انتخاب رشته نهم به دهمرشته معارف اسلامی

شرایط لازم برای انتخاب رشته علوم و معارف اسلامی

از مهمترین انتخاب های تحصیلی هر شخصی، انتخاب رشته در پایان سال تحصیلی پایه نهم است، دانش آموزان باید با توجه به علایق شخصی، مهارت‌های خود و نمرات کسب شده در متوسطه اول انتخاب رشته انجام دهند. یکی از شرایط دیگر برای انتخاب رشته دانش آموزان فرم‌های هدایت تحصیلی می‌باشد که رشته‌های تحصیلی اولویت بندی شده و در نهایت انتخاب رشته دانش آموزان صورت می‌گیرد.

ما در ادامه مقاله شرایط لازم برای انتخاب رشته علوم و معارف اسلامی برای دانش آموزان پایه نهم را توضیح خواهیم داد.

شرایط لازم برای انتخاب رشته علوم و معارف اسلامی
شرایط لازم برای انتخاب رشته علوم و معارف اسلامی

معدل لازم برای انتخاب رشته علوم و معارف

رشته علوم و معارف اسلامی از رشته‌های شاخه نظری مقطع متوسطه دوم می‌باشد، مطابق با نام این رشته در کنار تدریس علوم و معارف اسلامی، علوم انسانی نیز آموزش داده می‌شود. رشته علوم و معارف اسلامی در مدارس محدودی تدریس می‌شود که رشته‌های دیگر آموزش داده نمی‌شود، دانش آموزان برای ادامه تحصیل در رشته علوم و معارف اسلامی می‌توانند در دو رشته ادامه تحصیل دهند:

  • حوزه های علمیه
  • تمامی رشته‌های علوم انسانی

برای در اختیار داشتن فرم های هدایت تحصیلی می‌توانید مقاله دانلود فرم‌های هدایت تحصیلی پایه نهم را مطالعه کنید.

در ادامه شروط لازم برای هدایت تحصیلی جهت انتخاب رشته علوم و معارف اسلامی توسط دانش آموزان را ذکر کرده‌ایم.

  • نمره درس زبان و ادبیات فارسی در سه سال دوره اول متوسطه با ضریب 4، درس مطالعات اجتماعی با ضریب 3 و درس عربی با ضریب 2 محاسبه خواهد شد.
  • حداقل معدل لازم برای دانش آموزان داوطلب رشته علوم و معارف اسلامی معدل بالای 14 است.
  • حداقل نمره درس عربی 13، معارف 14 و زبان و ادبیات فارسی 12 است.
  • برای انتخاب رشته علوم و معارف اسلامی نباید مجموع 3 نمره دروس مطالعات، زبان و ادبیات فارسی و عربی در سه پایه هفتم، هشتم و نهم کمتر از ضریب 42 باشد.
  • علاقه‌مند به مباحث عرفانی
  • حافظه قوی برای حفظ مباحث
  • روابط عمومی بالا

برای تکمیل فرم‌های هدایت تحصیلی به مقاله راهنمای تکمیل فرم‌های هدایت تحصیلی رجوع کنید. هدایت تحصیلی پایه نهم برای دانش آموزان بعد از اتمام سال تحصیلی صورت می‌گیرد، هدایت تحصیلی شامل تعدادی فرم است که در ادامه برخی از آن‌ها توضیح داده شده است.

  • فرم اول برای خود دانش آموز می‌باشد که با توجه به علایق و توانایی‌های خود رشته‌های تحصیلی را از 1 تا 10 اولویت بندی می‌کند.
  • فرم بعدی برای معلمان است که براساس وضعیت تحصیلی و مهارت‌های دانش آموز رشته‌های تحصیلی را از 1 تا 10 مرتب می‌کنند.
  • فرم مربوط به مشاوران مدرسه براساس ارزیابی ها و آزمون‌های گرفته شده از دانش آموز از 1 تا 10 اولویت بندی خواهد شد.
  • والدین نیز فرمی دارند که با توجه به فرم معلم، مشاور مدرسه و فرزند خود از 1 تا 5 تکمیل خواهد شد.
  • مشاور مدرسه فرم دیگری دارد که براساس نتایج بدست آمده و شناختن نقاط قوت و ضعف دانش آموز فرم هدایت تحصیلی را تکمیل می‌کند، توجه کنید که 30 امتیاز از کل فرم‌های هدایت تحصیلی به این فرم مشاوره اختصاص دارد.

پس برای انتخاب رشته علوم و معارف اسلامی باید تمام شرایط بالا را داشته باشید. برای اطلاعات بیشتر در مورد فرم اولویت بندی می‌توانید مقاله راهنمای تکمیل فرم اولویت بندی را مطالعه کنید.

دانش آموزان در صورت دارا بودن شرایط لازم می توانند در زمان مقرر به سایت پادا به آدرس pada medu ir مراجعه نموده و فرآیند انتخاب رشته خود را به صورت الکترونیکی انجام دهند.

کتاب های رشته علوم و معارف اسلامی

دانش آموزان پس از انتخاب رشته نهم به دهم رشته علوم و معارف اسلامی وارد دوره تخصصی تری از این رشته می‌شوند، بنابراین باید علاقمندان به رشته علوم و معارف اسلامی حافظه قوی برای حفظ مفاهیم و احادیث داشته باشند. در ادامه کتاب‌های مقطع متوسطه دوم در جدول زیر لیست شده است.

پايه تحصيلي دروس عمومي دروس تخصصي
پايه دهم آمادگي دفاعي/فارسي/هنر/منطق/جغرافيا ايران/کارآفريني و توليد/علوم و فنون ادبي/جامعه شناسي اصول عقايد/تاريخ اسلام/احکام/عربي/زبان انگلیسی/علوم و معارف اسلامي/اخلاق اسلامي
پايه يازدهم نگارش/فارسی/علوم و فنون ادبی/انگلیسی/کتاب کار انگلیسی/ اقتصاد/ روان شناسی/ ریاضی و آمار/فلسفه/ اصول عقاید/تاریخ اسلام/احکام/عربی زبان قرآن/علوم و معارف قرآنی/اخلاق اسلامی
پايه دوازدهم نگارش/ فارسی/علوم/ فنون ادبی/ انگلیسی/کتاب کار انگلیسی/ریاضی و آمار/فلسفه/سلامت/بهداشت اصول عقاید/تاریخ اسلام/اصول استنباط احکام/ عربی زبان قرآن/علوم و معارف قرآنی/ اخلاق اسلامی

آينده شغلي رشته علوم و معارف اسامي

دانش آموزان در رشته علوم و معارف اسلامی با مباحث دینی و مذهبی آشنا می‌شوند و همچنین موضاعات فلسفی و فقهی به آن‌ها آموزش داده شده و مفاهیم را تحلیل و تفسیر می‌کنند. همانطور که بیان کردیم دانش آموزان برای ادامه تحصیل در این رشته می‌توانند در دو رشته ادامه تحصیل دهند.

اگر در حوزه علمیه ادامه تحصیل دهند در نهایت مشاغل مربوط با این رشته را خواهند داشت، برخی از مشاغل رشته علوم انسانی برای دانش آموزانی که این رشته را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده‌اند شامل آمار، تاریخ، حسابداری، الهیات و معارف اسلامی، حقوق، روانشناسی، علوم اجتماعی، علوم اقتصادی، فلسفه، علوم حدیث، مدیریت، فقه و حقوق اسلامی و… می‌باشد.

دقت کنید شغل مورد علاقه خود را در نظر داشته باشید و با توجه به آن انتخاب رشته خود را انجام دهید. نکته دیگر استفاده از تجربه دیگران برای انتخاب شغل مناسب است که به انتخاب صحیح و پردرآمد دانش آموز کمک می‌کند.

شرایط لازم برای انتخاب هر رشته
شرایط لازم برای انتخاب رشته تجربی

شرایط لازم برای انتخاب رشته انسانی

شرایط لازم برای انتخاب رشته ریاضی فیزیک

شرایط لازم برای انتخاب رشته فنی و حرفه ای
شرایط لازم برای انتخاب رشته کار و دانش
شرایط لازم برای انتخاب رشته علوم و معارف اسلامی

دانش آموزانی که بتوانند کنکور علوم و معارف اسلامی را با رتبه خوبی قبول شوند، در رشته و دانشگاه دلخواه ادامه تحصیل خواهند داد و در آخر شغل به شغل پر درآمدی می‌رسند.

سوالات متداول

برای انتخاب رشته علوم و معارف اسلامی معدل لازم چقدر است؟

حداقل معدل لازم برای دانش آموزان پایه نهم، معدل بالای 14 می‌باشد.

فرم هدایت تحصیلی والدین از چه معیاری استفاده می‌کند؟

والدین با توجه به بقیه فرم‌های هدایت تحصیلی از 1 تا5 اولویت بندی رشته‌ها را انجام می‌دهد.

نمرات چه درس هایی برای انتخاب رشته علوم ومعارف اسلامی مهم است؟

حداقل نمره درس عربی13، معارف14 و ادبیات فارسی 12 می‌باشد.

میانگین امتیاز 4.5 / 5. جمع امتیاز 10

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

27 دیدگاه

  1. سلام من ۱۶معدلم شده عربی ۱۱.۵
    ۱۸.۵قران
    فارسی۱۲.۷۵
    معارف۱۱
    زبان۱۵
    آیا میتونم برم معارف؟

    1. سلام دوست عزیز، شما معدل لازم را کسب کرده‌اید، اما در برخی دروس نمره‌ی پایینی دارید. باید به مسئولین مدرسه مراجعه کنید، ممکن است از شما آزمون ترمیمی گرفته شود.

      1. سلام برای ازمون ورودی مدرسه معارف تنها خوندن کتاب های درسی کافیه یا کتاب کار هم میخواد ؟ و ازمون در حد نمونه هست ؟

    2. سلام من معدلم ۱۷ دعه و معارف رو الف اوردم میتونم ثبت نام کنم شما نوشتین بالای ۱۴ اما میگن که شرط معدل بالای ۱۹ دعه

      1. سلام دوست عزیز، بر اساس اعلام آموزش و پرورش شرط معدل همانی است که در مقاله ذکر شده.

  2. سلام من اون درسایی رو که گفتید رو همش بالای ۱۶ اوردم
    عربی ۱۷
    مطالعات ۲۰
    ادبیات ۱۸
    معارف ۲۰
    ولی من میخوام کنکور بدم و معلم شم
    تو کدوم رده سنی میتونم معلمی کنم؟

    1. سلام دوست عزیز، برای اینکه بتونید به عنوان دبیر رسمی مشغول به کار بشید باید در دانشگاه‌های تربیت معلم پذیرفته بشید. اگر هم وارد دانشگاه‌های دیگه شدید، می‌تونید از مقطع لیسانس تدریس در مدارس غیردولتی رو شروع کنید و در آزمون‌های استخدامی آموزش و پرورش شرکت کنید. درهر صورت درحال حاضر بسیاری از مدارس غیردولتی هم ترجیح می‌دن که معلم های دارای مدرک فوق لیسانس داشته باشند. انشالله موفق باشید.

  3. سلام من ۲۴سالمه و میخوام از سال دهم علوم معارف را تحصیل کنم لطفا راهنماییم کنید که ایا با ۲۴سال سن میتوانم تحصیل در رشته ی علوم و معارف اسلامی رو از پایه ی دهم داشته باشم؟

    1. سلام دوست عزیز، شما باید به اداره‌ی آموزش و پرورش منطقه‌ی محل تحصیل خود رجوع کنید و از امکانات مدارس آموزش بزرگسالان (اصطلاحاً شبانه) بهره ببرید. موفق باشید.

        1. اگر مقصود شما مدرسه‌ی علوم و معارف اسلامی بروجرد است که وابسته به دانشگاه شهید مطهری است، این مدرسه آزمون ورودی دارد. دبیرستان علوم و معارف اسلامی شهید مطهری بروجرد هم آزمون دارد.

  4. سلام من معدل شدم ۱۵ و خورده ای
    معارف ۱۱
    عربی ۹
    زبان ۱۶
    مطالعات ۱۱
    میتونم برم معارف؟ به خاطر نمره های پایین امکان نرفتن هست ؟اگه اره چطوری میتونم خودمو برسونم واسه رفتن به معارف

    1. سلام دوست عزیز، شما معدل لازم رو دارید، اما نمرات شما حد نصاب لازم رو نداره، شما در هماهنگی با مسئولین مدرسه می‌تونید شهریورماه امتحان مجدد بدید و نمرات خود را افزایش دهید تا رشتۀ مورد نظر خود را انتخاب کنید.

  5. سلام وقت بخیر
    من رشته معارف اسلامی میخونم سال دوازدهم هستم،برای کنکور رشته معارف شرکت میکنم آیا امکان انتخاب رشته هایی مثل دبیری و حقوق که در دفترچه انتخاب رشته انسانی اومدن هست؟ و اینکه دفترچه جدایی برای انتخاب رشته در دسترس نیست ایا دفترچه انتخاب رشته انسانی ملاک میباشد؟؟

  6. سلام خسته نباشید من در رشته معارف میخونم سال یازدهمم آیا رشته معارف کنکورش با انسانی یکیه یا جدگانه رقابت می کنن و آیا با آوردن چند رتبه می تونم قبول شم

    1. سلام دوست عزیز، بله کنکور انسانی شرکت می‌کنید اما دفترچه اختصاصی شما با علوم انسانی تفاوت دارد. علاوه بر رشته‌های انسانی، چند دانشگاه خاص هم وجود دارند که فقط دانش‌آموزان رشتۀ معارف را می‌پذیرند. برای آشنایی بیشتر با این رشته‌ها به دفترچه‌ی کنکور مراجعه کنید. در مورد رتبه و قبولی به این کلی نمی‌توان نظر داد و فاکتورهای مهمی از جمله نوع سهمیه و … اثرگذار هستند. همچنین برخی از رشته‌ها مصاحبه دارند.

  7. سلام خسته نباشید من هفتم نمره معارف اسلامی رو ۱۳ آوردم و معدل بالای ۱۸ شد
    ولی هشتم نمره های مرتبط به رشته معارف اسلامی رو بالای ۱۸ آوردم و معدل ۱۹.۴۳
    ایا ممکن هست بخاطر اینکه هفتم نمره معارف اسلامی رو خوب نگرفتم نتونم این رشته رو برم

  8. سلام خسته نباشیدمن سال هفتم و هشتم معدلم 16,86شد معارف ۱۳ ادبیات۱۸,۷۵ مطالعات سال هفتم۱۶وسال هشتم۲۰عربی۱۰ اگه سال نهم۱۷بیارم میتونم رشته معارف برم؟

    1. سلام دوست عزیز، حداقل معدل لازم برای رشته معارف اسلامی، بالای 14 است. حداقل نمره‌ی درس عربی 13، معارف 14 و زبان و ادبیات فارسی 12 است. برای انتخاب رشته‌ی علوم و معارف اسلامی نباید مجموع 3 نمره‌ی دروس مطالعات اجتماعی، زبان و ادبیات فارسی و عربی در سه پایه‌ی هفتم، هشتم و نهم کمتر از 42 باشد. توجه داشته باشید که نمرۀ سال نهم مهم‌تر است و ضریب 3 دارد.

  9. سلام من سال هفتمو هشتم رو زیاد خوب ندادم و معلوم نزدیک به 18 بود بازم میتونم برم معارف

    1. سلام دوست عزیز، از جزئیات پروندۀ هدایت تحصیلی شما با خبر نیستیم و اطلاعاتی که دادید هم کامل نیست. برای کسب اطلاع دقیق با معاون آموزشی مدرسه صحبت کنید.

  10. سلام خانم من کلاس نهم هستم معارف اسلامی ۱۷گرفتم زبان عربی ۱۵ قرآن ۱۵ مطالعات ۱۷ ولی فارسی ۸گرفتم آیا می توانم برای نوبت دوم تلاش کنم فارسی رو ببرم بالا ورشته معارف رو بیارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا