انتخاب رشته نهم به دهم

آزمون رغبت و توانایی ا سایت همگام انتخاب رشته نهم ازمون رغبت و توانایی

پایه نهم یکی از مهم‌ترین پایه‌های تحصیلی به حساب می‌آید، زیرا دانش‌آموز در انتهای سال تحصیلی برای انتخاب رشته اقدام می‌کند. آموزش و پرورش در سال‌‎های اخیر طرحی به نام هدایت تحصیلی را برای انتخاب رشته‌ی مناسب هر دانش آموز به اجرا گذاشته است. فرم‌های هدایت تحصیلی شامل 7 فرم هستند، برای اطلاعات بیشتر در مورد فرم‌های هدایت تحصیلی می‌توانید مقاله‌ی دانلود فرم‌های هدایت تحصیلی نهم را مطالعه کنید.

آموزش و پرورش امروزه با انجام آزمون رغبت و توانایی، هدایت تحصیلی دانش‌آموزان را انجام می‌دهد، ما در این مقاله ازمون رغبت نهم را به طور کامل بصورت متنی و ویدئویی توضیح داده‌ایم. با تراز همراه باشید.

ویدئو توضیحات آزمون رغبت و توانایی تحصیلی پایه نهم

آزمون رغبت و توانایی نهم چیست؟

انتخاب رشته‌ی دانش‌آموزان از پایه نهم به پایه دهم صورت می‌گیرد و آن‌ها می‌توانند برای انتخاب بهترین رشته و در نهایت داشتن مناسب‌ترین شغل، از آزمون‎‌ رغبت و توانایی آموزش و پرورش کمک بگیرند.

ازمون رغبت و توانایی همگام پایه نهم که قبل از انتخاب رشته پایه نهم متوسطه اول انجام می‌شود، از دو بخش جداگانه تشکیل شده است. برخی از سوالات آزمون رغبت و توانایی در سایت همگام قابل مشاهده هستند. (ورود به سایت همگام فقط از طریق دریافت رمز عبوری میسر است که مدیر مدرسه در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهد.) آزمون رغبت و توانایی معمولاً در اسفند ماه هر سال تحصیلی برگزار می‌شود.

هدف این آزمون کشف علایق و توانمندی‌های دانش آموزان در شاخه‌های متفاوت است و مهارت‌ها و توانایی‌های آن‌ها در رشته‌های مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهد.

? در هر بخش از آزمون دوگانه‌ی رغبت و توانایی، حدود 300 سوال به صورت جداگانه مطرح شده است.
? در این دو بخش آزمون هیچگونه سوال درسی وجود ندارد و تنها هدف، شناخت توانمندی‌های دانش آموز است، بنابراین دانش آموزان باید بر اساس اطلاعات خود در این آزمون ‌شرکت کنند.

نحوه شرکت در آزمون رغبت و توانایی نهم

همانطور که بیان کردیم آزمون رغبت و توانایی در سایت همگام برگزار می‌شود، بنابراین ابتدا وارد سایت همگام به نشانی hamgam.medu.ir شده و نام کاربری (کد ملی دانش آموز) و رمز عبور (باید از مدیر مدرسه دریافت شود) خود را وارد کنید. نقش خود را به عنوان دانش‌آموز و نام مدرسه را انتخاب کنید، پس از نمایش صفحه‌ی جدید از سامانه‌ی همگام، گزینه‌ی آزمون‌های مشاوره‌ای را انتخاب کنید و سپس روی گزینه‌ی شرکت در آزمون خود ارزیابی کلیک کرده و آیکن مدیریت را انتخاب کنید.

در صفحه باز شده ابتدا روی گزینه‌ی رغبت سنج و سپس روی گزینه‌ی جواب به سوالات کلیک کنید. سوالات برای شما نمایش داده خواهد شد. با کلیک روی قبلی و بعدی می‌توانید به سوالات قبلی یا بعدی منتقل شوید. در آخر زمانی که به تمام سوالات پاسخ دادید می‌توانید روی گزینه‌ی سبز کلیک کنید تا پاسخ‌ سوالات به صورت موقت ثبت شوند. پس از پاسخ دادن به تمام سوالات به سایت همگام برگشته و در قسمت مدیریت مراحل را با تیک زدن ثبت می‌کنیم.

راهنمای تصویری سوالات آزمون رغبت و توانایی

مراحل ورود به سایت همگام انتخاب رشته نهم ازمون رغبت و توانایی را به طور کامل توضیح داده‌ایم. پس از ورود به سایت همگام به نشانی hamgam.medu.ir از نوار بالای سایت روی ورود کلیک کنید.

مرحله 1) برای ورود به سایت همگام انتخاب رشته نهم ازمون رغبت و توانایی، نام کاربری (کد ملی) و رمز عبوری که از مدرسه دریافت کرده‌اید را وارد کرده و روی گزینه‌ی ورود کلیک کنید.

ورود به سامانه همگام
ورود به سامانه همگام

مرحله 2) پس از ورود به داشبورد اصلی سایت همگام، برای شرکت در ازمون رغبت نهم، آزمون‌های مشاوره‌ای را انتخاب کنید.

داشبورد همگام
داشبورد همگام

مرحله 3) برای شرکت در ازمون رغبت و توانایی همگام پایه نهم، در صفحه ی بازشده، روی گزینه «شرکت در آزمون» کلیک کنید.

آزمون‌های مشاوره‌ای
آزمون‌های مشاوره‌ای

مرحله 4) همانطور که مشاهده می‌کنید، سه آزمون برای شما نمایش داده می‌شود که به ترتیب آزمون سلامت روانی و رفتاری، آزمون توانایی و آزمون رغبت سنج هستند، باید روی دفترچه‌ی ستون مدیریت کلیک کنید.

شرکت در آزمون
شرکت در آزمون

مرحله 5) پس از کلیک روی دفترچه‌ی روبه‌روی آزمون در ستون مدیریت، اطلاعات هر آزمون نمایش داده می‌شود.

آزمون توانایی
آزمون توانایی

مرحله 6) با توجه به ترافیک کاربران در سایت همگام، پیشنهاد می‌کنیم پس از پاسخگویی به 5 سوال، پاسخ‌ها را ذخیره کنید.

دفترچه آزمون توانایی
دفترچه آزمون توانایی

پس از اینکه به تمام سوالات پاسخ دادید، برای ثبت نهایی و بازگشت به صفحه‌ی اصلی باید روی علامت ✔️ کلیک کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی نحوه‌ی پر کردن فرم‌های هدایت تحصیلی و فرم‌های اولویت، می‌توانید به مقاله‌های راهنمای تکمیل فرم هدایت تحصیلی و راهنمای تکمیل فرم اولویت بندی مراجعه کنید.

زمان برگزاری آزمون رغبت و توانایی

برگزاری آزمون رغبت و توانایی معمولاً تاریخ دقیق سالیانه ندارد، اما سال‌ گذشته این آزمون در بهمن ماه برگزار شد و تا اواسط فروردین برای پاسخگویی به سوالات ازمون رغبت نهم، فرصت پاسخگويي تعیین شده بود. بخشی از فرم‌های ازمون رغبت و توانایی، باید پس از اتمام امتحانات خرداد ماه دانش آموزان پایه‌ی نهم تکمیل شوند و پس از بررسی‌های لازم، بهترین رشته برای دانش آموزان انتخاب شود.

معمولا زمان دقیق برگزاری ازمون رغبت نهم در کانال مدارس اطلاع رسانی می‌شود.

در حال حاضر اطلاعیه‌ای برای برگزاری آزمون رغبت و توانایی منتشر نشده است، در صورت اطلاع رساني از زمان برگزاري آزمون، در اين مقاله اعلام خواهد شد.

نحوه‌ پاسخگویی به سوالات آزمون رغبت و توانایی

همانطور که بیان کردیم تعداد سوالات هر بخش از آزمون، حدود 300 سوال است و سوالات درسی در این آزمون وجود ندارند. سوالات عموماً بسیار ساده هستند و دانش‌آموز باید بر اساس علایق و اطلاعات شخصی خود از 1 تا 5 به آن‌ها امتیاز بدهد. نکته‌ی مهم در پاسخگویی به سوالات این دست از آزمون‌ها، صداقت است تا نتیجه‌ی آزمون، نشانگر علایق و توانایی‌های حقیقی هر فرد باشد.

شما می‌توانید چندین بار وارد سایت همگام انتخاب رشته نهم ازمون رغبت و توانایی شوید و به سوالات پاسخ بدهید، در هر پاسخ دادن شما، پاسخ‌ها ثبت می‌شود و در مراجعه‌ی بعدی به سایت، اجازه‌ی ویرایش نیز خواهید داشت. اگر در پاسخگویی به سوالی دچار تردید شدید، می‌توانید از کمک مشاورین مدرسه، والدین و معلمان خود نیز بهره ببرید. باید تمامی سوالات را پاسخ دهید تا آزمون برای شما حذف نشود، تقریباً 160 سوال تکراری در آزمون وجود دارد که گزینه‌های پاسخ آن‌ها با یکدیگر متفاوت هستند.

? توجه کنید تا زمانی که روی ثبت نهایی پاسخ‌ها کلیک نکنید، می‌توانید پاسخ‌ها را ویرایش کنید.
? در زمان پاسخگویی به سوالات ازمون رغبت نهم، باید زبان کیبورد شما انگلیسی باشد.

برای آشنایی با نوع سوالات آزمون رغبت و توانایی، برخی از سوالات را به عنوان نمونه، ذکر کرده‌ایم:

  • میزان علاقه‌ی شما به سیستم‌های کامپیوتری چقدر است؟
  • علاقه‌‌ای به تعمیر لوازم خانگی دارید؟
  • میزان علاقه‌ی شما به طراحی یک وب سایت چگونه است؟
  • میزان علاقه‌ی شما به حل مسائل ریاضی چگونه است؟
  • آیا علاقه‌ای به پیروی افراد از افکار خودتان دارید؟
  • میزان علاقه‌ی شما به ایجاد کسب و کار چگونه است؟
  • آیا علاقه‌ای به برنامه‌ریزی مالی برای یک سازمان دارید؟
  • آیا علاقه‌ای به کارکردن به‌عنوان کارمند اداره دارید؟
  • آیا علاقه‌ای به نوشتن متن انتقادی برای یک داستان دارید؟

پاسخ‌ها از علاقه ندارم 1 تا بسیار علاقه‌مندم 5 می‌باشد و شما باید از 1 تا 5 امتیازدهی کنید.

سوالات متداول

آزمون رغبت و توانایی چیست؟

ازمون رغبت نهم برای کشف توانمندی، مهارت‌های دانش آموزان انجام می‌شود تا دانش‌آموزان بهترین و مناسب‌ترین رشته را برای ادامه‌ی تحصیل انتخاب کنند.

آزمون رغبت و توانایی در چه سامانه‌ای انجام می‌شود؟

آزمون رغبت و توانایی برای دانش آموزان پایه نهم در سایت همگام به نشانی hamgam.medu.ir انجام می‌شود.

تعداد سوالات این آزمون چقدر است؟

آزمون رغبت شامل 319 سوال است و آزمون توانایی 255 سوال دارد.

میانگین امتیاز 4.5 / 5. جمع امتیاز 11

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

20 دیدگاه

  1. سلام ببخشید
    من آزمون رو دادم اما چند سوال رو فهمیدم که منظورش رو اشتباه گرفتم و جواب اشتباه رو زدم الان میخوام ویرایش کنم
    لطفا میشه بگین چیکار باید بکنم ؟

    1. سلام دوست عزیز
      در آزمون رغبت و توانایی، هر بار که به محیط کاربری خود وارد شده و سوالات را پاسخ دهید، پاسخ‌ها ثبت و در مراجعات بعدی، قابل ویرایش هستند، از طرفی تا زمانی‌ که تیک نهایی را نزنید می‌توانید سوالات را ویرایش کنید. در صورت انتخاب تیک نهایی امکان بازگشت به سوالات را ندارید.

    1. هر بخش از آزمون دوگانه‌ی رغبت و توانایی، حدود 300 سوال به صورت جداگانه مطرح شده است. نحوه طراحی سوالات آزمون رغبت و توانایی در انتهای مقاله به صورت کامل توضیح داده شده است.

  2. اگ تو آزمون رغبت و توانایی اون سوالایی ک مربوط ب تجربی و ریاضی و فارسی و بقیه درسا هستش رو 5 بزنیم و بقیه ی موضوع ها مثل کشاورزی و خدمات و ….. 3 یا 4 بزنی امتیاز ب چ صورت میشع؟؟

    1. سلام، اولا کل آزمون رغبت بخشی از هدایت تحصیلی است نه همه آن، ثانیا در صورت فرضی که شما مطرح کردید امتیاز رغبت شما در رشته های کشاورزی و فنی و حرفه ای و کاردانی کمتر خواهد بود

  3. سلام من میخوام برم رشته ریاضی ولی تو ازمون رغبت و توانایی سوالات مربوط به علوم و ریاضی ۲ و ۳ یا ۴ زدم
    توانتخاب رشته برام مشکل به وجود میاد؟

    1. سلام دوست عزیز، نمرات نمره ریاضی شما بالا باشد و مشاور و معلم مدرسه شما هم برای شما رشته ریاضی را مناسب نشخیص داده باشند امتیاز لازم را برای این رشته خواهید داشت و براساس علاقه می توانید انتخاب کنید.

  4. سلام من دفترچه ثبت نام آزمون رغبت و توانایی تکمیل کردم، میتونم یه زمان دیگه‌ای به سوالاتش جواب بدم؟؟

    1. سلام دوست عزیز، بله می‌توانید زمان دیگری در آزمون رغبت و توانایی شرکت نمایید.

  5. سلام خسته نباشید، من آزمون رغبت با گوشی انجام دادم ولی یکی از دوستام گفت که حتما باید با سیستم انجام بدی وگرنه ثبت نمیشه و نمره نمیگیری. میتونم دوباره تو آزمون شرکت کنم؟

    1. سلام، در صورتی که جواب‌های آزمون رغبت را تایید و ثبت کردید، مشکلی نیست. در ضمن نیازی نیست برای شرکت در آزمون از کامپیوتر استفاده کنید.

    1. سلام دوست عزیز، این موضوع را با مدیر مدرسه خود مطرح کنید. با بررسی مدیر متوجه خواهید شد که آزمون را ثبت نهایی کرده‌اید یا خیر.

  6. سلام من آزمون رغبت و توانایی را حواسم نبود نهایی ش نکردم و وقتش هم رد شده
    الان من چند روزه دارم دیونه میشم
    لطفا راهنمایی کنید که باید چیکار کنم آیا امکان مهلت دوباره هست

    1. سلام دوست عزیز، امکان و مهلت دیگری در اختیار شما قرار می‌گیرد، از طریق مدرسه و آموزش و پرورش منطقه پیگیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا