روش مطالعه و یادگیری دروس

روش مطالعه پومودورو pomodoro [ روش+مزایا+معایب این روش ]

اگر از آن دسته دانش‌آموزانی هستید که برای آماده کردن تکالیف یا آماده‌‌سازی خود برای امتحان با کمبود زمان مواجه می‌شوید، باید بدانید که تنها نیستید. بسیاری از دانش‌آموزان با بحران مدیریت زمان دست و پنجه نرم می‌کنند و آرزو دارند که زمان بیشتری برای مطالعه‌ی دروس در اختیار آن‌ها گذاشته شود.

روش مطالعه پومودورو pomodoro [ روش+مزایا+معایب این روش ]
روش مطالعه پومودورو pomodoro [ روش+مزایا+معایب این روش ]

اما طی سال‌های گذشته هزاران دانش‌آموز زمان مطالعه‌ی خود را با تکنیک پومودورو که توسط فرانچسکو سیریلو در سال 1999 ایجاد شد، مدیریت کرده‌اند. اینکه روش او بیش از 20 سال است که به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد، نشان دهنده‌‌ی میزان اثرگذاری آن است.

در این مقاله شیوه‌ی بهره بردن از این روش مطالعاتی و مزایای آن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

استفاده از روش مطالعه پومودورو چگونه است؟

روش پومودورو مبتنی بر مطالعه در فواصل زمانی معین است. در واقع سیریلو این روش را از روی تایمری که از آن استفاده می‌کرد، نامگذاری کرده است و این تایمر ظاهراً شبیه گوجه فرنگی (به ایتالیایی: پومودورو) بوده است.

می‌گویند علت نامگذاری عجیب این روش این است که مدت زمان لازم برای درست کردن سس پومودورو (سس گوجه‌فرنگی سنتی ایتالیایی) برابر با 25 دقیقه است و تایمرهایی به شکل گوجه در این کشور به فروش می‌رسیده‌اند که راس 25 دقیقه زنگ می‌خوردند.

سیریلو دریافته بود که تقسیم وظایف بزرگ به واحدهای زمان بندی شده‌ی کوچک‌تر (به نام پومودوروها) موثرترین راه برای مطالعه است. هر پومودور شامل 25 دقیقه فرصت مطالعاتی دقیق است.

آشنایی با انواع تکنیک های مطالعه و یادگیری:

برای استفاده از روش مطالعه‌ی پومودورو باید مراحل زیر را انجام بدهید:

  • تصمیم بگیرید که می‌خواهید چه میزان مطالعه را به انجام برسانید و بعد تخمین بزنید که به چه مدت مطالعه نیاز دارید. سپس کار خود را به پومودوروها (فواصل زمانی) تقسیم کنید.
  • یک تایمر را روی 25 دقیقه تنظیم و مطالعه را آغاز کنید.
  • سعی کنید حواس‌پرتی خود را در طول فاصله‌ی زمانی پومودورو (25 دقیقه)، به حداقل برسانید. اگر فکری به ذهنتان خطور کرد، آن را یادداشت کنید. اگر یکی از دوستانتان تماس گرفت، به او اطلاع بدهید که بعداً با او تماس خواهید گرفت.
  • بعد از 25 دقیقه، یک استراحت کوتاه 5 الی 10 دقیقه‌ای داشته باشید. مثلاً یک چایی بنوشید، پیاده‌روی کنید، با دوستتان تماس بگیرید یا کار آرامش‌بخش دیگری انجام بدهید.
  • این روند را تکرار کنید. بعد از 4 پومودورو، 20 تا 30 دقیقه استراحت کنید.
  • اگر یک فعالیت یا موضوع مطالعاتی را قبل از پایان پومودورو به سرانجام رساندید، از زمان باقیمانده برای مرور آموخته‌هایتان یا تهیه‌ی مطالب مفید برای پومودوروی بعدی استفاده کنید.
  • یکی از اشتباهاتی که ممکن است حین مطالعه مرتکب شوید این است که بیش از حد کار سر خود بریزید. توصیه می‌شود 3 تا 4 فرصت مطالعاتی (پومودورو) 25 دقیقه‌ای را به انجام یک کار اختصاص دهید. اگر کاری دارید که به بیش از 4 پومودورو نیاز دارد، توصیه می‌‌شود کار را به مراحل کوچک‌تر و قابل هضم‌تر تقسیم کنید. این به شما کمک می کند تا بازدهی خود را حفظ کنید و می‌توانید درنهایت کار خود را سریع‌تر به پایان برسانید. [منبع]
استفاده از روش مطالعه پومودورو چگونه است؟
استفاده از روش مطالعه پومودورو چگونه است؟

چرا تکنیک مطالعاتی پومودورو موثر است؟

هنگامی که ذهن ما به طور کامل درگیر یک فعالیت است، قطعاً بهتر یاد می‌گیریم، اما این تمرکز طولانی مدت می‌‎تواند از نظر ذهنی بسیار خسته کننده باشد. بنابراین هنگامی که فشار مطالعاتی بالا است، استراحت دادن به ذهن اهمیت دارد.

با اجرای روش پومودورو و بهره‌گیری از فرصت‌های استراحت، در طول وقفه‌ها مغز ما علاوه بر استراحت، اطلاعات جدید را تجزیه و تحلیل و در نهایت جذب می‌کند.

با تمرین این روش مطالعاتی، به تدریج فرصت‌های مطالعاتی یا پومودوروهای شما کیفیت بالاترین خواهند یافت و دامنه‌ی توجه و تمرکز خود را بهبود می‌بخشید. از مزایای این روش مطالعاتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1) حواس‌ پرتی را کاهش می ‌دهد

استفاده از امکانات تلفن همراه، حضور در شبکه‌های اجتماعی، تماس‌های تلفنی و … می‌توانند باعث حواس‌پرتی شوند. حتی اگر فقط ایمیل‌های خود را چک کنید، این احتمال وجود دارد که نتوانید روی مطالعه‌ی خود متمرکز شوید.

استفاده از تکنیک مطالعاتی پومودورو به شما کمک می‌کند در یک بازه‌ی زمانی مشخص روی یک فعالیت تمرکز کنید و همین موضوع منجر به کاهش حواس‌پرتی می‌شود.

لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس

2) به مدیریت زمان کمک می‌ کند

مدیریت زمان می‌تواند چالش برانگیز باشد، به‌خصوص زمانی که وظایف بی‌شمار و مسئولیت‌های زیادی دارید. این تکنیک می‌تواند به شما کمک کند تا با تقسیم وظایف بزرگ به کارهای کوچک‌تر، زمان خود را به طور موثر مدیریت کنید.

روش پومودورو همچنین می‌تواند به شما کمک کند که بدانید در چه زمانی باید چه وظیفه‌ای را به انجام برسانید. با تهیه‌ی فهرستی از کارهایی که باید انجام دهید، می‌توانید یاد بگیرید که زمان خود را به خوبی مدیریت کنید.

3) تمرکز را افزایش می دهد

حجم کاری زیاد، چالش برانگیز است و تکنیک پومودورو به شما کمک می‌کند تا در چنین شرایطی متمرکز بمانید و سازنده عمل کنید. این تکنیک به شما کمک می‌کند تا در هر بازه‌ی زمانی روی انجام یک کار تمرکز کنید و آن را به طور موثر تکمیل کنید.

4) بهره وری را بیشتر می کند

اگر برای مدیریت زمان و تمرکز روی کار خود مشکل دارید، تکنیک پومودورو می‌تواند به شما کمک کند تا بهره‌وری بیشتری داشته باشید. با این روش به طور مؤثر روی وظایف خود کار می‌کنید و مسیر رسیدن به اهدافتان هموارتر می‌شود.

چرا تکنیک مطالعاتی پومودورو موثر است؟
چرا تکنیک مطالعاتی پومودورو موثر است؟

5) استرس را کاهش می دهد

استرس و اضطراب به جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی امروز مبدل شده است. تکنیک پومودورو از این نظر عالی است که سازماندهی و برنامه‌ریزی را به عادتی همیشگی تبدیل می‌کند و استرس ناشی از بی‌برنامگی را کاهش می‌دهد.­­­­­

اجرای این برنامه‌ی مطالعاتی انگیزه‌ی افراد را نیز افزایش می‌دهد، چراکه فرد خود را متقاعد می‌کند که تنها برای 25 دقیقه و اجرای یک پومودورو به خودش فشار بیاورد و پس از آن وارد یک جریان کاری منظم شده و به ادامه‌ی کار علاقمند می‌شود. [منبع]

تعداد پومودورو های مناسب در طول یک روز

تعداد فرصت‌های روزانه‌ی مطالعاتی در روش پومودورو معمولا به خود فرد بستگی دارد. وقتی مبتدی هستید، باید با 3 پومودورو در روز شروع کنید. می‌توانید روی سه مبحث کار کنید یا می‌توانید روی یک مبحث بزرگتر کار کنید و آن را به سه بخش کوچکتر تقسیم کنید.

همچنین می‌توانید از تکنیک پومودورو برای تقسیم یک کار بزرگ‌تر به چند کار کوچک‌تر استفاده کنید. هنگامی که با این روش کنار آمدید، می‌توانید سعی کنید تعداد پومودوروهای خود را در روز به شش یا هشت فرصت مطالعاتی افزایش دهید. با این حال، به خاطر داشته باشید که نباید تعداد زیادی از آنها را در یک روز انجام دهید. اگر متوجه شدید که بیش از حد درگیر شده‌اید، باید سرعت خود را کاهش دهید. بهتر است کارهای کمتری را به خوبی انجام دهید تا کارهای زیادی را ضعیف انجام دهید. در صورت نیاز سرعت خود را کم کنید و روی انجام وظایف کمتر تمرکز کنید.

معایب تکنیک پومودورو

هر تکنیکی مزایا و معایب خود را دارد و تکنیک پومودورو نیز از این قاعده مستثنی نیست. از جمله معایب روش مطالعه پومودور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مواردی وجود دارد که تکنیک پومودورو می‌تواند برای بهره‌وری مضر باشد. اگر روی فعالیت‌هایی کار می‌کنید که نیاز به خلاقیت یا طوفان فکری دارند، باید از روش دیگری استفاده کنید. تکنیک پومودورو برای کار خلاقانه مناسب نیست. این روش برای کارهایی که نیاز به ایده پردازی یا ارزیابی ایده دارند، موثر نیست.
  • هیچ تضمینی وجود ندارد که با تکنیک پومودورو بهره‌وری بیشتری داشته باشید. این روش ممکن است برای شما کارساز نباشد. باید آن را تست کنید و ببینید که آیا برای شما موثر است یا خیر. اگر متوجه شدید که فعالیت‌های خود را به تعویق انداخته‌اید یا تمرکز خود را از دست داده‌اید، باید روش دیگری را امتحان کنید. [منبع]

نتیجه‌ گیری

روش پومودورو یکی از بهترین روش‌های مطالعاتی برای افزایش بهره‌وری است زیرا شما را تشویق می‌کند تا از طریق یک رویکرد عملی در طول روز به طور مداوم و متمرکز مطالعه داشته باشید. هدفی که این روش از شما می‌خواهد برای رسیدن به آن تلاش کنید، تقریباً برای اکثر افراد، واقع‌بینانه و قابل انجام است.

در تکنیک پومودورو شما علاوه بر برنامه‌ریزی مداوم و روزانه، می‌آموزید که به جای مطالعه‌ی پراکنده در طول روز، بهتر است در فرصت‌های مطالعاتی منطقی مانند 25 دقیقه‌ای که این روش پیشنهاد می‌کند، به مطالعه‌ی متمرکز بپردازید و بعد به خود استراحت بدهید.

توانایی حذف حواس‌پرتی‌ها و متمرکز نگه داشتن خود در حین مطالعه، مهارت بسیار خوبی است که این روش در شما تقویت می‌کند. اما فراموش نکنید که برای تسلط بر این مهارت، مانند هر مهارت دیگری، باید تمرین کنید و توان خود را توسعه بدهید.

سوالات متداول

1. چگونه می‌توان از روش مطالعه‌ی پومودورو استفاده کرد؟

1. تصمیم بگیرید که می‌خواهید چه میزان مطالعه را به انجام برسانید و بعد تخمین بزنید که به چه مدت مطالعه نیاز دارید. سپس کار خود را به پومودوروها (فواصل زمانی) تقسیم کنید. 2. یک تایمر را روی 25 دقیقه تنظیم و مطالعه را آغاز کنید. 3. سعی کنید حواس‌پرتی خود را در طول فاصله‌ی زمانی پومودورو (25 دقیقه)، به حداقل برسانید. 4. بعد از 25 دقیقه، یک استراحت کوتاه 5 الی 10 دقیقه‌ای داشته باشید. 5. این روند را تکرار کنید. بعد از 4 پومودورو، 20 تا 30 دقیقه استراحت کنید.

2. روش مطالعه‌ی پومودورو چه مزایایی دارد؟

1. حواس‌‌پرتی را کاهش می ‌دهد. 2. به مدیریت زمان کمک می‌‌کند. 3. تمرکز را افزایش می‌دهد. 4. بهره‌وری را بیشتر می‌کند. 5. استرس را کاهش می‌دهد.

3. معایب تکنیک مطالعه‌ی پومودورو کدامند؟

1. تکنیک پومودورو برای کار خلاقانه مناسب نیست. این روش برای کارهایی که نیاز به ایده پردازی یا ارزیابی ایده دارند، موثر نیست. 2. هیچ تضمینی وجود ندارد که با تکنیک پومودورو بهره‌وری بیشتری داشته باشید. این روش ممکن است برای شما کارساز نباشد. باید آن را تست کنید و ببینید که آیا برای شما موثر است یا خیر.

میانگین امتیاز 4 / 5. جمع امتیاز 16

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

    1. سلام، بله برای همه سنین و سطوح مطالعاتی کاربرد داره. حتی روشی هستش که میشه باهاش مطالعات طولانی رو انجام داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا