، باید به واحدهای تابعه شهرستان‌های محل تشکیل پرونده‌ی خود مراجعه کنند.

داوطلبان ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران «آجـا» که شرایط استفاده از سهمیه رزمندگان را دارند، برای دریافت کد پیگیری( ۱۲ رقمی) به نشانی اینترنتی https://www.aja.ir/portal/home/ مراجعه کنند.

جمع بندی

ثبت‌نام و شرکت در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ برای پذیرش در رشته‌های با آزمون در دوره‌های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، نیمه‌حضوری، مجازی، پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام‌نور و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی و همچنین رشته‌های تحصیلی با آزمون دانشگاه آزاد اسلامی از طریق درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور انجام می‌شود.

همه‌ی داوطلبان بر اساس محل تحصیل خود، جزء سهمیه‌ی مناطق (مناطق سه گانه کشوری) محسوب می‌شوند، مگر اینکه شرایط استفاده از سهمیه‌های دیگر را نیز داشته باشند. متقاضیان استفاده از سهمیه رزمندگان (شخص رزمنده داوطلب بسیجی) سازمان بسیج مستضعفین، لازم است ضمن مراجعه به محل نگهداری پرونده جبهه، کد پیگیری 12 رقمی سهمیه رزمندگان را دریافت کرده و در فرم تقاضانامه اینترنتی آزمون درج کنند.


سوالات متداول

میزان سهمیه رزمندگان در کنکور چقدر است؟

براساس دفترچه ثبت نام کنکور، پنج درصد از ظرفیت هر رشته محل به سهمیه رزمندگان در کنکور سراسری اختصاص دارد.

برای دریافت کد سهمیه رزمندگان به چه سایتی مراجعه کنیم؟

داوطلبانی که مشمول اعمال سهمیه رزمندگان در کنکور سراسری هستند، باید برای دریافت کد 12 رقمی سهمیه رزمندگان به سایت آجا مراجعه کنند.

سهمیه رزمندگان چگونه در کنکور اعمال می شود؟

برای اعمال سهمیه رزمندگان در کنکور لازم است داوطلبان کد پیگیری سهمیه را در فرم تقاضانامه ثبت نام درج کنند.

شرایط استفاده از سهمیه رزمندگان در کنکور چیست؟

رزمندگانی که از تاریخ 31 شهریور 59 تا تاریخ 31 شهریور 67 حداقل شش ماه پیوسته یا 9 ماه ناپیوسته به صورت داوطلبانه در جبهه حضور داشته اند می توانند از سهمیه رزمندگان استفاده کنند. سایر شرایط استفاده از سهمیه رزمندگان در کنکور در این مقاله بیان شده است.

میانگین امتیاز 4 / 5. جمع امتیاز 4

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. سلام من ۶ماه سیزده روز جمعه کارت جدید ایثارگری دارم تکریم کارت دارم سند راهبردی دارم ولی نمیدونم بکجا دریافت کنم راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا