مدیریت کلاس و مدرسهمقالات آموزشی

20 راهکار برای ایجاد انگیزه در دانش‌ آموزان تنبل

دانش‌آموزانی که تنبل هستند ممکن است بی‌انگیزه به نظر برسند. کنار آمدن با آ‌ن‌ها دشوار است و از زیر کار در می‌روند. با این حال، راهکارهایی برای ایجاد انگیزه در دانش‌آموز تنبل وجود دارد که بیشتر از آن چیزی که تصور می‌کنید، اثرگذار هستند.

ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان تنبل در مدرسه می‌تواند دشوار باشد، اما راه های زیادی برای رسیدن به نتایج مطلوب وجود دارد. ما در این مقاله به چندین روش برای ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان تنبل و نحوه‌ی برخورد با آن‌ها در مواقعی که انگیزه ندارند، خواهیم پرداخت.

راهکار برای ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان تنبل
راهکار برای ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان تنبل

اهمیت شناخت علایق دانش‌آموزان تنبل

اولین قدم برای کمک به دانش‌آموزان تنبل، درک کردن آن‌ها است. درک این که چه چیزی آن‌ها را خوشحال می‌کند، چه چیزی موجب ناراحتی آن‌ها می‌شود و چه چیزی به آن‌ها اعتماد به نفس می‌دهد؟ هنگامی که درک خوبی از دانش‌آموز پیدا کردید، یافتن راهی برای انگیزه بخشیدن به آن‌ها ساده‌تر می‌شود. برخی از بهترین رهکارها برای ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان تنبل از طریق تشویق، تمجید و تقدیر صورت می‌گیرند.

مشوق‌ها می‌تواند شامل هر چیزی باشند، از کسب نمره‌ی خوب گرفته تا انجام کاری که سخت تلقی می‌شود. ستایش و قدردانی می‌تواند به اشکال مختلفی باشد، اما به طور کلی می‌توان با به کار بردن عبارت «تو فوق‌العاده هستی» آن را نشان داد.

هنگامی که درک خوبی از دانش‌آموز پیدا کردید، مهم است که عامل ایجاد انگیزه را حفظ کنید. اگر دانش‌آموز احساس کند برای تلاش‌های خود پاداشی دریافت نمی‌کند، به سرعت علاقه‌ی خود را از دست می‌دهد.

به عنوان یک معلم، اگر سعی دارید دانش‌آموز تنبل خود را به موفقیت تحصیلی برسانید، یک قدم به عقب بردارید و از خود بپرسید چه چیزی دانش‌آموز را خوشحال می‌کند. علایق و انگیزه‌های آن‌ها را درک کنید و سپس عوامل ایجاد کننده‌ی انگیزه‌، تحسین‌ها و قدردانی‌هایی را ارائه دهید که به آن‌ها در رسیدن به اهدافشان کمک می‌کند.

یک معلم در کلاس درس با دانش‌آموزان بسیار متفاوتی روبرو می‌شود که سرعت عمل و نحوه‌ی رفتار هر کدام از آن‌ها با دیگری متفاوت است. شناخت انواع دانش‌آموزان و جلب توجه همه‌ی آن‌ها، می‌تواند به یک مسئله‌ی چالش‌برانگیز تبدیل شود. مطالعه‌ی مقاله‌ی «انواع دانش‌ آموزان و نحوه برقراری ارتباط موثر با آن‌ها» می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند.

چگونه می‌توان تشخیص داد که یک دانش‌آموز تنبل است؟

تشخیص تنبلی یک دانش‌آموز می‌تواند امر دشواری باشد. ممکن است برای برخی از دانش‌آموزان، شروع کردن یک فعالیت، سخت باشد. درحالی‌که ممکن است برخی دیگر از دانش‌آموزان علاقه‌ای به موضوع درس نداشته باشند. با این حال، چند راه برای تشخیص اینکه آیا دانش‌آموز تنبلی می‌کند یا خیر، وجود دارد.

✅ اول از همه، اینکه دانش‌آموز نسبت به درس خود بی‌انگیزه یا بی‌علاقه به نظر می‌رسد، می‌تواند نشانه‌ی آن باشد که به اندازه‌ی کافی تلاش نمی‌کند.

✅ علاوه بر این، اگر دانش‌آموز هنگام تحویل دادن تکالیف، ضرب‌الاجل‌ها را رعایت نمی‌کند یا فعالیت‌های کلاس را به موقع انجام نمی‌دهد، این می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که به اندازه‌ی کافی تلاش نمی‌کند.

✅  همچنین اگر دانش‌آموز مدام شکایت می‌کند و بهانه می‌آورد که چرا نمی‌تواند کار خود را انجام دهد، ممکن است نشانه‌ای از احساس تنبلی او باشد.

✅  علامت دیگر این است که دانش‌آموز اغلب دیر به کلاس می‌آید یا به طور کل کلاس را از دست می‌دهد.

با این حال، اگر متوجه هر یک از این نشانه‌ها در دانش‌آموز شدید، بهتر است در مورد سطح تلاشش با او صحبت کنید و ببینید چه کاری می‌توان برای بهبود او انجام داد.

چرا برخی از دانش‌آموزان تنبل هستند؟

انگیزه ابزار مهمی است که معلمان از آن برای کمک به دانش‌آموزان برای انجام کار سخت استفاده می‌‌کنند. ممکن است سخت باشد که دانش‌آموزان تنبل را به انجام تکالیف خود، مطالعه برای آزمون یا شرکت در کلاس وادار کنیم. دلایل متعددی وجود دارد که باعث تنبلی دانش‌آموزان می‌شود.

? برخی از دانش‌آموزان ممکن است به این دلیل تنبل باشند که ارتباطی میان تکالیف مدرسه با آینده‌ی خود نمی‌بینند. در این مورد، یافتن راه‌هایی برای ارتباط دادن آنچه در کلاس مطرح می‌شود با آنچه دانش‌آموزان می‌خواهند بعد از دبیرستان یا دانشگاه انجام دهند، مهم است. برای مثال، اگر دانش‌آموزی می‌خواهد پزشک شود، با او در مورد اینکه چگونه چیزی که در کلاس علوم می‌آموزد به انتخاب این شغل مرتبط است، صحبت کنید.

? یکی دیگر از دلایل تنبلی دانش‌آموزان این است که اعتماد به نفس ندارند. در این مورد، برای معلمان و والدین مهم است که به این دانش‌آموزان بازخورد مثبت بدهند و آن‌ها را تشویق کنند. این می‌تواند به ایجاد عزت نفس در آن‌ها کمک کند و مشوق آن‌ها برای تداوم تلاششان باشد.

? علاوه بر این، برخی از دانش‌آموزان ممکن است انگیزه‌ای برای موفقیت نداشته باشند زیرا احساس می‌کنند که لیاقت آن را ندارند. برخی دیگر از دانش‌آموزان هم ممکن است انرژی یا منابع لازم برای تکمیل کار یا وظایف خود را نداشته باشند.

? برخی از دانش‌آموزان صرفاً بدون دلیل خاصی تنبل هستند و بیشتر از دیگران به تشویق نیاز دارند. معلمان هرگز نباید دانش‌آموزان را به خاطر تنبلی تنبیه کنند. در عوض، آن‌ها باید راه‌هایی برای کمک به موفقیت خود بیابند.

به عنوان مثال، اگر دانش‌آموزی در طول کلاس یادداشت‌برداری نمی‌کند، به او پیشنهاد دهید که از یادداشت‌های هم‌کلاسی‌اش فتوکپی بگیرد. یا از او بخواهید بعد از کلاس اطلاعات مرتبط را جستجوی آنلاین انجام دهد. با انجام این کارها، معلمان به دانش‌آموزان کمک می‌کنند تا بیشتر درگیر مطالب باشند و در نتیجه نمرات بهتری کسب کنند.

برای کمک به دانش‌آموز تنبل، درک ریشه‌ی مشکل مهم است. گاهی اوقات، تنها چیزی که لازم است، کمی تشویق و انگیزه برای بازگرداندن آن‌ها به مسیر است. در مواقع دیگر، ممکن است اتفاق جدی‌تری رخ داده باشد و نیاز به کمک حرفه‌ای یک روان‌درمانگر باشد.

دانلود رایگان اپلیکیشن هم‌درس
دانلود رایگان اپلیکیشن هم‌درس

اشکال مختلف انگیزه

انگیزه یک موضوع پیچیده و دشوار است. انواع مختلفی از انگیزه وجود دارد و هر فرد ممکن است به اشکال مختلف انگیزه پاسخ دهد. انگیزه‌ی برخی از افراد کسب جوایز یا افتخارات است، برخی دیگر با ترس از مجازات و برخی دیگر با چشم‌انداز دستیابی به چیزی بزرگ، انگیزه‌ی فعالیت به دست می‌آورند.

ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان تنبل ممکن است دشوار باشد، زیرا ممکن است از محرک‌های بیرونی مانند جوایز یا تمجید انگیزه نگیرند. برخی از دانش‌آموزان ممکن است به اشکال ظریف‌تری از انگیزه نیاز داشته باشند، مانند تشویق آن‌ها به اینکه تنبلی خود را یک فرصت ببینند نه یک ضعف.

در نهایت، این بر عهده معلم است که آنچه را که برای دانش‌آموزانش از نظر انگیزه دادن برای کسب موفقیت تحصیلی بهتر است، بیابد.

روش‌های ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان

وقتی صحبت از ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان می‌شود، راه‌های مختلفی برای انجام آن وجود دارد؛

(1) پاداش

برخی ممکن است از پاداش‌ها به عنوان انگیزه‌ای برای دانش‌آموزان استفاده کنند. در حالی که برخی دیگر ممکن است سعی کنند یک محیط یادگیری مثبت ایجاد کنند که در آن دانش‌آموزان احساس ارشمند بودن کنند. در نهایت، بهترین راه برای ایجاد انگیزه در دانش‌آموز بستگی به فرد و آنچه برای او بهتر است، دارد.

(2) تحسین

ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. با این حال، چند مورد وجود دارد که می‌تواند کمک کند. اول، وقتی دانش‌آموزان کاری را خوب انجام می‌دهند، آن‌ها را تحسین کنید. این به آن‌ها نشان می‌دهد که برای تلاش‌هایشان ارزش قائل هستید و به تشویق آن‌ها برای ادامه‌ دادن کار خوب خواهید پرداخت.

(3) تشویق

انگیزه‌ی دانش‌آموز، یک عامل کلیدی برای کسب موفقیت است. ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان می‌تواند دشوار باشد، به خصوص زمانی که آن‌ها تنبل به نظر می‌رسند یا احساس دلسردی می‌کنند.
یکی از راه‌ها برای افزایش انگیزه، تشویق و حمایت است. به دانش‌آموزان اجازه بدهید بدانند که شما به آن‌ها و توانایی‌هایشان ایمان دارید و بدون توجه به هر مسئله‌ای در کنار آن‌ها هستید. این موضوع به دانش‌آموز کمک می‌کند تا احساس کند هنگام انجام کار سخت، حمایت و انگیزه‌ی لازم را در اختیار دارد.

(4) مسئولیت پذیری

یکی از راه‌های ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان تنبل این است که مسئولیت تکالیفشان را در اختیار خودشان قرار دهیم. اگر دانش‌آموزی متوجه نشود که چه چیزی از او خواسته می‌شود یا با تکالیف خود ارتباط خوبی برقرار نکند، کمتر احتمال دارد بهترین تلاش خود را بکند. همچنین ارائه‌ی مداوم بازخورد و تحسین مهم است تا دانش‌آموز احساس کند که مورد قدردانی و حمایت قرار می‌گیرد.

عوامل موثر بر انگیزه دانش‌آموزان

عوامل زیادی بر افزایش انگیزه‌ی دانش‌آموزان تأثیر می‌گذارند. یکی از مهم‌ترین موارد این است که به دانش‌آموزان فرصت پیشرفت تحصیلی داده شود. برای آن‌ها مهم است که احساس کنند دائماً به‌عنوان یادگیرنده در حال پیشرفت و رشد هستند. فراهم کردن فرصت‌هایی برای رشد می‌تواند به افزایش انگیزه درونی دانش‌آموز یا تمایل خود به یادگیری و بهبود کمک کند، که یکی از محرک‌های اساسی یادگیری است.

چیز دیگری که می‌تواند به ایجاد انگیزه در دانش آموزان کمک کند، تقویت مثبت آن‌ها است. تقویت مثبت به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا حتی زمانی که نتایج فوری نمی‌بینند به کار سخت ادامه دهند. همچنین می‌تواند حس حرکت در فرآیند یادگیری دانش‌آموز ایجاد کند.

در نهایت، برای ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان برای یادگیری مؤثر و دستیابی به اهدافشان، عوامل مختلفی لازم است، که می‌توانند هم جسمی و هم روانی باشند. با در نظر گرفتن این اقدامات، مدارس می‌توانند اطمینان حاصل کنند که به همه‌ی دانش‌آموزان بهترین شانس موفقیت داده می‌شود.

افزایش انگیزه در دانش آموزان
افزایش انگیزه در دانش آموزان

20 راهکار برای ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان تنبل

چگونه می‌توان به دانش آموز تنبل انگیزه داد؟ در این مقاله چندین راهکار ارائه شده است که می‌توانید با بهره‌گیری از آن‌ها، دانش‌آموزانی را که دلسرد می‌شوند، تشویق کنید تا به فعالیت‌های کلاسی نگاهی جدی داشته باشند:

(1) به آن‌ها در تعیین اهداف دست‌یافتنی کمک کنید

راه‌های مختلفی برای ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان تنبل وجود دارد. یکی از این راه‌ها کمک به دانش‌آموز برای تعیین اهدافی برای خود است. اهداف می‌توانند کوتاه‌مدت یا بلند‌مدت باشند و باید واقع‌بینانه و قابل دستیابی باشند.
به آن‌ها کمک کنید تا اهدافی دست‌یافتنی پیدا کنند که آن‌ها را بدون شکست، به چالش بکشند. مطمئن شوید که درک می‌کنند که چرا رسیدن به این اهداف برای آن‌ها مهم است و در این راه تشویقشان کنید. اگر دانش‌آموز به اهداف خود دست یافت، باید با چیزی که برای او معنادار است، پاداش بگیرد.

(2) کاری کنید که احساس کنند مهم هستند

این کار را می‌توان به روش‌های مختلفی انجام داد، مانند اینکه به آن‌ها بفهمانیم که نظرشان مهم است، فرصت‌هایی برای مشارکت در بحث‌های کلاسی فراهم کنیم، یا تلاش‌هایشان را ستایش کنیم، حتی زمانی که استانداردها را رعایت نمی‌کنند.
راه دیگر این است که آن‌ها احساس کنند بخشی از یک هدف یا ماموریت بزرگ‌تر هستند. این کار را می‌توان با ایجاد حس اجتماعی در بین دانش‌آموزان، گره زدن برنامه‌ی درسی کلاس با موضوعات یا گرایش‌های بزرگ‌تر، یا تأکید بر اهمیت یادگیری به خاطر خود آن، انجام داد.
درنهایت، این مهم است که هر دانش‌آموز احساس انگیزه کند و برای آموزش خود سرمایه‌گذاری کند. یافتن راه درست برای انجام این کار بسته به هر دانش‌آموز و موقعیت متفاوت است.

(3) حامی باشید

یکی از راه‌های ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان تنبل، حمایت از آن‌ها با علاقه‌مند کردن آن‌ها به مطالب است. دریابید که آن‌ها به چه چیزی علاقه دارند و سعی کنید موضوع مورد نظر را به آن علاقه، ارتباط دهید. به‌عنوان‌مثال، اگر دانش‌آموز به موسیقی علاقه دارد، در مورد چگونگی ارتباط تئوری موسیقی با مفاهیم ریاضی که در کلاس تدریس می‌شود، صحبت کنید.

(4) مشوق احساس موفقیت باشید

تشویق احساس موفقیت می‌تواند برای دانش‌آموزان فوق‌العاده انگیزه‌بخش باشد. مشاهده‌ی خود به عنوان یادگیرنده‌‌ای موفق، می‌تواند آن‌ها را تشویق کند که به آزمایش چیزهای جدید ادامه دهند، حتی زمانی که ممکن است احساس دلسردی یا چالش کنند.

(5) صبور باشید

کمک به دانش‌آموز تنبل در یادگیری نباید به عنوان یک بار اضافی یا تنبیه احساس شود. باید هم برای شما و هم برای دانش‌آموز سرگرم کننده باشد. مهم‌تر از همه، به خاطر داشته باشید که ایجاد انگیزه در دانش‌آموز تنبل نیاز به زمان و صبر دارد. انتظار نداشته باشید همه چیز یک شبه اتفاق بیفتد.

(6) آن‌ها را در فعالیت‌های فوق‌برنامه شرکت دهید

بسیاری از دانش‌آموزان تنبل ترجیح می‌دهند به جای درگیر شدن در فعالیت‌های فوق برنامه، در اتاق خود بمانند و بازی‌های کامپیوتری انجام دهند. دانش‌آموزان را در فعالیت‌های خارج از مدرسه شرکت دهید تا به آن‌ها کمک کنید از آموزش خود بهره‌ی بیشتری ببرند.

(7) آن‌ها را تشویق کنید تا مسئولیت فرآیند یادگیری خود را به دست بگیرند

مهم است که دانش‌آموزان تنبل را تشویق کنیم که مسئولیت آموزش خود را بر عهده بگیرند و خود را برای رسیدن به اهدافشان تحت فشار قرار دهند. به‌عنوان مثال، تعیین اهداف و نقاط عطف کوچک می‌تواند دانش‌آموز را تشویق کند تا احساس موفقیت کند و به کار در جهت اهداف بزرگ‌تر ادامه دهد.
علاوه بر این، تشویق و حمایت می‌تواند به دانش‌آموز کمک کند تا بر موانعی که ممکن است با آن‌ها مواجه شود، غلبه کند.

(8) دریابید که دانش‌آموز به چه چیزی علاقه دارد

یکی از راه‌های ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان این است که بدانید به چه چیزی علاقه دارند و سعی کنید آن علایق را با کار در حال انجام، مرتبط کنید. به‌عنوان مثال، اگر دانش‌آموزی به تاریخ علاقه‌مند است، ممکن است مفید باشد که از او بخواهید درباره‌ی رویداد یا دوره‌ی خاصی از تاریخ تحقیق کند.

در اینجا: «راهبردهایی برای جذب دانش‌ آموزان بی‌ علاقه»، با راهکارهایی موثر آشنا خواهید شد.

(9) بازخورد مثبت بدهید

بازخورد مثبت یکی از راه‌هایی است که به تشویق دانش‌آموزان برای ادامه‌ دادن کار سخت، کمک می‌کند. هنگام ارائه‌ی بازخورد، مطمئن شوید که بهترین علایق دانش‌آموز را در نظر داشته باشید. اطمینان حاصل کنید که بازخورد خاص، قابل اجرا و مرتبط با پیشرفت آن‌ها است.

(10) پیگیر باشید

ایجاد انگیزه در دانش‌آموز تنبل می‌تواند دشوار باشد، اما پشتکار یک امر کلیدی است. ابتدا به خاطر داشته باشید که دانش‌آموز ممکن است به دلایل مختلف تنبل باشد. برخی از دانش‌آموزان ممکن است انرژی یا انگیزه‌ای برای مطالعه نداشته باشند زیرا احساس خستگی یا اضطراب می‌کنند.
در وهله‌ی دوم مطمئن شوید که به‌راحتی تسلیم نمی‌شوید. پشتکار می‌تواند در وادار کردن دانش‌آموزان به تغییر رفتار و دستیابی به اهدافشان بسیار مهم باشد.
صبور باشید و آن‌ها را تشویق کنید تا استراتژی‌های جدیدی را امتحان کنند، مانند تعیین ضرب‌الاجل یا استراحت‌های کوتاه در طول روز. تشویق به آن‌ها کمک می‌کند تا ارزش مطالعه را بدانند و بر موانعی که ممکن است سر راه آن‌ها باشد، غلبه کنند.

(11) به رفتار خوب پاداش دهید

راه دیگر برای ایجاد انگیزه در دانش‌آموز تنبل، ارائه‌ی تقویت مثبت است. این می‌تواند شامل تمجید از دانش‌آموز به خاطر کسب موفقیت، صرف نظر از اینکه چقدر کوچک به نظر می‌رسد، باشد. همچنین تشویق در زمانی که کار سخت می‌شود، موثر است.

(12) روش‌های مختلف را امتحان کنید

ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان تنبل می‌تواند دشوار باشد، اما مهم است که روش‌های مختلفی در اختیار داشته باشید. برخی از روش‌های رایج عبارتند از ستایش دانش‌آموزان برای تکمیل تکالیف. ارائه پاداش برای تلاش؛ و استفاده از تنبیه برای ایجاد انگیزه در دانش آموزان. یافتن روشی برای ایجاد انگیزه که برای هر دانش‌آموزی به بهترین نحو اثر می‌گذارد تا آن‌ها را درگیر و برانگیخته کند، مهم است.
استفاده از انواع مختلف آموزش و یادگیری می‌تواند به دانش‌آموز کمک کند و منجر به احساس تسلط و دانش بیشتر شود.

اگر علاقمند هستید تا با روش‌های جدید آموزش آشنا شوید، مطالعه‎‌ی مقاله‌‌های «معرفی 18 روش آموزش نوین» و «روش‌ های نوین تدریس: راهکارهایی برای تعمیق یادگیری در دبیرستان» مفید خواهد بود. وبلاگ تراز همچنین مقاله‌ی «راهنمای دبیران: کمک به پیشرفت دانش‌آموزان در مدرسه» را برای دبیران علاقمند منتشر کرده است.

(13) محیط آن‌ها را تغییر دهید

این می‌تواند شامل تغییر محیط کلاس، معرفی دوستان جدید یا حتی تغییر کلی مدرسه باشد. با این حال، مهم است که در نظر داشته باشید که انگیزه و تغییر از درون می‌آید. اگر دانش‌آموز در تلاش های خود احساس حمایت و تشویق کند، احتمال موفقیت او بیشتر است.

(14) موفقیت آن‌ها را جشن بگیرید

جشن گرفتن پیروزی‌های کوچک، یکی از راه‌های ایجاد انگیزه در دانش‌آموز تنبل است. این به آن‌ها نشان می‌دهد که حتی اگر همیشه سخت کار نکنند، چیزهایی وجود دارد که اگر به اندازه‌ی کافی تلاش کنند، باز هم می‌توانند انجام دهند. همچنین به ایجاد عزت نفس در آن‌ها کمک می‌کند و آن‌ها را تشویق می‌کند که به تلاش خود ادامه دهند، حتی زمانی که با چالش‌های دشوار روبرو می‌شوند.

(15) آن‌ها را تشویق کنید که استراحت کنند

مهم است که به خاطر داشته باشید که چنین دانش‌آموزانی باید هم از نظر ذهنی و هم از نظر جسمی استراحت و تجدید قوا کنند تا بتوانند با خواسته‌های مدرسه همگام شوند. آن‌ها را تشویق و از آن‌ها حمایت کنید و به آن‌ها یادآوری کنید که استراحت بخشی ضروری از سفر تحصیلی آن‌ها است. به آن‌ها بگویید که نیازهای آن‌ها را درک می‌کنید و به حمایت از آن‌ها در طول تحصیل ادامه خواهید داد.

(16) به آن‌ها کمک کنید تا آنچه که به آن اشتیاق دارند را بیابند

با پرسیدن اینکه به چه چیزی علاقه دارند و چرا چنین اشتیاقی در آن‎‌ها شکل گرفته است، شروع کنید. در مرحله‌ی بعد، سعی کنید راه‌هایی را برای آن‌ها پیدا کنید تا زمان بیشتری را برای چیزهایی که به آن‌ها علاقه دارند، اختصاص دهند. درنهایت، با اشاره به اینکه تنبلی آن‌ها چگونه می‌تواند آن‌ها را از رسیدن به اهدافشان باز دارد، به آن‌ها انگیزه دهید.

(17) به توانایی دانش‌آموز خود در یادگیری احترام بگذارید

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که معلمان هنگام تلاش برای ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان مرتکب می‌شوند، فشار بیش از حد به دانش‌آموزان است. اگر دانش‌آموز شما قادر به انجام وظیفه نیست، صبور باشید و راه دیگری را برای شرکت در آن فعالیت به او پیشنهاد دهید.

(18) یادگیری را سرگرم‌کننده کنید

با سرگرم‌کننده کردن فرآیند یادگیری، می‌توانید به مشارکت و ایجاد انگیزه‌ی بیشتر در دانش‌آموزان کمک کنید. استفاده از بازی‌ها، فعالیت‌ها و چالش‌ها می‌تواند به تحریک علاقه‌ی آن‌ها به یادگیری کمک کند و فرآیند را لذت‌بخش‌تر کند. با صرف زمان برای یافتن انگیزه‌های دانش‌آموز و استفاده از روش‌های خلاقانه برای درگیر کردن آن‌ها، می‌توان آن‌ها را به سمت فعالیت و مطالعه سوق داد.

(19) مهلت تعیین کنید

تعیین ضرب‌الاجل می‌تواند یک راه عالی برای ایجاد انگیزه در دانش‌آموز باشد. بدین ترتیب دانش‌آموزان نه تنها تحت فشار قرار می‌گیرند تا کار را در یک بازه‌ی زمانی مشخص به پایان برسانند، بلکه برای دستیابی به بهترین نتایج نیز انگیزه خواهند داشت.

(20) با والدین صحبت کنید

اگر همه‌ی راه‌ها را امتحان کردید و به نتیجه‌ی مطلوبی نرسیدید، ممکن است لازم باشد با والدین در مورد اینکه چرا فرزندشان در مدرسه خوب نیست، صحبت کنید. اگر والدین بینشی در مورد کارهایی که فرزندشان در خارج از مدرسه انجام می‌دهد، داشته باشند و بتوانند به او در یافتن فعالیت‌های مشابه در محیط تحصیلی کمک کنند، می‌تواند مفید باشد. [منبع]

جمع‌بندی

معلمین مدارس در محیط کلاس با دانش‌آموزان مختلفی سر و کار دارند که هر کدام ویژگی‌های جسمی، شخصیتی و روحی خاص خود را دارند. مهم است که بفهمیم چه چیزی دانش‌آموز را به سمت فعالیت و یادگیری سوق می‌دهد.  برخی از دانش‌آموزان ممکن است بهتر به تقویت مثبت پاسخ دهند، در حالی که برخی دیگر ممکن است به ساختار بیشتری برای ادامه‌ی مسیر نیاز داشته باشند. دانستن اینکه چه چیزی باعث می‌شود هر دانش‌آموز به‌طور فردی پیشرفت را آغاز کند، کلید کمک به آن‌ها برای رسیدن به موفقیت کامل است.

پرداختن به مسئله‌ی ایجاد انگیزه، موضوعی دشوار است. زیرا انگیزه می‌تواند ذهنی باشد و از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است. برخی از محبوب‌ترین روش‌ها برای ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان شامل تحسین، جایزه، تشویق و تنبیه است. عموماً دانش‌آموزان باید برای انجام کار خوب، تمجید شوند و در مواقعی که دانش‌آموزی ضعیف عمل می‌کند، باید از تمجید اجتناب کرد. جوایز می‌توانند در تقویت رفتارهای مثبت مفید باشند، اما همچنین می‌توانند باعث ایجاد احساس حق‌طلبی در برخی از دانش‌آموزان شوند.

مشوق‌ها، مانند کارت‌های هدیه یا امتیازات، می‌توانند به تشویق دانش‌آموزان کمک کنند تا بهترین کار خود را انجام دهند، اما فقط باید به میزان کم از آن‌ها استفاده کرد زیرا ممکن است اعتیادآور شوند. تنبیه‌ها فقط باید به عنوان آخرین راه‌حل استفاده شوند، یعنی هنگامی که همه‌ی روش‌ها شکست خورده باشند.


چگونه می‌توان به دانش‌آموزان ضعیف انگیزه داد؟

برای هر کلاس برنامه‌ریزی کنید. به نقاط قوت و محدودیت‌های هر یک از دانش آموزان خود توجه کنید. به نقاط قوت آنها پاداش دهید و نقاط ضعف آن‌ها را تقویت کنید. در صورت امکان، اتاق خود را به شکل U تنظیم کنید تا تعامل بین دانش‌آموزان را تشویق کنید. موارد مثبت را برجسته کنید، رقابت دوستانه را تشویق کنید، یک کلاس عاری از تهدید داشته باشید و گاهی برای آموزش از محیط کلاس و مدرسه خارج شوید.

چگونه می‌توان دانش‌آموزان را برای انجام تکالیف تشویق کرد؟

همیشه تکالیف را بررسی کنید، بازخورد سریع ارائه دهید، دانش‌آموزان را هم به خاطر عملکرد و هم برای تلاششان تحسین کنید، از سیستم امتیازدهی با مشوق استفاده کنید، اجازه دهید بعد از گذشت مهلت ارائه‌ی تکلیف، باز هم آن را ارائه دهند اما مقداری از امتیاز را کم کنید، برای مدیریت تکالیف از دست رفته برنامه‌ای به دانش‌آموزان بدهید و در نهایت در صورت نیاز کمک کنید.

چگونه می توان به دانش‎‌آموز تنبل در مدرسه انگیزه داد؟

با دانش‌آموز صحبت و او را درک کنید، از تقویت کننده استفاده کنید، به جای نتیجه به تلاش پاداش دهید، به آن‌ها کمک کنید تا به جای همین لحظه، تصویر بزرگ آینده را ببینند، بگذارید اشتباه کنند و در صورت نیاز به آن‌ها کمک کنید.

میانگین امتیاز 4 / 5. جمع امتیاز 5

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا