روش مطالعه و یادگیری دروس

روش مطالعه sq3r – sq3r چیست؟ | (+مزایای این روش)

روش مطالعه SQ3R یک استراتژی مفید برای درک مطالب درسی، به خصوص کتاب های درسی دشوار است. SQ3R شامل پنج مرحله پیش خوانی، سوال کردن و پرسش، مطالعه دقیق، یادآوری و مرور می باشد و به تثبیت و درک مطالب درسی که برای اولین بار می خوانید کمک خواهد کرد. این روش مطالعه، قدرت یادگیری دانش آموزان را افزایش داده و یکی از روشهای کاربردی برای یادگیری مطالب است. در ادامه توضیحاتی پیرامون هریک از مراحل روش مطالعه sq3r ارائه داده شده است.

روش مطالعه sq3r - sq3r چیست؟ (+مزایا این روش)
روش مطالعه sq3r – sq3r چیست؟ (+مزایا این روش)

روش مطالعه SQ3R چیست؟

آگاهی از بهترین روش های مطالعه برای آمادگی کنکور و همچنین امتحانات، اهمیت زیادی دارد و منجر به موفقیت و کسب نتیجه مطلوب در آزمون ها می گردد. یکی از بهترین روش های اثبات شده برای مطالعه دروس، روش مطالعه sq3r است که به درک و یادگیری آسان تر مطالب درسی، کمک شایانی خواهد کرد. روش مطالعه SQ3R مخفف، Survey (پیش مطالعه)، Question (پرسش)، Read (مطالعه دقیق)، Recite (از بر خواندن) و Review (مرور) می باشد.

در ادامه هریک از مراحل روش مطالعه sq3r به صورت اجمالی توضیح داده شده است.

از جمله روش های مطالعه برای تثبیت مطالب خوانده شده در حافظه بلند مدت، روش مطالعه PQRST می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله “روش مطالعه pqrst – pqrst چیست؟” مراجعه کنید.

Survey (پیش مطالعه)

قبل از شروع فصل جدید، مطالب را مرور کنید و موضوعات و ایده های اصلی متن را درک کنید. خوانندگان با بررسی متن تعیین شده شروع می کنند تا با توجه به بارزترین عناصر آن مانند سرفصل ها، متن های پررنگ یا نمودارهای موجود، به درک اولیه ای از آن متن دست یابند. فرآیند زیر باید 3-5 دقیقه طول بکشد.

?مقدمه را بخوانید و به ذهن خود کمک کنید تا برای دریافت موضوع مورد نظر آماده شود.

?عناوین و زیرعنوان ها را به صورت اجمالی بررسی کنید.

?تصاویر، نمودارها، جداول، نقشه ها و … را نگاه کنید.

?سوالات انتهای فصل، هدف فصل، کلمات بُلد و پررنگ و خلاصه فصل را بررسی کنید.

به صورت کلی، در پیش مطالعه، با نگاهی اجمالی به عناوین و زیرعنوان ها شروع کنید. سپس به جداول، نمودارها، نقشه ها توجه کنید. این به شما کمک می کند تا یک طرح کلی ذهنی از تمام اطلاعات موجود ایجاد کنید.

آشنایی با انواع تکنیک های مطالعه و یادگیری:

Question (پرسش)

دومین مرحله در روش مطالعه SQ3R، ایجاد سوالات مطالعه است که به ذهن شما کمک می کند با موضوع مورد مطالعه درگیر شود. این کار با تبدیل تمام عناوین و زیرعنوان های داخل مطالب به سوال انجام می شود. ایجاد پرسش و سوال به این منظور انجام می شود که هدف مشخصی برای مرحله خواندن داشته باشید و بدانید که باید به چه نوع اطلاعاتی بیشترین توجه را داشته باشید.

وقتی ذهن شما فعالانه به دنبال پاسخ سوالات است، درگیر یادگیری می شود و بهتر می توانید مطالب را درک کنید.

بیشتر بخوانید: 3 نکته کلیدی برای موفقیت در آزمون آنلاین
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس

Read (مطالعه دقیق)

همانطور که مطالعه می کنید به دنبال پاسخ سوالاتی که ایجاد کرده اید باشید. هر بار یک بخش را با در نظر گرفتن سوالات خود بخوانید و به دنبال پاسخ باشید. تشخیص دهید که چه زمانی نیاز به طرح چند سوال جدید دارید. هنگام مطالعه از نکات زیر استفاده کنید:

?اولین جمله هر پاراگراف را بخوانید، معمولا اولین جمله هر پاراگراف ایده اصلی را بیان می کند.

?به دنبال کلمات انتقالی مانند، به عنوان مثال، در مقابل، علاوه بر این، باشید. این کلمات به شما کمک می کند تا نظر نویسنده را دنبال کنید.

?مطالب و نکات مهم را هنگام مطالعه در حاشیه کتاب یا دفترچه یادداشت خلاصه برداری کنید.

?مهمترین نکات را برجسته کنید. (برجسته سازی بیش از حد می تواند جداسازی نکته اصلی از جزئیات را دشوار کند.)

Recite (از بر خواندن)

بعد از هر بخش، سؤالات خود را به یاد بیاورید و ببینید آیا می توانید از حافظه به آنها پاسخ دهید یا خیر. اگر نه، دوباره به متن نگاه کنید (هر چند بار که لازم است)، اما تا زمانی که نتوانید پاسخ های قبلی را بخوانید، به بخش بعدی نروید.

پس از مطالعه دقیق، به سوالاتی که ایجاد کرده اید و سوالات انتهای فصل نگاه کنید:

می توانید به سوالات پاسخ دهید؟ اگر نمی توانید به سوالات پاسخ دهید، دوباره به متن بازگردید.

بخش های مربوطه را دوباره بخوانید و یادداشت برداری کنید.

پس از اتمام خواندن، کلیه مطالب را یادآوری کنید.

Review (مرور)

این روش مطالعه، دانش‌آموزان را از انباشته شدن مطالب برای آزمون‌ها منصرف می‌کند، زیرا پنج مرحله آن‌ها را ملزم به بررسی اطلاعات و ایجاد یادداشت در طول خواندن اولیه خود می‌کند. یادداشت های آنها از خواندن اولیه راهنمای مطالعه آنها می شود و با مرور دروس خوانده شده، مطالب در ذهن آنها تثبیت می گردد.

در راستای آشنایی بیشتر دانش آموزان با مطالعه به شیوه sq3r ، لازم است  به دانش‌آموزان توضیح دهید که دانش آموزان موفق در حین مطالعه کارهای زیادی از جمله پیش مطالعه، پرسش، خواندن، و مرور را انجام می‌دهند.

پس از توضیح روش مطالعه، از دانش آموزان بخواهید تا به طور مستقل مراحل SQ3R را تمرین کنند. این می تواند به عنوان یک تکلیف در کلاس یا در خانه تکمیل شود.

بیشتر بخوانید: نقش معلم در زندگی دانش آموز

سوالات متداول

روش مطالعه ی sq3r چگونه است؟

یکی از روشهای موثر برای مطالعه دروس، مطالعه به روش SQ3R است که به تثبیت مطالب درسی کمک بسیاری می کند. در این مقاله مراحل مختلف مطالعه به شیوه sq3r توضیح داده شده است.

روش مطالعه SQ3R مخفف چیست؟

روش مطالعه SQ3R مخفف، Survey (پیش مطالعه)، Question (پرسش)، Read (مطالعه دقیق)، Recite (از بر خواندن) و Review (مرور) می باشد.

فواید مرور در مطالعه چیست؟

از آنجایی که مغز انسان اطلاعات را خیلی سریع فراموش می کند، مرور مطالب می تواند به تثبیت سریع تر موضوعات خوانده شده کمک کند.

میانگین امتیاز 4.9 / 5. جمع امتیاز 11

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

6 دیدگاه

    1. با سلام. کلیه مقاطع تحصیلی و دانش آموزان برای مطالعه دروس خود می توانند از روش مطالعه SQ3R استفاده کنند. این روش به درک بهتر و یادگیری موثرتر مطالب درسی که دانش آموزان برای اولین بار مطالعه می کنند، کمک بسیاری خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا