روش مطالعه و یادگیری دروس

روش مطالعه lwf – lwf چیست؟ | (+مزایا این روش)

مطالعه و یادگیری مطالب آموزشی به گونه‌ای که به سرعت فراموش نشوند و دانش‌آموز بتواند در مواقع مختلف به‌ویژه در آزمون‌ها آن‌ها را به یاد بیاورد، باعث شده تا تحقیقات زیادی در این زمینه به عمل آید و به تبع آن، روش‌های متنوعی هم برای مطالعه ابداع شد تا هر کسی به فراخور خصوصیات خود، یکی از آن‌ها را برگزیند.

روش مطالعه lwf
روش مطالعه lwf
هدف اصلی در این روش‌ها، افزایش میزان بهره‌وری و لذت بردن از مطالعه است که به طور کلی باعث می‌شود خستگی چشم در هنگام مطالعه کاهش یابد، از مطالعه لذت ببریم، اطلاعات در ذهن ماندگار شوند، کتاب را با سرعت و کیفیت بیشتر تمام کنیم و آن را به فراموشی نسپاریم.

یکی از این روش‌های مطالعاتی، LWF است که به معنای یادگیری بدون فراموشی (Learning without forgetting) است. برخی هم این روش را به نام «یادیار سازی» معرفی کرده‌اند که در این مقاله به شرح و توضیح آن پرداخته می‌شود.

روش مطالعه LWF چیست؟

روش مطالعه‌ی LWF دارای هشت مرحله است و همواره تاکید بر آن است که همه‌ی این 8 مرحله به درستی اجرا شود تا هدف نهایی روش یعنی یادگیری و انتقال مطالب به حافظه‌ی بلندمدت تحقق یابد.

آشنایی با انواع تکنیک های مطالعه و یادگیری:

مرحله نخست: بررسی اجمالی کتاب

نگاهی اجمالی به تمام بخش‌های کتاب و متوجه شدن منظور اصلی آن نخستین مرحله برای ورود به یک روند مطالعه‌ی مؤثر و ماندگار است.

در این مرحله، عناوین فصل‌ها، تصاویر و جداول همزمان با ورق زدن کتاب، مورد مشاهده قرار می‌گیرند. مفهوم و محتوای اصلی هر بخش درک می‌شود ولی تمام تیترها و بخش‌های کتاب نباید مورد مطالعه قرار بگیرند.

در واقع، این مرحله نمای کلی از کتاب و محتوای آن را در ذهن مجسم می‌کند و مغز را آماده می کند تا به پرسش‌هایی که ایجاد شده است، پس از مطالعه‌ی کتاب، پاسخ دهد.

مرحله دوم: مرور اجمالی فصل‌ ها

در این مرحله هر فصل از درس باید بررسی و مرور شود. بنابراین، در این مرحله تمام عناوین و سرتیترهای یک فصل خوانده می‌شود، تمام تصاویر آن را می‌بینیم و مفهوم کلی فصل را در می‌یابیم. همانگونه که پیشتر گفته شد، مطالعه باید به گونه‌ای باشد که با اتمام این مرحله بتوان سوالات مربوط به هر فصل را طرح کرد.

مرحله سوم: طراحی سوال

شاید مرحله سوم را بتوان مهم‌ترین مرحله‌ی مطالعه نامید و بر رعایت اصول آن بسیار تاکید می‌شود. طرح سوال که مقدمه‌ای برای مطالعه‌ی عمیق و یافتن پاسخ‌های این سوالات می‌شود، نقش مهمی در یادگیری دارد و می‌توان آن را قلابی برای صید یا یک معجزه دانست.

باید بیاموزیم که پیش از شروع مطالعه یا خواندن کتاب، متن یا جزوه و دقیقا پس از انجام مراحل یک و دو، باید سوال طرح کنیم. هرچند ممکن است این سوالات بسیار کلی باشند و جزئیات را در بر نگیرند.

هدف از این مرحله، روشن کردن چراغ برای حرکت در مسیر مطالعه است تا ماشین ذهن به انحراف کشیده نشود.

هدف نهایی روش مطالعه lwf
هدف نهایی روش مطالعه lwf

مرحله چهارم: مطالعه اصولی

در چهارمین مرحله، خواندن کتاب، متن یا جزوه را آغاز می‌کنیم. مدرسان روش LWF توصیه میکنند خواندن در این مرحله را به صورت تندخوانی انجام دهیم. این کار باعث می‌شود که سریعتر یک متن را بخوانیم، اما نباید فراموش کرد که نکات کلیدی و مهم را یادداشت برداری کنیم.

بر اساس نظر کارشناسان این روش؛ خط کشیدن زیر جملات یا هایلایت کردن آن، روش مناسبی نیست و باید کلمه یا تیتری که به نظرمان اهمیت دارد را در دفتری دیگر یادداشت کرد.

مرحله پنجم: بازبینی

منظور از بازبینی یا بازنگری این است که تمام یادداشت‌برداری‌های انجام شده را دوباره مرور کنیم و هر قسمتی که برایمان مبهم است یا خواندن دوباره‌ی آن اهمیت بیشتری دارد را دوباره با دقت بیشتر بخوانیم.

مرحله ششم: ترسیم الگوی یادآوری

پس از آنکه مطلبی خوانده شد، برای اینکه آن را به خاطر بسپاریم نیازمند الگویی برای یادآوری هستیم. از این الگوها با نام‌‎‎‌‌هایی همچون نقشه‌ی ذهنی، درخت ذهنی، الگوی شبکه‌ای و درخت حافظه یاد می‌شود، اما همه‌ی آن‌ها تقریبا یکسانند.

برای ترسیم این الگوی یادآوری، باید توجه داشت که هر شاخه یک رنگ مشخص داشته باشد، از تصاویر استفاده شود، کلمات کلیدی روی هر شاخه نوشته شود، این کلمات باید بر اساس درک شخصی از مفهوم باشد و نباید الزاما آن چیزی باشد که در کتاب یا متن آمده است.

این الگو باعث می‌شود که با تلفیق کلمه، تصویر و راه‌های ارتباطی آن‌ها بر اساس آن چیزی که ذهن هر شخص آمادگی مواجهه با آن را دارد، یادآوری راحت‌تر انجام شود.

لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس

مرحله هفتم: مرور الگو و آزمودن خود

مرحله هفتم برای آن است که الگوی ذهنی ترسیم شده از متنی که خوانده ایم را مرور کنیم و برای آنکه مطمئن شویم آن را به خاطر سپرده ایم، یک بار بدون نگاه کردن به آن، الگو را رسم کنیم و در واقع از خود امتحان بگیریم.

مرحله هشتم: زمان بندی برای مرور

مهم‌ترین بخش هر مطالعه آن است که مطالب به طور کامل در ذهن قرار گیرد و به فراموشی سپرده نشود. خواندن مطالب و یادآوری آن در زمان‌های تعیین شده برای مرور، مهم‌ترین مرحله‌ی یادگیری است. برای این کار می‌توان با استفاده از سیستم فلش کارت لایتنر یا منحنی فراموشی که با نام G5 هم شناخته می‌شود؛ زمان‌های مرور مطالب را به ترتیب میزان یادگیری، تعیین کرد.

در سیستم جی 5، توصیه شده است که مطالب در فردای روز یادگیری، سه روز بعد، یک هفته، 9 روز و 15 روز پس از مطالعه و یادگیری مرور شوند.

نقش مرور در انتقال مطالب به حافظه بلند مدت
نقش مرور در انتقال مطالب به حافظه بلند مدت

نتیجه گیری

یادگیری مهم‌ترین دغدغه‌ی دانش‌آموزان برای حفظ کردن مطالب مهم درسی و آموزشی است تا بتوانند در امتحانات و آزمون‌های سرنوشت‌ساز، موفق ظاهر شوند.

برای دستیابی به این هدف مهم، شیوه‌های متنوعی وجود دارد که یکی از آن‌ها LWF یا یادگیری بدون فراموشی است. در این روش، 8 مرحله تعیین شده است که از نگاه اجمالی به تمام متن تا رسیدن به جزئیات و ترسیم یک الگوی یادآوری و در مهم‌ترین بخش آن یعنی زمان‌بندی برای مرور، تقسیم می‌شود.

سوالات متداول

1. روش مطالعه LWF چیست؟

یادگیری بدون فراموشی (LWF) نوعی تکنیک یادگیری مستمر است که فقط از داده‌های جدید استفاده می‌کند. یعنی بر این فرض بنا می‌شود که داده‌های قدیمی یا مندرج در متن اصلی در دسترس نیست و از داده‌هایی استفاده می‌شود که در فرایند مطالعه، با استفاده از کلمات آشنای ذهن خواننده، به دست آمده‌اند.

2. مراحل روش مطالعه LWF کدامند؟

این شیوه‌ی مطالعه و یادگیری هشت مرحله دارد که عبارتند از: بررسی اجمالی کتاب یا متن، بررسی اجمالی یک فصل، طراحی سوال، مطالعه‌ی اصولی، بازبینی، ترسیم الگوی یادآوری، مرور الگو و آزمودن خود، زمان بندی برای مرور.

3. مهم‌ترین اهداف روش مطالعه‌ی LWF کدامند؟

هدف اصلی در این روش افزایش میزان بهره‌وری و لذت بردن از مطالعه است که به طور کلی باعث می‌شود، خستگی چشم در هنگام مطالعه کاهش یابد، از مطالعه لذت ببریم، اطلاعات در ذهن ماندگار شوند، کتاب را با سرعت و کیفیت بیشتر تمام کنیم و آن را به فراموشی نسپاریم.

میانگین امتیاز 4.1 / 5. جمع امتیاز 9

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. سلام، یک سوال
    در مرحله مرور اگر یک وقفه ای بین زمان مرور و یادگیری ایجاد شد، در آن صورت چیکار باید کنیم؟؟؟
    باید به ابتدا برگردیم یا یک مرحله قبل تر و سپس شروع به مرور کنیم؟؟

    1. سلام، این بسیار بستگی به توع محتوا شما داره ، و همچنین باید ببینید با این میزان وقفه ای که انداختید چقدر هنوز از مطالب یادتون هست ، اگر هنوز هم اکثر موارد مطالب رو به خاطر دارید برگشتن به یک مرحله عقب تر کافیه ، اما اگر نه حس میکنید خیلی از مطالب رو فراموش کردید باید از مرحله اول دوباره شروع کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا