روش مطالعه و یادگیری دروسمقالات آموزشی

چه لوازمی کیفیت درس خواندن را افزایش می‌دهند؟

ابزار و لوازمی که در فضای مطالعه در اختیار دارید می‌تواند در میزان اثرگذاری هر جلسه‌ی مطالعه تفاوت ایجاد کند. شما به وسایلی نیاز دارید تا بتوانید از زمان درس خواندن خود به خوبی استفاده کنید. در این مقاله ما به ابزاری اشاره می‌کنیم که اگر در حین مطالعه همراه خود داشته باشید، نتایج بهتری دست خواهید یافت. با ما همراه باشید.

چه لوازمی کیفیت درس خواندن را افزایش می‌دهند؟
چه لوازمی کیفیت درس خواندن را افزایش می‌دهند؟

داشتن یک فضای مطالعه ایده‌‌آل برای حفظ بهره‌وری و انجام وظایف خود مهم است. با این حال، ابزارهایی که در آن فضای مطالعه دارید، می‌تواند در میزان تأثیرگذاری هر جلسه‌ی مطالعه تفاوت ایجاد کند. در ادامه به برخی از این موارد اشاره شده است:

هدفون حذف نویز

یکی از چالش برانگیزترین بخش‌های مطالعه این است که چگونه هنگام مطالعه تمرکز کنیم. زمانی که مدام متوجه می‌شوید حواس‌تان به اعضای خانواده‌ یا ماشین‌های داخل خیابان یا صدای تلویزیون است، رسیدن به این تمرکز سخت‌تر می‌شود.

برای جلوگیری از این صداها که توجه‌ شما را جلب می‌کنند، توصیه می‌کنیم با هدفون‌های حذف نویز مطالعه کنید. حتی اگر به صدای طبیعت یا موسیقی بی‌کلام گوش ندهید، سکوتی که برایتان به ارمغان می‌آورند، بسیار مفید خواهد بود.

اگر نمی‌خواهید برای هدفون‌های فانتزی پول زیادی خرج کنید، می‌توانید از گوش‌گیرهای ساده استفاده کنید.

آب و میان‌وعده‌های سالم

در طی یک جلسه‌ی مطالعه، می‌توانید به راحتی خودتان را متقاعد کنید که باید بلند شوید و به آشپزخانه بروید، زیرا خیلی گرسنه یا تشنه هستید. با نگه داشتن یک بطری آب و میان‌وعده‌های سالم پشت میز کار خود، از این موضوع جلوتر باشید.

این موارد برای ساعات طولانی (یا حتی کوتاه) مطالعه‌ای که پیش رو دارید، سوخت مغز شما را تامین می‌کند، شما را روی مطالب متمرکز می‌کند و از چرخیدن شما در خانه به عنوان بهانه‌ای برای به تعویق انداختن کارها جلوگیری می‌کند.

با مطالعه‌ی مقاله‌ی «بهترین تغذیه برای دانش آموزان» با 9 غذای برتر برای مغز آشنا شوید.

لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس

اینترنت

احتمالاً از یادداشت‌های کلاس خود برای مطالعه استفاده خواهید کرد، اما اگر مفهوم یا موضوعی وجود داشته باشد که هنوز کاملاً متوجه نشده باشید، چه اتفاقی می‌افتد؟ داشتن یک یا دو وب‌سایت که می‌توانید از آن برای جستجوی یک موضوع و یافتن توضیحات روشن‌کننده استفاده کنید، می‌تواند برای اطمینان از اینکه واقعاً مطالبی را که برای آزمون خود باید بیاموزید درک کرده‌اید، بسیار مفید باشد.

استفاده از برنامه‌های مناسب در این زمینه مانند «اپلیکیشن آموزشی هم‌درس» که دارای فلش‌کارت‌، نمونه سوال و پاسخنامۀ تشریحی رایگان است، می‌تواند در این زمینه یاری‌گر شما باشد.

حالت هواپیما

شما نباید اجازه بدهید که اینترنت به یک عامل حواس‌پرتی تبدیل شود. برای این منظور، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که در هنگام مطالعه، تلفن همراه هوشمند خود را در حالت هواپیما بگذارید. اعلان‌های موبایل خود را خاموش نگه دارید و فقط زمانی از اینترنت استفاده کنید که مجبور به یافتن مطالب درسی یا ویدئوهای آموزشی هستید.

حتی می‌توانید از اپلیکیشن‌هایی استفاده کنید که وب‌سایت‌هایی را که می‌توانید بازدید کنید، محدود می‌کنند تا نتوانید به اینستاگرام بروید – حتی اگر بخواهید.

تلفن همراه خود را از دسترس خارج کنید
تلفن همراه خود را از دسترس خارج کنید

ماژیک شبرنگ و کاغذهای یادداشت‌ برچسبی

همانطور که کتاب درسی و یادداشت‌های خود را مطالعه می‌کنید، از ماژیک شبرنگ و کاغذهای یادداشت برچسبی استفاده کنید تا به خودتان یادآوری کنید که کدام اطلاعات کلیدی را واقعاً باید به خاطر بسپارید – زیرا معلمان و اساتید شما را مجبور نمی‌کنند کل کتاب درسی خود را برای میان ترم حفظ کنید. با استفاده از کدهای رنگی، تعاریف و فرمول‌های مهم را بهتر به خاطر بسپارید.

برای یادگیری نحوه‌ی صحیح یادداشت‌برداری و آشنایی با سبک‌های مختلف یادداشت‌برداری، این مقاله را مطالعه کنید: «چگونه به طور موثر یادداشت برداری کنیم».

کارت‌های یادداشت یا فلش‌کارت

پیشنهاد می‌کنیم همیشه تعداد زیادی کارت‌ یادداشت در فضای مطالعه‌ی خود نگه دارید تا بتوانید برای آزمون‌های آینده فلش کارت ایجاد کنید. اینها ابزار مفیدی برای هر موضوعی هستند که به حفظ کردن نیاز دارند. [منبع]

می‌توانید از فلش کارت‌های آنلاین هم استفاده کنید. به‌عنوان مثال اپلیکیشن صد در صد رایگان هم‌درس، قابلیت تولید فلش‌کارت دارد. حتی اگر فرصت لازم برای ایجاد و ساخت‌ دسته‌های فلش‌کارت نداشته باشید، دسته‌های زیادی از فلش‌کارت‌های آماده هم در این اپلیکیشن قابل استفاده هستند.

اگر ترجیح شما این است که حتمآً از کارت‌های کاغذی استفاده کنید، می‌توانید از جعبه‌های لایتنر یا جی‌5 بهره ببرید. درباره‌ی نحوه‌ی استفاده از این روش مطالعه، در این مقاله: «روش مطالعه جی ۵ (g5) | جی 5 چیست و چگونه کار می‌کند؟» بیشتر بخوانید.

استفاده از فلش کارت باعث بهبود حافظه می‌ شود

گیاهان

درس خواندن، به‌خصوص برای آزمون‌های سرنوشت‌ساز، می‌تواند استرس‌زا باشد. قرار دادن چند گیاه در محل مطالعه، علاوه‌ بر دل‌انگیز کردن فضا، مزایایی در زمینه‌ی کاهش استرس دارد. مطالعات نشان داده‌اند که نگهداری از یک گیاه روی میز محل مطالعه‌ی شما می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کند.

شما زمان زیادی را پشت میز خود صرف نوشتن تکالیف، انجام پروژه‌های تحقیقاتی و مطالعه‌ی درسی می‌کنید. نگهداری از گیاهان در چنین فضایی به شما کمک می کند کارآمدتر مطالعه کنید. [منبع]

نتیجه‌گیری

مسلماً آشنایی با روش‌های مطالعه‌ی موثر، ترک عادات بد در هنگام مطالعه و اطلاع از اینکه بهترین زمان و مکان برای مطالعه کدامند، در افزایش کیفیت درس خواندن مؤثر هستند، اما استفاده از لوازم و تجهیزات مناسب در هنگام مطالعه هم می‌تواند نقش مهمی در افزایش تمرکز و تقویت حافظه داشته باشد.

سعی کنید میز کوچکی در نزدیکی پنجره داشته باشید تا در هنگام مطالعه، نور طبیعی داشته باشید. نور طبیعی از نظر جسمی و روحی برای شما مفید است. ما در این مقاله به برخی از لوازمی که باید سر این میز باشند تا با کیفیت بهتری مطالعه کنید، اشاره کردیم. با در اختیار داشتن این لوازم، شرایط تحصیلی بهتری را تجربه خواهید کرد.


سوال‌های متداول

چگونه می‌توان یک جلسه‌ی مطالعه‌ی موثر و مفید داشت؟

عوامل حواس پرتی را از بین ببرید، محیطی را انتخاب کنید که به شما کمک کند تا روی مطالعه‌ی خود تمرکز کنید، ذهنتان را از تفکرات متفرقه پاک کنید، میان‌وعده‌های سالم و آب کافی میل کنید، در فواصل زمانی مناسب استراحت کنید و فعالیت‌های فیزیکی کوتاهی هم داشته باشید، از هدفون‌هلای حذف نویز یا موسیقی بی‌کلام یا صدای طبیعت استفاده کنید و یک سیستم یادداشت‌برداری و خلاصه‌نویسی مناسب داشته باشید.

چگونه یک برنامه‌ی مطالعاتی موثر داشته باشیم؟

سبک یادگیری فردی خود را تجزیه و تحلیل کنید، تعهدات و فعالیت‌های روزانه‌ی خود را ارزیابی کنید و بر اساس آن، زمان مطالعه‌ی خود را برای هر درس یا مبحث برنامه ریزی کنید، برنامه زمانبندی ‌شده تهیه کنید و البته اهداف واقع بینانه داشته باشید، زمان مطالعه را بخشی از برنامه‌ی روزانه خود قرار دهید، برای استراحت خود هم برنامه‌ریزی کنید و با استفاده از تکنیک‌هایی مانند روش مطالعه‌ی پومودورو، بین زمان‌های مطالعه‌ی خود فواصل منظمی برای استراحت در نظر بگیرید.

چه میزان درس خواندن در طول روز و هفته مفید و موثر است؟

با وجود همه‌ی حواس‌پرتی‌های امروزی، واقع‌بینانه نیست که از خود بخواهید ساعت‌های متوالی متمرکز بمانید. بسیار واقع بینانه‎‌تر است که برای 40-60 دقیقه متمرکز بمانید. سعی کنید 3-4 جلسه مطالعه‌ی متمرکز در روز برای 5 روز در هفته داشته باشید.

میانگین امتیاز 4.7 / 5. جمع امتیاز 3

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا