روش مطالعه و یادگیری دروسمقالات آموزشی

چطور فیزیک بخوانم؟ | 5 راهکار برای مطالعه موثر فیزیک

بسیاری از دانش آموزان درک فیزیک را دشوار می‌دانند. درس فیزیک مباحث سختی دارد که درک آن‌ها نیاز به ذهنی باز و رویکردی درست در یادگیری دارد. ما در این مقاله پنج راهکار برای مطالعه‌ی موثر فیزیک و افزایش درک و فهم شما از مباحث این درس ذکر کرده‌ایم.

5 راهکار برای مطالعه موثر فیزیک

نکاتی در مورد چگونگی مطالعه‌ی موثر درس فیزیک

درک دروسی مانند فیزیک به مهارت‌های حل مسئله‌ی پیشرفته نیاز دارد. دانش‌آموزان باید در حین تمرین مفاهیم خاصی از فیزیک، تفکر بسیار انتقادی داشته باشند. حل معادلات فیزیک، مسائل و اعداد نیز مستلزم تسلط قوی به ریاضیات است. بنابراین مطالعه و فهم این درس برای بسیاری از دانش‌آموزان دشوار است. در ادامه راهکارهایی برای مطالعۀ موثر فیزیک ذکر شده است.

(1) سعی کنید عقب نیفتید، اگر اینطور شد ابتدا مطلب جا مانده را بخوانید

فیزیک یکی از آن دروسی است – مانند ریاضیات – که دانش خود را از یک پایه اصلی به سمت بیرون و بالا تشکیل می‌دهد. اگر فقط یک بخش از اطلاعات را از دست بدهید، ساختار فهم شما می‌تواند متزلزل و ناپایدار شود.

بنابراین اگر در حال تحصیل در دبیرستان هستید، سعی کنید در تمام جلساتی که معلم مشغول به تدریس مباحث است، حضور داشته باشید. به طور منظم هر مبحث را تمرین کنید و مطالب قدیمی‌تر را هم مرور کنید تا از حافظه‌تان محو نشود.

فصل‌های کتاب درسی مربوطه را قبل از کلاس مرور کنید، برجسته‌ترین نکات را یادداشت کنید تا مغزتان هنگام حضور در کلاس آماده‌ی یادگیری باشد و بتوانید از زمان کلاس برای توجه و پرسیدن سؤالات استفاده کنید. تمام مجموعه مسائل کتاب درسی را تمرین کنید و مطمئن شوید که آن‌ها را در سطح مفهومی درک کرده‌اید. همچنین، به طور منظم برای تمرین آن‌ها برگردید، در غیر این صورت مطالب را فراموش خواهید کرد.

اگر چیزی را متوجه نشدید، از استاد، معلم، معلم خصوصی یا دوست خود بخواهید که به شما کمک کند. اما زمان را برای انجام این کار تلف نکنید. هر اشکالی را به سرعت برطرف کنید وگرنه درک شما از مباحث بعدی که بر اساس آن پایه ساخته شده است، متزلزل خواهد شد.

دانلود اپلیکیشن آموزشی هم‌درس
دانلود اپلیکیشن آموزشی هم‌درس

(2) تمرکز خود را روی مفاهیم اصلی بگذارید

پس از اینکه مطالعه‌ی خود را انجام دادید و برای حضور در کلاس درس بعدی آماده شدید، مطمئن شوید که مفاهیم اصلی مبحث قبلی را با بررسی تعاریف و فرمول‌هایی که با آن‌ها مواجه شده‌اید، به خوبی حفظ کرده‌اید. حفظ کردن این مفاهیم اساسی (یا حداقل درک آن‌ها) قبل از رفتن به جلسۀ بعدی کلاس، واقعاً به شما کمک می‌کند تا آنچه را که در کلاس می‌گذرد دنبال کنید.

قابلیت مرور در اپلیکیشن هم‌درس مهندسی شده است تا به دانش‌آموزان کمک کند دقیقاً این نوع کار را با استفاده از قدرت تکرار فاصله‌دار برای درک و به خاطر سپردن محتوا انجام دهند. اگر از این قابلیت استفاده کنید، اپلیکیشن طی یک دوره‌ی 60 روزه و بر پایه‌ی نظریه‌ی «منحنی فراموشی» ابینگهاوس، روانشناس مشهور آلمانی، در شش مرحله مرور مباحث درسی را به شما یادآوری می‌کند.

برای مرور مباحث درسی و حفظ آن‌ها می‌توانید از فلش‌کارت‌‎های هم‌درس هم استفاده کنید. با انتخاب هر دسته از فلش‌کارت‌ها و گزینه‌ی «مطالعه»‌، فلش‌کارت‌ها را می‌بینید و تعیین می‌کنید که هر یک را بلد هستید یا نه. اما هم‌درس یک سیستم خودکار به اسم «یادگیری» نیز ارائه می‌دهد. در هر دور از یادگیری، هفت کارت در قالب چهار نوع سوال به نمایش درمی‌آید. اگر این کارت‌ها را بلد نباشید، دوباره با آن‌ها مواجه می‌شوید تا جایی که آن‌ها را بیاموزید و به بخش مرور منتقل شوند. با استفاده از این روش، اطلاعات را در فواصل زمانی مشخص مرور می‌کنید و آموخته‌هایتان را به حافظه‌ی بلندمدت منتقل می‌کنید.

فلش کارت یکی از ابزارهای کارآمد در یادگیری است. با استفاده از فلش‌کارت، می‌توانید به سرعت اطلاعات را به حافظه‌‌ی خود منتقل کنید. برای آشنایی با فواید استفاده از این ابزار، این مقاله را مطالعه کنید: «اهمیت استفاده از فلش‌کارت برای تقویت حافظه و یادگیری»

(3) ریاضیات خود را تقویت کنید

گاهی اوقات ریشه‌ی مشکلات شما در درس فیزیک در مهارت‌های ریاضی ضعیف نهفته است. متأسفانه، هر چه بیشتر در فیزیک پیشرفت کنید، بیشتر با فرآیندهای ریاضی روبرو خواهید شد که فکر می‌کردید مدت‌ها بود که پشت سر گذاشته‌اید.

اگر ریاضیات شما ضعیف باشد، نمی‌توانید انتظار داشته باشید که اشکالاتتان در طول کلاس برطرف شود، زیرا به احتمال زیاد، معلم یا استاد شما فرض می‌کند که شما مهارت لازم را در ریاضیات دارید. بنابراین، اگر با ریاضی مشکل دارید و این ضعف در کلاس فیزیک شما را عقب می‌اندازد، امیدوار نباشید که این مشکل در کلاس فیزیک برطرف شود.

بهتر است از کسی بخواهید – مثلاً یک دوست که ریاضی‌اش خوب است یا یک معلم خصوصی – که به شما آموزش بدهد تا بتوانید با مهارت کامل به مطالعات فیزیک خود بازگردید.

ابزار و لوازمی که در فضای مطالعه در اختیار دارید هم می‌توانند در میزان اثرگذاری هر جلسه‌ی مطالعه تفاوت ایجاد کند. برای آشنایی با راهکارهای مربوط به این مسئله، این مقاله را مطالعه کنید: «چه لوازمی کیفیت درس خواندن را افزایش می‌دهند؟»

(4) مفهومی فکر کنید

اتخاذ یک رویکرد مفهومی برای یادگیری فیزیک می‌تواند به شما کمک کند مسائل فیزیک را به یک سری مراحل اساسی تقسیم کنید. بر روی اصول تمرکز کنید، اما تصویر بزرگ را در پشت ذهن خود نگه دارید. کنار هم قرار دادن مفاهیم در درک یکپارچه از مسئله‌ی موجود، یافتن راه حل را بسیار آسان‌تر می‌کند.

به یاد داشته باشید، دانش در فیزیک روی یک سری از پله‌های مفهومی – اصول و قوانین اساسی جهان – ساخته شده است که امکان کاوش در طیف وسیعی از موضوعات را فراهم می‌کند. موفقیت به درک این اصول و در اختیار داشتن ذهن انعطاف‌پذیری بستگی دارد که بتواند این قوانین را ارزیابی کند و تعیین کند که چه زمانی و چگونه آن‌ها را در یک مسئله‌ی خاص به کار بگیرد.

آیا درس خواندن برای شما کار سختی است؟ اگر هنگام مطالعه احساس بی‌انگیزگی، بی‌حوصلگی یا اضطراب می‌کنید، این مقاله را مطالعه کنید: «چگونه از درس خواندن لذت ببریم؟»

(5) بهترین مکان را برای درس خواندن پیدا کنید

مانند بسیاری از دروس، تسلط بر فیزیک مستلزم مطالعه‌ی روزانه‌ی بدون وقفه است. معنای این برای همه متفاوت است: برخی افراد در یک کافی شاپ شلوغ بهترین عملکرد را دارند، در حالی که برخی دیگر به سکوت و انزوای مطلق نیاز دارند.

بفهمید که چگونه و در کجا بهترین مطالعه خود را انجام می‌دهید و آن را به یک برنامه‌ی روزانه تبدیل کنید تا بتوانید هر روز کمی وقت بگذارید آنچه را که در آن روز (و روز قبل از آن) یاد گرفته‌اید مرور کنید، مطالعه‌ی خود را با خلاصه‌نویسی و یادداشت‌برداری تثبیت کنید و برای جلسه‌ی بعدی کلاس آماده شوید. [منبع]

حواس پرتی از عوامل اثرگذار بر سطح یادگیری و تحصیل است و می‌تواند منجر به درک ضعیف مفاهیمی شود که دانش‌آموزان باید به خوبی آن‌ها را بیاموزند. برای آشنایی با راه‌های کاهش حواس‌پرتی این مقاله را بخوانید: «چگونه بدون حواس پرتی درس بخوانیم». همچنین اگر سوال شما این است که چه مکانی برای مطالعه بهتر است، مطالعه‌ی این مقاله: «10 نکته برای ایجاد فضای مطالعه ایده‌ آل» راهگشا خواهد بود.

نتیجه‌گیری

فیزیک ممکن است با انواع فرمول‌ها، معادلات، قضایا و قوانین، پیچیده به نظر برسد، اما در هسته‌ی آن: فیزیک منطقی است. در واقع این درس به شما کمک می‌کند تا بفهمید چرا چیزها اتفاق می‌افتند و به شما یک نگاه اجمالی دقیق در مورد نحوه‌ی عملکرد اساسی چیزها در سطح مولکول‌ها و ذرات زیر اتمی می‌دهد.

این بدان معناست که اگر در مسیر درست مطالعه‌ی موثر بمانید، فیزیک می‌تواند آسان باشد. اگر پنج راهکاری را که در این مقاله توضیح داده‌ایم اجرا کنید، متوجه خواهید شد که به طور موثرتری یاد می‌گیرید، به طور موثر نقاط ضعف خود را هدف قرار می‌دهید، و شاید حتی از مطالعه‌ی درس فیزیک بسیار بیشتر لذت ببرید!


سوال‌های متداول

آیا برای مطالعه‌ی فیزیک مهارت در ریاضی لازم است؟

برای مطالعه‌ی فیزیک لازم نیست یک نابغه‌ی ریاضی باشید، اما باید اصول اولیه را بدانید. در کلاس های فیزیک پیشرفته اغلب از حساب دیفرانسیل و انتگرال و جبر استفاده می‌کنند.

چگونه به طور موثر فیزیک بخوانیم؟

به اصول اولیه‌ی فیزیک مسلط شوید، بیاموزید که چگونه معادلات اساسی به وجود آمده‌اند، همیشه برای جزئیات کوچک هر مبحث اهمیت قائل شوید، روی بهبود مهارت‌های ریاضی خود کار کنید، مطالعه‌ی مستمر و فاصله‌دار داشته باشید، هر روز مطالب جلسات قبلی درس را مرور کنید، یادداشت‌برداری و خلاصه‌برداری را فراموش نکنید، از فلش‌کارت برای حفظ فرمول‌ها استفاده کنید و در نهایت در مکانی مطالعه کنید که با کم‌ترین میزان حواس‌پرتی روبرو می‌شوید.

چگونه در درس فیزیک پیشرفت کنیم؟

مطالعه‌ی مستمر و روزانه‌ داشته باشید، به طور کامل و با دقت در کلاس شرکت کنید. بدون شرکت در کلاس، شما قادر به یادگیری نخواهید بود. باید در کلاس تمرکز داشته باشید. در کلاس سوال بپرسید، قبل از کلاس درس بخوانید، تمرین داشته باشید و ریاضیات خود را تقویت کنید.

میانگین امتیاز 5 / 5. جمع امتیاز 2

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا