روش مطالعه و یادگیری دروسمشاوره و برنامه ریزیمقالات آموزشی

نحوه مطالعه برای آزمون‌های پایان سال | راهکارهایی برای موفقیت در امتحانات خرداد ماه

مطالعه برای آزمون‌های پایان سال ممکن است یک دوره‌ی استرس‌زا برای شما رقم بزند. به ویژه اگر زمان اندکی برای مطالعه داشته باشید و یا اراده‌ی لازم برای انجام کار را در خود نیاببد. با این حال، اگر بتوانید تکنیک‌های مطالعه‌ای که برای شما مفید هستند را پیدا کنید، قطعاً شرایط بهتری خواهید داشت.

ما در این مقاله چندین پیشنهاد ارائه داده‌ایم که می‌تواند به شما کمک کند تا هم به صورت موثر و هم به صورت کارآمد برای آزمون‌های خرداد ماه (پایان سال) مطالعه کنید. با ما همراه باشید.

نحوه مطالعه برای آزمون‌های پایان سال
در وهله‌ی اول به راهکارهایی فوری اشاره می‌کنیم که در دوره‌ی امتحانات کمک کننده هستند:
  • یک برنامه‌ی مطالعه موثر و واقع‌گرا برای خود بنویسید.
  • زودتر شروع به مطالعه کنید تا زمان کافی داشته باشید.
  • مطالعه‌ی مطالب را در طی روز در دوره‌های زمانی 20-50 دقیقه‌ای انجام دهید.
  • دفترچه‌ها، تکالیف، کتاب‌های درسی و یادداشت‌های خود را برای مرور، بررسی کنید.
  • همراه دوستان‌ خود یک گروه مطالعه تشکیل دهید تا به شما کمک کند که روی وظایف خود تمرکز داشته باشید.
در ادامه به راهکارهایی اشاره شده است که اجرای آن‌ها، شما را به کسب موفقیت در امتحانات پایان سال نزدیک می‌کند:

(1) پیش از شروع مطالعه آمادگی ذهنی کسب کنید

هدف خود را شناسایی کنید. قبل از شروع به مطالعه، مهم است که هدف‌های خود را شناسایی کنید. برای هر آزمون یک نمره‌ی هدف تعیین کنید و درباره‌ی اینکه چه کاری باید انجام دهید تا به آن نمره برسید، فکر کنید.
واقع‌بین باشید؛ در نظر بگیرید که چقدر در طول سال عملکرد خوبی داشته‌اید، درک خوبی از مطالب دارید و بازه‌ی زمانی مناسبی برای مطالعه دارید. همچنین اهداف خود را خیلی پایین درنظرنگیرید. سعی کنید خود را تشویق کنید و ذهن خود را برای رسیدن به توانایی کامل خود، آماده کنید.
دانلود اپلیکیشن آموزشی هم‌درس
دانلود اپلیکیشن آموزشی هم‌درس

(2) یک برنامه‌ی مطالعه‌ی واقع‌بینانه تدوین کنید

تدوین یک برنامه‌ی مطالعه‌ی موثر و واقع‌بینانه، یک جزء حیاتی برای موفقیت در آزمون‌های پایان سال است. با برنامه‌ریزی مطالعاتی خود، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که تمامی مطالب لازم را تا زمان آزمون‌ها پوشش داده‌اید و از استرس کمتر و بهره‌وری بیشتر برخوردار شوید. در ادامه به مواردی اشاره کرده‌ایم که هنگام تدوین برنامه باید به آن‌ها توجه داشته باشید:

– یک نمودار زمانی از فعالیت‌های فعلی خود ایجاد کنید. زمان کلاس‌ها، زمان صرف شده با خانواده و دوستان و … را در نظر بگیرید. این کار به شما این امکان را می‌دهد که ببینید چه مقدار زمان آزاد برای مطالعه در دسترس دارید.

– یک برنامه‌ی مطالعه تدوین کنید که با برنامه‌‌ی زمانی شما هم‌خوانی داشته باشد. از زمان بین کلاس‌ها، زمان رفت‌وآمد و هر زمان آزاد دیگری برای جاگذاری زمان مطالعه‌ی اضافی استفاده کنید. به یاد داشته باشید که یک ساعت مطالعه‌ی روزانه موثرتر از یک جلسۀ 5 ساعتۀ مطالعۀ هفتگی خواهد بود.

– اهداف مطالعه‌ی خود را تعیین کنید. نباید فقط موارد غیر واضحی مانند «مطالعه‌ی زیست‌شناسی» بنویسید – برنامه‌ی مطالعه‌ی شما باید واضح باشد. مباحثی که باید مطالعه‌ کنید را به موضوعات و وظایف خاص تقسیم کنید و این موارد را در برنامه‌ی مطالعه‌ی خود یادداشت کنید. دوره‌های مطالعاتی 20 دقیقه‌ای تعیین کنید.

– به برنامه‌ی خود پایبند باشید. یک برنامه‌ی مطالعه ارزشی ندارد اگر به آن پایبند نباشید. به همین دلیل باید واقع‌بینانه باشد. وقتی برنامه‌ریزی می‌کنید، استراحت‌ها و حواشی‌ احتمالی را در نظر بگیرید تا بهانه‌ای برای عدم انجام کار وجود نداشته باشد. اگر کمک می‌کند، برنامه‌ی مطالعه را مثل یک شغل در نظر بگیرید. گزینه‌ای جز انجام آن ندارید. در نظر داشته باشید که مطالعه برای یک مبحث خاص ممکن است زمان بیشتری از آنچه فکر می‌کردید، به خود بگیرد، بنابراین زمانی اضافی نیز در برنامه‌ی خود در نظر بگیرید.

گزارش کار داشته باشید

(3) مطالعه را به موقع شروع کنید

این ممکن است کمی غیرممکن به نظر برسد، اما هر چه زودتر شروع به مطالعه کنید، آمادگی بیشتری در زمان امتحان خواهید داشت. شروع زودهنگام مطالعه تضمین می‌کند که شما زمان لازم برای پوشش دادن همه‌ی مطالب را داشته باشید. حتی می‌توانید زمانی برای شرکت در آزمون‌های ازمایشی و تمرینی و شاید حتی زمانی برای انجام مطالعه‌ی اضافی در نظر بگیرید. با شروع به موقع مطالعه، کمتر احساس اضطراب می کنید و به خود اعتماد بیشتری خواهید داشت.
– در حالت ایده‌آل، شما باید مطالعه را جزئی از برنامه‌ی هفتگی خود در طول سال تحصیلی در نظر بگیرید، نه فقط در آستانه‌ی امتحانات. شما باید با انجام برنامه‌‌ی مطالعاتی مورد نیاز، برای کلاس‌ها آماده شوید. با معلمین خود در ارتباط باشید، در مورد هر چیزی که نمی‌فهمید سؤال بپرسید و یادداشت‌برداری کنید، چون بعداً این‌ها ابزار مطالعه‌ی ارزشمندی خواهند بود. بعد از کلاس، مطالب را مرور کنید و یادداشت‌های خامی که در طول کلاس برداشتید را بازنویسی یا تایپ کنید. این به شما کمک می‌کند تا در زمان امتحان، اطلاعات را بسیار بهتر حفظ کنید.
– معطل نکنید و مطالعه را به تعویق نیندازید. با انجام به موقع برنامه‌ی مطالعاتی، خطر انباشتگی هفتگی مباحث درسی یا شب قبل از امتحان را به حداقل می‌رسانید. هر چند وسوسه انگیز است که مطالعه را تا آخرین لحظه‌ی ممکن به تعویق بیندازید، اما منتظر امتحانات ماندن، روشی ناکارآمد برای مطالعه است. انباشته کردن مباحث درسی و مطالعه‌ی یکجای آن‌ها، احتمال حفظ هر گونه اطلاعات را کاهش می‌دهد و به طور چشمگیری سطح استرس را افزایش می‌دهد. پس معطل نکنید!

(4) منابع مطالعاتی خود را سازماندهی کنید

تمام مواد و منابع لازم برای کسب موفقیت در آزمون‌هایتان را جمع آوری و سازماندهی کنید. یادداشت‌های کلاس، تست‌ها و تکالیف قدیمی، کتاب‌های درسی، آزمون‌های گذشته و کتب مرتبط را جمع آوری کنید.

از پوشه‌، مداد نشانگر و کاغذهای یادداشت‌ کوچک برچسب‌دار برای سازماندهی منابع و دسترسی آسان به اطلاعات مهم استفاده کنید.

یادداشت‌های کلاس خود را بخوانید و زیر کلمات کلیدی، فرمول‌ها، موضوعات و مفاهیم خط بکشید. یادداشت‌های کلاس منبع مطالعاتی ارزشمندی هستند زیرا از کتاب‌های درسی مختصرتر هستند و به شما نشان خواهند داد که استاد احتمالاً در آزمون بیشتر از چه مباحثی سوال طرح می‌کند.

اگر فکر می‌کنید که نقاط ضعفی وجود دارد، از یادداشت‌های یکی از همکلاسی‌ها برای مقایسه با یادداشت‌های خود استفاده کنید.

(5) یک مکان آرام برای مطالعه انتخاب کنید

انتخاب مکان مناسب یک جنبه‌ی مهم از مطالعه‌ی موثر است. مکان مطالعه ایده‌آل برای هر فرد متفاوت است. برخی افراد ممکن است ترجیح دهند در خانه درس بخوانند، یعنی جایی که هر زمان که خواستند یک فنجان چای یا یک میان‌وعده در اختیارشان باشد. برخی دیگر ترجیح می‌دهند در کتابخانه درس بخوانند، یعنی جایی که حواس‌شان به ندرت پرت می‌شود.

شما باید مناسب‌ترین مکان را برای خودتان بیابید. حتی ممکن است متوجه شوید که ترکیبی از مکان‌های مختلف باعث افزایش تمرکز شما می‌شود.

(6) یک گروه مطالعه بسازید

ایجاد گروه‌های مطالعه می‌تواند ایده‌ی خوبی برای افرادی باشد که در ایجاد انگیزه برای مطالعه مشکل دارند. گروهی از افرادی را که دوست دارید انتخاب کنید و هفته‌ای یک جلسه‌ی مطالعه 2 یا 3 ساعته ترتیب دهید. در یک محیط گروهی، می‌توانید مسائل و اشکالات درسی دشوار را با هم حل کنید و سؤالاتی بپرسید که خجالت می‌کشید از معلم خود بپرسید.

همچنین ممکن است بتوانید حجم کار را بین خود تقسیم کنید. به عنوان مثال، اگر در حال مطالعه‌ی یک کتاب درسی با فصل‌های طولانی و پیچیده هستید که برای شرکت در آزمون فقط به اطلاعات کلیدی آن نیاز است، می‌توانید مطالعه‌ و یادداشت برداری از هر فصل را به یکی از اعضای گروه بسپارید و سپس با رد و بدل کردن مطالب درسی، اطلاعات زیادی را در مدت زمان نسبتاً کوتاهی به دست آورید.

هنگام کار در یک گروه مطالعه، مهم است که همه‌ی افراد گروه در سطح تقریباً یکسانی باشند.

(7) هر بار بین 20 تا 50 دقیقه مطالعه کنید

اگر سعی کنید برای مدت طولانی مطالعه کنید، به راحتی خسته می‌شوید و مطالعه‌ی شما چندان موثر نخواهد بود. بسیار بهتر است که در فواصل کوتاه 20 تا 50 دقیقه‌ای مطالعه کنید، زیرا در این مدت زمان کوتاه می‌توانید کاملاً تمرکز کنید، بنابراین میزان اطلاعاتی را که جذب می کنید به حداکثر می‌رسانید.

پس از 20 تا 50 دقیقه مطالعه‌ی یک موضوع خاص، یک استراحت سریع 5 تا 10 دقیقه‌ای داشته باشید و سپس به سراغ مبحث دیگری بروید. به این ترتیب شما خسته نخواهید شد. برای استفاده از این روش مطالعه، باید مباحث مورد مطالعه‌ی خود را به قطعات کوچک تقسیم کنید. [منبع]

نتیجه‌گیری

مطالعه برای شرکت در آزمون‌های پایانی سال تحصیلی یعنی آزمون‌های خرداد ماه، برای بسیاری از دانش‌آموزان اضطراب‌آور است. توصیه‌های زیادی برای گذراندن این دوره وجود دارد که در این مقاله به برخی از آن‌ها اشاره شد. همانطور که ذکر شد به تعویق انداختن مطالعه‌ی مطالب درسی، موجب افزایش اضطراب و بالا رفتن احتمال شکست می‌شود. در عین حال، بی‌خوابی در شب امتحان نیز کمکی به شما نخواهد کرد. فضای مناسبی برای مطالعه بیابید و سعی کنید در هر نشست خود برای مطالعه، بین 20 تا 50 دقیقه با دقت و تمرکز مطالعه کنید. از عوامل حواس پرتی مثل گوشی‌های هوشمند و تلویزیون فاصله بگیرید و حتماً برای مطالعه‌ی خود یک برنامه‌ی مطالعاتی واقع‌بینانه تنظیم کنید.

یافتن اشکالات درسی، بر طرف کردن این اشکالات و مرور مطالب درسی برای کسب موفقیت در امتحانات خرداد ماه، اهمیت دارند. اپلیکیشن آموزشی هم‌درس تمام این امکانات را به صورت یکجا در اختیار شما قرار می‌دهد. برای آشنایی بیشتر با این اپلیکیشن اینجا کلیک کنید.

————————————————————

سوال‌های متداول

نکات کلیدی برای کسب موفقیت در امتحانات پایان سال چه هستند؟

تمرکز در کلاس‌های درس، یادداشت‌برداری و خلاصه‌نویسی، مطالعه با همکلاسی‌ها، مطالعه و مرور در فواصل زمانی منظم، ایجاد و مطالعه‌ی فلش‌کارت، محدود کردن زمان هر جلسه‌ی مطالعه به 20 تا 50 دقیقه و در نظر گرفتن زمان‌های استراحت 5 تا 15 دقیقه‌ای بین مطالعه‌ی مباحث، انتخاب مکانی مناسب برای مطالعه با کم‌ترین حواس‌پرتی و سازماندهی یک برنامه‌ی مطالعاتی واقع‌بینانه.

چگونه می‌توانم 100% روی مطالعه تمرکز کنم؟

برای تمرکز در حین مطالعه باید یک برنامه‌ی مطالعاتی منظم و واقع‌بینانه داشته باشید، در یک محیط ارام مطالعه کنید، به طور منظم استراحت کنید، مدتی از شبکه‌های اجتماعی و تلفن هوشمند دوری کنید، آب فراوان و غذای کافی مصرف کنید، با دستیابی به هر یک از اهداف مطالعاتی‌ به خودتان پاداش بدهید و در طول شب خواب کافی داشته باشید.

بهترین زمان برای مطالعه چه زمانی است؟

به گفته‌ی دانشمندان، مغز در ساعات 10 صبح تا 2 بعد از ظهر و 4 بعد از ظهر تا 10 شب هوشیارتر و قابل آموزش است. (منبع: Amber Student). اگر می‌خواهید دامنه‌ی توجه خود را افزایش دهید و یادگیری عمیق را تمرین کنید، علم به شما توصیه می‌کند که بین ساعت‌های ۴ صبح تا ۷ صبح مطالعه کنید. این دوره برای تمرکز عمیق بهترین است.

میانگین امتیاز 5 / 5. جمع امتیاز 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا