روش مطالعه دروس کنکورروش مطالعه و یادگیری دروسشیمی

روش مطالعه درس شیمی | (روش صحیح مطالعه شیمی)

فهم روش مطالعه درس شیمی برای داوطلبان هر دو گروه تجربی و ریاضی در کنکور اهمیت بسزایی دارد. معمولاً گفته می ‌شود که در رشته تجربی شیمی پس از درس زیست بالاترین جایگاه را دارد و اهمیت این درس در رشته ریاضی پس از دروس ریاضی و فیزیک تعریف می‌ شود.

البته ضریب درس‌ های اختصاصی در زیرگروه‌های مختلف برابر نیست. مثلاً درس شیمی در زیرگروه یک رشته تجربی ضریب 9 دارد، اما ضریب همین درس در زیرگروه دوم این رشته 12 است و برای پذیرفته‌ شدن در رشته ‌ای مانند داروسازی تسلط بر درس شیمی به ‌اندازه زیست ‌شناسی اهمیت دارد.

روش مطالعه درس شیمی (روش صحیح مطالعه شیمی)
روش مطالعه درس شیمی (روش صحیح مطالعه شیمی)

ضریب درس شیمی در زیرگروه دوم رشته ریاضی نیز برابر با 9 است و این یعنی برای قبولی در رشته ‌‎هایی مانند مهندسی نفت، پلیمر یا شیمی می ‌بایست به‌ اندازه درس فیزیک به شیمی اهمیت داده شود.

تعداد سوال ‌های درس شیمی در کنکور برای داوطلبان هر دو رشته ریاضی و تجربی، 35 سوال است و مدت ‌زمان پاسخگویی به هر سوال، 60 ثانیه در نظر گرفته شده است.

استفاده از یک روش مؤثر و ثمربخش برای مطالعه دقیق درس شیمی، درک صحیح مفاهیم آن و دستیابی به تسلط لازم برای حل مسائل این درس، می ‌تواند به داوطلبین کنکور کمک کند تا به نتیجه دلخواه خود در کنکور سراسری برسند.

روش مطالعه سایر دروس را هم ببینید:

بهترین روش مطالعه درس شیمی

برای یافتن بهترین روش مطالعه درس شیمی باید آگاه باشید که تسلط کامل بر این درس در کنکور، منوط به این است که علاوه بر مطالعه دقیق و درک مفاهیم و حفظیات کتاب ‌های درسی، توانایی بالایی در حل مسائل محاسباتی شیمی نیز داشته باشید.

بهترین روش مطالعه درس شیمی

روش صحیح مطالعه شیمی چگونه است؟

✅ بنابراین در گام اول باید با بهره‌ گیری از کلاس ‌های آموزشی معلمین برتر یا استفاده از ویدئوهای آموزشی معتبر تمام مفاهیم درسی را فرا بگیرید. سپس با پیشخوانی کتاب و سپس مطالعه دقیق و چندین ‌باره ی متن کتاب ‌های درسی و استفاده از تکنیک‌ هایی مانند فلش ‌کارت یا جعبه لایتنر، مطالب حفظی را در حافظه بلند ‌مدت خود ثبت کنید.

درس شیمی فرمول ‌های زیادی دارد و شما باید با حفظ فرمول ‌های اصلی و یادگیری صحیح آن‌ ها، به تدریج بر فرمول ‌های فرعی نیز مسلط شوید. در این راه استفاده از نمونه سوالات تستی و تشریحی می‌ تواند به شما کمک کند.

✅ در گام دوم ضرورت دارد تا با بهره‌گیری از دست‌ کم یکی از درسنامه‌ های مفید انتشارات معتبر آموزشی، به مطالب متعددی که در ذهن شما جای گرفته ‌اند، نظم و سامان بدهید. این درسنامه‌ ها با ارائه توضیحات بیشتر، دریافت شما از مطالب درسی را اصلاح می ‌کنند و جزئیات بیشتری در اختیارتان می ‌گذارند.

گام سوم می ‌تواند خلاصه ‌‌نویسی و نکته‌ برداری از مطالب درسی چه هنگام شرکت در کلاس‌ های آموزشی یا مطالعه شخصی و چه هنگام تست زنی و مواجهه با سوال ‌های نکته‌ دار باشد. هنگامی که پس از درگیری با مطالب درسی با زبان خودتان جزواتی تهیه می ‌کنید، مرور چندباره آن‌ها تأثیر بهتری نسبت به مطالعه جزوه‌ های آماده دارد.

گام چهارم برای موفقیت در کنکور آشنایی با اصول تست ‌زنی درس شیمی و استفاده منظم از منابع معتبر تستی هم به شکل آموزشی و هم یادگیری شیوه صحیح زدن تست‌ های زمان‌ دار برای این درس است.

از تست‌ های تألیفی زیادی استفاده کنید و در صورت امکان یکبار تست‌ ها را به صورت آموزشی پاسخ داده،  تمام گزینه ‌ها را تحلیل کرده و اشتباهات خود را به دقت بررسی کنید و سپس در موقعیت دیگری تست‌ های زمان‌ دار بزنید و به تدریج سرعت خود را افزایش بدهید.

گام پنجم یا نهایی، شرکت منظم در آزمون ‌های آزمایشی است تا به درک بهتری از شرایط برگزاری آزمون‌ سراسری برسید، مدیریت صحیح زمان را بیاموزید، برنامه مشخص و با کیفیتی برای مطالعه سرفصل‌ ها داشته باشید و با اجرای شیوه ‌های تست ‌زنی و رفع ایرادات خود، به موفقیت نزدیک ‌تر شوید.

آشنایی با انواع تکنیک های مطالعه و یادگیری:

روش خواندن شیمی 1 – شیمی یک

برای آشنایی با روش خواندن شیمی 1 و دانستن مباحث مهم هر کتاب درسی شیمی، بد نیست از بودجه‌ بندی آن در کنکور 1400 اطلاع داشته باشید.

23 درصد (معادل 8 سوال) از سوالات شیمی کنکور تجربی 1400 به کتاب شیمی 1 (پایه دهم) اختصاص داشته است.

از فصل اول این کتاب با عنوان «کیهان زادگاه الفبای هستی» تعداد 3 سوال، از فصل دوم با عنوان «ردپای گازها در زندگی» تعداد 3 سوال و از فصل آخر با عنوان «آب، آهنگ زندگی» تعداد 2 سوال در کنکور تجربی 1400 طرح شده است.

31 درصد (معادل 11 سوال) از سوالات شیمی کنکور ریاضی 1400 به کتاب شیمی 1 اختصاص داشته است. در این آزمون از فصل اول این کتاب 2 سوال، از فصل دوم 3 سوال و از فصل آخر 6 سوال طرح شده است.

مهم ‌ترین بخش ‌های فصل یک شیمی دهم که شامل مفاهیم پایه ‌ای علم شیمی است، آرایش الکترونی و جدول تناوبی هستند. یادگیری عناصر جدول تناوبی، پیش ‌نیاز بسیاری از بحث ‌های شیمی کنکور است. اگر سعی کنید عناصر جدول مندلیف را به صورت رمز‌گذاری شده حفظ کنید، بهتر در حافظه بلند مدت شما می ‌نشینند.

در این فصل مباحثی مانند شمارش ذره (مول) مطرح می ‌شود که پایه‌ ای برای فهم مطالب استوکیومتری به حساب می ‌آید. ساختار لوویس و ساختار آفبا از دیگر مطالب این فصل هستند و آخرین مباحث، جرم اتمی میانگین و مبحث ایزوتوپ‌ ها است.

در فصل دوم این کتاب بررسی لایه‌ های هوا، اثر گازهای گلخانه ‌ای و استوکیومتری بیشترین اهمیت را دارند. البته مبحث استوکیومتری در شیمی یازدهم تکمیل می ‌شود.

مبحث نام ‌نویسی ترکیب‌ های شیمیایی در فصل 2 شیمی دهم نیز منبع مهمی برای طراحی تست ‌های کنکور است.

فصل 3 شیمی دهم یکی از سنگین ‌ترین فصول این درس است. مباحث مهم در این فصل تعریف محلول ‌ها، خواص محلول‌ ها و انحلال‌ پذیری است که مطلب آخر در شیمی 3 تکمیل می‎ شود.

روش خواندن شیمی 1 و 2 و 3
روش خواندن شیمی 1 و 2 و 3

روش خواندن شیمی 2 – شیمی دو

برای آشنایی با روش خواندن شیمی 2 بد نیست بدانید که 40 درصد (معادل 14 سوال) از سوالات شیمی کنکور تجربی 1400 به کتاب شیمی 2 (پایه یازدهم) اختصاص داشته است.

از فصل اول این کتاب با عنوان «قدر هدایای زمینی را بدانیم» تعداد 4 سوال، از فصل دوم با عنوان «در پی غذای سالم» تعداد 4 سوال و از فصل آخر با عنوان «پوشاک، نیازی پایان‌ناپذیر» تعداد 6 سوال در کنکور تجربی 1400 طرح شده است.

38 درصد (معادل 13 سوال) از سوالات شیمی کنکور ریاضی 1400 به کتاب شیمی 2 اختصاص داشته است. در این آزمون از فصل اول این کتاب 4 سوال، از فصل دوم 5 سوال و از فصل آخر 4 سوال طرح شده است.

در فصل اول شیمی 2 قسمت ‌های باقیمانده از مبحث استوکیومتری مطرح می ‎شود، مانند بازده درصدی و جرم‌ های مولی متفاوت. همچنین آشنایی اولیه با کربن و شیمی آلی با مطالعه این کتاب کسب می ‎شود.

مباحث مهم فصل دوم شیمی یازدهم دما و گرما، انواع آنتالپی و چند مفهوم از ترمودینامیک و سینتیک هستند. در فصل سوم این کتاب نیز مباحثی مانند واکنش پلیمری شدن- شیمی آلی و مباحث گرماسنجی اهمیت دارند.

روش خواندن شیمی 3 – شیمی سه

برای دانستن بهترین روش خواندن شیمی 3، باید بدانید که 37 درصد (معادل 13 سوال) از سوالات شیمی کنکور تجربی 1400 به کتاب شیمی 3 (پایۀ دوازدهم) اختصاص داشته است.

از فصل اول این کتاب با عنوان «مولکول‌ها در خدمت تندرستی» تعداد 3 سوال، از فصل دوم با عنوان «آسایش و رفاه در سایه شیمی» تعداد 4 سوال، از فصل سوم با عنوان «شیمی جلوه ‌ای از هنر، زیبایی و ماندگاری» تعداد 4 سوال و از فصل آخر با عنوان «شیمی راهی به سوی آینده‌ ای بهتر» تعداد 2 سوال در کنکور تجربی 1400 طرح شده است.

31 درصد (معادل 11 سوال) از سوالات شیمی کنکور ریاضی 1400 به کتاب شیمی 3 اختصاص داشته است. در این آزمون از فصل اول این کتاب 3 سوال، از فصل دوم 3 سوال، از فصل سوم 2 سوال و از فصل آخر 3 سوال طرح شده است.

بیشتر بخوانید و بدانید:

در فصل اول شیمی 3 مبحث اسید و باز مطرح می‎ شود که پای ثابت مسائل شیمی در کنکور به حساب می ‌آید.

در فصل دوم شیمی دوازدهم مسائلی طرح می‌ شوند که به اکسایش-کاهش مربوط هستند و با مبحث استوکیومتری ترکیب می‌ شوند.

در فصل سوم کتاب شیمی 3 اکثر مطالب مفهومی هستند و یا می ‌بایست به حافظه سپرده شوند. در نهایت در فصل چهارم این کتاب مبحث تعادل مطرح می ‎شود که معمولاً منبع مهمی برای طرح مسائل در کنکور است.

روش مطالعه شیمی کنکور
روش مطالعه شیمی کنکور

نتیجه‌ گیری

سوالات شیمی کنکور ترکیبی از پرسش ‌های محاسباتی، ترکیبی، تحلیل نمودار، واکنش شیمیایی و مفهومی و حفظی هستند. محاسبات عددی، استوکیومتری، رسم آرایش الکترونیکی، جدول تناوبی و واکنش نویسی، مهم ‌‎ترین مباحثی هستند که برای موفقیت در کنکور باید بر آن ‌ها مسلط باشید.

همانطور که بالاتر ذکر شد، برای موفقیت در این درس باید علاوه بر مطالعه دقیق و درک مفاهیم و حفظیات کتاب ‌های درسی، توانایی بالایی در حل مسائل محاسباتی شیمی نیز داشته باشید.

تسلط بر تمام مواردی که عنوان شد، منوط به این است که با برنامه‎‌ ریزی صحیح از تمام امکانات لازم برای کسب موفقیت استفاده کنید. در این مسیر بهره ‌گیری از معلمین سطح بالا، درسنامه ‌های معتبر و منابع تست‌ در کنار مرور کتاب، تمرین زیاد، خلاصه ‌برداری، ثبت نکته‌ ها و نهایتاً شرکت در آزمون ‌های آزمایشی متعدد می‌ تواند راهگشا باشد.

سوال‌ های متداول

1. بهترین روش مطالعه درس شیمی چیست؟

گام اول: بهره ‌گیری از کلاس‌ های آموزشی معلمین برتر یا استفاده از ویدئوهای آموزشی معتبر و مطالعه دقیق و چندین ‌باره متن کتاب‌ های درسی. گام دوم: بهره ‌گیری از درسنامه ‌های مفید انتشارات معتبر آموزشی. گام سوم: خلاصه ‌‌نویسی و نکته ‌برداری از مطالب درسی. گام چهارم: آشنایی با اصول تست ‌زنی درس شیمی و استفاده منظم از منابع معتبر تستی هم به شکل آموزشی و هم یادگیری شیوه صحیح زدن تست‌ های زمان‌ دار. گام پنجم: شرکت منظم در آزمون ‌های آزمایشی.

2. درس شیمی برای کدام رشته در کنکور مهم ‌تر است؟

درس شیمی برای داوطلبان هر دو گروه تجربی و ریاضی در کنکور اهمیت بسزایی دارد. معمولاً گفته می ‌شود که در رشته تجربی شیمی پس از درس زیست بالاترین جایگاه را دارد و اهمیت این درس در رشته ریاضی پس از دروس ریاضی و فیزیک تعریف می‌ شود.

3. ضریب شیمی در کدام زیرگروه ها بالا است؟

درس شیمی در زیرگروه یک رشته تجربی ضریب 9 دارد، اما ضریب همین درس در زیرگروه دوم این رشته 12 است و برای پذیرفته ‌شدن در رشته‌ ای مانند داروسازی تسلط بر درس شیمی به‌ اندازه زیست‌شناسی اهمیت دارد. ضریب درس شیمی در زیرگروه دوم رشته ریاضی نیز برابر با 9 است و این یعنی برای قبولی در رشته ‌هایی مانند مهندسی نفت، پلیمر یا شیمی باید به‌ اندازه درس فیزیک به شیمی اهمیت داده شود.

میانگین امتیاز 5 / 5. جمع امتیاز 4

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

4 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا