راهنمای ثبت نام کنکور

انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 [+ آموزش تصویری]

داوطلبانی که پس از دریافت کارنامه‌ی کنکور، مجاز به انتخاب رشته شده‌اند، باید به سایت سازمان سنجش آموزش و کشور مراجعه کرده و انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 را به صورت اینترنتی انجام دهند. داوطلبان مجاز به انتخاب رشته می‌توانند تا 150 کد رشته محل را در فرم انتخاب رشته درج کنند. انتخاب رشته کنکور سراسری منحصراً به صورت اینترنتی و از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور انجام می‌شود. در این مقاله نحوه انتخاب رشته کنکور به صورت تصویری و گام به گام شرح داده شده است.

انتخاب رشته کنکور سراسری
انتخاب رشته کنکور سراسری

زمان انتخاب رشته کنکور 1402

انتخاب رشته از طریق سامانه‌ی جامع آزمون سراسری در سایت سازمان سنجش آموزش کشور برای همه‌ی گروه‌های آزمایشی از روز سه‌شنبه مورخ 31 مرداد ماه 1402 آغاز و تا روز دوشنبه مورخ 6 شهریور 1402 ادامه خواهد داشت.

☑ انتخاب رشته برای انتخاب کدرشته محل‌هایِ پذیرش با آزمون و پذیرش صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی «بدون آزمون» در یک فرم و حداکثر تا 150 رشته محل، انجام می‌شود. فرآیند انتخاب رشته‌ با آزمون و بدون آزمون جداگانه نخواهد بود.

مهلت مجدد به مجازين انتخاب رشته کنکور 1402

هر ساله سازمان سنجش برای مجازين به انتخاب رشته در آزمون‌ سراسری که در زمان مقرر موفق به تکميل فرم انتخاب رشته‌های تحصيلی خود نشده‎‌اند، مهلت مجددی تعیین می‌کند تا با مراجعه به درگاه اطلاع رسانی اين سازمان به آدرس: www.sanjesh.org و لينک مربوط به انتخاب رشته‌ی کنکور، با رعايت شرايط خاصی که در زیر ذکر شده است، نسبت به تکميل فرم انتخاب رشته‌های تحصيلی خود اقدام کنند:

  • این امکان فقط برای افرادی که بر اساس محتوای كارنامه اعلام نتایج اولیه مجاز به انتخاب رشته شده ولی موفق به انجام انتخاب رشته نشدند، فراهم شده است. این مهلت تمدید نمی‌شود و هیچ درخواستی در این خصوص پذیرفته نخواهد شد.
  • انتخاب رشته در رشته­‌های دارای آزمون عملی و طراحی (رشته‌های علوم ورزشی و آموزش تربیت بدنی و همچنین رشته‌های گروه آزمایشی هنر) به افرادی توصیه می­‌شود که در آزمون عملی این رشته‌ها قبلاً شرکت کرده باشند.
  • اگر اقدام به انتخاب رشته‌های دارای شرايط خاص و مصاحبه می‌کنید، توجه داشته باشید در صورت داشتن شرایط و همچنین نمره‌ی علمی، همزمان با اعلام نتایج نهایی برای انجام مراحل مصاحبه و بررسی صلاحیت معرفی خواهید شد.

سازمان سنجش اعلام کرده است که داوطلبان می‌توانند سؤالات خود را با بخش پاسخگويي اينترنتی درگاه اطلاع‌رساني سازمان سنجش آموزش کشور به نشاني: Request.sanjesh.org يا با شماره‌ تلفن‌: 42163 (كد 021) در ميان بگذارند.

لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس

زمان انتخاب رشته های بدون کنکور 1402

اگر متقاضی ثبت‌نام در رشته‌هايي هستید كه پذیرش آن‌ها در آزمون سراسری صرفاً بر اساس سوابق تحصيلي (معدل كتبي ديپلم) صورت می‌گيرد، می‌توانید از طريق درگاه سازمان سنجش آموزش کشور  از روز سه‌شنبه مورخ 31 مرداد ماه 1402 تا روز دوشنبه مورخ 6 شهریور 1402 برای ثبت‌‌نام و انتخاب رشته اقدام کنید. اطلاعات تکمیلی در این مورد را اینجا بیابید: زمان ثبت‌ نام در رشته‌ های بدون کنکور 1402.

مراحل انتخاب رشته

کلیه متقاضیانی که در ثبت نام کنکور سراسری و آزمون کنکور شرکت کرده‌اند، (چه داوطلبانی که در یک گروه آزمایشی شرکت کرده‌اند و چه داوطلبانی که در دو یا سه گروه آزمایشی شرکت کرده‌اند) می‌توانند در یک فرم حداکثر 150 رشته محل انتخاب کنند. براساس دفترچه راهنمای انتخاب رشته، مراحل انتخاب از مجموعه رشته محل‌ها به صورت زیر است:

  • دریافت کارنامه‌ی کنکور سراسری از سایت sanjesh.org
  • مطالعه‌ی دفترچه‌ی راهنمای انتخاب رشته کنکور
  • انتخاب و اولویت‌بندی رشته محل‌هایی که در آن‌ها مجاز شده‌اید
  • انتخاب رشته اینترنتی در سایت سنجش

نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری در سایت سنجش

نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری در سایت سنجش به صورت تصویری در ادامه بیان شده است. توصیه می‌شود، برای جلوگیری از اشتباه، پیش از ورود به سامانه‌ی اصلی انتخاب رشته، رشته‌های مورد نظر خود را به همراه کد هر رشته، در فرم پیش‌نویس انتخاب رشته سراسری وارد کنید. پس از نهایی کردن رشته‌های انتخابی، آن‌ها را در فرم اصلی انتخاب رشته درج کنید.

راهنمای تصویری انتخاب رشته اینترنتی در سایت سنجش:

نحوه انتخاب رشته به صورت اینترنتی

برای انتخاب رشته لازم است به حساب كاربری خود در سامانه جامع آزمون سراسری به آدرس رفته و وارد شويد. با درج كدملی/شماره فراگير، رمز عبور و كد امنيتي وارد حساب كاربری خود و سپس بخش انتخاب رشته شده و كد رشته‌ محل‌های انتخابی خود را در سامانه درج كنيد.

 در صورت فراموشی رمز در زمان ورود به سامانه جامع آزمون سراسری، از گزينه‌ی فراموشي رمز استفاده كنيد كه در اين صورت رمز عبور به شماره تلفن همراه كه در زمان ثبت‌نام به اين سازمان اعلام كرده‌ايد ارسال مي‌شود.

 برخی از رشته‌های گروه آزمايشی هنر آزمون عملی دارد كه براي انتخاب هر يک از آن‌ها بايد در آزمون عملی آن رشته شركت كرده باشيد.

نحوه وارد كردن رشته‌های انتخابی در فرم الكترونيک

بخش انتخاب رشته در سامانه جامع آزمون سراسري داري 3 مرحله است:

مرحله اول اصلاح و تاييد اطلاعات: در اين مرحله نسبت به تائيد يا اصلاح اطلاعات خواسته شده اقدام كرده و سپس وارد مرحله‌ی انتخاب رشته شويد.

مرحله دوم انتخاب رشته: اولين كد رشته محل مورد نظر خود را درج و با زدن دكمه‌ی سبز رنگ رديف مربوط به اولويت دوم را ايجاد و به همين ترتيب تا 150 اولويت ادامه دهيد. در صورتی كه مي‌خواهيد بين دو اولويت، انتخاب جديدی را ثبت كنيد، دكمه‌ی سبز رنگ را بزنيد و برای حذف یک اولويت، دكمه‌ی قرمزرنگ را بزنيد. راهنمای رنگ‌بندی دوره‌های تحصيلی براي خطای كمتر و كنترل راحت‌تر شما، قبل از درج كدها قرار گرفته است. در پايين صفحه دو ستون ترتيب اولويت و كد رشته محل قرار دارد. كد (عددي) رشته محل‌های انتخابی خود را به ترتيب علاقه‌مندی وارد كنيد. با وارد كردن هركد رشته محل، عنوان آن رشته، دوره و نام دانشگاه به طور خودكار نمايش داده مي‌شود. با دقت در عنوان رشته، مطمئن شويد كه كد را درست وارد كرده‌ايد.

نحوه انتخاب رشته الکترونیکی
نحوه انتخاب رشته الکترونیکی

مرحله سوم – مشاهده و پرينت اطلاعات ثبت شده: بعد از اينكه كد رشته‌محل‌های مورد نظر خود را وارد كرديد، در پايان، با فشردن گزينه‌ی ثبت نهايی اطلاعات، رسيد انتخاب رشته، مشخصات فردی و فهرست رشته‌های انتخابی شما، نمايش داده می‌شود. توجه داشته باشيد تا زمانی كه رسيد انتخاب رشته دريافت نكرده‌ايد انتخاب رشته شما ثبت نشده است. بهتر است اين صفحه را چاپ يا ذخيره كرده و تا اعلام نتيجه‌ی نهايی نگهداری كنيد.

نحوه انتخاب رشته الکترونیکی

نکات مهم در انتخاب رشته کنکور 1402

☑ در این مرحله هر داوطلب می‌تواند 150 کد رشته محل را از گروه‌های آزمایشی اصلی و علاقمندی‌های گروه‌ هنر و زبان‌های خارجی و انتخاب‌هایی مثل دانشگاه پیام‌نور و غیرانتفاعی را در همین فرم انتخاب کنند.

☑  داوطلبانی که در هیچ یک از آزمون‌های نوبت اول و دوم آزمون سراسری سال 1402 ثبت نام نکرده‌اند و می‌خواهند با پذیرش سوابق تحصیلی وارد دانشگاه شوند، باید در درگاه سازمان سنجش در سامانه ثبت نام و انتخاب رشته «صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی» اقدام کنند.

☑ قرار دادن یک رشته محل در انتخاب اول یا آخر تاثیری در افزایش شانس قبولی ندارد، بنابراین بر اساس شرایط، موقعیت اجتماعی، امکانات، توان مالی، علایق و توانایی‌های خود، کدرشته‌ها را مرتب کنید.

☑ در انتخاب کد رشته‌ها حتماً به ضوابط و مقررات رشته‌های تحصیلی شرایط خاص دانشگاه، مثل معاینه، صلاحیت تحصیلی، مصاحبه، نحوه گزینش داوطلب، شرط بومی گزینی و تحصیل در واحد دانشگاهی غیر از واحد اصلی را حتماً ملاک قرار بدهید.

انتخاب رشته‌ی دانشگاه آزاد اسلامی در این فرم انجام نمی‌شود، به جز چهار رشته‌ی پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دام‌پزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی که در همین فرم درج می‌شود.

☑ شما می‌‎توانید در محدوده‌ی زمانی انتخاب رشته (از 31 مردادماه 1402 تا 4 شهریورماه 1402) تا هشت نوبت رشته‌های انتخابی خود را ویرایش کنید. بعد از پایان مهلت ویرایش، امکان جابه‌جایی رشته‌های انتخابی در فرم انتخاب رشته نیست. پس از اعلام نتایج نهایی (اواسط مهرماه 1402)، امکان تغییر رشته‌ی قبولی در بین مجموعه رشته‌هایی که انتخاب کرده‌اید، وجود ندارد.

ویرایش انتخاب رشته کنکور

ویرایش انتخاب رشته کنکور فقط به‌صورت اینترنتی و از طریق سایت سازمان سنجش امکان‌پذیر است. در سال‌های گذشته پس از انجام مراحل فوق و دریافت شماره‌ی پرونده، می‌شد در محدوده‌ی زمانی انتخاب رشته، تا 5 نوبت فرم انتخاب رشته را ویرایش کرد. توجه داشته باشید، پس از اتمام زمان انتخاب رشته‌ی کنکور سراسری، امکان ویرایش و اصلاح فرم انتخاب رشته وجود ندارد.

داوطلبان باید توجه داشته باشند که فقط یک بار اجازه انتخاب رشته به هر فرد داده می‌شود و تا پایان مهلت قانونی امکان حداکثر 8 بار ویرایش وجود دارد و پس از هر بار ویرایش نیز پیامک انجام ویرایش برای متقاضیان ارسال می‌شود. سال گذشته به داوطلبانی که قبلاً انتخاب رشته کرده‌ بودند (از 8 نوبت ویرایش خود استفاده کرده‌ بودند)، در دو روز آخر  فرصت داده شد که در صورت تمایل یکبار دیگر نسبت به ویرایش فرم انتخاب رشته خود اقدام کنند.

جمع بندی

داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته شده‌اند، باید در زمان تعیین شده به سایت سازمان سنجش آموزش کشور مراجعه کرده و فرم الکترونیک انتخاب رشته کنکور را تکمیل کنند. داوطلبان هریک از گروه‌های آزمایشی تجربی، ریاضی، انسانی، هنر و زبان، مجاز به انتخاب حداکثر 150 کد رشته محل در فرم انتخاب رشته هستند. در صورت وجود هرگونه ابهام، می‌توانید سوالات خود را از طریق کامنت برای ما ارسال کنید.


سوالات متداول

سایت انتخاب رشته کنکور سراسری چیست؟

انتخاب رشته کنکور سراسری از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org انجام می‌شود.

اطلاعات لازم برای ورود به سیستم انتخاب رشته کنکور چیست؟

داوطلبان با استفاده از شماره پرونده، شماره شناسنامه، سال تولد و درج کد امنیتی، می‌توانند وارد سامانه شوند.

هزینه انتخاب رشته کنکور سراسری چگونه است؟

متقاضیان برای انتخاب رشته آزمون سراسری نیازی به پرداخت هزینه ندارند.

میانگین امتیاز 4.6 / 5. جمع امتیاز 5

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. سلام خسته نباشید، ببخشید میشه تو چهار تا دانشگاه دولتی، آزاد، پیام نور و غیرانتفاعی انتخاب رشته کنیم؟

    1. سلام بله امکان انتخاب رشته در کلیه دانشگاه هایی که مجاز به انتخاب رشته شده اید، برای شما وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا