روش مطالعه و یادگیری دروسمقالات آموزشی

بایدها و نبایدهای شب قبل از کنکور

شب قبل از یک آزمون بزرگ مثل کنکور می‌تواند یک تجربه‌ی عذاب‌آور برای دانش آموزان باشد. اگر احساس کنند آمادگی ندارند، ممکن است وسوسه شوند که تمام شب را بیدار بمانند و از آخرین لحظات برای مرور مطالب استفاده کنند. این اشتباهی است که می‌تواند منجر به عدم تمرکز و عملکرد ضعیف آن‌ها در هنگام امتحان شود. بنابراین، دانش‌آموزان باید این زمان را صرف فعالیت‌هایی کنند که ذهنیت مناسبی برای آن‌ها ایجاد می‌کنند.

ما در این مقاله تعدادی از بایدها و نبایدهای شب امتحان را برایتان فهرست کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

بایدها و نبایدهای شب قبل از کنکور

10 نکته مهم برای شب قبل از کنکور

عموماً شب قبل از امتحان، اضطراب به اوج خود می‌رسد. نحوه‌ی گذراندن شب قبل از یک آزمون مهم می‌تواند تأثیر زیادی بر عملکرد شما در روز بعد داشته باشد. در ادامه 10 نکته و ترفند وجود ذکر شده است که شما را برای روز بعد آماده می‌کند.

(1) برای خود ضیافتی بر پا کنید

صرف یک غذای خوشمزه هم خلق و خوی شما را تقویت می‌کند و هم شما را برای روز بعد آماده می‌کند. برخی از غذاهای عالی برای تقویت حافظه عبارتند از:

ماهی‌های چرب: سالمون، قزل آلا و ساردین منابع غنی اسیدهای چرب امگا 3 هستند.

انواع توت‌: به ویژه بلوبری حافظه را بهبود می‌بخشد و حتی از دست دادن حافظه کوتاه مدت را به تاخیر می‌اندازد.

پرتقال: ویتامین ث موجود در پرتقال با رادیکال‌های آزاد که می‌توانند به سلول های مغز آسیب برسانند، مبارزه می‌کند. ویتامین ث را می‌توان در فلفل دلمه‌ای، کیوی، گوجه فرنگی و توت فرنگی هم یافت.

تخم مرغ: تخم مرغ منبع خوبی از کولین است، یک ریزمغذی مهم که بدن شما از آن برای ایجاد انتقال‌دهنده‌های عصبی برای کمک به حافظه استفاده می‌کند.

اگر علاقمندید درباره‌ی مواد غذایی سالم و مناسب برای تقویت عملکرد مغز بیشتر بدانید، مطالعه‌ی این مقالات مفید خواهد بود: «بهترین تغذیه برای دانش آموزان | 9 غذای برتر برای مغز»، «اهمیت تغذیه در عملکرد تحصیلی دانش آموزان» و «بهترین صبحانه برای یک دانش‌آموز نوجوان چیست؟».

لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس

(2) برنامه‌‌ی تازه‌ای نداشته باشید

ضرب‌المثلی هست که می‌گوید هرگز در یک ماراتن با کفش‌های نو ندوید. این منطق «هیچ چیز جدیدی» برای امتحانات هم کاربرد دارد. اگر قبلاً کاری را امتحان نکرده‌اید، اکنون زمان آزمایش نیست. به آنچه می‌دانید و تمرین کرده‌اید پایبند باشید، آنچه را که در گذشته برای شما مفید بوده است دنبال کنید.

(3) چرت بزنید و شب خوب بخوابید

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که فدا کردن خواب برای افزایش زمان مطالعه در شب قبل از امتحان ضروری است، اما مطالعات متعدد نشان می‌دهد که خواب کافی (6.5 تا 8 ساعت) راهی حیاتی برای حفظ اطلاعات کلیدی است. این روال را امتحان کنید: به خانه بیایید، یک چرت سریع داشته باشید (20 تا 30 دقیقه) و سپس مختصر مطالعه‌ای پیش از یک خواب خوب داشته باشید.

(4) وسایل روز امتحان را از شب قبل آماده کنید

آماده کردن کامل خود از شب قبل برای جلوگیری از عجله و وحشت بی مورد در صبح روز امتحان، یک موضوع کلیدی است. تمام وسایلی را که برای امتحان نیاز دارید جمع آوری کنید و لباس‌های خود را آماده کنید.

زنگ ساعت را طوری تنظیم کنید که زمان مناسب برای صرف یک صبحانه‌ی سالم داشته باشید و با زمان کافی به محل آزمون خود برسید.

(5) کافئین مصرف نکنید

قبل از امتحان از مصرف کافئین خودداری کنید. صرف یک فنجان قهوه در عصر می‌تواند بر توانایی شما برای رسیدن به مراحل عمیق خواب تأثیر منفی بگذارد. این خواب عمیق برای شکل‌گیری حافظه بسیار مهم است.

در ادامه چند جایگزین برای نوشیدنی‌های کافئین‌دار وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را امتحان کنید:

لیمو و عسل: به سادگی نصف لیمو را در لیوان مورد علاقه خود فشار دهید، یک قاشق چای خوری عسل به آن اضافه کنید و روی آن آب داغ بریزید.

قبل از امتحان از مصرف کافئین خودداری کنید.
قبل از امتحان از مصرف کافئین خودداری کنید.

دمنوش‌های گیاهی: دمنوش‌های گیاهی برای آرام کردن اعصاب و هیدراته ماندن (آبرسانی) فوق‌العاده هستند. در مغازه‌ها طعم‌های زیادی وجود دارد، از ریشه شیرین بیان تا توت فرنگی، به راحتی طعم مورد علاقه خود را پیدا خواهید کرد.

اسموتی‌ها: سعی کنید میوه‌ها و سبزیجات تازه‌ی مورد علاقه خود را به صورت اسموتی نوش جان کنید و از یک تقویت‌کننده‌ی باطراوت لذت ببرید. [منبع]

(6) فعالیت بدنی داشته باشید

ورزش نه تنها به سلامت جسمانی شما کمک می‌کند، بلکه می‌تواند آمادگی شما را برای امتحان افزایش داده و احساس استرس را کاهش دهد.

انجام برخی تمرینات هوازی در عصر قبل از امتحان، خون، اکسیژن و مواد مغذی را به مغز شما پمپاژ می‌کند و حافظه و مهارت‌های حل مسئله را بهبود می‌بخشد.

این به این معنی نیست که باید شب کنکور به باشگاه بروید – فعالیتی به سادگی پیاده‌روی یا شنا کافی است. [منبع]

(7) آبرسانی مداوم به بدن را فراموش نکنید

نوشیدن آب با عملکرد مغز شما ارتباط مستقیم دارد. از نوشیدنی‌های انرژی‌زا دوری کنید، زیرا می‌توانند منجر به افزایش اضطراب شما در روز بعد شوند. سعی کنید 8 تا 10 لیوان (یا 2 لیتر) آب در روز بنوشید. این خیلی زیاد به نظر می‌رسد، اما اگر یک بطری همراه خود داشته باشید و مکرر جرعه جرعه بنوشید، در کمترین زمان این میزان آب را می‌نوشید.

(8) به خودتان استرس وارد نکنید

از آنجایی که آزمون‎‌هایی مانند کنکور سرنوشت‌ساز هستند، دانش‌آموزان اضطراب بسیار بالایی را در هنگام مواجهه با آن تجربه می‌کنند.

یادتان باشد که این نتیجه‌ی کنکور نیست که شما را به عنوان یک شخص تعریف می‌کند. حتی اگر بدترین اتفاق بیفتد – راه‌های مختلفی برای دستیابی به اهداف وجود دارد.

(9) حتماً شام بخورید

هنگام آماده شدن برای یک امتحان بزرگ، ممکن است به دلیل اضطراب احساس گرسنگی نکنید یا بخواهید هر چه زودتر به رختخواب بروید. با این حال، از دست دادن وعده‌های غذایی می‌تواند قند خون را کاهش دهد و در نتیجه احساس خستگی یا بی‌حالی در شما ایجاد شود.

صرف یک وعده‌ی غذایی متعادل شامل ترکیبی از کربوهیدرات، پروتئین و چربی‌ها در شب قبل از کنکور، مفید است. این وعده به حفظ سطح انرژی شما و همچنین بهبود سطح تمرکز و حافظه‌ی شما کمک می‌کند.

توجه داشته باشید که وعده‌ی شام را در ساعات پایانی شب صرف نکنید. در یک مطالعه، محققان دریافتند که مصرف غذا در ساعات پایانی شب با اثرات منفی بر کیفیت خواب مرتبط است. از آنجایی که داشتن یک خواب خوب در شب کنکور بسیار ضروری است، دانش‌آموزان باید از خوردن شام دیرهنگام یا میان وعده‌ی آخر شب در شب قبل از امتحان خودداری کنند. [منبع]

(10) شب کنکور زمان مطالعه‌ی فشرده‌ی درسی نیست

شلوغی شب قبل از امتحان یکی از بزرگترین اشتباهاتی است که یک دانش آموز می‌تواند مرتکب شود.

یکی از دلایلی که این روش جواب نمی‌دهد این است که زمان نمی‌گذارد تا اطلاعات در حافظه‌ی بلندمدت شما تثبیت شود. مطالعه‌ی لحظه‌ی آخری همچنین می‌تواند باعث ایجاد استرس در شما شود.

اگر چه کمی استرس می‌تواند برای افزایش دقت خوب باشد، اما استرس بیش از حد می‌تواند برای عملکرد شما مضر باشد. بنابراین، شب قبل از کنکور مطالعات فشرده‌ی درسی نداشته باشید تا در طول آزمون خود آرام باشید و ذهنیت درستی داشته باشید.

نتیجه‌گیری

شب قبل از امتحان باید صرف آن شود که ذهنیت درستی در خود شکل دهید. با این حال، دانش‌آموزان اغلب دچار این اشتباهات رایج می‌شوند: نخوردن شام، نوشیدن بیش از حد کافئین، خواندن مکرر یادداشت‌هایشان، مطالعه‌ی فشرده‌ی درس‌ها و نخوابیدن کافی. همه این اشتباهات باعث می‌شود روز بعد بهترین عملکرد خود را نداشته باشند.

بنابراین بهتر است از این اشتباهات اجتناب کنید تا بهترین شانس را برای ورود به فضای مناسب برای امتحان و کسب آمادگی خوب داشته باشید.


سوالات متداول

آیا باید شب قبل از کنکور درس خواند؟

مطالعات لحظه آخری می‌تواند باعث ایجاد استرس در دانش‌آموزان شود. اگر چه کمی استرس باعث افزایش توجه می‌شود، اما استرس بیش از حد می‌تواند مضر باشد. همچنین مطالعات بسیاری نشان داده است که با مطالعه‎ی فشرده در شب امتحان اطلاعات به حافظه‌ی بلندمدت منتقل نمی‌شوند.

آیا می‌توان تمام شب قبل از کنکور بیدار ماند؟

محرومیت از خواب با تأثیر بر حافظه، توانایی تمرکز و مهارت‌های حل مسئله، بر عملکرد شناختی شما تأثیر می‌گذارد. به زبان ساده، شما پس از بیدار ماندن تمام شب در بهترین حالت خود نیستید.

بهترین غذا برای خوردن قبل از کنکور چیست؟

حتی اگر استرس دارید، سعی کنید یک وعده‌ی غذایی کامل با پروتئین، کربوهیدرات و سبزیجات بخورید. یک ایده خوب این است که به سراغ ماهی، سبزیجات و کربوهیدرات‌های سالم مانند برنج یا ماکارونی گندم کامل بروید. برای دسر میوه یا اندکی شکلات تلخ را امتحان کنید.

میانگین امتیاز 5 / 5. جمع امتیاز 4

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا