روش مطالعه و یادگیری دروسمقالات آموزشی

راهکارهای مفید برای یادگیری زبان انگلیسی

یادگیری زبان انگلیسی به عنوان یک زبان دوم می‌تواند چالش برانگیز باشد. بهتر است قبل از شروع یا بازگشت به یادگیری زبان انگلیسی، از خود بپرسید که چرا می‌‎خواهید این زبان را بیاموزید؟ یادگیری زبان، مانند هر تصمیم دیگری در زندگی، باید به خواست خودتان باشد و اهدافی تعیین شده داشته باشید.

تعیین کردن اهداف، در اختیار داشتن یک دستور کار مشخص و متعهد بودن به برنامه‌‎ی مطالعاتی، تنها بخشی از راهکارهایی هستند که برای یادگیری زبان انگلیسی به کار می‌آیند. با ما در این مقاله همراه باشید تا شما را با برخی از مهم‎‌ترین نکات و راهکارها برای یادگیری بهتر زبان انگلیسی آشنا کنیم.

راهکارهای مفید برای یادگیری زبان انگلیسی
راهکارهای مفید برای یادگیری زبان انگلیسی

اهداف خود را بنویسید

اگر بدانید چرا می‌خواهید زبان انگلیسی بیاموزید، تعیین اهداف آسان است. به عنوان مثال، شاید شما بخواهید به یک کشور انگلیسی زبان سفر کنید. هدف شما ممکن است یادگیری مکالمات روزمره‌ی انگلیسی باشد. شاید شما در حال حاضر بسیاری از عبارات مفید انگلیسی را بلد باشید، اما بخواهید مهارت‌های شنیداری یا تلفظ خود را بهبود ببخشید. اهداف شما هرچه که هست، آن‌ها را بنویسید. این اولین قدم در مسیر برنامه‌ریزی برای یادگیری زبان انگلیسی است.

برنامه‌ریزی کنید

برای رسیدن به اهداف خود باید چقدر درس بخوانید؟ این پاسخ برای هر دانش آموز متفاوت است. نکته‌ی مهم این است که واقع‌بین باشید. اگر در هفته 60 ساعت مشغول هستید، منطقی نیست که 40 ساعت دیگر در هفته برای تحصیل انگلیسی برنامه‌ریزی کنید. آهسته شروع کنید، اما به طور مرتب مطالعه کنید. از مطالبی استفاده کنید که چالش‌برانگیز باشند، اما خیلی دشوار نباشند. دریابید که چه چیزی برای شما مفید است.

بعد از چند هفته درس خواندن، برنامه‌ی مطالعه‌ی خود را بر اساس تجربیاتی که کسب کرده‌اید، تنظیم کنید. آیا شب‌ها بهترین عملکرد را دارید یا در اتوبوس در مسیر بهتر زبان می‌خوانید؟ آیا دوست دارید به تنهایی در یک مکان آرام درس بخوانید یا با دوستان و همراه  با موسیقی پس‌زمینه به مطالعه بپردازید؟

متعهد باشید و از یادگیری لذت ببرید!

یادگیری انگلیسی به انگیزه‌ی زیادی نیاز دارد. اگر مطمئن هستید که آماده‌ی شروع به تحصیل هستید، به تعهدات خود پایبند باشید و مطابق با برنامه‌ پیش بروید. اما کارهایی که ما در زندگی به بهترین وجه انجام می‌دهیم، کارهایی هستند که از انجام آن‌ها لذت می‌بریم. اگر از یادگیری زبان انگلیسی لذت نبرید، مسیر رسیدن به اهدافتان دشوارتر خواهد بود. شما می‌توانید یک دانش آموز جدی باشید و در عین حال مطالعه را به موضوعی سرگرم‌کننده مبدل کنید. در ازای اجرای هر مرحله از برنامه‌ی مطالعاتی‌، پاداش تعیین کنید تا به خودتان انگیزه بدهید.

لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس

میان چهار مهارت کلیدی تعادل برقرار کنید

مهارت‌های شنیداری، گفتاری، خواندن و نوشتن، چهار مهارت اصلی در یادگیری زبان هستند. این‌ها مهارت‌های اصلی شما برای برقراری ارتباط به هر زبانی هستند.

اما باید بدانید که قبل از اینکه خوب بنویسید باید بتوانید خوب بخوانید. شما همچنین باید قبل از صحبت کردن به یک زبان، مهارت شنیداری خوبی داشته باشید. درک این موضوع کمک می‌کند تا در دو گروه به این مهارت‌های ارتباطی بیندیشیم:

ورودی:

  • شنیدن (از طریق گوش)
  • خواندن (از طریق چشم‌ها)

خروجی:

  • صحبت کردن (از طریق دهان)
  • نوشتن (از طریق دست)

ساده است. به این روش فکر کنید. ابتدا ورودی دارید. بعد خروجی دارید. ابتدا به کسی گوش می‌دهید که از شما سوالی می‌پرسد. در وهله‌ی دوم شما صحبت می‌کنید و جواب خود را به او می‌دهید. ابتدا نامه‌ای از کسی به دست شما می‌رسد و می‌خوانید، سپس شما برای آن‌ها می‌نویسید. اینها نمونه‌هایی از برقراری ارتباط هستند.

ورودی و خروجی لزوماً به ترتیب خاصی پیش نمی‌روند. بعضی اوقات اول صحبت می‌کنید و بعد گوش می‌دهید. گاهی اوقات در مورد چیزی که می‌شنوید و بعد می‌نویسید. در حین برقراری ارتباط، شخصی که با او ارتباط برقرار می‌کنید، از یکی از مهارت‌های اصلی استفاده می‌کند. بنابراین، برای درک یکدیگر، همه باید در هر چهار زمینه مهارت داشته باشند.

برخی از دانش‌آموزان می‌خواهند بدانند که کدام مهارت مهم‌تر است. از آنجا که همه‌ی مهارت‌ها به یکدیگر متکی هستند، همه‌ی آن‌ها مهم هستند. با این حال، برای برقراری ارتباط  از برخی مهارت‌ها بیشتر از سایر آن‌ها استفاده می‌کنیم. به عنوان مثال، حدود 40٪ از زمانی که ما به برقراری ارتباط می‌پردازیم، گوش می‌دهیم. ما حدود 35٪ از زمان صحبت می‌کنیم. تقریباً 16٪ از ارتباطات از خواندن و حدود 9٪ از نوشتن ناشی می‌شود. این آمار برای یک ارتباط متوسط به زبان انگلیسی است. بسته به شغل یا وضعیت کسی، این درصدها می‌توانند متفاوت باشند.

هر یک از این مهارت‌های اصلی مهارت‌های کوچک‌تری در درون خود دارند. به عنوان مثال، تلفظ نوعی مهارت صحبت کردن است که برای بهبود ارتباط باید تمرین شود. املا مهارتی است که درک کلمات نوشتاری را آسان‌تر می‌کند. گرامر و واژگان مهارت‌های مهم دیگر هستند.

برای کسب بهترین نتیجه، یک دستور کار ایجاد کنید که هر چهار زمینه‌ی مطالعه را ترکیب کند. اجازه دهید یک نوع مطالعه به دیگری منجر شود. به عنوان مثال، یک داستان بخوانید و سپس در مورد آن با یک دوست صحبت کنید. یک فیلم تماشا کنید و سپس در مورد آن بنویسید.

جلسات مطالعه‌ی مداوم و با فواصل زمانی مناسب داشته باشید.

(1) نحوه‌ی افزایش مهارت‎‌ شنیداری

رادیوی انگلیسی گوش کنید. همیشه یک قلم در دست نداشته باشید؛ گاهی اوقات به گوش دادن فعال کمک می‌کند. تلویزیون انگلیسی هم تماشا کنید. برنامه‌هایی را انتخاب کنید که به زبان خودتان از آن‌ها لذت ببرید. به یاد داشته باشید که بسیاری از آنچه در تلویزیون می‌شنوید عامیانه است. همچنین از فیلم‌های انگلیسی زبان، همراه با زیرنویس انگلیسی تماشا کنید.

(2) نحوه‌ی افزایش مهارت‌ کلامی

با خودتان صحبت کنید. در مورد هر چیزی و همه‌ چیز صحبت کنید. این کار را در حریم خانه‌ی خود انجام دهید. اگر در ابتدا نمی‌توانید این کار را انجام دهید، سعی کنید با صدای بلند بخوانید تا صدای خود را به زبان انگلیسی بشنوید. سپس صدای خود را ضبط کنید. این ممکن است بسیار ناراحت کننده باشد، اما به شما کمک می‌کند نقاط ضعف خود را در تلفظ پیدا کنید. چند روز بعد به خودتان گوش دهید و متوجه شوید در بیان کدام صداها مشکل دارید؟

استفاده از تلفن و شرکت در کلاس‌های مکالمه از دیگر راه‌های تقویت مهارت‌های کلامی است. صداهایی را که زبان شما ندارد، اما در زبان انگلیسی هست، درک کنید. این صداها به تمرین اضافی نیاز دارند.

(3) نحوه‌ی افزایش مهارت خواندن و واژگان

هر روز چیزی بخوانید. کتاب‌های کودکان، روزنامه‌ها، مجلات، سایت‌های اینترنتی، رمان‌ها و خیلی موارد دیگر. آنچه را که مورد علاقه‌ی شماست بخوانید و سطح مناسبی انتخاب کنید. درست است که می‌خواهید واژگان جدید بیاموزید، اما باید آنچه که می‌خوانید را بفهمید.

بعد از مطالعه‌ی هر متنی به این سوالات پاسخ دهید که در مورد کیست؟ چه اتفاقی افتاد؟ چرا این اتفاق افتاد؟ کجا اتفاق افتاد؟ چه زمانی این اتفاق افتاد؟ می‌توانید پاسخ‌های خود را بنویسید یا در مورد آن‌ها صحبت کنید.

همیشه یک فرهنگ لغت انگلیسی-انگلیسی کنار دست خود داشته باشید. همچنین یک دفترچه تهیه کنید و واژگان را در «فرهنگ لغت شخصی» خود ثبت کنید. در مقابل کلمات در این دفترچه یک جمله نمونه بنویسید (از فرهنگ لغت استفاده نکنید). فرهنگ لغت شخصی خود (مخصوصاً ورودی های جدید) را هر شب قبل از خواب مرور کنید.

(4) نحوه‌ی افزایش مهارت نوشتن و املا

دفترچه‌ی خاطراتی به زبان انگلیسی داشته باشید. همیشه به دستور زبان توجه نکنید. به زبان انگلیسی ایمیل بزنید. با معلم‌ها یا سایر دانش‌آموزان در تماس باشید. اخبار محلی خود را به زبان انگلیسی بازنویسی کنید. به یاد داشته باشید که فعالیت‌های منظم، بهترین فعالیت‌ها هستند.

قوانین مهم املا را هم بیاموزید. به یاد داشته باشید، شما همیشه یک فرهنگ لغت نخواهید داشت، به خصوص وقتی که در حال نوشتن یک آزمون هستید. حتی گویندگان انگلیسی‌زبان در کشورهای انگلیسی‌زبان نیز باید هر از گاهی قوانین املا را مرور کنند. [منبع]

روش مطالعه sq5r

در وبلاگ تراز پیشتر مقاله‌های «تکنیک تست زنی کلوز تست چیست؟ | cloze test چیست؟» و «تکنیک‌ های تست زنی Reading (ریدینگ) زبان» در زمینه‌ی یادگیری زبان انگلیسی منتشر شده است. اگر درحال مطالعه‌ی زبان برای شرکت در آزمون‌هایی مانند کنکور هستید، مطالعه‌ی این دو مقاله مفید خواهد بود.

5 نکته‌ی کاربردی در مورد یادگیری زبان انگلیسی

علاوه بر موارد کلی موثر در یادگیری زبان انگلیسی که از ابتدای مقاله ذکر شد، نکات کاربردی دیگری نیز قابل طرح هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

(1) عبارات را مطالعه کنید نه کلمات

هنگامی که انگلیسی یا هر زبانی را مطالعه می‌کنید، نباید فقط کلمات را یاد بگیرید زیرا حفظ آن‌ها بدون زمینه هیچ معنایی ندارد. در عوض، شما باید عبارات کامل را مطالعه کنید. اگر بدانید مفهوم کلمات چیست و چگونه از آن‌ها در یک جمله استفاده می‌شود، یادآوری معنی کلمات بسیار ساده‌تر می‌شود.

(2) با گوش دادن یاد بگیرید

در حالی که خواندن کتاب‌های درسی می‌تواند به شما در یادگیری زبان انگلیسی کمک کند، نباید فقط به آن‌ها اعتماد کنید. کتاب‌های درسی برای آموزش شما در مورد دستور زبان و واژگان بسیار عالی هستند، اما ممکن است هنگام مکالمه، فایده‌ی چندانی برای شما نداشته باشند. اگر می‌خواهید یاد بگیرید که چگونه انگلیسی صحبت کنید، با گوش دادن یاد بگیرید. با گوش دادن بیشتر، شما قادر خواهید بود واژگان و دستور زبان را هم بیاموزید.

(3) در یک آزمون تعیین سطح شرکت کنید

پیدا کردن سطح مهارت فعلی انگلیسی شما قبل از شروع هر برنامه‌ی یادگیری بسیار مهم است؛ زیرا نوع برنامه‌ای را که باید دنبال کنید تعیین می‌کند.

(4) به کیفیت بیش از کمیت اهمیت بدهید

وقتی صحبت از یادگیری هر زبانی می‌شود، کیفیت مهم‌تر از کمیت است. به جای یادگیری ده‌ها کلمه‌ی جدید در مدت زمان کوتاه، باید روی یادگیری یک کلمه و تکرار آن در جملات تمرکز کنید. این استراتژی به شما امکان می‌دهد معنای کلمات و عبارات را عمیق‌تر بفهمید. در نتیجه، شما آن‌ها را به راحتی فراموش نخواهید کرد.

(5) گوش بدهید و به جای تکرار، پاسخ بدهید

اگر می‌خواهید انگلیسی خود را بهبود بخشید، از استراتژی رایج مورد استفاده در کتاب‌های درسی انگلیسی استفاده نکنید. یعنی فقط تکرار نکنید. به جای اینکه بی فکر کلمات یا عباراتی را که توسط گوینده گفته می‌شود طوطی‌وار تکرار کنید، باید به سؤالات پرسیده شده پاسخ دهید. به عنوان مثال ، اگر به پادکست یا فیلم گوش می‌دهید، هر 20 تا 30 ثانیه مکث کنید و خلاصه‌ای از آنچه گفته شده است را بیان کنید. [منبع]

نتیجه‌گیری

در یادگیری زبان انگلیسی یا هر زبان دیگری، تعیین هدف، برنامه‌ریزی و متعهد ماندن به برنامه به صورت روزانه و مداوم، اهمیت دارد. باید سعی کنید هر روز به زبان انگلیسی گوش فرا دهید و به این زبان مکالمه داشته باشید. به رادیو انگلیسی گوش دهید، فیلم یا سریال‌هایی به زبان انگلیسی ببینید و با یک دوست مکالمه‌ی انگلیسی داشته باشید.
مطالعه‌ی داستان‌های انگلیسی نیز در یادگیری بسیار موثر هستند و بهتر است با کتاب‌های کودکان شروع کنید. بهتر است کلمات جدید را در یک دفترچه یادداشت کنید و با آن‌ها جمله بسازید. ایجاد یک دفترچه‌ی خاطرات انگلیسی نیز بسیار مفید خواهد بود. اما همه‌ی این موارد هنگامی مفید هستند که مطابق با آن‌چه در این مقاله ذکر شد، تمام مهارت‌های زبان‌آموزی خود را که شامل مهارت‌های شنیداری، کلامی، نوشتن و خواندن می‌شوند، به صورت متعادل ارتقاء دهید.


سوال‌های متداول

چگونه خودم می‌توانم زبان انگلیسی را یاد بگیرم؟

گوش دادن به پادکست‌ها و تماشای فیلم و تلویزیون به زبان انگلیسی همگی راه‌های مفیدی برای بهبود زبان انگلیسی شما هستند. یادگیری خود را با یادداشت کردن یا گفتن خلاصه‌ای از آنچه شنیده یا تماشا کرده‎‌اید، گسترش دهید. خلاصه کردن آنچه یاد می‌گیرید یک مهارت عالی است.

برای یادگیری انگلیسی باید چند ساعت در روز مطالعه کرد؟

اگر یک بزرگسال به طور خاص به عنوان یک مبتدی شروع کند و حداقل 5 ساعت در روز مطالعه کند، یک سال میانگین زمانی است که برای تسلط کامل به زبان انگلیسی به آن نیاز دارد. اما هر کس متفاوت است. اینکه چقدر طول می‌کشد تا زبان انگلیسی را یاد بگیرید به چیزهای زیادی بستگی دارد، ازجمله سطح فعلی انگلیسی شما. با این حال، حداقل 20 دقیقه در روز باید به یادگیری یک زبان جدید اختصاص داده شود. زمان ایده‌آل برای مطالعه‌ی روزانه، اگر بتوانید زمان را پیدا کنید، یک ساعت است.

4 مهارت مهم برای یادگیری زبان انگلیسی چیست؟

خواندن، شنیدن، نوشتن و صحبت کردن. وقتی می‌گوییم شخصی به زبان انگلیسی مسلط است، معمولاً منظور ما این است که در هر چهار مهارت سطح بالایی دارد.

میانگین امتیاز 5 / 5. جمع امتیاز 4

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا