روش مطالعه و یادگیری دروسمقالات آموزشی

اپلیکیشن درس خواندن گروهی | بهترین برنامه برای درس خواندن

در دنیای امروز، فناوری آموزش (EdTech)، یادگیری را آسان‌تر و کارآمدتر کرده و آن را در دسترس تمام دانش‌آموزان قرار داده است. شناخت دقیق عملکرد هر دانش‌آموز، به خودش و به کادر آموزشی مدارس کمک می‌کند تا از طریق داده‌های سیستماتیکِ ابزارهای پیشرفته، مسیر پیشرفت هر دانش‌آموز را به شکلی منحصر به فرد، هموار کنند. این ابزارها، یادگیری را جذاب، تعاملی و نوآورانه می‌کنند و در واقع در عین کارآمدی، هزینه‌های اضافی را به شکل محسوسی کاهش می‌دهند. با بهره‌گیری از فناوری آموزش، عدالت آموزشی دیگر یک رویا نیست.

اگر شما هم مانند بسیاری از علاقمندان به دنیای فناوری آموزش به دنبال اپلیکیشن‌های آموزشی رایگان و مناسب هستید و عناوینی مانند؛ اپلیکیشن درس خواندن گروهی، بهترین برنامه برای درس خواندن، اپلیکیشن آموزشی کنکور و اپلیکیشن های درسی رایگان را در موتورهای جستجوگر دنبال می‌کنید، این مقاله را تا انتها بخوانید تا با یکی از کامل‌ترین نمونه‌های این اپلیکیشن‌های آموزشی رایگان و کاربردی آشنا شوید.

اپلیکیشن برنامه ریزی و مطالعه هم‌درس
اپلیکیشن برنامه ریزی و مطالعه هم‌درس

اپلیکیشن هم‌درس چه کاربردی دارد؟

اپلیکیشن هم‌درس به عنوان یک سرویس مبتنی بر تمرین، یک ابزار هوشمند است که علاوه بر اندازه‌گیری سطح یادگیری دانش‌آموزان با استفاده از «هزاران سوال و آزمون» و «هوش مصنوعی»، به آن‌ها کمک می‌کند تا نقاط ضعف و قوت خودشان را بشناسند. هر دانش‌آموز با شرکت در آزمون‌های سطح‌بندی‌شده‌ی هم‌درس، همگام با افزایش سطح سوال‎‌ها، سطح یادگیری خودش را هم افزایش می‌دهد. هر دانش‌آموز با تمرین و تکرار پاسخ‌دهی به سوال‌هایی که اپلیکیشن به‌عنوان اشکالات دانش‌آموز جمع‌آوری کرده است و با مرور پاسخنامه‌ی تشریحی تمام سوال‌ها، نقاط ضعف خود را پوشش می‌دهد.

اما این‌ها تنها مشخصه‌های اپلیکیشن 100 درصد رایگان هم‌درس نیستند. آنچه این اپلیکیشن را به یکی از کامل‌ترین برنامه‌ی دنیای فناوری آموزش تبدیل کرده است، گستردگی هم‌درس در بخش‌های مختلف است. ازجمله ویژگی‌های خاص هم‌‎درس می‌توان به مواردی مانند: رفع اشکال هوشمند، تمرین و درس خواندن گروهی در قالب لیگ رقابتی مطالعه و آزمون، دفتر برنامه‌ ریزی رایگان همراه با ارائه‌ گزارش‌ های دقیق، برنامه‌ریزی هوشمند، یادآوری برای مرور مباحث درسی بر اساس منحنی فراموشی، بانک سوال های سطح بندی شده از ساده تا المپیادی برای هر عنوان درسی و پایه ی تحصیلی و پاسخنامه تشریحی تمام سوالات، اشاره کرد.

امکانات اپلیکیشن هم‌درس
امکانات اپلیکیشن هم‌درس

رفع اشکال هوشمند در اپلیکیشن هم‌درس

گاهی ممکن است بارها به حل سوالات تستی و تشریحی بپردازید و متوجه اشکالاتتان نشوید. یا اینکه آنقدر درگیر حل سوالات متعدد بشوید که فراموش کنید کجا را بلد نبودید و باید به تمرین بیشتر بپردازید. ممکن است بدون اینکه متوجهی باشید، به جای تمرکز روی اشکال درسی خود، مدام به حل سوالاتی بپردازید که کاملاً روی آن‌ها مسلط هستید و نیازی به تمرین بیشتر ندارید. اینجاست که اپلیکیشن هم‌درس یک امکان خاص پیش روی شما قرار می‌دهد:

? در واقع هم‌درس در حین پاسخگویی شما به سوالات، با استفاده از هوش مصنوعی در حال تحلیل داده‌ها و شناخت دقیق سطح یادگیری هر دانش‌آموز است. اپلیکیشن سپس با فراهم آوردن مجموعه‌ای از سوالات مناسب، مسیر مناسب پیشرفت را به شما پیشنهاد می‌دهد. در این روند، تمرکز بر یافتن راه‌حلی است که منجر به تمرکز بر سوالات مربوط به اشکالات هر دانش‌آموز شود.

اپلیکیشن درس خواندن گروهی

با در اختیار داشتن اپلیکیشن هم‌درس، دیگر قرار نیست دانش‌آموزان به تنهایی و در محیطی کسالت‌بار مسیر پیشرفت درسی را طی کنند. هم‌درس یک راه‌حل ویژه در این مورد دارد که شامل برگزاری لیگ‌های رقابتی در بخش‌های آزمون و مطالعه‌ است. دانش‌آموزان می‌تونند به سادگی دوستان هم‌پایه‌ی خودشان را در اپ پیدا کنند یا از آن‌ها دعوت کنند که با استفاده از این اپلیکیشن با آن‌ها در مطالعه‌ی درسی و یا شرکت در لیگ‌های رقابتی، همراهی کنند.

لیگ رقابتی اپلیکیشن هم‌درس
لیگ رقابتی اپلیکیشن هم‌درس

دعوت از دوستان و رقابت‌‌های دوستانه در لیگ‌های هم‌درس، جوایزی هم دارد که انگیزه‌بخش فعالیت مستمر و ارتقاء سطح یادگیری دانش‌آموزان است. از جمله‌ی این جوایز می‌توان به اختصاص دادن جایزه‌ی نقدی و آموزشی به کاربر برتر ماه اشاره کرد که همان کسی است که بالاترین امتیاز درسی را در هر ماه کسب کرده است. کاربران هم‌درس حتی با دعوت از دوستانشان نیز در قرعه‌کشی‌های ماهانه‌ی جوایز شرکت می‌کنند.

دفتر برنامه ریزی و مطالعه اپلیکیشن هم‌درس

مسلماً همه‌ی دانش‌آموزان و دانشجویان برای مدیریت زمان خودشان به یک برنامه‌ریزی درست نیاز دارند که به آن پایبند بمانند. برنامه‌ای که بر اساس اولویت‌های درسی آن‌ها طرح‌ریزی شده باشد و در عین انعطاف‌پذیری، واضح، شفاف و البته انگیزه بخش باشد. راه‌حل نوآورانه‌ی اپلیکیشن هم‌درس در بخش دفتر برنامه‌ریزی (مطالعه) دارای ویژگی‌های زیر است:

? در دفتر برنامه‌ریزی هم‌درس، علاوه بر هدف‌گذاری برای مطالعه‌ی هر مبحث درسی، زمان‌هایی که قرار است مطالعه‌ی درسی داشته باشید را پیش‎بینی می‌کنید. در مقابل، اپلیکیشن نیز وضعیت پیشرفت یا پسرفت مطالعه‌ی شما را در تمام دروس گزارش می‌دهد.
? با مشاهده‌ی گزارش‌های بخش مطالعه، متوجه می‌شوید که از کل ساعات مطالعه‌، چه میزان را به مطالعه‌ی هر درس اختصاص ‎دادید و به چه میزان استراحت کرده‌اید.
? دفتربرنامه‌ریزی هم‎‌درس حتی امکان وارد کردن نمرات، تمرین‌ها و زمان برگزاری آزمون‌ها را دارد تا بتونید با دقت بیشتری روند پیشرفت خود را دنبال کنید. می‌توانید با دعوت از دوستان خود هم در قرعه‌کشی جوایز ماهانه شرکت کنید و هم در لیگ مطالعه با یکدیگر رقابت کنید.
? اما مشخصه‌ی خاص بخش مطالعه در اپلیکیشن هم‌‌درس، قابلیت یادآوری برای مرور منظم و ادواری مطالب درسی است. اگر از این قابلیت استفاده کنید، اپلیکیشن طی یک دوره‌ی 60 روزه و بر پایه‌ی نظریه‌ی «منحنی فراموشی» ابینگهاوس، روانشناس مشهور آلمانی، در شش مرحله مرور مباحث درسی را به شما یادآوری می‌کند. هم‌درس در هر مرحله از یادآوری برای مرور مباحث درسی، پیشنهاداتی ارائه می‌دهد که بر اساس متد علمی تنظیم شده‌اند و به دانش‌آموزان کمک می‌کنند که با کمترین میزان فراموشی، مطالب را به خاطر بسپارند.

برنامه‌ ریزی هوشمند

اگر از آن دسته افرادی هستید که برنامه‌ریزی دقیق مطابق با ساعاتی که برای مطالعه در اختیار دارید، برای شما سخت است، می‌توانید از امکان ویژه‌ی برنامه‌ریزی هوشمند استفاده کنید. با فعال کردن برنامه‌ریزی هوشمند، هم‌درس با توجه به اهمیت درس‌ها و مدت زمانی که شما برای مطالعه تعیین کرده‌اید، برایتان برنامه‌ریزی درسی هفتگی می‌‌کند.

با فعال‌سازی این بخش ویژه از اپلیکیشن هم‌درس، هر جمعه شب برنامه‌ی مطالعه‌ی هفتگی بعد به صورت کاملاً خودکار ایجاد می‌شود و کارت‌های مطالعه‌ی جدید در دفتر برنامه‌ریزی شما قرار می‌گیرند.

برنامه ریزی هوشمند با اپلیکیشن هم درس
برنامه ریزی هوشمند با اپلیکیشن هم درس

بانک سوالات رایگان هم‌درس

اهمیت و نقش نمونه سوال در افزایش سطح یادگیری بر هیچ کس پوشیده نیست. بهره‌گیری از سوالات و تمرین‌های بی‌شمار، فواید زیادی برای افزایش دانش و تقویت حافظه‌ی دانش‌آموزان دارد. نحوه طراحی سوال‌های خوب و بهره‌گیری از آن‌ها از دغدغه‌های دیگر دبیران و دانش‌آموزان مدارس است و هم‌درس منبع مناسبی برای تحقق این هدف به شمار می‌آید.

اپلیکیشن آموزشی هم‌درس سوالات بی‌شماری را که اطلاعات تمام مباحث درسی را دربرمی‌گیرند و براساس سطح دشواری دسته‌بندی شده‌اند، در قالب چند نوع آزمون ارائه می‌دهد:

✅ در بخش آزمون‌‎های اصلی، سوالات دارای پنج سطح ساده، متوسط، سخت، خیلی سخت و المپیادی هستند. همگام با حل صحیح سوال‌ها در هر مبحث درسی، سطح شما از یک تا پنج در این مباحث ارتقا می‌یابد.

✅ در بخش آزمون‌‎‌های چالشی دیگر لزومی ندارد که از سطح ساده آغاز کنید. در این آزمون‌ها با 20 سوال روبرو می‌شوید و تنها امکان بروز سه اشتباه در حل سوالات وجود دارد. اگر چالشی را با موفقیت طی کنید، سطح شما در همه‌ی مباحث سرفصل انتخاب شده یک پله ارتقا پیدا می‌‎‌کند.

✅ در بخش تمرین، هم‌درس سوالاتی را برای شما جمع‌آوری می‌کند که در طی تمرینات خود، غلط زده‎‌اید یا بی‌جواب گذاشته‌اید. با انتخاب بخش تمرین، شما می‌توانید روی اشکالاتتان تمرکز کنید.

✅ علاوه بر سطوح پنجگانه‌ای که در مورد سختی و آسانی سوالات هم‌درس ذکر شد، سطح دیگری نیز تحت عنوان سطح صفر وجود دارد. این سطح مربوط به دانش‌آموزانی است که در مرحله‌ی یادگیری مباحث درسی قرار دارند. در این سطح، تمرین‌های بسیار ساده‌ای مانند مثال‌های کتاب برای یادگیری صحیح مطلب به دانش‌آموزان ارائه می‎‌شود.

پاسخنامه تشریحی اپلیکیشن هم‌درس

در هم‌درس شما به پاسخنامه‌ی تشریحی تمام سوال‌ها دسترسی دارید. این پاسخنامه‌های تشریحی روند رفع اشکال و یادگیری مباحثی که هنوز در آن‌ها ضعف دارید و ثبت اطلاعات در حافظه‌ی بلندمدت را تسهیل می‌کنند.

پاسخنامه‌های تشریحی بستری مناسب برای افزایش سطح یادگیری دانش‌آموزان و رفع اشکال مؤثر به حساب می‌آیند. تحلیل صحیح آزمون و میزان درک هر دانش‌آموز از مباحث درسی تنها با مراجعه به پاسخنامه‌های تشریحی امکان‌پذیر است. شما می‌توانید بعد از اتمام هر آزمون با مراجعه به پاسخنامه‌، روندی صحیح برای یادگیری مباحثی که در آن‌ها اشکال دارید را در پی بگیرید.

بخش فلش‌کارت‌ هم‌درس

در بخش فلش کارت هم‌درس می‌توانید فلش کارت‌های مورد نظر خود را ایجاد کنید و یا از فلش‌کارت‌هایی که دیگران ایجاد کرده‌اند، از طریق بخش ویترین فلش‌کارت و یا جست‌و‌جو استفاده کنید. در زمان ایجاد دسته‌های فلش‌کارت جدید، می‌توانید تعیین کنید که این دسته برای همه به نمایش دربیاید، فقط به دوستانتان ارائه شود یا فقط برای خودتان به نمایش دربیاید.

سه کاربرد اصلی بخش فلش کارت هم‌درس

مطالعه – شما با انتخاب گزینه‌ی «مطالعه‌ی دسته‌ی فلش کارت»، فلش‌کارت‌های مربوط به آن دسته را پشت هم می‌بینید و میتوانید تعیین کنید فلش‌کارت را بلد هستید یا خیر.

آزمون – می‌توانید از کارت‌های موجود در یک دسته، آزمونی با تنظیمات دلخواه (نوع سوالات، تعیین پرسیدن سوال از پشت یا روی فلش کارت و تعداد سوالات) ایجاد کنید و پس از پایان آزمون، نتیجه‌ی کلی و پاسخ صحیح سوال به سوال را مشاهده خواهید کرد.

یادگیری – بخش یادگیری هر دسته‌ی فلش‌کارت را به بخش‌های کوچک‌تری تبدیل می‌کند و هر بخش در قالب یک دور (دست) یادگیری شناخته می‌شود. هر کارت در این بخش‌های کوچک، به شکل‌های مختلف از شما پرسیده می‌شود (خوداظهاری درباره‌ی بلد بودن و نبودن کارت و سوال چهار گزینه‌ای، یک بار از روی کارت و یک بار از پشت کارت) و اگر هر چهار بار، بلد بودن خود را ثابت کنید، آن فلش کارت به عنوان کارت یادگرفته‌شده شناخته می‌شود. کارت‌های یادگرفته‌شده در دورهای بعدی یادگیری به شکل مرور به شما نمایش داده می‌شوند.

آشنایی با واژگان استفاده شده در بخش فلش کارت هم‌درس

دسته: هر دسته از مجموعه‌ای از فلش‌کارت‌ها با موضوع یکسان تشکیل می‌شود (برای ایجاد فلش‌کارت، حتما باید یک دسته از آن‌ها ایجاد کرد).
پوشه: هر پوشه از تعدادی دسته با موضوعات مرتبط تشکیل شده است (تشکیل پوشه اجباری نیست و کاربر می‌تواند در صورت نیاز چند دسته را باهم یک پوشه کند).

آموزش مبتنی بر تمرین چیست؟

برخی از روش‌های ارزیابی سنتی در مدارس کشور، به جای سنجش میزان درک دانش‌آموزان از مفاهیم درسی، فقط توانایی آن‌ها برای حفظ کردن دانش را اندازه‌گیری می‌کنند. خودارزیابی با روش هوشمندانه‌ی اپلیکیشن هم‌درس، می‌تواند بینشی در مورد درک واقعی دانش‌آموزان ایجاد کند. این بینش به شناسایی اشکالات اساسی و پایه‌ای دانش‌آموزان که گاهی تا سال‌ها گریبانگیر آن‌ها است، کمک می‌کند.

تشویق دانش‌آموزان به بررسی میزان یادگیری و سطح درک خود از مباحث درسی، می‌تواند یک زنگ بیدارباش مهم باشد. با بکارگیری این روش دانش‌آموزان می‌توانند زمینه‌هایی را که در آن‌ها نیاز به بهبود دارند، شناسایی کنند. این رویکرد، تغییر به سمت یادگیری دانش‌آموز محور را ترویج می‌کند که در آن دانش‌آموزان اهداف خود و مراحل مورد نیاز برای رسیدن به این اهداف را بازتعریف می‌کنند.

تیم تحقیقاتی سامانه‌ مدیریت آموزشی تراز نتایج مجموعه‌ای از تحقیقات بین‌المللی و معتبر در حوزه‌ی آموزش را در اجرای برنامه‌ی هوشمند هم‌درس به کار گرفته است. توسعه‌ی سرویس‌های آموزشی مبتنی بر تمرین ‌هم‌درس بر این اساس صورت گرفته است. ما در تراز سعی بر آن داریم که با بهره‌گیری از امکانات موجود در حوزه‌ی فناوری، تحولی بنیادین در میزان دسترسی دانش‌آموزان سراسر کشور به منابع درسی و روش‌های صحیح مطالعه و ارتقاء تحصیلی آن‌ها ایجاد کنیم.

نتیجه‌گیری

یادگیری مؤثر منوط به تمرین و خودآزمایی است. روانشناسان حوزه‌ی آموزش معتقدن که اگر می‌خواهید اطلاعاتی را به خاطر بسپارید، بهترین کاری که می‌توانید انجام بدهید، تمرین کردن است. اگر این تمرین با برنامه‌ریزی منظم و به شکلی جذاب و پویا صورت بگیرد، قطعاً شاهد پیشرفت روزافزون دانش‌آموزان خواهیم بود.

اپلیکیشن آموزشی رایگان هم‌درس، سرویس آموزش مبتنی بر تمرین سامانه‌ی مدیریت آموزشی تراز است. این اپلیکیشن هوشمند سطح یادگیری دانش‌آموزان را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. هم‌درس با بهره‌گیری از سوالات بی‌شماری که اطلاعات تمام مباحث درسی را دربرمی‌گیرند و بر اساس سطح دشواری دسته‌بندی شده‌اند، نقاط قوت و ضعف دانش‌آموزان را تشخیص می‌دهد.

سوالات متداول

هزینه دانلود و استفاده از اپلیکیشن هم‌ درس چقدر است؟

دانلود و استفاده از اپلیکیشن هم‌درس در حال حاضر رایگان است و هیچ هزینه‌ای در بر ندارد.

اپلیکیشن هم درس چه کاربردی دارد؟

اپلیکیشن هم‌درس در حال حاضر هزاران سوال همراه با پاسخنامه‌ی تشریحی را در خود جا داده است. علاوه بر تعداد بالای سوال، مشخصه‌ای که هم‌درس را به منبعی مناسب برای تمرین و یادگیری مبدل کرده، این است که سوالات هم سطح بندی شده و هم بر اساس مباحث درسی کاملاً تفکیک شده هستند. بنابراین با تست زدن در هم‌درس، سطح یادگیری هر دانش‌آموز مشخص می‌شود و متوجه نقاط ضعف خودشان می‌شوند. در واقع همدرس به شکل هوشمند آزمون‌های دانش‌آموزان را تحلیل می‌کند. لیگ رقابتی در بخش آزمون و مطالعه، دعوت از دوستان و همراهی با آن‌ها و دفتر برنامه‌ریزی مطالعه با قابلیت یادآوری مرور مطالب درسی، از دیگر ویژگی‌های اپلیکیشن رایگان هم‌درس هستند.

اپلیکیشن هم درس برای دانش ‌آموزان چه پایه‌هایی کاربرد دارد؟

در حال حاضر دانش‌آموزان دو مقطع متوسطه‌ی اول و دوم در رشته‌های نظری می‌توانند از اپلیکیشن هم‌درس به عنوان سرویس آموزش مبتنی بر تمرین تراز، استفاده کنند.

میانگین امتیاز 4.4 / 5. جمع امتیاز 8

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا