راهنمای ثبت نام کنکور

تاثیر سهمیه خانواده شهدا در کنکور 1402

در این مقاله به بررسی تاثیر سهمیه خانواده شهدا در کنکور 1402 پرداخته‌ایم. یکی از سهمیه های کنکور سراسری، سهمیه‌ی خانواده‌ی شهدا است. داوطلبانی که براساس دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور، شرایط استفاده از سهمیه‌ی خانواده معظم شهدا را در کنکور دارند، لازم است سهمیه‌ی خود را در فرم تقاضانامه ثبت‌نام اینترنتی کنکور مشخص کنند.

در این مقاله به تعدادی از سوالات متداول داوطلبان در مورد اینکه سهمیه‌ی خانواده‌ی شهدا در کنکور چقدر است و شرایط استفاده‌ی مجدد از سهمیه خانواده شهدا در کنکور چگونه است؟ پاسخ داده‌ایم.

تاثیر سهمیه خانواده شهدا در کنکور
تاثیر سهمیه خانواده شهدا در کنکور

سهمیه خانواده شهدا در کنکور 1402

سهمیه خانواده شهدا نسبت به سایر سهمیه های کنکور، تعداد بسیار کمی از داوطلبان را شامل می‌شود. خانواده شهدا شامل، پدر، مادر، خواهر و برادر شهید است. خانواده معظم شهدا برای استفاده از سهمیه مذکور باید نسبت به تکمیل ردیف مربوطه در فرم تقاضانامه اینترنتی در زمان ثبت نام کنکور سراسری اقدام کنند و در صورت تایید نهایی توسط بنیاد شهید، در سهمیه خانواده شهدا گزینش می‌شوند. (نیازی به دریافت کد رهگیری سهمیه از سایت ایثار نیست.)

در مورد سایر سهمیه های کنکور سراسری بیشتر بخوانید:

ظرفیت پذیرش برای دارندگان سهمیه خانواده شهید، به نسبت کل داوطلبان کنکور سراسری محاسبه می‌شود و گزینش سهمیه خانواده شهدا همانند سهمیه مناطق در کنکور سراسری است و برای هر کد رشته محل به نسبت تعداد شرکت کنندگان این سهمیه ظرفیت جداگانه‌ای اختصاص داده می‌شود.

براساس اطلاعات مندرج در دفترچه ثبت نام، برای مشمولان سهمیه خانواده شهدا، حد نصاب نمره‌ی قبولی تعیین نشده است.

سهمیه خانواده شهید چند درصد است

مشمولان استفاده از سهمیه‌ی خانواده‌ی شهدا در کنکور سراسری، دارای پدر، مادر، خواهر و برادر شهید هستند. هرساله ظرفیت پذیرش دانشجو در هر کد رشته محل، به نسبت تعداد شرکت کنندگان دارای سهمیه شهدا (شاهد) در هریک از گروه های آزمایشی تعیین می‌شود. ظرفیت سهمیه‌ی شهدا همانند سهمیه مناطق و باتوجه به تعداد داوطلبان تعیین می‌شود.

سهميه‌ی 25 درصد ايثارگران شامل: همسر و فرزندان شهدا، آزادگان و همسر و فرزندان آنان، جانبازان (با جانبازی 25 درصد به بالا)، همسر و فرزندان آنان است. 25 درصد از ظرفيت هر كد رشته محل، به اين سهميه اختصاص می‌يابد.

سهميه‌ی 5 درصد ايثارگران شامل: جانبازان(با جانبازی كمتر از 25 درصد)، همسران و فرزندان آنان و همسر و فرزندان  رزمندگان (با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه) است. 5 درصد از ظرفيت هر كد رشته محل، به اين سهميه اختصاص می‌يابد.

 مطابق ماده‌ی 6 آيين‌نامه‌ی اجرايی ماده (70) قانون جامع خدمات‌رساني به ايثارگران مصوبه‌ی جلسه‌ی 1401/5/12 هيأت وزيران، مشمولين سهميه‌ی پنج درصدی، ابتدا همانند ساير داوطلبان در سهميه مناطق و آزاد گزينش می‌شوند و در صورت عدم قبولی، با شرايط ايثارگران در سهميه‌ی ايثارگر 5 درصد و سپس در خالی مانده ظرفيت سهميه‌ی ايثارگران 25 درصد گزينش می‌شوند.

 ايثارگران برای قبولی در هر كد رشته محل، بايد حداقل 70 درصد نمره‌ی آخرين فرد پذيرفته شده گزينش آزاد در آن كد  رشته محل را كسب كنند.

 سهميه‌ی رزمندگان شامل رزمندگان (با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه) است. حدنصاب نمره برای اين  داوطلبان 75 درصد نمره‌ی گزينش آزاد در كد رشته محل مورد نظر است.

باتوجه به آنکه تعداد داوطبانی که هرساله از سهمیه خانواده شهدا در کنکور سراسری استفاده می‌کنند متفاوت است، بنابراین ظرفیت اختصاص داده شده نیز در هر سال متغیر است.

✔️داوطلبانی که مشمول استفاده از سهمیه‌ی شاهد در کنکور سراسری هستند، نیازی به مراجعه به درگاه اینترنتی ایثار برای دریافت کد 12 رقمی سهمیه ندارند. این دسته از مشمولان لازم است بند مربوط به سهمیه شهدا را در فرم تقاضانامه ثبت نام سنجش تکمیل کنند. پس از تایید نهایی بنیاد شهید، سهمیه خانواده شهدا برای آنها اعمال خواهد شد.

لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس

شرایط استفاده مجدد از سهمیه خانواده شهدا

شرایط استفاده مجدد از سهمیه خانواده شهدا به منظور آگاهی بیشتر داوطلبان در ادامه بیان شده است:

✔️آن دسته از داوطلبانی که، با استفاده از سهمیه‌ی شهدا (سهمیه شاهد)، یکبار در رشته‌های تحصیلی دوره‌ی روزانه با آزمون و بدون آزمون (برای پذیرفته‌شدگان سهمیه شاهد از سال 1376 به بعد) پذیرفته شده‌اند، چه در رشته‌ی قبولی ثبت‌نام کرده باشند یا ثبت‌نام نکرده باشند و یا حتی انصراف داده باشند، حق استفاده از سهمیه شاهد را در آزمون سراسری، در هیچ دوره‌ای (روزانه، شبانه، غیرانتفاعی، شهریه پرداز و …) نخواهند داشت.

این دسته از داوطلبان، حق استفاده‌ی مجدد از سهمیه شاهد را در دانشگاه آزاد اسلامی نیز نخواهند داشت.

✔️براساس قانون، آن دسته از داوطلبانی که یکبار از سهمیه‌ی خانواده‌ی شهدا استفاده کرده‌اند و در رشته‌های با آزمون یا بدون آزمون دوره‌های غیر روزانه پذیرفته شده‌اند، در صورت انصراف از رشته‌ی قبولی، فقط یکبار مجاز به استفاده‌ی مجدد از سهمیه‌های مربوط در آزمون هستند.

? در صورتیکه داوطلب یکبار از سهمیه ایثارگر استفاده کرده باشد و در دوره‌ی غیر روزانه پذیرفته شده باشد، با انصراف از تحصیل جهت ورود به دوره‌های غیر روزانه می‌تواند یکبار دیگر از سهمیه استفاده کند.

جمع بندی

یکی از سهمیه های موثر در ثبت نام کنکور سراسری، سهمیه خانواده شهدا است که شامل پدر، مادر، خواهر و برادر شهید می‌شود. داوطلبانی که شرایط استفاده از سهمیه شاهد را در کنکور سراسری دارند؛ لازم است در زمان ثبت نام کنکور سراسری، نسبت به تکمیل ردیف مربوط به سهمیه شهدا اقدام نمایند و نیازی به دریافت کد رهگیری سهمیه از سایت isaar.ir نخواهد بود.


سوالات متداول

چه کسانی مشمول استفاده از سهمیه خانواده شهدا در کنکور سراسری هستند؟

خانواده معظم شهدا شامل پدر، مادر، خواهر و برادر شهید است.

نحوه اعمال سهمیه شاهد در کنکور سراسری چگونه است؟

متقاضیان لازم است بند مربوط به سهمیه خانواده شهدا را در فرم ثبت نام تکمیل کنند. در صورت تایید نهایی توسط بنیاد شهید، این داوطلبان در سهمیه خانواده شهدا گزینش می‌شوند.

امکان استفاده مجدد از سهمیه شاهد در کنکور سراسری وجود دارد؟

داوطلبانی که با استفاده از سهمیه خانواده شهدا یکبار در دوره‌های روزانه پذیرفته شده اند، دیگر شرایط استفاده از سهمیه شاهد را نخواهند داشت. توضیحات تکمیلی در مقاله ارائه داده شده است.

میانگین امتیاز 4 / 5. جمع امتیاز 3

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

19 دیدگاه

  1. با سهمیه خانواده شهدا حدودا با چه درصد هایی میتونم دامپزشکی دانشگاه شیراز قبول بشم ،

    1. سلام دوست عزیز احتمالا با رتبه‌ی بین 20 هزار تا 30 هزار کشوری، قبول می‌شوید.

  2. سلام آیا فرزند شهید شامل سهمیه شهد هست ؟چون در مقاله تون در مورد فرزند شهید چیزی نبود

    1. سلام دوست عزیز، اونجایی که ذکر شده پدر، مادر، برادر یا خواهر، منظور شخص شهید شده است، نه شخصی که سهمیه به او تعلق می‌گیرد. اگر پدر یا مادر شخصی شهید شده باشد، قطعا سهمیه شامل حال او می‌شود.

  3. سلام آیا برادر شهید که سال ۹۷ از طریق آزمون در یک دانشگاه غیر انتفاعی در رشته کامپیوتر ثبت نام کرده و فارغ التحصیل شده امکان استفاده مجدد سهمیه برایش وجود دارد؟

    1. سلام دوست عزیز، شما بر اساس علایق خودتان به ترتیب اولویت انتخاب رشته می‌کنید. فرقی ندارد. اما امکان پذیرفته شدن داوطلبان کنکوری که سهمیه خانواده‌ی شهدا دارند، با رتبه‌های بالاتر در رشته‌های خوب بیشتر است زیرا از 25 درصد تا 5 درصد از ظرفيت پذیرش در هر كد رشته محل، به اين سهميه اختصاص می‌يابد.

  4. سلام اطلاعات قبولی خانواده شهید مشخص نیست هیچ مشاوری هم اطلاعات درست و دقیقی نداره
    چه طوری بفهمیم که با رتبه ای در سهمیه به دست آوردیم قبول میشیم یا نه؟

  5. سلام با سهمیه خانواده شهدا حدودا با چه درصد هایی میتونم پزشکی دانشگاه جندی شاپور اهواز قبول بشم؟ ،

  6. وقتتون بخیر
    با توجه به توضیحات بالا جانبازین۲۵٪وخانواده شهدا در یک گروه قرار گرفتند
    میخواستم بدونم میزان سهمیه هاشونم یکیه یا نه سهمیه خانواده کمتره؟

    1. سلام دوست عزیز، میزان سهمیۀ شهدا و جانبازین بالای 25 درصد به یک میزان است.

    1. سلام دوست عزیز، بله. سهمیه ایثارگران 25 درصد: این سهمیه به جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آن‌ها، همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر و آزادگان و همسر و فرزندان آن‌ها تعلق می‌گیرد. در مورد نحوه‌ی اعمال این سهمیه می‌توان باید گفت که رتبه کشوری داوطلبان دارنده‌ی سهمیه ایثارگری 25 درصد، حدوداً (نه دقیقاً) تقسیم بر 20 الی 40 می‌شود. اطلاعات دقیق‌تری وجود ندارد.

  7. خیلی ممنونم
    تو سهمیه های 25 درصد که اسمی از خانواده شهدا(خواهر و برادر شهید یعنی) نام نبردید ولی؟

  8. سلام
    الان برای ثبت نام کنکور برای سهمیه اخطار میده سامانه ایثارگران و شهدا در دسترس نیست
    باید چی کار کرد ؟

  9. سلام
    الان برای ثبت نام کنکور برای سهمیه اخطار میده سامانه ایثارگران و شهدا در دسترس نیست
    باید چی کار کرد ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا