روش مطالعه و یادگیری دروسمقالات آموزشی

چگونه هنگام مطالعه تمرکز کنیم: 20 نکته موثر

آیا تمرکز در هنگام مطالعه برایتان مشکل است؟ این روزها عوامل حواس‌پرتی‌ بسیار زیاد هستند. از تلفن‌های همراه و بازی‌های ویدئویی گرفته تا پیام‌ها و فعالیت در رسانه‌های اجتماعی. ناگفته نماند که ذهن دانش‌آموزان در دنیای امروزی درگیر مسائل بسیاری است که امکان تمرکز طولانی‌مدت بر مباحث درسی را کاهش می‌دهد.

یکی از بهترین راه‌ها برای بهبود نمرات این است که یاد بگیرید چگونه در حین مطالعه بیشتر تمرکز کنید. در این مقاله 20 نکته و تکنیک ارائه شده است که به شما کمک می‌کند در حین مطالعه تمرکز کنید. با ما همراه باشید.

چگونه هنگام مطالعه تمرکز کنیم
چگونه هنگام مطالعه تمرکز کنیم

چگونه روی مطالعه تمرکز کنیم

با امتحان کردن برخی از تکنیک‌هایی که در ادامه ذکر می‌شود، در جلسه‌ی بعدی مطالعه‌ی خود می‌توانید یاد بگیرید که چگونه بهتر تمرکز کنید. وقتی موردی را یافتید که اثرگذاری مثبتی روی شما دارد، هر بار که مطالعه می‌کنید، آن را جزئی از برنامه‌ی روزانه خود قرار دهید.

(1) از دوربین گوشی یا وب کم برای ضبط تصویر خود در حال مطالعه استفاده کنید

این نکته ممکن است عجیب به نظر برسد، اما اثرگذار است. وب کم یا دوربین تلفن خود را تنظیم کنید تا از زمان مطالعه‌ی شما فیلم بگیرد. ایده‌ی اصلی در اجرای این تکنیک، ایجاد مسئولیت‌پذیری است.

به جای اینکه دوستی پیشرفت شما را بررسی کند، یک دوربین دارید که همه‌ی کارهای شما را تماشا می‌کند. دانستن اینکه تحت نظر هستید، هدفتان را به شما یادآوری می‌کند. درست زمانی که حواس شما پرت می‌شود، به یاد خواهید آورد که هر کاری که انجام می‌دهید در حال ضبط شدن است. این یک یادآوری مفید برای خودتان است که متعهد به مطالعه شده‌اید.

(2) اگر تمایلی به شروع کار ندارید، 1 دقیقه وقت بگذارید تا خود را از نظر ذهنی آماده کنید

گاهی اوقات ممکن است حتی حوصله‌ی شروع کردن مطالعه را هم نداشته باشید. وقتی این مسئله اتفاق افتاد، یک دقیقه وقت بگذارید تا خود را از نظر ذهنی آماده کنید.

یک تایمر را برای یک دقیقه تنظیم کنید و به خود بگویید که وقتی تایمر خاموش شد کار را شروع خواهید کرد. با انجام این کار، احتمال اینکه در پایان یک دقیقه درس خواندن را آغاز کنید، بسیار بیشتر خواهد بود.

به این روش «قصد اجرا» می‌گویند. هر زمان که به خود علامت می‌دهید که قصد انجام کاری را دارید، شروع آن کار آسان‌تر می‌شود. در این مورد، قصد اجرا این است که در صورت تمایل به تعلل، قبل از شروع یک جلسه‌ی مطالعه، یک تایمر برای یک دقیقه تنظیم کنید. بنابراین، اگر شروع مطالعه برایتان سخت است، یک دقیقه وقت بگذارید و خود را از نظر ذهنی آماده کنید. با این کار مقاومتی که تجربه می‌کردید را از بین می‌برید.

دانلود رایگان اپلیکیشن هم‌درس
دانلود رایگان اپلیکیشن هم‌درس

(3) قبل از اولین جلسه‌ی مطالعه‌ی روزانه خود، برای آن روز برنامه‌ریزی کنید

تا جایی که ممکن است برنامه را با جزئیات تنظیم کنید. دلیل خوبی برای این موضوع وجود دارد. شما باید در مورد آنچه که قرار است در هر جلسه‌ی مطالعه به دست بیاورید، هدف‌گذاری کنید.

به عنوان مثال، نوشتن «مطالعه‌ی علوم» در یکی از خانه‌های تقویم، یک برنامه‌ی مطالعاتی دقیق نیست.

در اینجا یک نمونه از یک برنامه با جزئیات کافی آورده شده است: «صفحه‌های 25 تا 32 کتاب درسی علوم را بخوان و یک نمودار برای بیان خلاصه‌ی مطلب ایجاد کن.»

هنگامی که یک کار را به اجزای دقیق تقسیم می‌کنید، بهتر متوجه می‌شوید که آیا در طول زمان مطالعه‌ی مشخص‌شده، قابل دستیابی است یا خیر. یکی دیگر از مزایای ایجاد یک برنامه‌ی دقیق این است که ارزیابی پیشرفت شما آسان‌تر می‌شود.

بخش کلیدی مطالعه‌ی موثر، تعیین وظایف خاصی برای کار در طول هر جلسه‌ی مطالعه است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی برنامه‌ریزی درسی به خصوص در دوره‌ی امتحانات مقاله‌ی «برنامه ریزی و راهکار برای مدیریت زمان» را بخوانید.

(4) هدف خود را از درس خواندن به طور دقیق بنویسید

راه دیگر برای تمرکز حواس در هنگام مطالعه این است که در وهله‌ی اول روشن کنید که چرا می‌خواهید درس بخوانید. دلایل خود را بنویسید. این فهرست را در دسترس داشته باشید تا زمانی که متوجه شدید تمرکز خود را از دست داده‌اید، بتوانید این دلایل را به خود یادآوری کنید.

برای مثال، ممکن است بنویسید:

  • «من می‌خواهم به یک فرد آگاه‌تر تبدیل شوم.»
  • «من می‌خواهم فردی باانگیزه و فعال شوم.»
  • «من می‌خواهم این عادت را در خود پرورش دهم که همیشه بیشترین توانم را به کار بگیرم.»
  • «من می‌خواهم از فرصت‌های آموزشی خود نهایت استفاده را ببرم و تا جایی که می‌توانم بیاموزم.»

سعی کنید به جای دلایل نتیجه‌گرا بر دلایل فرآیندمحور تمرکز کنید. چرا؟ زیرا نتایج اغلب خارج از کنترل شما هستند، در حالی که فرآیند همیشه در کنترل شما است.

برای مثال، 20 گرفتن در همه‌ی درس‌ها، از برخی جهات، خارج از کنترل شماست. اما مطالعه در مجموع حداقل 2 ساعت در روز فرآیندی است که در کنترل شماست. دلیل دیگر اینکه نتیجه ممکن است چیزی باشد که فقط در آینده‌ای دور اتفاق بیفتد. از سوی دیگر، فرآیند چیزی است که شما هر روز درگیر آن هستید. درنهایت اینکه اندازه گیری دستاورد فرآیند بسیار موثرتر از دستیابی به نتیجه است.

مقالات «8 عادت بد در هنگام مطالعه که باید فوراً ترک کنید» و «چگونه بدون حواس پرتی درس بخوانیم» ازجمله مطالب دیگری هستند که در وبلاگ تراز برای کمک به حفظ تمرکز دانش‌آموزان در هنگام درس خواندن، منتشر شده‌اند.

روش مطالعه lwf

(5) گزارشی از برنامه‌های مطالعاتی اجرا شده‌ی خود داشته باشید

تمام کارهایی که هر روز انجام می‌دهید را ثبت کنید. این به دو دلیل اهمیت دارد. اولاً، به شما این امکان را می‌دهد که ببینید آیا به اهداف تعیین شده در برنامه‌ی مطالعاتی خود می‌رسید یا خیر. اگر به اهداف خود نرسیدید، ممکن است زمان لازم برای انجام وظایف را دست کم گرفته باشید. اما اگر وقت اضافی می‌آورید، ممکن است بتوانید اهداف بالاتری برای خودتان درنظر بگیرید.

دلیل دوم اینکه برای روحیه شما مهم است که ببینید در حال پیشرفت هستید. مطالعه، فعالیتی است که اندازه‌گیری پیشرفت در آن همیشه آسان نیست. اما وقتی کارهایی که انجام داده‌اید را ثبت می کنید، پیشرفت شما واضح‌تر خواهد بود.

این گزارش به شما یادآوری می‌کند که سازنده بوده‌اید، بنابراین انگیزه‌ی شما حفظ می‌‌شود.

اگر برای برنامه‌ریزی و ثبت گزارش‌ مطالعات خود به یک نرم‌افزار کاربردی نیاز دارید، ما اپلیکیشن صد در صد رایگان هم‌درس را پیشنهاد می‌دهیم. در دفتر برنامه‌ریزی هم‌درس، علاوه بر هدف‌گذاری برای مطالعه‌ی هر مبحث درسی، زمان‌هایی که قرار است مطالعه‌ی درسی داشته باشید را پیش‎بینی می‌کنید. در مقابل، اپلیکیشن نیز وضعیت پیشرفت یا پسرفت مطالعه‌ی شما را در تمام دروس گزارش می‌دهد.

(6) فقط مواد مورد نیاز برای کار فعلی خود را روی میز خود قرار دهید

مغز قادر است اطلاعات را به طور موثرتری در یک محیط مرتب پردازش کند. این چیزی است که محققان موسسه علوم اعصاب دانشگاه پرینستون کشف کردند.

به این ترتیب، ایده خوبی است که فقط مواردی را که برای تکمیل کار به آن نیاز دارید، روی میز خود قرار دهید. به عنوان مثال، این ممکن است شامل تکلیف، یک خودکار، یک مداد، یک پاک کن و یک ماشین حساب باشد.

فهرستی از مواردی که در طول جلسه‌ی مطالعه خود نیاز دارید تهیه کنید. اطمینان حاصل کنید که فقط آن موارد را روی میز خود دارید. اگر محیط و مکان مطالعه‌ی شما نامنظم است، قبل از شروع کار، چند دقیقه وقت بگذارید و آن را مرتب کنید. تمیز و مرتب بودن چیزها بر ذهن شما اثر آرام بخشی دارد و به شما در تمرکز کمک می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی ویژگی‌های یک مکان مطالعه‌ی مناسب، مقاله‌ی «10 نکته برای ایجاد فضای مطالعه ایده‌ آل | کجا درس بخوانیم؟» را مطالعه کنید.

(7) قبل از مطالعه، با انجام تمرینات تنفس عمیق، مغز خود را آماده کنید

تمرینات تنفس عمیق، توانایی تمرکز ذهن شما را افزایش می‌دهد. محققان مؤسسه علوم اعصاب کالج ترینیتی تأثیر تمرینات تنفسی را بر تولید نورآدرنالین در بدن مطالعه کرده‌اند. نورآدرنالین به عنوان یک انتقال‌دهنده‌ی عصبی عمل می‌کند که بر تمرکز شما تأثیر می‌گذارد. با تنظیم تنفس خود، می‌توانید سطح نورآدرنالین خود را بهینه کنید.

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که ارتباطی قوی بین تمرینات نفس محور و ثبات ذهن وجود دارد. در ادامه یک تمرین تنفس ساده ذکر شده است که قبل از مطالعه، آرامش و تمرکز را برای ذهن شما به ارمغان می‌آورد:

  • چشمان خود را ببندید و به مدت 4 ثانیه از طریق بینی نفس عمیق بکشید.
  • هنگامی که احساس کردید ریه‌های شما پر از هوا است، نفس خود را به مدت 2 ثانیه حبس کنید.
  • سپس به مدت 4 ثانیه به آرامی از بینی خود بازدم داشته باشید.

این تمرین را سه بار پشت سر هم قبل از شروع هر جلسه‌ی مطالعه انجام دهید.

(8) در رختخواب مطالعه نکنید

هنگام دراز کشیدن یا نشستن در رختخواب سعی نکنید کار مفیدی انجام دهید. مهم این است که مکانی که در آن مطالعه می‌کنید با مکانی که در آن می‌خوابید، یکی نباشد.

شما نمی‌توانید در مکانی که با آرامش یا خواب مرتبط است، به طور موثر مطالعه کنید. اگر در رختخواب مطالعه می‌کنید، یا دراز کشیده‌اید یا به صورت چهار زانو می‌نشینید. هیچ یک از این موقعیت‌ها برای مطالعه با حداکثر تمرکز، مناسب نیستند. این وضعیت‌ها حتی ممکن است منجر به گردن درد و کمردرد شوند.

علاوه بر این، ممکن است در نهایت وقتتان به چرت زدن بگذرد. بنابراین سعی کنید، هر بار پشت یک میز مطالعه‌ی مناسب درس بخوانید- این عادت خوبی است که هر دانش‌آموزی باید آن را پرورش دهد!

برای آن‌که بدانید «چگونه هنگام مطالعه از خواب آلودگی جلوگیری کنیم»، 13 راه برای بیدار ماندن و تمرکز را اینجا بخوانید.

(9) دمای محیط مطالعه خود را تنظیم کنید

اطمینان حاصل کنید که دمای محل مطالعه‌ی شما بهینه است. محققان دانشگاه کرنل زمانی که طی یک پژوهش، دمای یک دفتر کار از 20 درجه‌ی سانتیگراد به 25 درجه‌ی سانتیگراد افزایش یافت، به نتایج جالبی دست یافتند. خطاهای تایپ 44 درصد کاهش یافت و خروجی حدود 150 درصد افزایش یافت.

بیشتر تحقیقات نشان می‌دهد که مساعدترین دما برای کار و مطالعه در محدوده‌ی 22 درجه‌ی سانتیگراد تا 25 درجه‌ی سانتیگراد است. بنابراین اگر امکان تنظیم دمای محیط مطالعه برای شما وجود دارد، آن را در این محدوده نگه دارید.

توضیح مراحل روش مطالعه PQRST

(10) بنویسید که دقیقاً در حال مطالعه‌ی چه مبحثی هستید

هر بار که یک جلسه‌ی مطالعه را شروع می‌کنید، برنامه‌ی مطالعاتی همان ساعت را روی یک کاغذ بزرگ یادداشت کنید و آن را روی میز مطالعه‌ی خود بگذارید. به این ترتیب، آن کاغذ به شما دائماً یادآوری می‌کند که باید در آن لحظه چه کاری انجام دهید.

همانطور که به یک برنامه‌ریزی دقیق برای هر روز نیاز دارید، برای هر ساعت مطالعه نیز به یک برنامه‌ی دقیق نیاز دارید. به عنوان مثال، اگر «انجام تکالیف ریاضی» را برای جلسه‌ی مطالعه فعلی یادداشت کنید، به اندازه‌ی کافی واضح نیست.

«تکلیف ریاضی را انجام بده، سؤالات 1 تا 3» مشخص‌تر است، بنابراین احتمال بیشتری وجود دارد که در حال انجام کار باقی بمانید.

(11) برنامه مطالعه روزانه خود را به خانواده اعلام کنید

برنامه‌ی مطالعه‌ی خود را روی در اتاق خواب یا در یخچال در آشپزخانه بچسبانید. به این ترتیب، خانواده‌ی شما متوجه خواهند شد که چه زمانی نباید مزاحم شما شوند.

انجام این کار فایده‌ی دیگری هم دارد. به شما احساس مسئولیت‌پذیری بیشتری می‌دهد. با تعهد قبلی به خانواده‌ی خود در مورد زمان مطالعه، به احتمال زیاد به برنامه‌ی مطالعه‌ی خود پایبند خواهید بود.

در مجموع، این یک نکته ساده است که به شما امکان می‌دهد در هنگام مطالعه تمرکز کنید.

(12) تمام وسایل دیجیتال را در اتاق دیگری قرار دهید

می‌گویند هر چیزی که خارج از دید شما قرار بگیرد، از ذهن شما نیز دور می‌شود. تبلت و تلفن خود را در اتاق دیگری بگذارید و آن‌ها را در حالت بی‌صدا قرار دهید.

به حداقل رساندن وسوسه‌ها، یکی از کلیدی‌ترین راهکارها برای تمرکز در هنگام درس خواندن است.

علاوه بر این، حتی اگر وسوسه شوید که تلفن خود را چک کنید، احتمالاً این کار را انجام نمی‌دهید زیرا باید از شرایط مطالعه خارج شوید و به اتاق دیگری بروید.

هنگام مطالعه گوشی خود را خاموش کنید

(13) برای برنامه‌ریزی و از بین بردن حواس‌پرتی از اپلیکیشن استفاده کنید

درست است که تلفن همراه باید در حین مطالعه از شما دور باشد، اما برای برنامه‌ریزی و استفاده از فناوری‌های جدید در حوزه‌ی آموزش، می‌توان قبل و بعد از هر جلسه‌ی مطالعه از اپلیکیشن‌های خوب بهره برد.

اولین اپلیکیشنی که پیشنهاد می‌کنیم «هم‌درس» است. این اپلیکیشن کاملاً رایگان است. از آنجایی که بعد از ثبت برنامه‌ی مطالعاتی خود در این برنامه، هم برنامه‌ی «مرور» و یادآوری فعال می‌شود و هم در لیگ رقابتی قرار می‌گیرید، انگیزه‌ی شما برای ادامه دادن به مطالعه افزایش می‌یابد. این اپلیکیشن همچنین قابلیت رفع اشکال هوشمند دارد و وقتی در آزمون‌های سطح‌بندی شده‌ی آن شرکت می‌کنید، بر اساس اشکالات درسی شما و سطحی که در آن قرار دارید، از شما آزمون می‌گیرد.

علاوه بر این اپلیکیشن، می‌توانید از برنامه‌هایی بهره ببرید که با مسدود کردن بازی‌ها، سایت‌های ویدئویی و رسانه‌های اجتماعی در حین مطالعه، به شما کمک می‌کنند تا در حین مطالعه وسوسه نشوید.

(14) در حین مطالعه به موسیقی کلاسیک گوش بدهید

گوش دادن به موسیقی کلاسیک راه دیگری برای کمک به تمرکز در حین مطالعه است.

دکتر ماشا گودکین، استاد دانشگاه نورث سنترال، در مورد تأثیرات موسیقی بر مغز ما تحقیق کرده است. او دریافت که موسیقی کلاسیک می‌تواند شما را از حالت امواج مغزی بتا به حالت آلفا عمیق‌تر و حتی فراتر از آن به حالت تتا برساند.

به گفته دکتر گودکین، توانایی موسیقی در تحریک هر دو طرف مغز، موجب تمرکز بیشتر شما می‌شود و همچنین حافظه را بهبود می‌بخشد. موسیقی کلاسیک با تمپوی سریع، در کمک به دانش آموزان برای تمرکز و به خاطر سپردن اطلاعات، بیشتر موثر است.

(15) اگر موسیقی کلاسیک دوست ندارید، به نواهای طبیعت گوش بدهید

اگر مجبور هستید در محیطی پر رفت و آمد درس بخوانید، می‌توانید از هدفون و موسیقی بی‌کلام یا صداهای محیطی (مثل نواهای طبیعت) برای کاهش سر و صداهای مزاحم استفاده کنید.

استفاده از موسیقی پاپ یا آهنگ‌هایی که دوست دارید، اگرچه روحیه بخش است، اما اگر بیش از آهنگ، روی اشعار تمرکز کنید، توجه شما به مطالب درسی بسیار کم می‌‎شود. پس به جای پخش آهنگ‌های پاپ از صداهای محیطی آرام‌بخش یا از نوع بی‌کلام موسیقی استفاده کنید.

در حال حاضر اپلیکیشن‌‌هایی طراحی شده‌اند که به‌عنوان مثال، صداهایی را که در یک کافه می‌شنوید شبیه‌سازی می‌کنند تا خلاقیت و عملکرد مغز شما را تقویت کنند. بر اساس تحقیقاتی که در دانشگاه شیکاگو صورت گرفته است، وقتی نویز پس‌زمینه‌ی متوسطی وجود دارد، بهتر فکر می‌کنیم و خلاق‌تر هستیم.

(16) هنگام مطالعه از هدفون استفاده کنید

اگر قصد استفاده از نکات شماره 14 یا 15 را دارید، احتمالاً باید از هدفون استفاده کنید. اما حتی اگر نمی‌خواهید به هر نوع موسیقی گوش دهید، استفاده از هدفون همچنان راه خوبی برای بهبود تمرکز شما در حین مطالعه است.

هدفون‌ها شما را از دنیای بیرون جدا می‌کنند. استفاده از هدفون به دیگران نشان می‌دهد که شما مشغول هستید. بنابراین این احتمال را کاهش می‌دهد که دیگران جلسه‌ی مطالعه‌ی شما را قطع کنند.

استفاده از هدفون به خود شما هم یادآوری می‌کند که در وسط یک جلسه‌ی مطالعه هستید. آن دسته از دانش‌آموزانی که به سکوت نیاز دارند نیز باید به نقطه‌ای بروند که بتوانند تمرکز کنند، گوشی یا تبلت را از خود دور کنند و از یک هدفون برای حذف صداهای مزاحم استفاده کرده یا برنامه نویز سفید دانلود کنند.

(17) تعداد جلسات مطالعه خود را بشمارید

تعداد جلسات مطالعه‌ای را که هر روز کامل می‌کنید، ثبت کنید. به این ترتیب، انگیزه‌ی بیشتری برای تکمیل جلسات مطالعه‌ی خود خواهید داشت. فرض کنید که شما معمولاً طی جلسات 30 دقیقه‌ای مطالعه می‌کنید.

قبل از شروع اولین جلسه‌ی مطالعه‌ی روزانه‌ی خود، ممکن است تصمیم بگیرید که هدف شما در آن روز تکمیل کردن حداقل 3 جلسه‌ی 30 دقیقه‌ای است. همانطور که روز می گذرد، بشمارید که چند جلسه را تکمیل کرده‌اید.

با این روش، روی روند انجام کار تمرکز خواهید کرد. در نتیجه، کار بیشتری انجام خواهید داد!

(18) وقتی احساس می‌کنید در شرف حواس‌پرتی هستید، عامل آن را یادداشت کنید

اجتناب ناپذیر است که هر از چند گاهی در طول جلسات مطالعه حواس‌تان پرت شود. بنابراین نیاز به یک استراتژی برای مقابله با این حواس‌پرتی دارید.

فرض کنید در حال خواندن یادداشت‌های علمی خود هستید که هوس می‌کنید پیام‌های موبایل خود را بررسی کنید. به جای تسلیم شدن در برابر وسوسه، روی یک کاغذ بنویسید: «پیام‌های گوشی را بررسی کن». هنگامی که این کار را انجام بدهید، خواهید دید که بازگشت به مطالعه آسان‌تر است.

در طول استراحت بعدی خود، می‌‎توانید کارهایی را که در آن برگه فهرست کرده‌اید، انجام دهید. در این صورت می‌توانید پیامک‌های خود را بررسی کنید.

چرا این تکنیک موثر است؟ زیرا به جای اینکه صرفاً سعی کنید در برابر میل خود مقاومت کنید، با نوشتن موارد حواس پرتی، «اقدام کنید». با انجام این کار، میل را بدون تسلیم شدن به آن تصدیق می‌کنید. این شما را آزاد می‌گذارد تا به آنچه قبلاً انجام می‌دادید یعنی مطالعه، بازگردید.

(19) زمان پایان مطالعه را تعیین کنید

ممکن است این توصیه‌ای نباشد که انتظارش را داشتید. شاید تصور کنید که باید تا جایی که می‌توانید مطالعه کنید. اما کار درست این است که هوشمندانه مطالعه کنید، نه فقط سخت.

البته باید سخت کار کنید. اما داشتن یک زندگی متعادل نیز ضروری است. بنابراین یک ضرب الاجل دقیق مانند ساعت 9:30 شب تعیین کنید و مطمئن شوید که بعد از آن زمان هیچ کاری انجام ندهید. بهترین زمان از روز برای مطالعه برای هر دانش‌آموزی متفاوت است، اما مهم این است که تصمیم بگیرید که هر روز چه زمانی مطالعه را متوقف کنید.

این به شما زمان می‌دهد تا قبل از رفتن به رختخواب آرام شوید. این بدان معناست که شما می‌توانید آن 8 ساعت خوابی را که برای بهینه‌سازی عملکرد تحصیلی خود نیاز دارید، داشته باشید.

محدودیت‌های مشخص به شما کمک می‌کنند تا روی کاری که در حال حاضر انجام می‌دهید، تمرکز کنید. بدین‌ترتیب حواس‌تان اغلب پرت نمی‌شود، زیرا می‌دانید که تا دیروقت بیدار نخواهید ماند تا به زمانی که به دلیل تعلل تلف کرده‌اید، برسید. نتیجه اینکه در مدت زمان کمتری بیشتر یاد خواهید گرفت و نمرات خوبی نیز کسب خواهید کرد. [منبع]

برنامه ریزی هوشمندانه برای کسب موفقیت در آزمون‌های رقابتی ضروری است.

(20) به طور منظم استراحت کنید

مطالعات مکرراً نشان می‌دهند که وقتی دانش‌آموزان به طور منظم استراحت می‌کنند، بهره‌وری افزایش می‌یابد. با تقسیم کردن مباحث مطالعه‌ی خود به بخش‌های قابل مدیریت، به احتمال زیاد تمرکز خود را حفظ کرده و مغز خود را درگیر موضوع مورد نظر خود نگه می‌دارید.

برای هر 45 دقیقه کاری که انجام می دهید، 15 دقیقه از میز خود فاصله بگیرید. فرقی نمی‌کند برای هوای تازه بیرون بیایید یا حرکات کششی انجام دهید، ما تضمین می‌کنیم که مغزتان بعداً از شما تشکر خواهد کرد!

برای مطالعه‌ی بیشتر درباره‌ی نقش استراحت در طول مطالعه‌ی درسی مقاله‌ی «اهمیت و نحوه‌ استراحت در طول مطالعه درسی» را بخوانید.

نتیجه‌گیری

تمرکز داشتن در حین مطالعه، مسئله‌ای است که همه‌ی دانش‌آموزان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. اما کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید برای افزایش تمرکز خود انجام دهید. همانطور که در این مقاله توضیح داده شد، راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید از طریق آن‌ها از قدرت ذهن خود استفاده کنید و کاری کنید که با شما کار کند، نه علیه شما.

بنابراین حداقل چند نکته از راهکارهای ذکر شده در این مقاله را در نظر بگیرید و آن‌ها را از امروز در روال مطالعاتی خود به کار بگیرید. اگر این کار را انجام دهید، متوجه خواهید شد که جلسات مطالعه‌ی شما سازنده‌تر و لذت‌بخش‌تر خواهد شد!


سوالات متداول

چرا نمی‌توانم هنگام مطالعه تمرکز کنم؟

عوامل حواس پرتی مانند رسانه‌های اجتماعی، تماس‌های تلفنی و محیط شلوغ می‌تواند بر تمرکز شما تأثیر بگذارد. اگر می‌خواهید تمرکز کنید، سعی کنید دستگاه‌های الکترونیکی را خاموش کنید و فضایی مرتب با کمترین صدا و شلوغی پیدا کنید. خواب ناکافی هم می‌تواند تمرکز را سخت کند.

اهمیت تمرکز در هنگام مطالعه چیست؟

تمرکز بسیار مهم است زیرا دروازه‌ای برای همه‌ی تفکرات است: ادراک، حافظه، یادگیری، استدلال، حل مسئله و تصمیم گیری. بدون تمرکز خوب، تمام جنبه‌های توانایی شما برای فکر کردن آسیب خواهد دید. یک واقعیت ساده در این مورد وجود دارد: اگر نتوانید به طور موثر تمرکز کنید، نمی توانید به طور موثر فکر کنید.

چرا تمرکز را کلید موفقیت می‌دانند؟

وقتی همیشه به خودتان اجازه بدهید که درگیر عوامل حواس‌پرتی شوید و هدف مشخصی نداشته باشید، زمان گرانبهای زیادی را تلف خواهید کرد و زمان محدودترین و مهم‌ترین منبع شما است. شما هرگز نمی توانید زمان بیشتری کسب کنید.

میانگین امتیاز 5 / 5. جمع امتیاز 2

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا