راهنمای ثبت نام کنکور

نتایج کنکور 1402 چه زمانی منتشر می‌‌شود؟

نتایج کنکور سراسری در طی دو مرحله (نتایج اولیه و نتایج نهایی) منتشر می‌شود. کلیه داوطلبانی که در آزمون سراسری ثبت نام و شرکت کرده‌اند، باید در زمان مقرر با به همراه داشتن اطلاعات لازم به سایت سنجش مراجعه کرده و نتایج کنکور خود را دریافت کنند.

به منظور آگاهی بیشتر داوطلبان، زمان اعلام نتایج کنکور سراسری 1402 و نحوه‌ی مشاهده نتایج آزمون به صورت گام به گام ارائه داده شده است.

نتایج کنکور کی میاد؟
نتایج کنکور کی میاد؟

نتایج کنکور 1402 چه زمانی منتشر می‌ شود؟

داوطلبان هریک از گروه‌های آزمایشی باید با به همراه داشتن اطلاعات لازم برای مشاهده‌ی نتایج کنکور سراسری به سایت سنجش مراجعه کنند. دریافت نتایج کنکور به صورت اینترنتی و منحصراً از طریق سایت سنجش امکانپذیر است. نمرات خام شرکت‌کنندگان نوبت اول در اسفند ماه 1401 و کارنامه اولیه‌ی نوبت دوم کنکور در تاریخ 21 مرداد 1402 اطلاع‌رسانی شد و مجدداً در سامانه‌ی جامع آزمون سراسری قابل مشاهده است. برای داوطلبانی که فقط در نوبت اول در یک یا چند گروه آزمایشی شرکت کرده‌اند، نمره‌کل آزمون اختصاصی و نمره کل سابقه تحصیلی آنان در کارنامه نوبت اول درج و از طریق سامانه فوق قابل ملاحظه است.

کارنامه‌ی داوطلبان شرکت‌کننده در نوبت دوم آزمون سراسری (تیر ماه) حاوی نمرات خام دروس گروه‌های آزمایشی، بیشترین نمره‌‌ی کل آزمون اختصاصی (کنکور) مربوط به نوبت اول و دوم (ملاک عمل در نمره‌‌ی کل نهایی) و نمره کل سابقه تحصیلی (دریافتی از وزارت آموزش و پرورش) است که با ورود به سامانه جامع آزمون سراسری، قابل مشاهده است.

اما نتیجه علمی داوطلبان آزمون سراسری سال 1402 به صورت کارنامه‌ی حاوی نمره‌ی کل نهایی، رتبه، سهمیه و وضعیت بومی از روز جمعه (27 مرداد 1402) بر روی درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان قرار گرفته است و داوطلبان می‌توانند با ورود به سامانه‌ی جامع آزمون سراسری به آدرس https://my.sanjesh.org کارنامه‌ی خود را مشاهده کنند.

✔️داوطلبان باید قبل از مراجعه به سایت سنجش برای دریافت کارنامه، این اطلاعات را آماده کنند: شماره‌ی ملی و رمز عبوری که پیشتر در هنگام ثبت نام برای آن‌ها پیامک شده است. اگر رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید، روی گزینه‌ی «فراموشی رمز عبور» کلیک کنید تا بار دیگر پیامک را دریافت کنید.

نتایج اولیه کنکور سراسری 1402 شامل چیست؟

نتیجه‌ی علمی تمامی داوطلبانی که در نوبت اول یا در نوبت دوم آزمون شرکت می‌کنند در قالب کارنامه‌ی نهایی شامل نمرات خام، نمره کل آزمون اختصاصی نوبت اول یا دوم، نمره‌ی کل سابقه تحصیلی آموزش و پرورش و نمره‌ی کل نهایی حاصل از بیشترین نمره‌ی کل آزمون اختصاصی دو نوبت و نمره‌ی کل سوابق تحصیلی منتشر می‌شود. اما رتبه‌ی داوطلبان در سهمیه و بدون اعمال سهمیه 27 مرداد ماه ۱۴۰۲ به منظور انجام انتخاب رشته منتشر  شد.

پس از اعلام نتایج کنکور 1402 داوطلبان باید به سایت سازمان سنجش مراجعه کرده و با استفاده از یکی از روش‌های زیر، اقدام به دریافت کارنامه کنکور کنند.

لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس

کارنامه علمی (ملاک عمل) کنکور 1402 حاوی چه اطلاعاتی است؟

نتیجه‌ی علمی یا کارنامه‌ی نهایی داوطلبان آزمون سراسری سال 1402 حاوی نمره کل نهایی، رتبه، سهمیه و وضعیت بومی شرکت‌کنندگان است. این کارنامه از روز جمعه مورخ 27 مرداد ماه 1402 در سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: دانلود دفترچه و کلید سوالات کنکور 1402 (آزمون سراسری نوبت اول) و دانلود دفترچه و کلید سوالات کنکور 1402 (آزمون سراسری نوبت دوم)

تعداد محدودی از داوطلبان که در آزمون نوبت اول (دی ماه 1401) در یکی از گروه‌های آزمایشی اصلی علوم ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی شرکت کرده ولی در آزمون نوبت دوم (تیرماه 1402) با گروه آزمایشی اصلی دیگری شرکت کرده‌اند، باید در کارنامه‌ی اولیه حداکثر تا تاریخ ۱۴۰۲/۵/۲۱ علاقه‌مندی خود را صرفاً به یک گروه آزمایشی اصلی که تمایل به انتخاب رشته‌های تحصیلی از آن گروه دارند، اعلام کنند تا بر این اساس کارنامه حاوی رتبه آنان تهیه و ارائه شود. برای این دسته از داوطلبان در صورت عدم انتخاب گروه آزمایشی اصلی، گروه آزمایشی انتخابی آزمون نوبت دوم (تیرماه 1402) ملاک عمل قرار خواهد گرفت.

مجموعاً ۹۷۸ هزار و ۴۶۰ داوطلب در آزمون نوبت اول ثبت نام کردند که در ۲۹ و ۳۰ دی ماه سال جاری با هم به رقابت پرداختند و بر اساس آمار، ۶۰ درصد داوطلبان را زنان و ۴۰ درصد داوطلبان را مردان تشکیل می‌دادند. گروه علوم تجربی با ۴۵۰ هزار و ۵۷۷  داوطلب، بیشترین تعداد داوطلب  شرکت‌کننده را داشت. سپس گروه علوم انسانی با ۳۰۹ هزار داوطلب، در گروه علوم ریاضی و فنی ۱۲۰ هزار و ۹۵ داوطلب شرکت کرده‌اند، همچنین گروه هنر ۳۹ هزار داوطلب و گروه زبان نیز ۵۹ هزار داوطلب شرکت‌کننده داشت.

بر اساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور؛ داوطلبان می‌توانند هرگونه سؤال در خصوص نمرات خام آزمون اختصاصی (کنکور) را از طریق سامانه‌ی پاسخگویی اینترنتی به نشانی: https://request.sanjesh.org به این سازمان ارسال کنندو یا در صورت لزوم سؤالات خود را در ساعات اداری با شماره تلفن 42163 با پیش‌شماره 021 در میان بگذارند. همچنین داوطلبان برای درخواست بررسی مجدد نمره‌ی کل سابقه تحصیلی باید به درگاه الکترونیکی وزارت آموزش و پرورش به نشانی my.medu.ir مراجعه کنند.

نتایج نهایی کنکور کی اعلام میشه
نتایج نهایی کنکور کی اعلام میشه

زمان و نحوه انتخاب رشته کنکور 1402

دفترچه‌های راهنمای انتخاب رشته در همه‌ی گروه‌های آزمایشی کنکور 1402 حداکثر تا روز یکشنبه مورخ 29 مرداد ماه 1402 در درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور منتشر خواهد شد و انتخاب رشته از طریق سامانه‌ی جامع آزمون سراسری برای همه گروه‌های آزمایشی از روز سه‌شنبه مورخ 31 مرداد ماه 1402 آغاز و تا روز شنبه مورخ 4 شهریور 1402 ادامه خواهد داشت.

انتخاب رشته برای انتخاب کدرشته محل‌هایِ پذیرش با آزمون و پذیرش صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی «بدون آزمون» در یک فرم و حداکثر تا 150 رشته محل، انجام می‌شود. فرآیند انتخاب رشته‌ با آزمون و بدون آزمون جداگانه نخواهد بود.

داوطلبانی که در آزمون سراسری سال 1402 (نوبت‌های اول و دوم) ثبت‌نام کرده و در جلسه‌ی برگزاری این آزمون‌ها غایب بودند، نیازی به ثبت نام مجدد برای رشته‌های پذیرش صرفاً با سوابق تحصیلی ندارند و می‌توانند در رشته‌هایی که پذیرش آن‌ها با سوابق تحصیلی (بدون آزمون) است تا 150 کدرشته محل از دفترچه راهنمای انتخاب رشته انتخاب کرده و در فرم انتخاب رشته درج کنند.

 داوطلبانی که قبلاً در آزمون سراسری سال 1402 ثبت نام نکرده‌اند، می‌توانند از روز سه‌شنبه به تاریخ ۱۴۰۲/۵/۳۱ تا روز شنبه به تاریخ ۱۴۰۲/۶/۴ نسبت به ثبت‌نام و انتخاب رشته در رشته‌هایی که پذیرش آن‌ها با سوابق تحصیلی (بدون آزمون) است براساس دفترچه راهنمای ثبت‌نام و انتخاب رشته‌های پذیرش براساس سوابق تحصیلی که تا روز یکشنبه به تاریخ ۱۴۰۲/۵/۲۹ در درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش منتشر می‌شود، اقدام کنند.

در صورتی که فردی هم نسبت به انتخاب رشته در مرحله انتخاب رشته‌های با آزمون و رشته‌های صرفاً براساس سوابق تحصیلی (بدون آزمون) اقدام کند و هم در مرحله‌ی ثبت‌نام برای رشته‌های صرفاً براساس سوابق تحصیلی (بدون آزمون) اقدام به ثبت‌نام و انتخاب رشته برای این رشته‌ها کند، ثبت‌نام و انتخاب رشته وی در رشته‌های صرفاً براساس سوابق تحصیلی باطل خواهد شد و هزینه پرداختی وی نیز مسترد نخواهد شد.

جدول فرآیند مراحل کنکور 1402

سازمان سنجش آموزش کشور برای تسهیل دسترسی دواطلبان به زمان برگزاری هر یک از مراحل آزمون سراسری سال 1402، جدول زیر را ارائه داده است:

ردیف مراحل زمان انجام توضیحات
1 ثبت نام نوبت اول:  8 تا 1401/8/18  نوبت دوم: 15 تا 1402/1/21 (ثبت‌نام نوبت اول از ساعت 8 صبح لغایت 17 روز یکشنبه 22 آبان 1401 تمدید شد)
2 مشاهده، کنترل و ویرایش اطلاعات ثبت‌نامی نوبت اول:  8 تا 1401/8/14  نوبت دوم: 15 تا 1402/1/21 بعد از ثبت‌نام، تا آخر مهلت ثبت‌نام می‌توانید اطلاعاتی را که وارد کرده‌اید، ویرایش کنید.
3 دریافت کارت ورود به جلسه (نوبت اول) از سه‌شنبه 1401/10/27 تا پنجشنبه 1401/10/29 اطلاعات تکمیلی در درگاه اطلاع‌سانی سازمان سنجش و نشریۀ پیک سنجش (19 دی ماه 1401) اعلام شد.
4 برگزاری آزمون سراسری (نوبت اول) پنجشنبه 1401/10/29 و جمعه 1401/10/30 زمان دقیق آزمون هر یک از گروه‌های آزمایشی در اطلاعیۀ مورخ 19 دی ماه 1401 اعلام شد.
5 اعلام نمرات خام و نمره‌ کل آزمون اختصاصی (نوبت اول) نیمۀ اول اسفندماه 1401
6 برگزاری آزمون سراسری (نوبت دوم) چهارشنبه 1402/4/14 و پنجشنبه 1402/4/15 زمان دقیق آزمون هر یک از گروه‌های آزمایشی در اطلاعیۀ مورخ 5 تیرماه 1402 اعلام می‌شود.
7 اعلام نمرات خام و نمره کل آزمون اختصاصی (نوبت دوم) نیمۀ دوم مرداد ماه 1402
8 ارائه کارنامه نهایی و انتخاب رشته 27 مرداد ماه 1402 داوطلبان مجاز به انتخاب رشته در مهلت اعلام شده و بر اساس ظرفیت‌های اعلام شده در دفترچۀ راهنمای انتخاب رشته، رشته‌های مورد علاقۀ خود را به صورت اینترنتی انتخاب می‌کنند.
9 اعلام نتیجۀ نهایی و بارگذاری کارنامه نتایج در درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش نیمۀ دوم شهریور ماه 1402

جمع بندی

نتایج اولیه‌ (علمی) نوبت اول و دوم کنکور سراسری 1402 به ترتیب در اسفند ماه 1401 و مرداد ماه 1402 اعلام شد. متقاضیان کارنامه‌ی خود را به صورت اینترنتی از سایت سازمان سنجش دریافت کردند. کارنامه‌ی علمی یا نهایی داوطبان نیز که با عنوان کارنامه‌ی ملاک عمل نیز معرفی شده است، از تاریخ 27 مردادماه در سایت سازمان سنجش منتشر شد. انتخاب رشته از طریق سامانه‌ی جامع آزمون سراسری برای همه گروه‌های آزمایشی از روز سه‌شنبه مورخ 31 مرداد ماه 1402 آغاز و تا روز شنبه مورخ 4 شهریور 1402 ادامه خواهد داشت. کلیه‌ی مراحل دریافت کارنامه، انتخاب رشته و اعتراض به نتایج کنکور به صورت غیرحضوری و از طریق سایت سنجش امکانپذیر است و به درخواست‌های حضوری متقاضیان پاسخ داده نخواهد شد.

کنکور سراسری 1402 با تغییراتی همراه بود. از مهم‌ترین تغییرات کنکور سراسری ۱۴۰۲می‌توان به تاثیر قطعی 40 درصدی سوابق تحصیلی، دو مرحله‌ای شدن کنکور و همچنین حذف دروس عمومی از دفترچه‌ی سوالات اشاره کرد. بر اساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، ملاک عمل سابقه‌ی تحصیلی، نمرات امتحان نهایی تا پایان خرداد ماه سال پذیرش دانشجو و آخرین فایل دریافتی از وزارت آموزش و پرورش تا تاریخ تعیین شده توسط سازمان سنجش است.

در هر نوبت آزمون اختصاصی هر سال، دانش‌آموزانی می‌توانند در آزمون شرکت کنند که تا قبل از شروع سال تحصیلی مربوط به پذیرش آن آزمون (تا پایان شهریور ماه) دیپلم خود را اخذ می‌کنند. دانش‌آموزان پایه‌های پایین‌تر اجازه‌ی شرکت در آزمون را ندارند. هر داوطلب مختار به شرکت در یک نوبت یا در دو نوبت آزمون سراسری سال 1402 (دی‌ماه و تیرماه) است. در صورتی که گروه آزمایشی داوطلب در هر دو نوبت یکی باشد سازمان سنجش، آزمونی را که داوطلب در آن نمره‌ی بالاتری کسب کرده است، ملاک قرار می‌دهد. اما اگر داوطلب در دو گروه آزمایشی متفاوت آزمون داده باشد، نمر‌ه‌ی کل نهایی مربوط به گروه آزمایشی که داوطلب در آن قصد انتخاب رشته دارد، ملاک عمل قرار می‌گیرد.


سوالات متداول

سایت اعلام نتایج کنکور سراسری چیست؟

داوطلبان برای مشاهده نتایج اولیه و نتایج نهایی کنکور سراسری باید به سایت سنجش به نشانی sanjesh.org مراجعه کنند.

نتایج دانشگاه آزاد چه زمانی اعلام می‌شود؟

نتایج اولیه دانشگاه آزاد همزمان با نتایج کنکور سراسری از طریق سایت سنجش اعلام می‌شود.

نتایج انتخاب رشته کنکور 1402 چه زمانی منتشر می‌شود؟

نتایج نهایی یا نتایج انتخاب رشته‌ی کنکور معمولاً در هفته‌ی آخر شهریورماه اعلام می‌شود.

 

میانگین امتیاز 3.3 / 5. جمع امتیاز 4

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا