مشاوره و برنامه ریزیمقالات آموزشی

مدیریت زمان در امتحانات | برنامه ریزی و راهکار برای مدیریت زمان

وقتی بحث از مدیریت زمان در امتحانات می‌شود، اکثر دانش ‌آموزان معتقدند در ایام امتحانات، منابع زیاد است و زمان بسیار اندکی برای مطالعه در اختیار آن‌ ها گذاشته شده است. به همین دلیل مدیریت زمان یکی از مهم‌ ترین مؤلفه ‌هایی است که به ‌طور مستقیم بر سطح اضطراب دانش‌ آموزان در ایام امتحانات اثر می‌ گذارد.

مدیریت زمان در امتحانات برنامه ریزی و راهکار برای مدیریت زمان
مدیریت زمان در امتحانات برنامه ریزی و راهکار برای مدیریت زمان

دانش ‌آموزان در اکثر مواقع مقدار زمانی را که باید برای مطالعه هر امتحان در نظر بگیرند، ‌کمتر یا بیشتر از حد تخمین می‌ زنند. بسیاری از دانش‌ آموزان نیز از زمانی که برای مطالعه امتحانات درنظر گرفته شده است به نحو احسن استفاده نمی‌ کنند و زمان و تلاش مورد نیاز برای کسب آمادگی را دست‌ کم می‌ گیرند.

بهره ‌گیری از تکنیک ‌های مدیریت زمان به دانش ‌آموزان کمک می ‌کند در مورد وقت خود به طور دقیق و راهبردی بیاندیشند.

در این مقاله نکات مهمی که باید برای مدیریت زمان خود در دوره امتحانات در نظر بگیرید، ذکر شده‌ اند.

بیشتر بخوانید:

راهکار‌ هایی برای بهبود مدیریت زمان در دوره امتحانات

راهکار هایی برای بهبود مدیریت زمان در دوره امتحانات وجود دارد. با نزدیک شدن به فصل امتحانات، باید به این فکر کنید که چگونه در مدیریت زمان بهتر عمل کرده و روزهای خود را سازماندهی کنید تا بتوانید تعادل مناسبی ایجاد کنید.

با صرف زمان برای ترتیب دادن به اولویت‌هایتان، می ‌توانید بهترین شانس را برای باقی ماندن در مسیر موفقیت در طول دوره امتحانات به خود بدهید. این کار به‌ نوبه خود می ‌تواند به کاهش سطح اضطراب شما نیز کمک کند.

در ادامه چندین راهکار عملی ذکر شده‌ است که می ‌توانید با بکارگیری آن‌ ها، در مدیریت زمان و کاهش اضطراب ناشی از فشار امتحانات، بهتر عمل کنید.

بهبود مدیریت زمان در دوره امتحانات
بهبود مدیریت زمان در دوره امتحانات

تهیه فهرستی از فعالیت ‌ها

تهیه فهرستی از فعالیت‌ های روزانه، اولین گامی است که می‌توانید برای بهبود مدیریت زمان خود بردارید.

بسیاری از دانش‌آموزان عادت دارند که کارهای مهم را در آخرین فرصت‌ ها، با اضطراب و بدون دقت انجام بدهند و همین موضوع موجب پایین آمدن کیفیت مطالعه و نمره آن‌ ها می ‌شود. اما هنگامی که فهرستی از کارهایتان داشته باشید که بر اساس اولویت تنظیم شده است، میزان اتلاف وقت بسیار پایین می ‌آید.

توجه داشته باشید که در کنار مواردی که در این فهرست ثبت کرده ‌اید، حتما یادداشت کنید که برای انجام هر مورد از اولویت‌ های شما، چه میزان زمان باید صرف ‌شود.

برنامه ‌ریزی برای جلوگیری از تکرار

داشتن برنامه ‌ریزی برای جلوگیری از تکرار چندباره کارهایی که ناقص انجام داده ‌اید، اهمیت دارد. وقت گذاشتن برای تحقیق و تفکر در مورد فعالیت ‌هایی که باید انجام بدهید، برای بهبود مدیریت زمان اهمیت بسیاری دارد.

بهتر است برای طراحی یک برنامه مطلوب درسی در دوره امتحانات، اولویت‌ های درسی خود را در نظر بگیرید و قابلیت تغییر در برنامه نیز تا حدی وجود داشته باشد. سعی کنید برنامه درسی شما واضح، شفاف و البته انگیزه ‌بخش باشد.

با وجود یک برنامه ‌ریزی مکتوب که با اولویت ‌های شما مطابقت دارد، به‌طور قطع انگیزه بیشتری برای مطالعه دارید چون هدفتان مشخص است و پله‌ های رسیدن به آن نیز به روشنی ترسیم شده ‌اند.

برخی دانش ‌آموزان از برنامه ‌ریزی مکتوب گریزان هستند و تصور می‌ کنند آنچه در ذهن دارند برای پیشبرد اهدافشان کافی است. اما باید دانست که فهرست کردن فعالیت ‌ها بر اساس اولویت و سپس برنامه ‌ریزی مکتوب و زمان ‌بندی شده، علاوه بر مقابله با فراموشی‌ و کاهش اضطراب ناشی از آن‌، موجب آزادی ذهن می ‌شود. چرا که با وجود برنامه، توان و تمرکز ذهن شما صرف انجام مطالعاتتان می ‌شود، نه نگرانی‌ و اضطراب ناشی از کمبود وقت یا فراموشی.

برنامه ریزی و هدف گذاری
برنامه ریزی و هدف گذاری

واقع ‌بینی در عین انعطاف‌ پذیری

برنامه ‌ریزی و مدیریت زمان به عنوان یک فعالیت حساب شده و دقیق باید واقع‌ بینانه و در عین حال انعطاف پذیر باشد. باید متکی به اطلاعات صحیح و واقع ‌گرایانه باشد. برنامه مطلوب باید نیازها و انتظارات را به‌درستی تشخیص بدهد. محدودیت ‌ها، موانع و منابع موجود را به حساب بیاورد و بر اساس همین موارد طرح‌ واقع‌ بینانه‌ای برای رسیدن به هدف نهایی ارائه کند.

در عین‌ حال به خاطر داشته باشید که انجام بسیاری از کارها اغلب بیشتر از حد انتظار به طول می ‌انجامد. بنابراین، اصل انعطاف ‌پذیری را در مدیریت زمان در نظر بگیرید و همواره کمی زمان بیشتر برای انجام مطالعات خود کنار بگذارید.

پرهیز از اهمال ‌کاری

برای پرهیز از اهمال ‌کاری در اجرای برنامه درسی و پرت شدن حواستان در هنگام مطالعه، تنها به خودکنترلی اکتفا نکنید. بهتر است به راه‌ هایی فکر کنید که می ‌توانند مطالعه را تا حدودی برای شما لذت‌ بخش کنند.

البته در خاطر داشته باشید که روش ‌های مشخص و واحد برای تمام افراد مفید نیستند. مثلا برخی با مطالعه گروهی و در همراهی با دوستانشان انگیزه بیشتری می‌ یابند. در حالی‌ که برخی دیگر با استفاده از محیط‌های خاصی مانند کتابخانه و در تنهایی کمتر دچار حواس ‌پرتی می‌ شوند و اهمال ‌کاری نمی‎ کنند.

یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از اهمال‌ کاری این است که به مکان ‌های مختلفی که آن ‌ها درس خوانده ‌اید، فکر کنید –کجا تمرکز بیشتری داشتید؟ کجا بیشتر حواستان پرت بود؟ آیا کاری هست که بتوانید انجام دهید تا مطالعه را تا حدودی لذت بخش کنید؟

اهمیت ورزش بین ساعات مطالعه

همانطور که خواب خوب و کافی برای افزایش تمرکز و قدرت ذهن شما مهم است، فعالیت بدنی نیز نقش پر رنگی در افزایش توان ذهنی شما دارد.

در بین ساعاتی که برای مطالعه در نظر می‌ گیرید، دقایقی را به انجام چند فعالیت بدنی اختصاص دهید. بهتر است ورزش شما ضربان قلبتان را مقداری بالا ببرد، حتی اگر مدت زمان اجرای فعالیت بدنی بیش از 10 دقیقه نباشد.

ورزش روحیه شما را تقویت می‌ کند و بر سلامت روانتان اثر مثبت دارد. در ایام امتحانات که سطح فشار و استرس بالاتر است، این ورزش است که می‌ تواند اضطراب شما را تا حد قابل قبولی پایین بیاورد.

مدیریت زمان در جلسه امتحان

مدیریت زمان در جلسه امتحان بسیار اهمیت دارد. کمبود وقت در جلسه آزمون، یکی از کابوس‌های همیشگی دانش‌آموزان است که با بهره‌ گیری از توصیه‌ هایی که در ادامه ذکر می ‌شود، می‌ توانید اضطراب ناشی از این موضوع را تا حدی کاهش بدهید.

تمرین با آزمون ‌های زمان ‌بندی شده

بهترین راه برای مدیریت زمان، تمرین انجام آن است. درک شرایط برگزاری آزمون‌، یادگیری شیوه صحیح مدیریت وقت هنگام آزمون، اجرای شیوه‌ های تست ‌زنی یا پاسخ ‌دهی به سوالات تشریحی و رفع ایرادات بدون شرکت در آزمون‌ های آزمایشی زمان ‌بندی شده بسیار دشوار خواهد بود.

آزمون ‌ها ابزار یادگیری هستند و در نهایت به نحوه مطالعه دروس کیفیت بیشتری می ‌بخشند. هنگامی که برای شرکت در یک آزمون آزمایشی آماده می‌ شوید، تمرکز ذهن شما افزایش می یابد و زمان و انرژیتان را کمتر هدر می ‌دهید.

تنظیم زمان پاسخگویی به سوالات

دو راه قطعی برای تعیین مدت زمانی که باید برای هر سوال صرف کنید وجود دارد که در صورت نیاز به یک برنامه زمانی دقیق برای عبور از یک امتحان، می ‎تواند به شما کمک کند:

الف) مدت زمانی را که در اختیار دارید بر تعداد نمره کل امتحان تقسیم کنید.

به عنوان مثال، اگر یک امتحان سه ساعته (180 دقیقه ‌ای) دارید و می ‌توانید 100 نمره کسب کنید، برای هر نمره کمی بیش از یک و نیم دقیقه زمان در اختیار شما است. بنابراین، یک سوال شش نمره ‌ای باید 9 دقیقه وقت شما را بگیرد.

ب) سوالات نمره بالا را پیدا کنید و ببینید چقدر زمان نیاز دارید تا به آن ‌ها اختصاص دهید.

وقتی مشخص کردید که چقدر زمان باید صرف پاسخ‌گویی به یک سؤال چند وجهی و پیچیده بکنید، متوجه می‌شوید که چه میزان وقتی را باید به سؤال‌های ساده‌تر اختصاص دهید.

توجه به ساعت در امتحان
توجه به ساعت در امتحان

توجه به ساعت

عادت به بررسی ساعت بعد از هر دو سوال در دراز مدت به شما کمک خواهد کرد. اگر کمی عقب هستید، وحشت نکنید، فقط روی سؤالاتی تمرکز کنید که بالاترین نمره را دارند.

در مورد اجرای این توصیه با مشاور خود مشورت کنید، اگر وی سطح اضطراب شما را فراتر از حد معمول ارزیابی کرده باشد، ممکن است از شما بخواهد در طول امتحان کمتر به ساعت نگاه کنید.

نتیجه‌‎ گیری

مدیریت زمان در ایام امتحانات ارتباط مستقیمی با برنامه ‌ریزی کلی برای تمام فعالیت ‌های روزانه شما دارد. یکی از مهم ‌ترین راه‌ ها برای مدیریت زمان نوشتن فهرست «کارها» است.

در فهرست خود، موضوعات، سرفصل ‌ها یا کتاب‌ های منبع را با توجه به اولویت ‌بندی خود ثبت کنید. این به شما کمک می ‌کند تا دریابید که ابتدا چه کاری باید انجام شود. تقسیم کارهای بزرگ به کارهای کوچکتر، انجام آن را آسان‌تر می‌ کند.

سعی کنید دریابید که به چه دلایلی از برنامه‎ های خود عقب می ‌افتید. شفاف ‌سازی این افکار به شما امکان می‌ دهد راه‌ حل‌ هایی برای دستیابی به اهداف تحصیلی خود بیابید. به عنوان مثال، اگر از شکست می ‌ترسید، روی هدف ‌گذاری‌ هایتان تمرکز کنید و افکارتان را به شکل مثبت‌ تری اصلاح کنید. اگر در مورد انجام یک کار خاص اضطراب دارید، آن کار یا هدف را به اهداف کوچک تقسیم کنید.

اگر تمرکز روی مطالعات درسی برای شما سخت است، باید مطمئن شوید که فضای مطالعه شما موجب حواس ‌پرتی شما نمی ‌شود. به یاد داشته باشید، زمانی که هوشیارتر هستید می‌ توانید کارهای دشوارتر را تکمیل کنید. بنابراین، مطالعه را با فصل‌ های دشوار شروع کنید و به سمت مطالعات درسی ساده‌ تر پیش بروید.

سوال ‌های متداول

1. راهکار‌های بهبود مدیریت زمان در دوره امتحانات کدامند؟

تهیه فهرستی از فعالیت‌ ها ، برنامه‌ ریزی برای جلوگیری از تکرار ، واقع ‌بینی در عین انعطاف ‌پذیری ، پرهیز از اهمال ‌کاری ، اهمیت ورزش بین ساعات مطالعه

2. راهکارهای مدیریت زمان در جلسه امتحان کدامند؟

تمرین با آزمون ‌های زمان‌بندی شده ، تنظیم زمان پاسخگویی به سوالات ، توجه به ساعت

3. چگونه می ‌توان زمان پاسخگویی به سوالات را در امتحان تنظیم کرد؟

الف) مدت زمانی را که در اختیار دارید بر تعداد نمره کل امتحان تقسیم کنید. به عنوان مثال، اگر یک امتحان سه ساعته (180 دقیقه ‌ای) دارید و می ‌توانید 100 نمره کسب کنید، برای هر نمره کمی بیش از یک و نیم دقیقه زمان در اختیار شما است. بنابراین، یک سوال شش نمره ‌ای باید 9 دقیقه وقت شما را بگیرد. ب) سوالات با نمره بالا را پیدا کنید و ببینید چقدر زمان نیاز دارید تا به آن ‌ها اختصاص دهید. وقتی مشخص کردید که چقدر زمان باید صرف پاسخ ‌گویی به یک سؤال چند وجهی و پیچیده بکنید، متوجه می‌ شوید که میزان وقتی را باید به سؤال ‌های ساده ‌تر اختصاص دهید.

میانگین امتیاز 4.2 / 5. جمع امتیاز 6

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا