روش مطالعه و یادگیری دروسمقالات آموزشی

اهمیت استفاده از فلش‌کارت برای تقویت حافظه و یادگیری

دانش‌آموزان در دوران دبیرستان به شکل جدی‌تری با چالش یادگیری و تقویت حافظه روبرو می‌شوند. میزان مطالبی که دانش‌آموزان باید در این مقطع از تحصیل فرابگیرند، به نحو محسوسی افزایش می‌یابد. در چنین شرایطی استفاده از راهکارها و ابزار مناسب یادگیری، مانند فلش‌کارت که در این مقاله به آن می‌پردازیم، برای افزایش سطح یادگیری و تقویت حافظه بسیار مهم است.

فلش کارت یکی از ابزارهای کارآمد در یادگیری است. با استفاده از فلش‌کارت، می‌توانید به سرعت اطلاعات را به حافظه‌‌ی خود منتقل کنید. همچنین، تکرار و تمرین‌های برخاسته از فلش‌کارت موجب افزایش قدرت حافظه و یادگیری می‌شود که برای دانش‌آموزان دبیرستانی بسیار حیاتی است. با ما همراه باشید تا درباره‌ی اهمیت و نقش استفاده از فلش‌کارت بیشتر بدانیم.

مزایای استفاده از فلش‌کارت

استفاده از فلش‌کارت روشی محبوب و مؤثر برای مطالعه و به خاطر سپردن اطلاعات است. فلش‌کارت‌ها می‌توانند به شما در بهبود قدرت حافظه، تقویت یادگیری و خودآزمایی کمک کنند. در ادامه به برخی از مزایای استفاده از فلش‌کارت برای یادگیری اشاره می‌شود:

(1) فلش‌کارت حافظه‌ی بصری را تحریک می‌کند

فلش‌کارت‌ها به دانش‌آموزان کمک می‌کنند تا مباحث جدید درسی را به شیوه‌ی ساده‌تری بیاموزند. مطالعات ثابت کرده است که یادگیری از طریق فلش‌کارت باعث می‌شود سرعت درک دانش‌آموزان افزایش یابد.

وقتی دانش‌آموزان تصویر خاصی را روی فلش‌کارت می‌بینند، حافظه‌ی تصویری تحریک می‌شود، یادآوری تقویت می‌شود و بعد از دیدن مجدد کارت، با آن تصویر ارتباط برقرار می‌کنند و مفهوم آموزش داده شده را سریع‌تر به خاطر می‌سپارند. این به این دلیل است که مغز اطلاعات را به صورت تصویری سریع‌تر جذب می‌کند.

لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس

(2) استفاده از فلش‌کارت سرعت یادگیری را افزایش می‌دهد

فلش‌کارت‌ها با افزایش سرعت به فرآیند یادگیری کمک می‌کنند. از آنجایی که دانش‌آموزان عموماً جذب فلش‌کارت‌ها می‌شوند، مربیان و والدین می‌توانند از دسته‌های کارت برای درگیر کردن آن‌ها در طول ساعات مطالعه استفاده کنند.

با بهره‌گیری از فلش‌کارت‌‎ها، دانش‌آموزان درک می‌کنند که حتی اگر برنامه‌ی درسی ممکن سنگین به نظر برسد، می‌توان آن را به راحتی به اندازه‌های قابل جذب تقسیم کرد و اینجا جایی است که فلش‌کارت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند! در سن حساسی که کودکان و نوجوانان در حال یادگیری درس خواندن هستند، برای آن‌ها مهم است که در پایان کار و در حین ارتقای دانش تحصیلی خود سرعت خوبی داشته باشند. فلش‌کارت‌ها در همین مورد کمک می‌کنند.

(3) فلش‌کارت‌ها قابل حمل هستند

فلش‌کارت‌ها را می‌توان به راحتی در هر جایی حمل کرد. آن‌ها مانند کتاب‌های درسی وزن ندارند. اگر از اپلیکیشن‌های ساخت فلش‌کارت استفاده کنید، فلش‌کارت‌هایتان همواره در تلفن همراه شما در دسترس خواهند بود.  والدین هم می‌توانند از فلش‌کارت‌ها برای آموزش فرزندان خود در خانه و حتی در سفر استفاده کنند.

اگر قصد دارید فلش‌کارت الکترونیکی بسازید یا از دسته‌‎‌های آماده‌ی فلش‌کارت برای مطالعه، خودآزمایی، یادگیری و تقویت حافظه استفاده کنید، اپلیکیشن رایگان هم‌درس همان‌جایی است که می‌توانید میلیون‌ها فلش‌کارت با کاربردهای متفاوت بسازید یا پیدا کنید! با فلش‌کارت‎‌های هم‌درس، هر مطلبی که می‌خواهید را در هر مکانی به شیوه‌‎ای موثر به حافظه‌ بسپارید.

ساخت و استفاده از فلش‌کارت در اپلیکیشن هم‌درس

(4) فلش‌کارت‌ها همه کاره هستند

فلش‌کارت‌ها به عنوان ابزارهای کمک آموزشی می‌توانند به آموزش چندین موضوع کمک کنند. مربیان همچنین می‌توانند از فلش کارت برای آموزش هر زبان خارجی و حتی دروسی مانند فیزیک، شیمی، ریاضیات، زیست شناسی، تاریخ و جغرافیا استفاده کنند.

صرف نظر از موضوع، فلش‌کارت‌ها به حفظ موارد مختلفی کمک می‌کنند. ازجمله‌ی این موارد می‌توان به واژگان یک زبان، فرمول‌های ریاضی و فیزیک، تاریخ‌های مهم در درس‌های تاریخ و تاریخ ادبیات و فرمول‌های شیمیایی اشاره کرد.

(5) فلش‌کارت‌ها وسایل کمک آموزشی ارزان قیمتی هستند

استفاده از فلش‌کارت یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش‌های آموزشی است. اگر بخواهید از نوع الکترونیکی آن‌ها استفاده کنید، می‌توانید از اپلیکیشن‌های رایگانی مانند هم‌درس استفاده کنید. اگر هم قصد دارید فلش‌کارت فیزیکی بسازید، در خانه با استفاده از مواد ساده‌ای مانند مقداری کاغذ معمولی، یک قیچی و لوازم التحریری که برای تزئین به کار می‌روند، امکان ساخت آن‌ها وجود دارد. [منبع]

روش‌های استفاده از فلش‌کارت

یکی از مشکلاتی که دانش‌آموزان با آن مواجه هستند، یادآوری مطالبی است که خوانده و کوشیده‌اند تا آن‌ها را به خاطر بسپارند. علت اصلی این اتفاق آن است که مطالب آموخته شده به درستی در حافظه‌ی بلندمدت قرار نگرفته‌اند. برای برطرف کردن این مشکل، روش‌های مطالعهی متنوعی وجود دارد که یکی از آن‌ها استفاده از فلشکارت، اما به روشی زمان‌بندی شده است.

استفاده از فلش‌کارت بر اساس سیستم لایتنر

سباستین لایتنر این روش را در سال 1972 ارائه کرد. با این حال، بر خلاف سایر تکنیک‌های یادگیری قرن بیستم ماندگار شد. سیستم لایتنر یکی از کارآمدترین رویکردها برای اولویت‌بندی موارد یادگیری برای مرور و دوره است. سیستم لایتنر از مفهوم تکرار فاصله‌دار استفاده می‌کند که رویکردی برای حفظ کردن است. این روش به جای انباشته کردن اطلاعات در مغز، با تکرار فواصل، یادگیرندگان را تشویق می‌کند تا در بازه‌‌های زمانی، مدت زیادی را به یادگیری اختصاص دهند.

برای شروع کار با سیستم لایتنر، باید سه کار انجام دهید:

  • ایجاد فلش‌کارت الکترونیکی یا فیزیکی (یک کارت برای هر مفهوم)
  • برچسب زدن به سه تا پنج جعبه الکترونیکی یا فیزیکی با دوره‌‌های زمانی مطالعه (به عنوان مثال، جعبه 1 برای کارت‌‌هایی که باید هر روز بررسی شوند، جعبه 2 برای کارت‌‌هایی که باید یک روز در میان بررسی شوند و …)
  • زمان مطالعه‌ی خود را برای اهداف سازماندهی شده به تقویم خود اضافه کنید.
استفاده از فلش کارت باعث بهبود حافظه می‌ شود

در ایران سیستم یا روش مطالعه‌ی جی5 که برگرفته از سیستم لایتنر است، طرفداران خودش را دارد. این یک روش یادگیری است که از فلش‌کارت‌ها، جعبه‌های کارت و یک سیستم زمان‌بندی تکرار فاصله‌دار برای بهبود یادگیری و حفظ کردن استفاده می‌کند. این سیستم برای اولویت‌بندی مواردی که نیاز به بررسی دارند، استفاده می‌شود و یکی از نخستین روش‌هایی است که از تکرار فاصله‌دار استفاده کرده است. در این سیستم یا روش مطالعاتی، از جعبه‌ای با 5 بخش استفاده می‌شود.

روش استفاده از فلش‌کارت در اپلیکیشن هم‌‎درس

ساختن فلش‌کارت می‌تواند به دانش‌آموزان در تجسم بهتر اطلاعات کمک کند. در اپلیکیشن هم‌‎درس، هر دسته از فلش‌کارت‌ها با موضوع یکسان تشکیل می‌شود و برای ایجاد فلش‌کارت، حتما باید یک دسته ایجاد کرد. می‌توان با ساختن پوشه به دسته‌های فلش‌کارتت نظم داد. همچنین می‌توان تعیین کرد که فلش‌کارت‌ها برای همه به نمایش دربیاید، فقط به دوستان ارائه شود یا فقط برای خود کاربر قابل مشاهده باشد.

بخش «یادگیری» با فلش‌کارهای هم‌درس

در اپلیکیشن هم‌درس، کاربر با انتخاب هر دسته از فلش‌کارت‌ها و زدن گزینه‌ی «مطالعه»‌، فلش‌کارت‌ها را می‌بیند و تعیین می‌کند که هر یک را بلد است یا خیر. اما هم‌درس یک سیستم خودکار به اسم «یادگیری» نیز ارائه می‌دهد. در هر دور از یادگیری، هفت کارت در قالب چهار نوع سوال به نمایش درمی‌آید. اگر کاربر این کارت‌ها را بلد نباشد، دوباره با آن‌ها مواجه می‌شود تا جایی که آن‌ها را بیاموزد و به بخش مرور منتقل شوند. با استفاده از این روش، اطلاعات در فواصل زمانی مشخص مرور می‌‌شود و آموخته‌های کاربر به حافظه‌ی بلندمدت او منتقل می‌‌شود.

بخش «آزمون» فلش‌کارت‌های هم‌درس

در اپلیکیشن هم‌درس، پس از انتخاب هر دسته از فلش‌کارت‌هایی که کاربر ساخته‌ است یا با جست‌وجو در بخش ویترین یافته‌، می‌تواند گزینه‌ی «آزمون» را برای استفاده از آن‌ها انتخاب کند. تعیین نوع و تعداد سوال‌ها و امکان پرسیدن سوال از پشت یا روی فلش‌کارت‌‌ها بر عهده‎‌ی کاربر است. پس از پایان آزمون، کاربر می‌تواند نتیجه‌ی کلی و پاسخ صحیح سوال‌ها را ببیند و با پاسخ خودش مقایسه کند. بدین‌ترتیب کاربر با خودارزیابی، دیدگاه روشنی نسبت به میزان یادگیری خود خواهد داشت و اشکالاتش را خواهد یافت.

نتیجه‌گیری

فلش‌کارت‌ها به‌عنوان یکی از ابزارهای یادگیری به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به یادگیرندگان در حفظ اطلاعات و یادآوری فعال کمک می‌کنند. استفاده از آن‌ها باعث ایجاد ارتباطات عصبی قوی‌تری در مغز دانش‌آموزان می‌شود. این کارت‌ها چه الکترونیکی باشند و چه به صورت فیزیکی تهیه شوند، می‌توانند منبع مناسب و ارزشمندی برای آموزش مفاهیم مختلف باشند ‌و همچنین فرآیند یادگیری را آسان کنند.

جدا از فواید شناختی و تقویت حافظه‌ی افراد، فلش‌کارت‌ها همچنین می‌توانند عزت نفس را افزایش دهند، ارتباطات را بهبود بخشند و خلاقیت را تقویت کنند. آن‌ها می‌توانند ابزار عالی برای یادگیری و حفظ مفاهیم مرتبط با مطالعه باشند. درحال حاضر برنامه‌های متعددی وجود دارد که می‌توانید با بهره‌گیری از امکانات آن‌ها برای خود فلش‌‌کارت الکترونیکی بسازید. اپلیکیشن رایگان «هم‌درس» یکی از این برنامه‌‎‌ها است که علاوه بر اینکه به شما امکان ساخت فلش‌کارت را می‌دهد، ویترینی دارد که امکان دسترسی به میلیون‌ها فلش‌کارت آماده را هم برای شما فراهم می‌کند.


سوال‌های متداول

فلش‌کارت برای مطالعه و یادگیری چه مواردی استفاده می‌شود؟

فلش‌کارت‌ها اغلب برای به خاطر سپردن واژگان یک زبان، دروسی مانند تاریخ و تاریخ ادبیات، فرمول‌های دروسی مانند ریاضی، فیزیک و شیمی یا هر موضوعی که می‌توان از طریق قالب پرسش و پاسخ یاد گرفت، استفاده می‌شوند. فلش کارت‌ها می‌توانند مجازی (بخشی از نرم افزار فلش کارت) یا فیزیکی باشند.

با استفاده از فلش‌کارت، درگیر چه نوع از یادگیری می‌شویم؟

فلش‌کارت‌ها عناصر یادگیری دیداری و شنیداری را به روشی یکپارچه ترکیب می‌کنند که آن‌ها را برای همه‌ی انواع دانش‌آموزان مناسب می‌کند. یادگیرندگان بصری قبل از اینکه بتوانند یک موضوع یا مبحث درسی را به درستی درک کنند، باید آن را در مقابل خود ببینند.

استفاده از فلش‌کارت چطور باعث تقویت حافظه می‌شود؟

فلش‌کارت‌ها به دانش‌آموزان کمک می‌کنند تا با یادآوری فعال یا فرآیندی که در آن دانش‌آموزان فعالانه درگیر یادگیری با تحریک خاطرات و ایجاد ارتباط پایدار با مطالب هستند، شرکت کنند. هنگامی که فلش‌کارت ایجاد می کنید، باید تصاویر و همچنین کلمات را برای کمک به بهبود فراخوان فعال خود در آن‌ها بگنجانید.

میانگین امتیاز 5 / 5. جمع امتیاز 5

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا