انتخاب رشته نهم به دهمرشته کار و دانش

شرایط لازم برای انتخاب رشته کار و دانش

فرآیند انتخاب رشته‌ی تحصیلی برای ادامه‌ی تحصیل در مقطع متوسطه‌ی دوره‌ی دوم در سال تحصیلی نهم انجام می‌شود. دانش‌آموزان با توجه به نمراتی که در سال‌های تحصیلی مقطع متوسطه‌ی دوره‌ی اول کسب کرده‌اند و با توجه به فرم‌های هدایت تحصیلی که توسط خود دانش‌آموز، معلم، والدین و مشاوران مدرسه تکمیل می‌شود، به سمت انتخاب یک رشته‌ی مناسب هدایت می‌شوند.

دانش‌آموزان برای ورود به رشته‌ی انتخابی خود باید دارای شرایطی باشند که برای هر رشته متفاوت است. در این مقاله شروط لازم برای ورود به رشته‌ی کار و دانش شرح داده شده است.

شرایط لازم برای انتخاب رشته کار و دانش
شرایط لازم برای انتخاب رشته کار و دانش

معدل لازم برای انتخاب رشته کار دانش

دانش‌آموزانی که در فعالیت‌های عملی قوی‌تر از دروس تئوری هستند و یا علاقه‌ی بیشتری به این نوع فعالیت‌ها دارند، می‌توانند پس از اتمام پایه‌ی تحصیلی نهم، در فرایند انتخاب رشته، شاخه‌ی کار و دانش را برای ادامه‌ی تحصیل انتخاب کنند. دانش‌آموزان برای ورود به رشته‌ی کار دانش باید دارای شرایط زیر باشند:

  • نمره‌ی درس ریاضی در سه سال دوره‌ی اول متوسطه با ضریب 2 و درس کار و فناوری با ضریب 3 محاسبه می‌شود.
  • حداقل معدل برای دانش‌آموزان رشته‌ی کار و دانش معدل بالای 12 است.
  • حداقل نمره‌ی مورد نیاز برای درس کار و فناوری و درس هنر 12 و حداقل نمره درس علوم و ریاضی 10 است.
  • در انتخاب رشته‌ی کار و دانش مجموع سه نمره‌ی ریاضی و کار و فناوری در سه پایه‌ی هفتم، هشتم و نهم نباید کمتر از 36 باشد.
  • علاقمندی دانش‌آموز به فعالیت‌های عملی و توانایی تجزیه و تحلیل ذهنی

برای آشنایی با روش تکمیل فرم‌های هدایت تحصیلی، به مقاله‌ی راهنمای تکمیل فرم‌های هدایت تحصیلی رجوع کنید. برای اینکه انتخاب رشته‌ی دانش آموزان به شکل صحیح انجام شود، در پایان سال تحصیلی پایه‌ی نهم فرم‌های با عنوان هدایت تحصیلی در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد. در ادامه برخی از مهم‌ترین فرم‌های هدایت تحصیلی را بررسی می‌کنیم:

  • فرم هدایت تحصیلی دانش‌آموز – در این فرم دانش‌آموز رشته‌های داخل جدول را براساس توانایی‌ها و علایق خود از 1 تا 10 اولویت‌بندی می‌کند.
  • فرم هدایت تحصیلی معلمان – با توجه به مهارت‌ها و وضعیت تحصیلی دانش‌آموز تکمیل می‌شود و رشته‌ها از 1 تا 10 اولویت‌بندی خواهند شد.
  • فرم هدایت تحصیلی مشاور – این فرم برای شناخت بیشتر دانش‌آموز است و رشته‌های داخل فرم توسط مشاور از 1 تا 10 بر اساس اولویت تعیین می‌شوند.
  • فرم اولیا – در این فرم رشته‌های تحصیلی بر حسب نظرات دانش‌آموز، مشاور و معلمان مدرسه از 1تا 5 اولویت‌بندی می‌شود.
  • فرم جمع بندی مشاوران – طبق فرم‌های تکمیل شده برای شناسایی نقاط قوت و ضعف دانش‌آموزان است و دارای 30 امتیاز از فرم‌های هدایت تحصیلی است.

برای در اختیار داشتن فرم‌های هدایت تحصیلی می‌توانید مقاله‌ی دانلود فرم‌های هدایت تحصیلی پایه نهم را مطالعه کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فرم اولویت‌بندی در انتخاب رشته‌ در پایه‌ی نهم می‌توانید مقاله‌ی راهنمای تکمیل فرم اولویت بندی را مطالعه کنید.

در نهایت بعد از بررسی تمام شرایط مانند نمرات، فرم‌های هدایت تحصیلی و شرایط فردی دانش‌آموز، انتخاب رشته انجام خواهد شد.

شاخه‌های متنوع رشته کار و دانش

بعد از عبور از شرایط بیان شده برای انتخاب رشته کار و دانش، دانش‌آموز باید در درس‌های کار و فناوری، هنر و ریاضی نمرات خوبی کسب کرده باشد، زیرا پس از ورود به پایه‌ی دهم دروس تخصصی‌تر خواهد شذ.

در جدول زیر شاخه‌های رشته‌‌ی کار و دانش در قالب فهرستی ارائه شده است:

شاخه تحصیلی رشته های کار و دانش
صنعت نقشه‌کشی ساختمان/ مکانیک صنایع/ برنامه‌نویسی پایگاه داده/ برنامه‌نویسی بازی‌های کامپیوتری/تراشکاری/ماشین ابزار و …
کشاورزی و خدمات امور اداری/ حسابداری/ پرورش گیاه آپارتمانی/ پرورش آبزیان/ بورس و اوراق بهادار/راهنمای گردشگری/ تولید صنعتی فراورده‌های لبنی و …
هنر طلا و جواهرسازی/ منبت کاری/ تصویربرداری/ عکاسی/ معماری داخلی/ سفالگری/نوازندگی ساز ایرانی/ خیاطی/ طراحی و نقاشی فرش و …

آموزش و پرورش در آخرین اطلاعیه‌ی منتشر شده 6 مهارت دیگر به رشته‌های بالا اضافه کرده است که شامل: مکانیک و تراکتور، تاسیسات سرمایشی، تاسیسات مستقل ساختمان‌های مسکونی، تاسیسات بهداشتی ساختمان، تاسیسات گازرسانی ساختمان و تاسیسات گرمایشی می‌شود.

آینده شغلی رشته کار دانش

تنوع شاخه‌های تحصیلی رشته‌ی کار و دانش از نقاط قوت این رشته است. اکثر شاخه‌های کار و دانش بازار کار خوبی دارند، برای مثال رشته‌‌ی خیاطی، طراحی طلا و جواهر، پرورش زنبور عسل، برنامه نویسی، حسابداری و … از رشته‌های پر درآمد در بازار کار هستند.

دانش‌آموزانی که رشته‌ی کار و دانش را انتخاب می‌کنند، مانند داوطلبان رشته‌ی فنی حرفه‌ای به صورت عملی آموزش می‌بینند و این روش به درک بهتر مطالب کمک خواهد کرد. توجه کنید که تمام هنرستان‌ها رشته‌های بیان شده را ارائه نمی‌دهند، پس بعد از انتخاب شاخه‌ی مورد نظر از رشته‌‌ی کار و دانش تحقیق کنید تا هنرستانی که رشته‌ی مورد نظر شما را ارائه می‌‎دهد، بیابید.

تفاوت رشته کاردانش و فنی حرفه‌ ای

ممکن است تصور کنید رشته‌های کاردانش و فنی حرفه‌ای با یکدیگر تفاوتی ندارند. در ادامه تفاوت‌های این دو رشته تحصیلی را بیان می‌کنیم:

? اکثر رشته‌های کار و دانش عملی هستند و دانش‌آموزان بیشتر دوره‌ی آموزش‌ را در کارگاه می‌گذرانند، اما رشته‌ی فنی حرفه‌ای شامل دروس تئوری نیز می‌شود. دانش‌آموزانی که در دروس تئوری ضعیف هستند، احتمالاً در رشته‌ی کار و دانش کارآمدتر عمل خواهند کرد.

? رشته‌ی کار دانش به دلیل داشتن شاخه‌‌های متنوع نسبت به رشته‌ی فنی حرفه‌ای، جای انتخاب بیشتری به دانش‌آموزان می‌دهد. شاخه‌های رشته‌ی فنی حرفه‌ای شامل 40 مورد است، درحالی که رشته‌ی کار دانش 150 زیر شاخه دارد.

? دانش‌آموزان در رشته‌ی کار دانش مطالب را به صورت عملی آموزش می‌بینند، بنابراین بعد از دریافت مدرک دیپلم می‌توانند وارد بازار کار شوند، اما دانش‎‌آموزان رشته‌ی فنی حرفه‌ای پس از دریافت دیپلم باید دوره کاردانی را سپری کنند تا بتوانند وارد بازار کار شوند.

شرایط لازم برای انتخاب هر رشته
شرایط لازم برای انتخاب رشته تجربی

شرایط لازم برای انتخاب رشته انسانی

شرایط لازم برای انتخاب رشته ریاضی فیزیک

شرایط لازم برای انتخاب رشته فنی و حرفه ای
شرایط لازم برای انتخاب رشته کار و دانش
شرایط لازم برای انتخاب رشته علوم و معارف اسلامی

سوالات متداول

معدل لازم برای انتخاب رشته‌ی کار دانش چقدر است؟

معدل پایه‌ی نهم دانش آموز باید بالاتر از 12 باشد.

رشته‌ی کار دانش شامل چه شاخه‌هایی است؟

رشته کار دانش در سه شاخه‌ی اصلی کشاورزی، خدمات و هنر ارائه می‌شود که هر کدام زیرشاخه‌های خود را دارند.

شرایط فردی برای انتخاب رشته‌ی کار و دانش چیست؟

از شرایط فردی برای ورود به رشته کار و دانش می‌توان به علاقمندی به فعالیت‌های عملی و تجزیه و تحلیل قوی مسائل اشاره کرد.

میانگین امتیاز 3.6 / 5. جمع امتیاز 7

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

5 دیدگاه

    1. سلام دوست عزیز، معدل لازم برای رشته کاردانش، 12 به بالاست. اما در کنار معدل نمره‌ی برخی دروس نیز اهمیت دارد. مثلاً میانگین نمره‌ی درس ریاضی شما (هفتم و هشتم با ضریب یک و نهم با ضریب سه) باید بالاتر از ده باشد. این میانگین برای درس های هنر و کار و فناوری باید 12 باشد. در ضمن امور دیگری هم در هدایت تحصیلی دخیل هستند مثل نظر معلم و مشاور یا نتیجه‌ی آزمون رغبت و …

  1. پس چرا واسه ثبت نام تودانشگاه علمی کاربردی وپیام نور و دولتی نمیتونم ثبت نام کنم چکارکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا